Rosinante og Gyldendals- og Borgens har retningslinier for uopfordrede manuskripter, som kan læses- gratis.
Man kan også udgive på "eget forlag"- det er som regel ikke gode bøger. Undtagelsen er er "Lille kattesaga" af Ebba Thorstensson, og den burde kattenørder læse og nyde... (Sidespring!).
Agenter er noget amerikansk inspireret.
Man kan ikke lære at skrive på en forfatterskole, ved at læse bøger om det (Finnj Dreibæks- "Sådan bliver man forfatter!" (Af kiosklitteratur?)- eller Sven Wenströms- "Om at Skrive" (Han planlægger! Det er fint, hvis man skriver sådan, men dræbende, hvis man er af typen, jeg har en idé- hvor fører den hen? Der er selvfølgelig mindre redigering!). Stephen King's er nok den bedste. (Den giver dig lov til at skrive- på frihånd. Med gode råd). Sådan skriver jeg selv, jeg har en idé, hvor fører den hen?
Man bliver kun god, hvis man skriver meget, og er kritisk. Kings råd om skrivebordsskuffen er ikke dårligt! Jeg malede engang- og hængte mit mesterværk op, så efter et par uger- begyndte det, at irritere mig- jeg kunne se fejlene. Man bliver let blind for det, når man er midt i det.
Held og lykke med skriveriet!