Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

ADVARSEL...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 14:59

Vil lige give en advarsel til alle de hesteejere der bruger de gamle støbejernsbadekar som drikketrug.

Hestene kan komme meget voldsomt til skade på disse, det har vi desværre erfaret på en meget bitter måde.

En hest jeg har i ridning, har brækket underkæben helt over i begge sider, efter den har hængt fast i kanten på badekaret.

Desuden fortalte min dyrlæge, at han har oplevet flere heste, få skåret bøjesenen over i et bagben, efter den var kommet i klemme mellem jorden og badekarskanten.

Ved godt, at disse tilfælde er super uheldige og har heller aldrig oplevet det før - og havde da aldrig haft i tankerne at det kunne ske.

Men nu er der givet en reminder på, hvor galt det kan gå.

Så gør jer selv den tjeneste, at lav en ramme til badekaret eller skift det ud med noget andet...

http://dphorses.webs.com/

Shulay Gold Rush og Moonhaze Silver Spiral står til avlstjeneste i sæsonen 2010.

0
0
Svar på denne tråd

ups.....
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 15:33

jeg har to styks ude på folden og dagligt rykker jeg dem på plads fordi de ganske enkelt leger med dem, når de er tømt for wrap..

ku være jeg sku overveje at finde endnu en sprøjtebeholder og skifte badekarene ud..

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 17:59

Mener du alm badekar fra gamle huse???

Dem har jeg i hvert fald et par stykker af, og vil ikke skifte dem ud for noget andet :-) Uheld kan altid ske!

Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...

Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.

Se præs. for mere info...

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

uheld ........
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 18:09

Ja Der kan sagtens ske uheld uden at der behøver at være noget hesten kan komme til skade på.

Min Palomino er faldet på folden og har slået hendes hovede. Hun har fået en mindre hjerneblødning. En anden af mine hopper har skåret sig på en isklump så øv øv øv møg vinter...

God bedring til din hest Maria. Hvem af dem er det der er kommet til skade ?

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

http://www.MariBo.minisite.dk

Tankefeltsterapi tilbydes hest og rytter

Hvis din hest er død, så stå da af!!!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 20:45

Huff så skummelt :(

- Aina, Ziko og litt Nanga -

0
0
Svar på denne tråd

badekar som trug...
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 21:28

Jeg har i alt 5 "gammeldags" badekar eg bruger som vand og wraptrug.

Jeg har ALDRIG oplevet skader pga dem.

Den ene er i støbejern (med løvefødder), en anden er i noget andet jern (meget tung) og de sidste tre er i aluminium (meget lette)..

Det er perfekt (og billigt) til vand og wrap på folden...

Billige brogede ponyer (hingste) sælges.

1 og 2 år, forventet stg 110 cm.

Til godt blivende hjem.

Pris 1.000 kr stk.

28 25 06 72.

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde overvejet at anskaffe
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 21:32

sådane til sommer så der ikke skulle fyldes vand op flere gange om dagen.

mennu blir jeg helt i tvivl om jeg bør det- i så fald vil de komme i en træramme- men disse kan de jo også komme galt afsted med.

hvad så med hestenmed den brækkede kæbe?? er den nu indlagt eller blev den aflivet? stakkels hest, jer og dens ejer.

kagerullens cookie søger nyt hjem!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-02-2010 21:47

På to af foldene har vi store betonkar, det ene med flyder så det fylder sig automatisk, på den sidste fold har vi en stor murerbalje som vi kan flytte med når hesten skal på en fold uden vand.

Jeg er lidt heldig at vores folde har været brugt til min svigerfars snotforkælede køer, så hvad vand angår, mangler de ikke noget og der er ikke noget farligt. Det skulle da lige være hvis en af dem smed murerbaljen i hovedet på en anden hest, pt bliver den brugt til at lege med hvis jeg ikke får den fyldt hurtigt nok, jeg fylder den nemlig kun lidt af gangen men flere gange for at det ikke skal fryse, og er jeg ikke hurtig nok, så leger de med den.

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Ja uheld
Forfatter: 
Dato:  19-02-2010 08:46

kan altid ske og jeg har da heller aldrig i mine 20 år med heste, oplevet at en hest er kommet så voldsom til skade på et badekar.

Men nu er jeg desværre den bitre erfaring rigere og ville såmænd bare advare mod, hvor galt det kan gå.

Og man kan jo forebygge netop disse uheld ved, at skærme kanten på badekaret af....

Hesten er indlagt ved skovgård, men de ved endnu ikke hvad der skal ske, da der er gået infektion i knoglerne.

Han har faktisk pådraget sig et åbent brud inde i munden.

Shulay Gold Rush og Moonhaze Silver Spiral står til avlstjeneste i sæsonen 2010.

0
0
Svar på denne tråd

Update
Forfatter: 
Dato:  19-02-2010 18:12

Bongo har fået fred nu.

Han blev syg af infektionen, så der var desværre ikke andet at gøre...

0
0
Svar på denne tråd

uha....
Forfatter: 
Dato:  19-02-2010 18:17

hørte om en hoppe der stod opstaldet hvor min veninde stod. den var ved at forbløde, pga den fik skåret forben på sådan et kar. det var rent held at min veninde lige kom på det tidspunkt hun gjorde, ellers havde hoppen forblødt. det var nemlig et meget voldsomt snit.

jeg har faktisk tit tænkt tanken, at det jo er jern, og at det ruster og bliver skrøbeligt, og der er jo heste der ynder at stå og sparke til sådanne kar, tænk hvis de sparker igennem og skærer sener osv over...puha . grum tanke.

det sted jeg står nu, stod sådan et badekar på deres nye fold. jeg flyttede det med det samme og satte store plasticbaljer ud i stedet for.

og ja, det er måske hysteri, men hellere forebygge end behandle.;-)hvis skaden sker.

0
0
Svar på denne tråd

Uheld sker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 00:07

Øv, hvor er det super uheldigt, føler med jer.

Jeg bruger badekar til vand på folden, det har jeg gjort i mange år og har (7-9-13-bank under bordet) aldrig haft eller set skader hos hestene, som har været forårsaget af et badekar og det selvom karene med mellemrum bliver omdannet til fodbolde 8-)

Jeg tjekker løbende karet for skarpe kanter, som kan skade hestene.

Men min erfaring siger mig også, at ligegyldigt hvor godt man idiotsikrer sine folde, så kan hesten komme til skade alligevel.

Det er min yngste hoppe et glimrende og dyrt eksempel på. Dyrlægen nåede at sy hende to gange, inden hun var fyldt et år, pga skader sket på folden. Første gang da hun var to måneder gammel, hvor hun i fuld galop væltede ned på siden i et skarpt sving og uheldigvis lige skulle ramme en mikroskopisk lille skarp sten, som snittede ydersiden af den ene bagkode. Hun måtte sys med fire sting.

Syv måneder senere kom hun ind fra folden en vinteraften med hovedet smurt ind i blod pga. et flænge over venstre øje. Ingen så hende komme tilskade, men jeg fandt pelsrester på den halvmur, som fungerede som en del af foldens hegn, så jeg gætter på, at hun har banket hovedet ind i kanten af muren. Resultatet blev en flænge få cm over øjet, som var så dyb at man kunne se ned til knoglen. Hun måtte sys med fire sting og dræn.

Derudover har hun præsteret at træde en gammel rusten bolt op i hoven, imens hun gik på fold. Det blev utroligt nok ikke til en hovbyld.

Sidste "foldskade" kom i efteråret hvor årets første nattefrost snød os og kom ud uanmeldt. Resultatet blev, at hun blev forfangen.

Tror sgu snart ikke, at jeg tør lukke den hest på fold igen 8-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

0
0
Svar på denne tråd

Uha det der
Forfatter: 
Dato:  20-02-2010 12:50

Vi har også et badekar stående på folden. Da min krikke skulle ud på folden første gang, fjernede jeg også badekaret, og puttede en plastbeholder derind i stedet. Men hestene væltede den hele tiden, så de var super tørstige når de skulle ind om aften. Så de fik badekaret igen, selvom den godt kan give dem nogle grummere skader end plast. Men i de tre år, min har stået der, er der aldrig sket et uheld pga. vandkaret.

Apropo det med at være forsigtig mht. folde minder mig om en historie.

Min venindes heste stod på en stor firkantet fold med træer, en dag går hestene amok i leg og spas, men den ene løber uheldigvis ind i et træ, og pådrager sig nogle nakkeskader, osv..

Dyrlægen anbefaler dem at fjerne træerne, hvilket bliver gjort. Der var ikke gået 1 måned uden træer, hvor hestene igen løber rundt, den ene hest glider, falder og brækker benet på hegnspælen. Så kan man snakke om at være uheldig, og at man aldrig kan gøre en fold idiotsikker.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fatter
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 14:09

ikke at man kan finde på at stille sådan noget ud til heste. Jeg har også set flere skader med badekar, og kunne aldrig selv drømme om at bruge sådan et gammelt badekar. Men nu ser jeg også ulykker ved alverdens ting, men har trods alt heller aldrig nogle ulykker, hellere være for forsigtig, selv om det nogle gange er dødbesværligt :-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-02-2010 16:08

Godt med en advarsel

Fatter slet ikke man med god samvittighed har disse stående stadigvæk på folde rundt omkring. Jeg har bandlyst dem i flere år.

Brug plastikbaljer i stedet, dem kan der i hvert fald ikke ske mange uheld med.

Har før i tiden set flere og alvorlige uheld med de badekar.

<3 Starlight´s Sidney <3

(Salomon/Tango)

Hvil i fred lille Maddie-pige (3/6-01-17/3-09)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider