Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Søvnløshed...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 01:00

Og her sidder jeg så igen...

Som sådan ca hver eneste nat i lang, lang tid...

De nætter jeg rent faktisk bare har kunnet sove i flere måneder kan tælles på én hånd.

Hvor ER det frustrerende.

Alverdens andre midler er prøvet.. - Og jeg går snart officielt GAK hvis jeg ikke finder en måde at finde ro på om aftenen...

Ifølge en bog min mor har trukket ned over hovedet på mig, scorer jeg 18 ud af 20 i en test af hvor stresset man er.. :P Og ifølge samme bog er det slet ikke så mystisk at jeg ikke kan sove.. :P Men det kan jeg jo ikke leve mit liv på!

Men NØØØØJ hvor er jeg TRÆT - som i TRÆT af ikke at kunne sove...

Natten går med frustrationer og venden og drejen under dynen. Jeg falder i søvn ved 2-3 tiden som reglen. Når jeg skal møde tidligt på universitetet skal jeg så op igen kl 6.30 - senest...

Dagen går med at kroppen føles totalt udkørt, øm og slap...

Jeg prøver at læse mit pensum, men er ofte så træt at jeg ikke fanger det jeg læser.

Nogle dage bliver jeg helt forskrækket over hvor lidt krafter jeg har. En fodersæk på 25 kilo har aldrig været andet end et snuptag for mig - men for tiden er en sådan så tung at jeg må anstrenge mig meget for at bære den.

Hestene ordnes - men bruges ikke - at børste dem eller rense hove når de kommer ind kan virke helt uoverskueligt (men gøres dog) - selvom jeg NYDER at bruge tid med mine underskønne heste.

Hunden luftes det nødvendige - og ikke mere. Jeg er simpelthen for mat til at holde ud at gå så langt med ham som jeg gerne vil.

Hovedårsagen ved jeg godt ligger i min tossede ryg, der giver kroniske smerter og som jeg konstant må manipulere med selv (og med hjælp fra kiropraktor), for overhovedet at kunne holde en hverdag kørende.

Snart er jeg bare FOR udmattet til at holde ret meget ud. Jeg frygter det snart begynder at gå ud over mine studier, der i dette semester er præget af svære fag og stor undervisningsbelastning.

JEG VIL BARE GERNE SOVE... Er det nu så meget at forlange?

ØV!

Milla, der lige kom af med lidt frustrationer - tak til HN.

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

Tjek linket og kom med til hyggeaften i Aalborg med andre HN'ere
0
0
Svar på denne tråd

Kender udmærket
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 01:22

det med at man er så stresset, så man ligger og vender sig og kigger på uret; så nu er der kun 3 timer at sove i.

Nogen gange kan jeg blive søvnig af at fryse - feks åbne et vindue i soveværelset, så kan jeg bedre finde ro.

Håber du får sovet.

MVH Janni

foråret er på vej

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 06:31

Når jeg ikke kan sove/falde i søvn, ligger jeg bare og slapper af. Nyder roen og mørket og slapper bare helt af. Tænker på noget rart, hyggeligt eller sjovt. Såsom hvordan vores kommende føl vil se ud, de shows vi skal til i år osv. Lige pludselig er jeg faldet i søvn.

Så du det program for nylig med en der havde søvn problemer?

- det var vidst Ha´ det godt, eller sådan noget.

Man kan også bruge den:

Lig på ryggen, udstrækt.

Tænk på dine tæer, kun dine tæer, intet andet end tæerne.

Når de slapper af, man kan nærmest mærke det snurrer. Så går du videre til at tænke på din fod, kun din fod. Hvis du bliver "forstyrret" så må du forfra.

Når du har tænkt på din fod længe, og slapper af. Så gå videre til dit skinneben osv. osv.

Så slapper man pænt meget af he :D

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 08:20

Joh, kender godt de perioder med søvnløshed... Det er vildt frustrerende!

Jeg så også omtalte tv-program for nyligt ("Ha' det godt").

Det var altså i store træk noget med;

1. Sørg for at der ikke er for mange forstyrrende elementer i soveværelset. Det må kun bruges til søvn og 6! Ud med rod, nips og tv. Han frarådede faktisk også at læse i sengen.

2. Hvis du lægger dig i sengen og finder ud af, at du ikke kan sove, så stå op igen og lav noget monotont (og kedeligt) arbejde, fx. lægge tøj sammen, stryge osv. i en halv times tid. Læg dig igen, og hvis du stadig ikke kan sove, så er det forfra igen.

3. Stå op på det samme tidspunkt hver dag (relativt tidligt), også i weekenderne.

Det er noget med, ikke at vende krop og sind til at ligge og vende og dreje sig i sengen, for derved lærer man kroppen at sengen ikke er et sted hvor den finder ro. Og i starten vil man givetvis ikke få de timers søvn man reelt har behov for, men det er en del af pointen. Og undgå for alt i verden at tage en morfar i løbet af dagen, uanset hvor fristende det måtte være.

Det var det jeg lige kan huske fra programmet - men altså det virkede på hende som havde problemet med ikke at kunne falde i søvn Måske programmet kan hittes på Dr's HP, hvis det har interesse.

"If you can´t convince 'em, confuse 'em"

Hvil i fred, min vidunderlige Mikkel! Jeg vil aldrig glemme dig.

0
0
Svar på denne tråd

Uh stress
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 14:24

Det ender altså snart med at folkeskolen skal udbyde faget: Stresshåndtering eller livskundskab i senmoderniteten. For alle rammes af stress på et eller andet tidspunkt.

Problemet er bare at vi tænker "åhååh den er helt gal med mig". Det kan jeg love alle jer stressede mennesker, at det ikke er! Faktisk tvært imod. At kroppen reagerer, nægter at sove, tænke og hvad nu ellers den udsætter os for, er faktisk et tegn på at kroppen netop fungerer, men at den fortæller os, at det bliver den ikke ved med, hvis vi fortsætter i dette tempo.

Jo før du/I/vi reagerer på disse signaler, jo hurtigere er vi kampklar igen. Dvs.omvendt: jo længere vi prøver at leve med disse symptomer, jo længere er vi dysfunktionelle. Med andre ord: En ung lækker kvinde som Milla (eller et hvert andet velfungerende menneske i vores del af verden) har IKKE tid til at være stresset.

Derfor: Riv mindst 2 dage ud af kalenderen som skal bruges på at finde ud af hvorfor netop du er stresset. Det kan være meget godt at snakke om det med et klogt menneske. En forælder, en dygtig studievejleder eller andre med livserfaring.

Sæt tempoet ned langt frem i tiden. Du har ikke tid til at fortsætte som nu. Når først søvnmanglen og den svindende koncentrationsevne har sat ind, så spilder man tiden på at rulle rundt i sengen, gå rundt som zombie om dagen og læse forgæves.

Når tempoet skal sættes ned, er man selvsagt nødt til at nedsætte forventningerne til sig selv. Først og fremmest må man være realistisk omkring hvad man kan nå på en dag og der SKAL være tid til én selv. I starten var det nødvendigt for mig at sætte "mig-tid" først på dagsordenen. Det er utroligt hvad ens yndlingshobby kan gøre ved resten af dagens energiniveau.

Man må også erkende at pauser ER vigtige. Neurologien har påvist hvordan ens koncetrationsevne daler efter 15-45 minutters ensformig aktivitet. Det kan man ikke gøre for! Men man kan erkende at sådan er det (uanset om man tilhører dem der mister koncentrationen efter 15 eller 45 minutter - hvilket selvsagt også afhænger af aktivitetens interesse for én selv) og så give sig selv lov til at lave noget andet efter dette tidsinterval. Gå væk fra bøgerne, skrivebordet, computeren, eller hvad nu man forsøgte at koncentrere sig om. Så må man vende tilbage når man har slappet helt af - eller bliver grebet af det igen. Nogle gange (meget ofte!) er det i pauserne de store tanker får plads til at forme sig, fordi hjernebølgerne da går ned på et niveau hvor man reflekterer.

Og hvorfor skal du så tage din krop/hjerne så seriøst når den opfører sig så tosset som nu? Hmm tjaa læs en hvilken som helst artikel på nettet om sammenhængen mellem stress og angst. Langvarig stress giver huller i hjernen! Man kan ganske enkelt se det på de dersens scannere man scanner hjerner med! Fysiske huller! Dvs man KAN faktisk blive dummere af at gå i skole, såfremt ens studier stresser én. Fortsætter man stadig sin uhensigtsmæssige livsstil laver stresshormonerne så meget om i ens neurokemi at man udvikler angst og det er straks værre at slippe af med.

Det kræver tid og reflektion at få lavet om på sin livsstil, men som argumenteret oven for, har man ikke tid til at lade være. Man har før hørt om studerende der måtte sygemeldes i 2 år grundet stress! Så er det måske mere hensigtsmæssigt at udskyde 1 eller 2 eksamener eller tage et semester om, end at skulle være helt fra studiet i 1-2 år! Eller måske gennemføre med mindre end 12-taller.

Det vil også være en fordel for samfundet at få veluddannede mennesker, der brugte den nødvendige tid på at studere, så de rent faktisk huskede pensum efter eksamen! (et lille surt opstød sendt i retning af undervisningsministeriet, der tydeligvis ikke lytter ret meget til de medicin PhD´er der beskæftiger sig med øverste etage).

Dette var et generelt forslag til mennesket i almindelighed. Jeg er bekymret over denne udvikling fordi jeg ser flere og flere hovsaløsninger på alle samfundsniveauer og min tese er, at det er fordi vores hjerner tilbringer for lidt tid på alfabølger. Der hvor vi reflekterer i stedet for at være årvågne.

Mit forslag til dig Milla: Giv bjørnen en krammer og tillad dig selv at stene på sofaen med ham til du får energi til at gå en tur med ham. Det er noget af det bedste til at give ro i hovedet så du kan få sovet. Hvordan din ryg spiller ind i problematikken vil jeg ikke kloge mig i, da jeg mest kloger mig i hjerner men jeg vil klart anbefale dig at få en ekspert med indover der. Det gør jo ikke livet lettere for dig hvis du enten har knokkelondt eller er halvdopet.

Sov godt!

Medlem af Bullerklubben

og NSLFB

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan kun...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 14:48

... være enig med Janes betragtninger omkring stress. Det er en dybt skadelig tilstand at komme ud i, og selv om mit tilfælde af stress kun var "let" kan jeg stadig mærke eftervirkningerne her flere år efter. Der skal ikke mere så meget til før jeg kan mærke at pulsen kommer op og at jeg bliver drænet for energi og initiativ

Dog mener jeg ikke at det er undervisningsministeriet der er ansvarlig for at stresse eleverne, men mere eleverne selv der i mange tilfælde vælger at bide over mere end de KAN klare.

Og det at påtage sig flere forpligtelser end man har tid og overskud til, er stressende og giver mindre overskud.

Jeg ved med mig selv, at jeg IKKE under nogen omstændigheder ville have overskud til at have 3 heste ved siden af et fuldtidsstudie. En hest fille være fint - at få motion og frisk luft giver energi, men det ville være det optimale have stående med fuldpas, eller have en part, så jeg kunne have et par hestefrie dage om ugen. Specielt hvis jeg også havde en hund der krævede at jeg gik tur med den.

Pas på dig selv Milla - det lyder som om din krop er ved at sige stop for det aktivitetsniveau du har - lyt til den!

0
0
Svar på denne tråd

hej milla
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 16:44

puha jeg ved hvordan du har det... VIRKELIG!!! DIN HISTORIE ER MIN HISTORIE!!!!

Jeg har selv oplevet at lide af søvnløshed i årevis. Jeg blev til sidst så udkørt, stresset, ulykkelig og træt at jeg fik en depression!!

Jeg rodede rundt i min seng nat efter nat efter nat uden den mindste søvn. Jeg prøvede ALT (næsten)og der var nætter hvor jeg mildest talt følte trang til at gøre en eller anden form for skade på mig selv. Det hele tog meget hårdt på mig og min stakkels mand som var så sød og hjælpsom.

Da jeg gik i behandling for depresion, fik pillerne mig til at sove som en sten, snildt sov jeg 14 timer om dagen sådan gik det i meget lang tid.

Det var svært at acceptere at det skulle tage så lang tid at komme over depressionen, og da jeg stoppede med pillerne kom min søvnløshed tilbage!! arrrg!!

Jeg troede faktisk jeg var dømt til et møgliv resten af mine dage (og jeg er ik ret gammel!!!)MEN

Min redning blev hypnoterapi (eller hypnose mere populært sagt)

I dit tilfælde kan hypnose også hjælpe dig til at mestre dine smerter i ryggen bedre.

Ellers kan kognitiv terapi også afhjælpe dine smerter ved at gå ind og lære dig hvordan du mentalt kan mindske dine smerter, altså smerterne er de samme men du kan lære at skrue ned for intensiteten ved at lære at få dem til at fylde mindre i din hjerne.

Jeg kan læse at du er studerende, men selv om det koster en pæn klat at gå i behandling, så gør det alligevel, der er ikke noget bedre end at gå i seng om aftenen og vide at man kan sove, giv dig selv den gave, jeg tror desværre ikke at det er noget du kan ændre alene.

Jeg føler inderligt med dig og håber at du får styr på det med tiden.

ps. her er linket til det program de andre snakker om

http://www.dr.dk/dr1/hadetgodt/

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 17:10

For jeres gode svar!!!

Jeg har ikke lige overskud til at svare på de mere specifikke ting ligenu, men vil dog komme med nogle enkelte ting.

- Jeg kender til stress-grunden. Den ligger hovedsageligt i økonomiske bekymringer. Dette er jeg selvfølgelig klar over, ikke just bliver bedre med mange dyr, der koster penge at have, men på ALLE andre måder kan jeg simpelthen ikke undvære mine heste.

Uden de to af mine tre elskede heste ville savnet blive helt altoverskyggende. De er afkom af min klippe. Min elskede, faste støtte, der var mit holdepunkt, og min evige ekstra styrke, lige fra jeg var kun 6 år gammel, og indtil jeg måtte lade hende aflive i november 2009. Efter 18 fantastiske år! A'Capo er den der hver dag giver mig den styrke Tekla gav mig før. Prinsessen er muligheden for at Teklas gener kan bevares. Ingen af dem kan jeg slippe, uden det vil knuse mit hjerte, savnet af deres mor vil blive værre, og jeg vil have endnu flere dumme tanker der vil holde mig vågen.

Den sidste af mine heste skal nok også væk.. Så snart han er klar til det - jeg regner med at han skal sættes til salg i løbet af sommeren. Bare ærgeligt. En bedre dressurhest finder jeg ikke, og han er opfyldelsen af en langvarrig drøm.

Den sidste hest i stalden er en skøn knægt som jeg solgte til min bedste veninde da han lige var kommet til verden, og har haft stående for hende siden. Han er alt andet end en stressfaktor, og giver egentlig megen lys i min hverdag.

Pasningen er ikke en faktor der stresser mig. Jeg ville SÅ gerne bruge mere tid på mine heste. Hvis bare energien var der...

Det er ikke en mulighed at få dem på fuldpas - hverken økonomisk eller stress-mæssigt. Det lyder sikkert tosset - men jeg har det bedst med selv at passe dem. Andre kan sikkert gøre det ligesågodt - men jeg er mest rolig når jeg selv får lov!

Alt der koster penge, er ikke en mulighed, eftersom problemerne kommer sig af pengemangel. Desværre.

Min dumme ryg bliver desværre aldrig bedre. Nogle af mine natlige tanker handler meget om den kære ryg. Frustrationer, følelsen af at det (sq) er unfair at den skal være som den er osv.

Andre ser ikke hvor meget min hverdag handler om min ryg. Det er vist kun mig der ved det, og forstår det. Det er svært at forklare - hvor meget det fylder.

Jeg har søgt et tillæg til min SU grundet min ryg. Jeg håber jeg får det, for så vil mine økonomiske bekymringer hurtigt være ude af verden, og jeg tror virkelig det kunne give mig langt mere overblik og overskud i hverdagen.

Det ville også betyde at jeg ikke behøvede arbejde ved siden af studierne. Ikke skulle have dårlig samvittighed hver gang der skal handles ind og jeg vil kunne søge hjælp til min ryg ved den kiropraktor der har hjulper mig mest af alle "eksperter" igennem mine mange års rygproblemer.

Men men men... Jeg ved jo ikke om jeg får det - og under alle omstændigheder er der lang sagsbehandlingstid på tillægget ved SU-styrrelsen, så jeg tør ikke håbe på noget som helst...

Øv - hvor er det sort og øv det hele lige for tiden!

Endnu engang tak for svar - jeg håber at få overskud til at læse dem bedre igennem i aften... Pt er jeg så træt at øjnene falder i - så jeg må hellere styrte ud og få ordnet heste inden det sker... (Og så ved jeg jo godt det ikke sker bagefter :P)

Milla

Heldig og lykkelig ejer af:

Heartbreakers Avalon

Frøsanggårds A'Capo

Frøsanggårds Grand Illusion (aka. Prinsessen)

Tjek linket og kom med til hyggeaften i Aalborg med andre HN'ere
0
0
Svar på denne tråd

uoverskueligt
Forfatter: 
Dato:  15-02-2010 20:02

Jeg om alle ved hvor uoverskueligt livet er når man er træt.

Men som også indlægget om stress siger: pas på dig selv for pokker, du kan næppe klare det psykiske pres du er under for tiden i ret lang tid. Og det bliver en ond ond cirkel.

Jeg er selv på su med 5 heste, så jeg forstår virkelig din situation og jeg ved også alt om hvor meget din ryg den påvirker dig og hvordan det fylder næsten hele din hjerne op.

Og det er netop derfor jeg vil opfordre til at søge hjælp. Det er en god investring i din fremtid og nutid. Jeg har ikke brugt mange penge på hypnose jeg fik 3 behandlinger a 400 kr pr gang, og det er mange mange penge på en su, men det er et engangsbeløb! Eller det vil sige det har hjulpet mig gennem 6 måneder nu. Og det er efter 10 år med kronisk søvnløshed.

Når eksperterne ikke kan byde på løsninger, så skal man lære at tage ejerskab over sine smerter og tanker, så de bliver tålelige og styrbare. Så vil du få det bedre, og det er ikke engang magi!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider