Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Foder til vildt fugle
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 20:54

Her hjemme foder vi de små pipper og de elsker det, der går ikke 5min fra vi har været ude og fylde beholdren til de er der men det er jo ikke helt billigt og har lagt mærke til at de ikke spiser kornet (vildt fugleblanding) så det ligger bare på jorden og går til spille, og man læser jo også at de spiser FRØ og ikke korn, så hvorfor der der så meget korn i, når de ikke gider spise det.. kan man købe en frø blanding i stedet for, så ikke vi smider penge ud på noget de kun spiser halvdelen af

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Jeg blander selv....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 21:01

... en kombination af solsikkefrø, hampfrø og jordnødder. Og der ligger IKKE noget på jorden bagefter (ud over skallerne fra solsikkefrøene).

Dengang jeg brugte frøblandinger lå der også altid en masse korn. Fasanerne spiste det, men der var for meget selv til den fasanflok jeg havde rendende.

0
0
Svar på denne tråd

vi bruger
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 21:07

kun solsikker, alt andet er opgivet.

Smil smitter.

0
0
Svar på denne tråd

Fuglefrø
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 21:35

Jeg håber det er ok, jeg låner tråden til et spørgsmål.

Det er sådan, at jeg har købt mejsebolde og et net med nødder til vildtfugle, som jeg har hængt op i fælleshaven. Nu er der gået en uge, og jeg har ikke set en eneste fugl spise af hverken det ene eller det andet net.

Hvad kan det skyldes?

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Samtaleterapi tilbydes

Healing af hest og rytter

Har din hest en varig skade kan healing lægge en membran

i området og øge trivsel!

0
0
Svar på denne tråd

Klokkeblomst...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 21:49

... er det nyt at du har hængt noget op, eller har du fodret hele vinteren?

Hvis det første er det derfor. Du skal starte i efteråret, hvor de har energi til at lede. Nu bruger de ikke overflødig energi på at futte rundt, de kender de steder hvor der er foder, og kommer kun der.

Hvis du har fodret hele vinteren lyder det underligt. Nødderne er populære her - men ikke så meget som solsikkefrøene. Fedtboldene er også populære, men ikke så meget som tidligere år - underligt egentlig. Nok et spørgsmål om hvilke fugle der kommer. Jeg har kun set "min" flagspætte et par gange i år, og den plejer altid at gå øs på mejsekuglerne. (det ser i øvrigt vildt komisk ud med den store fugl der sidder og hakker løs, men den får mad og samtidig ryger der masser af fedtkugle på jorden, som solsortene har glæde af.)

0
0
Svar på denne tråd

£isbeth...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 22:08

Jeg er først begyndt at fodre nu - altså for en uge siden efter opfordring i mail fra Dyrenes Beskyttelse.

Ja du har nok ret i, at fuglene allerede har fundet "de gode spisesteder."

Jeg ser indimellem en solsort eller to sidde i træerne. Ej heller har jeg set dem spise af nødderne, men måske spiser de ikke den slags.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

Samtaleterapi tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

vildfugleblanding
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 22:36

Hej Alice

De blandinger man kan købe i supermarkederne er fulde af korn som de små fugle ikke gider.

Jeg køber en sæk med 20kg vildfugleblanding der hvor jeg køber foder til hesten. Den koster omkring 180 kr, der er ikke korn i men både nødder, solsikker, hamp, knækket majs og sikkert noget mere som jeg ikke kan genkende. Der bliver spist op flere gange om dagen og vi lægger nyt foder så snart der er spist op.

Næste gang jeg kommer forbi vil jeg købe nogle bolde som jeg ikke har set før, det er med insekter. De skulle være gode til gærdesmutter og dem har jeg et par stykker af.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

udover mejsekugler
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 23:27

bruger jeg havregryn med rapsolie blandet i. Det har jeg lært af en gammel mand. Det er vist nok bedst med grovvalsede havregryn men dem har jeg ikke kunnet finde hvor jeg handler så jeg bruger de almindelige. 'hælder dem i en skål og hælder lidt olie over og rørrer rundt så olien bliver opsuget. Fuglene spiser de gerne.

Jeg hælder også rester fra mine kaniners madskåle ud til solsortene og de spiser det meste.

Solsikkekerner bruger jeg også.

Hvis man har mulighed for det er det en god ide at hælde noget på jorden da nogle fugle hellere vil tage det der end i fuglehus.

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Tralalala
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 23:35

Herhjemme fodre vi fuglene året rundt .. om sommeren har vi ogsp vand ude til dem.

Vi har et fuglehus/foderhus hvor der er vildtfugle blanding, samt solsikkefrø .. og andet godt .. Så er der mejsekugler lidt over det hele som også bliver flittigt brugt .. Derud over får de dagligt "gammel" brød som er skåret ud i små stykker .. Vi har altid MANGE fugle her hos os, og mange forskellige slags - da de er vant til at der altid er noget at komme efter her

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

I Irish Cob

' '

0
0
Svar på denne tråd

fedt er et hit
Forfatter: 
Dato:  08-02-2010 23:43

Jeg hælder også masser af jordnødder, solsikkefrø, hamp, hirse og havregryn ud, der ud over har vi også hængt fedt ud. Det er rent spæk - svin - og fulglene elsker det, især spætterne sætte pris på rent spæk.

Det med olie på havregrynnene - god ide - har jeg ikke hørt før, men man kan jo heldigvis altid lære noget nyt.

Mette

Ejer af Frederiksborg og Fjordhest - to viunderlige racer

0
0
Svar på denne tråd

hjemmelavet
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 03:29

Udover alt det man kan købe blander min mor selv her om vinteren.

Hun smelter en pakke magarine, blandet det sammen med:

1 kg havregryn

2 poser rosiner

2 poser solsikkekerner

Fuglene elsker det, og det giver godt med næring til dem her om vinteren.

Her forleden talte vi over 50 solsorte derude samtidig, sikke et syn.

Tanja

"Shut Your mouth - open your mind."

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 07:59

Du kan købe luxus vildfugleblandinger som indeholder mindre eller ingen korn og mindre majs og hirse.

Jeg køber en sæk lux blanding, en sæk hamp frø, en sæk solsikkefrø (20 kg. sække) og 2 poser nødder. (5 kg poser)

Det bliver blander i forholdene

3xblanding + 3xsolsikke + 2½xhampfrø + 1½xnødder

Det bliver udfodret i fuglehus sammen med franskbrød skåret i små stykker, rosiner og æbler.

Det bliver også udfodret i den ene foderautomat med store huller.

I den med små huller bliver der lavet en blanding af solsikke og hampfrø.

Jeg laver selv fedtfoder som består af smeltet svinefedt, blendet nødder, rosiner og den første blanding jeg nævner.

Fuglene elsker det og spiser væsenligt mere af det når der er blendet nødder i.

Der udover er der en nødde automat som også er godt besøgt og så en købe fedtkugle automat og en fedtkugleholder de bliver vist kun besøgt når der er kø de andre steder eller jeg er så ond at de skal have en oprydnings dag.

Jeg startede i denne omgang med at fodre efter at vi havde fået alt det sne. Jeg kan jo ikke nå at tælle dem, men jeg tror der er små 150 fugle her hver dag. Jeg bor i nærhedden af skoven og der er vist ikke andre der fodre lige har omkring så de kommer vist langvejs fra, og spiser mig ud af huset. Det er ok de er hyggelige at sidde og kikke på.

Hilsen

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

fodret siden november
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 11:33

vi bruger hovedsagligt kugler, hvede og æbler. Det har vi stor succes med, vi bor lige ved skov og å, som ikke fryser, så vi tiltrækker en hel masse forskellige fugle.

jeg sørger for at hænge nogle af kuglerne sådan så fuglene kan sidde på en gren, og nippe lige foran deres hoved, det er de færreste fuglearter som sidder på kuglerne og spiser. æblerne deler jeg i 2 og smider på jorden(solsorten elsker æbler, et æble om dagen kan en solsort overleve på, siger DOF).

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

0
0
Svar på denne tråd

Pippeløjsere
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 19:58

Jeg er en af dem, der ikke har fodret før, men som begyndte for ca. 3 uger siden - fordi jeg netop blev opmærksom på, at denne vinter var katastrofal for vores vilde fugle.

I starten smed jeg foderet - specielt indkøbt blanding + hampefrø - på jorden sammen med æbler.

Intet skete ................

Men jeg blev ved og efterhånden indfandt der sig flere og flere fugle - men desværre også katte !!!!!

Valgte så at bruge et halvtag udenfor mit soveværelsevindue og dét er blevet en succes !! Hver dag ryger der ca. 1 kg æbler ud på det samt 2 store skåle med fugleblanding og hampfrø.

Men det tager sin tid, før fuglene har fundet foderstedet.

I dag sidder der en skov af fugle i træerne om morgen og venter på deres morgenmad. Der er solsorte og en masse andre arter, som jeg ikke kender navnet på. De er vilde med de overskårne æbler og begge skåle er spist op, når jeg kommer hjem sidst på eftermiddagen.

Så jeg slæber æbler hjem hver dag :-)

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

Speciel fugl i haven
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 21:25

Jeg har alle de normale fugle i haven inklusiv fasaner, alle bliver fordret og ikke med en billige foderblanding fra supermarkedet som mest er knækket hvede som fuglene ikke vil have.

Jeg har også altid agerhøns( rigtig sjov og sky fugl) som jeg primært fodrer med rapsfrø, men i år jeg også fået en blishøne der er her konstant, der ser ud til at klare sig ok.

Jeg har også en del ugler, de er ofte inde i bygningerne eller i stalden om aftenen hvis hetsne ikke er kommet ind.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd

Speciel fugl i haven
Forfatter: 
Dato:  09-02-2010 21:26

Jeg har alle de normale fugle i haven inklusiv fasaner, alle bliver fordret og ikke med en billige foderblanding fra supermarkedet som mest er knækket hvede som fuglene ikke vil have.

Jeg har også altid agerhøns( rigtig sjov og sky fugl) som jeg primært fodrer med rapsfrø, men i år jeg også fået en blishøne der er her konstant, der ser ud til at klare sig ok.

Jeg har også en del ugler, de er ofte inde i bygningerne eller i stalden om aftenen hvis hestene en dag kommer sent ind.

Bent

Welsh Cob avler

http://www.welshcob.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mejser..
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 18:42

Sørme om der ikke var to mejser idag, som spiste af nøddeblandingen i net, jeg havde hængt op ude i haven.

Dejlgt at fuglene har fundet ud af, at der er foder til dem her. :-D

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

Samtaleterapi tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Drosselfugle
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 18:51

Og det er både solsort, sjagger og drossel- kan lide æbler.

Husk også at give vand.- En kasseret bradepande med en sten i - er fint.

Mvh
xtiny

"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

Mejsebolde
Forfatter: 
Dato:  10-02-2010 19:24

Hej!

Vær opmærksom på at de købte mejsebolde hurtigt fryser og bliver hårde som sten.

Så skift dem ud hver morgen, tag den frosne ind og tø op, hæng en ny én op og tryk lige lidt på den inden, så er den lettere spiselig.

0
0
Svar på denne tråd

tak for alle jers svar
Forfatter: 
Dato:  12-02-2010 15:33

jeg kunne rigtig gerne tænke mig at prøve noget af det, men her i byen er det begranset hvor meget forskelig man kan købe, nogen er ved hvor der er et sted her omkring Roskilde hvor man kan finde noget.

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Maxizoo
Forfatter: 
Dato:  12-02-2010 16:22

i Roskilde har alt til havens fugle

Vi bor på landet og har altid fodret fuglene - lige nu får de mejsebolde, solsikkefrø, æbler og det brød, vi ikke selv når at spise.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider