Altså jeg er heller ingen ekspert, men har da en del erfaring med usikre/nervøse hunde og dominerende hunde.
Det er ikke kun et spørgsmål om hvor du kæler, men hvilke signaler du sender med hele din krop...
Brystet og ned langs siderne og mellem forbenene ("armhulen") er gode steder - med langsomme rolige bevægelser. Det er de steder man "nemmest" kommer til med en usikker hund.
Kælen på hovedet kan virke temmelig provokerende på mange hunde (men det ved du sikkert allerede). Dog er det igen et spørgsmål om kropssprog..
Det med hvor du skal kæle er en fin indgangsvinkel, men vigtigst af alt er: Hvilke signaler vil jeg sende? Er det for at skabe tillid? Hygge? Berolige? - Dit kropssprog er det hunden læser..
Det er også det der er sværest at "lære" - hunde er bare super gode til at aflæse mimik - og ofte er vi mennesker bare ikke gode nok til at "mene det vi siger". Forstået på den måde, at vi ønsker at sige ét, men er allerede igang med en masse tanker - og siger derfor noget andet...
Så mit bedste råd: Sæt dine tanker på hold, VÆR der 100 %, spørg dig selv hvad du vil (fx dette skal bare være fem minutter med ren hygge) - og slap af i hele din krop.. Det lyder lidt plat, men det ér lidt svært at forklare på skrift...
Håber du kan bruge rådet - og jeg kan kun sige, at det måske kan være en god idé at komme på en træningsplads (hvor de har fokus på adfærd mellem hund og fører) og se noget kropssprog - både hvad der virker - og ikke virker. Du skal jo sådan set bare stå på sidelinien og observere - og du vil formentlig se meget mere sprog end du tror:-)
Åh det blev langt! Sorry - måske du kan fornemme at det er noget jeg bruger laaaang tid på i min træning og som jeg går meget op i? - hehe:-)
Held og lykke med vuffen og ha en god dag:-)