Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

neutrale berøringssteder på en hund
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 10:39

halløj, håber der er nogle som kan hjælpe mig. Hvor på en hund kan man kæle for den uden at den synes man er ovenover den og det gør den utryg eller den synes man dominerer den eller på bagparten og den så tror man igen dominerer den eller ved halsen og den ser utryg ud...

Vi har sådan en rehabiliterings hund og det går rigtig godt med den på mange områder og de andre her i huset kan sagtens kæle for ham som en almindelig hund... men jeg er den der har været på hele vejen igennem vores forløb indtil nu og det har involveret både dyyygtigg'er og nej!'er så jeg har en vis autoritet overfor ham.

Han er en stærk hund psykisk og enormt klog så jeg tror bare jeg skal finde det sted på kroppen af ham hvor han synes det er en rar neutral berøring.

Jeg har kælet ham på brystet og det nyder han men så siger min far det er fprdi det er en erogen zone.. NÅ! .. hvor meget han reelt ved om det ved jeg ikke men er det det??

håber i kan hjælpe mig, måske er der noget helt andet jeg skal have af vide, hvem ved.

MVH Christina

Tilbydes

Undervisning, naturlig HMS + assistance ved adfærdsproblemer.

få en beskrivelse af din hests personlighed!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 11:36

Hvad med bag øret? Det kan de fleste hunde lide og jeg tvivler på at det er en erogen ( ) zone og en dominerende opførsel for hundens vedkommende.

Jeg må indrømme at jeg tvivler på at brystet på hunden er erogent og tvivler i det hele taget på om en hund har en erogen eller flere for den sags skyld, zone men nu er jeg heller ikke hundeekspert selvom jeg ved en del *gg*

Men hvis han kan lide at du klør ham på brystet synes jeg du skal fortsætte og så arbejde dig frem med ham og finde ud af hvor han ellers kan lide at blive nusset og kløet som feks ved øret, under hagen (de fleste hunde bliver salige ved let kløen dér) osv.

Jeg krydser fingre for at det lykkes for dig og ham at etablere en rigtig god kontakt og opbygge en god portion tillid :0)

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 11:53

Altså jeg er heller ingen ekspert, men har da en del erfaring med usikre/nervøse hunde og dominerende hunde.

Det er ikke kun et spørgsmål om hvor du kæler, men hvilke signaler du sender med hele din krop...

Brystet og ned langs siderne og mellem forbenene ("armhulen") er gode steder - med langsomme rolige bevægelser. Det er de steder man "nemmest" kommer til med en usikker hund.

Kælen på hovedet kan virke temmelig provokerende på mange hunde (men det ved du sikkert allerede). Dog er det igen et spørgsmål om kropssprog..

Det med hvor du skal kæle er en fin indgangsvinkel, men vigtigst af alt er: Hvilke signaler vil jeg sende? Er det for at skabe tillid? Hygge? Berolige? - Dit kropssprog er det hunden læser..

Det er også det der er sværest at "lære" - hunde er bare super gode til at aflæse mimik - og ofte er vi mennesker bare ikke gode nok til at "mene det vi siger". Forstået på den måde, at vi ønsker at sige ét, men er allerede igang med en masse tanker - og siger derfor noget andet...

Så mit bedste råd: Sæt dine tanker på hold, VÆR der 100 %, spørg dig selv hvad du vil (fx dette skal bare være fem minutter med ren hygge) - og slap af i hele din krop.. Det lyder lidt plat, men det ér lidt svært at forklare på skrift...

Håber du kan bruge rådet - og jeg kan kun sige, at det måske kan være en god idé at komme på en træningsplads (hvor de har fokus på adfærd mellem hund og fører) og se noget kropssprog - både hvad der virker - og ikke virker. Du skal jo sådan set bare stå på sidelinien og observere - og du vil formentlig se meget mere sprog end du tror:-)

Åh det blev langt! Sorry - måske du kan fornemme at det er noget jeg bruger laaaang tid på i min træning og som jeg går meget op i? - hehe:-)

Held og lykke med vuffen og ha en god dag:-)

Sandie & Gaia

0
0
Svar på denne tråd

Erogen zone
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 14:02

jo jo det har jeg også hørt, men er det ikke ligegyldigt så længe hunden kan lide det, det fører jo ikke til parringsbevægelser.

Tror nu mest det er dig der synes det er væmmeligt ;)

Jeg plejer at sætte mig på hug, undgå øjenkontakt, evt. lave smaskelyde og klø hunden på brystet når jeg kommer i kontakt med en ny hund.

"Jeg har ondt af folk der ikke drikker,
Tænk at vågne op om morgenen og vide,
at man aldrig får det bedre"
Frank Sinatra
0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres gode råd!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2010 14:41

jo jeg er da ligeglad med om det skulle være en erogen zone, men problemet er at hunden har problemer nok i forvejen så jeg vil jo helst ikke give den mere at blive forvirret over. Hvis ikke jeg ser nogenlunde ud som jeg altid gør når jeg skal nusse ham så koger han fuldstændig op.

Når han så koger op vender jeg ryggen til ham op ad en mur hvis jeg kan så jeg "forsvinder" for ham og så går der 10 sekunder hvor han tordner rundt om mig og så pludselig husker han "jeg skal sidde stille!" og straks han gør det giver jeg ham kontakt igen, hvorefter han som regel smider sig på ryggen og er spændt som en fjeder når jeg rører ved ham.

Sabaia, du skrev brug 5 minutter. :) det vil jeg gøre. Jeg har en hel del travlt herhjemme så han kommer tit i sidste række i forhold til at blive kælet med og det hjælper altså ikke på problemet for så er han jo i total underskud hele tiden.

Så jeg vil indsætte hunde-kæle-tid på programmet. Han er med mig ude hos hestene og får masser af motion men vi er jo næsten altid i bevægelse "på arbejde" det nyder han selvfølgelig også og han er en fin makker, men det er bare den der barriere imellem makker og så at jeg skal kæle med ham. Jeg tror jeg er FOR autoritær.

Lige nu er brystet det eneste sted hvor jeg kan kæle for ham uden at jeg kan se det er for svært for ham.

Han har så også stadig noget seperationsangst selvom det er blevet meget bedre, men jeg tror det er spillet imellem at blive afvist fordi jeg er igang med med at ordne aftensmad eller fordi han kradser på minmindste datter når de begge samtidig vil Ååp.. osv. og så det at jeg nok er for autoritær. Jeg har fra begyndelsen haft en konsekvent linie overfor ham ment på den måde at jeg er vedholdende og opdrager og han er virkelig også dygtig men måske forlanger jeg for meget afham. Han er kun 1.5 år gammel og har kun været her siden september tror jeg det var.

Tilbydes

Undervisning, naturlig HMS + assistance ved adfærdsproblemer.

få en beskrivelse af din hests personlighed!

0
0
Svar på denne tråd

klø ved halen??
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 10:10

Jeg ved ikke om det er provokerende for din hund, men min tæve elsker at blive kløet bagerst på ryggen, lige over haleroden. Hun er også en "genbrugshund" med et ret stærkt sind, men da hun er newfoundlænder kan man ikke ligefrem kalde hende dominerende.

Det startede egentlig med at hun selv vendte bagenden mod mig for ind imellem at dæmpe mig. Så fandt jeg ud af, at hvis jeg sidder med siden til hende og klør hende der, så falder hun fint til ro. Men om det er fordi jeg dominerer hende ved at gøre det ved jeg ikke - men helt sikkert er det i hvert fald, at hun selv kommer hen og vil kløes der et par gange om dagen. Gerne sådan helt krummet sammen sideværs imens, så for- og bagende næste rør hinanden.

MVH Sanne

- med det røde lyn Prinsessa fra Floes

0
0
Svar på denne tråd

Anspændt
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 13:02

Jeg har også selv haft en genbrugs hund som ikke var blevet behandlet så pænt.

Du skriver at han er anspændt når du klør ham, da vil jeg give dig følgende råd.

- Vær selv meget rolig - lad være med at ligge noget i at du klør ham

- Snak lidt imens (nåhr hvor er du fin, dygtig dreng osv) lav "sød" stemme.

-Lad være med at stirre på ham.

- Sæt dig helt ned på gulvet evt. spred benene så han kan ligge mellem dine ben - det er der mange hunde der finder tryghed ved.

- Du skal ned og sidde for hvis du er højere oppe end ham eller læner dig ned over ham kan det godt være skræmmende for hunde der ikke er helt tryg ved situationen.

Det at nusse ham skal være en naturlig tid så hvis han selv tilbyder fx kommer hen når du sidder i sofaen så grib øjeblikket og kæl lidt for ham uden at gøre det til et større indgreb. Bare lige et par fingre der stille kæler ham.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

En hund
Forfatter: 
Dato:  04-02-2010 14:35

En hund har nogle afslappende/beroligende punkter på kroppen bla. på brystet, i lysken, på ørerne og mellem øjnene (det "tredje" øje). Derfor kan let berøring af disse punkter virke afslappende for hunden..

Hvis han er usikker og så ville jeg vælge at nusse steder jeg kan se ha er 100% sikker på, dvs. hvis han nyder at blive kløet/nusset på brystet, så bliv ved med det, og se om du kan "arbejde" dig frem og eftersom I kender hinanden bedre vil han også synes at andre berøringer f.eks på ørerne er rare.

Men husk for Guds skyld at have dit kropssprog og din ansigts mmik i tankerne, mange hunde reagerer kraftigere på dette end vi tror..

Mvh Heidi

Some of my best leading men have been dogs and horses

Elizabeth Taylor

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider