|
|
| Løsdrift: Akut vandproblem. Ideer? |
|
|
Hej HNére, Bliver nødt til at spørge herinde, da der sikkert er andre med samme problem - eller en genial løsning (jeg håber ) Problem: Vi har 4 heste i løsdrift. Deres vandkar fryser til rigtig hurtigt i det her vejr. Desuden drikker de rigtigt meget i det kolde vejr. Så enten tømmer de de 2 stk 50 liter kar (mener jeg at de er) indenfor 10-15 timer, ellers er de frosset til. Stiller vi flere kar derud, fryser det. Mulige løsninger: 1: Varmelegeme i et større kar. Man kan få nogen som er designet til akvarier. Min far har et til et udendørs akvarie (250 liter). Det virker. Problem; Det bliver rigtig besværligt med strømforsyning ved karret. 2: Løbende vand. Hvis vi laver et forløb; dvs hul i det første kar og rør til næste kar og lader vandet løbe konstant. Men hvor hurtigt skal vandet løbe for ikke at fryse? Hvor meget kommer der ud (så man kan lave en række af 4-5-6 kar uden at der er chance for nedenstående problem). Problem; Hvis hypperne lige pludselig sætter forbruget ned, og vi ender med swimmingpool/skøjtebane på hele folden. Ja - vi skulle have tænkt på frost i sommers og gravet slangen ned til frostfri dybde. Så kloge var vi desværre ikke  Er der nogen der har opfundet den dybe tallerken indenfor vand i løsdrift? Og helst ikke en løsning til flere tusinde kr. Så hyrer jeg hellere en til døgnvagt de næste par uger  Pft, Rikke og 4 tørstige heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Læste noget herinde forleden med en der havde samme problem.. HUn hældte olie i vandet, hvor vidt det virker skal jeg ikke udtale mig om (o:
RegitzeReenberg
Mor til Oliver - 15/9-09 Stensgårdens Mistral <3
Man kan ikke lave omelet - uden at slå et æg i stykker!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Olie....? |
|
|
Det er da et forsøg værd... Hvis de vil drikke det. Olien vil jo lægge sig øverst, vil jeg da tro... Alm. madolie, eller?
:-) Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har også |
|
|
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Min blog! Med hunden, haven, egne digte og andet pladder Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hvilken Olie det er vides heller ikke, men håber da det er madolie 
RegitzeReenberg
Mor til Oliver - 15/9-09 Stensgårdens Mistral <3
Man kan ikke lave omelet - uden at slå et æg i stykker!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God humor.... |
|
|
Ja, det kunne være kønt hvis jeg tømte autolagerets olie-beholdning i dyrenes drikkevand...:-D Blond - men ikke SÅ blond. Heldigvis  Men tak for rådet. Må vist lige på MAD-olie indkøb imorgen. :-) Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
|
|
hvad med at ligge en mellem store blod i karat der kan ligge og flyde rundt og skabe bevægelse i vandet så det fryser...
En gang st. hippolyt, altid st. hippolyt.... Nu uden min dejlig norske skovkat Tornado... Kørt ned den 13 maj 2007.... Elsker dig verdens dejligste kat....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandkar |
|
|
Madolie giver jo energi... så måske kunne parafinolie være en idé. Det feder ikke og så smører det samtidig tarmene. En dunk med 5 liter koster ca 100 kr hos dyrlægen - og fås uden recept. Jeg har lagt et styk brænde i vores vandkar - og et mindre styk brænde i spande inde i stalden. Hestene skubber til brændet - og voila, de kan komme til vandet. Til natten efterfyldes vandspandene i stalden med meget, meget varmt vand. Næste morgen er der heldigvis ingen is på vandoverfladen. Staldtemperaturen er næsten den samme som udenfor i vores stald.
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bolde... |
|
|
Hejsa, Bolde var også vores første løsning - og dem har vi allerede i karrene. Det fryser desværre alligevel - det hjælper lidt, men lige nu er det så koldt at man jo dårligt kan nå at få vandet ned til løsdriften inden man står med en isblok (overdrivelse fremmer forståelsen  :-) Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brænde vs bolde...: |
|
|
Hej igen, Brænde og bolde er vel det samme princip? Eller har brænde nogle overnaturlige kræfter som jeg helt har overset? Varmt vand har jeg hørt fryser hurtigere end koldt vand? Pga. at der er flere luftbobler i. Men vi har også taget noget varmt vand og hældt over en gang imellem. Men når det først er frosset, så er det bare en lang process med store spande  Jeg får lige fat i dyrlægen imorgen og hører om hun har noget parafinolie på lager jeg kan købe. 1000 tak for jeres svar - hvor er det skønt med et HN med kyndige hestefolk - selv kl 23.30 en tirsdag aften  Jeg prøver med olie imorgen tidlig. Skriver lige om det virker. Hej fra Rikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| giv den masser af gulerødder. |
| Forfatter:  |
inger christensen |
| Dato:  |
27-01-2010 06:09 |
|
mine drikker ikke ret meget vand, når de får 1 spand gulerødder 3 x om dagen. Læg eventuelt gulerødderne i vand natten over, så de trækker rigeligt med vand inden servering. Får de opbødte roepiller/grønpiller, kan du også tilføre endnu mere vand i det, så de får mere vand på den måde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en tråd for nylig |
|
|
Annette
* masser af kvalitetsudstyr til salg - tjek min profil *
rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For en god ordens skyld |
|
|
vil jeg lige fortælle at VARMT vand fryser hurtigere end KOLDT! Nej, umiddelbart gir det ingen mening men den er (Desværre!) god nok - så det er en dårlig ide at bruge varmt vand til den sport. Min stald er lige præcis næsten frostfri 
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Varmt vand |
|
|
fryser hurtigere end koldt vand. Men det er nu ikke pga luftbobler. Der var en herinde der skrev en rigtig god forklaring om det. Mener det var noget med at varmt vand var tættere på at være en gasart end koldt vand og dermed bevæger molekylerne sig hurtigere. Og når de bevæger sig hurtigere bliver de også hurtigere nedkølet. Jeg ville ikke benytte et varmelegeme fra akvariet. I hvert fald ikke direkte i karret. For de kan være ret så skrøbelige og hvis det så ikke skulle være dækket af vand sprænger glasset. Jeg vander flere gange om dagen. Mit største problem lige nu er dog at jeg ikke kan få isen ud af karret. Så jeg kan kun hælde vand ovenpå. Så det gør ikke noget med den lille smule tøvejr i dag så jeg i det mindste kan få isen ud inden der ikke er plads til mere vand:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsning |
|
|
Vi bruger vanddunkene fra om sommeren (25 liters) og fylder dem op inde ved fyret (vores hane ved hestene er også frossen) og så kører vi 75 ltr vand ned i trillebøren af gangen. De får 150 ltr i døgnet, det er 2 ture med trillebøren 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til sommer |
|
|
får du monteret selvfyldende kar med indbygget varmelegeme (ved ikke om de egentlig er lavet til køer?) - se det er smart 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| varmt vand |
|
|
Det er rigtigt, at AFKØLET varmt vand fryser hurtigere end koldt vand; men det gør varmt vand altså ikke. Jeg bærer et par spande (16-20 liter i alt)ud til min hest og to ponyer 3-4 gange om dagen. Der er kun is på vandet om morgenen, ellers er det isfrit. Vores vand er 70 grader varmt. Når jeg lige har hældt varmt vand i, er vandet i karret 15-25 grader, og hestene elsker det. vh Elisabeth
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjælp har osse 4 tørstige.. |
|
|
..løsdrift heste...men jeg har været rigtig smart..boret et dybt hul ned til jordens indre og sat vandbaljer ovenpå..har slet ikke haft problemer med frossen vand siden.... Nåh, den hopper i nok ikke på så den skindbarlige kolde virkelighed er nok som følgende.. 4 heste i løsdrift er sandt .. men al vand hives op fra å 3 gange dagligt hen til 2 murbaljer som står heldigvis tæt på..så er det hestene der må flytte sig de 100 m. fra foderplads..smart så fryser de ikke fast til undergrunden når de uforskammet skal sætte deres korpus igang når tørsten melder sig.. Men aldrig har jeg gjort så meget forgæves knokleri af hente vand op af å for meget må kasseres som is.. så på den igen..har ikke behov for at benytte mit fittness center denne vinter.. Men What to do næste sæson..alt hvad jeg kan komme i tanke om koster penge så jeg fortsætter nok min stenalder facon..satser på at der går 10 år inden næste sne helvede.. held og lykke med jeres heste liv.. christian...
Vi er kun sat på denne planet som udspekulerede rovdyr.....på godt og ondt Men derfor kan vi da godt hygge os så længe det varer..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan ikke forstå |
|
|
Jeg kan ikke forstå i ikke er bange for bakterier i det varme vand i fylder i vandkarene, skulle det være rigtig skulle det jo have været kogt føst.
-----MARIA-----
smil det smitter  Jeg søger hus til leje, gerne på landet, i 9541 suldrup.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandkar i løsdriften... |
|
|
Alle mine ponyer går også i løsdrift, og der bruger jeg et varmelegeme BEREGNET til vandkar: Det er kablet jeg bruger, og mener det er 8 el 14 m, kan ikke huske det. Det virker fint, det er kun hvis jeg ikke har fordelt det ordentligt at der kan komme lidt skorpe på vandet, men det er så tyndt at det går i stykker ved mindtse berøring. Man skal selvfølgelig sørge for at selve føleren/thermostaten ikke rører legemet, for så tror den jo at vandet er ok temp og slukker så der kan komme is på vandet.
Broget ponyhingsteplag, født 26 juni 08.
Sælges billigt til godt blivende hjem. Pris: 1.000 kr, sælges med kontrakt. Skriv en PB for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det der olie... |
|
|
Det der raps olie... Virker det? Hvor meget skal der i, i f.eks en 50 ltrs balje? Har smagen stor indvirkning? Skal jo helst ikke ha at de tørste strejker....
Hilsen Sanne
Hestene er Haflingere-Hvad ellers???
Hestefolket.dk Prøv det... Men pas på, du bliver afhængig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vand vand |
|
|
Det med bakterierne skal man ikke være bange for, da vandet jo ikke bliver "varmt", det holdes bare frostfrit, så det er stadig "is-koldt", bare ikke frossent. Den med olie den tror jeg altså ikke på, for olien flyder jo øverst, så kan vandet under det jo stadig fryse selvom der ligger et "flydelag" af olie ovenpå...
Broget ponyhingsteplag, født 26 juni 08.
Sælges billigt til godt blivende hjem. Pris: 1.000 kr, sælges med kontrakt. Skriv en PB for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har sat |
|
|
en mindre murerbalje indeni en større med bobleplast imellem siderne og halm i bunden imellem dem og der er to af dem på folden. Som låg har jeg lavet en rund plade af liggeunderlag. Det har jeg lagt på det ene kar, og tilsyneladende virker det rimelig godt. Hestene kan bare enten sparke pladen ned eller stikke mulen i  De sidste nætter, hvor det har været rigtig koldt, -10-15 grader, har jeg lagt et godt låg af hø og halm henover vandet ved 22 tiden om aftenen på begge kar. Så har de jo straks spist det, når de kom på fold om morgenen (det er ikke os selv, der lukker hestene ud, så vi skal have vandet parat fra aftenen før) - og så har høet/halmen jo isoleret vandet godt i løbet af natten  Først spise, så drikke  Og det har altså virket super - ingen is på koen der 
fra NinA
Ridestøvler sælges - klik her 
Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten  Mine mål ca.: FORDRINGER I DRESSUR (kun teksten - ikke billederne)
epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spande.... |
|
|
Jeg giver dem altså bare vand i almindelige 20 litrs spande, fylder dem op med ca 15 liter så jeg kan bære dem, de får 4 styks ud om morgenen, og 4 styks om aftenen hvor jeg fylder dem op igen. Hvis de fryser til is, er det nemt at hælde varmt vand i så de tør op igen. Men det er så bare min metode  Ps. om natten er de på stald - mht vandet bruger jeg samme metode.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| olie i vandet |
|
|
har jeg hørt til fugle - men ikke heste.. tror der skal en del olie til for at holde overfladen frostfri, da hestenes vandspejl jo er noget større end fuglebadets.. Og med de mængder olie der skal til for at fylde vandspejlet - ville jeg nødig være hest og skulle drikke af olien  Jeg bruger nu varmt vand, som gør at vandet ikke fryser lige så hurtigt.. men jeg fylder så 2 gange om dagen.. og ihh hvor jeg glæder mig til tøvejret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|