Ja, undskyld den lidt forvirrende overskrift, men det var lidt svært at gøre den kort 
Sagen er den at jeg fandt nogle penge i mit budget og som en glad julegris købte jeg en længe savnet opvaskemaskine, og ringede og sagde til min udlejer at jeg havde købt sådan én og hvordan med installationen osv...?
Han siger så flg:
Jeg skal bruge autoriserede håndværkere til installationen og fremvise faktura til ham.
Det vil løbe op i et par tusind da han kræver en tømrer til at save soklen over, en vvs mand til at installere opvaskemaskinen, og en elektriker til at tilslutte den.
Han har sendt mig en lang mail om hvad opvaskemaskinen skal have af aqua stop, og alt muligt andet teknisk og underlag til den osvosv.
Disse ting KRÆVER han.
Mine tanker er:
1. Jeg kan få en ven der har været vvs-mand i 25 år til at installere den.
2. Jeg har ikke skrevet under på alle de regler han opstiller i sin mail - derfor kan de IKKE gælde for lejemålet, medmindre de er generelle regler og forefindes i lejeloven.
Er der nogen der har adgang til det sted på internettet hvor lovgivning bliver "forklaret"? (En sød pige herinde, hed du Kit?, har hjulpet engang, men jeg kan ikke huske hvad internetstedet hed - kun at hun sagde at et advokatfirma køber adgang til det, og det derfor ikke er umiddelbart tilgængeligt for mig..)
3. Hvis jeg laver ged i hans hus - UANSET ART - så hæfter jeg ved fraflytning.
Til sidste punkt siger han at en forsikring ikke dækker hvis det ikke er installeret af en autoriseret vvs mand, og min ven har ikke længere sit firma, og dermed ikke sin autorisation.
Er der nogen der har forstand på forsikringer??
(Ellers må jeg ringe til min forsikring imorgen og spørge.)
Så hans argument er at hvis det ikke bliver installeret med autorisation og der sker en skade så vil han skulle ud i civilt søgsmål mod mig for dækning af eventuelle skader - og det gider han ikke.
Men.... gider og gider.... Han GIDER jo godt leje et hus ud og tjene penge på det, så helt ærligt, har man sagt a......!
Jeg kan bestemt se det rimelige i at det bliver gjort ordentligt, men det er jo altså ikke naboens knægt på 14 jeg får til det.
Det er em garvet vvs mand, med mange år i faget. Dog har han bare skiftet profession pga ryggen.
Er der nogen der kan hjælpe mig...?
Jeg er ikke ude på at snyde ham på nogen måder. Jeg vil bare ikke betale flere tusind for installationen når jeg kan få det som vennetjeneste af en kyndig vvs mand.
Skal lige siges at han har ringet mig op her til aften og været så ubehagelig at jeg begyndte at græde og måtte sige at det var så ubehageligt for mig at jeg var nødt til at lægge på. Så jeg er ikke lige tykhudet nok til at I skyder med skarpt og bare synes jeg er en idiot.....