Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Udlejer - opvaskemaskine - rod
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 20:03

Ja, undskyld den lidt forvirrende overskrift, men det var lidt svært at gøre den kort ;-)

Sagen er den at jeg fandt nogle penge i mit budget og som en glad julegris købte jeg en længe savnet opvaskemaskine, og ringede og sagde til min udlejer at jeg havde købt sådan én og hvordan med installationen osv...?

Han siger så flg:

Jeg skal bruge autoriserede håndværkere til installationen og fremvise faktura til ham.

Det vil løbe op i et par tusind da han kræver en tømrer til at save soklen over, en vvs mand til at installere opvaskemaskinen, og en elektriker til at tilslutte den.

Han har sendt mig en lang mail om hvad opvaskemaskinen skal have af aqua stop, og alt muligt andet teknisk og underlag til den osvosv.

Disse ting KRÆVER han.

Mine tanker er:

1. Jeg kan få en ven der har været vvs-mand i 25 år til at installere den.

2. Jeg har ikke skrevet under på alle de regler han opstiller i sin mail - derfor kan de IKKE gælde for lejemålet, medmindre de er generelle regler og forefindes i lejeloven.

Er der nogen der har adgang til det sted på internettet hvor lovgivning bliver "forklaret"? (En sød pige herinde, hed du Kit?, har hjulpet engang, men jeg kan ikke huske hvad internetstedet hed - kun at hun sagde at et advokatfirma køber adgang til det, og det derfor ikke er umiddelbart tilgængeligt for mig..)

3. Hvis jeg laver ged i hans hus - UANSET ART - så hæfter jeg ved fraflytning.

Til sidste punkt siger han at en forsikring ikke dækker hvis det ikke er installeret af en autoriseret vvs mand, og min ven har ikke længere sit firma, og dermed ikke sin autorisation.

Er der nogen der har forstand på forsikringer??

(Ellers må jeg ringe til min forsikring imorgen og spørge.)

Så hans argument er at hvis det ikke bliver installeret med autorisation og der sker en skade så vil han skulle ud i civilt søgsmål mod mig for dækning af eventuelle skader - og det gider han ikke.

Men.... gider og gider.... Han GIDER jo godt leje et hus ud og tjene penge på det, så helt ærligt, har man sagt a......!

Jeg kan bestemt se det rimelige i at det bliver gjort ordentligt, men det er jo altså ikke naboens knægt på 14 jeg får til det.

Det er em garvet vvs mand, med mange år i faget. Dog har han bare skiftet profession pga ryggen.

Er der nogen der kan hjælpe mig...?

Jeg er ikke ude på at snyde ham på nogen måder. Jeg vil bare ikke betale flere tusind for installationen når jeg kan få det som vennetjeneste af en kyndig vvs mand.

Skal lige siges at han har ringet mig op her til aften og været så ubehagelig at jeg begyndte at græde og måtte sige at det var så ubehageligt for mig at jeg var nødt til at lægge på. Så jeg er ikke lige tykhudet nok til at I skyder med skarpt og bare synes jeg er en idiot.....

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil lytte
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 20:27

efter din udlejer - for hvis der sker skade på installationer og det er en "orange" håndværker der har installeret så tror jeg du står dårligt.

Der er intet sted du kan klage uden en regning.

Jeg havde selv nogle vandrør som skulle fjernes da jeg skulle have nyt køkken ( ejerlejlighed ) - de blev savet ned, men ikke "proppet" til da man ikke formodede der var vand i rørene.

Efter et par timer blev jeg ringet op af underboen at der sivede vand ned i deres lejlighed og da var jeg glad for at det var en autorisret VVS mand der havde udført jobbet.

MVH Janni

Nu med hest både her og der

og allevegne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jeg godt se, Janni
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 20:29

Imorgen går jeg i butikken og spørger om de vil lade handlen gå tilbage.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Du kan se mere om det her:
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 20:55

Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh....
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:03

Jeanette - så læser jeg jo at opvaskemaskine ikke er med i beskrivelsen.

Og at udlejer har ret at han kan kræve at jeg fx tegner en forsikring.

Men jeg læser også at han godt kan pakke sit "ellers...." væk, for hvis jeg selv til betale for det, så kan han ikke nægte mig at gøre det.

Og det sagde han, at jeg ikke måtte - hvis han ikke gav mig lov.

Men ret skal være ret - og han har ret til at sikre sig at der er noget der dækker hvis en skade skulle opstå.

Har dog netop skrevet en mail til ham at jeg går i butikken imorgen og spørger om handlen kan gå tilbage, ellers må jeg brænde inde med opvaskemaskine og tørretumbler og have spildt 4800 kr. Jeg tror ikke jeg magter den her slåskamp, jeg er trods alt i behandling for stress, og har siddet i aften og grædt over det her.

Så hellere have spildt 4800 kr end gå ned med flaget igen. Jeg var lige kommet ovenpå igen.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Så let skal du
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:15

du sgu ikke lade dig slå ud

Hør om du kan få pengene igen, hvis ikke så tag et tilbud fra en autoriseret VVS mand eller flere; måske har du ikke råd nu men om 2 måneder lysner det måske

Jeg kan godt forstå at du med et lille barn gerne vil kunne vakse og tørre i egen bolig.

Op med humøret - du er en sej pige

MVH Janni

Nu med hest både her og der

og allevegne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Det er et definitionsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:41

om en opvaskemaskine er en sædvanlig installation. I dag vil man måske nok sige det (jeg vil sidestille den med en vaskemaskine). Det vil så betyde, at du har ret til at at installere den, og at udlejer blot skal have underretning om dette. Det er dog korrekt, at udlejer kan forlange en håndværksmæssig forsvarlig installation, herunder bevis (faktura) herpå.

Jeg har selv en forsikringssag p.t. med en lejer, der har haft installeret en vaskemaskine direkte på faldstammen - og ikke håndværksmæssigt forsvarligt - den har forårsaget vandskade i lejemålet nedenunder og lejeren er derfor blev gjort opmærksom på, at han er ansvarlig for skaden - og følgevirkningerne. Den bliver dyr. Så din udlejer har ganske ret i, forsikringen ikke dækker, hvis ikke den slags er installeret håndsværksmæssigt korrekt - og at det vil kunne ende i et civilt søgsmål.

Den side du iøvrigt spørger til er sikkert Karnov eller Schultz Lovservice, men dem skal du abonnere på. Og du bliver ikke meget klogere af at kigge der.

Livet er som en pølsemaskine; hvad der kommer ud af det, afhænger af hvad man kommer i ... :-P
0
0
Svar på denne tråd

Uha Jeanette
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 08:19

Det lyder ikke godt.

Jeg snakker nu ikke om nogen klamphugger løsninger, men en vvs mand - der bare ikke længere har firma og derfor ikke kan give mig en faktura.

Jeg kunne se at der var et punkt der hed "energibesparende apparater" - uddybet står der "med el eller vand besparelse" - og det er en opvaskemaskine jo.

Umiddelbart står der "håndværksmæssigt korrekt" - det bliver det jo så også, men jeg kan ikke finde nogle steder hvor der står det med faktura du skriver? Hvor står det?

Jeg er ikke enig med dig i at Karnov mv ikke vil kunne gøre mig klogere, for nu nævner du fx det med faktura og det står der jo IKKE lige dér - så det må du jo have et sted fra, fx Karnov.

Jeg vil også spørge forsikringen for hvis det kan bevises at installationen er udført "håndværksmæssigt korrekt" så må den ifølge min egen logik, dække.

Man kan jo ikke holde et firma ansvarligt 10 år efter en installation - hvis nu fx firmaet ikke eksisterer længere! Så der må være en lempelse dér, som måske vil kunne være relevant for mig også.

Forsikringssager bliver jo undersøgt og jeg kan LOVE dig de kan opdage hvis det er installeret det MINDSTE forkert! Som nu fx ovenpå en faldstamme Derfor dækker den ikke.

Men hvis det er installeret korrekt kan jeg ikke se at de udelukkende skulle kunne dække hvis man har en faktura.

Jeg må granske det og hører gerne fra andre der har råd - tak for hjælpen til jer der allerede har givet råd :-)

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det ikke sådan, at fordi
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 08:47

ordet "faktura" ikke er nævnt, så gælder det ikke. Det ligger implicit i "håndværksmæssigt korrekt". Derfor kan udlejer godt kræve at se en faktura på at arbejdet er udført af en professionel, som man må påregne ved, hvad han gør. Derfor er en faktura = dokumentation for at arbejdet er udført håndværksmæssigt korrekt.

Når jeg siger det, er det ikke fordi jeg selv har det fra Karnov, men fordi jeg arbejder sammen med advokater - og fordi jeg har arbejdet 20 år med lejeret.

Og så er det i virkeligheden ikke, fordi den omtalte vaskemaskine var monteret på faldstammen (ikke ovenpå), som godt nok ikke er lovligt, men fordi selv installationen ikke var udført korrekt og dermed har forårsaget vandskaden, at forsikringen ikke dækker.

0
0
Svar på denne tråd

Oki doki
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 11:22

Jeg har undersøgt og fundet ud af at det kræver en autoriseret vvs mand at tilslutte en opvaskemaskine. Jeg vil spørge Punkt 1 om de leverer det med som service.

Du har en pointe i hvad der er retspraksis og hvad der betyder hvad - den slags har jeg jo IKKE forstand på, derfor har jeg altid tusind spørgsmål når jeg læser i loven. Så er den hjemmeside god at støtte sig til.

Jeg har dog også fundet ud af at det ikke er et lovkrav at det er en autoriseret tømrer der fjerner soklen, og en autoriseret el installatør der sætter den i stikket - så han er nu altså ikke helt en helgen, og han har lavet meget bøvl for mig med at undersøge om hans påstande holder vand.

Men vvs manden, ham kommer jeg ikke udenom - og det er ok.

Han mener også at det er ham der skal indhente tilbuddene og koordinere hvornår de skal komme og installere det - det kan jeg heller ikke finde nogen steder. Jeg mener at hvis det er MIG der sætter opvaskemaskine op så må JEG bestemme hvornår - og hvem - der skal gøre det.

Problemet er at han tror at fordi han ejer huset så skal jeg spørge ham hver gang jeg skal på toilettet....

Han har sjovt nok aldrig henvisninger til loven, men en masse regler man SKAL følge - "ellers....!" som han siger.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Punkt 1
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 12:59

Jeg har lige holdt en fest med Punkt 1, som afsluttes, når de på torsdag kommer og tilslutter min vaskemaskine for anden gang, denne gang forhåbentlig, så den også vil vaske mit tøj rent. Installationen var nemlig ikke i orden første gang, og jeg skulle lige igennem et brev, hvor forbrugerklagenævnet blev nævnt en del gange, inden vi blev helt enige om, hvem der skulle sørge for det...

Du skal være opmærksom på, at den installaton, som de tager 600 kroner for (inkl. levering) er til EKSISTERENDE tilslutning. Så det vil altså i dit tilfælde højst sandsynligt ikke være nok. Bare så du ved det.. Spørgsmålet er, hvem der skal dække, hvis Punkt 1 monterer, så der kommer skade ud af det. Min erfaring er i hvert fald, at deres service ikke omfatter, at de kommer springende for at rette fejl med et smil på...

Hvis jeg var dig, tror jeg, at jeg ville bede din vvs-kammi om at henvise til en af hans vvs-kammier og få hentet et samlet tilbud på, hvad det koster. Hent evt. et par stykker hos flere vvs'ere. Lad være med selv at bøvle i, hvem der skal skære brædtet over og ordne strømmen - de kender garanteret nogen, de plejer at arbejde sammen med, hvis det er nødvendigt, lad dem ordne det, helst inkl. betaling, hvis det kan lade sig gøre. Og lad så være med at gå i panik, du skal nok få dine maskiner sat op (Jeg kender godt den der "Så kan det osse bare være ligemeget, så gider jeg slet ikke at have..." - det går over igen!) Og du bliver jo så glad, når de først er der :-)

Og så synes jeg altså, at du skal finde en advokatvagt et sted og få svar på dine spørgsmål, så du er helt sikker på, at du gør det på den rigtige måde. Jeg kan godt forstå dig, men kan også godt forstå, at udlejer gerne vil have styr på, hvad der sker i hans lejlighed (Jeg står pt. med en regning på cirka 30.000 kroner for skader på den lejlighed, jeg har lejet ud, der er depositum på 12.000 kroner - overhovedet ikke sjovt!!) Så sørg for at du får det gjort efter bogen :-)

I lejeloven står der i øvrigt noget om forbedringer udført af lejer og betingelserne for det. Har du været deromkring? Jeg spekulerer bare på, at hvis du skal bringe det tilbage til den tidligere stand, når du flytter ud, kan det være svært at gøre et oversavet brædt helt igen og kan måske i sidste ende betyde, at man må lade opvaskemaskinen stå... eller noget... Jeg tror i hvert fald, det er vigtigt at have en klar og skriftlig aftale med udlejer, inden du tager fat.

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar Tina
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 13:37

Jeg har haft fat i loven idag. Altså, med øjnene.

Jeg tror jeg har styr på sagerne :-)

Har ikke lige tid at forklare :-)

Men tusind tak for råd i tråden her!

(Jeg tror det ender med at jeg siger "hvis du opfører dig ordentligt fra nu af, så gør vi det på din måde" - men jeg nåede lige at linke lovgivning til ham, hehe.)

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Louise...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 15:44

Godt at høre, at du har fundet modet frem igen :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Jaja, Tina
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 19:49

Altså, jeg kaster mig jo først på jorden og skriger som en 3-årig - men så får de eddermame også tæv bagefter.

Han har sjovt nok ikke svaret.....

Idag fik jeg dog lige pengene retur i Punkt 1, så jeg ikke skulle gå og være bekymret for dét.

Har aftalt med punkt 1 at de bestiller nogle smallere opvaskemaskiner hjem i forskellige prislejer, for så kan det nemlig stå i baggangen, og det gør det hele meget nemmere, så skal der nemlig hverken tømres eller flyttes skabe.

Vi får se hvordan det hele ender - udlejer var her idag til et af de andre huse, og jeg skal da lige love for at han IKKE så mig - på 1 meters afstand.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Hahaha!!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 20:00

Det synes jeg lyder som en superfornuftig måde at reagere på - benytter den ofte selv

Det var godt, at du kunne få pengene tilbage. Nu er I jo kun to - hvad med en bordopvaskemaskine? Sådan en burde ikke kræve det store i tilslutning. Det må da alligevel blive lidt træls at skulle rende ud i baggangen og tilbage igen med opvasken?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Ja det kan du godt have ret i..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 20:11

Men jeg synes ikke lige jeg kan undvære mere bordplads. Jeg elsker bordplads.

Har i forvejen en mikroovn og en miniovn stående. Men hmmm.... Miniovnen bruger jeg nærmest aldrig.

Derudover står der jo mit højtelskede opvaskestativ altid - jeg HADER at tørre af. Men dén plads vil jo blive tom, så måske jeg godt kunne om arrangere og se på en borddims....? Jeg ved bare de er rimeligt kostbare og ikke kan indeholde en sk*d.

Men tak for tippet, jeg vil tænke over det.

Og på bordet kan Sigrid heller ikke pille ved den - det var nemlig endnu et argument for at sætte den ud i baggangen. Men du har ret, gider man rende derud med opvask hele tiden.... Jeg ved at mine 2 naboer gør det, så lidt må man vel gide....?

Hmmm.....

Har i øvrigt lige skrevet i din tråd på ve og ble - haha.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Hehe...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2010 23:39

Ja, hvilke ulemper du helst vil leve med, er du nok bedst til at hitte ud af selv :-) Kan du i øvrigt ikke stable miniovnen ovenpå din mikrobølgeovn, hvis du alligevel ikke bruger den så tit? Min står oven på mit køleskab, men den er også snart hjemløs, så snart jeg har fået hevet mit nye store køle-fryseskab op. Og jeg elsker også min bordplads!

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider