Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Langt om længe er jeg tilbage fra kemoen
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 22:33

Hejsa alle HN'ere

Jeg har besluttet for lang tid siden allerede at jeg ville lave det her indlæg.

En bekræftigels af at jeg virklig ER kommet videre og nu kan afslutte et meget trist kapitel i mit liv med at fortælle andre om det.

Det kan nok godt gå hen og blive langt så må hellere advare på forhånd

Det er nu lidt over et halvt år siden jeg fik konstateret lymfekræf og jeg er først nu klar til at give hele min historie.

Det startede med at jeg var ved lægen med en knude jeg havde på halsen. De sendte mig så videre til hospitalet til en ultralydsscaning af den. De kunne dog heller ikke sige hvad problemet var så de sendt mig videre til Odense og få den opereret ud så de kunne få taget en prøve af min lymfeknude samme dag.

Vi nåde lige til Odense den samme dag inden de "lukkede" (det trods alt var en tur på 2 timer for os.)

Og fra den dag blev jeg scanet, der blev taget blodprøver og opereret i den følgende uge. Det var lige op til min sommerferie og 9. klassernes dimisionsfest. (ja jeg gik i 8. klasse og nu 9.) Jeg havde/har to bedsteveninder fra den årgang så det betød meget for mig at jeg trods alt kunne være med til dimisionsfesten selv om det var lige efter min operation.

Der gik meget præcist en uge fra min operation til jeg fik at vide at jeg havde lymfekræft og skulle kemo behandles.

Det var noget af et slag at få. Specielt da jeg af bitre erfaringer VED havde kemo indebære da min mor er død af lungekræft.

Da jeg fik det af vide sad jeg oppe det meste af natten og græd og skrev med min veninde som hjalp så meget ved at være der for mig. Noget jeg virkelig aldrig vil glemme. (lille side spring)

Næste dag gik turen igen til Odense og hen og få den endlige forklaring på hvad der skulle ske. Jeg skulle have 4 kemo behandlinger over 1 måned. Og behandligen startede samme dag. Men noget jeg også fik at vide var at jeg skulle opereres samme dag for at få lagt en lille plastisk slage ind i min hovedepulsåre.

Den dag var den absolut en af de VÆRSTE dag jeg nogensinde har haft. Jeg fik det ikke alene MEGET skidt af narkosen men at jeg fik kemo oveni var ikke noget jeg ville ønske for nogen at opleve. Jeg havde det SÅ skidt og så 2 timers kørsel hjem...

Jeg havde det sådan at jeg ikke kunne lukke øjenene uden at blive svimmel og jeg ville ikke andet end sove for så forsvandt alt kvalmen og ubehaget.

Resten af den månded vil jeg gerne hoppe hen over hurtigt.

Jeg vil hellere fortælle hvordan det var ret psykigsk for det var lang langt det værste end selve behandlingerne.

Der er MANGE bivirkninger ved kemo og det medicin man får for at tage det værste kvalme og ubehag. Et af dem er at man midster håret Jeg ved ikke om i kan forestille jer at være 15 og midste ALT sit hår. Og når man så høre nogle der brokker sig over de har en "dårlig" hårdag. Mens man ikke har noget som helst der minder om hår har man en ubeskrivelig lyst til at gøre noget meget grimt ved dem.

Man må ikke være udenfor i sollys helst fordi ens hud er meget sårbar. Så mens alle var ude og bade sad jeg indenfor og kiggede på HN ( ) I har virklig redet min sommerferie med alle jeres dejlig billeder og humoristiske kommentar. Jeg ved ikke hvordan jeg havde klaret det uden HN.

En anden bivirkning som jeg først har kendt til efter jeg er kommet ud af kemoen er at ens led ikke er hvad de var inden. Og muskler det samme. Med andre ord efter kemoen har jeg nærmest været nødt til at "lære" at gå igen fordi mine led og muskler ikke var stærke nok.

Mit blodomløb var heller ikke normalt så jeg kunne heller ikke gå mere end 300 m. så sortnede det for mine øjne og jeg måtte ligge mig ned.

Og sådan var der mange små ting man ikke tænker over i hverdagen men lige pludselig bliver megt tydelige.

Det har på mange måder sat spor og meget dybe spor at have været det igennem men det har givet mig et nyt syn på mit liv. Jeg skal ud og opleve det JEG vil og jeg skal NOK få den hest jeg har ønsket mig hele mit liv på et tidspunkt!

Jeg er bare så glad for at trække vejet og have så dejlig en familie og så gode venner som har støtte mig så meget.

Jeg kan nu langt om længe løbe lidt (det er en MEGET stor ting) og jeg har nu 5 cm. hår som jeg har planer om at vise frem den 1. Feb.

Og sidst med ikke midst så tror jeg lige jeg har scoret mig min FØRSTE part på en fjordhest!!! Og det er vel at mærke efter at det er et halvt år siden jeg sidst har siddet på en heste ryg. Så nu skal jeg bare stille og roligt ud og hilse på den og måske arbejde med den når sne'en er væk. Jeg glæder mig SÅÅÅ meget

Så det kunne jo ikke være endt bedre

Jeg er bare så himmel henrykt over at det hele lige pludseligt går frem ad for mig og jeg faktisk KAN ting igen

Syntes bare lige jeg ville afslutte dette ellers meget dystre kapitel med at dele min glæde med jer som har hjulpet mig uden faktisk at vide det med komme igennem en ellers svær tid.

Stor tak !

(syntes lige i skulle have et lille billede af den nye forbedrede og meget gladere mig )

Alle gæster bringer glæde

nogle når de kommer andre når de går ;P

MVH. Maria

0
0
Svar på denne tråd

Fantastisk !!!
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 23:04

Hej Maria.

Tak for den hudløst ærlige beretning fra det virkelige (@!#$-)liv - desværre har du oplevet det vi alle frygter, og man altid tænker, kun sker for andre....

Hvor er det flot du er kommet ud "hel" på den anden side, og dejlig at se det nye fine hår !!

Det varer jo ikke længe før du ligefrem skal klippes igen !!

Jeg håber dit mod og din livslyst holder ved - du har fortjent det absolut bedste efter sådan en oplevelse i dit unge liv...

Stort tillykke med parten - det kan jo kun gå fremad !

Mange knus fra Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!
0
0
Svar på denne tråd

Hej Maria
Forfatter: 
Dato:  25-01-2010 23:20

Super godt gået. Du er stærkere end de fleste. Det du har gået igennem og oplevet på din egen krop er kun de færeste der kan klare. Super flot klaret. Held og lykke i fremtiden.

Mange tanker fra Mia

Opstaldning tilbydes. 500m til DK´s første Nationalpark. Det ideelle sted for distance og naturrytteren. 1 plads tilbage..

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 09:00

... Hvor er det dejligt at vide at HN har været til hjælp - også selv om vi ikke anede noget om det.

Det er jo en forfærdelig sygdom at skulle rammes af, og så i så ung en alder. Men dejligt at du er kommet ud på den anden side i hel tilstand, det er det vigtigeste (også selv om det havde været bedre hvis du ikke skulle have været udsat for det)

Godt kæmpet!

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 16:51

Mange tak

Tak for de dejlige ord det varmer alt sammen. Jeg er nu glad for at jeg fik gjordt det kapitel færdigt for alvor.

MVH. Maria

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog..
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 17:48

Jeg er rigtig glad for at ha måtte læse din historie. Jeg syntes det du har klaret er helt utroligt, og jeg beundre dig!

Jeg skal fra februar ud på H2 på OUH som sygeplejestuderende, og det at have læst din utrolige historie er med til at give en indsigt i hvordan det også har været for dig psykisk - som ofte er det sværeste.

Jeg beundre din livsglæde og dit mod. Jeg ønsker dig alt godt fremover og håber du har det rigtig godt :)

Mvh.

Regina Sørensen

Med den højtelskede RDH hoppe Wega

www.123hjemmeside.dk/vidtskue

0
0
Svar på denne tråd

Hej Maria
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 18:35

Hej Maria.

Puha, det er ikke fair at én på din alder skal igennem det. Men hold da op, du er stærk! Flot at du kan sidde nu og fortælle din historie - og fokusere på det positive! Det er meget sejt af dig.

Du ønskes al held og lykke i mange år fremover... Du er virkelig en pige med ben i næsen!

Mange venlige hilsner fra Nadja.

0
0
Svar på denne tråd

Tak fordi...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 20:39

Hej Maria

Tak fordi du lige mindede mig om at mine små ondsvage problemer i virkeligheden ikke betyder særlig meget i det store billede

Du lyder som en stærk, moden og klog pige... Måske har dit sygdomsforløb gjort dig lidt hurtigere moden end dine jævnaldrene!

Men ihvertfald er jeg meget glad for at læse at det hele er ved at vende i den rigtige retning - for man må da sige at livet lige fik givet dig en mavepuster... Godt at du kæmpede imod

Held og lykke med alt det dejlige du skal i gang med og som venter forude... Jeg er sikker på at den nye part-fjordhest er en meget, meget heldig hest

;-) Mvh. Dorte (med Sara, Ódinn, Hildingur, Ludvig og Wilma )

Vi søger brugte byggematerialer til vores stald-projekt - har du noget du vil sælge?

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det smukt skrevet
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 20:56

Jeg tænker bare - er det en helt normal 15 årig der kan skrive sådan noget....?

Jeg synes du er et imponerende menneske, og vil personligt takke fordi verden indeholder sådan én som dig, som kan gennemleve så ufattelig pinsel, og bagefter sidde og være taknemmelig over din familie, dit liv, og dine venner.

Det er simpelthen bare smukt!

Tillykke med at være tilbage, og held og lykke i dit lange liv du har foran dig. Jeg gad godt møde dig om 20 år, jeg tror du bliver et helt specielt menneske - og er det allerede.

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er mundlam
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:09

sidder her og skammer mig over mit dagligdags fnadderi!

Tak fordi du vil dele denne del af DIT liv med os!

Og tak for et wake up call, forstået på den måde at man lige tænker lidt mere over "Bad hairday", brokkeri generelt, og at der faktisk er nogle der overvinder kræft!

Jeg mistede min far i August 07´, han havde galoperende lungekræft, der gik 1½ md fra diagnose til han fik fred. jeg var højgravid og det ville have været min fars første barnebarn, han døde 1½ md før jeg fødte min søn

Det er et forfærdeligt forløb du har været igennem, jeg ønsker dig det bedste i fremtiden!!!!!!!!!!!!

Kh. Margit

Hesteklipning tilbydes, fair pris.

Fotografering tilbydes!

Græd ikke fordi det er ovre, men smil fordi det har været der!

0
0
Svar på denne tråd

Hvor er det flot
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:14

Hvor er det flot klaret, at du kunne komme igennem alt det du har oplevet - Og så med humøret i behold, og en positiv indstilling.

Det er stærkt! Du er en sej pige!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:24

Jeg sidder her og bliver helt rørt over at i syntes jeg er sådan et fantastisk menneske Hvilket ikke er helt sandt

Vil dog lige sige at jeg var MEGET heldig at jeg fik en af de sygdomme der var stort set 100 % heldbredelses procent for.

Og folk der har leukimi har jeg mere en respekt for. Det er jo som regel 2 år de skal i gennem det.

Ramiro: Jeg tror vi mødes hvis du skal til H2 for det er der jeg har "base" jeg skal der hen den 17. marts til kontrol... så hvis du støder på en der hedder Maria michelsen er det mig

Men igen MANGE tak

MVH. Maria

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-01-2010 21:25

Jeg sidder her og bliver helt rørt over at i syntes jeg er sådan et fantastisk menneske Hvilket ikke er helt sandt

Vil dog lige sige at jeg var MEGET heldig at jeg fik en af de sygdomme der var stort set 100 % heldbredelses procent for.

Og folk der har leukimi har jeg mere en respekt for. Det er jo som regel 2 år de skal i gennem det.

Ramiro: Jeg tror vi mødes hvis du skal til H2 for det er der jeg har "base" jeg skal der hen den 17. marts til kontrol... så hvis du støder på en der hedder Maria michelsen er det mig

Men igen MANGE tak I er da også bare så søde allesammen

MVH. Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider