|
|
| Hund med HD |
| Forfatter:  |
Kolibri (Fonzie) |
| Dato:  |
21-01-2010 16:57 |
|
Vi har en cocker blanding på 1 år som har fået konstateret HD i begge hofter, den ene hofte er det en grad C og den anden en grad D, han har fået div smertestillende piller, samt han har fået en indsprøjtning 1 gang om ugen i en måned, men intet har hjulpet det lille pus, nu har vi så talt med vores dyrelæge om operation, og han siger at den operation som han vil få mest gav af er den hvor de går ind og skære hofteknoglen af så der skal blive mere rotiation, jeg spurgte dyrelægen hvor mange procent chancer for der er at det hjælper og han siger imellem 80 og 90% , så derfor vælger vi at lade ham operere, jeg ved godt at det er en større operation og at der er 3 måneders genoptræning bagefter, hvor han skal have massage og ud at svømme, men alligevel når man ser ham hoppe rundt på 3 ben pga smerter, så tænker jeg er det værdigt for ham at han skal igennem sådan en operation. Hvad ville i hvis det var jeres hund, og er der nogen af jer som kender til den form for operation. Hilsner Kolibri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Min labradorpige på knap 2 år har også HD i den ene hofte, og min dyrlæge vil udføre samme operation som du skriver om. Jeg har valgt at lade hende operere - ligesom jer. Dyrlægen ville dog gerne lige vente lidt fordi hun endnu ikke virker præget af det i dagligdagen undtagen hvis hun fx kommer i hundeskov (hvilket hun så ikke gør jo). Min dyrlæge siger at alle de hunde han har foretaget den operation på er blevet helt fine. Det er naturligvis en stor operation, men de tanker jeg har gjort mig - som I nok også har - er at hun er så ung, så jeg synes hun fortjener at blive opereret. Var hun en ældre hund var det en anden sag synes jeg. Ved ikke hvilket foder I giver ham, men jeg skiftede til Royal Canin Mobility Special og det har faktisk hjulpet meget, samtidig med at det hjalp hende til at tabe sig - de skal jo gerne være så slanke som muligt til den operation. Har du flere spørgsmål så skriv bare. 
♥ Den dejlige pintopige Kimberley og den søde palominofyr Sunny ♥ ... og elskehunden Sascha der betyder ALT for mig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havde jeg haft så |
|
|
ung en hund med de problemer allerede, ville jeg nok have sagt stop allerede. Lyder måske uretfærdigt, men jeg ville frygte at der ville komme endnu flere problemer senere hen. Derudover kunne jeg slet ikke forestille mig at C-hoften har godt af den ekstra belastning der kommer som følge af OP. Min mening er at hvis dyrene lider af skavanker, som de ikke ville kunne overleve i naturen med, ja, så er det mest værdige at lade dem få fred.
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hund med HD |
Kolibri (Fonzie) |
21-01-2010 17:48 |
|
Vinhou: det er jo også det at vi tænker at så ung en hund bør have en chance, jeg har snakket med dem som skal træne ham bagefter og han siger at de har mange hunde med HD som får det rigtig godt ved at få massage og svømme. Ang foder så har vi fået et spicel foder til ham fra Hills, men det vil han ikke have, så nu har vi købet et andet foder der hedder Nutra Gold med meget glukusoamin i, samt han får lakseolie i hans foder. Camilise: det har vi også tænkt på ang den anden hofte, men dyrelægen mener ikke at det skulle give problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Modsat ende |
AnjaFP |
21-01-2010 17:58 |
|
Jeg havde en schæfer for mange år siden som ret tidligt fik konstanteret albuedysplasi. Dyrlægen kontrollede ham på alle mulige leder og kanter og deri blandt hans hofter, som var fine. Dyrlægen anbefalede en operation, da min hund helbredsmæssig burde kunne klare det. Jeg tænkte som jer, han skal da have en chance, han var ikke en gang et år endnu. Han blev opereret og det gik fint.... indtil det pludselig ikke gjorde mere. Han begyndte at blive urolig om natten og peb og havde det ikke godt. Jeg fik en tid til dyrlægen til ham og allerede da dyrlægen så ham, fik han dybe rynker i panden. Dommen var hård, der var opstået en fistel og betændelse i det ene albueled og han havde fået en svær grad af forkert slidtage på bagbenene. Han blev aflivet samme dag. Hvis jeg havde vidst det inden operationen, så havde jeg valgt at få ham aflivet. Han havde simplehen været igennem for mange smerter. Hans hofter burde godt kunne havde klaret den ekstra vægt der kom på dem i en periode efter operationen, men det kunne de ikke. Jeg ville tænke mig om en ekstra gang. Jeres hund kommer til at belastet den anden hofte en del i en periode og eftersom den allerede er klassificeret C, såååååå....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg villle |
|
|
ikke operere så ung en hund, det kan næsten kun blive værre, inden for meget kort tid. Hvis det var mig, ville jeg personligt sige stop, når hunden skal medicineres for at kunne holde en dagen ud.... Ved godt det er svært, men hvad ville vi selv vælge hvis vi havde mulighed for det....
Mvh. Lotte.
Bedækning ved homozygot pinto-
ponyhingst, Svalebo´s Felix og
cremellohingsten Sepstrups
Casanova.
Se nærmere på
hjemmesiden
stald topaze
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hofter |
|
|
Uh, jeg har selv haft hunde med hofteproblemer.. En Schæfertæve, der blev røntgenfotograferet som 1-års. Hendes HD var E-hofter. Hun blev aflivet efter et par uger. Så havde jeg en 1 års Ruhåret Foxterrier med Calve Legg Perthes, som også er en form for HD. Dyrlægen sagde, at man kunne godt operere, ved at fjerne et stykke af knoglen, men jeg valgte at aflive hende. Det er rigtig svære situationer, men jeg må indrømme, at fejler mine dyr noget alvorligt, som vil give smerter gennem hele livet, så vælger jeg at give dem fred med det samme. Men det er så hårdt at tage de beslutninger... Håber du finder den rette løsning for dig og din hund.
Mvh Camilla.
*********************** www.kaabers.dk ***********************
Barock'er samt vejledninger i trickstræning.
Barockhest & Pinto-Barocktype/Barockpinto 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svømning |
|
|
Prøv med svømning for at styrke muskulaturen, det kan ændre en smule på hoftens vinkel, idet muskulaturen omkring hofteleddet bliver stærkere og dermed bedre holder leddet inde i skålen. Dette er blevet nævnt flere gange til træning, hvor mange af unghundene skal rtg.fotograferes. Dem med lidt dårligere hofter bliver svømmet utrolig meget med, med god effekt. Måske dette kan hjælpe?
mvh. Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her i huset |
|
|
har vi en flatcoated retriever med HD i samme grad som Kolibri (Fonzie) og indtil videre har vi trænet med svømning og massage..givet EKSTRA glucusamin (der er IKKE nok i noget foder til at de kan få den optimale dosis) og smertestillende... Vi går ikke ture men nøjes med haven (har en have på 4000 m2) og har vi været på tur, så er det smertestillende med det samme når vi kommer hjem og 3 timers ro i huset så hunden kan få slappet af.. Vores fik det konstateret i en alder af 15 måneder og er nu 5 år UDEN operation... jo længere tid man kan vente med den operation, jo bedre er det for når der først er opereret er der ingen vej tilbage... Vi fik at vide at det vigtigste er at holde muskelmassen ens på begge bagben og holde dem igang uden at de bliver overbelastet..Det er selvfølgelig en balancegang hele tiden, men det er da lykkedes os at holde hunden kørende med et godt og fornuftigt liv... Dyrlægen tjekker ham hvert år for at sikre muskelmassen er ens og tjekke om der er sket yderligere forandringer i hofterne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg ville som andre har skrevet give hunden fred . Jeg har selv en schæfer tæve , der ifg. målene er for høj 64 cm, som 1 års fik hun taget HD , som viste D , fik den taget om 0,5 år efter , der havde hun C . Hun har aldrig haft problemer ( er nu 5 år ) . Jeg træner 5-6 gange om ugen Bhp = Brugshunde prøver , med høje spring og snevre vendinger . Hun har aldrig været på smerte stillende , og er en meget aktiv hund . Hun er vokset op på Chicopee foder der indholder omega 3 & 6 fedtsyre og glukosomin (staves ) Pøj Pøj
Bella ) LEV LIVET I DAG , MAN VED ALDRIG MED DAGEN I MORGEN .
SCHÆFERHVALPE SÆLGES FØDT : 13-09-09 www.lakimo.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hund med HD |
Kolibri (Fonzie) |
22-01-2010 12:18 |
|
Som de fleste af jer skriver ville i give hunden fred, og det kan i have ret i, men når man ser hvor frisk han er, så er det godt nok svært, vi har en hund mere en gravhund, og når de to leger går det ret så vildt for sig, han er ikke en hund som ligger og piver og ømmer sig, jeg ved godt at når han hopper rundt på 3 ben ja så har hunden ondt, vi fik nogle andre smertestillende piller til ham her den anden dag, og det er ligesom om at de hjælper en smule. Og som nogen af jer skriver så er svømning utrolig godt, det skal vi jo så også begynde på efter operationen samt massage. Jeg kan fortælle at jeg havde en labrador krydsning for ca 3 år siden som også fik konstateret HD i den ene hofte også en grad D, han fik smertestillende hvad hjalp en kort periode, til sidst havde han så ondt at jeg næsten måtte bære ham rundt, dyrelægen jeg havde på det tidspunkt syntes at jeg skulle få lagt guld ind i hans hofte, men det ville jeg slet ikke tilbyde ham når han havde så mange smerter, så jeg lod ham sove ind, uha det var hårdt og han var også kun 1 år. Hvad der kan gøre mig gal er at vi fik ham røngten i Juli måned pga at han haltede (hunden vi har nu ) dyrelægen som røngten ham sagde at det var vokseværk og ikke tegn på HD, så vi fik smertestillende som vi skulle give ham når det var slemt, han begyndte at få det bedre og vi var lykkelige, men så begyndte han at halte igen, hvor jeg ringede til dyrlægen, han siger så at han syntes at vi skal få ham røngten igen, det skal lige siges at det er er en anden dyrelæge vi har nu, vi får ham røngten og han samligner med de andre billeder hvor han siger jeg kan se at han også har HD i Juli måned, hvorpå jeg siger jamen det har vi ikke fået at vide vi fik at vide at det var vokseværk, men fra Juli måned og til November har det ikke ændret sig. Hel ærlig hvordan kan en dyrelæge sige at det er vokseværk, når den anden kan se at det er HD han har. Hilsner Kolibri.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke HD men AA.. |
|
|
Nu har jeg selv en hund der er opereret.. Ikke for HD men for albuedysplasi med 2 mus til følge, hvoraf den ene var på størrelse med en 2 krone.. Han var lidt over et år sidste år, da han blev opereret.. Vi havde på forhånd fået at vide at prognoserne var som følger: 50% på at det blev rigtig godt med en næsten helbredelse.. 30% på at det blev væsentligt bedre, men ikke helt super.. 20% på at det blev det samme til dårligere.. Vi havde desværre ikke helset med os, så Krumme er ikke blevet bedre.. Han var så dårligt gående i september måned, hvor han var lidt over 1½ år, at han efter en smertebehandling med Metacam og Rinadyl, der måtte vi få ham til dr. dyr for at få lagt en blokade i leddet.. Det hjalp men kun til november måned, hvor vi så startede op med Hokamix, sammen med glucosamin og MSM.. Det har bevirket at vi har trukket den med hans ledbehandling, hunden er efterhånden helt lige muskelmæssigt og hans halten er næsten væk.. Han halter ved hård belastning, og det er jo svært at dreje og være hundehvalp når man vejer 55 kilo og har koloenormt lange ben.. Havde jeg vidst dengang at min hund skulle gå et år i møde med lang genoptræning, smerter med agression til følge og en hund der til tider var meget trist, havde vi valgt at aflive ham.. Men nu er han opereret, og vi må derfor tage alle forholdsregler og give de tilskud vi nu kan, for at slippe for at sætte ham på smertestillende medicin resten af hans liv.. Han vil når tiden kommer til smertebehandlang kun blive sprøjtet i leddet da han får mavesår og madlede ved indgivelse af medicin gennem munden.. Så hvis han bliver en halvgammel hund bliver vi glade, men vi tager et år ad gangen foreløbig..
Livet er vidunderligt set gennem sprækken mellem dynen og madrassen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| askdjfkfsd |
|
|
For nogle år siden havde vi en blandingshund (lab-pointer) der allerede som 1 års fik konstateret middelsvær hd i begge hofter. Den peb når den skulle rejse sig og var ikke glad for at hoppe fx op i bilen. Vi fik lagt 3 guldstykker ind omkring hvert hofteled og efter ganske kort tid var det som at få en ny hund. Hun havde ingen smerter mere og var en rigtig glad hund. Hun blev 9 år og havde et aktivt liv som jagthund.
MVH Mette Salg af: - St Hippolyt Naturmüsli
- Equifirst Müsli
- Roepiller
- Diverse grovfoder, halm og andet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Charlotte 8 |
22-01-2010 19:52 |
|
jeg tror min hund havde det samme (kan ikke rigtig huske det, det er ved at være nogle år siden). men altså han havde det i en af hofterne. han fik fjernet hoftekloglen for at få, som du selv siger, rotation i benet. Han var ikke til genoptræning bagefter, men han var tilgengæld også lidt mindere end en cocker spaniel, og det var ikke særlig tit at han kun hoppede rundt på tre ben. det var mest når den var trær efter at havde gået langt. så der er håb endnu for dig og din hund..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|