Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Haiti - hvad sker der?!
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:18

Hvorfor er det at de ikke smider mad, vand og alt andet "førstehjælp" ud fra flyverne og direkte ned de steder hvor det er så svært at komme frem til?

Jeg fatter det ikke!

Jeg syntes det er skammeligt at der nu er gået 1 uge uden at ALLE har fået de mest basale ting som vand og mad!

Det er et fåtal der har fået det endnu!

Jeg mener det er jo en ø, det burde da være overskueligt at flyve ind over og så læsse af direkte fra flyveren?!

Bare lige en undrende tanke herfra..

Iøvrigt så er Claus Toftgård (hestefys. og træner)endelig sluppet fra Haiti, han var fanget der i 6 dage pga. mangel på brænstof og så Hillary Clinton der lige skabte lukket luftrum i timevis(det kan også gøre mig totalt harm at hun skal stoppe alt flytrafik, det hjælper da virkelig ofrene)

Kh. Margit

Hesteklipning tilbydes, fair pris.

Fotografering tilbydes!

Græd ikke fordi det er ovre, men smil fordi det har været der!

0
0
Svar på denne tråd

det er en
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:28

katastrofe!!!

men nogen af problemerne ligger i den sociale intrastruktur, der er rigtig meget kriminalitet og korruption dernede, dette gør det svært for hjælpeorganisationer at komme frem.

Det er et land som aldrig har haft et velfungerende samfund.

Det er et land som de sidse mange år har existeret under diktatur .

Børnelig ex vis ligger stadig i gaderne, efter flere dage uden at blive fjernet. Så lang er vi ude dernede.. forfærdeligt.

VH Jeanette

0
0
Svar på denne tråd

Jeg deler...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:32

... din undring over at det accepteres at hendes besøg skal lukke luftrummet over øen i så lang tid. Jeg kan godt se at hun med sit besøg skaber opmærksomhed og dermed måske skraber flere penge ind til hjælp - men det må kunne gøres på en måde så den hjælp der ER undervejs, og som der er desperat brug for, ikke bliver forsinket yderligere.

Og jeg undrer mig også over at man kan sejle krydstogtskibe til øen - men ikke sejle nødhjælpen dertil. Jeg kan selvfølgelig godt se at krydstogtskibene bringer indtægter, og det er der OGSÅ brug for nu - men jeg ville mene at det lige NU ville være bedre at sejle nødhjælp til Port au Prince - og at turisterne måske vil have større glæde af et ophold ved Den Dominkanske Republik i stedet.

politiken.dk/udland/ article882568.ece

0
0
Svar på denne tråd

pyyyhhaaa
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:33

det lyder godt nok forfærdeligt Jeanette! Børnelig i gaderne... det er skrækkeligt!

Jeg tror du har ret i at infrastrukturen er meget håbløs og at det er med til at gøre hjælpearbejdet sværere.. men jeg kan da huske at i andre katastrofesituationer dumper flyene førstehjælpen!

En helt igennem skrækkelig katastrofe!!!!!!!!!!!!

Margit

Fotografering tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror simpelthen
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:36

Ikke at de tør dumpe fragten..

Så blir den tager af banderne og "solgt" til de fattige.

også er de nået lige vidt..

Bare et gæt!!!!

VH Jeanette

0
0
Svar på denne tråd

Det er da helt utroligt
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:36

med de krydstogtskibe??!! Hvem tager dertil NU? Og hvad skal de se? Døde børn og voksne??? Smadrede huse og et land i ruiner!? Eller hvad med et overfald af desperate Haitianere??!!

Ej jeg er så rystet....

Margit

Fotografering tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:38

det kan du have ret i!

Dog kunne man jo så have soldater på landjorden, på selve det punkt hvor det bliver dumpet til at dele maden ud!

Margit

Fotografering tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd

jeg er helt
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:41

ENIG!!!!

FN soldater, tror ikke man kunne overlade det haitis hær..

VH jeanette

0
0
Svar på denne tråd

Krydstogtskibene...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:47

... tager ikke til Port au Prince, men til et resort der ligger et godt stykke derfra - og som har et meget højt hegn for at holde de lokale ude...

Men alligevel! Der burde blive bragt nødhjælp pr skib også - det bliver der nok også, men ikke NOK!

Og så kan jeg heller ikke helt undlade at forarges over artiklen om en journalist der også er læge og som sprang til og udførte en hjerneoperation... Hvis han er uddannet LÆGE hvordan kan han så gå igennem elendigheden og rapportere om situationen - i stedet for at gøre noget når han ser sårede mennesker over det hele??

politiken.dk/udland/ article882610.ece

0
0
Svar på denne tråd

Haiti...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:51

Jeg tro at vi er "SÅ KLOGE", fordi vi ikke ved bedre.

Krydstogtskibene, hvis det er rigtigt, går ikke i havn, da havnene er ødelagt.

At kaste mad ud fra luften, ville skabe total kaos, oven i det total kaos der er i forvejen. Folk vil jo slå hinanden ihjel, for en pose ris. Forestil jer, at det var jeres barn, mor, far, bror osv der var ved at dø af sult. Hvem når først posen med ris? Derudover er en stor del af problematikken jo manglende genhusning, og selvom vi gerne ville, kan vi jo ikke smide papmachehuse ud fra luften. En anden stor del er manglende behandling og medicin. Dette kan HELLER ikke klares fra luften. Flere soldater, jamen dem sender man jo til i stride strømme, ihvertfald fra USA. Og selvom man plantede soldaterne på jorden, til at tage imod hjælpen fra luften, ville man ikke kunne afsende disse luftpakker så præcist, at man kunne være sikker på, at det er soldaterne der får fingre i det først.

Men jeg tror ikke vi er klar over, hvor omfangsrig denne katastrofe er.

Jeg tror helt oprigtigt på, at ALLE arbejder på højtryk for at hjælpe, organisere, redde, fremskaffe og hvad der ellers ikke skal til.

Men vi er derimod HELT enige, hvad angår at lukke luftrummet i flere timer pga. Hillary Clinton. Hvad sker der får dem? Det hjælper da NADA. De har i forvejen seriøse problemer med at få flyene ind. Det er fint at hun vil hjælpe, men så gør det venligst uden at lukke luftrummet!!!

Ak, ve den, der ved bedre...

0
0
Svar på denne tråd

Generelt
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:52

tror jeg at der er mange der tjener KASSEN på sådan en kæmpe katastrofe som denne og eks. Tsunamien. Og sådan et gennemsyret korrupt land som Haiti sidder der nok også en del og propper i egne lommer med alle de donationer! Det er så forfærdeligt!

Kh Margit

Fotografering tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:08

Ja det er noget af nogle dilemmaer sådan en katastrofe bærer med sig, og det er (desværre) så let at sidde herhjemme i Danmark bag tv-skærmene og blive forargede over at der "ikke bliver gjort nok".

Jeg tror at der bliver gjort alt hvad der er muligt fra nødhjælpsorganisationernes side, og at alt gøres i bedste mening og ud fra de erfaringer man har gjort ved tidligere katastrofer. Disse erfaringer har vi almindelige danskere bare ikke, og derfor kan vi have svært ved at forstå "hvorfor".

Hvorfor de ikke bare kan sejle forsyninger frem?

Nu er det jo kun en uge siden at jordskælvet indtraf. Det tager jo godt og vel nogle dag at få lastet skibe med forsyninger og få sejlet dem fra USA og Europa til katastrofeområdet. Når skibene så kommer frem skal der jo være en havn hvor de kan lægge til og få forsyningerne lastet af. Og så er vi jo ved samme udgangspunkt som når de flyver fødevarerne ind på øen - forsyningerne skal fra havnen/lufthavnen ud til dem der har brug for hjællpen. og det er jo netop det som er det aller største problem!

Mht krydstogsskibene, så sejler de til den modsatte side af øen, hvor omfanget af katastrofen ikke er så massivt som i hovedstaden. Jeg hørte i radioen til morges direktøren for et dansk rejsebureau som sælger disse krydstogts-rejser som blandt andet går forbi Haiti. Han fortalte at det var en kæmpe dilemma for dem. For på den ene side ønskede han ikke at lave profit på en så frygtelig katastrofe, men på den anden side så havde Haiti's regering tilkendegivet at man gerne så at krydstogtsskibene fortsat kommer til Haiti, da de er med til at forbedre landets økonomi - og det har de jo især brug for nu ovenpå krisen. Desuden havde rederiet sagt at de ville donere overskuddet (eller en del af det) fra rejserne til hjælp for katastrofen.

venlig hilsen MiaG

Alle kan begå fejl - kunsten er at lære af dem

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:30

... er der rigtigt meget om situationen vi ikke ved - og forhåbentlig aldrig oplever så vi lærer om det.

Der ER mange FN soldater i landet i forvejen - men dem der var i forvejen er jo også skadet af jordskælvet, og der bliver sendt flere, samt soldater fra Den Dominikanske Republik der prøver at sikre vejene, så den nødhjælp der lander i Santo Domingo kan nå frem.

Men det ER svært at få noget frem i et land der har en dårlig infrastruktur og er præget af kriminalitet og korruption i forvejen. Og vejene er jo sikkert heller ikke i bedste forfatning.

Og vi kan alt det vi vil sige at det er forkasteligt at folk kæmper om maden og de stærke tager fra de svage. Men spørgsmålet er om ikke vi selv ville gøre det samme. Hvis DU stod med et barn eller to som var heldige at have overlevet, men ikke havde fået mad i 3-4 dage - ville du så ikke kæmpe for et par krummer til dem - også selv om det skulle stjæles?

Iflg Politiken var der mandag uddelt 105000 madrationer og 20.000 telte. I en by hvor der (måske) er omkring 500000 overlevende. Det er et måltid til hver 5 indbygger - på 4 dage!

Selvfølgelig er der nok også nogen der har lidt mad liggende der ikke er gået til i jordskælvet - men det er sandsynligvis ikke meget (i et land med den fattigdom har folk ikke skabene fyldt med mad i forvejen)

0
0
Svar på denne tråd

Endelig
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 18:11

Fotografering tilbydes!

0
0
Svar på denne tråd

God løsning...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 18:18

.. og nu må de også have sikret nogle zoner så de KAN gøre det på den måde.

Problemet med denne slags katastrofer er, at uanset hvad man er forberedt på så VIL det tage nogle dage at få organiseret hjælpen - hvoraf meget skal flyves/køres/sejles over lange afstande.

Men det lyder da som om der er bedring på vej.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider