Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kasteration af smågrise uden bedøvning
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 23:03

...hvad er jeres mening om at kasterer smågrise uden at bedøve dem ?

Jeg bryder mig ikke om det :-(

...men hvad mener i ?

:-) ;-) :-D Med Venlig Hilsen Hanne :-) ;-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2010 23:49

Har du nogenside set det? Min far er landmand og har svin, hvis han skulle betale for bedøvelse for alle de smågrise det skal kasteres, så vil det aldrig kunne betale sig at have grise.

New Forest
Elmholt Finesse
Kratgaarden Jeo
0
0
Svar på denne tråd

ja-nemlig
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 00:34

Jeg er ikke imod at de kastere grise uden bedøvelse, jeg har selv taget min del af dem.

Og må sige at de små grise kommer sig utrolig hurtigt over den lille operation.

Mvh. Louise

~> Carpe Diem - Grib dagen <~
0
0
Svar på denne tråd

MaI mUs »Finesse og Jeo«
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 00:34

Tja, at det er for dyrt med bedøvelse, er for mig et ret dårligt argument.

Det får mig ihvertfald ikke til at mene, at det gør mindre ondt på grisen af den grund.

Tanja

"Shut Your mouth - open your mind."

0
0
Svar på denne tråd

Et spørgsmål om penge
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 02:00

Det er for mig et fuldstændig absurd spørgsmål. Folk der mener at dette er en mulighed, ved simpelthen ikke, hvad de taler om.

Jeg er uddannet landmand og har 10 års erfaring i moderne svinebrug. Hvis det gør så p*sse ondt på lille grisling, hvorfor sætter den sig så på rumpen <---læs åbne sår, og gnubber sig hen ad bunden på stien. Hvorefter den fedter hen og leger med sine søskende, æder eller sover.

Min fulde overbevisning er, at hvis hver lille gris skal bedøves, så stresser vi både moderdyr og lille grisling væsentlig mere, end ved hurtig at få det overstået.

Det er ligesom folk, der mener det er mishandling at SLIBE lille grislings tænder. I nogen besætninger er det død og pine en nødvendighed. De små grise bider i moderens yver, hvorefter soen ikke vil malke og dermed får yverbetændelse. Og det gør IKKE ondt på grisen at få slebet tænder. Det gør jo heller ikke ondt på dig at få slebet negle, vel?

Men i bund og grund tror jeg helt ærligt på, at det er uvidenhed det handler om. Jeg tror, at hvis folk virkelig kom ud i verden <--- læs griseverdenen, og så hvordan det virkelig går til og oplever den lille gris der bliver kastereret, ikke bare på selve dagen, men også de efterfølgende dage, så ville mange ændre synspunkt.

Og så skal man huske på, at landmanden altså ikke ynder, at lave mere arbejde til sig selv. Hvis forbrugeren ville købe kødet fra en ikke kastereret gris, ville landmanden da klappe i sine hænder.

Men det vil forbrugeren ikke!!!

Det er forbrugeren der sætter dagsordenen. Hvis ikke en vare kan sælges, dør producenten. Og jeg kan til stadighed undre mig over, at de danske svineproducenter lever endnu. For skulle de overleve på forbrugernes udtalelser, så var de forlængst en uddød race. De danske svineproducenter har fået SÅ meget kritik af deres måde, at producere svin på, at det halve havde været rigeligt. Og alligevel kommer forbrugeren glad hjem og konstaterer, at de har købt en billig flæskesteg for 14.95 halvkiloet...

Fedt og tillykke! Hvor tror du den stammer fra? Du har hermed lige støttet en af de slemme som du har skældt hæder og ære ud over ikke at byde sine dyr ordentlige forhold!!

Ak, ve den, der ved bedre...

0
0
Svar på denne tråd

ForYourEyesOnly
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 02:11

At det ikke er muligt for landmanden at bedøve alle grislinger inden kastration kan vi sagtens blive enige om.

Men derfor skal du ikke bilde mig ind at det ikke gør ondt på grisen.

Dyr viser jo altså nu engang smerte på en anden måde end vi mennesker og en lille grisling vil jo næppe sætte sig over i et hjørne og være ked af det.

Katte viser jo heller ikke smerte efter en kastration, men derfor er det ikke ensbetydende med at de ikke føler smerte.

Ja, der forekommer værre ting end lige dette, men jeg vil til hver en tid være modstander af unødig smerte der påføres dyr.

Men jeg er ikke fuldstændig blind, jeg er godt klar over at en forretning ikke ville kunne køre rundt på andre måder. Men stadig bryder jeg mig bare ikke om det.

Tanja

"Shut Your mouth - open your mind."

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 02:24

Du har fuldstændig ret i, at grisen ikke sætter sig over i et hjørne og græder. Men det er blandt andet derfor jeg skriver, at det er af uvidenhed at folk tror det er SÅ forfærdeligt.

Man kan uden problemer se på en gris om den har ondt eller ej. Det være sig en stor eller lille gris. Og en lille gris der lige er kastereret, opfører sig på fuldstændig samme måde, som før den blev kastereret.

Selvfølgelig bliver den påført en eller anden form for smerte ved kasterationen. Det er vi da helt enige om. Men den smerte er væk, i det øjeblik kasterationen er gennemført. Jeg kan kastere en gris på ca. 4 sek, altså fra jeg skærer til jeg er færdig med grisen. Og igen, det er derfor jeg skriver, at det vil være meget mere stressende for både lille gris, som for soen, hvis vi ydermere også skal til at stikke i det lille væsen.

Så forbrugeren kan bare vælge at købe kød fra ikke kastereret grise.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 06:57

Danmark er det land i verden, der er længst fremme mht. svineproduktion og vi har flere regler indenfor branchen end loven pådutter os.

Med hensyn til kastration er der lavet rigtig meget forskning, bl.a. for at afdække grisens adfærd efter kastrationen (dvs. hvor ondt den har). I f.eks. Holland bedøver man med CO2 - dvs. at man halvvejs slår grisen ihjel og at den i ca. 30min ligger i kramper - RIGTIG grimt. I Danmark begyndte vi i juni (branchens regler, IKKE et lovkrav) at smertestille alle smågrisene inden kastrationen. Hvilket de overhovedet ikke har ændret adfærd af...

Når man kastrerer en gris tager det ca. 20-30sek. Den får 1 el. 2 små snit med en skalpel (så skarp at man ikke selv mærker det, hvis man får skåret sig i fingeren) og så "kotter man kuglerne". Jeg tror ikke, at det efterfølgende gør mere ondt end ethvert andet sår og det hæver heller ikke op.

Men skriv endelig, hvis i har spørgsmål - jeg kan desværre ikke invitere på besøg i en svinestald, vi er bange for menneske-influenza:)

Min smukke palomino frederiksborg

Barbie

- også kaldet "Den gule Djævel"...

0
0
Svar på denne tråd

6 teng
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 07:19

Jeg vil give jer ret i at grisen ikke virker synderligt berørt efter en kasteration, og at begynde at bedøve dem ville være idioti.

Men en helt anden mening herfra mig er at det i bund og grund bare er en unødvendig opration.

Grunden til de bliver kasterert er at hvis de bliver for store før slagt så kommer kødet til at lugte af orne,

Jeg har arbejdet mere end et sted hvor vi IKKE kasterert hangrisene, og kunsten i disse stalde er blot at få sendt han-øfferne afsted til slagtning før de bliver for store, dvs. heller 5 kg. for LIDT end 5 kg. MERE end gens. vægten.

Og kan tilføje at det samme gælder en so-gris, hvis hun bliver for stor og har haft en brunst før slagtning så "kan" hun også få en fæl lugt i kødet ligesom ornelugten.

Men til jer som virkelig ikke kan udholde tanken om de stakkels dyr som alle de onde landmænd mishandler. stop med at spis kød. ganske simpelt ik' ?

Lotte O

Never Give up.......

Dance like no one see you

Sing like no one can hear you

Love like you have never ben hurt

0
0
Svar på denne tråd

Taget i betragtning
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 08:12

.. hvor meget mere det vil stresse grisene med forugående bedøvelse - så må jeg også sige at det meget begrænsede stress de udsættes for ved kastrationen, foreløbig må være det mindste af to onder.

Men det ER da en grim tanke, og selv om de ikke reagerer kraftigt på det andet end lige mens det står på (hvor det nok er mere forskrækkelse end smerte) så nægter jeg at tro at såret ikke gør ondt bagefter.

Man kan jo håbe at de forsøg der er med cikorie betyder at det på længere sigt bliver helt unødvendigt at kastrere - jeg er sikker på at landmændene også helst vil være fri!

www.agrsci.dk/ny_navigation/nyheder/ cikorie_i_stedet_for_kastration

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 08:18

Selvfølgelig gør det ondt på den lille gris, men det er så kortvarigrig en smerte, at den heldigvis glemmer det!! Jeg vil da hellere spise kød fra en gris, der er kastererret på den måde, end fra en der har været fyldt med bedøvelse!!

Nedlagt landbrug søges til leje nær Nr Aaby

I vore dage opdrager man ikke sine børn

Man financierer dem!

Medlem af Bullerklubben, på Facebook!

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:07

Mange af de "frygtelige" landbrgssager, kommer ofte fra forbrugeren, mange forbruger er uvidende omkring landbrug, og høre en ting, og tror fuld og fast på det, i stedet for at undersøge tingene!

HVIS forbrugerne vil betale meget mere for kød, æg, mælk osv osv osv, ja så ville dyrevelfærden jo automatisk stige endnu mere, vi ville kunne bygge endnu bedre bygninger til vores dyr, have mange flere muligheder!

Men fordrugeren står i køledisken, køber måske gerne den billige model ´frem for den dyre, måske pga man er på SU, finanskrisen eller hvad det nu må være... og i og med man gør det, støtter man heller ikke de bønder som fx prøver at gøre en indsats!

Uvidenhed bør undersøges inden man udtaler sig om div sager, generalt!

Kort sagt, vil forbrugen betale = flere muligheder for bønderne!

Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...

Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.

Se præs. for mere info...

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:30

Selvfølgelig gør det pokkers ondt på grisen, der er også flere metoder på kasterationen, nogle bruger en kniv og andre en tang. Nogle skærer sædstrengene over og andre flår dem ud, altså hiver dem fra hinanden.

At grisen ikke sætter sig i et hjørne, jamen det forbyder dens natur sig, dyr viser ikke smerte hvis det kan undgåes, da det tit og ofte vil betyde døden for et byttedyr.

Når dyr viser smerte, så gør det ikke bare lidt ondt.

Nu har grisen samme nervesystem som mennesker, så kan man spørge sig selv om det ville gøre ondt og om det er bedøvelsen værd, hvis man selv skulle turen i gennem.

Dog sprøjtes smågrise tit og ofte når de alligevel bliver kastereret, så er man fri for at skal have fat i dem flere gange. Så lidt bedøvelse ville ikke tage lang tid.

Da jeg blev udlært ved landbruget, der var det en naturlig ting at afhorne kalve uden bedøvelse, lige så naturligt som at kasterere grise.

Den dag i dag, der kræves der bedøvelse heldigvis.

Om nogle år, så ændrer det sig nok også for grisen.

Jeg har selv både afhornet og kastereret i lange baner, men derfor ved jeg da stadig at det gør ondt. Jeg har ikke behovet for at forsvare landmænd og deres metoder.

2 søde æseldrenge er klar til at flytte hjemmefra, et grå og et brunt.

Staldkatte bortgives til gode hjem.

0
0
Svar på denne tråd

Cikorie
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:35

Cikorie er endnu ikke et middel, som man ved virker 100%. Men som "L Olsen" skriver, er det ikke alle hangrise, der smager/lugter. Faktisk har man i en del år testet kød fra hangrise på slagteriet i Ringsted, og det der ikke lugtede gik videre. Så der hvor jeg arbejder, havde vi en kontrakt med dette slagteri, så vi ikke kastrerede. Problemet er, at tyskerne ikke vil spise kødet, da de ikke tror på teknologien (et eller andet skal de jo brokke sig over...) og Tyskland er en kæmpe aftager af danske grise, både levende og slagtede.

Man forsker også i gen-selektion, så man kun får hungrise. Det kan bare ikke betale sig, da forbrugerne ikke vil betale ekstra for kødet.

Men svinebranchen gør rigtig meget for at løse problemerne.

Barbie

0
0
Svar på denne tråd

pjevs..
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 09:40

Hvem siger vi forsvarer? Vi forKLARER.

Og hver har jo ret til sin holdning. Men grisens opfattelse af smerte, er altså væsentlig anderledes end menneskets. For mennesker har psyken med ind over, det har grisen IKKE!

Og der ligger en VÆSENTLIG forskel. For mennesker kan få smerten til at stige, bare ved tankens kraft. Det at vide hvad der er sket, hvordan det er sket og hvordan det ser ud/føles, er nok til, at mennesker kan føle smerte. Prøv engang at tænk på, hvordan mænd tit og ofte reagere når man siger, at Buller(hunden), Valdemar(hesten) eller Carl(katten), skal til dyrlægen for at blive kastereret. Der tager de fleste mænd sig et vist sted, med et noget forpint udtryk i hovedet. Dette er en ganske naturlig reaktion, da de kan overfører tanken til handlingen. Og dermed faktisk kan påføre sig en smerte, som end ikke er eksisterende.

Men dette kan dyr IKKE! Vi skal ikke menneskeliggøre dem. For de er IKKE mennesker. Vi er ikke uenige om, at det gør ondt på grisen. Men det er altså ikke som hvis man kasterer en fuldvoksen orne uden bedøvelse, hvilket man nok heller ikke ville overleve... Det er heller ikke det samme som at kasterer et menneske.

Det er muligt vores nervesystemer er ens. Men det er vores opfattelse af ting, og vores kæden tanke til handling heller ikke.

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor ?
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:09

Hvorfor bedøver vi hunde og katte ?

Jeg sidder da og undrer mig, det er da også penge ud af lommen.

Det er da også bare lige to små hurtige snit, og spændt fast i et dertil indrettet apparat, ja så kan det såmen foregå hjemme på køkkenbordet....

Penge ja det er en vigtig faktor, og de styrer jo desværre vores tilværelse ! (også min)

Problemet er, at vi er kommet derhen, hvor vi kalder det en produktion... altså på fuldstændig lige fod med fremstillingen af klædeskabe......

Og i produktionens(pengenes) hellige navn accepterer vi, det være sig både producenten og forbrugeren, så nogle ting, som man ellers ikke på nogen måde ville finde anstændig !

Hvad angår medicinrester, så ville en evt bedøvelse nok være det mindst bekymrende her. Der er vist tilsat så mange andre ting til skinkerne gennem årene, så nej det ville ikke bekymre mig.

Men jeg forstår slet ikke, HVORFOR de skal skæres ? Hvorfor ikke bare tage de dyr fra, der ikke kan bruges. Evt slagte lidt før.

Flæskesteg kan købes i Føtex til 30 kr/kg, skulle jeg nu give 33 kr/kg ja så ville jeg jo købe alligevel. Og med lidt tilvending ville jeg også købe til 40 kr/kg

Jeg har hørt (ved det jo ikke), at det er 4 % af ornerne, der udvikler lugten/smagen. Dvs at hvis man tog 10% ekstra for kødet, må det regnestykke da kunne gå lige op.

Og synes det er trist, at debat om dyrevelfærd altid skal kyles fra den ene side til den anden.

I den ene ende står dem, der råber STOOOOOP

Og i den anden ende producenten(dem vi før kaldte landmænd), og kalder "byboerne" for uvidende....

Når jeg kigger ind i genboens stald, så kan jeg da godt undre mig over, at man har heste stående i 50 cm strøelse, og 10 meter derfra går tyrene i ingen ting. Hvorfor har tyrene ikke ret til et dejligt blødt underlag ?

Hvorfor har grisene ikke ?

Pga penge, det må da være svaret.

Men hvorfor accepterer vi det ? Som nogen skriver, så er det jo forbrugeren der i sidste ende, afgør hvilke producenter der overlever.

Jeg undre mig så over, hvorfor man ikke forsker lidt mere i den grimme ornelugt. (det gør man måske også)

Er det hormoner ?

Er det genetisk ?

Er det stoffer i foderet som nogle grise måske ikke kan nedbryde (altså måske igen genetisk) ?

Er der ikke også nogle enkelte søer der udvikler dennne smag ?

Men at stille sig i hvert sit hjørne og pege fingrer af hinanden, hjælper jo ikke grisene ! Hvis de altså skal hjælpes.

Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:15

Det er så langtfra alle eksperter der mener at det ville være mere stressende at bedøver - ej heller at det ville være en umulighed. Et af de store problemer i øjeblikket, er at det endnu ikke er lykkedes at finde en kombination af bedøvelse og smertestillende der virker sådan rigtig godt. Der er mange krav til den "perfekte" bedøvelse til smågrise. Der er flere forskellige typer nervetråde der skal dækkes ind (hud og organer) og det i sig selv er en udfordring. Ud over det er der krav til virkningen mht. at den skal være tilpas dækkende, men må ikke påvirke grisene for meget så de f.eks. ligger og sover osv. Det er noget tid siden jeg læste en artikel om det (kan nok finde den frem igen hvis det har interesse), så kan ikke lige huske detaljerne. Men det er i hvert fald et område der arbejdes meget inden for.

Men hvis det er så tilpas hurtigt overstået, samt det er mere stressende for dyret at blive stukket - skal vi så ikke også begynde at kastrere vores kæledyr uden bedøvelse...? Jeg mener, vores kat kom hjem fra dyrlægen godt "dopet" da han var blevet kastreret. Han slingrede rundt i noget tid og det var faktisk rigtig synd for ham han ikke kunne styre sine ben :( Så sammenlignet med at han kun ville opleve ca. 4 sek. smerte ved kastration uden bedøvelse, så skulle man jo mene dette var at foretrække.... Tilmed hæver det aldrig eller noget, så det er jo kun en fordel

Eller?

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

Dyrere produkter
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:19

Jeg tror slet ikke på den udtalelse, at dyrevelfærden stiger, når prisen på produkterne stiger.

Se bare på f.eks. minkpelsproduktionen. De tjener kassen på at sælge pels, og den høje pris giver da ikke minkene bedre forhold?

I'm sorry, men indtil det modsatte er bevist har jeg stadig opfattelsen, at landmændene er nogle fornærede, griske mennesker, der behandler sin dyrebestand som ting, og ikke levende væsener.

Jeg synes også, det er interessant, nogle svineproducenter helt undlader at kastrerere grisene, men vælger at slagte dem før kødet bliver ulækkert - altså kvalitet frem for kvantitet. Er det ikke også en slags grådighed og kynisme, når en svineproducent hellere vælger at kastrere sine grise UDEN bedøvelse, for at kunne levere en større gris til slagtning, fremfor at levere lidt mindre kød, men hvor grisen til gengæld ikke er blevet udsat for unødig smerte i profittens navn?

Føj.

Akrylnegle laves i Frederikssundsområdet af certificeret CND designer. 3 ugers holdbarhedsgaranti og mulighed for glimmer og sten. Se link på præs.

SunSpa airbrush tanning til 75,- tilbydes også.

0
0
Svar på denne tråd

ForYourEyesOnly
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:21

Lige netop forKLARING skal der til....

Men hvorfor er det, at man godt er klar over, at voksne dyr føler smerte men ikke "babyer"

Kalve må afhornes til de er 14 dage uden bedøvelse(må de stadig det ?)

Hvad med 3 mdr grise, må man kastrerer dem uden bedøvelse ?

For to tre generationer siden, mente man heller ikke at spædbørn kunne mærke smerte, så mindre indgreb var iorden uden bedøvelse.

Idag bruger man sukkervand (endofinskabende) bare når men skal tage en kapillærprøve.

Kunne det være en mulighed for grisene ?

For mig er det værste argument (det er faktisk slet ikke et argument), "jamen sådan har vi altid gjort"......

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg var
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:34

barn i 80'erne, kasterede min far også grisene uden bedøvelse og det gik saksume hurtigt når han gjorde det.

Når de var blevet det, fik det pulver i såret, så der ikke gik betændelse der i. Og jeg høre aldrig at en lille gris, fik det skidt efter sådan en omgang.

Og som jeg kan hører det, er de stadig lige dygtige til at gøre det, så det minimere smerten på den lille grisse-basse.

Mvh. Lotte

Forædlet old.hoppeplag sælges - se billeder og info under "Millers Malou" på www.staldmiller.dk

0
0
Svar på denne tråd

Kasteration
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:45

Tja..! Jeg kan da også godt få flået en tand ud, eller to uden bedøvelse, og alligevel kunne sætte mig hen og være social med andre mennesker, fremfor at sætte mig ned og tude, men det betyder ikke at jeg ikke har det helveds ondt flere dage efter.

Jeg ved sgu godt, hvad jeg ville vælge hvis jeg var grislingen.

"Religion er en fundamental modsætning til alt hvad jeg agter højt - mod, klar tanke, ærlighed, retfærdighed og frem for alt, kærlighed til sandheden."
-Henry Mencken-

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:49

Diaz: Jeg tror heller ikke på at fordi priserne stiger, så vil dyrene få det bedre - sådan pr automatik... Det JEG ikke forstår, er at man ikke bare fastsætter nogle regler der sikrer dyrene, og så må prisen jo så stige til det niveau der er nødvendigt for at landmændende kan overholde de regler. Men det kan man jo nok ikke, for så var det nok gjort

For jeg kan godt forstå det er svært at være en landmand der gerne vil gøre det godt :( For selvom forbrugerne snakker meget om velfærd, så er det altså prisen der tæller når først de (størstedelen) står ved køledisken. Derfor tror jeg man bliver nødt til at "tvinge" velfærd igennem med nogle strammere regler. For skal landmændende gøre noget godt for dyrene = dyrere kød, så bliver det nødt til at være ens for alle, sådan at ALT grisekød stiger. Ellers vil det ikke kunne løbe rundt for de der prøver at gøre det godt.

Og i øvrigt, ang. rester fra bedøvelse - come on Tror I at fordi I spiser en hovedpinepille, så har I rester af den i kroppen i flere år efter, eller...? Grisene bliver i forvejen fyldt med lidt af hvert, og den eneste grund til de ikke bliver fyldt med endnu mere, er fordi der er så stramme krav til hvad de får pga. risiko for resistens. Det er ikke mange år siden man som standard fyldte produktionsdyr med antibiotika for at fremme væksten...

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

hmm...........
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 10:56

min kæreste har arb. med grise. og han har "fixet" rigtigt mange af de små kræ. og han er meget i mod det og på hans sidste arb. plads gav han de sidste mange mdr. smertestillende et godt stykke tid inden han ordnede dem og som han siger han kunne klart mærke forskild/se på om de havede lige så ondt bag efter for JO det gør sq ondt på dem og vi er begge enige om at det er dyreplageri ikke at bedøve dem eller noget som helst inde.

Han har sagt at han ALDRIG vil ind for land bruget igen og arb for der er sq mange ting der bare ikk er i orden for de grise.

selv har jeg været i praktisk ved en dyrlæge for en del år siden og der var jeg med til at afhorne nogle kalve og dem der siger at det ikk gør ondt på dem er fulde af p*s for at sige det pænt!!!!

Kalvene SKREG af smerte og ikk fordi de blev holdt.

jeg prøvede to gange og så gik jeg sq det var satme for synd for dem!!

3 stk. BIF- Sønderjyske biletter sælges giv et bud!

0
0
Svar på denne tråd

Oxalia :o)
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:01

Hvis du spørger mig, så ville en kasteration af både katte og hunde også være væsentlig mere dyreetisk korrekt UDEN bedøvelse. Jeg tror ikke at dyret synes det er særlig sjovt at vakle rundt og være omtåget, som en anden skrev. Men det skal selvfølgelig IKKE gøres hjemme på køkkenbordet med en sløv teske, af et menneske som IKKE aner havd de har med at gøre.

Derudover så skal det gøres INDEN dyret er ret gammelt. Jeg kan ikke huske eksakt hvor mange dage det er en gris må være. Men det er dage og IKKE uger vi taler om. MENER det er max 4 dage fra fødsel før den SKAL være kastereret.

Grunden til dette, er at ikke alle nerver på det tidspunkt er fuldt udviklet og derfor påfører man ikke grisen lige så stor smerte.

Hvor mange får deres katte og hunde kastereret inden 4. dagen af dens levetid?

Yderligere så er alting mindre og tyndere end på en voksen gris, og dermed heler grisen væsentlig hurtigere end f.eks en på bare tre måneder. Nu har en gris på tre måneder altså også en vis størrelse og en del kræfter...

Kalve ved jeg desværre ikke ret meget om. Men en ting ved jeg og det er, at man ikke kan sammenligne afhorning af kalve med kasteration af grise. Ved afhorning klipper man først "hornene" af, for derefter at presse glødende jern ned i de åbne sår. Enhver der har set en lille gris blive kasteret og en lille kalv blive afhornet, vil uden problemer kunne se, at kalven efterfølgende opfører sig anderledes, tydeligt berørt af episoden hvor imod grisen fortsætter der hvor den blev fanget.

MEN, vi er ikke uenige om, at grisen selvfølgelig ikke klapper i sine små fusser over at skulle kastereres. Det der er vigtigst i mine øjne, er at vælge den metode som generer dyret mindst muligt. Og med min erfaring siger det mig, at det er UDEN bedøvelse.

Og så lige tilsidst en kommentar omkring medicinering. Ingen landmand ved sine fulde fem, medicinerer sine dyr uden grund. Medicin koster R*VEN ud af bukserne, så at poste det i dyrene uden grund, ville være det samme som at landmanden sad og lavede papirsflyvere ud af sine 1000kr-sedler og sendte dem ud af vinduet.

Og nej, argumentet "sådan har vi altid gjort" holder IKKE en meter.

0
0
Svar på denne tråd

ForYourEyesOnly
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:05

Nu er det altså ikke desto mindre fakta at sådan har man gjort tidligere. Anibiotika har i mange år været en standarddel af fodringen. Så det passer simpelthen ikke, det du siger.

- Cat -

0
0
Svar på denne tråd

hmm...........
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:07

ja medicin koster men nu kan de få meget rabat + de får eu støtte og alt muligt og hvorfor skal der være forskild på landmænd og fx hesteejere vi SKAL sq behandle vores dyr ordenligt, betale dyrlæge når dyret trænger osv. også er det lige meget om det er en kanin eller en elefant i min verden.

tvivler da på at nogen folk vil omskæres ellers kasteres uden bedøvelse. det er jo sindsygt!!

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:11

Når grisen bedøves er det mindst lige så smertfuldt som selve kastereringen. Så hvorfor ikke bare kasterere? Når det gør lige så ondt på den at få bedøvelses sprøjten!

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

hmm...........
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:15

ej come on!!! jeg vil da til hver en tid have et stik end skæres i!!!

så er man sq snæver synet.

0
0
Svar på denne tråd

Cat *May Ray*
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:18

Det har du fuldstændig ret i. Altså det med medicineringen, Men læs nu hvad jeg skrev: "så at poste det i dyrene uden grund"

Der var en hel klar grund til at man gjorde det. Man gjorde det efter fravænning, for at forebygge fravænningsdiarre. Dette blev så forbudt, og så skal jeg hilse at sige, at grisene blev syge. Når grisen så VAR blevet syg, så måtte man GERNE hælde samme medicin i dem. Dvs. at vi måtte gerne behandle, men ikke forebygge.

Har du set en gris dø af fravænningsdiarre? Det er ganske modbydeligt. Dertil kommer, at når en hel flok nyfravænnede grise først får fravænningsdiarre, så DØR rigtig mange af dem. Nogle af dem der overlever, får varige men, altså problemer med vækst. Disse bliver så aflivet.

Jeg ved ikke hvad du foretrækker, men jeg ved godt, hvad jeg synes er mest dyreetisk.

Og så skal det lige siges, at det er over 10 år siden, at forebeyggende behandling i foderet blev forbudt ved lov. Og man kan altså ikke leve højt på, hvad ANDRE har gjort for 10, 20, 50, 100 år siden. For så kan vi jo blive ved.

MaFilaNoir: Jeg er ked af at måtte skrive det, men dine indlæg er altså frygtelig rodet. Manglende tegnsætning, manglende store bogstaver osv. gør det frygtelig besværligt at hakke sig igennem dine indlæg.

Derudover så synes jeg dine indlæg, når jeg først har hakket mig igennem dem, bærer præg af, at det er en mening du har, hvilket du selvfølgelig også har ret til, men at du i virkeligheden ikke ved så frygtelig meget på dette område.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 11:29

Jeg vil starte med at sige, at det ikke er et par kroner pr. kg kød eller manglende uvilje, der gør at landmændene ikke investerer i bedre dyrevelfærd. I 2007/2008 TABTE landmanden penge - min chef TABTE 46kr. HVER gang han sendte ET slagtesvin på slagteriet - gang det med 18.000 og se hans tab...

Selvfølgelig er der brodne kar indenfor alle brancher og selvfølgelig er der nogen, der ikke har deres grise under dyrevelfærdsmæssige korrekte forhold. Men som udgangspunkt arbejder man med dyr, fordi man kan lide dem - det er i hvert fald ikke fordi man tjener på det!!!

MHT. kastrering af hunde og katte - for 10 år siden kastrerede vores dyrlæge katte uden bedøvelse i en gummistøvle. Han synes bare det er nemmere med bedøvelse - katte kradser! Dermed ikke sagt, at han gjorde det med en sløv teske, han bedøvede den bare ikke.

Fra 1/1 2010 er det blevet lovpligtigt, at alle søer skal gå løs i drægtighedsperioden og fra 2013 skal alle søer være løse. Det er lovkrav i EU - at DK så nærmest er det eneste land, der overholder det, er en anden snak...

Barbie

0
0
Svar på denne tråd

de sarte kræ
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 12:07

Sådan som grise af og til fremstilles af landmændene, undrer det mig at de stakkels kræ ikke forlængst er uddøde. De bliver syge når de vænnes fra, de dræber deres afkom, de kan ikke tåle sol, ja faktisk kan de kun overleve i en stald uden halespidser og med filede tænder og forebyggende medicin, med soen fikseret i en boks, så hun ikke moser sine unger ihjel.

Det undrer mig at man ikke træder et skridt tilbage og ser på hvad pengemaskinen egentlig har reduceret landbruget til. Sarte dyr og dårlige forhold, elendigt kød og forurening. Er faglig stolthed gået i glemmebogen? Hvorfor gider man overhovedet pukle røven ud af bukserne for at producere middelmådigt kød til nærige forbrugere?

Der er en grund til at jeg sjældent køber kød - som i, kun når jeg ved hvor det kommer fra og kan lide forholdene - og denne tråd illustrerer meget fint hvorfor jeg har taget den beslutning.

Generelt er den danske madkvalitet degenereret kraftigt. Om jeg forstår at folk kan få det ned.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er stoppet med at spise svin
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 12:23

ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ article984335.ece Min viden om grise kommer herfra:

www.agrsci.dk/ny_navigation/nyheder/ kastration_af_grise_goer_ondt

Ja, men så stopper jeg med at spise gris, hvis det ene udelukker det andet.

Spørgsmål ???

Er det fordi Danske landmænd er blevet for "store" og for grådige ?

Har de sat sig selv i en for stor gæld, som med djævlens magt skal betales med de små grises "blod".

Hvor meget koster en bedøvelse ?

...er det ca. 1 kr. pr. kg. smågris ?

Hvis hele danmark bedøver grisen, er det vel "ens" for alle !

...så stiger kg. prisen jo over hele landet...men så brænder I måske inde med al for mange svin, fordi I overproducerer og folks så spiser mindre kød (hvad der ellers bare ville være sundt)

Og ...nej...jeg ved ikke ret meget om grise, og det jeg ved indtil nu, er bestemt ikke noget der glæder mig.

0
0
Svar på denne tråd

Ang. kalve -
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 12:34

Du må ikke afhorne en kalv uden bedøvelse -og du må heller ikke selv bedøve en kalv.

Men det er overhovedet ikke det samme som kasteration af grise! Det er 2 meget forskellige ting.

Mvh. Louise

~> Carpe Diem - Grib dagen <~
0
0
Svar på denne tråd

gynge -hest
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 13:16

Det var ikke ment som en sammenligning....

Ej heller som sådan med menneskebabyer.

Men mere oplæg til at debatere,- hvorfor vi finder det i orden, at udføre noget på "babyer" generelt, men ikke på "voksne".

Er det i virkeligheden fordi det voksne dyr er for stærkt til at vi kan magte det, og dermed farligt, eller er det fordi det virkelig føler større smerte.... ?

Med menneskebørn mente man jo, at de skreg lige meget, om de fik skiftet ble eller blev stukket.... ergo mærkede de nok ikke smerten ! Immervæk noget af en argumentation !

Hvornår er det med kalvene blevet forbudt ?

0
0
Svar på denne tråd

Hvis bare...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 13:22

Hvis bare det var så nemt!

Landbrugene i dag bliver ikke større fordi landmændene er grådige, det er simpelthen overlevelse. Man sparer penge i den sidste ende ved at lægge produktioner sammen - det gælder indenfor alt, se bare de nye storkommuner.

Hanne, i det ene af de links du henviser til, står der, at det er 5-10% af hangrisene der lugter/smager af skatol. Nu tror jeg EB pynter lidt på det, men det er stadig langt fra bare 1/3 af grisene der lugter. Men nu er problemet ikke kun skatol - der er et hormon mere (kan ikke huske hvad det hedder) som er meget værre end skatol! Men det er vist først noget, man har fundet ud af inden for de sidste par år. Det største problem i hele denne diskution er Tyskland - de vil ikke aftage grise fra DK, hvis de ikke er kastrerede - hverken cikorie eller tests af kødet vil de godtage. Og uden Tyskland som aftager kan vi godt lukke samtlige svinebesætninger i DK.

Det koster ca. 0,30kr pr. gris at smertestille den ved kastration - altså ikke bedøve.

Barbie

0
0
Svar på denne tråd

vores slagtedyr
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 16:11

Jeg har tit -med væmmelse- tænkt på kastrationer af smågrise uden bedøvelse.. Men det ser ud til at gå rigtig hurtigt -dog var der ikke nogle der skulle kastererer mig på hverken 4 sekunder eller under!

Men må indrømme, at jeg væmmes endnu mere over hvordan man OPBEVARER sine slagtegrise!!!! Ja, det koster penge, men giv dog de levende (og intelligente) dyr et godt liv, imens de er her. Fatter ikke man har samvittighed til at behandle levende væsner sådan...

Nej, ikke alle har deres slagtedyr i bås, hvor de får liggesår, bliver klemt, ikke kan bevæge sig og ikke ser dagens lys. Men mange har desværre stadig.

<3 Kristina & Starlight´s Sidney <3

Har din hest været "dum" idag?? Prøv at kigge lidt indad...

0
0
Svar på denne tråd

MaI mUs »Finesse og Jeo«
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 16:52

MaI mUs »Finesse og Jeo«

Hvad pokker er det dog for en holdning at have?

Det koster penge... og?

Helt ærligt.... jeg er rystet.

Håber den lovgivning bliver ændret meget snart!

Hilsen Lærke

Mor til Karl-Emil 8 år og Jonathan 4 år

Lykkelig ejer af Fritte, Niva, Bumle, Josefine og Isaac.

R.I.P Freja

R.I.P Tikko

R.I.P Simba

0
0
Svar på denne tråd

Hangriseprojektet
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 17:08

Engang i 90erne udviklede Danske slagterier en metode til at udpege de ganske få % af de ukastrerede hangrise, der udviklede ornelugt og afsmag i kødet. Det så ud til at blive en stor solstrålehistorie, idet landmændende slap for at kastrere hangrisene og derudover voksede hangrisene bedre og opnåede bedre kødprocenter end de kastrerede hangrise. (Som alle vel ved, har kastrater en vis tendens til fedme. Dette gælder også grise)

Alle var glade lige indtil eksportmarkederne satte en kæp i hjulet for projektet. Enkelte lande så en lejlighed til at stække den danske kødeksport og indførte forbud mod import af hangrisekød (læs: Dansk svinekød). Da Dk eksporter over 90% af sit svinekød, så var dette selvsagt ødelæggende for erhvervet og hangriseprojektet måtte lægges i graven.

Det siger sig selv, når folk postulerer, at danske landmænd er griske og pengefikserede, at de ønsker at spare, hvor de kan og derfor ville det kun være både en økonomisk og en tidsbesparende fordel at undlade kastration. De ville nemlig spare en stor og ubehagelig arbejdsgang og en hel del foder, hvis man undlod at kastrere. Kødet kan bare ikke sælges.

Men hvorfor "nøjes" med bedøvelse? Det er stadig kun ganske få % af hangrisene, der ville få ornelugt. Hvorfor skal alle så kastreres? Bedøvelse eller ej, så vil kastration medføre et vist ubehag.

For mit vedkommende ville jeg hilse et totalforbud mod kastration velkommen, hvis det fx. gjaldt hele EU og ikke kun Danmark.

/musseh

0
0
Svar på denne tråd

Skær i en lille dreng
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 18:05

Der er absolut igen forskel... det er forkasteligt og vores land er på mange måder ikke en disse bedre end et øst-land.

Jack Russelterrier til avlstjeneste

Stambogsført i DJRTK.

0
0
Svar på denne tråd

forstår... ??
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 18:50

Jeg forstår ikke denne diskussion???

Så vidt jeg er informeret blev det lovpligtigt fra 1. juni 2009 at bedøve ornegrise inden kasteration???

Det har vi praktiseret lige siden, og det er ikke spor besværligt... !!

Derudover ved jeg ikke hvor hjælpsomt jeg synes denne bedøvelse er. Man må stikke dem med bedøvelsen LIGE inden man skærer, og på så kort tid, kan jeg ikke se at det kan nå at virke. Kun bagefter? Der er ingen ændring i grisens adfærd efterfølgende.. (både godt og dårligt..) Ligemeget hvad skriger grisen for sit liv, mens kasteration foregår! Men forstår fuldt ud, at man gerne vil mindske smerten for den..

Sofie med Spøgelset
"A good horse is never a bad colour"
Mark Rashid

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 19:05

Det er ikke øst-landene, der halter bagefter mht. at opfylde EU´s lovkrav, tværtimod. Rusland har faktisk været med til at forlænge slagtefristen på antibiotika og generelt i østlandene bygger de jo helt nye stalde. Nej, problemet er Tyskland, Sverige, England og især Spanien. Også USA halter laangt bagefter. Dermed ikke sagt, at Danmark ikke skal blive bedre - med organisationerne gør hvad de kan.

Men jer der synes, det er så forfærdeligt for dyrene - kom ud og se en stald til åbent landbrug - langt hovedparten af de danske grise har det aldeles udemærket

Barbie

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 20:26

MaFilaNoir

Det er godt nok mange år siden du har været med til at afhorne kalve, da dyrlægen bedøver dem inden han afhorner.

Jeg har været med til at afhorne mange kvier og køer, sammen med dyrlægen og aldrig en eneste viste tegn på smerte.

Det var helt anderledes da det foregik uden bedøvelse, men det er efterhånden mange år siden man måtte.

2 søde æseldrenge er klar til at flytte hjemmefra, et grå og et brunt.

Staldkatte bortgives til gode hjem.

0
0
Svar på denne tråd

grise...
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 20:48

Jeg ved faktisk ikke lige hvor jeg står her. Man skal gøre det der er bedst for grisen.

Det mest optimale må jo være at undlade kasteration, men det kan jo så ikke lade sig gøre.

Det jeg lige ville sige var m.h.t afhorning af kalve. Vi har haft køer siden jeg var helt lille (19 år). De første 2-3 år havde vi kun 3 stk. så der blev kalvene vist ikke afhornet. Men så længe jeg kan huske har vi fået afhornet kalve, MED bedøvelse. Så det er i hvert fald 13-14 år.

Men om det har været forbudt så længe skal jeg ikke kunne sige. Det kan også være min far bare har forlangt at de skulle bedøves

Rikke med Katinka og Thor

A good horse is never a bad colour.

0
0
Svar på denne tråd

tralalala
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 22:50

Ok nu kan det godt være at jeg gør mig selv en smule upopulær for et par af jer. men har lige læst de nyeste indlæg og må ryste lidt på mit hoved.

Først og fremmest vil jeg sige til SIF og ROSA som er de eneste som kan fortælle at de er holdt op med at spise kød, pga. de ikke er tifreds med velfærden. så i mine øjne er de, de eneste som rent faktisk gør noget ved problemet, og ikke bare japper op herinde som en anden flok greenpeace kæmpere uvidene og lidt for hurtige i replikken.

Oxelia, du skriver at så er det da spil af penge at bedøve hunde og katte.... ja det er det vel, og jeg tror faktisk at hvis du havde 18.000 skt. katte eller hunde som skulle kasteres hvart år, at du hurtigt ville finde den billigste og hurtigste måde at få dette gjort på!

Du sammenligner også produktionen af grise som produktionen af klædeskabe!!!!!!!!!!!! en smule barnligt og igen meget uviden komentar fra din side, lidt ærgeligt da du ellers har været kommet med nogle fornuftige kommentare ind imellem.

Cat, anibiotika som standerart er ikke lovligt og har ikke været det i mange år, det bliver ikke givet noget medicin til nogen dyr uden dyrelægen har givet en recept. dyrelægen som for øvrigt kommer på besøg i enhver danske besætning hver 5 uge.

Diaz, minkavlerne følger de love og regler som bliver sat for dem, kan hilse at sige fra en bekændt at de lige har indkøbt en masse legetøj til ders dyr, og ca. 3 mdr. efter varen er indkøbt, ændrede reglerne sig igen, så ud med pengepungen og købe en ny omgang legetøj. de gør hvad de bliver påbudt at gøre, ellers ville de blive lukket.

MafilaNoir, du mener altsår i folk som har heste som hobby skal have eu-støtte ligesom landmanden!!! (jeg er tom for ord, men ryster bare på mit hoved)

Og kan fortælle dig en hemmelighed, jeg er faktisk ret sikker på at når små drengebørn bliver omskåret forgår det uden bedøvelse,

og så syntes du der er nogle der er snæversynet fordi du heller vil stikkes end skæres!!! nu skal øffen jo skæres uanset hvad.

Tøzpi, du skriver at det koster penge og hvad så???? øh... ja har du da et pengetræ i haven, for i så fald vil du da være den eneste i verden med sådan et.

Musseh, dig vil jeg give ret, det burde simpelhen bare forbydes i hele eu, så kan de lede tyskere købe ders grise i kina, og vi kan helt undlade at skære vors hangrise, jeg tror bare at det vil give katastrofale konsekvenser, her i dk, men det kan jo så også være derfor at vi stadig skære dem!

Lotte O

Never Give up.......

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-01-2010 23:03

jeg vil ikke komme med min personlige holdning... jeg ved simpelthen for lidt om svinehold til at tage stilling... dyre etik og landbrug hænger ikke altid sammen... men med det sagt, så er der jo også grimme vandrøgts sager med alm hobbydyr, disse kan langt overstige nogle af de ting som der ses igennem fingre med for produktionsdyrene.

jeg har aldrig set en grisling blive kestereret, så jeg har søgt det på youtube, her er de videoer jeg fandt (hvis andre skulle have lyst til at se hvad der rent faktisk sker).

www.youtube.com/watch?v=0yg_ZJ03vl8

unge grise

www.youtube.com/ watch?v=JkA8rzj9j4U&feature=related

www.youtube.com/ watch?v=g8_SVVh1jlU&feature=related

her på en "voksen" gris

www.youtube.com/ watch?v=uTuknA5Mosc&NR=1

skal lige siges det er kun den øverste video som er dansk.

Little Arabians

Passion for Polish

0
0
Svar på denne tråd

Nå... Nu må det være tid...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 08:36

for mig at blande mig i debatten. Jeg har ikke gjort det endnu da jeg simpelthen ikke tror at vi nogensinde bliver enige. De udtalelser fra folk som ikke ved noget kan jeg slet ikke tage seriøst! Det er fint at have en holdning til at man ikke synes det er i orden, men at komme med postulater som at det jo bare er penge, grisene jo alligevel bare fodres med antibiotika, at det bare kan forbydes i DK osv. osv...

Hvis vi kunne lave vores helt egne regler i DK om hvordan vores produktionsdyr skal opstaldes, behandles, kastreres osv. skal der også KUN SÆLGES DANSK KØD I DK! Det må vi bare ikke... Vi må ikke udelukke andre EU lande fra at sælge kød her i DK.

De danske forbrugere bruger ikke nok penge på ordentlig mad! De snakker og snakker som en flok papegøjer om hvordan det skulle være og alligevel går de ned og tager det billigste op af køledisken! (selvf. generaliserende, men det er hvad undersøgelserne viser ligesom hvis man spørger hvor mange der spiser øko - det stemmer ikke overens med tallene)

Hvis vi laver reglerne for stramme i DK lukker vi os selv ude fra markedet... Ja ja... så er der måske nogle der mener at grisene da ikke mishandles herhjemme... JA, men hvad med alle de andre steder hvor vi importerer kød fra??? De ha slet ikke samme skrappe krav som vi har herhjemme. Hvis der er nogle der ikke må kastrere uden bedøvelse er der så andre punkter de er svagere end DK på.

Brasilien er en stor leverandør af svinekød efterhånden. Det er også på grund af dem bl.a. at svinepriserne er faldet oven i krisen da de kan producere så billigt. De må bruge GMO foder og deres grise kan jeg godt afsløre slet ikke har de samme skrappe krav til holdt af svin.

Nå til min egen mening.

Jeg er selv uddannet landmand og har også kastreret grise under min uddannelse. Jeg bryder mig dog ikke om det! Jeg synes det ville være rigtig fint hvis vi kunne droppe kastration og sende dyrerne på slagteriet lidt før. Det tror jeg egentlig heller ikke at ret mange landmænd ville være imod, hvis de færre foderdage måske kan dække tabet af de færre kg. grisen vejer.

HVorfor tror mange at landmænd er nogle griske pengemaskiner??? Hvis de var det havde de sgu nok lukke ned i de perioder hvor flere af dem har bundet 100 kr i halen på dem når de sendes på slagteriet. Landbrug hænger ikke altid sammen. Ligenu er der frygtelig store underskud, men det overskud som der tjenes op i de gode perioder har landmændene (ligesom så mange andre udenfor landbruget) brugt til at købe nyt. (stald, maskiner, jord osv.) De havde heller ikke set krisen komme.

Landmænd tænker penge ja... Men det gør alle andre der producerer noget også - problemet her er bare at der er dyr ind over - og de skal behandles ordentligt ja!!

(pst... Skub lige til den næste forbruger du ser står med hovedet i køledisken og fisker efter det udenlandske kød)

Sikke dog en historie, men jeg har brændt inde med dette længe ;-)

Hilsen Helle.

- Vi vil også have meget sne her!!

0
0
Svar på denne tråd

L olsen
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 09:10

Jamen jeg mener, det er på lige fod med en hvilken som helst anden industri.... Det har jo ikke noget med barnlighed at gøre. Det har noget at gøre med, at jeg ikke er enig med dig, og din opfattelse.....

Barnligt, det er sådan et dejligt ord !

Så vidt jeg ved, er en moderne grisestald indrettet således, at søerne sprøjtes til brunst på bestemte tider, så de alle kan løbes/insimineres samtidig og dermed farer samtidig....

De individer der ikke kan køres ind på den tidsskala af dage/timer, kan ikke bruges. (her må jeg jo indrømme, at jeg er så uvidende/barnlig, at jeg ikke kender soens tidscyklus) For når grisene er et vist antal uger, skal de videre og så skal soen igen sprøjtes.

Og det er fuldstændig som en produktion af klædeskabe, lur mig om man stopper hele produktionen, fordi en låge er blevet skæv... nej den ryger af tranportbåndet, som derfor bare kan rulle videre.

Og på nøjagtig samme måde er griseproduktionen. Eller??? Her venter man jo heller ikke en dag eller to på at mutter-so får lyst til Orla-orne...... Eller på at den sidste lille gris lige kommer sig en dag mere ved soens yver (eller hvad det hedder, det ved jeg faktisk HELLER ikke)

Nej de dyr der ikke passer ind ryger ud(af transportbåndet) !

Fortæl mig hvor forskellen er !

Det er måske derfor, man ikke har 18000 katte, hvad ved jeg !

Men er det et argument for at gøre tingene anderledes ? Hvis bare andre gør det, så er det ok ?

Hvor mange dyreenheder skal man have, for at det er ok "at man finder en billig og hurtig måde at gøre det på" 10-100-1000 ?

Du skriver fordi nogen ikke spiser (grise)kød, men det er jo ikke det, der er målet med denne debat.

Målet må vel være at man finder en produktionsform, som man synes er ok, og så købe sit kød derfra.

(Ikke dermed sagt, at der er noget galt i ikke at spise kød.)

Jeg vil IKKE stoppe med at spise kød, men jeg vil selv have lov at vælge, hvorfra jeg køber det.

Og skal jeg give det dobbelte, så må jeg jo gøre det.

0
0
Svar på denne tråd

oxalia
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 10:37

hm... ok

Først jeg har arbejdet i flere forskellige sostalde gennem mine 13 år i lanbruget, og har aldrig systametisk sprøjtet søer, det er der muligvis nogen der gør hvis de har problemer det kan oftes være om efteråret hvor det ikke er soens naturlige årstid at komme i brunst.

Du har aldrig været i en sostald vel ??? bare en fornemmelse jeg har!

Hvis en so ikke kommer i brunst sammetidigt som resten af flokken, kommer det an på mange ting, hvorvidt soen bliver smidt af "samlebåndet" er der nok søer i besætningen pt. er det en rigtig god so, eller har de lige i overkanten mange søer for tiden og det er en halvgamel dame som er ved at skulle "pensioneres" aligevelle, disse omstændighedder spiller alle en rolle hvorvidt den enklete so bliver eller ryger, tror du bare landmanden går rundt hver morgen og siger ogger gokker.... elle bell... enhver stald med respekt for sig selv har altid ledige pladser til disse "overstående" søer, som det kaldes på fagsprog, og de får et par uger til i løbestalden, (det er ikke en stald hvor de løber, men der hvor de bliver insimeneret)

Din samenligning med klædeskabene og de skæve låger!!! hvad er dit forslag til gamle og udbrugte søer som ikke længre yder nok til at betale ders eget fodder?

Jeg vil meget gerne høre hvad du forslår landmanden gør med disse hvis ikke han skulle tage dem ud af produktionen??? kan du have et so-alderdomshjæm i baghaven?

til dem som helt har valgt ikke at spise kød pga. dyrevælfæren er fordi, ja det er rigtigt at målet er at velfærden skal være i orden, men jeg giver dem

for at ikke røre kødet indtil dette er bragt i orden, det er lidt ligsom at stå at skælde landmanden ud over grisen, og så bagefter købe stegen og sige uhmmm... den sagte godt og var dejlig billig, meget tæt på at ville kalde det dobbeltmoralsk (men kun tæt på da jeg også er realist, og ved at vi alle skal spise og leve, og det kan være svært for nogen at lægge vaner om)

Jeg vil give dig ret i holdningen med at hvis bare der er mange nok så er det ok! det er selvfølie ikke ok. og som jeg også har skrevet i BEGGE mine indlæg så, så jeg allerhelst at de slet IKKE blev skåret, MEN prøvede bare at illustrere at det kommer til at blive for dyrt i extra arbejde at skulle bedøve elle de små hangrise på samme måde som du får klaret lille fido hos dyrelægen,

Lotte O

Never Give up.......

0
0
Svar på denne tråd

hmm.............
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 10:43

ja jeg er ordblind så meget svært at sætte , og . når man ikk kan finde ud af det.. er det et problem må folk springe mine indlæg over.

nej jeg har ikk forstand på svin men jeg har min mening om at det er dyreplageri og sådan er det.

der i mod har fyren arb med det så han ved hva han snakker om.

0
0
Svar på denne tråd

Latterlig diskution
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 10:46

Er helt enig med ForYourEyesOnly og andre med samme holdning.

Når ALLE er villige til at give mellem 100 og 150 kr for 4 koteletter, så får i jeres "lysegrønne - det må kunne lade sig gøre"- svineopdræt. Ikke før.

I øvrigt syntes jeg at fiskerne er dyrplagere - de lader fiskene dø af ilt mangel - total dyreplageri.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 17:19

Hej..

Jeg har været elev på en svinefarm. Jeg arbejdede primært i farestalden... Og der skulle jeg bla. kastere grise... i starten var jeg ikke ret vild med det, for jeg synes det var synd for grisene. Men jeg vænnede mig efterhånden til det, det blev et rutinearbejde... Selv om det højest tager 5 sek. at skære "dem" væk, så er det et MEGET stort chok for grisen, den bliver både taget op og bliver skåret i og får evt. et skud jern og så bliver den sat ned igen - grisen:

Jeg stemmer for at det bliver et lovkrav om at man skal bedøve grisen(e) inden man kastere dem... Jeg ved det er dyrt for landmanden og det gør det så heller ikke bedre af at man for tiden snakker om at der bliver proppet for meget pencilin i grisene... Man kunne evt. få tilskud til bedøvelsesmidlet.. Det er trosalt "kun" en lokalbedøvelse.. Man kan også vende det om og sige at så får grisen endnu et stik med en sprøjte - som om den ikke får rigelig stik med nåle i forvejen... Og jeg kunne blive ved... Sorry.

Hilsen Helene

- Med Hesten Sonny :-)

SONNY ER TIL SALG! - MERE INFO PÅ PRÆS.

Elev på Gartner-linien på "Sandagergård"

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig tråd
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 17:25

Selvfølgelig skal smågrisene ikke bedøves inden kasteration. De folk, som mener dette, har ikke forstand på landbrugsproduktion.

Skulle landmanden til at bedøve hver enkelt lille gris = slut for de danske svineproducenter, da priserne på kød ville stige, og de folk, som kæfter højest alligevel vælger den billige spanske kotelet, når de står ved køledisken.

Jo mere, der pakkes de danske landmænd på, jo dyrere bliver produkterne, og så vil der blive solgt mindre.

Der er ingen tvivl om, at de danske landbrugsdyr har de allerbedste betingelser i hele Europa.

Jeg forstå dælme godt, at mange danske landmænd flytter produktionen østpå.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 19:34

Det er mishandling og er fuldstændig uacceptabelt! Man må altid prioritere dyrenes vel og vær højere end penge og produktion. Alt andet er helt umoralsk og uetisk.. Folk der gør det burde have samme behandling..

Med venlig hilsen

evA med sine skimler Aslan og Onegin

jo flere skimler jo bedre!

0
0
Svar på denne tråd

Eva Aslan
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 19:50

Jeg er ked af at måtte fortælle dig, at det desværre ikke er muligt at give mig samme behandling. Jeg har nemlig ingen testikler grundet at jeg er en kvinde.

Og derfor kan vi igen konkluderer, at folk ofte udtaler sig mindre heldigt, pga. uvidenhed!

0
0
Svar på denne tråd

Det gør da sikkert
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 20:38

ondt, andet ville jo være lidt dumt at tro, men....

Da jeg selv arbejdede med grisebasser og kastrerede dem, så var det bestemt mit indtryk, at det de mindst kunne lide, var at blive taget op.... Skalpellen er skarp, og den har også hilst på min finger, hvor den eneste årsag til at jeg opdagede at jeg havde skåret mig, var fordi handsken blev klistret af mit blod....

De blødte aldrig efter en kastration....

Og min tanke er nu, at i forhold til, hvor lidt jeg kunne mærke da jeg selv skar mig, og i forhold til, hvor meget jeg kunne mærke dagen efter, så er kastrationen den samme, hvad enten det er det ene eller det andet dyr der får fjernet stenene.... For det er først dagen efter at det kan mærkes, og der virker bedøvelsen ikke mere, på hverken hest, hund, kat eller gris.....

Zamangah

En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)

0
0
Svar på denne tråd

bagatelliser i bare
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 21:01

alle som bagatelliserer denne handling burde skamme jer, er det iorden at man skærer i levende væsener uanset hvem det er uden bedøvelse ????? var det noget i selv kunne tænke jer ????

I vender bare det døve øre til gør i, og det piner mig at mennesker ikke har mere til overs for andre levende individer med føelser, og som kan mærke smerte på lige fod med dig selv.

FØJ siger jeg bare, en ting er at man ikke vil gøre det anderledes fordi det bliver dyere, men så lad dog være med at spise kød med mindre det er købt fra gård hvor alt foregår som det skal.

jeg selv spiser aldrig kød, og kommer aldrig til det.

0
0
Svar på denne tråd

Voksen rytter
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 21:26

At harmes er let, men at sætte sig ind i tingene er straks sværere.

Vidste du f.eks at grisling slet ikke bløder ved kasterationen, da der slet ikke er blodtilførsel til den del af grisen, på det tidspunkt kasterationen foretages?

Ved du hvor "stort" et hul der laves? Ved du hvordan grisen anatomisk er? Og i den del? Og ikke kun med flæskesteg, koteletter og mørbrad!

Jeg arbejder ikke med grise mere, så jeg kunne jo godt sætte mig ned i koret og hyle og skrige sammen med resten i den flok.

Men JEG VED, hvad jeg taler om. Men folk vil ikke lytte!!! Og forbrugeren vil ikke betale...! Og grisen lider IKKE overlast. Ikke mere end når I får chippet hesten, koen eller katten.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har tænkt lidt over det...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 21:28

Jeg har tænkt lidt over det der med at det koster flere penge,

og så bliver der ikke solgt så mange kotteletter :-)

...jamen det er da helt fint med mig :-)

...så bliver der jo også mindre "forurening"

...og det kommer så både grise og mennesker til gode :-)

:-) :-) :-) "Global opvarming mindskes" :-) :-) :-)

...lad os spise mindre af alt kød :-)

0
0
Svar på denne tråd

Jep Rosa
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 21:38

Og flere landmænd vil gå rabundus. Flere ledige på arbejdsmarkedet. Færre penge i statskassen osv.

Rigtig god ide...

0
0
Svar på denne tråd

Nemlig
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 21:50

Hvis dansk landbrug lukkker og slukker - og det især produktionen af svin, så forsvinder der over 60 mia kroner i eksportindtægt til Danmark om året.

Hvordan skal det hul lige fyldes op?

Hmmm... Jo alle de rapkæftede veganere kan jo betale 80 % i skat. Men vi må nok alle sammen indse, at det er slut med skole, uddannelse og sygebehandling over skatten. Nu må vi til egne lommer.

Men så slipper vi også for alt det grimme landbrug i DK, og kan i stedet for importere kød til de dumme og onde kødespisende mennesker. Kødet hentes fra Spanien og andre lande, hvor ordet "dyrevelfærd" slet ikke er opfundet og endnu ikke findes i en ordbog!

Bon appetit

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Jamen...?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 21:58

...landmænd tjener jo ikke noget på grisene, nogen gange sender "de" 100 kr. i halen på den

...så kan der vel ikke være 60 mil. i fortjeneste :-)

Nej...vi bliver aldrig enige...jeg ved det godt...som at slå i dynen

...men kan man ikke lave grise uden at plage dem, burde man måske slet ikke have med dyr at gøre overhovedet.

Måske man burde lade de store landmænd gå konkurs, og dele det hele op i små hjemmebrug, så kunne hver familie lave sig et par fornuftige grise til sig selv...ligesom i de gode gamle Morten K-film.

0
0
Svar på denne tråd

Rosa...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 22:04

Nu er det jo ikke landmandens fortjeneste der går til staten. Det siger da sig selv. Vi snakker eksport!

0
0
Svar på denne tråd

Hehe ja
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 22:12

Folk skriver, som de har forstand til Og de små hobbylandmænd skærer sgu også nosserne af smågrisene uden bedøvelse. Men de har måske ikke selv nosserne til at fortælle dette til en krævende storbyssnude.

Noget helt andet er, at alle der drikker mælk, er med til at slå nyfødte jerseytyrkalve ihjel. JA! Jerseykøer producerer god mælk. Tyrkalvene producerer for lidt kød = boltpistolen og halsen skåret over ved fødslen. Så længe der er jerseybesætninger, som leverer mælk til Arla mv. så er alle vi mælkedrikkere indirekte kalvemordere.

SKÅL!

Så I må hellere holde op med at drikke mælk alle sammen.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

øb og bøv!!
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 22:28

Har læst de fleste indlæg, men ikke alle.

Altså først: En so bliver fravænnet en bestemt ugedag, f.eks tirsdag (det gør vi selv). Når den kommer fra grisene, sker der nogle biologiske reaktioner i hjernen på soen og den begynder at producere hormon. 4-6 dage efter kommer den i brunst helt af sig selv. Altså inseminerer vi søerne lørdag, søndag og mandag. Nogle enkelte kommer som regel ikke i brunst. De kan f. eks have passet 2 hold grise, og have været i brunst i farestalden uden vi har set det. Altså er de overståere, og kommer i brunst senere. De fleste inseminerer vi inden 21 dage efter fravænning. Resten kan have en skjult børbetændelse, hormonforstyrrelser eller cyster. Dem slagter vi så.

Bagefter: Grise skal kastereres når de er mellem 2 og 7 dage gamle. Vi har nogle enkelte der smutter, og de bliver enten lugteorner (til når søerne skal i brunst) eller også bliver de slagtet når de er store nok. Vi får kun ca halv pris pr kg kød. Uanset om det lugter eller ej. I sidste uge havde jeg en 15 kg's gris jeg kunne lugte var en orne, men jeg har så også meget fine lugteløg.

Og ja, grise løber rundt og leger og udviser normaladfærd lige efter en kasteration. En gris med bare lidt ledbetændelse bliver som regel liggende, og er meget hurtig at finde i et hold. Så jeg går ud fra at ledbetændelse gør mere ondt end kasteration.

Desuden er alle grise i Danmark blevet smertebehandlet siden 1. juni 2009. Er de ikke det, er det lovbrud!!

Mette

/\-/\

(0 . 0)

\ .. /

(00)

Ejer af Carolsen og Skrummeldyret.

R.I.P. Colamule!

0
0
Svar på denne tråd

Ups...
Forfatter: 
Dato:  20-01-2010 23:02

Altså smertebehandlet i forbindelse med kasteration...

Mette.

/\-/\

(0 . 0)

\ .. /

(00)

Ejer af Carolsen og Skrummeldyret.

R.I.P. Colamule!

0
0
Svar på denne tråd

Altså...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 06:56

Problemet med fuld bedøvelse af smågrise ved kastration er, at de ligger i kramper ca. 30 min. - meget smertefuldt. Hvis de skulle bedøves i testiklerne, påfører det dem endnu større smerte end ved kastration uden bedøvelse.

De 2 eneste reelle muligheder landmændene har er ikke at kastrere og så teste kødet, hvilket ville gøre kødet 10kr dyrere pr. kg. og så kan vi ikke exportere, eller man kan immuno-kastrere. Immuno-kastration er hvor man giver hangrisen en injektion med hormoner, så de ikke udvikler lugt-hormonerne. Problemet med denne form for "kastration" er, at forbrugerne ikke vil have kød med hormoner (!) og at hvis medarbejderne kommer til at stikke sig selv 2 gange er de sterile. Pest eller kolera. (og ja, man får tit jaget en kanyle i låret eller i hånden)

Med hensyn til landmændenes økonomi kan jeg fortælle, at 5 (5!!!!) svinebedrifter i hele Danmark gik ud af 2009 med plus på bundlinjen...

I Danmark har vi noget, der hedder UK produktion af svin. Dvs. at grisenes haler ikke bliver kuperet, søerne er løse, alle grise har mere plads og får mere halm. Dette koster selvfølgelig mere pr. kg. kød - så alt kød fra denne produktion exporteres til England, der er INTET marked for det herhjemme. Så som "L Olsen" giver jeg til dem der hellere intet svinekød spiser eller køber frilandsgris ved stalddøren end dem der bare sidder og brokker sig, men stadig vil have billigt dansk kød.

Barbie

0
0
Svar på denne tråd

Altså.......
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 10:05

Jeg fatter ikke dette samfund.

Først og fremmest, samfundets store krav om bedøvelse til grisen inden kastration.

Jep, det gør ondt når grisen skal kastreres. Ingen tvivl om det. Men også at skulle bedøves, det gør da kun ondt værre.

For det første ville det forlænge håndteringsprocessen væsentligt. For det andet påfører det grisen yderligere smerte og stress. En lokalbedøvelse ville måske kunne gå an, men indtil videre er det kun dyrlægen der må bedøve. Udover omkostningen til bedøvelsen, så skulle man også af med penge til dyrlægen. Det er så langt den største post, da det jo som regel ikke er en tre-fire grise der skal kastreres af gangen, men snarere et par hundrede. Vi bruger ca. 1½ time hver uge til den opgave og vi har altså en rigtig lille besætning i forhold til gennemsnittet.

En helbedøvelse er helt hen i skoven. Alle som har været bedøvet ved, at det sagtens kan tage en dags tid inden man er ovenpå. Det gælder formodentlig også grise. Der er det ved grise, at de er mange i et kuld. Kan de ikke komme til patten af en eller anden grund, er de mere eller mindre dødsdømte eller bliver tabere. Der er ingen opvågningsafdeling til groggy pattegrise.

Derfor holder jeg på at man helt forbyder kastration, men selvfølgelig ikke kun i Dk, men som minimum hele EU. Så er det jo helt op til indkøbskæderne om de vil købe det noget billigere brasilianske kød eller om de vil købe det mere korrekte europæiske. Men her kunne de politisk korrekte brugere jo spille ind?

For som jeg tidligere har nævnt, så er det ikke umuligt at spotte og frasortere de få procent hangrise og ellers kunne man jo levere grisene lidt tidligere, så de ikke opnår kønsmodenhed.

Jeg er iøvrigt gift med en svineproducent og arbejder fuldtids i bedriften, så jeg har min mening begrundet i dagligdagen og ville så langt foretrække at man helt holdt op med at plage de stakkels hangrise i deres typisk 6 måneders korte liv, fremfor at trylle endnu flere mærkelige indgreb frem.

Og så ville jeg ønske, man holdt op med at hakke på landmændene. De følger bare de af politikerne fastsatte regler.

Det svarer jo til at man forlanger, at de syge skal ændre på sygedagpengereglerne.

Mvh. musseh

0
0
Svar på denne tråd

Jeg foreslår at alle landmænd...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 13:19

Jeg foreslår at alle landmænd...vil lægge pres på deres "parti" og forlange dette krav taget op i EU

...så det bliver "ens" i hele europa :-)

Ingen kasteration, men slagtes de dage før, som det nu er nødvendigt

For det bliver ikke sidste gang vi tager sådanne debatter :-)

Ang. de der kalve der bliver aflivet p.g.a. at mennesker skal have deres "mælk":

Jeg håber da at de bliver aflivet uden at blive pint og plaget først

0
0
Svar på denne tråd

L Olsen
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 14:57

Jow jeg har været i en grisestald både de gamle lavet af træ og de nye. Er ud af en gammel jydsk bondefamilie.....

Men det er jo sådan, at vi byboer (af gode grunde) ikke sådan lige kan kommer rendende.... Men helt fjernt er det ikke

(Tænk jeg troede da løbestalden var sådan et motionsrum,- Ironi off)

Og jeg troede faktisk, at jeg var rigtig oplyst om, at de søer der ikke kom i brunst, dem sprøjtede man i brunst. Men vi kan jo alle lære....

Jamen jeg har ikke noget imod man slagte gamle/unge/udtjente søer, hvor læser du det ? Jeg er jo ikke helt lysegrøn !

Synes ofte man, har så travlt med at gøre andre dumme, hvorfor ikke forklare i stedet.

Det der med at fortælle folk at de er latterlige eller som du gjorde barnlige.... det er der jo ingen der bliver klogere af.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 16:27

ForYourEyesOnly:

Nu er der jo en væsentlig forskel på at få slebet tænder og negle !
I tænderne er der mange nerver og det er der ikke i negle, så den sammenligning holder ikke.

//Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har set det
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 16:46

Jeg har arbejdet i landbruget i 1 1/2 år. Sagde på mit allerførste skoleophold at jeg aldrig i min uddannelse som faglært landmand ville kastrere svin uden bedøvelse, kunne de hitte ud af at bedøve dem, gjorde jeg det gerne, min svineholdslære blev en del mobset og forsøgte at overbevise mig om at når man vendte dem på hoved løb blodet til hjernen og de mærkede det ikke

Spurgte så ham(på min aller pæneste måde) om hvis nu at 3 af fyrene fra klassen vendte ham på hoved, og jeg lagde et rent snit og trak ud, om det så heller ikek ville gøre ondt!?!?!? Så hørte jeg ikke mere til ham, heller ikke på det efterfølgende skoleophold.

Man skal blive landmand fordi man kan li dyrene, og arbejdet med dem, ikke fordi man skal gøre dem ondt. Hvis penge betyder mere end dyrene, så skulle man overveje at finde sig et andet erhverv!

Jeg synes det er dybt groteskt at man i år 2010 ikke har fundet på en måde at bedøve dem på(hurtigt, billigt og med så lidt riscici som muligt).

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 17:37

Jeg har set det. Synes ikke ligefrem at det var voldsomt. Men deres små skrig, årg. Det var mere end jeg kunne tage :)

(Var i praktik som dyrlæge)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 17:39

vitterligt det er dyremishandling.

Man beskytter i hvertfald ikke svinene imod VÆSENTLIG ulempe ved at gøre det...

Ville i gøre det ved jeres egne heste eller hunde for den sags skyld?

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

DorteP
Forfatter: 
Dato:  21-01-2010 20:35

Nu ved jeg ikke lige hvad du forestiller dig. Men man sliber jo ikke ned til nerven, ligesom man ikke sliber sine negle helt ind i kødet...

Man sliber SPIDSEN af tanden. En kvart milimeter ca. Og der er INGEN nerver. Ligesom der ikke er i negle!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-01-2010 06:47

Med hensyn til slibning af tænder: kastration har jeg af naturlige årsager ikke prøvet på egen krop, men jeg har fået slebet en tand ned - og nej, mærkede INTET! Det er fuldstændig som at få klippet negle.

Når man forsker i smertebehandling - det være sig mennesker, hunde, heste ect. - er det grise man bruger som forsøgsdyr. Så AL nyere viden om smertebehandling kommer fra grise, så man kan ikke påstå, at der ikke bliver forsøgt at finde en løsning. Den ideelle løsning for alle parter findes bare ikke.

Det undrer mig, at der ikke er nogen, der har kommenteret på mit indlæg med UK produktion?? Er det ikke noget i er interesserede i? For så er der da ingen fremtid i at gøre forholdene bedre for grise, der skal sælges på det danske marked... (ironi)

Barbie

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider