Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Takke ja til at få føl på F1 hoppe?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 21:28

Jeg har fået et fantastisk sødt tilbud af hende der har den hest jeg har part på. Hun vil gerne selv trække føl på hoppen, men har ligeledes sagt, at jeg også er velkommen til at få føl på hende. Vi er rimeligt enige om hvilke hingste der kunne være mulige emner. Ejeren vil dog kun beholde føllet hvis det bliver en hoppe og jeg vil helst have et hingsteføl. Så en mulighed kunne jo være, at lade denne tilfældighed råde over hvem af os der skal have føllet.

Mit dilemma består i, at jeg er rimeligt kræsen mht. min kommende hest. Jeg har altid sagt at når jeg skal have hest igen, skal den have kapacitet og gang til det jeg gerne vil. (gerne M på distriktsplan) Og så er jeg rimeligt kræsen med afstamning.

Denne hoppe er en blandingshoppe, men hun er ret godt sat sammen og har faktisk ganske fine gangarter (får 7 og 8 til stævner). Hun er super ridelig og har et dejligt temperament. Planen er at hun stilles til eksteriørkåring til sommer med henblik på optagelse i F1. Dvs. føllet får ihvertfald ikke bordeaux pas og jeg kan jo så håbe på, at hingsten tilfører lidt mere gang.

En anden tanke er, at det er sværere at sælge hesten med den afstamning, hvis det en dag bliver tilfældet.

Jeg ved, at det ikke er papirerne der skal rides på. Og når jeg vil have en hingst/vallak er det jo komplet ligegyldigt med afstamning. Jeg tænker bare om det er for stort et sats i forhold til at få en god hest ud af det.

På den anden side går der rigtig mange år før jeg får råd til at købe en hest i den prisklasse der svarer overens med mine krav. (hvis jeg overhovedet nogensinde får råd)

Hvad ville i gøre? Gå på kompromis med afstamning på morsiden og satse på, at hingstens gangarter går igennem på afkommet og at jeg ender med en hest der svarer til mine ønsker?

Eller ville i hellere vælge at vente de mange år det tager mig, at få råd en hest der er redet og hvor jeg bedre kan fornemme dens kapacitet?

Det skal siges at jeg endnu ikke selv rider M på C plan, men jeg vil bare gerne have en hest der ikke falder helt udenfor på C plan i forhold til gang.

Er meget taknemmelig over ejerens venlighed. Og hvis føllet bliver mit bliver der naturligvis tale om at jeg køber det af ejer eller at vi evt. deler alle udgifter i forbindelse med ifoling osv. og så køber den andens part, alt efter hvem der ender med at beholde det..

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Føllet
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 22:10

Jeg syntes du skal lave dig et regnestykke på, hvad føllet vil koste dig at lave og at have stående i 3-4 år.

Mit regnestykke siger, at det vil koste dig omkring 100.000 kr. når du ikke kan have hesten stående hjemme.

Kan føllet koste det som 4 års??? Ellers skal du i stedet lægge de penge til side, og så købe dig en god hest om 3-4 år, som du ved hvad indeholder og har af kapacitet.

Så nej, jeg ville ikke lave et føl på en F1 hoppe, da dette ikke kan svare sig økonomisk.

0
0
Svar på denne tråd

Så får du mere
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 22:57

ud af dine penge ved at købe hesten fremfor selv at lave den. Føl kan være meget dyre hvis ikke alt går efter planen. I know.

Så hvis du ved hvad du vil have men ikke ved om du har kvaliteten til at nå det, så lad være.

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

at få føl
Forfatter: 
Dato:  13-01-2010 23:44

Der er altid en usikkerhed mht føl. Det er jo aldrig til at sige hvordan de falder ud uanset hvor meget tid og overvejelser der er brugt på hingstevalget! Usikkerheden bliver unægteligt større når du intet kender til hoppestammen, så selvom hoppen er dejlig er der ingen garantier for hvad hun vil give videre (det er der jo aldrig, men der er trods alt større sikkerhed med en hoppestamme der har resultater).

Du skal gøre op med dig selv om det er vigtigst for dig at det kommende føl får kapacitet til de sjove klasser eller om det specielle ved selv at have planlagt kombinationen og se føllet vokse fra foster til ridehest betyder mest. I øjeblikket kan man faktisk købe føl for produktionsprisen og nogle gange under, så hvis du skal betale insiminering + omkostninger kan det ligeså godt svare sig økonomisk at købe et færdigt føl til sommer - her har du jo så muligheden for at vælge en med afstamningen i orden og se gangarter temperament osv. Sidste mulighed er selvfølgelig at gøre som Lisbeth ♥Figorina♥ skriver og spare pengene sammen i 4-5 år (som du alligevel skulle vente før du kunne ride føllet) og købe en god unghest for opsparingen :)

Hvis du vil sælge inden hesten er rideklar, betyder stamtavlen klart meget. Når først hesten er redet til og har resultater på banerne betyder det nok mindre når det bliver en vallak, men jeg har alligevel på fornemmelsen at hesten skal ret langt op i klasserne før stamtavlen bliver uden betydning for prisen. En anden ting er, at hvis I kårer hoppen i DV og vælger en DV-anerkendt hingst er jeg ret sikker på føllet vil få bordeaux papirer, da jeg mener heste optaget i F2 også får disse papirer.

Det er helt specielt at have været med hele vejen fra føl til ridehest - Man får et andet forhold til dyret. Jeg har min første der skal tilrides til sommer, og jeg glæder mig utrolig meget til at se ham under rytter, når jeg har fulgt ham hele vejen fra hans mors mave! Det er bestemt en oplevelse, men økonomisk kan det nok ikke betale sig - så igen; du skal gøre op med dig selv hvad der er vigtigst for dig.

The great tragedy of Science - The slaying of a beatiful hypothesis by an ugly fact.

Thomas Henry Huxley

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 07:39

Det kommer jo an på om det er fordi du har LYST til at få et føl efter lige præcis denne hoppe. Hvis ikke du har noget særligt forhold til, at du gerne vil have et afkom af lige netop denne hest, så synes jeg at det er en rigtig rigtig dårlig idé. Du aner ikke hvad der kommer ud af hesten; det kan være en stjerne, uanset afstamning, men det kan også være en hest som er alt for stor eller alt for lille til dig, og som kun kan gå til et 5-tal.

Der er så mange føl, som er enten gode eller dårlige som føl, og så ender med at blive det præcis modsatte, når de er 3 år gamle. Da jeg kiggede på hest blev jeg tit meget overrasket over, hvor skidt de gode føl kan udvikle sig! Jeg husker især en 4-års hoppe, som kun havde fået 8 og 9 til følskue. Til 3-års eksteriør kåring fik den kun 5 og 6 taller. Nøj man må have følt sig snydt hvis man havde betalt mange penge for den som føl Nogle gange udvikler de sig meget uheldigt. Jeg har selv købt min unghest da hun var næsten 2. Hun bliver 4 til juni, og har slet ikke det samme gang som hun havde da jeg købte hende. Jeg ved ikke om den er blevet dårligere, men den er i hvert fald blevet anderledes, så hun lever faktisk ikke op til de kvalitetskrav, jeg ønskede mig af min kommende ridehest. Til gengæld har hun et ekstremt godt hoved, og det kan man vist ikke så godt betale sig fra Så på nogle andre områder lever hun op til det, jeg ønskede mig Men hvis jeg var dig, så ville jeg i stedet spare de penge op, det ville have kostet at lave føllet, og også alle de penge, du ville koste på det de næste 4 år, og så i stedet købe noget lidt ældre, hvor du nogenlunde kan se, hvad det bliver til, så du ikke ender med at blive skuffet. - og måske ligesom mig, ender med at stå med en hest, man ikke kan undvære, men som nok viste sig ikke at kunne opfylde det, man ønskede sig

Held og lykke med det.

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

arbejde...
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 11:11

jeg har selv fået føl på min hoppe, for at få en afløser i ridningen.

Der skal være overvejelser om -

Arbejdet - evt. frustrationer, og selv med lang stamtavle, er du ikke sikret dit drømmeføl (kan trække på gamle gener ang. højde, type etc.)

Økonomi - et føl er oftest dyrere at fodre på. det andet føl vi har i stalden har kostet 10.000 til en operation da den var 2 dage, og senest et par tusind til sygdom.

Min har kostet ca. 1000 pga. diarre, som mange føl jo får.

Utålmodighed - man venter ca. et år på at få føllet, derefter 3 for at ride den :)

Besvær - med at hoppe måske ikke kan rides en tid. Min kunne ikke rides, da hun var halvvejs, og gik samtidig fra foderet. Det kan også koste dyrt. jeg måtte ud 5 gange om dagen og give min de ting, jeg lige akkurat kunne stoppe i hende (0 grass, dangro lucerne og strukturfoder). Ikke engang wrap ville hun have.

Men hvis du har erfaring med ungheste, og ved, hvad der venter dig, og er ok med det, så klø på. Jeg har passet en avlshoppe, og kendte til frustrationer med føllene :) Hingste kan være ret svære at opdrage.

Lone

Her er dit værn mod vold
Her er dit sværd
Troen på livet vort
Menneskets værd

0
0
Svar på denne tråd

føllere.
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 11:22

tja.. jeg kan ikke råde dig, men jeg kan komme med min egen historie..

jeg købte en fjordhoppe, som var kåret og avlsgodkendt, hun var 145cm/stg. godt sat sammen, dog med et stort hoved og skæve forhove pga. manglende beskæring som føl, vi passede ikke så godt sammen sindsmæssigt og jeg syntes hun var for høj, så jeg bestemte mig for at lave et føl på hende som passede bedre til mig.

jeg valgte at sætte en new forrest på hende, da jeg ville have lidt mere power, og lidt bedre gang. jeg valgte en hingst på 136/stg. da jeg gerne ville hae en stor 2'er pony, da den kun sku bruges til skovture og hygge, og evt. til min datter med tiden.

det jeg fik ud af det kryds er en max. 1ér pony (148cm/stg.) en MEGET stor personlighed, og en hest der ikke vil være til at sælge pga. mærkeligt sind. dog med gode bevægelser, og dejlig at omgåes fra jorden.

mvh. Gitte & Tyran

*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*

0
0
Svar på denne tråd

Avle heste
Forfatter: 
Dato:  14-01-2010 12:46

Med den usikkerhed du beskriver, og når hoppen ikke er bedre end den er, så synes jeg, at du i stedet skal sætte mindst 1000 kr ind på en opsparing hver måned, de næste 4 år. Så har du 48.000 kr til en lækker 3-4 års hest. Du kan ikke gøre det billigere ved at opdrætte føllet selv, og du ved heller ikke hvad du får.

Hvis hoppen var af super afstamning, var der jo en chance for at få et føl, der også kan gøre sig godt i avlen. Det er er chance, men med større sikkerhed.

Så spar op!

Det er mit råd.

Held og lykke med beslutnigen

Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!

www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider