Du bliver nødt til at sige fra, forklar dem hvorfor og så se hvem der forsat ønsker at være venner med dig.
Det er ikke en sjov situation, men hvis de udelukkende tager kontakt til dig, når de skal bruge hjælp og ellers ignorerer dig, så vil jeg bestemt heller ikke kalde dem for venner. Så ser de dig blot som en hjælp til at springe over, hvor gærdet er lavest, det er ikke tilfredsstillende for dig og det er bestemt heller ikke nogen fordel for dem selv.
Går det helt i hårdknude så kunne du måske skifte klasse på gymnasiet - for der er vel flere klasser på samme årgang - og starte på en frisk. Det betyder godt nok, at du måske skal skifte nogle af dine lærere, da klasserne næppe har de samme lærere. Jeg oplevede et par stykker i min tid på handelsskolen, som valgte at skifte klasse, da de ikke trivedes i deres gamle klasse. De var meget tilfredse med deres beslutning.
Men start nu med at sige stop, sæt begrænsninger for hvor meget du vil hjælpe. Start f.eks. med at beholde dine afleveringer for dig selv, de andre skal sgu ikke nasse løs på dig og dine løsninger på den måde. Hjælper det ikke at sætte begrænsninger, så må du lave totalt stop for hjælp - ja det betyder måske nok at ingen andre vil hjælpe dig, men det lader det jo heller ikke til at de vil på nuværende tidspunkt, så det vil jo ikke have den store betydning.
Hvem ved, måske vil det ligefrem imponere nogle klassekammerater, hvis du viser, at du er sejlivet nok til at sige nej til trods for det store pres, som tydeligvis ligger på dine skuldre lige nu.
Har du forresten snakket med dine forældre eller andre venner om det? Det kunne måske hjælpe at få snakket lidt ud om tingene med andre udenfor klassen...