Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Problem, må ud med mine tanker
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 14:30

Jeg har desværre rodet mig ud i nogle problemer, som jeg ønsker at få ud og eventuelt få et godt råd fra en HN'er.

Sagen er den, at jeg går i en klasse på et gymnasium. I min klasse har vi det egentlig godt sammen. Jeg er rigtig god til de naturvidenskabelige fag, ikke over "klog", måske mere flittig. Jeg vil gerne hjælpe folk med deres afleveringer og i timen. Men nu er det ligesom at folk render mig i hælene for at få hjælp. Jeg har svært ved at sige nej og må hver gang komme med en undskyldning.

Jeg føler mig ikke ret værdsat, mere udnyttet. De folk der vil have hjælp fra mig, er typisk folk som i forvejen er dygtige i skolen. Deres gennemsnit ligger meget højere end mit. For eksempel denne pige. I weekenden skrev hun en besked. Jeg svarede (omkring kl. 12) helt frem til kl. 19 måtte jeg svare på hendes beskeder. I går fik jeg så to beskeder fra den samme pige, og idag ville hun have hjælp igen.

Nogle vælger også bare at be om min aflevering og siger " jeg forstår når jeg læser" og så bare skriver af.

Andre tager analyser fra mine afleveringer. Disse analyser kan de lave på en halv time, mens jeg selv må sidde den halve dag.

Jeg føler ikke de hjælper mig. Når jeg beder om hjælp, vælger nogle at overhøre mig. Andre gange kan de ikke unde mig en enkelt tjeneste.

Jeg føler mig udnyttet, må holde min mobil lukket efter skole - men har samtidig svært ved at sige nej til at hjælpe. Jeg er bange for at de vil holde op med at bryde sig om mig. Tænke at jeg er egoistisk og kold.

(undskyld, det hele blev lidt rodet :) )

0
0
Svar på denne tråd

ævsen....
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 14:35

Det lyder ikke så godt... Som jeg læser det, blir du udnyttet og du skal lære at sige fra.

Har du ikke nogen venner du kan gå med, som ikke bare "nasser" så må du holde dig til dem.

Det er møgsvært, men hvis de bare vil skrive af efter dig, så er de nok ikke rigtige venner. Slet ikke hvis de ikke gør tjenester igen.

Man giver og modtager i venskaber, det dur ikke hvis der kommer for meget uligevægt i det.

"Det tar lang tid, at få en gammel ven"

Trakehner FAN :)

Nu også med titlen Mor!

列弗

0
0
Svar på denne tråd

Sige fra
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 15:03

Du bliver nødt til at sige fra, forklar dem hvorfor og så se hvem der forsat ønsker at være venner med dig.

Det er ikke en sjov situation, men hvis de udelukkende tager kontakt til dig, når de skal bruge hjælp og ellers ignorerer dig, så vil jeg bestemt heller ikke kalde dem for venner. Så ser de dig blot som en hjælp til at springe over, hvor gærdet er lavest, det er ikke tilfredsstillende for dig og det er bestemt heller ikke nogen fordel for dem selv.

Går det helt i hårdknude så kunne du måske skifte klasse på gymnasiet - for der er vel flere klasser på samme årgang - og starte på en frisk. Det betyder godt nok, at du måske skal skifte nogle af dine lærere, da klasserne næppe har de samme lærere. Jeg oplevede et par stykker i min tid på handelsskolen, som valgte at skifte klasse, da de ikke trivedes i deres gamle klasse. De var meget tilfredse med deres beslutning.

Men start nu med at sige stop, sæt begrænsninger for hvor meget du vil hjælpe. Start f.eks. med at beholde dine afleveringer for dig selv, de andre skal sgu ikke nasse løs på dig og dine løsninger på den måde. Hjælper det ikke at sætte begrænsninger, så må du lave totalt stop for hjælp - ja det betyder måske nok at ingen andre vil hjælpe dig, men det lader det jo heller ikke til at de vil på nuværende tidspunkt, så det vil jo ikke have den store betydning.

Hvem ved, måske vil det ligefrem imponere nogle klassekammerater, hvis du viser, at du er sejlivet nok til at sige nej til trods for det store pres, som tydeligvis ligger på dine skuldre lige nu.

Har du forresten snakket med dine forældre eller andre venner om det? Det kunne måske hjælpe at få snakket lidt ud om tingene med andre udenfor klassen... :-)

Hilsen fra Tine

og hafferne

Flicka & Frigg

Mangler du opstaldning i postnr. 8544?

Så kontakt mig, jeg kan muligvis hjælpe dig.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm....
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 15:28

lyder som det min egen datter gennemgik i gym og vi endte med at råde hende til at tage penge for det.....

Hvis du hver gang siger det koster 200 kr. så holder det op helt af sig selv...Nogle bliver sure over at du ikke bare står til rådighed som altid, men andre finder pludselig ud af at det er ok du har gjort det for, nu skal de selv lave deres afleveringer og finder ud af hvor meget tid du har brugt på det...

"Hej...Har lige læst din besked..Hvis du skal låne min aflevering, koster det 200 kr. Dette fordi jeg har brugt oseaner af tid på den...men måske der er en anden der kan hjælpe dig...knus/kram"

Hvis du ikke kan lide den måde, så væn dig til at når de skriver til dig, så meddel at du ikke er færdig...bliv ved med det helt op til afleveringsdagen...

Nu ved jeg ikke hvordan reglerne er på dit gym, men der hvor min datter gik, var det bortvisningsgrund hvis der blev afleveret 2 helt ens opgaver....og hvordan beviser du lige at det IKKE er dig der har snydt men den anden??

Hvis de skal låne den efter afleveringsdagen (hvis de er bagud) så meddel læreren at de har lånt din aflevering...

Væn dig til, at man ikke kan være venner med alle og dem der kun kontakter dig i forbindelse med afleveringer, er IKKE venner..det er snyltere...

Tiden i gym kan være hård men det lønner sig at knejse nakke og bede dem om selv at lave deres afleveringer....

pøj pøj....Min datter gik pudsligt nok også på naturvidenskablig linie...hun startede på DTU i sommers...

Lillefis

0
0
Svar på denne tråd

Mange...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 19:50

Tak for jeres svar :)

Jeg har snakket med mine forældre og bedsteveninde om det. De mener begge at jeg bør sige fra og sætte mig selv højere.

Jeg ønsker ikke at skifte klasse, det kan ikke betale sig eftersom der kun er nogle måneder før jeg er færdig.

Jeg har sagt til de nærmeste 2 i klassen, at jeg ikke hjælper længere pga. manglende overskud og jeg må sætte mig selv og mine egne afleveringer højere.

Det er dog bare svært at sige fra overfor nogle, som man ikke kender så godt. Jeg har altid været meget konfliktsky, og er bare kommet med undskyldninger, bevidst undgået at snakke om afleveringer og stikket en løgn nu og her om jeg ikke har fået kigget på afleveringen. Håber lidt at det langsomt går op for dem, at der ikke længere er mere at hente.

JHN-a-holic #1

Annsofisk

0
0
Svar på denne tråd

Flittig...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 20:15

Da du nu selv skriver du er flittig, så kunne det jo være lidt sjovt at du lavede to slags afleveringer - 1 til dig selv og 1 du lånte ud - den du låner ud skal bare være elendig.

Alternativt så få snakket med en studievejleder om din situation - den er jo ikke holdbar - du snyder jo lige så meget ved at lade de andre skrive af ???

Nu har du kort tid tilbage der - men lær af det og lad være med lignende et andet sted - find nogle rigtige venner istedet

En god ven er mere værd en ti elendige

Hilsen Betty

Tæl ikke dagene - Lad dagene tælle

Sikkerhedssko sælges str 42 næsten nye giv et bud

Arbejdsbukser fra Engel str C50/88 - næsten nye (aner ikke hvad det er i normal størrelse) giv et bud

0
0
Svar på denne tråd

at sige fra
Forfatter: 
Dato:  12-01-2010 20:45

Lær at sige fra i god tid. Måske kan din studievejleder hjælpe dig, for det kan være svært når man føler sig presset.

Og så prøv at tage røven på nogle af "lånerne" (læs: nasserøvene),lav en opgave og aflevér den også selv sammen med de andre, hav en anden og bedre besvarelse liggende, kontakt derefter din underviser, og sig at du har tænkt mere over opgaven, og opdaget at du har lavet nogle fejl eller at der findes uddybende forklaringer som du gerne vil have lov at vedlægge.

Eller som en af de andre foreslog, lav 2 versioner en god og en mindre god.

Eller grineren..lav ti løsninger, når de beder om at skrive af, så spørg om de ikke lige kan give deres holdning om hvilken en opgave der er bedst?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider