Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Aflive hest pga krisen
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 12:11

I mandags ringede min frisør til mig og spurgte mig om jeg var interesseret i at få en hest helt gratis.

Historien bag var at hvis hesten ikke fik et nyt hjem inden nytår, så ville den blive aflivet fordi ejeren ikke kunne få den solgt og ikke længere havde råd til den.

Jeg takkede pænt nej, da det ikke var en hest af interesse for mig, og da jeg ikke kan redde hele verden.

Men faktisk fik en af mine kollegaer skaffet den et hjem på den rideskole hvor hun rider.

Men det var ejeren ikke interesseret i.. Hun ville helst have den ud til en privat, og der var måske én som var interesseret.

Men det var jo kun måske, og hvis alternativet var en aflivning som også koster nogle tusinde... Ja, jeg forstår det ikke..

Og forleden fortalte min veninde mig om et stutteri hvor der var blevet aflivet 29 raske heste, fordi ejerne ikke længere havde råd til dem og ikke kunne få dem solgt.

Man hører jo jævnligt om hunde, katte, gnavere som aflives fordi folk ikke kan finde nye hjem til dem, og bare skal af med dem..

Er turen nu kommet til heste? Det er jo dyrt at have en hest og hvis man ikke har råd, ja så kan det jo være sidste udvej.

Er der andre der har oplevet det?

Hilsen Benedicte

Farvel min Bella, den smukkeste stjerne på himlen. :-(

Gudesmukt painthoppeføl med fantastisk afstamning og dejlig cremello quarterhoppe i fol sælges:

http://www.wisemice.dk/

0
0
Svar på denne tråd

overveje
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 12:13

Ja det har vi skam også overvejet med 1 af vores.

Hvis man ikke kan sælge dem til latterligt lave priser, så er det vel bedre for hesten at blive aflivet ( hvis den f.eks har skavanker eller lign.) end at give den til en hestehandler eller lign.

Stort hus i landsby med plads til børn og mange heste sælges- 10 min. fra Kolding

Happy-horse- Alt til super priser

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa.......
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 12:28

Hvis man nu står med en hest, som enten er syg/skadet og derfor ikke kan lave andet end at være pynteplæneklipper, så ville jeg vælge at aflive.

Hvis det nu er en utilredet og/eller en hest som afstamning/race ikke er nem at sælge, og som måske en hestehandler heller ikke vil tage imod, ja så kan en aflivning/slagtning jo være en økonomisk nødvendighed.

Jeg har en veninde, som har en veninde der er i galopindustrien i Irland, og der kan man jo hente aflagte/for langsomme galoppere gratis - det koster kun transporten til DK, hesten får du kvit og frit.

Så mon ikke der er en del af de heste indenfor galop eller trav, som kan riskerer at blive slagtet fremfor forsøgt solgt i disse trange tider finansmæssigt.

Man vil jo sætte en masse penge til på feks, at have en selskabstraver til salg - de er jo billige heste, så bare at vente et par måneder på at en interesseret køber dukker op vil jo koste mere i opstaldning end hvad man kan få for hesten. Og er man gået økonomisk bankerot, ja så har man ikke tid/penge til at vente.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 12:58

jeg vil også hellere aflive min hest end at sælge den til hestehandlere eller at den skulle stå på en rideskole.. og det er måske fordomme mht rideskoler men de er altså slet ikke nok ude i forhold til mine forventninger om et godt hesteliv. jeg ser så mange heste på rideskoler der står inde og kun kommer ud i et par timer om dagen og ellers inde i ridehallen for at blive reddet.. i mine øjne er det ikke glad heste.. så hellere en sprøjte så mærker de ingen ting og så lider de ikke

all you need is love

0
0
Svar på denne tråd

Aflive hest pga krisen
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:00

Det lyder voldsomt med hele 29 heste slagtede pga. krisen.

Måske det ville være mere ideelt at alle de "aflagte" skadede heste m.v. blev aflivet, og de raske så kunne sælges - godt nok måske meget billigt, men hvis alternativet er aflivet er det vel bedre med penge ind end ud?

Måske barskt at sige, men synes bare der er SÅ mange skadede foldbumser på markedet!

Men det er jo dyrt at ha' hest i dag, og hvad er alternativet så hvis man ikke har råd?

- Så får hesten ingen mad, og så er det jo mere værdigt at aflive.

Rollo

- Marsvinenørd

TELL-MANN WESTIE

- Hvalpe forventes februar '10

- Lucky står til avlstjeneste

ROLLOS MARSVIN

- Opdræt af marsvin

- Dejlige kæledyr til salg pt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan ikke
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:04

se noget problem i at aflive/slagte.

Hellere selv sørge for, at hesten får er værdig afslutning, end at sende den videre til en noget uvis skæbne.

Det er da at være ansvarsbevdist, over for de dyr man anskaffer sig.

IMC ønsker jer alle et

rigtigt godt og

lykkebringende nyt år 2010

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:05

Den første hest var en rask vallak på 2½ år. Halv fuldblod og halv DV. I mine øjne en ok blanding. Den blev tilbudt et hjem på en rideskole hvor hestene går mange timer på fold, og max går 2 timer om dagen og hvor de alle står i boks.

Er dog enig i at ikke alle rideskoler her de mest optimistiske forhold til heste. (men det er ikke det debatten handler om)

De 29 heste var avlshopper og plage...

Hilsen Benedicte

Gudesmukt painthoppeføl med fantastisk afstamning og dejlig cremello quarterhoppe i fol sælges:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:56

Tanken om at ryge rundt fra hjem til hjem og måske ende på rideskole eller hos en hestehandler, er ikke til at bære for mig. Det ville min hest slet ikke kunne forlige sig med! Han knytter sig enormt til sin ejer, og stresser over forskellige steder. Så han ville prompte blive aflivet, hvis jeg stod i sådan en uheldig situation, og jeg ikke kunne finde et godt og blivende hjem til ham.. Der udover ville han aldrig trives som foldbums, det har vi prøvet pga en skade, og det duer bare ikke for ham.

<3 Kristina & `Starlight´s Sidney` <3

Har din hest været "dum" idag?? Prøv at kigge lidt indad...

0
0
Svar på denne tråd

Aflive
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 13:59

Hvorfor er det så forfærdeligt at aflive eller slagte en hest? Der er sgu da heste nok - og når den er død, så ved du hvor den er. Den risikerer ikke at rejse landet rundt på markeder hele sommeren, eller ende på en transport til Italien.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Aflivning
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 14:20

Undskyld, men når jeg læser mine indlæg igennem, så synes jeg ikke jeg nogen steder kan læse at jeg skriver at det er forfærdeligt at aflive en hest.

Jeg er selv splittet, men hvis jeg stod overfor at aflive min hest eller give den væk (også til en rideskole) så ville jeg undersøge forholdene og hvis de var tilfredsstillende, så ville jeg da hellere gove min hest til en rideskole end aflive den.

Jeg vil bare gerne have en debbat om den mentalitet vi har som gør, at vi som yderste konsekvens kan finde på at aflive helt raske dyr.

Jeg kan godt se at man kan komme der ud hvor det kan være nødvendigt og er enig i at en død hest er en ligeglad hest, men alligevel rammer det mig som den dyreelsker jeg er.

Og nu er det jo ikke ALLE heste som vil ende med at flakke rundt. Der findes faktisk ansvarlige hestejere som passer godt på dem...

Hører ofte den der med at hvis jeg ikke kan have min hest, skal ingen andre have den! Tænk at vi i dag er så mistroiske overfor hinanden at vi ikke stoler på at dem vi sælger vores heste til kan passe godt nok på dem.

Ved godt det er en svær debbat, for der er mange følelser involveret...

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Svær debat
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 14:44

Altså, som jeg ser det - så er der jo problemet med alle de mange heste som er på markedet og sælges som "foldbumser" - jeg synes det er helt vildt så mange af dem der er!

Forstår slet ikke man vil sælge dem videre, og et eller andet sted tror jeg altså lidt de er med til at presse priserne op

Jeg synes da heller ikke det er optimalt at aflive en rask hest, blot fordi man ikke har råd til den, - men omvendt, så kan man jo blive nød til det, man KAN bare ikke se flere år frem i tiden!

Så hellere slagte, hvis man ikke kan få solgt.

Men igen, måske det så er mange af de foldbumser som folk, efter min mening, burde få aflivet selv - i stedet for at sende "sorteper" videre.

Måske koldt og kynisk, men jeg har selv set eksemplet på foldbumsen som skulle ha' været aflivet, men lige blev solgt meget billigt, og vupti blev den vidresolgt for 3x beløbet, som ridehest (til mig, hurra!).

- 9mdr senere kunne JEG så få ham aflivet, men da velvidende at han havde nydt de sidste par måneder.

Kunne aldrig drømme om at ha' solgt ham som foldbums, ikke at jeg har mistro overfor andre, men hvorfor skulle andre ta' ansvaret for min syge hest?!

- Han havde i længden bedre af en aflivning dér, uanset hvor hård beslutningen var.

Lidt der kæden hopper af for mig, når jeg ser SÅ mange foldbumser til salg - og undskyld mig meget, det er sikkert søde dejlige heste, men synes de fleste ville ha' haft bedre af at folk tog ansvaret og fik dem aflivet!

Det er i mine øjne helt okay at man ikke vil betale for at ha' en foldbums gående, - vi har hestene for en grund, fx ridning, og når hesten så er så skadet at den ikke kan andet end gå på fold, så synes jeg det er helt fint at den evt. bliver aflivet i stedet.

Rollo

- Marsvinenørd

TELL-MANN WESTIE

ROLLOS MARSVIN

- Opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Aflive heste
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 15:29

Jeg har ikke noget imod folk der afliver deres heste, i stedet for at sælge dem videre. De eneste væsener en aflivning er slem for er hestens ejere.

Der er (har jeg hørt) overproduktion af heste i Danmark, så hvad gør det at der bliver aflivet nogle stykker, i stedet for at der kommer et marked med heste, som er kastebolde til 5000 kr med 10 forskellige ejere på bagen og en række psykiske problemer som følge deraf.

Lige for tiden er det vist også meget svært at få solgt hest, især her omkring nytår hvor alle efterregningerne kommer væltende. Hvis man så økonomisk ikke kan beholde hesten længere, fordi man så ikke har råd til mad - ja, så må man jo tage drastiske metoder i brug.

Jeg har selv aflivet dyr, som egentlig var raske, men hvor jeg synes en aflivning var bedre end at blive videreformidlet nok engang. Det samme med en hest jeg engang kendte. Selv ejeren havde svært ved at ride den, så i stedet for at prøve lykken med at sælge den, tog hun sig sammen og aflivede hoppen, skønt hun havde haft hende fra føl.

Hvis det bliver en tendens, hvor man hellere afliver hesten, end sælger den til en "som måske ikke er lige så god ved hesten som en selv", ja så kan jeg se problemet! Det tror/håber jeg dog ikke er sandsynligt.

- Heidi

- med de dejligste heste: Pingu og Lady -

Kender du fjordhesten Joachim?

www.heste-nettet.dk/forum/7/113323/ 113323/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke??
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 15:46

Rollo - jeg forstår ikke hvorfor en hest kun har værdi hvis den kan rides på - er det dét den er skabt til og kan den slet ikke bruges til andet?

Jeg rider da ikke på min 40.000 kr's foldbums, hun HYGGER sig såmænd på sin fold - og så går vi ture, og hygger os sammen. Jeg ELSKER min hest, men rider ikke på hende. Hvorfor er det et uværdigt liv for hende og spild af penge for mig....?

Jeg forstår ikke denne tankegang, men kan forstå at det er dét der er årsagen til at mange mennesker sælger deres hest videre fordi de ikke kan bruge den til det de gerne vil = ride.

DET synes jeg er synd!

Har man anskaffet sig et dyr, så er det ENS ANSVAR, og ingen hest forlader mit ejerskab i live. Uanset årsag. Så hellere aflive, det gør vi jo altså også med alle slagtedyrene, køer, grise, kyllinger, ænder, får . . . . . . . . . .

Mvh Louise

Skjalda fra Meldgården

og smukkeste Sigrid

31.07.08

0
0
Svar på denne tråd

hvad man
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 16:50

gør med sin hest til xx kr er vel sagen udvedkommende så længe kræet har det godt..

men har man ikke råd til sin hest mere og ikke kan sælge den.. ja hvorfor så ikke aflive den..

vi slagter jo i stor stil køer og grise uden der er nogen der har ondt at det...

så længe hesten bliver slagtet og kødet brugt ser jeg ikke nogen problem i at aflive hesten hvis man ikke har råd til at have den!!!...

0
0
Svar på denne tråd

Heste...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 17:10

Det er altså heller ikke nemt at sælge hest lige nu, så det er jo ikke sjovt at stå med en hest man ikke selv har råd til at beholde og give et godt liv..

Har selv en tilsalg har sat ham helt ned til 8000 kr, og har det sådan lidt at hvis folk ikke har råd til at ville give det for en hest, så har de heller ikke råd til at give ham et godt liv.. Hvis man afliver ved man hvor de er, og ikke bliver solgt rundt, sultet osv.

Man kommer ikke først,

hvis man går i andres fodspor...

Smuk Pinto vallak på snart 3 år sælges..

0
0
Svar på denne tråd

Broget Ko
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 17:22

Jeg sagde ikke det var uværdigt at ha' en foldbums, jeg sagde det var uværdigt at sælge den - og derved sende sorteper videre.

Jeg sagde også at jeg kunne godt forstå folk, som ikke havde hest kun for at ha' en foldbums gående og koste penge, og evt. valgte at aflive.

- Hvis man nu fx skal ha' hesten ude, og kun har råd til at ha' én hest, så kan jeg godt forstå hvis man vælger at aflive hesten fordi den fx har skader og derved ikke kan bruges til andet end foldbums, fordi man gerne vil mere.

Det er måske koldt og kynisk, - men i mine øjne er det ikke "brug og smid væk" mentalitet, så længe man selvfølgelig har sørget for at mulen har det godt mens man havde den, og den kommer væk på en ordentlig måde.

Som nævnt har jeg selv prøvet at være den som købte foldbumsen som skulle ha' været slagtet, men liiige blev solgt for at gå som foldbums - vupti blev hesten solgt videre som ridehest "dog ikke til konkurrence" - nej tak, 9mdr senere måtte hesten jo aflives pga. de skavanker som den burde ha' været aflivet for i første omgang!

Og så er jeg egentligt ligeglad med hestens pris - er forhåbentligt ikke dét der er det afgørende.

Jeg er sikkert kold og kynisk, men synes bare der er nok heste og ponyer til, og jeg kan slet slet ikke forstå at markedet kan boome sådan med alle de foldbumser - forstår ikke at folk ikke tager ansvaret for de heste og får dem aflivet/slagtet!

- Jovist den kan da sikkert få nogle gode år som foldbums, men med hvad formål?

Personligt skulle jeg altså ikke give 5.000kr for en hest der kan gå og spise "husleje" og ikke andet.

Men det kommer jo også an på hvad man vil bruge hesten til!

- Jeg vil gerne ha' hest for at kunne ride!

Hvis folk ikke må vælge at slagte/aflive fordi hesten ikke kan rides, - må folk så stadig gerne sælge hesten fordi de har ambitioner hesten ikke kan leve op til?!

Det handler vel om hvad ens behov er!

Min pointe er bare, - at jeg synes det er fint hvis flere tager ansvar for hesten, og i stedet for at sende sorteper videre - så vælger de selv at slutte det dér!

Jeg siger ikke hesten ikke kan bruges til en dyt hvis den ikke kan rides, - jeg siger blot at jeg kan godt forstå det ikke er alle som vil poste en dyr staldleje, foder, dyrlæge m.v. i en hest som bare kan gå og tulle rundt på folden, - og der er også mange af de heste som ville KEDE sig ved kun at tulle rundt på folden!

Synes bare man ser så mange indlæg med skadede heste, foldbumser osv. osv. - jeg synes det er en skræmmende fremgang, men hvis der bliver overavlet heste i DK, priserne er sindssygt høje, der er vildt mange foldbumser til salg osv. osv. kunne det måske være at det hele ville se lidt bedre ud, hvis folk valgte en anden udvej? Måske det ville få folk til at overveje det næste føl en gang til, når folk må aflive ellers fine hopper og plage fordi der ikke er økonomi til dem?

- Hvem ved :-)

Rollo

- Marsvinenørd

TELL-MANN WESTIE

ROLLOS MARSVIN

- Opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Ingen problem
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 17:30

Jeg ser ingen problem i at slagte. Er faktisk helt enig med Rollo.

Jeg rider ikke meget på mine (2 af dem slet ikke endnu), men de er købt/avlet for at blive redet.

Jeg tror ikke, jeg ville slagte, men ville i hvertfald IKKE sælge en "selskabshest"=skadet (fysisk eller psykisk)videre.

Broget ko : Jeg tror ikke, hesten tager skade af, at være din "ikke ridehest", men din er jo heller ikke en foldbums, tvært om tror jeg.

En foldbums er for mig, en der mere eller mindre går og passer sig selv, og kun er anskaffet for at være evt selskab for andre heste.

Det er den hest man aldrig når til, når man strigler, renser hove, nusser, går tur med.

Det er den hest der altid står og hænger over hegnet og skriger; TAG mig i dag, tag mig idag......

Lise (81) :Ih du må da kunne få solgt din, han er da så fin !

Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan godt forstå den tankegang.....
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 17:37

Jeg må indrømme at jeg sagtens kan forstå den tankegang. For mange år siden kunne jeg ikke forliges med den slags, men som årene er gået får jeg mere og mere respekt for folk der vælger at aflive frem for at sælge til hvem som helst.

Det er jo oftest de billige heste med en skavank af en eller anden art, der bliver kastebolde. Og når man hører om de uhyrligheder som mennesker kan finde på at udsætte dyr for i disse dage, så er døden langt bedre for et dyr end det at blive solgt til uvisheden.

Ja, det kan være at hesten havner et godt sted, men tør man tage chancen?

Hvis man afliver, så er det udelukkende ejer selv der har hjertesorger - hvor land tid det så end varer, men hesten føler ingen smerte!

Kontra at hesten måske havner et sted hvor den sultes, måske sultes ihjel, den bliver måske slået, den bliver tvunget til ting som den ikke magter, den bliver redet uden hensyn til dens skader, den bliver solgt igen og igen og bliver dermed rodløs og stresset, osv osv....

Jeg ville personligt hellere vide at min hest lå i jorden - helt trygt og uden smerter, end at suse rundt i uvisheden.

Venlig hilsen
-miki-

Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.

Hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Tilbage på plads...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 17:55

Jeg vil gerne lige dreje debbatten tilbage til det som jeg mente, nemlig når man afliver RASKE dyr.

Mht. heste med skavanker, så er jeg helt enig med Rollo. Dog kunne jeg godt sælge en hest med skavank, men kun til én jeg kendte og så skulle det være med klausul at jeg skulle følge den. Men nu har jeg ikke en hest med skavank...

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Tankegangen
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 18:02

er mig slet ikke fremmed.

Om man har hest hjemme eller opstaldet, så koster det hver måned og så kan der godt være en besparelse ved at aflive/slagte og jeg ser ikke noget forkasteligt i det.

Bare hesten kommer afsted på en ordentlig måde.

MVH Janni

Nu med hest både her og der

og allevegne :-)

0
0
Svar på denne tråd

ingen krise på det punkt
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 18:56

Vi har et par pensionister/ikke-rideheste gående, og det har vi da stadig, krise eller ej, pengene er små, men det sidste jeg giver slip på er da hestene, så hellere leve af havregrød ;-)

0
0
Svar på denne tråd

En død hest mærker intet
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:04

Denne tråd er så relevant for mig lige nu, da jeg står for at skulle sige farvel til nok en af de sødeste hopper jeg nogensinde har mødt.

Tidligere har jeg haft hestene hjemme, men er nu flyttet for mig selv og er nødt til at have hestene i opstaldning ude. Det koster, selv om jeg gør tingene så billigt som muligt. Har fundet gode kontakter til havre, køber foder i paller, hø or wrap hos en sød gammel landmand som ikke synes at jeg skulle give ågerpriser.

For 2½ år siden købte jeg en 14 årig quarter hoppe i Tyskland, som gik rent igennem dyrlægecheck og som efter 1½ måned stod halt. Lod hende gå, dyrlægecheck, osv. kiropraktor x flere, røntgen, som viste forkalkninger i hovleddet, så ingen ridehest der, men kunne gå som avlshoppe men med forsko og kiler, som skulle tage trykket af hovleddet. Og skoene skulle lægges om hver 5. uge. Det var en stakket frist mente dyrlægen. Hun blev sat i fol, og fik det fineste føl i foråret, kom så ikke i fol i sommers, og står nu og bliver ikke bedre.

Dyrlægen er bestilt til på mandag til at aflive hende, og ja, det har da en smule med økonomi at gøre. En supersød hest med forsko og kiler, opstaldning, foder og hø, vaccinationer, samt arbejdet. Kan absolut ikke byde hende at sætte hende i fol, og tænk hvis man stod og skulle aflive en drægtig hoppe, det ville næsten ikke være til at bære. Så kan hun gå og være kun udgifter, og har hun det godt af det? Det tror jeg ikke. Og så bliver hun altså et irritationsmoment, og det ville da også være synd. Nej så vælger jeg at bruge pengene der hvor der er mulighed for at pengene udnyttes bedre. Et par af mine heste skulle gerne snart til kiropraktor, men det koster også i det store budget, og der er jo bund i fattigfolk. Desværre.

Jeg trøster mig med at en død hest ikke lider, jeg ville aldrig prøve at sælge sådan en hest billigt, og nu er der kun en vej. Jeg er ked af det, men føler at jeg tager ansvar for hende, og ved også at jeg er lettet når hun er væk.

Lil Chief No White

født d. 21. maj, 2008. Quarter Horse Gelding

Great Lil Ruby

født d. 9. maj, 2009. Quarter Horse Mare
Far: Satchmo Design
Mor: Great Shawnee Pine

Til Salg - ring for mere information

0
0
Svar på denne tråd

Jeg blander mig lige..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:10

.. har læst på Louise*Speedyret* signatur, at hun søger en selskabs/ridehest. Var det en mulighed for nogle af jer, der har en hest, I skal af med?? :-)

Der er også Nyt Hesteliv, som formidler kontakt til plejefamilier til heste.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Healing af hest og rytter :-)

Naturelsker, healer, livsnyder, krop- og gestaltterapeut, hamsterfreak, pædagogudd, globetrotter & bare mig

0
0
Svar på denne tråd

greatpineimage
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:12

Det er jo en hest med skade som du lader få fred.

Der her hander jo om RASKE, jeg gentager RASKE heste...

Jeg synes bestemt du tager ansvar for din hoppe, og især når man ikke kan have den hjemme, kan det være en dyr fornøjelse.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Tja - jeg skal
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:18

heldigvis ikke af med af mine to heste, men hvis jeg skulle ville jeg ikke overgive dem til en herinde fra HN - kun til én jeg kendte IRL.

Og nej jeg ser ikke noget forkasteligt i at aflive RASKE heste - hvordan skulle jeg ellers med god samvittighed guffe kalvekød ?

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

Benedicte ♥Bella♥
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:28

Bare for at være pessimistisk, kan jeg så fortælle at min DV'er blev solgt fra X til Y, og de var tidl. ret gode veninder/venner.

- Så at sælge til en bekendt, er ikke altid lykken.

Han skulle slagtes, men Y syntes det var synd og mente da godt han kunne gå som hyggeonkel for Y's føl, køber ham til, jeg mener 2.000kr eller noget lignende.

- En måned senere står han til salg, faktisk her på HN, til 7.000kr.

Y var ærlig om hestens spat på venstre bagben, og sagde at han ikke kunne gå som konkurrencehest.

- Men Y ville sørme ikke gå ned i pris for så mistede Y jo penge på det.

Da jeg fik hesten hjem, 3mdr efter Y havde overtaget ham, var han tynd, grimme hove, pelsen tør og slidt, og støvallergien galopperede derud af - så vi troede i første omgang han var forkølet eller sådan noget.

- Han havde gået på en æblemark, alene, i al den tid.

Y nægtede at Y havde løjet og fusket 8-)

Eneste grund til at X fandt ud af at X's hest var endt hos mig, var fordi jeg viste ham frem her på HN!

Så at sælge en skadet hest, selv til en god bekendt, kan altså ikke altid være en god løsning.

- Derfor jeg hellere så at folk selv tog ansvaret, og fik hesten aflivet!

Også derfor jeg tænker lidt, - koldt og kynisk - at hvis folk nu aflivede alle de her heste med skavanker, der ikke dur til andet end foldbums, så kunne det være hestepriserne kom lidt ned igen, og markedet ikke så så vildt ud!

- Og så ville der måske ikke være et ligeså stort behov for at aflive raske heste.

Men jeg forstår stadig godt folk som måske vælger den ud vej, - hvis alternativet er at de ikke har råd til hesten og de kan ikke komme af med den, medmindre det er af veje hvor man ikke kan sikre hestens fremtid (Rask eller ej!) - så ville jeg også aflive!

Rollo

- Marsvinenørd

TELL-MANN WESTIE

ROLLOS MARSVIN

- Opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Ny ejer..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:36

Der er aldrig garantier for noget. Selvom jeg kender en person IRL, kan de alligevel vende 180 gr. ift. garantier om det bedste for hesten, ikke flere nye ejere osv.

Jeg undersøger forholdene og stoler på min fornemmelse, når jeg skal finde en ny ejer til min hest. Og det måtte gerne være en fra HN. :-)

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

Naturelsker, healer, livsnyder, krop- og gestaltterapeut, hamsterfreak, pædagogudd, globetrotter & bare mig

0
0
Svar på denne tråd

Rollo...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:38

Det er jo desværre én af de sørgelige historier man hører. Men heldigvis, er det jo ikke alle der ender sådan.

Men jeg er enig med dig i, at heste med skavanker (alt efter hvad det er) for det meste vil være bedst tjent med at blive aflivet hvis ejer ikke længere kan have den. Men hvis man så skal give dén debbat en ekstra krølle, så skal man jo også tænke sig om inden man begynder at avle på ravl og krat. Men det er jo en hel anden debat.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Ansvarlig fra HN
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:51

Janni: Jeg synes godt nok du er meget fordømmende og skærer alle HN-brugere over én kam.

Jeg synes Esma giver et rigtig godt svar.

Blev jeg tilbudt en (den rigtige) hest, så ville jeg da gerne give den et godt hjem. Jeg ser mig selv som en meget ansvarlig hestejer der brugte over 50.000 kr (tak til tryg) på at gøre min Bella rask inden jeg desværre måtte give op.

Jeg har ikke råd til at købe en hest lige nu, men derfor er det jo ikke ensbetydende med at jeg ikke har råd til at passe en hest og give den et godt liv.

Jeg har haft 3 heste, og selvom pengene har været små, har de altid fået hvad de har haft brug for.

Jeg takkede nej til den hest jeg blev tilbudt, da jeg er westernrytter og ikke har nogetat bruge en fuldblod/Dv´er til.

Som Klokkeblomst skriver, så søger Louise*speeddyret* en hest, og med mit kendskab til hende, så er jeg sikker på at en hest hos hende vil få det godt.

Jeg har også fået en PB fra én som måske kunne være interesseret i den hest jeg blev tilbudt. Så de findes da, de ansvarlige hesteejere.

Og så til dem som synes det er det samme som at sflive kør og grise, det er det altså ikke.. Kør og grise avler vi for at spise. Heste er brugsdyr som vi avler for at ride på og holde af. Og de bliver brændt når de er døde.

Så det er jo ikke samme formål de tjener.

Hilsen Benedicte

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Benedicte ♥Bella♥
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 19:59

Nej, man har da bestemt også hørt om de lykkelige historier!

Har selv solgt to heste, eller - en hest og et føl.

- Hvor begge har de super, har stadig kontakten til dem osv. og det er virkelig sådan en "lykkelig-historie" :-)

Og ja, så kunne man også hive avlen ind i det!

- Helt klart!

Synes man kan se visse tendenser på markedet pt. og der er godt nok mange heste til salg!

Sidder selv og savler

- Jeg er så en af dem der der ikke har råd til at købe hest, men kunne fint ha' en uden problemer, - så vi findes altså!

Men så kan man jo også bevæge sig ind på - hvornår er hesten rask?

- Man kan jo ha' en hest som er sund og rask, fejler absolut intet, - men den er bare så speciel i hovedet, at finde en ny ejer vil være svært!

Samtidig kan man så kigge på race, - intet ondt sagt om fx traveren, men det er jo ikke den de fleste går efter! Og hold op der er pyntet godt på annoncerne!

(Før nogen blir sure på mig, jeg har selv haft en SKØN traver ;-D)

Og hold op der er mange shetlandsponyer og små blandinger til salg, - man kan jo få dem smidt i nakken!

Men det er da et svært valg, er vel de færreste som gør det fordi de har lyst, - at aflive en rask hest! Og så pga. økonomi!

Som du selv er inde på, er der jo også mange som gør det med dyrene - selv bare pga. noget så banalt som folk der ikke har taget forbehold for sommerferien og derfor afliver hunden/katten!!! :S

Rollo

- Marsvinenørd

TELL-MANN WESTIE

ROLLOS MARSVIN

- Opdræt af marsvin

0
0
Svar på denne tråd

Benedicte ♥Bella♥
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 20:07

Du er for mit vedkommende fri til at forære alle de heste du vil til en HN bruger, men jeg kommer aldrig nogensinde til at gøre det.

Fordømmende synes jeg nu ikke jeg er - jeg skriver bare om min holdning.

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 21:06

Jeg har faktisk - for mindre end en halv time siden - Fået tilbudt en hest af min veninde. Det eneste han fejler, er en mindre benskade, der gør at han ikke må springes.

Hvis ikke jeg vil tage ham, bliver han nok aflivet.

Og det er ikke sikkert at jeg vil tage ham. Så hellere at han bliver aflivet

0
0
Svar på denne tråd

Tja......
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 22:46

det kan jo nogen gange være en meget billigere udvej at aflive end at vente på at få solgt i disse tider, og det er enda selv om hestene er mere eller mindre til foræringspriser.

Og sælger billigt eller bortgiver man, så ved man jo aldrig hvad hesten senere vil blive budt, men kander jo desværre kun folk til tænderne.

Og der kan jo ske så meget selv om folk måske er reelle.

Og jeg syntes vel egentligt det er hmm... i orden ... på tragisk vis.

Team Rahmberg
Salg ~ Feriepasning ~ træning

SALG
7 års travhoppe Hygge/Skovtur 12.000 evt. afb
5 års DV vallak på 178 cm. 58.000

3 års DV vallak - 32.000

* * *

HMS Kursus v./ Aalborg 22-24.1

0
0
Svar på denne tråd

slagtning
Forfatter: 
Dato:  01-01-2010 22:54

Jeg kan ikke se at det skal koste penge at få en hest aflivet,man kan vel få den slagtet,og få kilo prisen for den.

Selvfølgelig skal det være hos en human slagter,og dem er der da stadig nogle af i DK.

Man køre selv med og hvis ikke at man selv kan holde den når skuddet falder,får man en som man stoler på til det,og man ser så dyret når det ligger ned.

Det kaldes for at respektere en hest (god ven) som man har haft meget glæde af.

Alt andet er egoistisk,og misforstået dyrekærlighed.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

at aflive heste
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 05:46

Benedicte, jeg forstår godt din harme - at tænke sig at man bare afliver en sund og rask hest - men og det er det stort men, jeg vil hellere se en aflivet hest, end jeg vil se de stakkler der går rundt omkring på markerne uden ordentlig mad, uden menneskelig kontakt og for lud og koldt vand - så synes jeg det er mere humant at aflive og give sin bedste ven en værdig afslutning.

I det tilfælde du omtaler - kan jeg ved gud heller ikke forstå at hun ikke sage tak for tilbudet fra rideskolen.

jette

0
0
Svar på denne tråd

om hesten er rask..
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 10:16

eller om den er skadet er for mig underordnet.

Jeg hører og ser desværre ret mange kedelige ting, når folk ikke mere har råd til at ha deres heste. Folk overlader så ansvaret til andre og lader andre tage vare på deres heste og ponyer. Desværre ikke altid med det allerbedste resultat. Det har jeg som sagt, set rigtigt kedelige beviser på.

Stod jeg uden penge, unden køber til hyppen og uden mulighed for, at tilbyde den foder i krybben og er værdigt liv, ja så valgte jeg også at slagte hesten.

Så ville hesten få en værdig afslutning og jeg ville få fred i sindet.

Jeg har i efteråret, sagt nej tak til flere heste og ponyer, som folk bare skulle af med, grundet krisen og ingen penge.

IMC ønsker jer alle et

rigtigt godt og

lykkebringende nyt år 2010

0
0
Svar på denne tråd

Der er en forskel
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 10:28

Egentlig burde der ikke være nogen forskel på, om man vælger at aflive en sund og rask hest eller et sølle skravl. Men det jeg finder sygt, er den hysteriske mentalitet omkring det, at INGEN andre kan passe ens hest, som en selv. Det er godt nok noget at en egoistisk holdning at have.

Og med denne holdning bliver hesten sgu et rent forbrug og smid væk objekt.

Og når vi nu skakker aflivning. Menes der så med giftsprøjten eller alm. slagtning? For jeg kan bedre acceptere, at hesten slagtes og i det mindste bliver anvendt nyttigt, end at dens giftfyldte krop skal på DAKA til afbrænding.

De folk, der holder heste, har selv valgt deres ansvar. At krisen så kradser, jamen det må jo betyde, at de er dårlige forretningsmennesker. Hvorfor skal deres produkter dø af den grund?

Hvor underligt det end lyder, så findes der faktisk gode og fornuftige mennesker i DK - også selv om de ikke lige ejer en formue.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Mik27...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 11:19

Hvorfor mener du, at en hest har en giftfyldt krop?

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

0
0
Svar på denne tråd

vi har et stk
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 11:23

ja her har vi en avlshoppe billigt tilsalg og har haft det i et halvt år eller mere. hun er ok kåret men ikke så høj, har fået henvendelser men de er ikke blevet til noget.

vi har valgt ikke at ifole hende igen og hvis hun ikke snart bliver solg ja så bliver hun slagtet. og det er ikke fordi hun er gammel og skadet. en frisk og rask hest men det er ikke nemt at sælge hest pt og slet ik en avlshoppe der ikke har været redet siden den var 5 år og nu blir 13 i år.

Så nu skal vi så bare have taget en beslutning om hun skal med nu her, når vi skal afsted til slagteren med vores skadet unghest, eller om vi gir den endnu en chance for at blive solgt.

Staldpige/ung i huset søges til mindre stutteri se mere på vores hjemmeside

Vi sælger ud af vores heste da vores avlsdrømme har taget en ny retning.

http://WWW.stutterihededa ...

0
0
Svar på denne tråd

Slagtning
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 12:06

Nu er det jo langt fra de fleste heste som i dag kan slagtes fordi de er chippet, så det vil jo for mange ikke være en mulighed.

Og helt enig med mik27 ☻Mieke☻ der er kommet en slags "brug og smid væk" mentalitet over det. "Hvis jeg ikke kan have min hest, så er der ingen andre der skal, for de passer ikke godt nok på den. Så vil jeg hellere aflive min raske hest, for en død hest er jo en ligeglad hest"

Bevarres... Det er den da, men jeg synes det er en underlig holdning.

Og ja, det er klart at vi kender flere dårlige historier end gode, for de dårlige historier bliver der jo skrevet om. Hvor tit er der indlæg om folk der har solgt deres heste som nu bliver passet som blommen i et æg?

Dem skriver vi jo ikke om. Aviserne skriver jo heller ikke om når det går godt. Det sælger ikke...

Hvis der fandtes statesitk over hvor mange heste der faktisk får et godt liv selv efter de bliver solgt og hvor mange der ikke gør det, så er dem der har det skidt nok en meget lille procentdel.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

Både for og imod.....
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 12:52

Jeg synes der både fordele og ulemper ved at få aflivet en rask og ellers velfungerende hest.....

Ulemperne/eller imod - er naturligvis at hestene kunne leve mange gode år endnu - have glædet en rytter og haft et dejlig liv, HVIS altså at ejeren har pengene til at give den det liv den fortjener.....og der kommer mine for argumenter så ind - for det kræver stor selverkendelse at erkende at man ikke mere kan tage forsvarligt vare på ens dyr - det gælder alle dyr - og derfor vælger at få disse aflivet, i stedet for at give dem et liv som ikke er dyret værdigt.

Men, det skal så også siges jeg så naturligvis altid vil være fortaler for at man, hvis man er kommet i denne situation vil gøre sit absolut bedste for at forsøge at finde et andet godt hjem, før man vælger at aflive.

Tror da altid at der vil være mulighed for at få afsat sådan en hest, hvis den er rask og velfungerende......

Jeg ville da til en hver tid forsøge mit allerbedste at hjælpe sådan et dyr, og trække i alle de tråde jeg kunne for at formidle dyret videre!!!!

- så endelig tag fat i mig, hvis nogen skulle stå i sådan en situation!

Mvh Christina, dejlige Metrik - og lille skønne Skærgårdens Secret Love!

0
0
Svar på denne tråd

Et fåtal
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 13:40

Jeg vil til enhver tid påstå, at det er et fåtal, der ikke kender til hele omfangen ved at holde hest samt ikke behandler dem ordentligt.

Taler man derimod om ridemetoder, så ses det ofte hos amatørryttere, at de ikke har et ordentligt begreb omkring, hvad ridning egentlig er. Men uvidenhed er også det værste i verden næstefter ondskab.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 13:52

Da jeg valgte at aflive min dreng for ca. 7 måneder siden, var det også med den følelse af bare at aflive en rask hest. Udover, at det var han ikke.

Psykisk var han ikke rask. Og jeg ønskede PÅ ingen måde, at han skulle videre til NOGEN som helst. Ikke kun med fare for at han kunne skade andre eller sig selv.

Jeg kunne ikke have ham mere. Det var blevet for farligt. Havde kontakt til to, der gerne ville have ham. Men omvendt - Ville det blive bedre? Ville han ikke blive mere stresset og endnu mere "farlig"?

Så derfor valgte jeg d. 27 maj, at sige farvel. Jeg havde kæmpet med ham i syv måneder. Nogle mener, måske at jeg ikke gjorde nok. Men jeg ved, at jeg gjorde hvad jeg kunne.

Og han havde oplevet nok dårlige ting i sit liv. Nok mennesker, der ikke kunne behandle ham ordentligt, passe ham eller forstå ham.

Det havde også været egoistisk at holde ham i live, på et eller andet punkt. Han måtte til sidst gå alene, fordi han smadrede min pony igennem hegnet.

Se - Jeg er roligere ved at han i dag har fået fred, og jeg ikke skal tænke over hvordan han mon har det. Om han har skadet nogen, eller lignende. Det havde jeg bestemt ikke været hvis jeg havde kastet ham videre i systemet.

0
0
Svar på denne tråd

Makeeba
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 14:52

Er glad for der er nogen her på HN som er lige så sentimentale omkring deres heste som jeg er.

Jeg har selv en ældre pony, han er efterhånden 23 år, men stadig frisk og rides når vi har lyst ellers går han bare og kærester lidt med min hoppe. Jeg har haft ham siden 92 og jeg elsker ham og alle mine andre heste overalt på jorden og ingen af dem skal aflives fordi der er lidt krise, så bliver hoppen bare ikke ifolet det år og så har vi hurtigt sparet en masse penge, jeg kunne selv skærer ned på tøj, sko og andet unødvendigt som bare smides i skabet med alt det andet.

Jeg er en tudemarie og jeg tuder jo næsten bare hestene slår en prut (overdrivelse fremmer forståelsen). Jeg husker da min hoppe (som jeg har sammen med svigerfar) som 2 års fik en foldskade og der skulle ringes efter dyrlægen om aftenen, han gik da helt i spåner for det var jo dyrt, da doktor "dyr" så kom og fortalte hvad han mente det ville koste, mente mine svigerfar at hesten bare skulle aflives. Jeg græd som pisket, blev pisse sur på svigerfar, gik ind og fortalte det hele til svigermor, fik medynk af hende, svigerfar fik skideballe af svigermor og hesten fik lov til at leve, jeg snakkede ikke med svigerfar i 14 dag, han var bare dum, min kæreste var dum fordi han ikke havde givet mig ret, kun svigermor og hesten var søde.

Det skal lige siges til svigerfars og kærestens forsvar at de begge er landmænd og det der med at bruge en mindre formue på dyrlæge er jo ikke noget man gør i "industrien", du lapper jo ikke en ko sammen, og dog for da svigermor gav svigerfar balle, brugt hun lige alle hans fine køer som argument, min svigerfar har nemlig brugt oceaner af penge på hans køer, han har bl.a haft køerne liggende i badekar når de ikke kunne stå og skylle æg på de bedste af hans køer. Så han skulle ikke komme for godt igang.

I år har vores dejlige klodsmajor af en hoppe givet os et skønt hoppeføl.

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Min beskedne
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 15:06

Mening er at slagtning kan være lige så god en løsning som vidresalg eller at give hesten væk.

For det første, så ved du 100% hvad der sker med hesten frem over, den kommer ikke til at få en kummerlig tilværelse.

Den kommer ikke i hænderne på en eller anden som øjner, chansen for at score lidt penge.

Vi kan jo læse her inde, fler tråde, om mange forskellige sager, med mishandlede heste, heste som er vidresolgt på falske forudsætninger. osv. osv.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)

.

0
0
Svar på denne tråd

Altså.........
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 17:10

...nu er der jo ikke i denne her situation tale om én, der mener, at ingen andre kan passe hendes hest så godt som hende selv. Hun forsøger jo at finde et hjem til hesten. At hun ikke vil have den på rideskole, må man respektere! (også selv om man måske ikke lige kan forstå valget).

Jeg har personligt aldrig i det virkelige liv hørt om nogen, der afliver deres heste, udelukkende fordi de ikke mener, at andre kan passe dem så godt som dem selv. Aldrig! Hvilken interesse skulle de dog have i det, når de kan få penge ind ved salg?

Det er ejerne selv, der kender deres heste bedst. Har den et vanskeligt sind, kan det være svært for udenforstående at forstå, at man afliver en sund og rask hest. Dette er ikke svært, hvis man selv har stået med hesten i situationer, hvor den har været livsfarlig for omverdenen.

Jeg har ikke ondt af, at en rask hest bliver aflivet.

Jeg har tillid til, at aflivningen oftest er gennemtænkt.

0
0
Svar på denne tråd

Mik27...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 18:38

Jeg spørger igen;

Hvorfor mener du, at en hest har en giftfyldt krop??

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

0
0
Svar på denne tråd

Esma - jeg tror
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 18:50

det mik27 ☻Mieke☻ prøver at sige er at en hest der er aflivet hjemme af dyrlægen har fået diverse injektioner for at dø.

Det kød kan man jo ikke spise, mens en hest der går til slagt skal være rask og uden medicinrester.

MVH Janni

0
0
Svar på denne tråd

Janni..
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 18:52

... ok. :-)

Jeg vil stadigvæk gerne høre Mik27's svar.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

0
0
Svar på denne tråd

spirillen
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 19:34

Nu er jeg så af den mening at en hest med et vanskligt sind ikke er en rask hest. Den er jo faktisk psykisk syg.

Jeg har selv en veninde som måtte aflive hendes hest pga et vanskeligt sind.

Hun skulle flytte til USA, og fik faktisk solgt hesten til én som havde været og prøve hesten mange gange og hun havde ikke lagt skjul på hestens sind. Aftalen hed at hvis der blev det mindste, ville handlen gå tilbage.

Da min veninde havde været i USA i 14 dage, ringede ny ejer og sagde at den var helt gal med hesten.

Handlen gik retur og hesten blev aflivet.

Hesten fik en chance, men hendes sind kunne ikke klare at få en ny ejer, så det bedste for hende var at blive aflivet. Men som sagt er der her ikke tale om en rask hest.

Hilsen Benedicte

0
0
Svar på denne tråd

klokkeblomst8 ♥Rose♥
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 19:49

Janni, har allerede give dig svaret Når hesten har fået giftsprøjten, kan den ikke længere anvendes til noget. Ikke engang løverne må æde den - så dør de ligesom også eller bliver i hvert fald dødsens syge.

Giftsprøjten er simpelthen meningsløst spild af hest. Ved alm. slagning bliver hesten ligesom "værdsat" i døden, da den udnyttes fuldt ud.

Min egen hest, skulle den blive alvorlig skadet, ville ende i min egen fryser.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

slagteheste.
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 20:01

Avlerne afliver jo ikke de bedste kvalitetsheste, dem der bliver aflivet er givet vis de mindre interessante emner, heste der ikke kan bruges til ridebrug på normal plan og dyr der ikke lever op til racestandarten.

Private er måske nødt til at aflive fordi deres dyr ikke lever op til den standart køber forlanger i 2010.

Jeg tror ikke det er så usundt for den danske hestestand, at nogle af de mindre egnede og svage dyr bliver aflivet (i krisens navn).

"Jeg har ondt af folk der ikke drikker,
Tænk at vågne op om morgenen og vide,
at man aldrig får det bedre"
Frank Sinatra
0
0
Svar på denne tråd

Mik27..
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 20:03

OK det var det, du mente. :-)

Jeg er ikke enig i, at hestens døde krop ikke "gør gavn".

Følgende er kopieret fra DAKA's hjemmeside:

Kødbenmel fremstillet fra døde dyr må ikke anvendes som foder for produktionsdyr og brændes i kraftvarmeværker eller benyttes som brændsel ved cementproduktion.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

0
0
Svar på denne tråd

Aflivning af heste.
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 20:15

Syntes det er ok hvis folk ikke længere har tid/råd til at ha deres hest længere. Hvorfor skal man sælge hesten til andre folk til dumping pris - så fortsætter dette latterlige lave marked jo bare.

Nej - lad dem som har taget en beslutning om at slagte de dårligste individer om den beslutning og lad være med at dømme dem. Det er nemlig en fornuftig beslutning - jeg ved at flere avlere påtænker at slagte deres DS hopper for hvad skal de med dem når de ikke er godt kåret ?

Sælge dem som ridehest til 15000 kr tror jeg næppe er løsningen.

Med markedet nu kan man vente i en evighed før der kommer en potentiel køber - og hvor meget har hesten så ikke kostet i mellemtiden. Folk kan dømme mig på min holdning - det må de selv om.

Jeg passer grise til dagligt, vi slagter hver måned gode sunde dyr - men kun fordi de enten ikke længere kan blive drægtig, ikke viser brunst når de skal efter flere forsøg, ikke passer deres smågrise optimalt, eller ganske enkelt føder for få grise. Ja det er en barsk verden, men man skal altså ikke sætte dyr over mennesker. Og det er ikke synd at slagte hverken grise, køer, får eller for den sags skyld heste. Den som det kan være synd for er ejeren som står tilbage og sommetider føler sig som en bøddel.

R.I.P. Arina

DELTAGER HN-TRÆF 2009

Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!

TIL SALG for avler.
5 års RDS hoppe e. BH Don Schufro/ Lauries Crusador xx

rød m. blis 164 cm - godt temp.

0
0
Svar på denne tråd

Arina...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2010 22:29

Lige en lille "fornærmet" bemærkning fra mine egen DS hoppe

Bare fordi man kun er DS hoppe kan man jo avle rigtig godt alligevel. Min er sandsynligvis kun blevet DS hoppe pga at hun er født tvilling og dermed ikke har haft den optimale tilvækst i livmoderen og dermed hele hende opvækst har været bagud og ikke blev så stor, resten af familien bagud er store nok. Så man behøver skam ikke lade livet bare fordi man er dårligere kåret end hende i nabo boksen, som måske får dårligere føl, men har fået en krone på halsen og det ser jo godt ud på en stamtavle.

Til salg/udlån:

9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.

Send besked for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Mik27- det er noget vrøvl
Forfatter: 
Dato:  03-01-2010 02:43

Er hesten medicineret pga af sygdom, må den heller ikke bruges til konsum/løvefoder. Er det så også spild?

---

Min nabo havde desværre en stakkels stakkels hest, der endte med at koste 20.000 kr i dyrlægeregninger (ikke betalt)- og som i 8 mdr stod og hang i grimen i deres haveskur. Stokhalt og med slidsår efter grimen.

Jo jo- billige heste er raske- alle sammen!

Og alle der køber hest vil deres dyr det bedste?! :-P

De her vidste ingenting, ville ikke vide noget- og var totalt indifferente overfor alt andet- end at vi naboer, da ikke skulle ane uråd (og sætte DB på dem igen).

En historie, som jeg har det rigtig dårligt med her år efter. Og det var mig, der ringede til DB- ikke den nabo, hvis bil deres unger skurede med sten...

De var da totalt inputresistente! Øv.

Jeg er jammerlig til at få dyr aflivet, hvis de er raske/kan blive raske indenfor rimelig tid OG indenfor min økonomis grænser.

Jeg har så rigeligt aftaget andre menneskers dyr, og det gør jeg IKKE mere.

(Okay Malle- og Michel... ;-D ) Men ikke flere aflagte kaniner.

Mvh
xtiny

"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider