Ja det sagde en af mine veninder til mig i går aftes.
Hun var på besøg for lige at sige god jul. Når man jo begge er heste ejere, skal der selvf. lige besøges i heste stalden, så vi gik en tur der over og hygge snakkede.
Da vi havde været de tre første bokse igennem og snakket om hver enkelt hest og hvor meget de var vokset siden hendes sidste besøg, ja så kom vi til shilas boks.
Shila er ikke så stor, ikke udstyret med evner for hverken høj dressur eller høje spring. Landistance tjaa. hun er nok lidt for doven til det.
Men hvad den lille hest ikke har i evner for alt det fine ridning, ja det har hun tilgengæld i sit dejlige sind.
Lige meget hvad jeg tager hende med til, tager hun det hele stille og roligt.
Larm og nye ting, som nemt kunne få andre heste til at reagere, ja det stiller hun sig bare op og glor på.
Efter 4 ugers pause, grundet influenza i stalden, skulle vi jo i går en tur i ridehuset i klubben. Shila blev sadlet og pakket ind i sine varme tæpper, ja hun sadles op hjemme fra og hun er bedøvnede lige glad. Da jeg så kom ud til traileren, ville jeg lige strø spåner ud i bunden, imens shila stod langs med traileren og ventede. Men niks om hun gad vente mere, så imens jeg stod bøjet undet forbummen, gik hun da bare op og puffede til mig, for nu ville hun afsted. Flytte sig gad hun ikke, så jeg måtte pænt kravle helt under bummen og ud foran.
Ja jeg kunne fortælle mange sjove ting.
Trænings kurser, hvor andre heste flipper ud, grundet larm fra lerdue skydning, men shila, tjaa hun stod bare og halvsov. Deltagelse i alt muligt, som shila hver eneste gang tager med ophøjet ro og uden at protestere over noget som helst.
Hvad jeg ikke har budt den lille hest af skøre ting, ja western, klassisk, distance og nu igen almindelig engelsk ridning, er nogle af de ting jeg har budt hende igennem årene. Hun finder sig i alt, kan slæbes med over alt og kun en gang har hun tabt sin rytter og det var ikke engang med vilje, nej hun rystede sig og så trillede ryttern af.
Min veninde har haft mange skønne rideheste, men selv om shila aldrig har kunne måle sig med deres dressurevner og ikke kan nå bare at komme op på bare en lille del af deres værdi og fylder mere i bredden end i højden, ja så kan jeg godt forstå hende når hun siger -
Bare det var mig, der havde så nem en hest. for så ville det være meget sjovere at være rytter....