Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

De farlige parabener
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 18:51

Hvor er det nu, jeg kan finde en liste over de parabener, man skal holde sig fra?

NUMSEFISKEN
Equito's Litote
Et smil er en nem måde at forbedre sit udseende på

0
0
Svar på denne tråd

parabener
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 19:28

Jeg kan ikke huske, hvilke der er de specielt farlige og ved faktisk heller ikke hvilke egenskaber parabener har - udover de er i stand til at virke som konserveringsmidler og tildels som østrogen, fordi det er i struktureren minder meget om stoffet.

Men jeg ved der findes

- Methylparaben

- Ethylparaben

- Butylparaben

- Propylparaben

Om de findes større skal jeg ikke kunne sige dig - tror jeg ikke. Men hæng mig ikke op på noget.

Men parabener er da per difintion noget skidt. Det findes i langt de fleste cremer på trods af det ofte ikke er deklreret. Så vidt jeg ved så er parabenerne heller ikke registreret i CAS - hvorfor må du ved gud ikke spørge mig om. Det er ellers et meget brugt stof. Måske fordi man i virkeligheden ikke ved hvilke egenskaber det har præcist.

Så jeg ville faktisk passe på parabener generelt.

Carpe Diem - siez the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

jdshvjsdhvkjdsh
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 19:30

Tror også der er isopropylparaben?

Men du skal have tak :)

NUMSEFISKEN
Equito's Litote

0
0
Svar på denne tråd

enig med HorsemanshipFan
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 20:36

efter min mening skal man generelt holde sig fra alt, som hedder parabener, så jeg vil sige ja til dit spørgsmål.

Derudover gør jeg et stort nummer ud af at holde mig fra alt, hvad der hedder parfume. Min mor kan nemlig set ikke tåle noget, der dufter/lugter. Og derudover er det heler ikke sundt for kroppen.

Ja jeg er meget hellig

Mvh Kitt :)

med den smukke

~*~Victoria af Birkely~*~

Fremmed kan dig lære, dig selv skal du være

0
0
Svar på denne tråd

Øv øv...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 22:09

Følsomt emne... Jeg har fundet den bedste hårkur til mit hår AUSSIE 3 min. Miracle - og den er fyldt med parabener.

-5 forskellige slags. Nøj det er irriterende, nu skal jeg finde en ny.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Healing af hest og rytter :-)

Naturelsker, healer, livsnyder, krop- og gestaltterapeut, hamsterfreak, pædagogudd., globetrotter & bare mig!

0
0
Svar på denne tråd

vchvjdshgvkJS
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 23:30

Kitt:

"Ja" til hvilket spørgsmål? ;D

NUMSEFISKEN
Equito's Litote

0
0
Svar på denne tråd

Gå ind på
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 23:38

Astma og Allergi forbundets hjemmeside, og søg på parabener.. De skriver en masse fornuftigt om det emne..

/Heidi

Den, der siger, det ikke kan lade sig gøre, skal ikke afbryde den, der gør det.
0
0
Svar på denne tråd

Parabener
Forfatter: 
Dato:  21-12-2009 23:40

Synes det er utroligt hvor meget folk går op i parabener i cremer, kosmetik osv. Det er selvfølgelig den enkeltes valg, og dette må andre respekterer. Der hvor problemet er for mig, er at det er med kosmetiske produkter folk har frygten og de stærke holdninger - hvad med mad, medicin osv? Der er fx. rigtig rigtig mange parabener i forskelligt frugt og p-piller.

Og når der ikke er parabener i, hvad er det så der bliver konserveret med? Parabener er blevet undersøgt i mange år, og derfor ved man hvad de gør, og hvor store doser man kan bruge uden at der er risiko for at tage skade. De nye stoffer er relativt ukendte - de er "bare ikke parabener". Men hvilke følger har de?

Læs evt denne side for mere info

www.min-mave.dk/debat/graviditet- foedsel/thread-621322.htm

Der er linket til følgende sider, som må siges at være meget troværdige på området:

Miljøstyrelsen http://www.mst.dk
Miljømærkesekretariatet http://www.ecolabel.dk
Astma-Allergiforbundet http://www.astma-allergi.dk
Frontlinien http://www.frontlinien.dk

Hver dag er en fest

0
0
Svar på denne tråd

bdgchjdgchgHJ
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 10:51

RM:

Jeg synes nu, der er rigtig god grund til at gå op i parabener, da de fleste af dem er hormonforstyrrende og allergifremkaldende.

Men jeg er enig med dig i, at man også burde fokusere mere på parabener i mad, medicin m.m.

Jeg har læst mig frem til, på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, at man faktisk ikke ved så meget om parabener igen, som mange går og tror. Man er ikke helt sikker på, hvad de forskellige parabener gør, og nogle er man helt usikre på, hvad kan bruges til.

Jeg ved ikke om jeg skal stole på Sundhedsstyrelsen eller dine fakta:

Parabener er blevet undersøgt i mange år, og derfor ved man hvad de gør, og hvor store doser man kan bruge uden at der er risiko for at tage skade.

NUMSEFISKEN
Equito's Litote

0
0
Svar på denne tråd

123568
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 13:50

Nu snakkede vi jo netop om parabener i kemi en dag - det her er er kun B-niveau, men vores lærer synes faktisk også emnet er ganske interessant.

Og tak for info - vidste ikke, at parabener var tilladt i fødevarer - that's quite scarry.

Jeg udtalte jo også at jeg mente man skulle holde sig fra parabenerne generelt og ikke kun i forbindelse med cremer. Det med et så udskældt stof i mad - ja det er jo nærmest et forskningsprojekt værdigt.

Problemet er jo ikke den konsevereringseffekt de har i kraft af de i strukturen minder meget om benzoesyre - men at de samtidig også minder meget om især det kvindelige hormonstof østrogen.

Det betyder at kroppen tror det er østrogen der er tale om - og dermed lader det indgå i de biokemien med samme funktion. Dette gælder dog primært propyl paraben, som også er blevet forbudt.

www.e-numre.dk/E200-E297- konserveringsstoffer/e214-ethyl-p- hydroxybenzoat-ethylparaben-e215- ethyl-p-hydroxybenzoat-natriumsalt- e218-methyl-p-hydroxybenzoat- methylparaben-e219-methyl-p- hydroxybenzoat-natriumsalt.html

Men jeg forstår ikke, hvis paraberne har den egenskab der beskrives i linket - hvorfor så ikke bare nøjes med benzoesyren? Den kommer jo ud af et benzoesyre skelet - eller en benzenring med syreegenskaber - og det er jo netop syreengenskaberne, der er vigtige når vi snakker om tilsætningsstoffer i det vi sænker pH for at forhindre bakterievækst og gøre reaktionstiden langsommmere.

Jeg beklager altså hvis det bliver lidt teoretisk - forsøger at gøre det så enkelt som muligt.

Dog er det ikke dagens største overraskelse at parabener bliver brugt i medicin - hvad bruer man efterhånden ikke i den slags produktier.

Jeg ved ikke så meget om tilsætningsstoffer, men jeg synes det er ret spændende - specielt fordi du ikke ved så meget om en del af stofferne, og du ikke har gennemtestet dem.

Carpe Diem - siez the day:

"Gather thy rosebuds while ye may

Old times is stil flying

And the same flower that smiles today

tomorrow will be dying"

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

det er jo med
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 17:12

god grund man råder folk til at afholde sig fra poarabener - NETOP fordi man VED hva de gør! De skader- specielt frugtbarheden og fostret efter graviditet etc. Så jo jeg sys det er med god grund der er en form for "hysteri" omkring det med tanke på hva det kan gøre af skader med de forskellige parabener og tfalater mv. Uskadelige er de i hvert fald ikk uanset hvor fra man får dem indtaget.

Nikon-pics4U

NU med søn - født dd. 09/12/09, 2500 g og 47 cm.

0
0
Svar på denne tråd

lalala
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 19:12

NUMSEFISKEN: det ved jeg ikke lige, jeg må hellere lære at læse OG forstå

Mvh Kitt :)

med den smukke

~*~Victoria af Birkely~*~

Fremmed kan dig lære, dig selv skal du være

0
0
Svar på denne tråd

tralalal
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 21:51

Jeg køber KUN svanemærket produketer. Jeg vil godt undgå alle former for farlige stoffer. Det eneste er min shampoo som dog indeholder parafume, men IKKE parabaner.

Make up er også uden parabener og parfume. Cremer, sæbe mm er svanemærket...

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

parabener alternativer
Forfatter: 
Dato:  22-12-2009 22:23

Og når der ikke er parabener i, hvad er det så der bliver konserveret med? Var der en der spurgte i tråden.

Tjaa, man kan vælge at ændre pH værdien med citronsyre.

Kanel (jep det man kommer på risengrøden) kan også bruges.

Salt er det ældste kendte konserveringsmiddel.

Man kan vælge at undlade konservering, og blot benytte mindre flasker/krukker.

Man kan sætte madvarer/kosmetik på køl....eller medicin!

Man kan konservere med sukker ( det gør man med marmelade...kan også bruges i scrubbemaske til ansigtet:-)

...faktisk kan man selv lave en del lækre kosmetikprodukter selv...helt uden parabener eller parfumestoffer hvis man har problemer med dem....

Jeg har aldrig fattet hvorfr der skal proppes så meget l... i vores ting, når man kan lade være...parfume i toiletrens f.eks...det er da meningsløst!!!

0
0
Svar på denne tråd

tralal
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 12:37

Ang. konservering så findes der jo en verden som hedder økologi. Her bliver parabener IKKE brugt.

Jeg er ikke kun sart mht. til cremer og andet pleje. Jeg ved at parabener f.eks er i rigtig meget slik! Hvilket jeg synes er SÅ klamt! Så sammen med farvestoffer som også er skadelige så giver vi lige vores børn en omgang parabener oveni! GREAT!

Herhjemme køber vi derfor økologisk. Vi får frugt og gørnt fra årstiderne. Jeg gider simpelhent ikke side og gnave i et æble som er over et år gammelt og behandlet med gas på overfladen. Det synes jeg ikke er særlig lækkert!

Der findes mange andre måder af konservere på en med parabener. Salt, sukker er nævnt. Men alkohol er også en af mulighederne. Det er bla. det som de svanemærkede produkter er konserveret med. Og det er ikke så "farligt" for ens hud som nogle mener.

Med hvor lidt kraft kan jeg kontrollere min hest? - Andrew Mclean

0
0
Svar på denne tråd

til kamp mod kemikalierne
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 21:44

Forbrugerrådet lancerer ny kampagne mht skadelige stoffer i kosmetiske produkter, vi alle omgiver os med.

Kig evt på www.forbrugerraadet.dk/hormonkemi her kan du læse om produkter, som andre forbrugere har anmeldt.

Du kan også læse om "Ugens Hormonbombe" - et populært produkt eller et produkt, der udgiver sig for at være særlig naturligt, men som alligevel indeholder hormonforstyrrende stoffer.

Du kan også få listen over de hormonforstyrrende stoffer direkte til din mobil, ved at sende sms til 1231 med teksten hormonkemi.

Mor til Mads 20. maj 2006 og Lasse 10. juli 2009

Opsøg gerne dem der leder efter sandheden, men sørg for, at undgå dem der har fundet den....

Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you

: ...

0
0
Svar på denne tråd

og foresten
Forfatter: 
Dato:  23-12-2009 22:08

En stor del, af produkterne på negativ listen, er helt alm mærker, som langt de fleste af os har/har haft stående på hylden og brugt gennem årene...

Også nogle mærker, som giver indtryk af at være "grønne"/naturlige/rene.

Jeg nævner et bredt udpluk, så kan I selv skimme hele listen (og helt præcis hvilke specifikke produkter det gælder) inde på hjemmesiden

*Biotherm

*clinique

*Decleor

*Dermalogica

*Dennis Knudsen

*IKEA Family

*Lancome

*Loreal

*Luksus Aloe Vera

*MOP

*Murad

*Ole Henriksen

*Origins

*Pigeon

*Stuhr

*Body Shop

*Vichy

Ikke at jeg selv er hellig, og kun har svanemærkede produkter i skabet, men jeg synes personligt, at det er en jungle uden lige, og nærmest lidt det vilde vesten, da de store firmaer med meget kapital, jo naturligvis ikke er specielt interesserede i, at en del af deres ingredienser, bliver bandlyst... Der er mange interesser på spil.

Mor til Mads 20. maj 2006 og Lasse 10. juli 2009

Opsøg gerne dem der leder efter sandheden, men sørg for, at undgå dem der har fundet den....

Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you

: ...

0
0
Svar på denne tråd

Sandheden om parabener
Forfatter: 
Dato:  07-09-2010 22:57

Du kan se nogle info om parabener her Sandheden om parabener

Hvis du vil vide mere om hudpleje produkter og ingredienserne i dem følg mig på min Blog

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider