|
|
| Priser på kolikbehandling. |
|
|
Nu har jeg haft hest siden 95 og jeg har aldrig haft en hest med kolik. Jeg har enkelte gange haft dyrlæge ude, ud over vaccination. MEN MEN MEN Nu sidder jeg og læser : At hver 6. hest har besøg af dyrlægevagt HVERT år At hver 10. hest indlægges HVERT år At en gennemsnits (hyppigste diagnose)kolik-behandling (inkl indlæggelse) i gennemsnit skulle koste 25.000 kr. Nu kunne jeg så godt tænke mig, at lave min egen lille undersøgelse..... Har jeres hest været behandlet for kolik, med eller uden indæggelse, og hvad måtte i betale ?
Saxpos Oxygen sælges !!! 100% oldenborg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde en |
|
|
hoppe som hvert år fik kolik, optil flere gange hver vinter. Hun var aldrig indlagt for hendes kolik. Langt de fleste tilfælde var om aftenen, og der kostede en dyrlæge incl behandling ca 1200 kr. En gang måtte dyrlægen komme ud to gange og give olie, der lød regningen på 3300 kr. Også her var det om aftenen/natten dyrlægen blev tilkaldt. Godt det ikke var 25.000 kr regninger hver gang! 
Mange hilsner
Marie Nu med Super dragen Alavon Petit -Og pige-hesten Tøsen er blevet jyde pige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg havde |
|
|
et 4. mdr's føl der døde af kolik for nogle måneder siden. Dyrlægen var her 5 gange, gav olie og medicin 4 gange og aflivede 5. gang. De første 3 besøg var uden for normal åbningstid. Regningen lød på 6.000 kr. incl. moms.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vilde priser |
|
|
Synes det lyder lidt vildt, men med indlæggelse er det da nok ikke helt hen i vejret. For to år siden havde jeg dyrlæge til min en onsdag aften, da hypsen havde fået sandkolik. Der blev givet olie og smertestillende inkl. aftentillæg kr. 975,00. Synes egentlig ikke det var så galt endda. 
Alle villle være glade, hvis man lod hest være hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kolik.. |
|
|
Kolikoperation inkl 10 dages indlæggelse: 20.000,-. Det synes jeg egentlig er billigt 
- Charlotte
KØBES: * Dubarry støvler str 40
SÆLGES: * Rigtig smart Anky-jakke str S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kolik.. |
|
|
Min havde kolik sidste år i Maj. Det var indenfor normal åbningstid. Hesten fik olie og smertestillende en gang, blev ikke indlagt. Det mener jeg kostede ca 1500.-
The past is a ghost, the future is a dream and all we ever have is now
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kolik ved føl |
|
|
Står jeg nogensinde i en situation, hvor et af mine føl får kolik, vil jeg ikke tøve men straks køre den på dyrehospital. Det kan så nemt ende i tarmslyng, og så er man ilde stedt med den lokale dyrlæge. Har en hoppe, der ville være død, hvis ikke vi var kørt afsted. Hun fik gæringskolik af græsset og en time efter dyrlægen var kørt for 3. gang, tog vi selv affære og læssede hoppe og føl og kørte til Ansager, hvor hun straks blev opereret. Havde jeg ventet eller blot ringet til min dyrlæge igen, var det helt sikkert endt med dødelig udgang. Regningen (kun dyrehospital) endte på ca. 34 tusind. Men i dag har hoppen det fint, og jeg går og glæder mig til et føl efter Stardust, som trods strabadserne stadig ligger derinde  Moose: Nej det er virkelig billigt. Gav for det samme med nattillæg en gang i foråret ved en gæringskolik 2.500!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billige dyrlæger |
|
|
Hold da op, nogle af Jer har da godtnok nogle flinke dyrlæger  Sidste tirsdag måtte jeg ringe efter dyrlægen kl 20.50, pga en MEGET pludselig og ond mavepine. Hun kom ca 20-25 min. efter (bor 10 -15 min. kørsel fra opstaldingsstedet). Da hun havde tjekket puls, tandkød, temp., tarmlyde osv, gav hun ham den sædvanlige cocktail af smertestillende og afslappende, og jog så armen i ham. Da hun tog den ud igen, var handsken fyldt med små røde orm  (trods tjek med ægtælling, larvedyrkning osv. i september) Så han fik en ormekur, og så godnat... I fredags modtog jeg regningen: 2200,- Mvh. Runa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på en lørdag aften |
|
|
Hej Min tidligere hoppe havde det på en lørdag aften og fik den store behandling. dog ikke med indlæggelse. Prisen blev 2300,- Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumdidej |
|
|
Jeg mistede min 2 års hingsteplag her i sommers pga tarmslyng  Kl 21.30 ser vi fra grillpladsen at min plag ligger sig ned på folden, tilser ham og ser at det ser "forkert ud". Dyrlægen tilkaldes, og formoder over telefonen at det drejer sig om dehydrering/hedeslag. Dyrlæge nr 1 kom kl 22.15 - og hesten blev undersøgt og behandlet med olie og smertestillende. På dette tidspunkt er hans prognose allerede meget dårlig, og jeg vælger at han ikke skal ud på en 2½ times transport uden smertestillende. Min stakkels plag falder til ro på det smertestillende, og vi håber at det vil bringe ham igennem. Dyrlæge nr 2 kom kl 04.10 - hesten blev undersøgt og har på det tidspynkt afføring i mavesækken. Så han fik med det samme smertestillende og blev trukket ud og aflivet. Regning på de to besøg, behandlingen og aflivningen blev på omkring 6000 kr. Sammen med nr 2 dyrlæge tjekkede vi alt foder, samt de andre heste på ejendommen - og konklusionen var at min plag havde været grundlæggende syg, da det ikke er normalt med kolik/tarmslyng midt i juli på sommergræs. Vi kunne desværre ikke obducerer, da det var i en periode med +25 grader om dagen, og hesten kunne jo ikke blive afhentet med dags varsel af Daka. 7-9-13 har kun den plag som døde været min doc.dyr.plag. I løbet af de 2 år jeg havde ham måtte han have dyrlæge akut flere gange pga kolik, spiserørsfrostoppelse, øjenbetændelse m.m. Mine andre heste ser kun dyrlæge i forbindelse med vaccination og tandraspning. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har netop haft |
|
|
en let gøringskolik hos en af hestene (alle fik tynd mave) pga noget stærkt wrap. Den var småskidt søndag og gik ikke rigtigt til foderet men lagde sig ned i stedet. Dyræge ud. Hun var enig i en gæringskolik men mærkede i hesten for at være sikker og så fik den smertestillende og afslappende. Så havde den det ok indtil virkningen fortog sig. Så var det stort set det samme igen mandag morgen så dyrlæge igen mandag foriddag og så blev det hele gentaget. Denne gang fik den dog noget lidt længerevarende medicin + 1½ liter olie til at smøre tarmene og skylle gæringen ud. Og den er så kommet sig stille og roligt. I dag torsdag har den forførste gang spist helt på fuld kraft. Har allerede fået den samlede regning. 3080,- ca. og det er vel meget ok for en akut søndagsdyrlæge og en mandagsdyrlæge der kom 15 min efter jeg ringede. Inkl. kørsel, medicin og moms. Jeg har bestemt mig for at ingen af mine heste bliver kolikopererede hvis det nogensinde skulle blive aktuelt. Jeg vil ikke give 25.000 eller mere for en jævn overlevelsesprocent og en masse smerter og ubehag og mange døjer med arvæv og yderligere kolikker og flere aflives alligevel i løbet af mdr/få år. Ved tarmslyng eller andet alvorligt lignende vil de blive aflivet. Jeg har så på 24 års næsten uafbrudt heste-ejerskab haft 3 kolikker ialt. Den gæringskolik i denne uge hvor de 5 andre heste også lige havde en snert af dårlig mave... En avlshoppe for mange år siden der ikke ville spise i 2 timer og bare stod i hjørnet af sin boks og vupti så havde den det fint igen (føllet drejede sig måske) og så en der var sluppet ud og gået i foderet. Det gav en kombineret dårlig mave og forfangenhed. Så kolik er ikke noget vi generelt døjer med. Mvh. Tina Mvh. Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Tre gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. http://www.alby-horses.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kolik... |
|
|
Jeg havde dyrlægen ude for 14 dage siden en hverdagsaften til en gang kolik. Han fik smertestillende og 4 L olie. Det blev 3.667,50 kr inkl. moms.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
| Forfatter:  |
stinemull |
| Dato:  |
18-12-2009 14:03 |
|
Jeg har betalt mellem 700,- og 8500,- for behandling for kolik (tyktarmsforstoppelse) De 700,- var en dag dyrlægen alligevel kom i stalden til andre heste og de 8500,- var for en tur med indlæggelse på højgaard hestehospital.
Mvh Stine
Hestetrailer udlejes i nordjylland, Cheval Liberte´ 1001XL, plads til 1 hest, lav egenvægt på 500 kg, totalvægt 1000 kg.
Se mere på http://hesteopslag.dk/index.html
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tarmslyngsoperation |
|
|
Tina: Der er faktisk en rimelig god overlevelsesprocent på en tarmslyngsoperation. Størst hvis det drejer sig om stortarmsdrejning. Tror jeg fik et tal på omkring 80%. Ved en stortarmsdrejning er risikoen for generende arvæv heller ikke særlig stor, da tarmen er meget større her. Der bliver kun lavet et ganske lille hul i tarmen. Jeg fik at vide, at min hoppe ikke ville ha' større risiko for kolik og tarmslyng pga. operationen. At man ikke vil ofre pengene er så en anden sag, men det afhænger jo også meget af værdien på hesten. I mit tilfælde er det en af mine bedste avlshopper, som tilmed er drægtig og havde føl ved siden. Tillige er hun sygeforsikret, så jeg havde ikke så meget at betænke mig på. Og nu kan jeg glæde mig over at min dejlige hoppe trives og igen er ved at være flot at se på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sandkolik... |
|
|
havde en hest indlagt med sandkolik for 2 år siden - det kostede vel omkring 20.000 for en uges behandling
Hilsen Vivi og hul-i-hegnet-hesten
"ingen hest har græsset forgæves" - steffen brandt ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej ingen af |
|
|
vores tidligere som nu er min venindes heste har haft kolik og været indlagt i den tid vi ahr haft dem. De har dog begge haft vagtdyrlæge- Freja en gang og den røde mange gange desværre.
Nikon-pics4U
NU med søn - født dd. 09/12/09, 2500 g og 47 cm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min næsten |
|
|
2 års blev aflivet sidst i november efter at være tilset en gang af dyrlægen og så tjekket anden gang hun kom. Pris: 6300,- Jeg synes - uagtet det var fredag aften efter lukketid - godt nok det er dyrt  Sidst jeg havde dyrlæge til en kolikhest kostede det så vidt jeg husker ikke mere end 1200,- for en lørdag formiddag.
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. If opportunity doesn't knock, then build a door.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pris - kolik |
|
|
Puha, kolik er et grimt ord.... Taipan har haft så mange kolik-tilfælde (alle afarter), at jeg - og dyrlægerne - ikke længere har tjek på det. Og så har det altid været efter kl. 17.00 eller i weekenderne. Priserne har været alt fra ca 1.200 - 3.200 kr. I sidstnævnte pris var dyrlægen her så 2 gange. Skulle hun komme 3. gang, var det for at give ham fred... Han er atypisk - ingen skraben, kigger ikke ned på flankerne, sparker ikke op under bugen, lægger/rejser sig ikke. Han flehmer kun... og iflg alle de mange dyrlæger, der har tilset ham, så har han ikke bare ondt - han har mega ondt. Spurgte på et tidspunkt Højgård Hesteklinik om de ville komme ud til Taipan, når han "kun" havde flehmen - nixen, det ville de ikke.... så han er hver gang blevet "repereret" af egen dyrlæge eller vagtdyrlægen. Kan han ikke afhjælpes på staldgangen, så er aftalen at han skal have fred. En hest med spat, mus i begge (for)knæ, krybbebider/vindsluger - og som i øvrigt er undersøgt fra mulehår til halehår, fra ørespids til tå, indvendigt som udvendigt - skal ikke på operationsbordet. Og ikke én dyrlæge har modsagt mig, når de har været her.
Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder Trakehner = Tragedie; Taipan DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine DV = Diverse Varianter; Fan Gogh Karoline er en shetlænder, og ikke en ko
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Her nu haft dyrlægen ud til flere kolikbesøg - dog allesammen uden indlæggelse  Den første gang var min hest (dengang 6 år), dyrlægen kom første gang ved 15.00 tiden og sidste gang omkring 23.00 (mener han var ude 3 gange).. Han behandlede hende både for kolik og forgiftning - da han ikke kunne finde ud af hvad hun fejlede Mod alle ods klarede hun sig gennem natten uden indlæggelse, og 1 uges tid senere var hun rask (pris ca. 5.500 kr.) og syntes jeg helt sikker var fair - især da vi virkelig følte at dyrlægen kæmpede med os (og vandt)!! (meget af prisen skyldes at der blev brugt meget medicin (bla. olie og bedøvelsesmiddel af flere gange). Anden gang var det vores gamle pintohingst (20 år).. denne gang gik det ikke så godt (var formodentlig en forgiftning) og han endte med at få tarmslynge.. dyrlægen var her ude 2 gange og behandle ham (pris ca. 5.000 - dog fik vi lidt afslag på prisen).. Tredje gang var det vores avlshoppe (dengang 12 år) - dyrlægen var her vist nok kun ude 1 gang (pris ca. 3000) (tilkaldevagt efter kl. 16.00) Fjerde gang var det min hoppe igen (her 9 år gammel) Dyrlægen kom her ud og behandlede hende - og det virkede ikke som om det virkede så vi tilkaldte ham igen (dog havde hun her fået det bedre) så anden gang var det kun ca. 15 min og bedøvelse (pris 4.500) (tilkaldevagt efter kl. 16.00) Så har været nogen dyre omgange.. men heldigvis ingen indlæggelser (dog var de to første nok blevet indlagt, hvis de havde været forsikret)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kolik... |
|
|
Nu ved jeg ikke hvor meget maveonde, der hører under kolik, men jeg har haft to heste på hestehospital, begge gange pga. nyremiltbånds-fejllejring (tarmen er kommet op at hænge over milten, det er ikke noget man kan forebygge, men er hændelige uheld f.eks. når hesten ruller sig). Den første var for ca. 12 år siden, operationen bestod i at åbne bugen, føre tarmen tilbage og lukke igen, altså ingen operation af selve tarmen. Hesten stod på hospitalet 14 dage, regningen lød på i alt 15.000. Anden gang var for 1 år siden, denne gang kunne det klares uden operation, bare 4 dage på dyrehospital med medicinsk behandling. Kr. 10.500 fra hospitalet og ca. 2.200 fra den dyrlæge, der var ude sent om aftenen for at stille diagnose og sige vi skulle køre på hospital med hesten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alt i alt... |
|
|
3 dyrlægebesøg (1 normaltid, 1 aften, 1 nat) Olie, smertestillinde, sonde alle 3 gange, + drop lagt om natten, derefter indlæggelse i 10 dage med gentagende kollikbehandlinger, drop, bedring, kolik, bedring, observation for tarmslyng, bedring, og udskrevet ialt: 20.000 Hesten døde 2 uger senere af tarmslyng.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Puuuha.. Kolik er noget fanden har skabt i vrede. Min vallak har haft det flere gange - heldigvis er det en del år siden efterhånden, vi har ganske enketlt fodret os ud af problemet. Men han formåede at få kolik 3 gange på et 1 år, dog kun 1 gang med dyrlægen ude. Dengang dyrlægen var ude var det så også til tarmslyng, hvor han blev kørt direkte på hestehospital med fuld udrykning fordi vi troede han skulle operes. Det sidste blev dog ikke nødvendigt - han var indlag 2 - 3 dage og så var hen frisk igen. Mener det kostede 4.500 alt inkl. dyrlæge besøg en fredag aften efter kl. 17. Husker staidgvæk episoden som det var i går fordi han var ved at smide sig på staldgangen da vi kom hjem. Så havde vi et knapt så rart tilfælde her i sommers. Vores pony hoppe som ellers aldrig har været syg blev pludselig syg med kolik symptomer i somemrs - og var rigtig rigtig skidt, selv dyrlægen mente hun absolut ikke havde det godt. Hun mente bestemte det var forgiftning - vi har så senere konstateret engbrandbæger på folden i hobetal - et under at der har gået heste i 10 år uden et eneste dødsfald. Så nu skal der sprøjtes til foråret - vi skal af med det skidt. Dyrlægen var ude 2 gange med ca. et døgns mellemrum og vi var alle enige om at var hun ikke i markant bedring efter 2. behandling så var der ikke mere vi kunne gøre for hende. Man sender ikke en gammel hoppe på over 20 til hestehospital for at blive behandlet. Prisen for 2 behandlinger absolut udenfor normal åbningstid var 4.500 kr - hvad gør man ikke for den gamle pony. Begge gange var dyrlægen der ret hurtigt - anden gang gik der kun ca. 30 min. Og det var ink. medicin (hun fik en del), moms og kørsel
Carpe Diem - siez the day: "Gather thy rosebuds while ye may
Old times is stil flying
And the same flower that smiles today
tomorrow will be dying"
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|