|
|
| Kat med jævn dårlig mave?????? |
|
|
Hej alle sammen.... Jeg er den lykkelige ejer af en lille kat (killing) på 3 måneder... Nu har hun haft rigtig dårlig mave i 7-10 dage ca... Hun har adgang til tørfoder fra dyrlægen og så får hun Menü boks 1 gang om dagen ca.. Nogen der har nogen forslag til hva jeg skal gi hende så det ikk bare løber ud af hende..  Jeg har prøvet at tage Menü boksen fra hende men hjælper ikk.. Og så sys jeg os hun blir for tynd.. Så jeg er på jagt efter noget mad hun kan tage lidt på af uden at få dårlig mave... //Katja
----*Apasia "FEDE" Egelund*---- ---[Smerte er bare en svaghed, der forlader kroppen]---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gå til dyrlæge med den. |
|
|
Hvis katten har haft tynd mave så længe, bør du få dyrlægen til at undersøge den nærmere.
Venlig hilsen Hanne 10.000 m2 stor grund til salg 545.000 kr i 4894 Øster Ulslev
Gloster,er til salg se præsentationen.
_________________ Livet er som en stor bavianrøv... Farverig og fuld af lort
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Killing.... |
|
|
En killing med tydn mave, som bliver ved, og som du vurderer bliver tyndere ville jeg tage til dyrlægen. Måske har hun fået en tarminfektion, og sandsynligvis skal hun have noget diætkost. Mine hankatte havde på et tidspunkt dårlig mave, og fik fin mave igen med diætkost fra dyrlægen - mennn sådan en pose med 2.5 kg kostede jo knap 200 kr, og hver gang de gik tilbage til deres sædvanlige foder, så havde de tynd mave igen. Så de får nu foder fra royal canin - det fungerer de super på. Diætkost kan også være kogt ris med A38 og torskerogn - men det vil jeg ikke give til en killing førend dyrlægen har sagt god for det. MVH Cahrlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
| Forfatter:  |
spender 1 |
| Dato:  |
15-12-2009 18:52 |
|
2 killinger der får 1st choice, og de har ikke en eneste dag haft tynd mave. Men et smut omkring dyrlægen ville jeg nu også anbefale når det er over så lang tid..
God ledelse er at lytte til dem der får tingene til at fungere, dårlig ledelse er ikke at overholde egne regler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Tusind tak for alle jeres gode svar... Ku godt være jeg bare sku komme afsted til Dok. Dyr..  Men hun har ikk dårlig mave hele tiden.. Det kommer og går.. Og hun er frisk og fræk og løber rundt, hun er heller ikk tynd nu, men ville bare gerne kunne gi hende lidt mad hun ku tage på af.. Hmm... Ku godt være dyrlægen er det eneste rigtige... //Katja
----*Apasia "FEDE" Egelund*---- ---[Smerte er bare en svaghed, der forlader kroppen]---
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Egelunds-Apasia |
|
|
"Hun har adgang til tørfoder fra dyrlægen og så får hun Menü boks 1 gang om dagen ca.." Jeg går ud fra at det der Menü boks er vådfoder og det er bestemt noget der kan give dårlig mave sådan on and off så stop med at give den det øjeblikkeligt... Du kan samtidig give den lidt Zoolac, virker fantastisk og hvis det så alligevel fortsætter efter et par dage, så gå til dyrlægen... Har den fået ormekur???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Lidt kogt kylling blandet med ris er et godt middel mod tynd mave (medmindre den direkte har en sygdom).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Er stoppeet med våd foder  Ja hun har os fået ormekur.. Venter lige og ser og så må jeg tage til dyrlægen hvis det forsætter... //Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej, Det første jeg tænkte, da jeg læste din tråd, var netop også at fraråde dig at gi´den vådfoder. Jeg har haft katte tidligere, som jævnligt fik tynd mave og det var helt klart vådfoderet. Hende jeg har nu, gir jeg kun tørkost og hun har fin afføring. Der er aldrig problemer. Og så lugter det heller ikke så grimt, som hvis de også har spist vådt foder. Held og lykke med hende. Jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pest eller kolera |
taina |
16-12-2009 16:31 |
|
Jeg vil så mene, at en kat bør kunne tåle vådfoder. Indholdet af vand i vådfoder er cirka 75 procent, det samme som i byttedyr - som er det, katten "naturligt" lever af. Hvis man udelukkende fodrer med tørfoder (10 procent væske) risikerer man blærebetændelse, strivitsten, urenlighed og nyreproblemer (de er alt for tit med dødelig udgang) og diabetes 2. Så jeg ville tage katten til dyrlæge og bede ham om at lave en afføringsprofil. Der må være noget galt, når den bliver ved med at have tynd mave, og der er mange muligheder - som man kun kan afklare ved at undersøge sagen. Det er også skidt for en kat med tilbagevendende diarre. De er meget følsomme over for væskeunderskud. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå for Søren... |
|
|
Ok, det du skriver Tina, var jeg slet ikke klar over ! Godt du nævner det, så skal man da lige tale med dyrlægen en gang...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blæresten |
|
|
taina: Det er altså ikke helt rigtigt, det du siger om blæresten. Blæresten kommer sfa. for højt indhold af mineraler i foderet. Når det angår struvitter så er det specifikt magnesium der er et problem. I de fornuftige fodermærker er magnesium reduceret kraftigt netop for at undgå blæresten. Hvis katten er dårlig til at drikke er det en god ide at bløde foderet op, men kender nu ikke mange katte der drikker for lidt uden der er noget andet galt. Jeg synes sådan set at hvis man snakker fodring af katte så er det et problem at give tørfoder af høj kvalitet og vådfoder af lav kvalitet. Så får man nemlig ikke fordel af den lave magnesium i tørfoderet, hvilket i høj grad er det man betaler for. I øvrigt er der såvidt jeg ved ikke påvist nogen sammenhænge mellem tørfoder og nyrproblemer??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ville |
|
|
nok også få tjekket hendes hos dyrlægen. Vores havde også lidt on and off tynd mave. Og føj nogle prutter hun kunne komme med. For ikke så længe siden lå der en orm i kattebakken. Efter hun har fået en ormekur er det blevet meget bedre. Så måske det "bare" er sådan noget igen. Eller hun har en type orm som kuren ikke har taget... Men under alle omstændigheder tror jeg det er bedst at tage dyrlægen med på råd. Så slipper du for at gætte og ende i en rutschebane hvor det ene virker den ene dag og ikke den anden dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine... |
taina |
16-12-2009 22:15 |
|
Jeps, magnesium har været mistænkt for at danne struvitsten, og derfor er der mange foderfirmaer, der har opmærksomhed på dette. Men for at katten danner struvitter, skal der også en høj urin-ph til (basisk). Derfor er det vigtigt, at kattens urin holdes på (mener jeg! og jeg orker ikke at slå op lige nu) højest ph 6. Men det er en balancegang - for hvis urinen bliver for sur, kan katten i stedet danne oxalatsten. Typisk gælder dog også, at unge katte har tendens til struvitter, imens ældre katte er mest disponerede for oxalatsten. Fælles for hele molevitten er dog en overordnet logisk betragtning - jo mere urin, der skylles igennem systemet, jo lavere bliver koncentrationen af den ene eller anden slags sten, og jo hurtigere skylles de igennem. Det rigtigt store problem med struvitter er, hvis de når til at stoppe systemet, så katten ikke kan komme af med vandet - så er det tid til rigtig akut dyrlæge. Jeg ved, når jeg ikke drikker nok - min urin bliver mørk og lugter kraftigere. Kattens produktion af urin er også afhængig af, hvad den drikker. Jeg bruger tørfoder, fordi det er praktisk for mig - derudover supplerer jeg med råt (cirka 75 procent væske) og vådt (cirka 75 procent væske), og det våde supplerer jeg med ekstra vand for at sikre, at underskuddet fra tørfoderet bliver opvejet. Det er den slags, man bliver hysterisk omkring, når man har en kronisk urenlig kat med tendens til blærebetændelse og strivitter  I øvrigt skulle I tage at læse Elisabeth Hodgkins bog "Your cat". Hun er en amerikansk dyrlæge, som bestemt ikke falder på halen for tørfoder på samme måde som vores dyrlæger, hvoraf rigtigt mange har fået deres (ret begrænsede) viden om kattefodring fra... producenter af tørfoder. mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oki fair nok |
|
|
Det er rigtigt af urin ph også er vigtigt for at nedbringe risikoen for struvitter, og rigtigt den skal være under 6-7 for at undgå struvitter. Jeg tror grunden til at man anbefaler tørfoder både fra min side og fra mange andres side er at der ved at katten er dækket ind på en fornuftig måde. Magnesium har en stor del er skylden, det er da såvidt jeg ved videnskabeligt bevist op til mange gange. Jeg har for såvidt ikke noget imod vådfoder hvis det er af god kvalitet, jeg har heller ikke noget imod råfoder det er for såvidt fint. Jeg mener bare at man skal sætte sig utroligt godt ind i fodring, for at gøre det på den måde. Jeg har selv råfodret hunde og de fungerede mindst lige så fint på det som på deres tørfoder. Det skal dog siges at råt kød er rigtigt skidt hvis man står med en oxalat kat. Men hvorom alting er så tror jeg egentlig vi er meget enige. Tror jeg reagerede fordi du sagde at tørfoder var roden til alt ondt og det mener jeg bestemt ikke det er. Min pointe var egentlig bare at man ikke redder et dårligt vådfoder ved at fodre med godt tørfoder. MVH Trine Møller Dyrlæge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kattemaveproblemer |
|
|
Hej  Jeg vil bare fortælle, at jeg har en kat, som lige fra lille killing har haft rigtig mange problemer med diaré, opkast og heraf undervægt.
Jeg har prøvet flere forskellige slags foder - startede med det billige. Eller...startede faktisk med at flaske ham op, hvilket nok er grunden til, at det hele gik så galt. Nå! Men hvad jeg ligesom endte med at lære: Royal Canin!!! Og hooold nu op med at købe det skrækkelige discount-kattemad (især vådfoderet) Min kat har aldrig været flottere i "figur" og pels, og der er aaaldrig noget med mave eller opkast. Ingenting. Min er en kastreret hankat på efterhånden 6 år. Han får det mærke, som er beregnet til kas.hankatte Nøjagtigt samme mærke, findes også som vådfoder - altså stadig ordentligt foder, og ikke et voldsomt foderskift, når han indimellem lige skal forkæles. Det køber jeg indimellem, og der er bare INGEN problemer med maven.
Jeg ved de har et mærke til killinger og unge katte også. Også med et vådfoder-produkt i samme mærke - så det lige i dyrehandlen idag. Måske det var værd at prøve? 
Tine & Tulle Det klinger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine... |
taina |
17-12-2009 10:35 |
|
Ej Trine, du laver da rav i den - en dyrlæge, der råfodrer sin hund og altså har forstand på fodring - det er helt uden for nummer Nej undskyld ironien, men når min dyrlæge hiver et tørfoder frem fra hans hylde, hvor første ingrediens er "cereal", så må jeg ryste på hovedet og sige til ham, at det må han simpelt hen gøre lidt bedre. Katte er kødspisere - ikke hunde, der spiser alt. Derfor bliver jeg rigtig glad, når jeg hører, at du er en dyrlæge, der rent faktisk ved, hvad du taler om  Jeg giver dig også helt ret i, at man skal have styr på, hvad man putter i munden på sine dyr. Men jeg mener, at der er ulemper ved alle former - fordi jeg ikke er dygtig nok ti ldet endnu, forsøger jeg at fordele risikoen ved at blande tør, våd og råt. Jeg har godt hørt, at BARF-konsulenter på det strengeste fraråder dette til hunde - men jeg kender masser af katteeejere, der fodrer sådan og har aldrig hørt om de problemer, som man frygter hos hunde. (Faktisk har jeg aldrig helt forstået, hvad det er, man frygter, eller hørt om hunde med problemer - men jeg har jo heller ikke hund ) Med hensyn til det dårlige vådfoder, så havde jeg faktisk indtryk af fra referater fra forskellige test, at indholdet af netop mineraler og vitaminer i dyrt og billigt foder ligger meget tæt på det samme. Derfor plejer jeg at nøjes at kigge efter indholdet af kulhydrat og sukker - det er der, jeg kan se den store forskel. Men der ER måske forskel på andet end det? Med hensyn til magnesium-indholdet, så har jeg - da jeg netop hørte det med magnesium - tjekket afsindigt mange dåser og poser for mg. Min helt personlige erfaring er, at fodertyper med meget kød og protein indeholder meget mg, imens kornbaserede foder sagtens kan holde indholdet helt ned til tre procent. Og det er så her, hvor jeg undrer mig. For katten har i mange tusinder år levet af byttedyr, der består af kød, kød og kød. Hvis indholdet af magnesium er højt i en kød- og proteinrig diæt, må katten være vant til at indtage store mængder mg - og så er det, at jeg stiller spørgsmålstegn ved, om mg kan være problemet ved struvitter, om det ikke netop er de andre faktorer som urin-ph og kattens væskeindtag, som får det mg, som katten ellers lever fint med, til at klumpe sammen i struvitter. Hvad siger du til den teori? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag ned til |
|
|
Tag ned til din dyrehandler og køb en "ZooLac" tube, det koster ikke det vilde. Lad være med at skifte foder, men opblød evt. det du har, hvis det er svært at fordøje for misser. Tarm bakterierne har ikke godt af alle de skift. Små måltider og få tjekket for orm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Når alt kommer til alt tror jeg at det vigtigste i hele verden er at man som dyreejer sørger for at pejle sig ind på hvad ens dyr har bedst af, og trives bedst med at få at spise... Det være sig hund kat hest fugl ect. Min Hovawart fik hele tiden dårlig mave af de dyre fodertyper, og da jeg tidligere havde erfaring med den ultra billige fra maxizoo prøvede jeg den for at se om de virkede. Ikke alene SPISER han sin mad nu (gjorde han ikke altid før) men maven er altid iorden og pelsen har fået meget pænere glans... men når det så er sagt så er der jo en stor del hvor det virker lige omvendt... Men til trådstarter - jeg ville nu nok også lige runde dr. dyr... godt nok er det mange penge i denne tid, men måske er det det hele værd Joan
Man har et standpunkt til man tager et nyt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg vil bestemt ikke råde dig til at skifte foder i en periode hvor katten har sart mave i forvejen, det kan meget vel gøre ondt værre... Hvis det er menuboksen fra Whiskas, så kyl den ud... Ja, det er mest vand, og det er godt nok at supplere med vådkost ind imellem, men så køb det i samme mærke og variant som tørfoderet. Og ellers er Zoolac en rigtig god ide 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|