Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

behandle råt træbord
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 14:12

Lige om lidt går jeg ned i kælderen og sliber et fyrretræs-skrivebord af. Jeg købte det til at stå på, imens jeg malede, men det er egentlig meget fedt, så jeg vil gerne fjerne malingen og gøre det pænt igen.

Men hvad så, når det er slebet - det skal vel behandles med noget? Er en ordentlig omgang med sævespåner nok, eller hvad behandler man ellers sådan noget med?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

som du selv siger, sæbespåner
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 14:32

Sæbespåner sæbespåner :)

Det er nemt, giftfrit og du kan altid lige slibe bordpladen let hvis der kommer en svær plet.

Det fede ved sæbespåner er at du kan skure bordet så det virkelig står flot.

Husk at skure på tværs af årene når det er blødt træ, ellers kommer der furer i bordet.

"Jeg har ondt af folk der ikke drikker,
Tænk at vågne op om morgenen og vide,
at man aldrig får det bedre"
Frank Sinatra
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 14:34

Gul vaselin olie.. det giver et flot råt look..

Kan købes i matas.. ;-)

..og det mener jeg sq... :-) Karina.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med bejse?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 14:48

Ved ikke hvad du går efter mht. look? Men hvad med en gang spritbejse (sådan noget pulver der blandes op med husholdningssprit)...... Derefter en god gang møbelolie.. Det har virket mange gange her

Mvh Tine

med pintopigen Henning

(aka Chinet af Korup)

0
0
Svar på denne tråd

jer der...
Forfatter: 
Dato:  14-12-2009 23:06

...IKKE bruger sæbespåner (Det er nemlig det, jeg altid bruger :-)) - hvad er fordelen ved de ting, I bruger, frem for spånerne?

Jeg tror bare, at jeg går efter et råt look - jeg elsker råt træ, men ved jo også godt, at det ikke overlever ret godt uden "hjælp".

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har et
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 03:57

egetræs bord.

Og det stratede som sæbebehandlet. Det så skide godt og råt ud, men for F.... hvor var det sart. Det er vores spisebord, og det skulle skrubbes med sæbe hver eneste gang vi havde spist, for ellers var der altid skjolder på det... Så opgav vi at få det til at fungere, jeg har bare ikke tid til at skrubbe et bord ned 3 gange om dagen. Det fik olie, og har nu fået olie 4-5 gange. Får hver 8 uge, og der imellem tøres det blot over med en våd klud.

Det kan tåle rødvin, rødbede og rød stearin der drypper på det. Der sker intet. Det er blevet så let at holde. Jeg har ikke fortrudt skiftet til olie. Vi har brugt en hvidolie, for vi ville gerne holde bordet lyst.

Mvh
Jackpot

Som nyder freden og roen

Ejendom Mellem Hobro og Skive

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 11:05

Da jeg flyttede hjemmefra skulle der billige møbler til så tog på genbrug og købte et bord og tog så til tyskland og købte en træplade. Den blev behandlet med olie for at være modtandsdygtig (som jackpot beskriver det) så blev det slebet af og behandlet igen. Jo flere gange man behandler og så sliber jo mere glat bliver bordet, men jeg valgte kun at gøre dte to gange da jeg gerne ville beholde det lidt rå træ udseende.

Det er super nemt at holde - blankt (uden at være for glat) og kan bare tørres af. Det er ikke blevet behandlet siden købet for 1½ år siden.

Heste PC spil sælges se præsentation

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Skal lige siges
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 11:10

at jeg ikke er spor handy og ikke har en dyt forstand på hvorfor man gør som man gør, men det har min far, så gør bare hvad farmand siger og indtil videre fungerer alle handy-fars ideer.

Som en lille sidebemærkning fik jeg 6 stole, et bord, og et tv bord med hylder for kun 250 kr. Alt købt på genbrug og shinet op af farmand. Mine stole er fx betrukket med læder til bilsæder. Bordpladen købte vi dog ved siden af for ca 250 kr da den gamle borplade var skrigende rød

Så alt i alt har min spisestue og tv bord kostet 500 kr.

Heste PC spil sælges se præsentation

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 11:40

Jeg ville give det en gang hvid olie fra trip trap, det bliver så flot og holder super godt.

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  15-12-2009 12:06

Tusind tak for jeres tips. Jeg har besluttet, at skrivebordet bliver sævet - det er det letteste, og det har jeg. Og så tror jeg ikke, at det kommer til at blive brugt sååå meget - det er mest fordi jeg har det og har god plads :-)

Men med mit spisebord har jeg nøjagtigt samme problemer som jackpot, så jeg kan høre, at det skal have olie næste gang. Mange tak for hjælpen til jer alle :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider