Jeg har lige kunne konstatere orm på min mindste datter på 6 år.
Vi er ifølge lægens anvisning, startet i behandling allesammen selvom det "kun" er den lille der er set orm på.
Jeg er ret sikker på vi andre ikke har, men hos mennesker behandler man HELE hustanden, uanset hvad.
Så er det jeg undrer mig, for på dyr behandler man jo kun dem som har fået konstateret orm, og kun hvis det er over en vis grad de har det.
Jeg spurgte lægen om der ikke var fare for resistens når man behandler personer som ikke med sikkerhed har orm, og jeg er meget sikker på vi andre ikke har.
Den lille havde kløet sig meget og jeg kunne se hun var rød i numsen pga kløe, og så kunne jeg lige nå at se en lille hvid krabat kravle ind.
Men på hendes storesøster var der ingen tegn på orm eller kløe overhovedet og ingen kløe på mig heller.
Lægen sagde bare: jo det er jo det der sker (altså resistens) og det var også begyndt at være et problem, men de anbefaler altså at man behandler alle i hustanden.
Jeg syntes det er meget ulogisk, for når børn har lus så må man IKKE behandle dem som man ikke med sikkerhed ved har lus, lige netop pga store problemer med resistens..
Vi har haft børneorm en gang før, det er 2,5 år siden nu, der var det også kun min mindste datter som havde det.
Dengang fortalte lægen (vagtlægen) at det faktisk ikke var unormalt at børn havde orm, og hun fortalte mig om en undersøgelse der var blevet lavet omkring det.
I underøsgelsen havde man brugt en flok (ved ikke hvor mange, men mange) helt tilfældige børn og testet dem for orm.
Det viste sig faktisk at ca 10 % af ALLE børnene havde orm, nogen bare i så mild en grad at det ikke generede dem og det normalt ikke ville have været opdaget hvis barnet ikke havde været med i denne test.
Hos børn er det også som på dyr, nogen er mere modtagelge end andre, og så tænker jeg også, hvis det er en mild grad på børn, hvorfor så behandle når man ikke gør hos dyr ? Går dem i mild grad normalt i sig selv ?
Jeg har holdt et mindre foredrag for mine brn nu om at de skal huske at vaske hænder HVER gang de har været på toilettet og de skal vaske hænder HVER gang inden de spiser noget og hvis de har tabt noget de spiser af på jorden, skal det smides ud uanset hvad det er.
Jeg har også klippet deres negle meget korte og sagt det er vigtigt de også holde dem rene ved vask.
Ligesom jeg også altid siger at de ikke må låne deres hårbørster ud i skolen, og de heller ikke må låne en børste af andre, for at undgå smitte ved lus den vej.