|
|
| Er du særligt sensitiv? Lav testen |
|
|
Hej ænder, I denne mørke tid er det godt at se lidt indad. Derfor har jeg kopieret en test fra hj.siden www.sensitivebalance.com som du måske har lyst til at lave og dermed blive klogere på dig selv.
Er du særligt sensitiv? En selvtest Besvar hvert spørgsmål i overensstemmelse med, hvad du føler. Svar "sandt", hvis det i det mindste eller i nogen grad er sandt for dig. Svar "falsk", hvis det ikke er særlig sandt eller slet ikke sandt for dig.
Jeg synes at være opmærksom på det subtile og uhåndgribelige i mine omgivelser.
Andre menneskers stemninger påvirker mig.
Jeg er tilbøjelig til at være meget følsom over for smerte.
På travle dage har jeg behov for at trække mig tilbage, til sengen eller et mørkt værelse eller et andet sted, hvor jeg kan få noget privatliv og blive fri for stimulering.
Jeg er særligt følsom over for virkningerne af koffein.
Jeg bliver let overvældet af ting som kraftigt lys, stærke lugte, grove tekstiler eller sirener i nærheden.
Jeg har et rigt, sammensat indre liv.
Jeg bliver ilde til mode af høje lyde.
Jeg bliver dybt bevæget af kunst eller musik.
Jeg er samvittighedsfuld.
Jeg bliver let forskrækket.
Jeg bliver nervøs, når jeg skal lave noget på meget kort tid.
Når mennesker befinder sig dårligt i et fysisk miljø, ved jeg for det meste, hvad der skal gøres for at gøre det mere behageligt (såsom at ændre belysningen eller siddepladserne).
Jeg bliver irriteret, når man prøver at få mig til at gøre mange ting på én gang.
Jeg gør mig megen umage for at undgå at begå fejltagelser eller at glemme ting.
Jeg gør det til et princip at undgå voldsprægede film og tv-show.
Jeg bliver stimuleret på en ubehagelig måde, når der foregår en masse omkring mig.
Det at være meget sulten skaber en stærk reaktion i mig, som afbryder min koncentration eller stemning.
Forandringer i mit liv ryster op i mig.
Jeg bemærker og nyder sarte eller fine dufte, smage, lyde, kunstværker.
Jeg prioriterer det højt at indrette mit liv, så jeg undgår rystende eller overvældende situationer.
Når jeg er nødt til at konkurrere eller til at blive iagttaget, mens jeg udfører en opgave, bliver jeg så nervøs eller usikker, at jeg klarer mig meget dårligere, end jeg ellers ville have gjort.
Da jeg var barn, syntes mine forældre og lærere at opfatte mig som sensitiv eller genert.
Dit resultat Hvis du svarede "sandt" til 12 eller flere af spørgsmålene, eller hvis enkelte tegn er meget stærke, kan du være særligt sensitiv. Du vil i så fald have gavn af vælge et liv, der giver plads til din sensitive side. Det vil sige et liv, der har fokus på sunde rutiner, og hvor du har rigelig tid og rum til fordybelse. Vigtigt at reducere stress Sensitive mennesker trives mindre godt med et stresset liv end andre. De bliver ofte utilfredse og udmattede, hvis de lever et liv med for mange stimuli. Men befinder de sig i et miljø, der er tilpas stimulerende, kan de til gengæld trives endnu bedre end flertallet. Kun en begyndelse Selvtesten er kun en begyndelse til at forstå, hvad det vil sige at være særligt sensitiv. Der er mange flere sider, som ikke er nævnt her. Sensitive mennesker bliver tit vældig lettede, når de finder en mere grundig og detaljeret beskrivelse af deres sensitive side. En dybere viden giver selvindsigt og flere muligheder for at skabe et godt liv.
Vrinsk fra Esma
Kun den der bestiger bjerget får udsigt over dalen..
Healing af hest og rytter :-)
Tør du at få det godt indeni? Nogle er så vant til at have det skidt, at de er bange for at blive tilfredse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den test |
|
|
Den test har jeg allerede taget og jep - jeg er særligt sensitiv... om det så er godt eller skidt, tjaaa - det kan godt være belastende ihvertfald. 
♥ Den dejlige pintopige Kimberley og den søde palominofyr Sunny ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Særligt sensitiv |
|
|
Jeg er også særligt sensitiv. Bogen "Særligt Sensitive Mennesker" har givet mig meget at læse. Forfatteren er selv en af slagsen og har mange gode råd og erfaringer at øse ud af.
Vrinsk fra Esma
Tør du at få det godt indeni? Nogle er så vant til at have det skidt, at de er bange for at blive tilfredse ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor under det mig |
|
|
ikke at jeg også er særlig sensitiv???? Lidt sjovt..Men vidste det på forhånd:) Tror jeg vil prøve at finde den bog du snakker om Esma...Kunne være man kunne lærer noget:) Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bogen... |
|
|
Tina-T, Jeg fik mange ting på plads ved at læse bogen. Håber du får glæde af at læse den.  Jeg havde også på fornemmelsen, at du var en af de sensitive.  Som sensitiv; husk de vigtige "åndehuller" i løbet af dagen.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja de åndehuller |
|
|
er dem der kan få det hele til at "vælte" hvis man ikke husker dem....Det er prøvet...Så jo ældre man bliver jo mere husker man på sig selv:) Jeg behøver måske heller ikke sige at når jeg bruger mine chakra så er det hjerte-chakraet jeg bruger mest  Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chakra.. |
|
|
Ja du bruger hjertechakra. 
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
hmmmm...jeg svarede sandt på 14. koffein spørgsmålet kan jeg ikke svare på da jeg ikke hader kaffe. den med andres folks stemning er i hvert fald sandt... min kæreste er lidt nede psykisk, og her sidder jeg og har det rimelig træls... burde at sove nu, men kan ikke når han ikke kan sove fordi han har det sådan. ang. høje lyde, hader at fjernsynet er højt, spiller aldrig musik herhjemme, går sjælden i bio da jeg føler jeg er ved at blive blæst væk. Når jeg er alene hjemme er fjernsynet aldrig tændt, som baggrundsstøj når jeg går rundt og sysler med ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stress.. |
|
|
Noget der får mit nervesystem helt op at ringe er en bil, der kører i tomgang. Jeg bliver drønirriteret og stresset over det og reagerer meget hurtigere på det, end andre gør.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
har faktsk aldrig tænkt over at man kunne være særlig sensitiv... troede bare jeg var mærkelig.... for det synes andre jeg er, når jeg takker nej til en tur i biffen, eller hvis jeg skal overnatte nogle steder og jeg spørger om de ikke har et lagen der ikke er hvidt, da jeg ikke få mig selv til at sove i hvidt sengetøj.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marlene F |
|
|
Nej du er ikke mærkelig. Hvad er der med det hvide sengetøj? Er lydene for høje i biffen?? Biffen har jeg ingen problemer med - og godt for det, for jeg er vild med at gå i biffen. Kan også godt lide høj musik, men det skal være mig, der bestemmer hvad og hvornår. 
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
aner ikke hvad der sker med det hvide sengetøj... vil ikke sove med det, det har jeg vist aldrig ville... føler mig ikke tilpas i en hvid seng, kan finde på at ligge et tæppe henover lagenet, hvis det er hvidt. ja det er alt alt for høj i biffen... lidt træls for ellers er det jo hyggeligt... men tiden bliver lang og jeg får lyst til at gå efter kort tid, da jeg synes at det er for højt. hader også baggrundsstøj... hvis jeg først kommer til at lytte efter et eller anden når jeg skal sove (nabo der hører musik, kun lige så man kan ane det) kan jeg ikke sove for det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Farver |
|
|
OK nogle sensitive har det også svært med farver eller hvidt/sort. Altså hvad der bliver for meget..! Øv for dig, når du gerne vil i biffen. Tænker på om du kan bruge ørepropper (ikke helt ind i ørerne) for at tage toppen af lyden i biffen.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fra hjemmesiden |
|
|
Her er lidt mere info om sensitives nervesystem: Det sensitive nervesystem Mellem 15 og 20 % af alle danskere er fra fødslen særligt sensitive mennesker (også kendt som HSP - højt sensitiv person). Deres nervesystem bearbejder alle stimuli mere dybt end gennemsnittet. Derfor er de ofte kreative, begavede, dybsindige og har stor indlevelsesevne.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
var lige inde på hjemmesiden at lurer.... kan da bedre forstå hvorfor jeg ikke kunne lide at se lassie da jeg var barn... den kom jo altid til skade eller noget og jeg blev så ked af det, at jeg til sidst zappede væk, når serien kom... hehe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her kan jeg ikke være med |
|
|
hmm kan da hurtig se at den gruppe hører jeg bestemt IKKE ind under, hvis jeg skal gå ud fra den test 
Med venlig hilsen Anita Spangbo Saam-a-li er klar til bedækning igen i foråret 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fandt noget om emnet ...... |
| Forfatter:  |
Gammelnok |
| Dato:  |
02-12-2009 00:24 |
|
...... i en artikel i Hendes Verden i foråret og læste så mere på den side, der linkes til. Pludselig faldt der en masse ting på plads inde i mit hoved, da jeg havde været sygemeldt fra mit arbejde p.g.a. stress over nogle bestemte ting. Det var så godt at få sat ord på, hvorfor der var problemer jeg blev vildt frustreret over, mens jeg følte mine kolleger nærmest var ligeglade. Det var de så også, måske ikke ligefrem ligeglade men manglede fælles holdninger og vilje til at bakke hinanden op. Min chef forstod mig sgu og så både problemerne i afdelingen og fik mig flyttet til en afdeling, hvor min måde at "bekymre" mig på, var langt mere gængs og indarbejdet i det daglige arbejde. Mvh. Gammelnok
Keld Sheik kom lige forbi og gav mig en signatur ........ fordi jeg fortjente det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super spændende |
|
|
det var da en spændende hjemmeside - Jeg er hyper sensitiv og det er dejligt at vide, at man ikke er "alene"  jeg hører også til dem der ikke kunne/kan se Lassie og iøvrigt helst ville have ørepropper med i biffen 
Stephanie "Mor" til Mozart - 5 år og rødhåret
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
|
|
Det forklarer faktisk mange ting - hvor rart at der er en årsag til at man er mærkelig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rart at høre |
|
|
andre komme frem i lyset og at jeg ikke er alene om at lade mig irritere over lyde og andet. Jeg er uddannet reiki healer og syntes det er et fantastisk værktøj som jeg har meget glæde af. Før jeg tog uddannelsen var jeg forvirret og stresset i hovedet, men kan nu håndtere de "beskeder" jeg får. Det er en spændende verden, men ikke noget jeg bare plabrer ud om for i "gamle dage" blev vi jo brændt på bålet. Hvis der er nogen der vide mere kan i evt gå ind og kikke på: www.rigtliv.dk . Lone har meget at tilbyde..... :o) Kitt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej ænder |
|
|
Som sagt er I ikke mærkelige. Blot sensitive. Og velkommen i klubben. 
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt interessant |
|
|
nu kunne det jo være lidt interessant og vide, hvor mange af os der er meget sensitive, der arbejder med eller har oplevelser med den alternative verden. Jeg kan se, at der er flere der er reikihealere. Jeg har selv været en del af den verden siden jeg var ca. 6 år, hvor jeg havde de første oplevelse med at "se", "høre" og "føle" ting, som andre ikke kunne. Jeg er også selv uddannet bla. Mester i Reikihealing
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strategier |
|
|
Her er 5 strategier til et bedre og mere afbalanceret liv for mennesker, der er særligt sensitive. Fra www.sensitivebalance.com : Positiv indstilling: lev bedre med sensitivitet At leve sensitivt kræver en grundlæggende positiv indstilling til at være sensitiv: du tager vare på din sensitivitet i stedet for at bekæmpe den. Du tager ansvar for din konstitution og bliver ekstra god til at prioritere - på den måde skaber du et meningsfuldt liv, hvor du er tilpas og positivt stimuleret. Fem tilgange Du kan her læse om fem tilgange, der kan hjælpe dig til at leve bedre med sensitivitet. Det er strategier, som kan bruges, uanset hvilken sensitiv profil du har, og uanset om din sensitivitet er medfødt eller opstået senere i livet. 1. Fravalg - tilvalg Du forsøger at fravælge forkerte stimuli og vælge de rigtige til. Ubehag ved forkerte stimuli kan erstattes med nydelse af de rigtige stimuli. Nogle gange er fravalget delvist: ørepropper fjerner måske kun halvdelen af den generende støj. Også tilvalget kan være delvist: der er grænser for, hvor meget du kan lave om på omgivelserne og dig selv. 2. Håndtering & mestring Du lærer teknikker og værktøjer, som gør det muligt for dig at klare situationer, som er ubehagelige eller overstimulerende. F.eks. er det ikke muligt at fjerne en smerte, men du lærer via psykologiske teknikker at forandre din oplevelse af smerten, så du mestrer den. Eller du ønsker at klare en krævende periode på dit arbejde og lærer teknikker til at håndtere stress. 3. Acceptere & rumme Der findes ubehagelige stimuli, som du hverken kan vælge fra eller gøre noget ved. Ved at acceptere og rumme undgår du at blive et offer. Eksempelvis kan du bruge humor i stedet for at være fortvivlet, eller du kan vælge visdom i stedet for vrede og bitterhed. At acceptere og rumme det smertefyldte og ubehagelige i livet skal ikke forveksles med opgivelse - der er stor forskel! 4. Overblik & klarhed Det handler her om at forstå, hvilken af de tre andre tilgange, der er den bedste for dig i den konkrete situation. Overblik og klarhed styrker din skelneevne og hjælper dig til at leve med opmærksomhed og nærvær - og til at undgå en automatpilot indstilling, hvor du altid vælger den samme tilgang til din sensitivitet. 5. Indre fordybelse og daglig praksis Via indre fordybelse og daglig praksis, hvor du træner din opmærksomhed i at fæstne sig ved indre stilhed, og hvor du træner din krop i at være afspændt og smidig, kan du opbygge en fysisk og psykisk robusthed, som påvirker dig på alle områder af livet og udvikler hele din personlighed positivt. Herved vil du gradvist gøre mere og mere brug af de positive kvaliteter ved at være særligt sensitiv, mens de negative aspekter vil træde i baggrunden.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er jeg særlig sensitiv? |
|
|
NEJ! Jeg er ikke specielt sensitiv, jeg er da empatisk og indlevende men jeg er ikke specielt sensitiv, faktisk synes jeg hypersensitive mennesker er lidt irriterende (sorry), de skal indtages i små doser.
"Jeg har ondt af folk der ikke drikker, Tænk at vågne op om morgenen og vide, at man aldrig får det bedre" Frank Sinatra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| StephanieB |
|
|
Jeg er ikke reikihealer, men derimod uddannet indenfor teosofien og sjælshealing. Har også oplevet en del ting, der ikke kan forklares rationelt. I bogen "Særligt Sensitive Mennesker" beskriver forfatteren, at særligt sensitive mennesker ofte arbejder som terapeuter, undervisere, kunstnere, præster mv.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arose... |
|
|
Sådan oplever du særligt sensitive mennesker, ja. Og det er fordi, du ikke kan rumme sensitiviteten hos dem/os. Og det er i orden.
Vrinsk fra Esma
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rumme sensiviteten... |
|
|
Jo det kan jeg godt, sensivitet er fint, men det nærtagende og overanalyserende, der ofte følger med, er simpelthen så gabende at skulle tage hensyn til konstant og hele tiden. Jeg har såment oversensitive venner, men jeg ser dem ikke så mange timer af gangen 
"Jeg har ondt af folk der ikke drikker, Tænk at vågne op om morgenen og vide, at man aldrig får det bedre" Frank Sinatra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| arose... |
KatrineSV |
02-12-2009 12:32 |
|
Du er simpelthen ALT for sensitiv til at rumme de særligt sensitive mennesker  Det er jeg nok også så.... Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hm.... Jeg er meget sensitiv |
xtiny |
02-12-2009 12:49 |
|
Men jeg synes testen er for generel, har vi alle ikke et rigt indre liv?  Men jeg bliver let forskrækket, og jeg er super støjfølsom og får stress af hurtigsnakkere (som fx sportsjournalister), men det handler nok mere om, at jeg hører marginalt bedre end en dør. Jeg boede et sted, hvor der var infralyd (meget dyb baslyd- ikke alle kan høre det), og jeg var ved at blive sindssyg af det, det lød som en lastbil/traktor i tomgang- og var værst i soveværelset. Men jeg vil sige: Jeg er typen, der i supermarkedet bliver overvældet af sanseindtryk og bliver forvirret over udvalget: 17 slags shampoo- hvad skal jeg vælge? Og jeg er ekstremt hudfølsom, så folk må helst ikke røre mig. Jeg HADER nutidens skik medkram til højre og venstre. Nogengange må min mand heller ikke røre! Eller kattene. Til gengæld kan jeg faktisk fint sidde og læse/tegne med 100 menneskeromkring mig, men jeg er også opvokset i en stor familie- og det har altid været min måde at få frirum på, når der skete for meget. Og der kommer ALDRIG nogensinde tv eller computer i mit soveværelse, der skal jeg have fred. Faktisk vender jeg også clockradioen, så dens tal ikke "glor" på mig. 
Mvh xtiny
"All problems are people-problems. No people, no problems!" Citat tilskrevet Stalin
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke men det nærtagende og overanalysere |
|
|
arose: Godt nok er hyper sensitiv, men jeg vil bestemt ikke beskrive mig selv som "nærtagende og overanalyserende". Jeg mener ikke at hyper sensitiv = nærtagende - faktisk langt fra. Til gengæld er jeg hyper sensitiv i forhold til bla. energier fra personer, dyr og rum/værelser - Har der lige været et skænderi i et værelse eller kontor, kan jeg næsten ikke holde ud at være der. klokkeblomst8: det lyder meget spændende. Sjælshealing er ikke noget jeg ved meget om, men vi har jo heldigvis google 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
det er da rart at vide at jeg ikke er den eneste der ikke kunne se lassie som barn. desværre er jeg ikke særlig kreativ... men har tilgengæld indlevelsesevne så det basker, og er meget dybsindig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så det er derfor |
HelleV |
03-12-2009 01:00 |
|
Der var godt nok mange ting der faldt på plads, da jeg fik læst lidt på det link og mange ting der i den grad var genkendelige for mig. Tak for linket, det skal absolut studeres nærmere når jeg er lidt mere vågen end nu. Nu vil jeg gå op og læse min hyggelige fald-i-søvn-bog, hvor det ikke må være synd for nogen, for det kan jeg ikke holde ud. Har også tudet over Lassie og kan ikke forstå hvordan min mand kan være så ufølsom når de viser Det lille hus på Prærien.  Godnat og drøm sødt
Husk at grine hver dag, så du får glade rynker
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Særligt sensitiv |
|
|
Chockerende at jeg allerede havde en ide om at jeg var særligt sensitiv.. Men faktisk rart at læse man ikke er ene om det.. så må jeg lige se om jeg ikke kan få læst den bog der bliver refereret til og nogle af de andre artikler..  For mig har der været en del negativt i den her forbindelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|