|
|
| sygeplejerske |
| Forfatter:  |
Charlotte (Nu uden Celine) |
| Dato:  |
29-11-2009 17:54 |
|
hej Jeg overvejer at begynde at læse til sygeplejerske i stedet for at læse matematik og fysik. har læst og læst om emnet, men kan ikke finde ud af hvor teknisk uddannelsen er. Og om hvor meget man lærer om adfærd osv. og om jeg vil kunne få job når jeg er færdig - har jo flere psykistriske diagnoser. Min drømmeuddannelse er matematik og fysik. Men jeg ved at jeg ikke kan bruge den til noget, da jeg ikke vil undervise eller forske og heller ikke sidde og beregne statistikker hver evig eneste dag. Har før tænkt på sygeplejerskeuddannelsen. Men ved ikke om jeg kan søge ind. Mit gennemsnit er 8,6 efter den gamle skala. Og den skal være 7,1 efter den nye. Er det muligt for mig at komme ind? Eller er det en tåbelig idé nu når jeg selv er syg? håbede jo lidt man kunne få en støtteperson og studere på nedsat tid. Har jo papirer på at jeg ikke kan arbejde eller studere (får førtidspension), men min drøm er at starte på studiet til september. nogen der kan hjælpe mig lidt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil |
JLH ♥Wannamus♥ |
29-11-2009 18:47 |
|
fraråde det. For at være sygeplejerske skal man være robust af både sind og krop. Du skal kunne tåle mange frustrationer og stadig være professionel. Da jeg i sin tid læste til sygeplejerske - jeg var vel 23 år - havde jeg en studiekammerat på noget nær 30 år som var anorektiker. Hun var utrolig dygtig til alt det teoretiske, men dumpede praktikkerne. Jeg kan huske at vi en dag havde undervisning i hjertestop behandling, og vi havde sådan en dukke som vi på skift skulle give hjertemassage, og når man lagde det rette tryk var der et lys på dukken som viste at det var korrekt. Hun var ikke, trods gentagne forsøg istand til at få det lys frem og endte med at forlade undervisningslokalet grædende. Jeg håber for dig at du finder et fag/studie som du finder glæde ved, men at blive sygeplejerske vil jeg som sagt ikke anbefale dig.
Mvh Janni
Dejlig DV hoppe udlånes Nordjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalala |
|
|
Vil ikke udtale mig om, om det er smart for dig at læse eller ej. Men hvor har du set, at man skal have et snit på min 7,1? For det skal man da ikke, du skal bare have bestået. Og her i Odense optager de alle der søger ind, tror også det er sådan i resten af landet. 
Cikorie Thousands of candles can be lighted from a single one, and the life of that one will not be shortened. Happiness never decreases by being shared...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske du skal |
|
|
starte i det lidt mindre? evt social og sundhedshjælper for at se hvordan du klarer det når di kommer i gang. Går det godt så er det videre til social og sundhedsassistent (er jeg snart selv færdig med). Vi laver næsten det sammen som sygeplejerskerne, men har dog lidt mere psykiatri. Jeg ved ikke hvordan du vil have det mest at skulle i praktik inden for psykiatien (4 måneder), når du selv har været/er syg. For mig var det drømmedjobbet, men hårdt mentalt at skulle rumme mange forskellige menneskers problemer uden at tage det til mig. jeg var på en lukket psykiatrisk afdeling. Dog syntes jeg det er dejligt du nu har tankene fremadrettet 
Fjordhest er bedst. Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumm... |
FrkHolst ♥April♥ |
29-11-2009 20:40 |
|
Jeg vil heller ikke bestemme om du skal være sygeplejerske eller ej, men det er ikke bare lige noget man bliver... Det er et hårdt fag, og man skal være at rette støbning for at kunne klare alle frustrationerne og diverse... Jeg selv er ved at læse til sygeplejerske... Jeg er rigtig glad for det, men jeg har heller ikke nogle psykiatriske diagnoser... Da jeg søgte ind for 2 år siden var gennemsnittet 7,1 for at komme ind der hvor jeg søgte ind.. Men ved selvfølgelig ikke om det er lavet om.. Kort kommentar til: kate jensen ♥Naia♥: Undskyld men hvis SSA'erne laver det samme som sygeplejerskerne hvorfor så overhovedet have en uddannelse der hedder sygeplejerske?? Det forstår jeg ikke... Er helt sikker på i ikke laver det samme som sygeplejersker - Giver i injektioner? Har i de komplekse forløb?? For så vidt jeg ved, må i kun have stabile forløb...
Hilsen Maria April * 23/4 - 1987 * †11/10 - 2009 † Elsket og savnet
Wintec Isabell Werth dressursadel sælges, fuldt monteret.. Billeder på præs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er selv uddannet sygeplejerske og vil gerne knytte to kommentarer, en til Cikorie og en til kate jensen ♥Naia♥. For det første troede jeg efterhånden, at den ældgamle skrøne om at kunne man ikke bliver andet, så kunne man bliver sygeplejerske, var udryddet for længe siden, men i og med du siger at de lukker alt ind, blot man har bestået, så forholder det sig åbenbart ikke sådan, men aldrig har jeg hørt sådan noget vås. Skolene lukker naturligvis ikke alle ind, desuden mener jeg bestemt ikke gennemsnittet for at læse de forskellige steder er ens, da der er større efterspørgsel for at læse i de store byer Århus og Kbh. Jeg har selv læst i Sønderborg, hvilket er en super skole, men efter hvad jeg erfarede da jeg læste, har Sønderborg flere stopprøver end andre skoler (arbejdede sammen med en der læste i Århus en enkelt sommerferie i hjemmeplejen) angivelig fordi man ikke skulle ha så stort et gennemsnit for at komme ind i Sønderborg, så det var nok deres måde at få "ryddet" op. Jeg ved naturligvis ikke om alt det ovenstående stadig forholder sig sådan, da jeg efterhånden har været færdig et par år. Men please kære mednurser, lad os dog endelig få udryddet fordomme som "kan du ikke blive andet, kan du blive sygeplejerske". Det er et KRÆVENDE studie. Vi er de eneste der kan argumentere for hvad studiet kræver og at det ikke kun kræver at man er lækker i en lille kort hvid uniform. For det andet, så laver vi bestemt ikke det samme som SOSA'er. Som FrkHolst ♥April♥ skriver, giver I injektion (ved godt at der er nogen steder i psyk I er oplært til det), doserer I medicin (ved igen godt at der er nogen steder i psyk I er oplært til det), lægger i venflon, varetager I de komplekse forløb, giver I I.V medicin osv osv. Men det er en skøn uddannelse. Og et skønt job. Ikke en dag er ens. Men man skal kunne håndtere stress og kunne rumme syge mennesker, udstråle ro, selvom man er ved at segne om af stress, det kan jo ikke nytte at Hr. og fru Jensen "lider" under vores dårlige normeringer rundt omkring på landets sygehuset (dette gælder heldigvis ikke for min arbejdsplads, som forresten burde ha en pris for DK's bedste arbejdsplads). Jeg skal heller ikke bestemme om du skal ta uddannelsen, men du kunne evt. søge et sommerferiejob som ferieafløser i hjemmeplejen for at prøve at være lidt indenfor området, ved godt det kun en en meget lille del af hvad en sygeplejerske laver, du kommer bl.a til at gøre rent, men du vil få mulighed for at snuse lidt til faget, om du har patient/klient tække.
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
Send besked for nærmere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalala |
|
|
Jamen søde Lene, det var ikke ment som en kritik.  Ved bare, at min veninde som bliver student til sommer, og som har et snit på omkring 3 søger ind på sygeplejestudiet (ja, hedder det ikke det?), og sidste år optog de alle, så man skal altså ikke have et snit på 7,1 for at blive sygeplejerske. I princippet skal du jo bare have et snit på 2 på alle uddannelser, det hele afhænger af hvor eftertragetet uddannelsen er.
Cikorie Thousands of candles can be lighted from a single one, and the life of that one will not be shortened. Happiness never decreases by being shared...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| FrkHolst ♥April♥ |
|
|
kors i skuret.. læs hvad jeg skriver inden i lukker L... ud! Ja vi giver injektioner. ja vi doserer medicin. Og ja, dette er en del af uddannelsen og "ikke bare" noget man må enkelte steder! Nej, vi lægger ikke venflon eller giver iv væske DOG er de nogle steder man vælger at lære ssaére op i dette så det varierer fra sted til sted.. det er en af grundene til der kommer flere ssaere rundt omkring. Vi får elevløn kontra su, uddannelsen er kortere, og slut lønnen er næsten den samme som færdig uddannet. Og ja, vi er også med i de komplekse forløb. Den primære forskel jeg ha oplevet i min tid på en ortopædkirurgisk afd, er at ssaere ikke går stuegang eller har med iv at gøre. Vi kan/må være med til operationer, klargøre til op osv på lige fod med sygeplejerskerne. Og nej, jeg har intet sted skrevet at det at blive sygeplejerske er "noget man bare gør", for det er det ikke. En anden forskel er at sygeplejerskerne også er uddannet til feks at varetage opgaven med spædbørn, eller præmature børn, hvilket vi som ssaere ikke er. På en psyk afd vil i often finde flere ssaere end sygeplejersker, da vi har mere psykiatri i vores udd. Og ja! Vi giver også tvangsmedicin! på en psyk afd er kan også være en ssaer der går stuegang, er men i beslutningen omkring medicin, behandling osv..Her foretrækkes sygeplejersken IKKE frem for en ssaer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| beklager mit |
|
|
sure indlæg, men bliver rasende når folk langer ud efter "os" uden egentlig at vide hvad der er vi laver med vore udd. Som voksenelev ligger elevlønner somm ssaer på 18200 før skat. DERFOR tager man ikke sygeplejersken. Havde sygeplejersken være med elevløn havde jeg valgt det i stedet for. Har en gymnasial udd, og et gennemsnit der sagens kunne få mig ind. Mit gennemsnit fra sidste teoriperiode ligger på 12, så jeg burde være ok med  Og ja jeg ved godt en sygepl. har mere baggrundsviden. Det ville da være sørgeligt hvis de tog 3,5 år om det ssaere tager knap 2 år om..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det skal i ikke |
JLH ♥Wannamus♥ |
29-11-2009 22:31 |
|
komme op og skændes om  Da jeg blev uddannet var der ikke noget der hed SOSA, men der var sygehjælpere og jeg var heldig - dem jeg mødte var søreme dygtige og villige til at dele af deres viden  Da jeg søgte ind i 1993 på Århus Amtssygehus var snittet noget højere og jeg var også til samtale. Der er krise i samfundet nu, så jeg forudsiger at det igen vil være attraktivt at blive sygeplejerske, SOSA mv. Det er ikke svært at give en injektion - vil faktisk mene at enhver "tåbe" kan lære det, men sygeplejersken passer de mest komplekse patienter og sådan skal det også være.
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu er der |
|
|
vel også flere grene indenfor sygeplejerfaget, ligesom der er indenfor andre fag, hvor man arbejder med mennesker. Der er jo ingen der siger, at man er NØDT til at arbejde på psyk, hvis man egentlig hellere vil fungere som sygeplejerske på et plejehjem eller på øjenafdelingen. Umiddelbart tænker jeg, at det da er et bredt fag, hvor man blot skal vælge sin "gren/område" når man er færdig. Det er vel på samme måde, som at pædagoger ikke nødvendigvis arbejder i en børnehave og SOSU'er ikke nødvendigvis arbejder på et plejehjem.
Zamangah
En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel (Elbert Hubbar)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo - men igennem |
JLH ♥Wannamus♥ |
29-11-2009 23:19 |
|
uddannelsen skal du igennem det hele og ligemeget om jeg feks har indset at jeg ikke vil arbejde på psykiatrisk afdeling, så har jeg aligevel brug for den viden som jeg fik i praktikken - da fysisk syge menneker indimellem også bliver psykisk syge eller omvendt. Der er vist ikke mange sygeplejersker ansat på plejehjem idag. Hvis man som sygeplejerske er "udslidt" og har brug for et job hvor man kan blive skånet, så rekrutterer man fra sengeafdelingerne. Det er ikke sådan at man uden erfaring kan komme i et 7- 15 job på et ambulatorie. Øjenafdeling lyder fristende, men her kan "øjen" patienterne søreme også fejle andet end lige det.
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spl. vs. SSA |
|
|
Den evige evendelige diskution og fagkamp... Jeg er sygeplejerske og arbejder på en psykiatrisk afd, og ja der er flere SSA'er end spl, men det er fordi det ikke er til at rekruttere spl for tiden. For bare 3 år siden var ca. 80% spl, i dag er det omvendt. Vi udfører sådan set næsten de samme opgaver, dog kan SSA'er ikke være ansvarshavende. Jeg tror det er meget forskelligt fra sygehus til sygehus hvad man beslutter SSA'er må oplæres til. Jeg selv er fløtende ligeglad om min kollega er det ene eller det andet, bare jeg ved at vedkommende er kompetent, ansvarsbevidst, pligtopfyldende, fagligt og personligt reflekterende, og sidst men ikke MINDST -står ved min side når en patient bliver udadreagerende. Arbejdet i psykiatrien handler tit om, ikke at få situationer til at opstå eller udvikle sig, her er faglighed selvfølgelig vigtigt. Men der er bestemt også en del du ikke kan læse dig til. Så en god kollega for mig, er et harmonisk og roligt væsen der ikke vælter selv om væggene gør det. Ja, måske lukkes rat og krævl ind på spl-skolerne, men da jeg i 2002 startede på studiet var vi godt 30 i klassen, da vi blev færdige i 2006 var vi 8 tilbage. 3 droppede selv ud, resten røg ud til prøver, eksamener og opgaver. I disse tider, med dårlige normeringer, kræver det en del pondus at være spl. Nogen gange ville jeg ønske at jeg havde 8 arme, 4 ben og 2 hoveder når jeg er på arbejde, og at jeg kunne splitte mig op, så det var muligt at være flere steder på en gang...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kate jensen ♥Naia♥ |
|
|
Du kan da blive lige så rasenden du vil, men på psyk har det sgu da ikke noget at gøre med at SSA er mere eftertragtet end sygeplejersker, det handler i sidste ende om at vi koster mere end I gør... Simpel matematik i DK hvor der skal spares indenfor sundhedsvæsnet...
Til salg/udlån: 9 års DH hoppe efter Bøgegårdens Lantano, tilredet, mangler genoptræning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trådstarters spørgsmål. |
|
|
Charlotte: Nej jeg vil ikke anbefale dig at gå i gang med sygplejeuddannelsen. Den er meget krævnede, og har du psykiatriske diagnoser, bliver den ikke nemmere. -Men dermed ikke sagt du skal opgive drømmen! Som en anden skriver, så start i det små. start med at blive Social og sundheds HJÆLPER. -Har du mod på mere, så gå videre til social og sundhedsASSISTENT. -Derfra er der ikke langt til at være/blive sygplejeske. På den måde deler du drømmeuddannelsen op i små trin og mål, så mener jeg den vil være meget nemmere for dig at overskue, omend den kommer til at atge længere tid.... men du har jo livet foran dig . LENE: Du tager fejl gør du . Forskellen er ikke så stor som du beskriver den. jeg er udlært SSA og har været på Hæmatologisk afdeling (Til dem der ikke ved hvad det er : Blodsygdomme, der i blandt knoglemarvskræft, leukæmiér, lymfekræft m.m.). Som SSA på denne (Alvorlige) afdeling dosserede vi medicin,Gav injektioner, lagde venflon, satte I.V op, satte blod op m.m. -Men vi var ikke ansvarshavende i nogle vagter. -Disse kompentencer var SSAér oplært i efter endt uddannelse. I Aalborg øst distriktet er rigtig mange sygplejeopgaver i hjemmeplejen og på plejehjemmene i øjeblikket ved at blive lagt ud til SSAérne. -Ikke kun uddeligeret, men udvisiteret. -Dette betyder naturligvis større kompentencer, men også flere kompentence-tillæg i lønnen. Men der er forskel på uddannelsen og de to faggrupper. Sygeplejersker har kompentencer til de ikke stabile forløb, hvor SSA kompentencerne henvender sig til de stabile forløb. Charlotte, held og lykke hvad du end vælger. -Du har en super indstilling, siden du ikke bare sætter dig ned og er tilfreds med din pension .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JLH ♥Wannamus♥ |
|
|
Nu er jeg jo godt klar over at det ikke er enten eller.... Men det er måske nemmere at stå igennem 6 mdrs praktik på psykriatisk afd., hvis det ikke er der ens hovedønske ligger, end der er, at der er udsigt til et helt erhvervsliv i den afdeling. Og jo, jeg er udemærket klar over, at der skal være en vis form for psykoligisk indsigt inden for hvilken som helst gruppe af syge mennesker man arbejder med.... Og faktisk er jeg ret ligeglad med hvor mange sygeplejesker der arbejder på plejehjemmene rundt omkring - det var udelukkende bare et forslag, grebet ud af luften, for at understrege min tanke om, at man vel ikke nødvendigvis behøver at vælge at arbejde inden for en gruppe, hvor man jo nærmest er garanteret at skulle gå rundt og konfrontere sine egne spøgelser hele tiden. Der må vel, også inden for sygeplejerfaget, være områder hvor den psykiske belastning i forhold til patienterne, ikke er konstant. Og beklager, men jeg er altså et postivt menneske, der ser muligheder frem for begrænsninger.
Zamangah
En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel (Elbert Hubbar)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kate... |
|
|
Som SSA'er laver man IKKE det samme som en sygeplejerske... Færdig.. Sygeplejersken er langt bedre uddannet, det er muligt at man nogle steder oplærer SSA'er til at varetage visse funktioner men de skal OPLÆRES, det er ikke en del af deres uddannelse ligesom det er en del af sygeplejerskens og de mangler SÅ meget teori.. Ja, SSA'ere doserer medicin men ikke på hospitalerne, de giver subkutane og intramuskulære injektioner men må ikke give IV medicin og skal de varetage et komplekst forløb sker dette som regel i tæt samarbejde med en sygeplejerske fordi der er masser af viden og masser af kompetancer de ikke besidder.. Jeg har været uddannet SSA siden 2004 og begyndte at læse til sygeplejerske i Århus (hvor man i øvrigt afviser lidt over halvdelen af ansøgerne) i 2007 så jeg kender udemærket til begge uddannelser og ikke mindst forskellene i mellem dem.. Der var jo en grund til at jeg ville læse videre.. Til Charlotte - nej jeg vil afgjort ikke anbefale dig at læse til sygeplejerske.. Grundene er egentlig allerede givet i andre indlæg..
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu må vi altså ha det på det rene.... Sygeplejerske og SSA er IKKE det samme, og bliver det aldrig. Som sygeplejerske skal du nu skrive en bachelor, dvs. det så godt som er en universitetsgrad, bortset fra at man går på sygeplejeskole og ikke uni, det er den helt store forskel på de to uddannelser. Vi har også haft masser af SSA elever i praktik og undskyld mig, men når man som SSA skal lave et døgnrytme hjul eller en aktivitetsplan for patienten eller klienten, så er det ikke det samme som at læse til sygeplejerske. Bliver sgu forarget når nogen får det til at lyde som om man spilder 3½ år når man læser til sygepl. når kan kunne ha nået det somme på MEGET kortere tid ved at "læse" til SSA (det er med vilje at det er i " ", da jeg ved jeres uddannelse er langt mere praktisk end vores som efterhånden er blevet mere teoretisk - desværre).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
MaggieMay: Jeg kan kun give dig ret i det du siger, dog må jeg sige at vi SSA'er også dosere medicinen på sygehuset. Måske ikke der hvor du er, men der hvor jeg har været må man godt. Det sker i samarbejde med en sygeplejerske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag en dyb indånding Lene. |
|
|
Ingen i denne tråd påstår at det er det samme, og at de to uddannelser er ens. -Ej heller at det er spild at tage uddannelsen til sygeplejske. Der er stor forskel, men jeg blev bare nød til at fortælle min indgangsvinkel på de kompentence områder du nævner i dit første indlæg. Vores kompentencer er på nogle punkter forskellige, nogle punkter ens. Da jeg var på Hæmatologisk, der havde jeg mange gange det indtryk, at det i højere grad var sygeplejeskerne der "reddede liv" end det nødvendigvis var lægerne. -Det var som regel spl. der kom med forslag på konferencerne til lægerne, hvad de mente kunne være den mest relevante behandling for den enkelte patient. Det signalere vel også meget godt, at begge faggrupper "arbejder sig opad" inden for sundhedsfaget. -I får flere kompentencer fra lægerne, vi får flere kompentencer fra jer. Det er jo ikke sådan at vi får flere og I får mindre.... begge grupper får flere, og dermed bevares "værdigheden" også i at være spl. -Så bare rolig, jeg underkender skam ikke din titel... og det ser jeg heller ingen andre der gør. DE steder jeg har været og er, der er der heldigvis et fantastisk samspil ALLE faggrupper imellem, og det er vel det det handler om. Charlotte, du får i det mindste en bred vinkel på dit start spørgsmål. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Faglig stolthed |
|
|
Det er nok min faglige stolthed, der får mit temperament i kog når der er nogen, der i mine ører, gerne vil ha det til at lyde lidt som om det er det samme, næsten samme løn, næsten samme kompetencer/arbejdsopgaver osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lene... |
|
|
hvis du nu åbner øjnene så vil du se at jeg intet sted har skrevet at vi som ssa lærer det samme som spl. Ej heller at spl er spild af tid. Jeg skriver at i sidste ende varetaget vi mange af de samme opgaver, incl dosere medicin på hospitalerne. Måske du skulle kravle ned fra dit pedistal inden det knækker under dig.. Det undrer mig meget at især spl har et enormt nehov for at føle sig "vigtige"... gerne langt vigtigere end selveste lægen. WHY?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Øv Kate Jensen... -sikke en genneraliseret holdning! Ved ikke hvad det er for nogle spl du har mødt, men lad venligst være med at skære os alle over en kam. Det handler om at den enkelte sygehus-afd. skal udstikke nogle klare retningslinier om hvem der har hvilke kompetancer. Men jeg tænker nogen gange det omvente af dig, hvad er det der gør at enkelte SSA'er vil betragtes som fagligt ligestillet med spl.? Hvorfor i alverden så ikke bare læse videre??? For at få dig til at forstå vores "faglige stolthed", så forestil dig at du måtte en SSH'er der mente at deres uddannelse kunne gøre det ud fra din. lidt irriternde ikk? Alle er vigtige og ingen kan undværes! Og hold så lige tonen, tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg har generel en dejlig arbejdsplads (i ældreplejen) og der er det skisme lige meget hvilken udd. man har (forstå mig ret). Vi supplere hinanden, hjælper hinanden, bruger hinandens kompetencer. Vi arbejder tæt sammen alle faggrupper. Jeg bliver så ked af det når det skal virke som om man er bedre stillet hvis man har den og den udd. Ja, jeg er glad for at være SSA og får lov til at bruge min udd. til det som den skal bruges til. Jeg er glad for mine kollegaer har tilliden til mig og de ved jeg kan klare de opgaver jeg bliver sat til. Alle personer der arbejder med mennesker er vigtige! Og jo jeg vil gerne læse videre til sygeplejerske når der bliver råd til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arbejdsopgaver |
|
|
Der er jo ikke nogen opgaver som en SSA kan udføre som en sygeplejerske IKKE kan udføre men omvendt gør det sig absolut gældende.. Der er mange steder hvor sygeplejersker og SSA'er udfører de samme opgaver men de gør det med et meget forskelligt teoretisk afsæt. F.eks har SSA'eren ikke en brøkdel af den anatomi, fysiologi, sygdomslære eller farmakologi som sygeplejersken har og det kan vise sig vigtigt i forståelsen af f.eks virkning og bivirkning af en bestemt type medicin. Det er muligt at nogen mener revl og krat lukkes ind på sygeplejeskolerne men hvis der er et sted hvor det i hvert fald gør sig gældende så må det da være social - og sundhedsskolerne. Jeg gik på den i Århus og magen til skraldespand skal man da lede længe efter.. Jeg er henrykt for at gå på sygeplejeskolen og dermed tilegne mig mere viden og kunnen..
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|