Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvorfor valgte du en araber?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 13:09

Ja, jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor du valgte netop racen araber da du skulle købe hest?

Og hvordan fik du øjnene op for araberen?

Sagen er den at jeg til sommer selv skal ud og købe hest og overvejer og købe en araber. Nok en hoppeplag..

Det har altid for mig været lidt en drøm og eje en araber - hvorfor ved jeg egentlig ikke - men jeg synes de er meget facinerende - smukke og med stor personlighed.

Mvh. Bettina - nu med hjemmeside, http://www.cotonhunden.dk :)

0
0
Svar på denne tråd

araberen
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 13:18

Da jeg fik min første araberhoppe, var jeg ikke ret gammel. Omkring 13, tror jeg. Derfor var det egentlig mest min mor der stod for at sortere annoncer, selvfølgelig i samråd med mig. Hun havde da hun var ung haft en araber, og derfor skulle vi da også ud og kigge på denne her. Hun var 12, og var meget meget smuk. Kan huske at min mor sagde som det første, da hun begyndte at trave "den danser jo". Købt var hun, og hun var min :) bestemt en af de dejligste heste jeg har redet, og vi har hende stadigvæk:

Billede

Grundet Kimus, som hun hedder, er jeg blevet forelsket i racen, og har også en skøn hoppe den dag i dag.

Ville aldrig vælge en anden race end en araber.

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

Hubertus Flexline dressursadel sælges billigt - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

123123
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 13:42

Hmmm, jeg valgte en araber, da jeg havde fået part på en araberhoppe som også havde føl ved siden.. Ejeren havde også en hingst, og de 3, kom simpelthen under huden på mig.. De har den største personlighed, de er lynendeintelligente, nemme at arbejde med, skønne at have med på tur, og ikke mindst gude smukke.. :)

Da jeg selv igen var klar til at blive hesteejer igen, MÅTTE jeg bare have en araber.. Jeg købte også en ung hoppeplag, at jeg aldrig har fortrudt købet er nok så meget sagt, men det er en anden sag - for jeg har fået det mest fantastiske væsen, som jeg altid vil have en bedste ven i.. Hun stoler på mig og jeg på hende..

Men jeg indrømmer også gerne at en veninde, som også har ox'er, og jeg ofte har talt om at vi ALDRIG vil have araber igen, af den simple grund at vi ikke ved hvor pokker vi skulle købe den.. Min opfattelse er at araberverdenen er af en mærkelig støbning, enten er man "IN", ellers er man total "YT".. Men jeg faldt for Bana og jeg vil aldrig undvære hende, men jeg er velvidende om at jeg i min "forelskelse" har betalt total overpris for hende.. Sådan kan det jo gå.. :)

Har du altid drømt om en araber så skal du da have en, men led længe og vælg den du ikke kan leve uden, det er det bedste råd.. For selv om jeg ikke er tilfreds med min handel, så overskygger hendes personlighed det alligevel og jeg følte ikke jeg kunne leve uden hende, derfor er det ikke helt så surt som det kunne have været, når realiteten indfinder sig..

Står HESTEN der en dag og det er en araber, så køber jeg den jo alligevel.. Også selvom jeg har besluttet at Bana skal være den første og sidste ox'er jeg skal have, med mindre det er et udaf hende.. :)

Araberne er udentvivl skønne heste..

Ditte E. T. Poulsen

**Et privat hestehold i Sindal**

0
0
Svar på denne tråd

Stald-Stoltenborg
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 13:54

Jeg skal lige være sikker på at jeg forstår dig rigtigt :)

Du mener altså at araber-avlere /sælger sætter prisen for højt eller er arabere ikke til at få fat i medmindre man allerede er 'IN' i araberverdenen?

0
0
Svar på denne tråd

OX'er er bare de bedste!!!
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 15:30

jeg valgte en OX araber fordi:

• den knytter sig meget tæt til sin ejer
  • den er behagsyg
  • den har bevægelser ud over det sædvanlige
  • den er velegnet til mange ride dicipliner
  • den er smuk og betagende
  • den har et sind jeg elsker
  • den er udfordrene, følsom og opmærksom
  • og en masse andet...

men på grund af heldbredet er jeg nu tvunget til, at gå tilbage til en idiot sikret skovturshest.... og drømmehesten er sat til salg!

Verdens dejligste OX araber sælges:

Man går i hundene af et liv uden hunde!
Tibetansk Spaniel:
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 16:01

Jeg har i mange år haft (og har stadig) en araberblanding. Hun er virkelig min guldklump. Desværre kunne hun ikke komme i fol. Jeg valgt så at købe en ox araber hoppe på 2,5 år, som ligner min araberblanding meget. Jeg valgte en ren araber, da man virkelig får en ven for livet. De er så kloge, rare, nemme, smukke, lærenemme osv. Men samtidig kan de være opmærksomme og lidt varme, hvilket gør, at der aldrig er en kedelig dag.

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Et tilfælde
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 16:46

Min første araber var et rent tilfælde at det blev en araber, for kiggede egentlig bare efter en god pony til at erstatte min daværende New Forest, som desværre var kommet tilskade.

Vi fandt en del annoncer og så en del heste, indtil vi faktisk næsten faldt over denne araberhoppe som havde den rette alder og højde til mig., Hun var kun ryttervant, men vi klikkede bare fra det første øjeblik så 14 dage senere stod hun og hendes føl fra samme år i stalden hos os. Hoppen står her stadig 14 år efter og selvom jeg siden har haft nogle andre rideheste i preioder så er jeg nu vendt tilbage til araberen for good.

De er så alsidige at være omkring og kan jo bruges til alt, jeg ved godt at der er flere som mener de ikke kan klare sig i dressuren men med den fokus der efterhånden er ved at være på ridelighed i avlen så tror jeg at det vil vinde mere frem. De har et sind som knytter sig utrolig meget til den person der håndtere dem, og så vil de gå gennem ild og vand for en når man først har vundet deres tillid. De er opmærksomme og lærenemme.

Araberverdenen er lidt indspist, vil nogle nok sige, men synes den er åbnet mere op end da vi købte den første araber for 14 år siden.

De er kort sagt en ven for livet.

mvh

Mie

med Fadligt ox og Dagirr ox samt palominohoppen Shakira!

Bedækning tilbydes af OX-araber, ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

Nu er nu er nuer
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 17:22

Nu er Chihira jo ikke 100% ren araber - Men kan ikke komme uden om, at hun har araberen 100% i sig.

Jeg valgte hende egentligt ikke - Hun kunne vel lige så godt havde været en fjordhest(i think)

Jeg faldt for hende, bare sådan uden videre - og hun er en af de mest fantastiske heste jeg har mødt.

Hun har en helt fantastisk måde at komme en i møde, være omkring en. Hun er blid, og utrolig sensitiv :)

0
0
Svar på denne tråd

araberen..
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 18:28

For mange år side i 92 red jeg galop heste for en træner både på bane og under træning. Han fik den skønneste araber hingst i ridning og så var mit hjerte solgt til araberen. Da jeg kort efter valgte hest selv blev det en anglo araber.

Jeg flyttede til midt jylland i 2002

og fik bud om jeg ville tilride hos en araber avler. Jeg tog ud og besøgte ham og der stod han så " min " lille araber hingst EL Maras dengang 17 år!

Han har været året hest i 93 og har vundet europacuppen i galop for arabere i 93. Maras gik bort for 2 år siden 23 år gammel.

I min stald har jeg idag 2 dejlige hopper efter ham, GulliBine Bint Maras og Nicole Bint Maras. Jeg har 2 OXer mere , en hoppe efter Kupol og en skøn 1 års efter hende og Wisdoms Promise. Plus en pinto araber.

For mig er valget faldet da det er en stærk lille ærlig hest. Den er udholdende , loyal og ikke mindst gude smuk. Den er alsidig og kan bruges til alt og til både unge , nye, erfarne og gamle. Det er bare verdens dejligste hest. Når jeg rider føler jeg virkelig at jeg bliver båret af vinden og jeg føler mig som et med min hest. Jeg kan bruge flere timer ved folden og bare nyde deres skønhed når de danser rundt på folden.

Jeg kommer aldrig til at ride andet, det er helt sikkert!

Hilsen

Marianne Olesen

Stald-MariBo

http://www.MariBo.dk /minisite

Hvis din hest er død, så stå da af!!!

0
0
Svar på denne tråd

personlighed
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 19:55

hjerne og personlighed

Efter min mening den mest geniale hesterace der findes!

Hvis du "forstår" den, får du ikke bedre hest!

0
0
Svar på denne tråd

Kimus..
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 19:59

Jeg er helt vild med den udstråling, din hest har. Wauww, flot!!!

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Healing af hest og rytter :-)

Nu tager jeg snart til darshan (overførsel af lysets kraft)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg byder hjerteligt velkommen....
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 21:36

Hej Bettina og alle jer andre som har skrevet i denne tråd. Hvor er det dejligt at læse jeres gode oplevelser, erfaringer og beskrivelser af araberhesten, det går alt sammen helt sikkert i tråd med de erfaringer jeg har med araberheste.

Det eneste jeg kunne være lidt ked af at læse er, at araberverdenen skulle være svær at "komme ind" at vi skulle være indspist!!! Jeg opatter bestemt mig selv som et åbent og talende og imødekomende menneske uanset hvem jeg har med at gøre,alt krukkeriet har man da intet ud af... Vi har et lille stutteri, men har jævnligt heste i kommision for andre avlere, jeg vil da her byde alle som kunne have interesse i vores heste eller araberheste generelt til at kontakte os. Vi modtager gerne besøg hvad enten man vil købe en heste eller bare er nysgerrig og gerne bare vil tale med os om racen mv.

Mange hilsner Pia

Wonderful Arabians

WROCLAW - Fuldblodsaraber kåret i DSAH & DSP

Står til avlsbenyttelse i 2010

Wonderful-Arabians.com

0
0
Svar på denne tråd

en kæmpe fejl
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 21:57

Jeg havde en araber i tilridning, fik at vide den skulle sælges til en lidt svær dame som ville ride den, den er skrup hysterisk og kan ikke tage at blive behandlet ret meget med sur mine så jeg købte hende for at redde en rytter og en hest for et sammenstød.

Hesten er god nok bare ikke egnet til ridning, men vi bliver ved at prøve mellem føllene.

Ps har dog redet arabere hele livet og er 50 år nu, så det er ikke fordi jeg er uerfaren i racen

0
0
Svar på denne tråd

araber...
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 12:53

min første araber valgte mig, og det tror jeg nu det er såadan med de fleste arabere. hvis de ikke stolder på dig så bliver det ikke din hest.

min opfattelse af araberen er at den vil altid vælge dig først, i forhold til mange andre heste, der måske vælger en spand foder eller frihed først. (der er selfølgelig undtagelser både den ene og den anden vej)

araberen er en arbejdsvillig, lærenem og tillidsfuld ven for livet, som forventer at du gør alt for den, mod at den er det for dig.

vi har nu et lille araber stutteri og lidt andet heste avl. men det er da helt sikkert araberen der er nemmest at have med at gøre.

om men er "in" eller ej, kan jeg kun give ret i. Hvis man ikke går op i show, så er man ingen ting. har man ikke en show hest er den ingen ting værd og når man ser på føl billeder på div. forummer så er det tydeligt hvilke der er show matriale og hvilke der ikke er, dem der er for mange og den ikke er for

men det er jo ikke sådan at man ikke er velkommen i araber kredsene, og alle er også altid søde og venlige overfor alle.

hilsen kristina

ox araber hoppe føl, haflinger hoppeføl og

2års ox hoppeplag sælges

MB Karatt tilbyder bedækning

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

kjhdfkshf
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 13:21

Esma: Tusind tak skal du have. Hun er ved at være en gammel dame. 19 år er hun i år, og 18 på billedet. Vi må desværre indse at hun ikke bliver distancehest igen. Hun har fået en slem skade på den dybe bøjesene og skal have ro i et halvt år. Blev scannet igår. Men hun har været og er stadig en fantastisk hest med sin helt egen sjove personlighed - MEGET staldsur, men når man nusser om hende i hendes boks, er hun blid som et lam. Hun var min ridehest fra hun var 12-17, og det har uden tvivl været nogle af de bedste år i mit liv.

Vi vil rigtig gerne have føl på hende næste år, hvis hun kan holde til det med skaden, blot for at få en dejlig ridehest efter hende.

Billede

Billede
Billede

- sagde Cecilie

The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.

Hubertus Flexline dressursadel sælges billigt - se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Den smukke hest
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 18:10

Hej Kimus,

Selv tak. Og dejligt med flere billeder af hende. For pokker, jeg synes hun er eventyrlig smuk, og jeg nyder at se en sådan skønhed.

Giv hende et varmt nus fra mig. :-)

Jeg ønsker for dig og hende, at I kommer til at nyde hinandens selskab mange år endnu. :-)

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Healing af hest og rytter :-)

Nu tager jeg snart til darshan (overførsel af lysets kraft)

0
0
Svar på denne tråd

Skal aldrig have andet
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 21:20

Araberen er en ener... Jeg skal aldrig have andet! Men jeg faldt i første omgang for udseendet... Gør man ikke altid det?

Puttemusen (Bandidos) er bare bedst i verden!

Et ægteskab er et sted man propper de ting ind i, som man gerne vil beholde :)

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  24-11-2009 21:45

Jeg købte i slutningen af maj 2008 en super skøn OX araber hoppe, og jeg vil aldrig fortryde købet af hende. Hun er simpelthen det skønneste og den hest med aller mest personlighed, jeg nogensinde har mødt. Hun har selvfølgelig sine særheder (hvem har ikke det) og er varm, men det elsker jeg hende bare endnu mere for.

Jeg synes nu bestemt ikke at araber verden er svær at komme ind i. Man skal jo også selv gøre noget for at komme ind i den. Jeg er selv rigtig glad for at jeg er kommet ind i den, og vil for alt i verden ikke kunne undvære det igen.
Man behøver bestemt ikke gå op i shows, men man kan stadig deltage i andre arrangementer, og snakke med folk. Der er f.eks hingstedage og som noget nyt er der kommet en frivillig hingste- og hoppekåring.
Man kan også skrive med araberfolk inde på www.fuldblodsaraber.dk/forum

Jeg har mødt så mange fantastiske mennesker igennem araberverden, og fået så mange flere venner. Jeg synes det er en skøn verden. :)

Simone & Ja'thopa OX
og parten Santana
- Brøderup Ungdomsskole 06/07

Mail/msn - Foto Hjemmeside - Hestegalleri - Ja'thopas Hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  25-11-2009 10:58

Den hjemmeside du har nævnt er jeg tit inde og lure på :) men har dog ikke oprettet medlemsskab endnu..

Jeg håber da at man kan skabe sig nogle kontakter i 'araberverdenen' for vil rigtig gerne ud og se shows, araberstævner og kåringer med andre araberinteresserede.

Og sikke nogle smukke heste der er blevet vist frem her i tråden

0
0
Svar på denne tråd

Shagyaaraber
Forfatter: 
Dato:  25-11-2009 14:19

Jeg har så valgt at købe en shagya araber og ikke en ox'er... tilgengæld har jeg startet distancestævner på forskellige ox'ere stillet til rådighed sæsonen 2009 og udover de fysiske forskelligeheder, så synes jeg at de er meget lig hinanden i sind.

Havde part på Vassen, hendes bror og deres mor for mange år siden. Faldt for deres intelligente væsen, sjove, skønne, højtudviklede personlighed, deres størrelse og type og mange andre ting, så da Sava blev sat til salg, så slog jeg til! På trods af hendes alder (1993), hendes mange skader, mv. så har jeg ikke fortrudt et eneste sekund.

Hun giver så meget igen og har så fantastisk (og sjov) en personlighed, at det nogen gange slår benene væk under mig.

Det var ellers en brun eller rød DV'er, vallak, minimum LA dressur der stod på ønskelisten, men Vassen og jeg valgte hinanden, så det blev skimmel shagya, hoppe, ingen dressurfærdigheder overhovedet, men hun kunne gå distance (som jeg ikke anede hvad var dengang).

Ingen tvivl i mit sind om, at jeg skal have araber igen, hvad enten det bliver shagya eller ox er et fedt for mig, de er vidunderlige begge racer.

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA - ENDURANCE

www.teamshagya.dk og galleri.teamshagya.dk

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 16:44

Flere der vil byde ind? :)

Og læg da gerne et billede af jeres skønhed

0
0
Svar på denne tråd

Tilfældigt
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 16:59

Ja, det var faktisk ret tilfældigt. Det startede med at jeg forelskede mig i en hest der gik på en mark og græssede sammen med to andre heste. "Min" var en ensfarvet paint, så var der en anden paint (plettet) og en skimmel araber. For at gøre en lang historie kort, fandt vi frem til ejerne af hestene (to venner), hestene var sør'me til salg. Min kæreste havde altid drømt om en skimmel, jeg havde bare drømt om en hest ;-) Så vi købte araberen og den ensfarvede paint. Begge westerntilredne.

Vi havde dem i et års tid, hvorefter araberen begyndte at udvise tegn på synsproblemer og blev farlig at ride. Gammel skade (fra før vi købte hende), viste det sig. Frem og tilbage med dyrlægebesøg osv., hvorefter vi via en bekendt til en bekendt fandt en som gerne ville købe hende (til kun at ride på bane med, der havde hun nemlig ingen problemer).

Og så manglede vi jo en ny hest. Og sør'me om ikke der stod en gudesmuk araberhoppe hos nogle, der havde en hestefidus boede (sådan en der samarbejdede med hestehandlere og slige... typer). Nå, men hun havde papirer, var veltilredet omend noget sky (havde turet lidt rundt nogle måneder hos hestehandleren). Vi endte med at købe hende. Hun var godt nok engelsk tilredet, men hva'... vi rider skovture.

Nu har vi haft hende i 3 år, og selvom hun er meget hoppet og MEGET frisk på tur, så er hun alligevel dejlig. Og så smuk at folk altid bemærker hende.

Hun kan ses på min præsentation.

Lene

*** Ubi bene, ibi patria ***

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 18:45

Jamen så vil jeg da også byde ind. Og farligt Bettina og bede om billeder

Jeg startede i det herrens år 1985 med at købe en stor Trakehner. Ældre dame der havde gået spring på Landsplan. Vi havde nogle dejlige år, men bentøjet var slidt op, så jeg skulle ud og have en værdig afløser.

Jeg var benhård i min søgen efter en i samme genre, dog gerne lidt større end den jeg havde haft.

En lang historie gøres meget kort og hjemme i stalden stod pludselig en ox araber hoppe på 148 cm.

Mine mange dejlige oplevelser med det jeg synes er den perfekte hesterace, som andre også har ridset op, har været mange så tror bare jeg kreerer min egen lille billedtråd af de mange skønne ox arabere jeg enten har købt eller avlet.

Here we go

Glamour

Imischa

Pallas Athene

AC Jehmira

AC Vahn-Yah

AC Duha Jamaal

AC Calista Estella

AC Bahiyya Jawahir

AC Abla Hadiyya

AC Zoticus

AC Wali Al Beit

AC Taher Maraah

AC Sabah Enam

Rainmann

AC Qastal Najaah

AC Pana Witem

AC Karisha

Ghalal

Alle med den skønneste plads i mit hjerte og et stort tak til dem fordi de alle bidrog med at berige min hverdag

Hilsen Camilla

www.ac-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 18:49

Åhh nej havde fejlagtigt sat mig i hovedet at tråden lå på opslag og billeder Håber ikke jeg har jokket i nælderne

Hilsen Camilla

www.ac-arabians.dk

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-11-2009 20:04

Altså for mig er alle billederne helt iorden hehe - men det seføli ikke sikkert at HN sys det :)

Sikke smukke heste du har dig :) Synes især AC Wali Al Beit ser lækker ud ;) sikke en gang for sådan en bette skid ;)

0
0
Svar på denne tråd

Min hingst
Forfatter: 
Dato:  27-11-2009 14:44

valgte også mig.

Så selv om det var min første hest,og min familie var meget imod at jeg ville købe en araberhingst,ja så blev det altså ham!

Jeg har selv flere afkom efter ham,samt en del ox hopper.

Billede

Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning

og samlet ridning for løs tøjle

Heste sælges,se præsentation.

Bla. 2 års palominohoppe,2 islændere og 6 års dressur fjordhest.

0
0
Svar på denne tråd

Det er da indlysende
Forfatter: 
Dato:  30-11-2009 18:04

hvorfor man vælger en araber.

Prøv at se Steffen Peters ride på denne araberhingst.

Ynde, lethed, følsomhed, skønhed, ridelighed, samhørighed, tillid, jeg kan blive ved. Hvad mere kan man ønske sig? Taktnørder og biomekaniknørder kan sikkert finde masser af fejl men for mig ser det ud til at både hest og rytter nyder ridtet i fulde drag og er det ikke det drejer sig om.

www.youtube.com/watch?v=B-yvZ6w7U2w

Jeg håber at jeg får lov til at beholde min elskede araber, Bint Zafera i rigtig mange år, for bedre hest kan man ikke ønske sig!

Karen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider