... du kan ikke sammenligne kødkvæg med heste - der dømmes med andre tal.
Jeg har deltaget i Landsskuet siden midt i 80'erne (hvor det hed Ungskuet), og dengang så jeg et enkelt 18 points skilt.
I dag ser vi (i hvert fald i min race) sjældent lavere end 21. Det KAN ske, at der uddeles 20 point, men så dårlige dyr kommer sjældent på dyrskuet.
Det er muligt, at der gives lavere points på de små skuer - det skal jeg ikke kunne sige.
Randi: 24, 23 og 22 points er 1. præmie, 21, 20 og 19 er 2. præmie.
Dyrskuepoints kan ikke sammenlignes med kåringstal (eller føl- og plageskuetal for den sags skyld). Ved avlsforbundets udstillinger gives der jo 5 eller 10 karakterer - ved dyrskuerne gives der "kun" points for helheden, og her kan det let spille ind, hvis vejret er godt, solen skinner, hesten skinner, mønstreren har et kønt smil og "all that jazz". Det er fest og farver, og det har dommerne faktisk "lov til" at lade sig påvirke af 
Du kan dog stadig bruge dyrskuet til noget fornuftigt. Dels får du en karakteristik af dyret - og dels kan du jo nok regne ud, at hvis den opnår 24 points, så ligger den lunt i svinget 
Modsat, hvis hoppen får 20 points, skal du ikke sætte næsen op efter en kåring i DH.
Hesten har godt af at komme med i byen og du har godt af at prøve at håndtere den i fremmede - og måske lidt stressede - omgivelser.
Desuden er det enormt hyggeligt, og man kan (hvis man selv er lidt åben) opnå en fin kontakt til andre avlere/udstillere, som kan komme til nytte senere hen.
Ser vi bort fra det helt personlige - så er dyrskuerne et fint udstillingsvindue, både for racen og for hestene i almindelighed.
Hilsen Sif