Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Point til dyrskue?
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 07:43

Hej

Jeg overvejer kraftigt at slæbe min unge DV med til et par dyrskuer til sommer, da jeg synes det vil være god træning at få hende bedømt om få hende ud at se den slags steder, før jeg lægger et ikke-ubetydeligt antal tusinder kroner på bordet for at få hende kåret i DV.... Men hvad betyder pointene man får til dyrskuer, og hvilke kategorier bliver de bedømt i? Jeg har hørt noget om 22 point og 23 point, som vist skulle være ret godt, men kan nogen fortælle mig hvad det går ud på?

På forhånd mange tak for svar :)

Mvh. Randi

0
0
Svar på denne tråd

Pointsystem
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 08:27

På dyrskuerne kører man med et pointsystem fra 19 - 24 point.

Selv bruger vi ikke pointene så meget, men mere oprangeringen i forhold til de andre.

0
0
Svar på denne tråd

Skala....
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 08:38

@Stald Olsen: Ved du hvornår skalen er blevet beskåret til kun at strække sig fra 24 til 19 points?

Jeg kan erindre at Racing Ace's mor blev bedømt med 17 points og 3. præmie, og min far har tidligere bedømt Hereford med helt ned til 14 points og 4. præmie.

Tidligere havde præmieskiltene farve efter præmieringen:

1. præmie; 24, 23 og 22 points = hvid

2. præmie; 21, 20 og 19 points = lyserød

3. præmie; 18, 17 og 16 points = gul

4. præmie; 15, 14 og 13 points = lysegrøn (mener jeg, de sås ikke så tit)

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

rosetternes
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 10:16

farve har ikke helt den samme betydning på de forskellige dyrskuer

på fyn er

24-23-22 Røde med forskellig størrelse og point påtrykt i guld :)

21-2o er blå også her er point påtrykt :)

Det er langt fra altid at dyrskuerne kan bruges som en rettesnor i forhold til kåringresultater, men hestene kommer i byen og oplever noget :)

Sommerlig hilsen

Jytte Hansen

Som egentlig færdes på HN som privatperson :)

SÅ HUSK !!

at det egentlig ikke er tilladt at have sin egen mening hvis man sidder i en eller anden form for bestyrelse :)

0
0
Svar på denne tråd

Jytte...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 10:17

Jytte; tak for svar - nu er dyrskuerne på Fyn jo mest aktuelt for mit vedkommende :)

Men hvad betyder pointene - er de givet på baggrund af en helhedsbedømmelse?

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 10:18

... du kan ikke sammenligne kødkvæg med heste - der dømmes med andre tal.

Jeg har deltaget i Landsskuet siden midt i 80'erne (hvor det hed Ungskuet), og dengang så jeg et enkelt 18 points skilt.

I dag ser vi (i hvert fald i min race) sjældent lavere end 21. Det KAN ske, at der uddeles 20 point, men så dårlige dyr kommer sjældent på dyrskuet.

Det er muligt, at der gives lavere points på de små skuer - det skal jeg ikke kunne sige.

Randi: 24, 23 og 22 points er 1. præmie, 21, 20 og 19 er 2. præmie.

Dyrskuepoints kan ikke sammenlignes med kåringstal (eller føl- og plageskuetal for den sags skyld). Ved avlsforbundets udstillinger gives der jo 5 eller 10 karakterer - ved dyrskuerne gives der "kun" points for helheden, og her kan det let spille ind, hvis vejret er godt, solen skinner, hesten skinner, mønstreren har et kønt smil og "all that jazz". Det er fest og farver, og det har dommerne faktisk "lov til" at lade sig påvirke af :)

Du kan dog stadig bruge dyrskuet til noget fornuftigt. Dels får du en karakteristik af dyret - og dels kan du jo nok regne ud, at hvis den opnår 24 points, så ligger den lunt i svinget :)

Modsat, hvis hoppen får 20 points, skal du ikke sætte næsen op efter en kåring i DH.

Hesten har godt af at komme med i byen og du har godt af at prøve at håndtere den i fremmede - og måske lidt stressede - omgivelser.

Desuden er det enormt hyggeligt, og man kan (hvis man selv er lidt åben) opnå en fin kontakt til andre avlere/udstillere, som kan komme til nytte senere hen.

Ser vi bort fra det helt personlige - så er dyrskuerne et fint udstillingsvindue, både for racen og for hestene i almindelighed.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Sif.....
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 10:23

Nu er Racing Ace jo ikke kødkvæg Jeg mener hans mor var udstillet det år han var føl og det var så i '79.

Men det har været den samme skala de har brugt til alle dyrearter. Jeg er så tilbage omkring '80 og i Roskilde.

Men jeg er enig i at dyrskuerne er fremragende træning af de unge heste, det fås ikke bedre.

Mvh
Charlotte

Züchten heißt: Denken in Generationen!

Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120

DV- og WM-Ungheste sælges

0
0
Svar på denne tråd

Øvelse gør meste :)
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 10:27

Det er også mest for øvelsens skyld at jeg gerne vil med.

Jeg var med en bekendt til de sene hoppekåringer i DV for et par uger siden, og kræet var fuldstændig roterende, stod og stejlede det meste af tiden og var ikke til at styre. Nu var det en temmelig god hest, så den endte med at gå på fløjen i DH.... Men jeg ville være ked af at stå med sådan en hest ude til en kåring, for de kunne også have valgt at give den en rigtig skidt bedømmelse fordi den ikke ville stå stille så de ikke kunne se ordentligt på den... Og det ville jeg i hvert fald være ked af med min :)

Så vi skal ud og opleve en masse før jeg gider putte penge i en DV-kåring :)

0
0
Svar på denne tråd

Charlotte...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 10:42

Nej, det kan man ikke kalde hende :)

Min bemærkning var henvendt til din oplysning om din far der har dømt Hereford ;)

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Sif....
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 11:09

er du sikker på at:

24, 23 og 22 points er 1. præmie ?

Jeg havde nemlig tre heste med til RD 2009 og de fik h.h. 24, 23 og 22 point. De fik ens skilte men forskellige rosetter:

rød/hvid, blå og hvid.

Jeg synes at det er lidt hårdt at skrive:

Det KAN ske, at der uddeles 20 point, men så dårlige dyr kommer sjældent på dyrskuet.

Jeg har set både 20 og 19 point til RD. Og selvfølgelig er de ikke til 24 point, men alligevel

Inden for visse racer har dommeren meget svært var at give mere end 22 point for dem på 2 år, "for der skal være noget at give af, når dyrene bliver ældre". Jeg har set en to-års hingst få 22 point og ½ år senere blev han, af internationale dommere, dømt til at være den bedste på 2 år + den bedste i gruppen 1 - 3 år.

Men god træning er dyrskuerne - det er helt sikkert.

Mvh

Anne

Nu med Kåret PRE-hingst !

1-års PRE-hingst sælges !

Part søges eller salg:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/128764/

http://www.iberisk-equipage.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 11:12

Pointgivningen behøver afspille, hvordan man ligger....

Kender en, der fik 24 point på dyrskue og kom i IIB til kåringen ca. en måned efter....

Som Sif skriver tror jeg også nogle gange dommerne lader sig rive med af vejr og vind.

Men ta' det som en god og lærerig oplevelse, det plejer da at være hyggeligt - men 3 hårde dage....

MVH.

Betina

Kåret shetlandshingst på 82 cm sælges

Flere salgsponyer på min hjemmeside

www.stutteri-lyngholm.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

på fyn.
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 11:44

Hvis jeg ikke husker meget forkert var der en pony der fik 18 eller 19 point og et grønt roset på fyn i år.

Alle har jo ret til at udstille, og langt de fleste er med forstemningens skyld efterhånden, ja og for træningen :-) For der er noget helt særligt over dyrskue, og de mest umulige krikker bliver ekstremt trætte efter de første to dage, og fromme som små lam :-)

Fotografering, webdesign og grafiske løsninger

www.ad-edition.dk

Se fotos fra Trakehner-begivenheder

og de fleste fynske hestebegivenheder.

0
0
Svar på denne tråd

AnneSN...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2009 11:50

... ja, du har ret - det er nok lidt hårdt at skrive. Det var avleren i mig, der fik overtaget, beklager :)

Du fik mig dog til lige at skimme mine præmielister igennem, og jeg kan se, at ud af 337 dyr er der 4 der har fået 20 points - og der er ikke givet lavere karakterer. Så helt forkert er det måske heller ikke? ;)

Med hensyn til rosetterne, så er det helt korrekt, at de har forskellig farve. Opdelingen i 1. og 2. præmie er faktisk ikke længere noget, man sådan snakker om, det blev meget mere brugt i "gamle dage", hvor man fik papskilte - da stod det nemlig på skiltene (i hvert fald på de dyrskuer, jeg har deltaget i). Eller - det bruges ikke hos hestene. Det er min fornemmelse, at det er væsentligt anderledes hos andre dyregrupper.

Hilsen Sif

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider