|
|
| Ska´ha´min første islænder! |
|
|
Iiih! Jeg er bar´ikke til at skyde igennem! Jeg er jo som ved trylleslag blevet isheste-gal -læs her www.heste-nettet.dk/forum/1/2001093/ 2001093/ hvordan, hvis det skulle have interesse at vide hvordan man går fra "Aaad! En vraltende hårbolle!" til "Isheste! "! Nå,men vi var jo ude og se på en islænder idag,en rigtig køn 4-års hoppe med god størrelse og bredde. Hun er efter Esjar fra Holtsmula og har en BLUB på 105. Hun har været redet i 5 uger ialt så kan nok kun kaldes ryttervant. Havde jo mine betænkeligheder mht en temmelig rå hest når nu jeg er ret grøn som islænderrytter men den stod indefor rimelig afstand og jeg var meget begejstret for annoncen. Hun sælges af avler (kæmpe plus i mine øjne) og vi tog først en lille tur på et par isheste der var gangsat og kunne deres kram så jeg li´kunne få genopfrisket min ellers ret sparsomme praktiske viden om ridning af disse skønne dyr (har redet 4 forskellige islændere 1 gang før jeg sku prøve mit forhåbentligt nye vidunder) . Så sadlede vi ellers næste hold heste og jeg kom op på nakken af min fremtidige hest og følte mig bar´SÅ godt tilpas fra første færd! Hun er rigtig fed at være på -li´tilpas bred og rejst  Hun er jo somsagt ikke gangsat men hun må være et naturtalent når det gælder tølt for vi tøltede helt op til ca 20-25 m ad gangen de par gange vi prøvede og hun tøltede så godt som rent indtil jeg tog hende ned i skridt! Hun var bar så følsom og reagerede på mine mindste hjælpere! Wauw! Jeg var helt høj af lykke og havde den der følelse af at det her bar´er det rigtige match! Hun har det sødeste væsen,meget venlig,fornuftig og medgørlig. Snakkesalig og glad og så kan man bar´mærke hun har haft det godt og har været håndter et af dygtige,tålmodige hestefolk! Så jeg er helt solgt!  Nu ska´hun jo li´gennem vetcheck (gys og gru ) så i bedes venligst alle sammen krydse hvad der krydses kan!  Ih hvor jeg GLÆÆÆÆDER mig til at få min første ismule! Er helt lille-pige agtig og kan sikkert ikke sove før hun står i stalden! 
Hilsen JP -der er i lære som beslagsmed! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykkkkkkkkkkke |
|
|
med det, krydser fingre for at den tølter lige igennem dr. dyr´s tjek  hey hvad med et lille bitte billede af skønheden ? Mvh. Karina
Brunbroget Irish Cob hoppe, Kåret Fløj samt Årets bedste Hoppe Danmark Øst 2009 sælges, Se min præsentation
Velholdt hus Sjælland Stevns på landet sælges omgivet af marker tæt på skov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PAS PÅ! |
| Forfatter:  |
Broget Ko |
| Dato:  |
22-11-2009 20:53 |
|
Jeg vil bare lige advare dig - du kommer ALDRIG op på en stor hest igen nu du har smidt hjertet for de Islandske!!! (Og så må jeg i øvrigt også lige sige at en ikke-gangsat islænder, er det ikke liiiige over målet for en uerfaren islænderrytter....? Undskyld hvis der er noget jeg har misforstået....) Har netop selv købt en Islænder for 3 år siden og hun har ikke været rengående siden jeg købte hende, og nu er hendes gangarter forsvundet så meget at hun kun lige knapt kan trave. Det er et KÆMPE arbejde at få det fil at fungere igen, og HELT over mine kvalifikationer - jeg kan lige knapt få hende op i kondition igen for dyret vil jo tit ikke trave, og trav sætter i øvrigt ingen muskler, som en berider vil skulle bruge hvis en berider skal gangsætte hende for mig igen. (3 forskellige dyrlæger og 2 stævnedommere fra DI har overværet hendes halthedsforløb, og kan ikke finde årsagen...) Det var en advarsel fra en grøn køber der nå står med en meget sød meget stor hund der kan grissepas og er stiv og utrænet 
Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården Mor til smukke Sigrid 31.07.08 Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Islænderbøvl |
|
|
Hvis du har en ismule med meget underlige haltheder, som ingen dyrlæge kan finde årsagen på - så prøv at tjekke om hun har meget stor griffelben. Min ene islænder havde jeg halthedsproblemer med og manglende gålyst - nogle perioder mere end andre - siden jeg købte ham for 5 år siden. Han har været til dyrlæge (deltog i forsøg), haft kiropraktor x 2 og det var først da kiropraktoren nr. 2 sendte mig til at en dygtig dyrlæge, at jeg fik en diagnose. Han havde KÆMPE griffelben, som var deform og gik ind og generet og irriterede gaffelbåndet. Dyrlægen havde ALRDRIG set det før og det burde ikke kunne lade sig gøre. Det første sted han ringede til Ansager sagde da også at de ikke troede på det. Men min hest kom på Højgård, hvor dyrlægen der opererede ham havde set det nogle gange før og ville indberette det som et 'avlsproblem' altså som mus er det hos Varmblodshestene´. Min egen dyrlæge har siden set det igen - samme historie som min - laaaaangt forløbe med mystisk halthed som ingen kunne finde årsagen til. Hun ville have hesten aflivet, men det tror jeg ikke han gik med til. Det er en simpel operation med gode chancer for at blive 'helbredte'. Det er nu et ½ år siden jeg fik min hjem fra hospitalet og han fungerer FANTASTISK i dag 
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular
Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stort tillykke |
|
|
...Med din nye hest  Glæder mig til at se en masse billeder af skønheden 
Marlene H
Ejer af Babberups Don Diablo. Og Junker S.
Siger mange tak til alle ænder,der var med til HN-træf 09 for en uforglemlig weekend:o)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Førstegangs |
|
|
Først stort tillykke med beslutningen om at det skal være nu!  Dernæst vil jeg også sige at jeg synes det er vovet med en uerfaren islænder til en uerfaren islænderrytter. Jeg havde nok valgt en der var sikker i minimum tølten. Jeg har jo Pokki som er helt rå og skulle gangsættes i tølten. Og jeg må da indrømme at der virkelig har været kvaler og bekymringer om det og dem havde jeg bestemt gerne have været foruden. Jeg har ofte siddet og gloet salgsannoncer og tænkt at hvor ville det have været lettere om jeg havde købt en der var både ældre og mere erfaren i sine gangarter! Jo, det har da helt sikkert givet mig en masse erfaring at have unghest, men luksusdyr som jeg er, er det ikke noget jeg gad gøre igen. Og samtidig er det ikke helt nemt at finde undervisere der gider køre ud, kun til en hest, så det skal du også forberede dig på. For undervisning til en uerfaren hest og rytter er meget nødvendigt. Men held og lykke uanset hvad du beslutter dig for. Du vil hurtigt finde ud af at uanset om du køber hoppe eller vallak, så har de det med at formere sig alligevel 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen..... |
|
|
Jamen så har du jo været hele raden rundt. Endnu et trylleslag.....  Held og lykke glæder mig til at se billeder !
Sælges ;
Oldenborgvallak født 12/5-06.... Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård. Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Isheste! :-D |
|
|
Takker alle sammen! Ja,jeg kan også frygte de kan finde på at formere sig selvom vi ingen hingste har på stedet!  Oxalia: He he ja,alt må prøves! Det er jo det der er så fantastisk ved hesteverdenen-der er så meget forskelligt og alle racer og typer er specielle på hver deres måde! Men har jo stadig frieser,tinker og welsh Isbukken er jo "bare en tilføjelse til den efterhånden spændende flok! Jow lidt vovet er det måske nok med en rå men man skal jo heller ikke gøre tingene sværere end de er! fx mht dressur og spring havde jeg egentlig også ret let ved tingene -havde ikke den dér følelse af uoverskuelighed og frustration som jeg kan se nogle andre ryttere har. Nyder stort set altid min træning og den plejer at forløbe fornuftigt og vi når somregel vores mål  Hende her iskamelen var usandsynlig nem at sætte i tølt -spurgte om et var normalt det gik så smertefrit hvortil ejeren svarede at det var det bestemt ikke men han var meget imponeret over min fornemmelse for sagen  Så når hun kommer hjem (hun kommer selvfølgelig gennem vetcheck ) skal hun li´holde en lang vinterferie så hun kan fordøje tilridningen og miljøskiftet og så går vi stille og roligt igang med ridningen og selvfølgelig fast undervisning. Det ser ud til at der er undervisning at få hernede på plutten -udfra klubben Skinfaxi´s hjemmeside så det hopper jeg på så snart vi starter op . Så er egentlig ikke så bekymret for de gangarter pt -det er jo heldigvis kun en "4-gears" og med isbuk-kyndig vejledning ska´det nok gå! Er heller ikke voldsomt bekymret for haltheder da hun syner sund,rask og bevæger sig taktfast og har ok fornuftige stænger og fødder! Hun blir´jo tjekket af dyrlæge som også er kiropraktor og jeg er hovfanatiker så tror vi er dækket ind!  Billeder må i ha´til goe´endnu men jeg lover de kommer når hun har betrådt den lollandske muld! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja undskyld det lige kom til... |
Broget Ko |
23-11-2009 20:13 |
|
...at handle om halthed, det var nu udelukkende for at give et eksempel på at man skal vide hvad man laver, før man gør noget som helst. Hvem er det du mener der underviser hernede?? Eneste underviser der KAN noget er nemlig Susie, og hun døjer stadig meget med sin hjernerystelse. Men jeg hører meget gerne om andre?? Evt PB, for så kender jeg nogle stykker der gerne vil udnervises! En 4 gears er såmænd ikke lettere end en 5 gears - det kan give en trav agtig tölt. Og hvor godt kender du egentligt til tölt i det hele taget, siden du så hurtigt kunne sige at den töltede rent? Hvis den ligger en smule mod trav så vil du hurtigt få en tölt der bliver svær at styre .... Ej, nu stopper jeg. MIN mening er det at er lige lovlig selvsikker at tro at man har styr på det efter et par rideture. Men nu får jeg sikkert bank af dem som mener HN ikke må indeholde kritik. Desuden ser man jo 90% islænderryttere ride forkert, så én fra eller til - i værste fald.... 
Mvh Louise og Skjalda fra Meldgården Mor til smukke Sigrid 31.07.08 Må jeg leje din foldrenser?? - skriv en pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tillykke med hesten |
|
|
Nu spørger jeg nok dumt, aner intet om is-bukke. Men hvis man som jeg, der ikke rider islænder, køber sådan en, kan jeg så ikke bare ride skridt, trav og galop og ikke træne dens 4 gear? Nu nævnes det også at de muskler hesten får ved at trave ikke kan bruges i dens videre uddannelse. Det forstår jeg heller ikke.
Sagde Janne Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke tølt? |
|
|
Hvorfor i alverden købe en islænder, hvis man ikke vil bruge de ekstra gear, Janne? Jeg mener, de er jo ikke helt billige så hvis man bare skulle bruge skridt trav og galop, så er der mange andre racer der koster en brøkdel af hvad man giver for en islænder. JP, hvis jeg vidste dengang jeg købe min første islænder, hvad jeg ved nu, så er der rigtigt mange ting jeg havde gjort anderledes. Bla havde jeg købt en islænder der havde noget lettere ved tølten, end Høffe havde. Som Louise skriver så ved en uerfaren nybagt islænderrytter ikke om tølten er ren, om den er trav- eller pasagtig, eller om den rent faktisk bare luller runt i en blød grissepas. For det er der altså også rigtigt mange der gør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine tanker om tølt |
|
|
Jeg synes så ikke, at det er så svært at lære hestene at tølte (men forberedelsen er ALT) - og jo jeg ved godt, hvordan tølt skal føles. Og jeg har haft andre øjne på, og den er god nok. Den, jeg købte for 3 år siden, var ikke rengående i tølten, og han tølter faktisk rigtig fint i dag. Den anden, jeg købte som kun lige ryttervant, er også godt på vej. Den gl. på 18, som vi har lånt for et par år siden, og som er EKSTREM pasagtig, kan jeg også få til at tølte. Her hjalp en kiropraktor gevaldigt på problemet, sammenholdt med, at tøjlen blev sluppet, og han fik lov til at finde sin egen balance og blev styrket muskulært (selvom det slet slet ikke er nok, hvad jeg har gjort). Men jeg tølter ikke særlig meget. Jeg synes ikke mine muler samlingsmæssigt er langt nok, og så får jeg for megen spænding, og jeg GIDER bare ikke ride tølt, der kun er redet på spænding. Jeg gør RIGTIG meget ud af at styrke hestene muskulært, og det gøres altså i traven, som er forudsætningen for alle de andre gangarter - også hos islændere - iflg. den klassisk ridelære. Herudover lærer jeg dem at bruge sig bagtil, ridet dem godt frem og ned fortil - jeg arbejder ikek med tøjlen overhovedet - og når de begynder at få noget bæring bagtil, kommer tølttrinene af sig selv, når man får lagt lidt frem /stop ind lige efter hinanden og aldrig oveni hinanden. Henadvejen lægger jeg så tølten på signal (det er kun den ene der kan det). Jeg lærer alle mine heste tølten på præcis samme måde (hvilket nok også er årsagen til, at jeg ikke synes, det er så svært, fordi jeg har en opskrift), jeg bruger ikke vægte (et princip) og mine går ikke engang med sko. Men jeg giver dem tiden og muskelopbygningen og derfor kan jeg gøre det på den måde. Jeg har ikke søgt undervisning i islænderverdenen overhovedet - undtagelsen var et par kurser helt i starten, som jeg fik mere frustration ud af end viden - ellers har jeg hentet den i store hesteverdenen hos ikke-islændermennesker (Susan Kjærgård (som lærte mig at få mine heste at tølte ) og Kirsten Hansen) - men jeg har lidt sparring med en anden islænderrytter, som har samme tanker omkring ridning, som jeg har. Pas har jeg ingen drømme om nogensinde at kunne ride (det siger mig ingenting og ser ubehagligt ud for både heste og rytter - det er gangart baseret så meget på stiv ryg, at det gider jeg bare ikke) og så synes jeg faktisk, at det er en stor udfordring at træne islænderne bare i de almindelige gangarter - og de bliver faktisk ret fede og flotte hen ad vejen i takt med at hestene bliver bygget op. Men igen mine hestes gangarter ser ikke ud som de ser ud på ovalbanerne (ingen høje benløft) - de kommer mere til at ligne det, som jeg har lært i tidernes morgen er 'dressur' gangarter. Og det synes jeg er RIGTIG fedt Tølten bruger jeg en sjælden gang på en skovtur - ellers ikke. Jeg synes, at det er præcis lige så fedt at ride en god galop, når nu de endelig begynder at kunne gå noget der ligner en tre-taktet galop. Men igen jeg ved også godt at jeg overhovedet ingen steder har at gøre på ovalbanerne - mine heste ville aldrig have chancen fordi jeg rider efter noget helt andet, som involverer minus spænding 
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej |
Broget Ko |
24-11-2009 14:17 |
|
Det kan naturligvis godt lade sig gøre at holde sig fra at dyrke andre gangarter - men regn IKKE med at skridt, trav og galop bare lige viser sig sådan klokkerent og klart adskilte når det er en Islænder! Så man skal stadig have forstand på gangsætning selvom man kun bruger de 3 du nævner, hvilket man jo gør i forskellige sammenhænge - eksempelvis som jeg lige nu snart skal til: traven for konditionen, galoppen for smidighed og løsgørelse, og skridten for senerne. Når det er på plads (hvis det nogensinde kommer det... suk) så kan jeg genoptage tölt træningen. Ellers findes der 3 gears Islændere. Trav opbygger ikke de muskler i bagparten en hest skal bruge til tölt. Jeg ved godt at du tænker at man kan ride den dybt og samlet, men stadig. De muskler man bruger til at løbe en 100 meter med kan altså IKKE optrænes ved at cykle. Sådan kan jeg vist bedst beskrive det.... Trav opbygger i øvrigt ikke muskler, se blot på travheste De er tunge fortil og ikke så muskelsatte som fx en springhest. Men jo, en samlet trav er fin for musklerne i ryg og bug, men så skal man jo altså lige have en hest der kan holde til den belastning først, og nu står jeg jo med en halt hest - den samler man altså ikke bare lige! Der skal genoptræning til først.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| isbukketræning og andet |
|
|
Broget ko: Heldigvis er meningerne om heste og ridning li´så forskellige som der findes racer!  Udfra Skinfaxis hjemmeside kan jeg finde tre stk hvoraf den ene gir´kurser hvilket jo absolut også er en mulighed hvis ingen underviser på bøhlandet Har heldigvis mulighed for at læsse dyret i traileren og køre til djævleøen hvis det blir´nødvendigt! Mener jo ikke jeg har STYR på det men fra min synsvinkel er det ikke umuligt ( ) TinaU: Tølten føles som den gjorde på de andre -dog lidt mere anspændt i rygstykkerne for man kunne mærke det ikke var så nemt med ekstra dødvægt på nakken,men dog samme takt som tølt vil jeg mene. Kunne mærke at der var en meget hårfin grænse mellem at holde tølten (eller hva´der måtte menes den gik-behageligt var det i al fald) og så traven. Det var tydeligt at mærke når den var ved at falde/faldt ud af "tølten" (når jeg ikke havde den i en ramme) for så blev det til trav. men en del af de gange den var li´ved at bryde takten fik jeg samlet den sammen igen og slap for traven. Jeg kan jo bedst li´at træne ungheste -har faktisk aldrig købt færdiglavede heste da jeg bedst kan li´at forme dem selv og det har virkelig været lærerigt. Da jeg startede med at ride "rigtigt" dvs uden at farte rundt i halsbrækkende tempo med hestens/ponyens snudeskaft vandret i vejret vidste jeg jo heller ikke hvordan man fik den til at gå rigtigt -Men det lærte jeg jo også (vil jeg mene -selvom det at få hesten til at gå "rigtigt" jo også er en smagssag hvornår man har opnået dette)  Søs: Interessant læsning! Jeg er jo en af de "frelste akademiske" og vi bruger jo netop rigtig meget tid på at lave noget muskelsætning -ikke så meget kondi arbejde som Broget ko da jeg mener at man har mere glæde af at sætte muskler før man laver kondi. Men jo igen en smagssag. Kunsten ligger jo i at kunne sortere mellem det/de værktøjer man kan bruge og ej og det gælder jo sådan set for alle uanset hvad man rider og hvad man vil opnå med dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JP..... |
|
|
Det lyder som om du har nogle rigtigt gode rammer for at lykkedes, så jeg er ikke bekymret. Det ville bare være ærgeligt hvis man gik ud og lavede fejl med det samme, hvis man kunne have gjort det bedre anderledes  Held og lykke med handelsundersøgelsen. Jeg forventer billeder  Og kom endelig også ind på Joras hvis du ikke er der i forvejen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder fornuftigt |
Broget Ko |
24-11-2009 19:03 |
|
Men jeg vil da lige sige at jeg er blevet undervist i akademisk af Susie hernede og ikke kan genkende din mening om ikke at have hesten i en vis form før den kan begynde at bygge muskler op?? Jeg gør som flg: Genoptræning: skridtture på asfalt i 3 måneder, langsomt øgende til 2 timer. Herunder ligger jo konditionstrænings start - og man bygger så videre med at begynde så småt med trav. Når man synes dyret kan klare at trave fx 10 minutter uden at falde død om af forpustning, så kan man begynde at samle og bygge muskler. Hvordan gør du det anderledes - og hvordan hulen kan vi have forskellige meninger når vi rider det samme? Nå, fred være med det - suit yourself 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vil bare lige sige |
|
|
JP The Farrier: jeg er glad for, hvis jeg kunen give lidt inspiration Så jeg vil bare sige rigtig meget held og lykke med ismuleprojektet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også ny i islænderverden |
|
|
Jp the ferrier...jeg købte også en islænder her i sommers og har altid kun redet store heste. Men jeg havde det fuldstændig ligesom dig, islændere var grimme og underlige gangarter osv osv...men blev omvendt på 15 minutter på en prøvetur på en islænder...sådan en måtte jeg bare eje...Ja, der er mange ting der er anderledens end på store heste, specielt gangarterne..men man finder ud af det hen ad vejen. Har læst og læst hvad der var af læsestof, set videoer, snakket med andre islænderfolk og ellers opsøgt alt muligt omkring islændere, og jeg synes selv jeg er kommet meget godt ud af det, det er spændende og sjovt at træne dem..så vil bare ønske dig alt mulig held og lykke og kan om alle rigtig godt forstå dit valg...jeg har også frieser og 1 hollansk varmblod, så ved det er en helt ny verden at få islænder. Glæder mig til at se billeder. Rc
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man bliver vel ikke hjernevasket |
|
|
Louise man bliver vel ikke hjernevasket bare fordi man rider denne samme gren. Dressur kan da også rides på 700 forskellige måder, så lur mig om ikke også akademisk kan gøres forskelligt?!  JP det lyder super spændene. Har selv prøvet at tilride en islænder. Hendes far var verdensmester i tølt, så der var jo også visse forventninger til hende(og mig). Og jeg havde aldrig siddet på en islænder før hende! Men jeg fik da fundet både taktren trav galop og tølt(sagde ejerne som avlede og underviste i stor stil) Som Søs brugte jeg egentlig blot mon grund dressur og gik efter den afslappede hest, til at opbygge musklerne også komme det lige så stille! Islændere bliver aldrig rigtig mig, men lige præcis hende ville jeg godt have hjemme i stalden! Men held og lykke med det, og håber der er noget krop ved hende som du siger, så dine lange ben ikke kommer til at lave spor efter jer 
"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"
Springsadle sælges "look a like" sadel til Pessoa AMO sadlerne Trainer Sofi Sadel 16" bred bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sarah - ok |
Broget Ko |
24-11-2009 21:31 |
|
Nåeh, nej, ok, touché  Synes bare jeg plejer at være helt enig med andre akademiske ryttere så det undrede mig bare at jeg nu pludselig gjorde det helt anderledes  Nå, jaja, som sagt før - fred med det. Tror bare jeg er på barrikaderne fordi jeg ELSKER den islandske hest så vanvittigt højt, og ser ALT for mange tilfælde af folk der mener de har forstand på den, men slet slet slet slet ikke har.  Men undskyld - JP kan jo i og for sig godt have styr på det, som en sjældenhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnnee |
|
|
Tjae..jeg har nu også altid haft en enorm forkærlighed for ismuler, på trods af at jeg hidtil kun har avlet OX araber heste i mange år...meen nu har jeg pladsen og muligheden for at følge min drøm ang. ismuler..og gør dette på trods af at jeg så intet ved om disse mv. . meen har da ekspert vejledning, og et generalt kendskab til heste (bl.a. kurser ved selveste Hr. Jørgen finderup i heste genetic/ exteriør generalt mv. ;o) Såe føler mig rimeligt klædt på til dette..;o) Hygge!
OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning! Bedækninger tilbydes! Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vil bare lige ønske |
|
|
dig pøj pøj med det hele...Man bliver afhængig af de små uldtotter  Og med den gode energi du lægger for dagen kan det da kun gå godt... Der er jo trods alt andre der før dig har taget munden for fuld med en hest og man lærer jo af sine fejl...Men tror helt sikkert at det nok skal lykkedes hvis bare du finder en god underviser også:) Glæder mig til at se billeder:) Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke tillykke |
Susse |
24-11-2009 22:57 |
|
JP The Farrier : Stort stort tillykke med din 1. islandske hest og det bliver med garanti ikke den sidste og et stort velkommen i islandskeheste-verdenen. Nu skal du til at holde styr på 4 eller måske 5 gear og hvor svært det bliver afhænger jo af hvor adskilte gangarterne er fra naturens side og hvor godt den rides. Grundridningen er jo ens uanset hvilken hest der rides og det lyder det jo til, at du har super styr på. Så med din entusiasme, dit mod og lyst og med undervisning skal det selvfølgelig nok gå og gå godt  At du har købt en ung nytilredet hest er ikke altid en ulempe. I har jo her muligheden for at lære sammen - men det kræver undervisning af én som virkelig ved hvad hun/han har med at gøre. Du kunne jo også vælge at købe en hest med gangarter lige i skabet og så ende med en grissepasser efter få måneder. Og hvor er det dejligt at høre, at du giver hende en lang vinterferie - dét vil du aldrig fortryde.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan stadig |
|
|
ikke fatte hvorfor den skulle takte urent i skidt, trav og galop bare fordi det er en islænder?? Tina, det var ikke fordi man SKULLE ride de tre gangarter, men det KAN man vel godt? Altså lade være med at træne tølten og så bare ride den som en hvilken som helst anden hest? (jeg er med på at det ikke er derfor man køber en islænder, men man KAN vel sagtens). Jeg kan ikke få ind i mit hoved hvorfor det skal være sværere at ride helt alm. taktfast på sådan en model, hvis den ikke har lært at tølte  Broget Ko: En travhest i træning er da MEGA muskuløs og meget slank, så den synes ikke af så meget. Men de er vildt muskuløse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt svar |
|
|
Ja - man kan sagtens  Men det kan være lidt sværere at finde frem, fordi islænderne ligesom kan bevæge benene på lidt flere måde end tregængerne De har så at sige nemmere ved lige at sætte et ben i jorden, når de mister balancen. Men igen det er meget forskelligt fra islænder til islænder hvor svært de har ved det. Og man skal ALTID have i baghovedet at der kan være noget kiropraktisk - eller dyrlægeting. Min den ene har jo astma, den anden blev opereret i de famøse forben. Men herudover er der stadig lige lidt arbejde for at få gangarterne rene. Hos de raske kan der også været stor forskel - 'min' matti er f.eks. ret renttaktet i skridt, trav og galop fra naturen siden, men embla stort set ikke viser trav overhovedet - og det har taget mig en krig at få hende til at skridte rent. Hende var der dog meget kiropraktisk med da vi lige havde købt hende - men hun er så ikke redet eller arebdjet med det år det tog at rette hende op.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænker |
|
|
at de når de spænder eller de fejler noget, så kan de vælge tølt. Man ser jo tit en tølt som kommer af de spænder underhalsen (ret mig hvis jeg tager fejl, jeg ved ikke meget om islændere), dvs. en falsk tølt eller hvad vi skal kalde det. De har ligesom et ekstra gear at gå over i, hvor en stor ridehest vil lave alt muligt andet såsom at fægte med sine forben hvis man forholder den, hvor en islænder måske vil finde en rodet gang frem? Det er KUN en tanke og ikke sikkert at det forholde sig sådan. Men redet pænt og fornuftig med ryggen oppe BURDE det ikke være sværere at ride 3 rene gangarter på sådan en model end en anden race.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej man kan nå det samme |
|
|
Nej det bør ikke være svært, men når man går igang starter man lidt bagud med islænderne end man gør med tregængerne. Men man kan nå PRÆCIS samme resultat på en islænder  Det er starten hvor islændere kvaderer noget rundt i deres benflytninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kan som søs siger |
|
|
Janne man kan som Søs siger, sagtens få dem rentaktede i alle 4 gangarter, det kræver dog noget mere, da de kvadre noget mere rundt i mellem gagngarterne, så fra starten af, bliver de meget "urene" ved den mindste vægtforskydning eller lignende, fordi de kan.
"Når man går mere op i at komme den rigtige vej til målet, end målet i sig selv"
Springsadle sælges "look a like" sadel til Pessoa AMO sadlerne Trainer Sofi Sadel 16" bred bom
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Mange tak for de positive "tillykker"! Dét luner!  Men jeg tror helt sikkert også at islændere,når de er ude af balance/har smerter,så finder de på gakkede gangarter -simpelthen fordi de kan og på den måde kan prøve at kompensere for fejl og/mangler. Jeg troede jo ikke man sådan rigtig red dressur på de små uldtotter for at fremme de ekstra gear. Men da jeg var på rideweekend på islandsk hesteryg (hvor min interesse blev vakt),fandt jeg ud af at de red dressur i særdeleshed og af samme grunde som man ellers rider dressur på andre heste,nemlig løsgjorthed,smidighed,...kelsætning osv. Jeg troede lidt at sådan en isbuk satte man sig bar´op på -op med snotten og så deruda´i den dersens tølt men da jeg fandt ud af hvor meget teknik der egentligt er i det så blev det pludselig spændende og udfordrende og vupti,jeg er forhåbentlig islænderejer imorgen!  Broget Ko: Ja,der er jo afvigelser indenfor alting -også AKA Jeg er fx ikke så pissebegejstret for BB og hans overbøjning som på mig virker usundt og jeg synes det gør hele konceptet med at få hesten på bagparten svært når den tøffer rundt på forparten. Andre sværger jo til BB så der er vi jo så forskellige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannej |
Broget Ko |
25-11-2009 20:05 |
|
Altså, sådan er det bare! 3 gængere kommer ud af hesten med 3 gangarter klar til brug. Travheste kommer ud af maven med en forkærlighed for trav, og måske lidt svært ved galop. Galopheste kommer ud af maven med en forkærlighed for at vælge galop - osvosvosv - Islændere kommer ud af maven med en kæmpe blanding som de kan jonglere frit med som de vil, men når vi vil ride på dem, så må vi lære dem at kende forskel, for ellers bruger de sig forkert, og med vægt på ryggen går det jo galt! Med andre ord: Sådan er det bare! Du behøver ikke forstå det, bare acceptere at sådan er det, indtil du en dag kan forstå at sådan ER det. JP: Hørt! Heller ingen vild begejstring for BB her, faktisk snarere det modsatte. Men god held med Ishesten, du lyder du egentligt mere vidende om det end jeg lige kunne læse af det første indlæg. Så det skal da nok gå med det, men jeg tror nu alligevel jeg ville have en smule mere ærefrygt overfor dette nye område. Hovmod står for fald? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Isheste! :-D |
|
|
Uhh så er det handelsundersøgelse imorgen! Puha har lidt "noieren" på! Bare det nu går godt! Kryds gerne fingre for bette Aska er i orden!  Broget Ko: Vo intet vover,intet vinder! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløjsovs.... |
|
|
Halløj du  Åh, så sank osse du så lavt og gik helt ned i islænderhøjde  Altså du vil ikke fortryde, og lur mig det bliver svært at komme til vejrs igen, griner. Jeg har i hverttilfælde ikke fortrudt mit projekt "danmarks grimmeste og dårligst byggede ishest" og glæder mig helt vildt til at skulle igang med min Angi rolling, når det bliver hans tur. Der er nu noget over de små istrolde  Jeg har ikke læst hele tråden, men kan fornemme der skrives lidt om gang og træningsmetoder. Uanset hvad og hvordan så husk at en islænder osse bare er en hest. Den er ikke faldet ned fra månen! Så vi ser vel bare hende din nye lille trold, på næste aka kursus  KÆMPE TILLYKKE med hende, glæder mig til at se hårbollen  - forrensen har vi horsemanship video aften fredag kl 19...hvis du og mor har tid og lyst  Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så enig godt sagt |
|
|
Uanset hvad og hvordan så husk at en islænder osse bare er en hest. Den er ikke faldet ned fra månen! Nemlig nemlig - det er jeg bare så enig i 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tine! Halløjsa dér! Jow jow er skam så godt som ejer til min første iskamel! Og jeg glæder mig SÅ meget til at ta´hende med til AKA kursus og vise hende frem og forhåbentlig lære hende et par dansetrin!  Og selvom du kalder den ene af dine danmarks grimmeste og dårligst byggede så synes jeg altså hun er fin og rigtig rar! Og den unge er da også bare smuk! Det blir´spændende når den kommer i gang  "Uanset hvad og hvordan så husk at en islænder osse bare er en hest. Den er ikke faldet ned fra månen!" Griner! Og hvor har du ret! Hvor svært kan det være ikk? Fandt jo så også li´ud af at Aske har et gear mere en tølt! Var ellers sikker på hun kun var en 4-gears men næ til handelsundersøgelsen idag skiftede den lystigt mellem trav,tølt,pas og galop og div. glade badutspring så jeg fik fremvist hele alfabetet!  Jeg må have taget fejl og forvekslet hende med én af de andre jeg har set på eller også har hun udviklet pas siden weekenden (ejeren trak også lidt på smilebåndet) men hva´faen! Nu er det en "rigtig" islænder med 5 gangarter (heldigvis viste hun klart mest tølt)! Men for dælen hvor er hun dejlig! Kvik,kæk og med det sødeste fjæs! Jeg tror jeg kunne fortælle stolpe op og stolpe ned om den li´til juleaften men det vil jeg prøve at forskåne dig for! Ska´li´se på det mht horsemanshipaften! Lyder super hyggeren -tjekker li´om manden kan undvære mig (og lave hus selv ) og med min gamle mutsi!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|