Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Øv øv og atter ryg -dårlig ryg
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 13:45

Som nogen nok ved har jeg en noget træls ryg, hvilket påvirker min ridning af og til.

Da jeg var 18 år fik jeg konstateret begyndende slidgigt mellem 5. og 6. lændehvivel. Siden er kiropraktor, fysioterapeut, rygtræning med tilhørende massør været inde over, og alle har givet op. Den sidste rygtræning sagde de det var spild af min tid og penge at blive ved at komme. Jeg kunne selvfølgelig forsøge at komme 3 gange om ugen, i arbejdstiden selvfølgelig, for at se om det evt ville hjælpe. Pga af arbejdet kunne dette selvfølgelig ikke lade sig gøre.

Min ryg er ikke blevet bedre siden jeg var 18 år, tværtimod. Nu har jeg ondt helt bestemte steder på rygsøjlen, ikke kun i lænden, længere oppe lige under skulderbladene og nakken. Så i dag var jeg hos lægen. Når jeg bliver kold om måsen, hvilket er næsten uundgåeligt her om vinteren er min ryg mega træls, stiv og øm. De dage er ridning en pinsel mere end en fornøjelse.

Ak ja, det første min læge siger er Scoliose og svajryg, der næst svage facetled (mener jeg hun kaldte det) og så er det videre til røntgen. Er det ovenstående er der nok ikke meget at gøre ud over at klage til producenten (læs: mine forældre).

Vinteren er klart det mest trælse periode for mig mht ryggen, så jer HN'ere med dårlig ryg, hvordan kommer igennem vinteren uden at vælte jer i smertstillende???

MVH Trine

Un cruzado con genio y corazon

En krydsning med hjerte og karakter

www.bricksite.com/romero

Nu katte"mor" igen :)

0
0
Svar på denne tråd

Øv øv og atter øv...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 13:57

Jeg har skæv ryg+svaj...Hypermobile ledde og alle symptomer på gigt, der bare ikke kan måles...

JEg sværger til mine smertestillende hver dag i vinterhalvåret..Lange skiunderbukser,lange varme trøjer og et bredt bælte at en form for uld eller noget, der dækker lænden(det er desværre gået til nu og kan ikke finde et nyt)

Krydser fingre for at røngten ikke viser alt for trælse ting...

Mvh. Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 14:06

en træls periode. Jeg er også hypermobil og har 3 discusprolapser og slidgigt i bækkenet.

Det eneste jeg kan gøre er at styrketræne og tage gigtmedicin når det bliver FOR slemt.

Styrketræningen gør at jeg kan lave det meste men med omtanke.

Tænkte på at anskaffe mig en ismule da de er noget bedre at ride for ryggen

Dejlig 4 års hoppe efter Armano til salg

0
0
Svar på denne tråd

Som "er her bare"....
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 14:15

.. skriver, så handler det om ikke at blive kold om ryg, lænd og bagdel - og heller ikke om fødderne, for det suser lige op i ryggen.

Altså altid en undertrøje, som går NED i trusserne, der må ikke være "et stykke med bart".

Fornuftige strømper, som går et stykke op ad læggen, og gerne støvler (lange eller ankelmodellen).

For mig virker det med uldne sjaler - jeg har adskillige i forskellige farver, og dertil en række forskellige "lukketøjer", så jeg kan bruge dem almindeligt, over en skulder, om hofterne osv.

Ingen korte jakker, men altid nogle, der går ned om måsen, også til at ride i.

Thermochaps til udendørs ture (og til at tage på, mens jeg skridter af, for da bliver jeg kold).

Skiundertøj når jeg skal udendørs.

Aldrig sidde på en kold stol (f.eks. i ridehallen), men altid sidde på en pude, et tæppe, et dækken eller lignende.

- og så skal du sørge for at holde kroppen i gang, f.eks. med daglige øvelser, så dine muskler ikke bliver stive og ømme.

For mig virker det også godt at hoppe en tur i solariet engang imellem. Jeg vælger bare det "svageste", så jeg ikke bliver grillet - men stadig godt gennemvarm :)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Suk suk suk suk...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2009 14:33

Kommer det fra en - der skal til forundersøgelse og MR-scanning på et privat ryghospital i Odense i morgen...

Jeg er hypermobil og min lænd/hofter driller mig, jeg sidder skævt og har smerter... ØV!

Er spændt men samtidig gruer jeg for hvilken diagnose jeg får...

Hilsen Jannie

Den heldige ejer af de to skønne hopper

Super Sisse og

Sammie Superstar

og låne-avlshoppen RDH Dream Girl (insemineres foråret 2010)

Grafiker og webdesigner Hestenes eget website

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider