|
|
| Går du med pels.......... |
|
|
www.peta.org/feat/ChineseFurFarms/ index.asp
Advarsel: Videoen indeholder chokerende optagelser af dyr der lider! Og nej, jeg er ikke imod pelse som sådan, men måden dyrene bliver aflivet på, samt det liv de har levet, skal være i orden. Hvad garantier har vi egentlig? Mvh Liz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Nej jeg går ikke med pels, jeg syntes det er grimt, kan overhovedet ikke se det flotte i det, så vil jeg hellere have en anden smart jakke, halstørklæde eller lign!
Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...
Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.
Se præs. for mere info...
Er livet ikke skønt, at leve for at være til 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| 123456 |
| Forfatter:  |
Artex |
| Dato:  |
15-11-2009 11:50 |
|
Nej, jeg går ikke med pels... Synes det virker lidt klamt at pakke mig selv ind i et dødt dyr. Har ikke som sådan noget imod at andre går med pels, hvis de har lyst til det. Så længe dyrene er blevet behandlet ordentligt imens de levede og er blevet aflivet på en human måde, så er jeg sådan set fuldkommen ligeglad med om de bliver til frakker, tæpper, biksemad... Men det er jo svært at vide om lige præcis det dyr en pels er lavet af har haft det godt, der har jo været mange historier om at pelsen ikke helt kommer derfra hvor producenten påstår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Niks niks niks |
|
|
Smuk pels tilhører et smukt dyr Og alligevel rider jeg rundt med ridestøvler lavet af kalveskind. Men der har dyret forhåbentligt haft et andet formål end blot skindet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte lige.. |
Artex |
15-11-2009 11:52 |
|
selvfølgelig bruger jeg da læder saddel osv når jeg rider.. Hvorfor jeg ikke opfatter det som "at pakke sig ind i et dødt dyr" det ved jeg ikke.. Ingen fornuftig forklaring, det synes jeg bare 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tajeh... |
|
|
Jeg går ikke umildbart med pels... Men jeg er af den opfattelse at man får den bedste og pæneste pels, ved at behandle dyrene ordenligt... Det kan jo ses hvis det dyr ikke har det godt på deres pels... Det ved jeg fra mine egen kæledyr, ikke at jeg lave dem til pels, men da min kanin var syg, kom det til at påvirke pelsen... Mine katte kunne det også ses på pelsen at de ikke havde det godt, eller ikke fik den rigtige mad, det samme med mine heste, og mir maresvin... Derud over vil jeg helst gå med pels, hvis jeg ved at de ikke kun er opdrættet til at give pels, men at man bruger det hele, som med det meste læder... Og et eller andet sted der det da mere 'økologisk' og klima rigtigt at gå med noget naturligt... Pels, læder og strik er da mere naturligt end kunststof...
Perle Min kære mor, jeg elsker dig, sov godt Født: 5/6 1958 Død: 19/7 2008 Farvel Felix Hvil i fred Charmetrold og Hjerteknuser D. 21/8 2007 En gang utro, altid utro Livet er hvad du gør det til... Tænk positivt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gå med pels.. |
|
|
Vrinsk fra Esma
Kun den der bestiger bjerget får udsigt over dalen..
Healing af hest og rytter :-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| starter hos os selv..... |
|
|
Man kan jo ikke fra den ene dag til den anden revolutionere verden, så hvis man vil have noget afskaffet og stoppet, så er man jo nødt til at starte ved en selv. Så derfor er pels ikke noget vi gør os i herhjemme. For hvis jeg vil af med de forfærdelige forhold som pelsdyr lever under og de afskyelige aflivninger, så må jeg starte ved mig selv og lade være med at købe det. Så ingen pels her! Ligeledes kan jeg fortælle at jeg også kun køber tun med de små "happy dolphins" mærker på, så jeg er sikker på at mit tunindkøb ikke går ud over delfinerne. Og når der handles æg, så er det altid hos naboerne, hvor hønsene er fritgående og har det godt. Skulle det ske, i perioder, at naboerne ingen æg har, så kunne det aldrig falde mig ind at købe buræg. så heller undvære æg.
Venlig hilsen -miki-
Foderplaner udarbejdes, mere info, send PB.
Hjemmesiden om krybbebidning og vævning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
WinnieM |
15-11-2009 12:10 |
|
Nej, heller ikke her. Kh Winnie
www.wmgalleri.dk - GALLERI & DESIGN TIL RYTTEREN - NYT: HESTEHALE-EXTENSIONS VIND HESTEMALERI 24. DEC.
Julegaveidé: GAVEKORT til hestemaleri!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja sæl, kalv og ko |
Nugga |
15-11-2009 12:22 |
|
Ja, jeg går med pels! Sæl (luffer havde ikke råd til en anorak sidst jeg var i Grønland) Kalveskind på fødder og i sofaen. Sofaen er lavet af okse. Jeg synes det er forkert at behandle dyr dårligt, men har I prøvet at spørge om hvor skindet til jeres sko kommer fra? Eller til sadlen? Jeg spurgte til sofaen da jeg skulle købe den, og da den var dyr, så ville jeg altså have at dyrene skulle have det godt. I Ilva kunne de ikke svare for sig, eller de ville ikke, så deres sofa belv det ikke. Boconcept og Ikea kunne. Og deres ting var iorden. Mink er jeg ikke til, jeg synes det virker frue-agtigt..sådan lidt Maude fra matador:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffffff |
|
|
Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej - men alle mine tanker, vil altid følge dig.. (Mads & Mikkel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja......... |
CarolineR |
15-11-2009 12:29 |
|
Ja, jeg går med pels. Jeg har ikke set dit klip, men har tidligere set diverse klip med dyr der bliver pelset. Og jeg er helt enig i at det er ganske forfærdeligt og bør stoppes. Jeg ville dog ønske der var meget meget mere oplysning omkring hvilke produkter udover eks. modepelse disse dyr bliver udnyttet til. Jeg mener faktisk ikke at man kun bør lange ud efter folk der går med pels i den forbindelse. En pels jakke er ikke nødvendigvis af den herkomst. Der findes mange steder hvor pels dyr bliver behandlet godt og aflivet humant. I bund og grund er en lædersadel vel ikke mere nødvendig end en mode pels ? Der findes jo såvel kunststof sadler som der findes fake fur. Hvad er forskellen? Når det så er sagt så tror jeg slet ikke man kunne kvæle den industri i eks. Kina ved at folk stoppede med at gå med pels. Hvad med ,alle de andre utallige produkter der også stammer fra disse dyr og som folk køber og bruger fordi det ikke er så synligt som en mode pels eller fordi de ikke er klar over hvilket produkt de køber?
Dressurpony sælges Kontakt for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
Britthn |
15-11-2009 12:30 |
|
Jeg har ingen pels, men kunne helt sikkert godt finde på at gå med det. Al den snak om pels får mig til at tænke på et afsnit af Friends, hvor Phoebe arver en pels, som hun ikke vil gå med. Og Chandler siger, at det da også er bedre at gå med en jakke, som børn har siddet og lavet... Min pointe er, at jeg helt klart støtter tiltag, hvor der er mere kontrol med, hvordan dyrene bliver behandlet - eller at der ikke bliver brugt børnearbejde. Men det bliver svært at være 100 procent sikker...Især når mange danskere samtidig gerne vil købe billigt...
Kh. Britt
Valhallas Abigail "Abby" - En af verdens smukkeste heste
Welsh Cob - mit valg
Medlem af Bullerklubben
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhmmm |
|
|
Ja, jeg går med pels. Kunne derimod aldrig finde på at gå i mink..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| artdyukilkjhtr |
Gitte C (Gila) |
15-11-2009 13:06 |
|
Jeg har en gammel pels fra min mormor, som jeg ikke aner hvad er lavet af og jeg synes ikke den klæder mig, så den hænger bare... Dyr som har levet et frit og naturligt liv, må for min skyld gerne blive til mad, pelse, sko, sadler, ben-skeer, smykker osv. - men nej, der må selvfølgelig hverken overskydes, -fiskes, -fanges! At vi så accepterer at spise og købe produkter, fra dyr der har levet i små bure, på tremmer, på ensidig kost og langt, langt, langt fra, hvad der er naturligt for disse dyr, dét er pinligt! Dette gælder i øvrigt også for mig selv, der sjældent skænker HELE dyret en tanke, når jeg står og kigger ned i køledisken eller kigger på nye flotte vinterstøvler - men jeg BURDE jo gøre det. Når politikerne ikke gør nok, er det jo kun vi forbrugere der kan ændre på tingene og få butikkerne til at købe "fornuftigt" ind! 
Gitte C BREYER MODELHESTE Samlerobjekter og legetøj til hestefolket!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pels... |
Laban1 |
15-11-2009 14:05 |
|
Nej jeg går ikke med pels, syntes dyrene skal beholde deres pels selv 
Kunsten at være klog er kunsten at vide, hvad man skal ignorere.
Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NEJ.... |
|
|
det gør jeg ikke- engang det såkaldte fake pels etc efter det kom frem det alligevel kunne være noget hunde el kattepels mv. Jeg rører det IKKE. Blev dyrene i det mindste behandlet ordentligt og slået ihjel inden pelsning etc - men det gør de jo ikk engang. Og jeg bryder mig helleri kk om man kun gør det for pelsens skyld. Skind støvler, jakker etc i ko og den slags - det er noget andet. For koen der spises osse, så der går dælme ikk meget til spilde af den. Så kan det jo diskuteres om det er en ko der har haft et godt liv- det kan man kun garderer 100% ved selv at opdrætte, fodre den og passe den, for desværre har der jo været fremme i medierne at der i super best bl.a. var snyd med de labels der sad på kød fra såkaldte fritgående dyr- ja de havde så ikk været så fritgående alligevel desværre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pels... |
|
|
Ja, det gør jeg. Jeg har ikke en pelsjakke/-frakke, men jeg har flere tasker af sælskind og så skal jeg snart ha' mig et par sælskinds-sutter. Derudover har vi et sælskind liggende på en skammel, vi har et isbjørneskind liggende som er blevet garvet og vi skal finde ud af at få det hængt op på en væg, og vi har en narhvalstand stående. Ingen af dyrene er blevet dræbt kun for skind/knogler/whatever. De er blevet spist, og så er resten blevet solgt, så intet går til spilde. Havde også haft et rensdyrskind hvis det ikke var fordi de har tendens til at drysse. Kattene elsker at ligge på sælskindet. Jeg har også skindsko, ruskindshandsker, en hue lavet af kaninpels. Da jeg red var det i lædersadler, med læderridestøvler og trenser lavet af læder. Jeg går ind for dyrevelfærd, og jeg elsker dyr. -Og bevares, jeg synes da klart pelsen ser flottest ud på det levende dyr, men kan ikke se hvorfor man ikke lige så godt kan bruge det når man nu alligevel skyder/slagter dyret for at spise det. Synes klart det er bedst at udnytte alt så intet bare bliver smidt ud/går til spilde. Så ikke videoen der er linket til i første indlæg, men har set frygtelige videoer før med dyr der bliver flået levende, og jeg synes det er ganske forfærdeligt at den slags sker. Jeg ved ikke rigtig hvordan man kan undgå den slags, udover at vi som forbrugere skal være bedre til at lave research før vi køber diverse produkter. -Og ikke gå efter det billigste af det billige, men være villige til at betale ekstra for kvalitetsprodukter der ikke er lavet af børnearbejde eller af mishandlede dyr. -Og så må man håbe at producenter og forhandlere er ærlige... Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.... |
CarolineR |
15-11-2009 18:39 |
|
Stute: Blot til info kan sålerne i sko faktisk godt være fra en hund. Det er det jeg mener med at man burde bruge flere kræfter på at informere end blot at gå efter dem der går med pels!
Dressurpony sælges Kontakt for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det gør jeg. |
|
|
Jeg har en minkpels, og jeg synes den er super lækker og flot. -Jeg spiser også pasta med kødsovs, velvidende at kødet stammer fra en ko. -Frikadeller nyder jeg også, velvidende at et ellers ret intelligent dyr har måtte lade livet. -Mine heste har også lædersadler og trenser, og guderne må vide hvor det læder stammer fra. Noget jeg personligt ikke synes er pænt, er dunjakker (og hvor kommer dunene fra... Og var de fjerkræ overhovedet døde inden de blev plukket?), men derfor kigger jeg aldrig skævt til en person i sådan en, eller har brug for at sætte 10 !!!!! efter mit NEJ, på spørgsmålet om jeg kunne finde på at iklæde mig en sådan genstand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej aldrig |
|
|
intet som helst. Pelsværk fremstilles ikke på en måde jeg kan stå inde for og er ikek nødvendigt for at jeg kan holde varmen. Der findes udmærkede alternativer i kunsttof, uld, bomuld og læder. Det er overflødigt at holde dyr for udelukkende at bruge deres pels. Må dog indrømme at de få gange jeg har rørt ved en ægte feks minkpels af høj kvalitet kan jeg sagtens mærke at det er et utroligt lækkert og luksuriøst materiale. Virkelig smukt og skønt. Men kunne aldrig bære det. Jeg er ikke vegetar og dermed går jeg også gerne med skind og lignende produkter som er biprodukter til kødproduktion. Kød er nu engang en god måde for mennesker at få protein. Så læder/skind osv går jeg gerne med. Det samme med biprodukter fra jagt. Enten bestandsregulering eller jagt for kødets skyld. Dermed gerne voksen sæl, rød ræv, lam osv. At opdrætte dyr under dårlige forhld alene for pelsproduktion er for mig en luksus som er usmagelig. Kødproducenterne måtte også gerne opdrætte dyrene under endnu bedre forhold end de gør i dag. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
Tre gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Alle af egen avl. http://www.alby-horses.com/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
Laban1 |
15-11-2009 19:10 |
|
Og bryder mig ganske enkelt heller ikke om pels, syntes det er alt for forfinet til mig, og kunne aldrig drømme om at støtte en minkavler, og mine kyllinger køber jeg hos en privat, her ved jeg hvordan de bliver slagtet, og så er kvaliteten langt bedre.
Kunsten at være klog er kunsten at vide, hvad man skal ignorere.
Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg går lige nu og venter på at få gedeskind tilbage fra garvning.
Det er egne geder - de er født her på ejendommen, de har haft et godt liv med masser af plads + løsdrift og de er slagtet her på stedet.
Køder smager fortrindeligt.
Jeg glæder mig meget til skindene kommer hjem igen.
Det er bl.a. disse 2 frækkerter : 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har du en |
|
|
Dun dyne ?? for I er vel godt klar over de sidder og plukker dun af levende gæs ikke. Det samme gælder de dyre dun jakker. Jeg har et par pelse, en af ged og en af opossum. Begge dele dyr som bruges som føde i andre lande.
Satis temporis mihi est ( Jeg har tid nok)
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg jeg har |
|
|
en kaninpels som en stola,tror jeg det hedder. min veninde har en smuk grøn mink pels som sjal. Mine sadler, og trenser er af læder, mine ridestøvler er af læder , har ride handsker af Kalvelæder, elsker de handsker, har flere at de der lammeskind til under sadlen, og i gamacherne. Så ja det gør jeg. Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja... |
|
|
Elsker mine pelsjakker. Ville ALDRIG undvære dem. Stute: Du skriver at støvler, såler osv ikke er det samme, for der har man ædt kødet. Så sandt, så sandt. Men har du nogen sinde prøvet at spise en mink? Fy for s*t*n, det nåede aldrig min mund. Lugten var rigelig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Furius - man spiser også geder i DK - det er faktisk både dyrt og fint kød.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pelstøj |
|
|
Jeg synes ikke pelstøj er særlig pænt... det er lidt for hulemandsagtigt. Så nej, det gør jeg ikke.
*** Ubi bene, ibi patria ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Går også med pels |
|
|
Jeps jeg går glædeligt med min grønlandske sælskindspels. Og skulle jeg ønske en pels mere, ja så bliver det også pels fra Grønland.
Hilsen Solveig med traveren ♥ Emile ♥ The loveliest horse ever born
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun fordi jeg har den |
|
|
Jeg har faktisk en gammel hellang ulvepels hængende i skabet, har ikke brugt den de sidste tre år. Overvejede faktisk at smide den ud, men vi bor rigtig langt ude på landet og når jeg skal gå tur med hunden her til vinter, ja så kan jeg ligeså godt bruge den der. Men ku faktisk ikke drømme om at gå ud og købe en pels, hvis jeg sku ha en ny vinter frakke. Ikke fordi jeg har noget imod pelse, men syns bare ikke det lige er mig Hilsen Bondekonen Tina
- Jeg kan
- Jeg vil
- Jeg gør det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| jeg.... |
|
|
Jeg fortrækker fake pels (div fake. ikke kat der skal ligne mink, osv.) Derudover er mine støvler af læder, jeg har en læder jakke, adskellige læder tasker og punge.. Min dyne er laver af ederdun, dun er er samlet fra rederne på stranden, efter ænderne er fløjet sydpå (eller hvor de nu flyver hen??) Pels holder jeg mig principielt fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der har været nogle grimme scener fra nogle få minkfarme, og straks er folk helt oppe at køre? Hvis de undersøgte div ko, svine og hønse farme, ville billedet være det samme disse steder, der er altid nogen, som ikke behandler deres dyr ordentlig. Kender flere minkavlere, som behandler deres dyr rigtig godt, men det er jo ikke dem vi høre om? Pels har vi jo brugt i mange tusind år, får at varme os, så kan ikke se noget forkert i at bruge det, bare vi behandler dyrene ordebtligt
I vore dage opdrager man ikke sine børn Man financierer dem! Medlem af Bullerklubben, på Facebook!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pels ja tak |
|
|
Ja, jeg går med pels hvis jeg ved hvor skindet kommer fra. Bl.a. har jeg en dansk rød skovræv skudt af en jæger, som jeg hænger om halsen når det er rigtig koldt. Den luner dejligt, og ræven skulle skydes alligevel for at regulere bestanden, så de ikke sulte ihjel om vinteren.
Jeg køber aldrig billige produkter med pelsbesætning som man ikke har en chance for at vide hvor kommer fra, og om det er hund, kat eller hvad pokker det er.
Jeg har intet problem med produkter der stammer fra dyr, ligesom jeg heller intet problem har med at spise kød - men jeg er ret kræsen med hvor tingene kommer fra - og kan jeg ikke få det at vide, vil jeg ikke have det - så enkelt er det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CarolineR |
|
|
det kommer jo nu engang andet på hva sålerne er lavet af- nu sys jeg ikke jeg ville sidde og skrive ALT ind, og derfor beskrev jeg enkelte ting. Dancer: jeg skriver intet om såler før nu- de ter skam en anden der gør det Men nej jeg ville heller ikke smage en mink- jeg ahr været i en mink stald men sys ikke lugten var SÅ fæl igen trods alt. Men ok det var en af de gode stalde hvis man kan sige det sådan. Ja dun i jakker, dyner etc. Jeg har en gammel jakke- men i stedet for dun er det en af de der som egentlig virker på samme måde. En af dem med det der vatagtige halløj i (ved ikk hva det hedder). Men det er ikk dun. Jeg har en fiberdyne el hva de hedde- min mand en termordyne, som osse er sådan noget fiber noget- vattæpper/sommerdyner som ikk er af dun. Jeg har EN dyne med dun i fra da jeg var barn og inden man vidste hvordan dyrene blev behandlet mv. Men den har jeg fra dengang- og smide den ud hjælper sådan set ingenting på det hele når den blev købt dengang. Det er så ikke en jeg bruger men en jeg ahr som hundene skal ha når deres er slidte- el hvis der er overnattende her hjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pels? Ikke p.t. |
|
|
Men jeg vil ikke udelukke at jeg kommer til det på et tidspunkt - sæl er sindsygt smukt. Men ok, hvis man barberer hårene af huden og kalder det skind istedet for pels, så iklæder jeg mig døde dyr hver dag.
"Jeg har ondt af folk der ikke drikker, Tænk at vågne op om morgenen og vide, at man aldrig får det bedre" Frank Sinatra
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg elsker |
|
|
min nye hue - 80% kanin, 20 % vaskebjørn. Jeg elsker jakker med pelskrave - og jeg drømmer om en kort pelsvest eller kort pelsjakke. Jeg har læder støvler, læder sko, læder sadel, læder trense. Herudover spiser jeg kylling, gris, ko osv. Ps. Hvem har bildt jer ind at danske pelsdyr bliver flået levende? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
|
|
Nej går ikk med pels. dog har jeg nogle skind støvler men så det også det jeg sys pels er klamt og kunne aldrig finde på og gå med det
Heste i nutid, i datid og for altid..
Lækker 1 pony søger part. 4771 Kalvehave
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SUK!!!!!!!!!!!! |
|
|
Den her pels debat er efter jo så latterlig at det ikke går an! Vis en video fra Kina hvor man flår dyrerne levende og folk er helt i hopla! De afliver sgu alle deres dyr nok så inhumant derude. Om de så skal bruges til pels eller ej! Eller hvad med Halal slagtning??? Er det ikke lige så frygteligt? JA jeg går med pels og jeg har ganske mange af dem. Som flere mink/pelsavlere også har sagt i medierne, så skal dyrerne have det godt for at få de flotteste skind! Ergo ingen bilka/Netto/Føtex produkter her, som har få dækhår og ser nussede ud i skindet! Nej kan virkelig ikke forstå at folk hidser sig så voldsomt op over dette med pels! For mig virker det så forfærdelig teenage hysterisk! Der er så megen anden elendighed her i verden som vi egentlig meget hellere burde bekymre os om... Det er da helt og aldeles forfærdeligt at lille søde Linka på 2 i Peru ikke har nok tøj til vinter, så hun kommer til at fryse ihjel. Eller lille Quang som har siddet ude i Kinas land og med blødende fingre har syet din fine nylon jakke?! Find dog noget andet at gå op I folkens.
Dansker bosat i Norge! Beklager div. stavefejl - en nydelig blanding af dansk og norsk!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
|
|
Nu var det ikke lugten fra en minkfarm jeg hentydede til. Men lugten af stegt mink! Det var bare en "prøvestegning" for at gøre opmærksom på, at dyret absolut ikke er spiseværdigt. Og bare lugten af kødet... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kagesmagergodt |
Asta ♥Isabella♥ |
16-11-2009 10:35 |
|
NEJ jeg går ikke med pels. Synes det er unødvendigt, og ulækkert - simpelthen usmageligt. Dyrevelfærd går jeg også ind for. og jeg synes heller ikke det er i orden den måde de bliver behandlet på - eller som mange andre dyr bliver behandlet på. Stop det fis, og brug tiden på noget andet end dræbe dyr på de mest uhumane måder. Hvorfor er det pænt at gå rundt med en ræv MED hoved fx? Fatter ikke logikken....
LAngt ude det kalder jeg det.
Asta
>> You just can't live in that negative way... make way for the positive day! <<
Rest In Peace Isabella! :'(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxxxxxxxxxxxx |
|
|
Asta: Når du nu skriver så "aggresiv" en udmelding, betyder det så, at du ikke ejer en eneste ting lavet af læder heller??????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej for synes det er grimt |
|
|
Nej for jeg synes det er grimt. meeen jeg har da ståpels engang imellem når jeg fryser 
JANE
------------------------- oooOOOooo --------------------------
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asta ♥Isabella♥ |
|
|
Ad siger jeg bare. På et af dine billeder rider du med en PISK Ad ad ad. Føj. Hvorfor bruger du ikke din tid på noget andet end at ride rundt med en PISK på din hest. Simpelthen USMAGELIGT!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dancer |
|
|
det ahr jeg nu heller ikk prøvet for jeg er ikk i nærheden af nogen når de pelser dem - og vil ikke påstå jeg ville prøve og stege for at spise en mink heller. Altså hvis ikk jeg vidste hvordan det lugtede hvilket jeg godt kan forestille mig (lugten). nann0511: Hvem skriver at danske dyr pelses levende ?? Jeg kan så sige at så vidt jeg er orienteret avler vi ikke vaskebjørne her hjemme til pelsning, og dem de bruger fra udlander DE pelses faktisk levende (i hvert fald rigtig mange steder). Og det har jeg desværre haft æren af at se en video af! Det er rigtig fedt når dyret overlever pelsningen og er levende bagefter og så smides på et koldt beton gulv som allerede er dækket af andre pelsede dyr og den stadig prøver at kravle rundt mens den lider uhyggeligt... Klitgaard »Que Feliz«: Hvis du sys det er SÅ latterligt hvorfor deltager du så i debatten? Og hvorfor er det værre at der sidder et barn og med blødende fingre frem for dyr der nogle steder pelses levende måske? Det kan da godt være DU mener det er det- men det er ikk sikkert vi andre gør. Vi er nogle der prøver at gøre hva vi kan hvor vi kan og ikke bare på et sted, el kun når det omhandler den her lede race kaldet mennesket! H&M er nogle af dem der bruger børnearbejde (de har i hvert fald gjort førhen ved jeg) - køber du tøj der?? Du ved jo imtet om hva vi andre har af tøj el hvor det er lavet om af hvem. Og så kan du jo mene det er latterligt vi er nogle som prøver at gøre noget her alt det du vil - men teenage hysterisk er det sgu ikke. Det sys jeg der imod det er bare at være afvisende overfor det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rider du i en sadel ? |
|
|
Og bruger du et hovedtøj ? Så burde du måske tænke over hvordan koen har haft den inden dens skind blev til læder, og sener bla rideudstyr... Eller er det kun vigtigt hvordan dyrene behandles når det ikke vedrører en selv ???? Som når man ikke går med pels ? Prøv at sats på dyrevelfærd generelt, så er det meget mere seriøst. Og husk så at en edderkop også er et dyr, eller den flue der er irrerterende. www.youtube.com/results
Team Rahmberg Kvalitetsbevidst og erfaren hestehjælp Sælges 7 års hoppe Hygge/skovtur 12.000 5 års DV vallak på 178 cm - Kanon dressur emne 63.000 3 års DV vallak - Nytilredet 31.000 * * *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ox-Arabere dk |
|
|
nu slår jeg så heller ikke edderkopper og den slags ihjel så det er ikk et problem. Hestene er ikke tilredne og er for i øvrigt på vej ud af døren- sadler laves af okselæder, men fra hvilken ko, hvor den har gået mv kan man nu engang ikke rigtig spore sig ind på - så vidt jeg ved. Du ved jo ikk om nogen af os er sporet ind på general dyrevelfærd- det er de fleste af os jo nok netop skal du se.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kagesmagergodt |
Asta ♥Isabella♥ |
16-11-2009 15:56 |
|
KempAndersen: tro det eller lad være, men nej det gør jeg ikke  Dancer: Hvad var dog det for noget?? Måske er jeg ikke den skarpeste kniv i skuffen. Men kan virkelig ikke forbinde det at jeg rider med STICK - som forresten er noget andet end en pisk - med pelsindustrien? Måske jeg kunne få en lille forklaring? At jeg synes pels er usmageligt er vel det samme som at sige at gladiator-sandaler er usmagelige? Du er lidt langt ude. (forresten synes jeg de er noget så forfærdelige ) Ps. fine by me hvis du ikke kan lide min stick. Den er ski heller ikk for køn. good man bliver hurtigt angrebet herinde, havde helt glemt hvor slemt det var. 
Asta
>> You just can't live in that negative way... make way for the positive day! <<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej ... |
|
|
Har en rævepels, som jeg har gået med. Men gør det ikke mere.
- xoxo - Nanna -
You have not lived, until you find something worth dieing for!
"Jeg, ved det menneskeligt at fejle".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asta... |
|
|
Prøv at læse dit eget 1. indlæg igen, sammenlign det med mit indlæg som du kommenterer i dit andet indlæg..! Så tror jeg du finder forklaringen. Også selvom du, ifølge eget udsagn, ikke er den skarpeste kniv i skuffen.
Og læs så dit andet indlæg igen. Så finder du nok også svaret på, hvorfor jeg ikke gider remse sammenligningen op for dig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja jeg har |
|
|
Også en pels og er glad for den. Den er lavet af mink, ikke af kat eller hund fra Kina( eller hvad de ellers flår levende derude) Jeg synes at man istedet bør droppe alt det billige skind, sko, tasker, jakker, handsker. Hvor kommer det skind fra ? Køb dansk og god kvalitet, drop alt det der kommer fra Østen. Og tænk lige over det næste gang du køber 5 kyllinger for 100 kr. eller billigt kød i Netto, Lidl, eller hvad supermarkedet hedder. Det er os forbrugere der sætter efterspørgslen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trådstarter.... |
|
|
Ja, nogen gange (desværre), dvs. når jeg ikke lige har nået at få barberet "pelsen" af skinne-benene...  Men ellers, Nej... Har dog ikke noget imod pels, såfremt at dyret har levet et godt liv og ikke kun er blevet avlet med dette formål at levere en pels. Dvs. har et dyr levet et godt liv og "alle" dele er blevet produceret humant, ja så har jeg ikke noget problem med dette... Men at producere evt. mink for dens pels skyld og intet andet, ja der står jeg af... afskyligeligt...
Vh. Jill
hvert græsstrå har sin egen dugperle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forskellen |
|
|
Jeg vil nu mene, at forskellen ved læder og pels, (er for mig) at "læder dyr", ofte er slagte dyr, -skindet kommer ofte fra slagterier og de dyr har (detsværre for pelsdyrne) et helt andet tilsyn fra staten, end pelsdyr. foreksempel; ser man på verdensplan, behandlingen af ex.vis slagtekvæg kontra "pels dyr", så er jeg slet ikke i tvivl om, hvilke der har det bedste liv/død. Selvføgelig kan man finde pelsdyr der har haft et godt og respectfuldt liv/død, men sådan er generaliteten bare ikke, og i tilfælde som disse, tror jeg det har størrer effekt, at kotte AL pels fra. Køber man pels støtter man pelsindustrien. Uanset hvor man har fået det fra. Endeligt tror jeg ikke det er en idé at "banne" pelsavlere. Så længe der findes folk, der er villige til at betale for det, vil der findes forhandlere og avlere, så det er op til køberne (og i høj grad moden) at vælge pels fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.......... |
MaFilaNoir |
16-11-2009 18:14 |
|
nej det gør jeg bestemt ikk og er stor modstander af det! der imod ønsker jeg mig hvert år et menneske skind  lige så klamt i min verden!! 
Welsh/fjordheste hoppe føl bliver kat. 1. sælges samt miniature hoppe ifol (kan kåres) sælges for veninde. skriv pb 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kagesmagerstadiggodt |
Asta ♥Isabella♥ |
16-11-2009 18:49 |
|
DAncer: måske er det fordi du ikke har noget at lægge den i. At jeg rider med "pisk" er vel ikke ensbetydende med at jeg smækker hesten i rumpen hele tiden, hvis det er det du hentyder til? Fisk gerne et billeden frem, jeg har intet 
Så gider jeg faktisk ikke bruge mere tid på det, når du ikke engang gider svare på mit indlæg.
Asta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nogle af Jer |
|
|
som siger I synes pels er ulækkert som har lyst til at uddybe? Jeg kan ikke forstå hvorfor det er mere ulækkert at gå med en pels end en skindjakke? Jeg har selv tidligere været modstander af det at gå med pels, men det har ændret sig efter jeg flyttede til Grønland hvor jeg oplever at hele dyret bliver brugt. -Hvilket så også gjorde at jeg takkede ja da jeg fik tilbudt at købe et isbjørneskind (med pels...). Det er super flot og jeg glæder mig til at have det hængende på væggen så jeg kan gå og nyde det hver dag. Ja, bevares, det ville nok se flottere ud på det levende dyr, men bamsen blev altså skudt og spist, og så kan jeg ikke se hvorfor det er forkert at bruge skindet/pelsen også i stedet for at det bliver smidt ud/ligger og rådner. Sælerne spises jo også, selv spækket og diverse indvolde, er det så ikke fint at resten, altså skindet/pelsen bliver brugt også? Ingen dyr bør behandles skidt for at skaffe nydelse til os mennesker, men er dyrene behandlet ordentligt, så kan jeg ikke se noget galt i at spise dem og iklæde sig dem for at sige det groft. Som nævnt andetsteds her i tråden, så burde folk nok også tage og gå lidt mere op i hvor resten af deres tøj kommer fra, det er jo ikke til at vide om der er brugt børnearbejdere til at lave det, eller om det er voksne der bliver betalt alt for lidt. I virkeligheden synes jeg det er alt for svært for os som forbrugere at forsikre os om at de varer vi køber, om det er kød, grøntsager eller tøj, er fremstillet med respekt og omtanke for natur og mennesker... Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I Kina spiser de mink... |
|
|
JA rent faktisk - jeg er datter af en tidligere minkfarmer - og har forsøgt at forholde mig til problematikkerne udfra dette - og udfra det dyreetiske. Jeg har selv en minkpels - og elsker den - men ved jo også at dyrene der har lagt pels til - har gået på plads der procent vis er størrer end diverse grissebasser/kyllinger/høns etc. ikke at jeg syntes minken har haft en fedt liv - men et ok liv i forhold til så mange andre dyr i fangeskab. Men de pelsdyr der er i DK - lever under regler som alle andre dyr. og de aflives altså på en pæn og sober måde INDEN de pelses. Pelsdyr der ikke har et optimalt liv - vil ikke være rentable for minkfarmerne. det vil med det samme afspejles i deres pels. Og omkring at spise mink - så oplevede min far for nogle år siden i Kina - at det vi kalder kadaverne - altså de afpelsede kroppe var meget eftertragetet spise i den del af Kina han var i.... yeaarrkkk jeg kommer nu aldrig til at sætte tænderne i et rovdyr !! Men ved at bevare pelsindustrien i DK - som er det største minkskinds produkserende land i verden - midt og vest jylland er det område der produkserer flest. Så kan man jo faktisk være med til at undgå at produksionen flyttes til Kina og Rusland - hvor holdningen til liv er en noget anden end her i Dk. Ihvertfald har mange kineserer en holdning om at dyr, ikke kan føle smerte + mange gamle overtroer der stadigt gør sig gældende - som at pels fra et levende dyr er mere værdifuldt end fra et dyr der først er aflivet. Det ved produksenterene i Dk jo godt ikke er tilfældet. og her aflives dyrene med gasser - fra de kommer i gaskassen til de er bevidstløse går der ca. 12 sekunder. Og ja det kan man jo også sammenligne med tyskernes gaskamrer under 2. verdens krig... men sådan vil man altid kunne finde ting at angribe. Jeg går med pels og jeg er stolt af det. Og jeg vil kæmpe for at pelsproduktionen af mink vil forblive i DK - så de kan være dækket under de kontrolinstandser der trods alt fungere her i dk. I minkbranchen som i alle andre brancher er der brådne kar - det skal man også huske i vurderingen af den udsendelse der var vist i tv. At der faktisk er rigtigt mange minkfarmere der gør et kæmpe arbejde for at lave så optimale forhold for dyrene som muligt.... andet kan simpelthen ikke betale sig. Jeg kom til at tænke på at jeg har lige været igennem et langt og dyrt forløb med min hest, der fik så mange problemer med sine ben - hvis der var kommet et tv hold forbi og havde filmet ham - tjaa så var jeg da buret inde for lang tid siden... ved at se på hesten kunne man jo ikke se, hvilken behandling han var i - og om der blev gjort noget - det blev der... men en aflivning endte det dog med - gad vide hvem der nyder hans smukke gule skind ?
Hilsen Berit
Rigtige kvinder rider Fjordhest ....
Go'dag til Gazall Tyler (er der en der kender Gazall og hans baggrund ? ) Farvel til Felix: http://www.dk-illusion.dk/Felix/ 6. okt.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Berit |
|
|
For dit indlæg med insider viden.  Nemlig, dyrene i DK lever under ordnede forhold og kommer herfra på en værdig måde, så ja støt den danske produktion og boykot alt det billige og uetisk behandlede fra Østen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| man kan undgå |
|
|
at industrien flyttes til Kina og lignende ved at købe dansk - jow jow men man kan helt hindrer nødvendigheden der af- hvis ellers alle bare undlod at købe den slags, eftersom det ikke længere er nødvendigt til overlevelse. Og var det ville jeg hellere købe sæl hvor de har spist sælen på grønland og dermed brugt hele dyret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De bruger da også hele minken |
|
|
i dk, resten bliver brugt til biobrændsel. Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor mange af jer... |
|
|
... er 100% etiske i jeres forbrug? Ved i med sikkerhed at det bomuld jeres t shirt er lavet af IKKE er plukket af børnearbejdere, er det farvet økologisk og transporteret på miljørigtig måde? Er tæpperne på jeres gulve af kunststof der forurener både i produktion og bortskaffelse (og i øvrigt ofte er behandlet med kemikalier der også er usunde) eller er de håndknyttet af små pakistanske børnehænder? Faktisk vil jeg vove den påstand at vi ALLE har ting der er produceret på en måde der forurener kloden og ødelægger naturen - og dermed også ødelægger dyrs levesteder eller har skadet andre mennesker. (undtagen de af os der er 100% selvforsynende, men de er nok ikke på HN da det er svært at bygge en computer af hjemmedyrkede råvarer) Er det værre at købe en pels der har kostet en flok kaniner livet, end det er at købe en kunststofjakke der har kostet en masse forurening der igen koster insekter og fisk livet? Så længe der er mennesker på kloden vil vi belaste de ressourcer vi har fået (og skabt) - og vælger vi at overbefkolk kloden, betyder det at ressourcerne bliver overbelastet. Selvfølgelig skal vi undersøg hvor vores varer kommer fra, og søge at undgå at købe ting der er produceret f.eks. ved dyremishandling (som buræg eller levende flåede dyr). Men vi skal også forholde os kritisk til de informationer vi får, og ikke tro at ALT skind der kommer fra fjernøsten er flået af levende katte eller hunde! Vær lidt kildekritiske!
£isbeth & Baloo Prejudice is a great timesaver. You can form opinions without having to get the facts.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sælpels, dyremishandling ??? |
|
|
Jeg forstår ikke hvorfor så mange forsvarer sælpels, der har jo også været en masse fremme om deres fangst og aflivningsmetoder.
Se eks dette link:
www.kamikposten.dk/ default.aspx?udvalgt=2...leartikler
Her er et udsnit fra linket:
Bestialsk, brutalt og barbarisk er blot to ud af mange stærkt ladede udtryk, der bruges i flæng om sælfangst. Det er sandt, at canadierne benytter ganske forkastelige fangstmetoder. Årligt slår de 300.000 sæler ihjel med køller, ishakker og fangstkroge. 90 procent er mellem 2 og 12 uger gamle, og på grund af stress og tåbelige kvoteordninger ender omkring 15.000 årligt med at blive flået levende. Er det virkelig acceptabelt, så man gerne vil støtte den slags ???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BERIT. |
|
|
Du har så meget fat i pointen her. Du udtrykker ligepræsis kernen i det hele. jeg håber dit indlæg giver stof til eftertanke, for alle dem der vil dyrene det bedst, men samtidig vil boykotte alt forbrug af mink. Der er nemlig ingen tvivl om at de har det utrolig godt her i Dk (På langt langt de fleste farme), og pladsmæssigt har de noget mere plads i forhold til deres størrelse, end en hest har i sin boks, eller køer og grise har. Jeg har oprigtig ondt af alle de minkavlere, der virkelig passer deres farm til punkt og prikke, og som overholder samtlige regler om dyrevelfærd.... tænk at de alle bliver stemplet på den måde af mange (intetvidende) mennesker. Mink produktion og særlig eksporten er så stor en industri i DK, og giver statskassen på mange penge hvert år, at der ikke er nogen som helst chance for at det er en industri der bliver stoppet. Derfor mener jeg også at det allerbedste for dyrene vil være at støtte op om industrien, og dermed undgå at flytte den til østen eller Kina. DEt er lidt den samme historie som der var med slagteheste for år tilbage. Rigtig mange syens det var så forfærdelig synd at spise et så dejligt dyr. Og hvad skete der? -De stakkels heste blev fragtet helt til italien for at lade livet, og lide under mange timers transport. -Tænk hvis heste var/er en delikatesse i DK, så kunne hestene spares for mange lidelser i deres sidste levedøgn. Nogen gange skal man tænke lidt bredere, og se tingene i et andet perspektiv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
£isbeth (Baloo): SUPER godt skrevet!  Det er stof til eftertanke... Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sælpels |
|
|
jo NOGLE afliver ikke sæler på en ordentlig måde- men det er der faktisk mange på grønland der selv ikke er tilfredse med osse. det skal altid ske på en ordentlig måde- og hele dyret bør bruges ellers skal det ikke pelses for mig at se. Lisbeth: Nej 100% kan man sikkert ikke garderer sig - men man kan da garderer sig mod det man VED ikke er godt. Og hvorfor så ikke osse gøre det ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| starbits (janni) |
|
|
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med dit indlæg, hvor du linker til Kamikposten. Det du har valgt at kopiere og sætte her i tråden omhandler de canadiske fangere, iøvrigt er teksten et læserbrev så det omhandler ikke decideret fakta. Faktisk forsvarer skribenten sælfangst i Grønland: "I de grønlandske farvande lever der otte millioner sæler. Der er ikke tale om en truet dyreart, og grønlænderne dræber kun 160.000 sæler om året. Sælerne har haft et langt bedre liv end de grise og køer, vi spiser, og sælfangerne bruger ligeså humane metoder som enhver slagter eller jæger.
Halvdelen af befolkningen på Grønland er helt eller delvist afhængig af eksporten. Mange lever i isolerede bygder, hvor der ikke er noget alternativ til sælfangst, hvis der skal være råd til fødevarer, brændstof og andre livsnødvendigheder. Hvis vi forbyder import af sælskind over en kam, tvinger vi også brødet ud af munden på en stor del af Grønlands oprindelige befolkning."
Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nemlig Lisbeth |
|
|
Men når moral er godt, mener mange dobbeltmoral er dobbelt så godt. Jeg er stor tilhænger af økologi, dyrevelfærd osv., men ja - jeg går også med pels.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm...... |
|
|
Nej, jeg går ikke med pels - jeg ville se aldeles tåbelig ud i en pels...*fnis* Den ville ikke matche mine kondisko. Det er ikke fordi, at jeg ligefrem synes, at det er moralsk forkert. Jeg spiser både kød og æg, går i lædersko osv. osv. Men jeg går bestemt op i at produktionsdyr har et godt liv.
Snepony "There is something about the outside of a horse that is good for the inside of a woman" *
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja, jeg gør |
|
|
Jeg ELSKER min pels Dem der siger man kan få det samme med andre matrialer har vist aldrig haft en pels på! Den er altså varm på en helt andet måde - har altid været en frosenpind om vinteren, men med min mink på kan sne og rusk bare komme an  Min mink er naturligvis en saga = den er opvokset under de krav der er i DK, og er derfor bla. ikke flået levende, og hvad der nu ellers sker ude i verden. At nogle synes slagtedyr bliver behandlet bedre end pelsdyr ude i verden er vist fordi de har taget de lyserøde briller på! Kender en der har kørt lastbil i østeuropa - et land havde lov imod at eksporterer raske heste til slagtning = jamen, så tog man da bare en tyk jernstang og smadrede mod hestens ene forknæ, så var den slagteværdig! Det skete på havnene, fordi så kunne de stakkels dyr jo selv gå dertil! De skulle bare være voldsomt halte inden de blev sejlet væk. Jeg prøver hver eneste gang jeg køber ind at tage aktivt stilling og hensyn -fx køber jeg ikke giftigt plastik-bras hvis de kan undgåes. Min mink er også købt udfra den divise - og bla. derfor er den ikke en levende flået kinesisk kat!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naja Jacobsen |
|
|
nu er det jo (vil jeg påpege igen) osse grønlænderne jeg tænker på vedr. sælerne etc. Det er ikke canadierne der invaderer grønlændernes sæler... Grønlænderne er så vidt jeg har hørt dem udtale selv ikke særligt glade for canadierne og deres måde at gøre det på- og jeg er skam pænt imod det med at gøre det med en kølle. Dette har jeg desværre osse selv set gjort!! Jeg ahr da heller ikk noget imod at ikke fredede dyr hvor man bruger kødet etc (fra havet) vruges så længe det gøres så humant som man kan - men jeg kan da bestemt ikke stå inde for måden man på fæerøerne gør det eks!! El at nogle hajer fanges, man skærer finnerne af dem i live, og smider så resten af hajen ud for at dø på bunden af havet af ilt mangel fordi den ikke kan svømme og danne ilt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kagesmagergodt |
Asta ♥Isabella♥ |
17-11-2009 15:13 |
|
Naja: Hmm jeg synes også skind er ulækkert Har bare et eller andet med pels, ting der kommer fra dyr og som er dødt og ligesom "rådnet" Kød har jeg ikke et ligeså stort problem med - kun når man kan se at det har været en gris med hoved og sådan f.eks. Og ja gid alle gjorde som på Grønland, men det gør de nu en gang ikke. Og det der sker på den video trådstarter lagde ind er ikke humant og slet ikke et dyr værdigt, og derfor vil jeg ikke købe sådan noget pels - heller ikke i gave. Jeg ser ingen grund til at aflive et dyr for at få dens pels, når vi har så mange andre alternativer og JEG selv ikke engang synes det klæder folk. Det synes jeg simpelthen ikke vi har retten til. Anima: Det med at man så forhindrer det i at komme til Kina. Det er selvfølgelig rigtigt nok. Men jeg vil nok give stute ret i, at vi kunne holde op ALLE sammen - DET ville jo nok være det bedste umuligt men stadig det bedste.
Asta
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det med pels |
|
|
Altså de kongelige eksker pels. Og de er jo modeikoner og reklame. Jeg tror aldrig, at der kommer den holdsningsændring, der gør, at pels bliver yt. Desuden tjener Danmark mange mia. kr. på pelsindustrien. Så meget, at hvis pelsavl blev forbudt, så ville skatterne sikkert stige voldsomt.
Venlig hilsen
M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mik27 ☻Mieke☻ |
|
|
ja måske- men de vil jo osse ha folk til at holde med at ryge, og vil dermed miste en masse skattepenge der skal komme andet steds fra - hvor er forskellen, udover at jeg ikke sys at dyrene skal lægge liv eller pels til pga den danske statskasse KAN komme til at mangle nogle kr. Så må de jo ophæve skattestoppet som på trods af div livninger mv ikke har skabt andet end problemer med pengemangel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja Stute |
|
|
Men som folk efterhånden stopper med at ryge, så stiger priserne også på smøger. Så engang når der ikke er ret mange rygere tilbage, så koster en pakke måske 200 kr. - altså bare en tanke. Danmark tjener jo også flere penge på ikke-rygere end på rygere, når det kommer til det sundhedsmæssige. Kræftbehandlinger osv. koster mange penge. Og et sundt folk, vil jo give færre udgifter. Så egentlig tror jeg, at et totalt rygeforbud vil kunne finansieres uden at skulle hæve skatter og afgifter. Desuden vil DK jo også gerne have miljørigtige biler, men de vil ikke slippe de høje afgifter, så derfor må miljøet lide.... Nå, men det var jo ikke noget omkring pelsindustrien. Jeg har personligt intet imod pelsfarme, men jeg er også opvokset med den slags i Vestjylland. OG har jeg aldrig set dyr med den slags skader som vist på TV - og heldigvis for det  Men jeg ser altså kun pelstøj som modetøj eller "føre sig frem" tøj. Der er i dag ingen grund til at gå med pels. Uldjakker er mindst lige så isolerende og meget billige set i forhold til pels. Men de fine er jo nok for fine til at gå i uldtøj...
Venlig hilsen
M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Naja Jacobsen |
|
|
Nu har jeg aldrig ejet en pels af nogen art, og kommer heller aldrig til det... MEN jeg kender en som har en sælpels, en ældre dame, og jeg bryder mig IKKE om det, for at sige det pænt. Jeg har hørt og set/læst meget om sælfangster, så da jeg læste denne tråd hvor flere forsvarer sælpelse (men ikke andre typer pels) så gik jeg tilfældigt på goggl og fandt et tilfældigt link hvor der stod noget om den mishandling. Jeg tror ikke det der også har været på TV og har været skrevet om alt sammen er løgn, så det den læser har skrevet har vedkommende jo et sted fra. Den ældre dame jeg kender fortalte mig stolt hvor hun havde købt sin pels og hvad den havde kostet OG at der var garanteret at det ikke var en "baby"sæl der havde måtte ladet livet for den. Jeg ved ikke hvad hun mente med den "garanti", men nu lyder du som om grønlænderne ALDRIG kunne drømme om at være onde ved dyr, de gør kun det rigtige ? også selvom de kunne tjene penge ved at gøre noget ulovligt og ikke dyreetisk ? Hvem kan garantere at alt pels fra grønland er korrekt behandlet (fangstmetoder/aflivningsmetoder samt "kvoter"). ?
Som vi også så i den udsendelse om mink, altså den sene udsendelse der var efter den med "operation x", der var en udsendelse hvor man fulgte en engelsk dame som brugte pelse, hun skulle se hvordan pelsen blev til fra start til slut. Der så man noget fra et auktionshus, der blev skindene sorteret efter kvalitet og farver, så i samme bundter kunne være mink fra mange forskellige farmere OG det kunne være fra flere lande i norden... Så jeg forstår ikke hvordan man kan sikre sig en pels som er et rent dansk produkt ? Men tilbage til det med sælerne, der er så meget andet fusk i pelsindustrien med mærkning, så jeg ved ikke hvordan man kan være 100 % sikker på om en sælpels er fra grønland eller fra canada. Og HVIS den er fra grønland, om man så kan være 100% sikker på dyret ikke har lidt nogen nød i forbindelse med indfangning/pelsningen. Det har jo også været fremme at bla.a skind fra kina bliver mærket efter hvad forbrugeren ønsker det er, dvs de ved jo godt de ikke kan sælge eks hund/kat i eu, så de mærker det bare med noget andet. Og fjer som er fra levende flået fjerkræ, de fusker også med mærkningen og kalder det "slagteri-affald" selvom det ikke er det. Så jeg er meget skeptisk mht pelse og fjer, jeg stoler ikke på mærkningerne og kan sagtens leve uden en pels og uden en fjerdyne eller jakke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldrig være sikker |
|
|
Et eller andet sted kan vi som forbrugere vel aldrig være 100% sikre på at de produkter vi køber er lavet af dyr som har haft et godt liv og er aflivet humant. -Uanset om det drejer sig om en rullepølse, en pels, æg, eller en liter mælk. Så nej, jeg kan ikke være 100% sikker på at mine skind-/pelsprodukter kommer fra et dyr som ikke har lidt overlast da det døde. -Med sælerne formoder jeg da de i det mindste har haft et godt liv, indtil deres møde med en fanger. Nej, at de kommer fra Grønland er selvfølgelig ikke et kvalitetsstempel i sig selv, og jeg har efter mit sidste indlæg også fundet ting på nettet som jeg ikke brød mig om. -Jeg kan heller ikke være sikker på at de bøffer jeg køber nede i butikken kommer fra kvæg som har haft det godt. -Ej heller aner jeg om de grøntsager jeg køber er blevet udsat for diverse insektmidler som kan være skadelige for miljøet, eller om æggene nu også kommer fra høns der har haft det godt. Nu skal det ikke misforstås sådan at jeg er ligeglad, det er jeg ikke. Jeg køber helst økologisk (hvilket er så godt som umuligt heroppe, der må man tage hvad der er), æg fra fritgående høns osv, men hvis man skal tænke på ALT -jamen, så må vi jo hverken spise noget eller gå med tøj. For tøjet kan være lavet af børnearbejde, materialet kan være lavet på en måde der har skadet miljøet, eller det kan ende med at skade miljøet når det en dag bliver smidt ud. Kødet i frysedisken aner jeg ikke hvor kommer fra, og kan man nu også være sikker på at de varer med øko-stempel på virkelig ER økologisk? Der var for nyligt noget med at nogle renseservietter som havde noget øko-stempel mærke på havde nogle rigtig skadelige (allergifremkaldende) stoffer i. Nogle gange er man bare nødt til at stole på producenterne... Mvh Naja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som Naja skriver |
|
|
kan man aldrig som forbruger være 100% sikker på noget - jeg kan kun igen sige se super best- de blev nuppet i at sælge kød fra fritgående svin som folk glædeligt købte fordi de stolede på dyrene havde haft det bedre - og så viste det sig at det var alm kød fra tremmedyr de havde fusket med. Det er jo derfor jeg osse siger at eneste måde man virkelig kan sikre sig noget som helst på - det er ved selv at opdrætte og slagte dyrene hvis man vil være sikker på de har haft det godt etc. Igen en ting jeg da bestemt selv har med i overvejelserne til når det engang lykkes os at flytte ud et sted hvor det måske kan være en mulighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej jeg gør ikke |
|
|
Pels er smukkest på et levende dyr..
Mvh Heidi
What is it with girls and horses? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lalala. |
|
|
Selvfølgelig går jeg mest pels! Det er den mest naturlige ting. Ligesom det at spise kød
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|