Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

SSO - mediernes magt
Forfatter: 
Dato:  10-11-2009 12:05

Hej med jer!

Jeg skal snart i gang med min større skriftlig opgave - SSO. Jeg har valgt mit overordnede tema - Medierne magt set fra en sociologisk vinkel (regner jeg med).

I den forbindelse, tænkte jeg på, om der måske er nogle af jer, der kender nogle bøger ect. der er værd at kigge på?

Og hvad skal I evt. selv skrive om?

Sascha

Sani Cheval & Halimah Bint Ibriix OX

Fotografering tilbydes. Se min hjemmeside:

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Jeg læser...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 00:16

... medievidenskab på uni og ved en del om dit emne, men jeg tror at den litteratur jeg sidder inde med er for svær til en 3.g's opgave.

Dit emne er meget bredt - har du snævret det ind? Altså mediepåvirkningen af børn, tweens eller teens - piger eller drenge? Drejer det sig om fiktion eller fakta? Hvad mener du med medie - film, nyheder, reklamer, aviser, blade osv.?

Hvis du kan komme med en mere konkret fremstilling af det du ønsker at undersøge - en evt. problemformulering - så vil jeg se mit 'bibliotek' igennem efter noget du nok kan bruge.

Ellers har du sikkert også en god vejleder. Skriver du i dansk, historie, engelsk eller mediefag?

De venligste hilsner, Tina
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 18:12

Mit emne er ikke blevet indsnævret endnu. Men jeg har tænkt på medier i form at tv, internet og evt. dagspressen. Det jeg vil skrive om, er hvordan medierne styrer vores samfund idag og os mennesker (sociologisk vinkel), og så sammenligne Danmark og USA.

Jeg skal skrive i samfundsfag og har naturligvis min lærer med som vejleder.

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2009 19:18

... det lyder spændende.

Det er dog stadig meget bredt. Det er nemmere hvis du koncenterer dig om en bestemt case.

Jade Goody f.eks.

Eller 'behovet' for at filmatisere virkelige begivenheder (f.eks. anden verdenskrig) som Saving Private Ryan.

Når du skriver at det styrer os mennesker, hvad tænker du så helt konkret på?

Jeg synes du skal læse noget om push og pull medier. Altså push er når noget bliver tvunget ned over os (f.eks. skjulte reklamer på tv) og pull når vi selv vælger det (f.eks. at et link på nettet frister os til at klikke på det og læse nærmere).

Men når det nu er samfundsfag, så ville det være åbentlyst at drage en del indentitets konstruktion ind over - altså at mennesket i høj grad definerer sig ud fra medierne, da disse er en stor del af vores hverdag. I denne del kunne du også skrive om, hvordan der er en bestemt identitet i et eje i MacBook og en Iphone, istedet for en Dell og en Samsung.

Men som du kan se, så er dit emne stadig meget bredt, så når du har indsnævret det, så skal du endelig skrive til mig igen.

(PS. Jeg underviser også på gymnasiet :) )

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 07:59

Tusind tak for dine svar

Ja, mit emne er stadig rigtig bredt. Jeg blev enig med min vejleder om, at jeg først og fremmest skulle se, hvad jeg kunne finde af materialer, og så indsnævre emnet derefter.

Min endelig problemformulering skulle gerne være klar inden for et par uger.

Jeg havde slet ikke tænkt på push og pull medier. Det kunne også være rigtig interessant.

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

mediernes magt
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 11:56

.... mener at det var i Stockholm, at kriminaliteten pludselig faldt da alle medier over en kam, droppede at bringe krimistof.

... Massehysteriet herhjemme over influenza A og finanskrise. Altsammen båret frem af medierne.

... Forskere der mener, at de unge tager flere stoffer, fordi medierne fortæller "at det gør de unge" og det dermed bliver normen.

... Tendensen til at underholde også i seriøse nyhedsudsendelser, hvor vi altid lige bliver sluppet ud med et feel-good indslag. Efter at nyhederne vel at mærke har gjort deres bedste for at gøre os bange med historier om krise, krig, sygdom og ødelæggelse.

... Den offentlige lynchstemning der kan opstå, når sager bliver bragt frem i medierne. For eksempel om forældrene der bortførte deres egen dreng til Polen, fordi kommunen ville tvangsfjerne drengen. Offentligheden fik ikke alle detaljer at vide i den sag, og var viser det sig, temmeligt fejlinformerede.

Thors forældre er dog til evig tid hængt ud som narkomaner.

... Du kan jo også kigge lidt nærmere på Jeppe Nybroes stunt hvor han ikke lige kunne "huske" om han nu var på vej ind eller ud af Irak.

Der er nok at tage fat på.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skal se...
Forfatter: 
Dato:  13-11-2009 00:00

... mit 'bibliotek' igennem i løbet af weekenden og komme med evt. bud på litteratur :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-11-2009 08:12

Rigtig mange tak Tina

Sascha

www.sh-foto.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider