Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

skal-skal ikke vælge rgt?
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 00:01

Jeg smider lige mine tanker her og ser om nogle af jer taler til min ene eller anden hjernehalvdel

Jeg står og er ved at købe en skøn oldenborg hoppe på 9 år, prisen er 15.000 incl. alle dækkener, trense, klokker, gamasher osv. (ikke sadel)

Jeg har haft hende på prøve i 9 dage og har i mellemtiden fået hende handelsundersøgt af min alm. dyrlæge som sagde hun var fin. En anmærkning som vurderes ikke at have betydning var: let indfodet...han mente bestemt ikke det havde noget at sige når hun fra sælger blev redet hver dag i både bakket tærren og på dressurbanen og jeg skulle det samme, der var intet at bemærke i bøjeprøven eller lign. og han syntes hun var rigtig sund at se på og med gode muskler (rigtigt redet).

Jeg er fuldstændig forelsket i dullen, hun er bare hesten for mig

Jeg havde besluttet efter min sidste hest, der desværre måtte aflives kun 2½ mdr. efter jeg købte hende, at jeg aldrig ville købe en anden hest uden at få den røgnten fotograferet...men nu tænker jeg om jeg ikke skal spare de 2500-3000.- når jeg nu alligevel nok ikke kan undvære hesten uanset hvad der er på de billeder?? Hesten er jo billig og super god i hovedet!

Jeg kan få hende forsikret med kopi af handelsundersøgelsen uden forbehold også i uanvend. Og skulle noget så gå galt kan hun måske bare gå som avl eller klikkerhest...

Hvad ville I gøre? Røgnten eller ej??

Sælger:Kieffer Lech 17" m bom, sort og velholdt, lange gjordstropper! Udlåner gerne til afprøvning.Prisidé 3800.-

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved godt
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 00:15

det virker latterligt men jeg ville få det gjort. Jeg står nu med med at hest der ikke kan rides fordi jeg sparede de få penge. Det var en dyrere hest end din. Men den er da kun blevet dyrere af alle de dyrlægeregninger der er fulgt i kølvandet+bekymringerne.

Men hvis du helst ikke vil vide noget så lad være. har du besluttet at du vil købe uanset hvad så lad være.

Har hesten været redet hele tiden er det jo osse noget der spiller ind. Men en billig hest kan altså blive rigtig dyr.....

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Nej - det ville
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 00:28

jeg ikke med en hest i den prisklasse.

Den har jo bevist at den kan holde til at arbejde.

Pøj pøj med det.

Mvh Janni

Havre er sundt og godt

0
0
Svar på denne tråd

selvf.....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 00:43

Ja det ville jeg uden tvivl.

Jeg kunne heller aldrig finde på at sælge en hest uden.

Man kan ikke bare stole blindt på at hesten kan bruges til avl (eller andet), hvis uheldet er ude..

Der er mange ting man kan sparer penge på, ryngten mener jeg ikke bør være en af dem ;) :)

Men held og lykke med det hele

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ellers
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 02:00

stor tilhænger af at man får den igennem røntgen i hvert fald kode/hovled og knæ og haser..

Men faktisk, som du beskriver dit tilfælde i forhold til pris, det at du har bestemt dig for at købe, handelsundersøgelse, det at den er 9 og velredet (redet en del?!? og holder) ikke om jeg så ville få lavet røntgen.. Nix.. brug pengene på en sadel..

Tilgengæld ville jeg få kontakt til den dyrlæge der har ageret doktor for den de seneste år og få en sludder om hvad der har været hvis der har været noget og ud fra det bestemme om der skal røntgen til.. fx hvis der har været halthedsperioder på samme ben/led osv...

Tillykke med damen.

Og så er det altså strengt forbudt at stille spørgsmål om de/den hest man har bestemt sig for at købe uden at sætte et billede ind af jer

Team Le Mans

Salg: Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde. -se præs

Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 02:29

Helenagagt ♣Le Mans♣ : hehe hun skinner så meget at det giver genskær på billeder ...ej der kommer billede på i morgen, hvis altså ikke vorherre tisser for meget på os.

Tak til jer der har givet jeres besyv med...jeg ved at hesten ikke har haft nogle sygeperioder hos sælger (andet end en flænge i hovedet fordi den nok havde sidet fast i stalddøren ind til nabohesten), den har jævnligt været hos massør og enkelte gange kiropraktor for at se om der skulle være noget låst i forbindelse med tilridningen som er foregået de sidste 3 år hos sælger.

Smeden (sælgers) fortalte dog da hun købte den for 3 års siden at hoppen havde været forfangen på et tidligere tidpunkt, opdrætter anede intet om det...han blev virkelig ked af at få af vide den havde været det, men som smeden sagde (og jeg tænkte) kan det jo ikke have været så slemt hvis de ikke kunne se det på hesten.

Der har intet været senere, den har stået på døgnfold og halmbund på trods af den er glad for at spise! Og har ikke fået lov at gå og "fede" den...daglig koncentreret ridning.

Ih det er godt nok svært...jeg hælder mest til at aflyse min tid på klinikken på onsdag, men alle jeg taler med synes jeg skal få hende fotograferet. Hmmn

Sælger:Kieffer Lech 17" m bom, sort og velholdt, lange gjordstropper! Udlåner gerne til afprøvning.Prisidé 3800.-

0
0
Svar på denne tråd

skinner
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 05:27

jamen man kan få sådan et filter der vist hedder et poll-filter som tager genskin i fx lakken på biler så det må kunne lade sig gøre med sådan et *griner*

Jeg vil skam ikke sige hvad du skal gøre. Der er jo også delte meninger herinde, smiler

Jeg har selv aflivet 2 der kun nåede at blive 6 år hver især, sidste efterår og forige efterår.. Den sidste havde jeg fundet ud af hvad der var galt med hvis vi havde røntgen fotograferet hende da jeg ville sælge hende det var kode/hov-led og den anden havde jeg fundet ud af hvad fejlede hvis jeg havde fået lavet røntgen af nakken da jeg købte ham.

Jeg syntes det er svært at skulle gardere sig og derfor hvis jeg stod i dit sted og kunne købe så billig en hest som jeg bare var smask forelsket i og havde tænkt mig at købe alligevel så ville jeg på baggrund af dens alder, pris, handelsundersøgelsen og den udviste holdbarhed, droppe røntgen.

Du køber den alligevel med eller uden røntgen og dukker der nogle problemer op ja så var de nok dukket op både hvis der ikke var taget men også hvis der var taget..

Min første hest lavede vi kun handelsundersøgelse på. Dengang 1999, gav vi 20.000 for hende med svarende udstyr til det du beskriver dengang var hun 7 år og gik Lb. Hende har der dags dato intet været med ud over at hun ikke kunne gå gennem handelsundersøgelsen da jeg skulle sælge hende i år 200(5?) der var intet på røntgen heller ej termograferingen osv og de ben hun ikke gik igennem på var forskellige fra gang til gang.. Men hun var aldrig halt i longen?!?!? kun ved bøjprøverne og det kun så minimalt..

Anyway jeg solgte hende til forsikringssummen og hun har det glimrende den dag i dag 17 år gammel.. Spring, dressur, tur, 2 føl, osv. intet har der været og jeg gik til den med markræs og dressur på La6 plan og spring sprang vi gerne 100cm baner og enkeltspring op til 125... (hun var rimelig tung hest på 155 i stg.)

Igen jeg kan ikke sige hvad du skal vælge, men jeg ville godt turde satse og det på baggrund af oplevelser af både den ene og den anden slags..

Team Le Mans

Salg: Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde. -se præs

Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville ikke.....
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 09:02

En hest på 9 år, osm er i ridning på det niveau som man selv vil "udsætte" den for, og til den pris + den er gået igennem alm handelsundersøgelse - nope den ville jeg ikke putte i rgt.

For handelsrøntgen har jeg det sådan bopbop med - der bliver taget nogen enkelte billeder af hvert ben, men hesten kan jo reelset have slidgigt i nakken, kissing spine eller noget i benene som skal tages i en anden vinkel end handelsrgt for at kunne ses.

Jeg ville vælge rgt, hvis jeg skulle købe en dyr hest, og forsikringen derfor krævede det.

Men 15.000 kr kan jeg godt "overleve" at miste hvis det skulle være - og herregud den kan jo forsikres uden rgt.

For mig er det mere vigtigt at den som sagt er gående i ridning, og at den kan gå igennem en handelsundersøgelse.

Jeg købte selv min Medoc da han var 8 år til 16.500 kr - og han gik igennem handelsundersøgelse men ikke rgt. Ham har jeg nu på 6 år, og han har gået dressur, distance, military og spring uden problemer.

Om han har noget på rgt - tjaaa hvem ved, men jeg bekymre mig ikke om det. Og det var ham jeg ville have.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Min egen
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 12:12

var 12 år da jeg købte den. Hun var ikke i røngten. Hun har så lige været det fordi der var mange halte perioder og de ridelige perioder blev kortere og kortere.

Hun viser sig at være kronisk forfangen på HF, Begyndende ringfod begge for, og knoglenydannelser på begge kodeben.

Det er så kun forbenene. Jeg ved ikke hvad der gemmer sig i bagbenene. Der blev hun sidste år dømt ude som ridehest pga forkalkninger i kodeledet. Efter besøg fra en healer blev hun dog ridehest igen. Men kun for en kortere periode.

Pludselig er en hest til under 40 blevet til en hest nærmere de 100. Så jeg har ihvertfald lært at de penge kan være givet godt ud.

En dyrlæge sagde til mig at når man købte en hest der var redet godt og længe (6 år og op så var det en rigtig god ide at tegne en uanvendelighedsforsikring i op til to år efter købet, fordi en hest godt kan reagere på ny rytter, ny bund andet mad osv. Så derfor kunne man risikere at en god hest faktisk gik istykker uden egentlig grund. Her er ikke medtaget dårlige rytteregenskaber eller misrøgt.

Så at en hest er 9 år og redet er for mig ikke nogen garanti. Og især hvis hesten er så fantastisk-hvorfor så den lave pris.

Køb dansk, det hjælper hele nationen.

RIP:

Bedstemor 27/09-28--06/11-08

Far 05/09-47--08/11-08

www.kolbaekgaard.webs.com

0
0
Svar på denne tråd

Røngten
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 12:34

Hej

Tja det er ikke nemt , men man jo desværre ikke se alt på rgt billeder , og er den ren i handels undersøgelse og ellers sund og rask , så ville jeg ikke lave rgt på en hest i den pris klasse , dog undre jeg mig lidt over den lave pris , hvis den er så god , det er nok det som gør mig lidt usikker ,

Men du kan jo ikke sikkere dig helt 100 % , du kan jo være uheldig at den kommer til skade hos dig kort efter og så hjælper billeder jo ik.

Men ville nok købe en super sadel , og måske en vudering fra kiroprakto da de jo har en del kendskab til hestens anatomi .

Held og lykke med tøzen

Jill Wadstrøm.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift...
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 13:25

Når nu du siger at smeden mener den har været forfangen, så ville jeg helt klart få taget røngentbilleder, så du kan få tjekket om der er nogen drejning. Der er jo så måske nogle ting du skal tage højde for i fremtiden.

Når det så er sagt, kan man ikke altid stole på at smeden mener han kan se på hovene at hesten har været forfangen.

Min gamle hest fik den dom fra en smed engang. Det kunne jeg dog ikke helt forstå. Hesten var avlet af min bestefar der var beslagsmed, så jeg mente nok han ville have opdaget det - om ikke andet, så når han ordnede hestens hove. Det viste sig da også (efter en røngentundersøgelse) at hesten ikke havde været forfangen, den havde tendens til snabelhov!

Held og lykke med din nye hest

Hilsen Nina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-11-2009 21:47

Helenagagt ♣Le Mans♣: det billede kunne være min hoppes mor...hold da op hvor det ligner

Sælger har sat prisen så lavt da hun lige er blevet alene med sin datter og ikke kan få råd til at holde hest ej heller den tid hun synes Kezia fortjener.

Jeg har besluttet at bruge pengene på et par timer hos Torben Andersen til træning, et sadeltjek, en time hos massøren og evt. hos kiropraktor, i stedet for røngten....og skulle der (7-9-13) ske noget, ja så er hun forsikret og har så dejligt et sind at hun måske ville kunne bruges til andet end ridning ellers bare til nusseklud.

Tak til jer der ville dele tanker/erfaringer.

0
0
Svar på denne tråd

Dianakvist
Forfatter: 
Dato:  12-11-2009 04:49

Ej hvor sjovt hun var min lille flødebolle hest.. Men hun kunne bestemt godt gå på sine stænger.. når hun gad...

Jeg vil ikke kommentere mere på det med om der skal røntgen til. Men jeg vil da lige sige at uanvendeligheds forsikring og især dyrlægeforsikring er en rigtig godt ting og det kan du jo sagtens få uden røntgen når hesten ikke koster mere.

Ved ikke om det var det PN Dominik mente, men det er i hvert fald penge der er godt givet ud.. bitter erfaring, da jeg har haft brugt mine rigig meget..

Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider