Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bjørnetjeneste.
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 10:29

Er der nogen der ved hvorfor det egentlig hedder en "Bjørnetjeneste"? Hvor er det lige at bjørnen kommer ind?

Vi kom til at sidde og diskuterer det lidt igår. Og der er ingen af os, der kunne komme med en forklaring der var bare det mindste plausibel.

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Søger du billeder af varmblodshingste?

Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.

0
0
Svar på denne tråd

Bjørnen kommer her.......:o)
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 10:36

En bjørnetjeneste er en velment hjælp som imidlertid gør mere skade end gavn.

Efter La Fontainesfabel om bjørnen der kastede en sten for at jage en flue bort fra sin herres hoved, men knuste hans pande.

Når begrebet pendulord diskuteres, hævdes det til tider at bjørnetjeneste er et sådant, men det er uklart om ordet er ved at skifte betydning (til en meget stor tjeneste) eller om der blot er tale om at udtrykket generelt er ukendt.

Men iflg. Dansk sprognævn opfattes en bjørnetjeneste, der traditionelt betyder 'en velment hjælp der imidlertid gør mere skade end gavn', nu også som 'en stor hjælp eller tjeneste'.

Denne betydning menes at være kommet til i 1992, og offentliggjort i en artikel i weekendavisen fra 4.2.1994

En bjørnetjeneste er også betegnelsen for store tjenester, fordi en bjørn er stor.

Mvh

Signe

Dressursadel Windsore Elite 16,5" fit2 sælge

Highland Pony

Man er vel Skotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar...
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 11:50

Mange tak for svaret. Så fik vi da svar på det. Super

** Trine **

Ejer af: Nydam's Mr. Milan

Ejet af: Frosti - Hustyrannen

Søger du billeder af varmblodshingste?

Så prøv at kontakte mig. Jeg ligger inde med MANGE! Også tyske og GAMLE.

0
0
Svar på denne tråd

ja jeg
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 11:54

synes jo bare Signe har forklaret det misundelsesværdigt flot, og jeg er selv af den gamle skole der forholder bjørnetjeneste til fablen, og jeg kan faktisk godt blive lidt forvirret når det modsatte pludselig gør sig gældende

Men lad os da endelig lave om på stavemåder og ordsprog og alt muligt andet fordi det er jo så svært at lære folk den oprindelige betydning.. I dag skal man jo tænke selvstændigt og danne sine egne konklusioner.. det var ikke moderne for 25 år siden

God ledelse er at lytte til dem der får tingene til at fungere, dårlig ledelse er ikke at overholde egne regler.

0
0
Svar på denne tråd

læs her
Forfatter: 
Dato:  04-11-2009 12:28

Farveller

Fyn - tilflugtssted for hedeperkere og reservesvenskere.

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  05-11-2009 00:28

Bjørnetjenste er jo så blevet ændret i nudansk ordbog, til at være en stor tjeneste... hvorfor... ja, jeg klør mig stadigt i hovedet over det (mangler en smiley, der rent faktisk klør sig i hovedet)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider