Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Det at skulle låne penge i banken..?
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 08:48

Uha.. det synes jeg er et ømt punkt, men sagen er den at jeg går og leger lidt med tanken..

Jeg er flyttet hjemmefra i august i år. Til en 1-værelses, på kollegie, så min udgift til boligen er fast 2500 kr. om måneden.

Sagen er den, at jeg har set den her bil, jeg godt kunne tænke mig. Den koster 39.000 kr. og de penge har jeg ikke stående som en opsparing jeg vil bruge.

Jeg har en opsparing, men den er egentlig beregnet til akutte skader på hestene eller andre akutte regninger.

Mange unge låner 500.000 kr. eller mere til en lejlighed i KBH, det har jeg valgt ikke at gøre pga. mine heste.

Jeg tænker lidt at hvis de kan, så kan jeg vel også??

Jeg er studerende, har kun min SU i vinterhalvåret, men jeg har sæson arbejde i Bonbon Land, så det er slet ikke unormalt jeg tjener 25.000 - 30.000 kr. på en sommerferie - det har jeg gjort de sidste 3 år.

Jeg får 5100 kr. i SU, derfra skal i trække lidt skat fra, mener den ender på 4600 kr.

Vil lige tilføje jeg er færdig med min uddannelse om 1,5 år og min startløn skulle gerne være på 26.000 + noget pension. Hvis jeg vel og mærket får et job..!

Er jeg tabt helt bag en vogn, nu hvor jeg overvejer at låne pengene? Er jeg ikke rigtig klog?

Jeg skriver egentlig for at høre hva I andre giver for at låne penge?

Hører også gerne fra unge ligesom mig, der enten har en gæld over hovedet eller overvejer det?

Jeg vil lige sige at jeg hverken har SU lån eller nogen anden form for lån. Jeg har kunnet få det til at løbe rundt.

Jeg har pt. 2 heste. Den ene betaler jeg selv for og den anden betaler mine forældre for.

Har I andre nogle lån i banken? Hvor gamle var I da i tog dem?

Kan jeg overhoved låne penge når jeg kun har min SU halvdelen af året?

Burde jeg få mig et job mere, i vinterhalvåret?

Team Dandanel
"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Nu med hingsteføl efter Blue Hors Hotline.. født d. 08-04-08
0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 09:01

det kommer jo an på....

Du kan da sikkert godt låne pengene, men du skal jo tænke på, at det jo giver en ekstra udgift, til afdrag af lån på bilen, grøn afgift, forsikring og selvfølgelig drift og vedligehold. Så 1500 om måneden i udgift er et absolut minimum at forvente at det koster.

Så skal du jo så vurdere om du mener at der er penge til det, ud af de 4600 du får udbetalt.

Zamangah

En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)

0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 09:13

Når ja, skal måske lige tilføje det er en Hyundai Santa Fee.

Altså en AWD`er.

Jeg ville ikke bruge den i skole, da jeg har 1. km, men gerne ud til heste på de dage det regner, men heller ikke her klager jeg med hensyn til afstand - jeg har 3 km.

Så den skulle bruges til stævner og når jeg skulle hjem til mine forældre.

Jeg tager normalt ca. 1000 kr. fra min opsparing til diverse udgifter om måneden. Man kan vel sige jeg har opsparet mit eget SU lån.

Jeg lever for ca. 300 kr. om måneden med hensyn til mad.

Team Dandanel

0
0
Svar på denne tråd

Ved....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 09:33

... ikke lige med hensyn til billån, men husk der også kommer uforudsete udgifter på sådan en bil... Min første bil til 30.000,- stod mig i det samme i reperationer m.m. i løbet af de 3 år jeg havde den... Længere histore og ikke sjovt..

MEN nu vil jeg vide hvordan man lever for 300 kr om måneden til mad??? :):) Lige der ville jeg gerne spare penge ;)

-Christina

*Det er lysten til at ville, der giver evnen til at kunne*

0
0
Svar på denne tråd

Nej.....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 09:50

Mit ærlige svar ville være nej, du skal ikke låne penge på nuværende tidspunkt. Kender mange der har gjort dette og det har bidt dem i bagdelen bagefter.

Da jeg var 19 skulle jeg flytte hjemmefra i forbindelse med et job. Afstanden var ca 200 km væk hjemmefra. Skulle jeg med tog var jeg afhængig af at blive kørt til stationen så valgte at der skulle en bil til.

Sommerferien op til arbejdede jeg som en gal ved Netto og tjente ca 20.000, fandt en bil som jeg gav 16.000 for. MEN den store forskel er at min far er mekaniker. Jeg kunne altså uden problemer købe en gammel bil som han satte i stand.

Nu er jeg så 23 - har stadig min gamle lilla polo - som nu skal skiftes ud efter 4 år hvor den har tjent mig uden brok - og nu føler jeg mig klar til evt. at tage et lån.

Vil helt klart mene at du skal bide smerten i dag de sidste 1½ år og så når du har en stabil økonomo, tage et lån og måske købe en bil til lidt flere penge.

Som de andre siger er det ikke billigt at have et lån især ikke for en ung under uddannelse. Og biler kan være meget uforudsigelig især ældre biler.

SILLE FOREVER !!

0
0
Svar på denne tråd

Christina (Duchess)
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 09:51

Christina (Duchess)

Jamen det kan du da godt få afvide :-)

Jeg køber rugbrød til den store guldmedalje, det kan du få til 4 kr. Det samme gælder toast, det koster max 6 kr. her i slagelse.

Jeg har for 1,5 md. siden købt en stor pakke med kyllinger på 3 kg. til 60 kr. De "lever" skam endnu. Der er nok lidt over halvdelen tilbage.

Nudler er også super billige, de koster 2,95 kr. og de er gode til middag.

Makral, tun, torskerogn (staves?) er også billigt.

Til morgen spiser jeg yougurt til 9,95 kr. med friske æbler på toppen. Æblerne giver jeg 20 kr. for 10 stk.

Så drikker jeg utrolig meget vand og mælk koster jo ikke mere end 2,95 kr. Køber den der kløver-ting.

Salat er alt alt for dyrt, så jeg får råkost til min aftensmad, gulerødder med rosiner og æbler.

Så spiser jeg utrolig meget pasta, det koster 5,95 kr. og holder længe her hos mig, koger gerne lidt ekstra så der er til middag dagen efter.

Jeg har købt rigtig mange forskellige krydderier, så pastaen smager af noget nyt og spændende hver dag. Jeg køber ikke remoulade, mayonase (staves?) eller ketchup.

Jeg spiser også mange fiskepinde til 17,95 kr. og biksemad til 12,95 kr. meget biksemad endda.

Køber gerne de billige pølser til 17,95 i netto og steger lidt kylling som jeg skære istykker, så er det fin biksemad eller pastaret.

Æg er også super gode og holder længe hos mig, men de er ret dyre.

Fars køber jeg i lidl og der fås det jo billigt, ellers handler jeg i fakta og netto.

Jeg køber virkelig kun det nødvendige med hensyn til mad, ikke noget ekstra og smider ikke noget ud, så hellere fryse det ned.

Kartofler er også billige i netto, samt pomfritter, dem laver jeg i ovnen, så de bliver sådan lidt tørstegt.

Dessuden spiser jeg hjemme hos mine forældre to weekender på en måned, tager hjem fredag og kommer tilbage søndag. Det kan også mærkes på pengene.

Det kan godt være min kost ikke er den sundeste, men jeg fungere fint og spiser meget frugt.
Burde nok bruge lidt flere penge på det, men spare altså gerne lidt penge og er vist ret nærig, når det kommer til stykket.

Ting til toilet og lignende kommer udover, men det er begrænset hva jeg køber. Toiletpapir holder længe når man kun er en, tandpasta ligeså, samt sæbe.

Man lærer virkelig at spare.

Var det svar nok?

Team Dandanel

0
0
Svar på denne tråd

Du har ikke
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 09:55

4000,- i rådighedsbeløb når du har lånt pengene til bilen så det siger banken ret sikkert nej til medmindre du er lidt mere end almindeligt gode venner med din rådgiver

Jeg har selv haft lån på SU - men jeg havde også både SU-lån og i øvrigt knoklede jeg måsen ud af bukserne så jeg generelt set nåede at tjene op til det maxbeløb man må tjene ved siden af SUen. Det vil sige omkring 10 - 11.000 udbetalt hver måned.... Og jeg havde rigeligt svært ved at få lov til det!

Din bank er ret ligeglad med at du pt lever for 300kr om måneden - du SKAL have hvad de kalder et fornuftigt rådighedsbeløb!

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

0
0
Svar på denne tråd

Trine T
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 10:04

Trine T

Arh.. på den måde, jeg aner intet om det med at låne penge og ville derfor lige spørge jer som er på markedet eller i situationen at I har lånt penge som ung.

Banken siger en ting, men synes det er mere rart at høre jeres erfaringer, det føler jeg er mere værd.

Jeg har ikke SU-lån, ville meget gerne kunne klare mig uden.. men nu fandt jeg så den er kære bil, så det er først nu jeg leger med tanken, da jeg til hverdag saktens kan få det til at løbe rundt, uden problemer - måske de nok skal komme hen af vejen, nu er det jo rimeligt nyt at jeg er flyttet hjemmefra.

Team Dandanel

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 10:13

Min anbefaling ville helt klart være at vente med at købe bilen :-)

Vælger du at gøre det alligevel, kunne du tage SU-lån og lade det være afviklingen på lånet. Så får du afviklet det forholdsvis hurtigt og det er betydeligt billigere at låne penge af økonomistyrelsen end banken. Og SU-lånet skal først betales tilbage når du er færdig med at læse.

0
0
Svar på denne tråd

Nej .....
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 10:39

Jeg ville også sige nej.

Du sammenligner med andre unge, som låner 500.000 kr til lejligheder - men det er altså ikke det samme :-) Du får jo ikke noget for bilen, hvis du sælger den igen. Jeg mener, den taber værdi.

Og som andre nævner, så er der udgifter til sådan en bil. Reperationer, brændstof, forsikringer, afgifter osv.

"Man skal aldrig sige nej til fristelse, man ved jo aldrig om den kommer igen"

Garfield

0
0
Svar på denne tråd

Udgiften til
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 12:05

Udgiften til lånet tror jeg er det mindste problem.

Kig på de faste udgifter der vil være forbundet med at have bilen stående. Altså forsikring og vægtafgift. Jeg vil gætte(!) på at forsikring kommer du ikke under 10.000 kr. for, og vægtafgiften er måske de 9.000 kr. da den er på gule plader med "misundelsesafgift".

Det giver lige knapt 1.600 kr. i faste udgifter om måneden, og det er inden at der er kørt så meget som en meter i bilen. Hvis vi lægger de 2.500 kr. i husleje til, så er du på 4.100 kr. om måneden i faste udgifter. Stadig inden at du egentlig har brugt bilen.

Så der er 400 kr. tilbage til benzin, mad, licens, tøj, frisør, bytur etc.

Jeg ville nok desværre vente lidt med bil, og jeg tænker at din bankrådgiver vil mene det samme, selvom at det nok ikke er det du helst vil høre.

0
0
Svar på denne tråd

bil bil og lån
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 13:40

Hvis du ikke vil bruge bilen mere end du skriver her, så lån dig til en de få gange der er behov for det, det er meget billigere ;-). Eller tag en taxa, DET er også billigere

Har man først bil bliver man magelig :-D.

Tænk også på forsikring, vægtafgift, de alt for mange renter man skal betale, reperationer og den stigende benzinpris.

Men derudover så koster vores os gennemsnitligt 10.000 om året til diverse reperationer, service, undervogsnbehandling,vask og voks, dæk, forsikring, vægtafgift og dette er endda i den billige ende. Den dyreste reperation på de 5 år vi har haft den er 10.000 til topstykket. Vores er billig i reservedele og var "kun" 4 år da vi købte den ;-) men den kan bestemt ikke trække noget større end en "havetrailer" :-D. Benzin og afdrag er ud over beløbet her.

Mange hilsener Rikka

Mor til en hel masse :-)

0
0
Svar på denne tråd

søde søde
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 13:59

Hej Søde

Kan godt forstå du gerne vil have en bil, men det er dyrt meget dyrt og du ved du er altid velkommen til at låne hvis vi har en bil hjemme.

Ses imorgen

Reservemoren

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 14:22

Det er en sød reservemor du har dig. Jeg ville nok tage imod hendes tilbud i stedet ;-)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 18:57

Jeg er også studerende, og nej jeg ville ikke låne penge, hverken til bil eller noget andet.

Men det er selvfølgelig et spørgsmål om prioritering(staves??)

For det andet mener jeg at banken skal godkende dit budget, for at se de mener det er realistisk at du kan betale din afdrag. Og lige meget om du selv kan få det til at fungere med en madpost på 300 kr, så tvivler jeg på at du kan få bank til at synes det er realistisk.

Som andre vil jeg også sige lån en bil, eller tag en taxa. Man kan få en del taxtture for de penge det ville koste at have en bil.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gjorde det
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 22:58

da jeg var på elev løn lånte jeg 40.000 til en bil. Weekenden efter blev det taget til en fest og smadret fuldstændig. SUK. Jeg fik 20.000 af ham der gjorde og valgte ikke at melde ham, da det var en af mine venner. Idag havde jeg nok fået politiet med ind i det. For der fik jeg gæld på 20.000.

Jeg fik så aflivet en hest, udenom forsikring. Og lånte penge til at købe en ny hest. Derudover har jeg taget SU lån da jeg læste videre i nogle år, for at have råd til denne her hest.

Jeg fortryder ikke at jeg købte en hest, men skulle jeg råde nogen økonomisk, så ville det være at vente med at købe bil, hest osv. til de havde sparet op til det. Det er nogle sure penge at gå og betale af til. Samtidig var jeg færdig med min uddannelse for over ½ år siden og har ikke fået job, så min plan om at få gælden hurtigt ud ad verden er bare ikke mulig før jeg får en alm. løn.

Mht. dit madbudget har jeg levet på samme måde. Man kan sagtens leve så billigt og faktisk rimeligt sundt. Rugbrød, ymer eller havregrød til morgen mad og pasta med årstidens grønt til middag. Og råkost lavet af de gulerødder fra hesten ;) Og så hjælper det at spise hos nogle ind imellem, forældre, bedsteforældre, venner eller lign.

Sagde Janne

Sælges:

Super sød shetlænder vallak,

tilredet, højde 1 meter.

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB for info -

0
0
Svar på denne tråd

at låne penge
Forfatter: 
Dato:  29-10-2009 23:29

Jeg har lånt penge, af 2 omgange, i min sparekasse. 1. gang som 23 årig og 2. gang som 24 årig.

Første gang var 30.000 kr. for ca. 2 år siden. Jeg stod lige pludselig, og manglede en bil, meget akut. Var fra den ene dag til den anden, blevet single.

Var flyttet hjem til mine forældre, og havde lige pludselig ret langt på arbejde (60 km.)

Jeg ringede til banken, og forklarede situasionen. At jeg blev nød til at have en bil, både for at kunne komme på arbejde, og for at kunne få min hverdag til at fungere, med hest og andre ting.

De kunne godt se fornuften i at, jeg skulle bruge en bil. Jeg ville have svært ved at passe et arbejde, uden at have bil at køre i.Uden arbejde, ville jeg ikke kunne tjene penge.

Min økonomi på daværende tidspunkt,var sådan nogenlunde. Der var ingen problemer overhovedet, med at få lånet.

Anden gang jeg lånte penge, var sidste forår. Cirka 18.000 kr.

Var på SU og kunne simpelthen ikke, få tingene til at hænge sammen.Med både kollegie værelse, hest og bil at skulle betale til.

Min flinke rådgiver, kunne godt se jeg ikke ville spare noget ved at sælge bilen. At sælge hesten, var slet ikke en mulighed, der skulle diskuteres, og det accepterede de også.

Så det lån var heller ikke noget problem.

Jeg har så måske også den fordel, at min bank, er en mindre lokal sparekasse, som ikke er så afhængig af andre. Jeg deler også bank med mine forældre, og de har været kunder der i maaange år. Det gør nok også at, de har en anden slags tillid til mig og min økonomi. De kan jo se at, selv om min økonomi i perioder, er dårlig, så er det ikke et problem som er kendetegnende for mig og min familie. Min farmor har sågar samme sparekasse.

Synes det er hyggeligt med en sparekasse, hvor de rent faktisk, ved hvem man er.

Sagde Anne Mette

Livet er en fest, når man sidder på en Fjordhest!!

Tænk ikke for andre, deres hjerner skrumper, og din eksploderer

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 06:13

Kort og godt, nej lad være med at låne penge til en unødvendig luksus ting. Spar pengene til noget fornuftigt og vigtigst spar vores jord for mere CO2 udslip end aller højest nødvendigt!!

Neapolitano Allegra

Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway

OPSTALDNING I NATURSKØNNE OMGIVELSER TILBYDES, SE MERE PÅ MIN PROFIL

0
0
Svar på denne tråd

Luksus
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 08:46

Det er da voldsom luksus både at have heste OG bil under studie. En bil er ikke nogen god investering - den taber kun i værdi. Og de uforudsete udgifter kan blive temmelig heftige, både på bil og heste.

Kan godt forstå at det frister, men det vil påvirke din økonomi i mange år fremover. - Og du har sådan set slet ikke behov for den i det daglige.

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Hej allesammen...
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 10:53

Tusind tak fordi I deler jeres holdninger med mig, det er virkelig guld værd.

Ja, det er nok mere et luksusproblem end højst nødvendigt, jeg kan jo saktens klare mig uden, men det frister altså temmelig meget

For lige at dreje spørgsmålet lidt.. Hva hvis jeg havde pengene og ikke skulle låne mig til dem, ville det så stadigvæk være dumt at købe bilen?

At have heste mens man studere, er nok også en luksusting, sagen er den at jeg jo i bund og grund har 2 stk. og en tredje, som mine forældre betaler... så jo, jeg burde jo nok spare mine penge som i rigtigt nok er inde på.

Reservemor:

Ja, jeg ved jo hvor søde I er til at hjælpe når I kan - det er jeg yderst glad for.

Hvis det en dag brænder på skal jeg nok ringe :-)

Vi ses i aften.. og skulle hilse fra jeres søde ponze - han har det godt og elskede turen rundt om søerne igår..

Team Dandanel

0
0
Svar på denne tråd

Udgifter
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 11:05

Som de andre skriver, så er der altså udgifter ved at have en bil, så har du råd til at betale dem, så kan du selvfølgelig sagtens låne til en bil.

Men udgifterne vil sandsynligvis se sådan ud:

Afdrag på lån: kr. 18.000 årligt eller omregnet 1.500 kr./mdr. (de vil sikkert ikke lade dig få ret lang løbetid, da det jo er en ældre bil til den pris. Løbetiden på lån til en ny bil er op til 8 år)

Vægtafgift: kr. 10.000 årligt (går ud fra den er på gule plader ellers er det ca. det halve)

Forsikring: min. kr. 10.000 hvis ikke du har haft bil før

Brændstof: afhængig af hvor meget du kører, men ret meget under 500 kr. pr. måned kan du jo nok ikke gøre det....

Reparation: en bil skal jo af og til laves hos mekanikeren, og der løber pengene stærkt. Jeg sætter 500 kr. af om måneden, men kører også i en nyere bil og min far kan lave, det der skal laves.

Det vil så give en minimumsudgift pr. år på kr. 50.000 kr. Omregnet giver det en merudgift pr. måned på knap 4.200 kr.

Så kan du afse det og har du brug for bilen, så skal du købe den.

Og mht. lån i fast ejendom, så er renten på lån i bolig billigere end et billån ligesom løbetiden også er op til 30 år. Så det kan du ikke sammenligne med et billån.

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Luksus med..
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 14:32

...både hest og bil på studie?!

Tja det kan da godt være det, er luksus ikke at vælge en af delene fra.

Men dælme ikke om jeg, ville have samvittighed til at, sælge min hest, fordi jeg i en periode på 2-3 år, skulle læse. Jeg ved godt at mange gør det, men det vil jeg bare ikke kunne.

At jeg så kunne have valgt bil fra, kommer nok en del an på hvor i landet man kommer fra.

Jeg studerede i Århus og skulle hjem til Give egnen, hver weekend. Sådan ca. 80 km. plus at jeg, vil kunne sætte mig i bilen og komme hjem i en fart, hvis der sker noget akut med hesten.

Jeg ved bare at det ville tage min et sted mellem 2 og 3 timer at komme hjem, hvis jeg skulle rejse med tog/bus.

Om hvorvidt et valg er luksus, er vel egenlig ikke noget, andre skal blande sig i. Vi har alle forskellige måder at priotere på, og hver især vores ide om, hvad der er fornuftigt.

Sagde Anne Mette

Livet er en fest, når man sidder på en Fjordhest!!

Tænk ikke for andre, deres hjerner skrumper, og din eksploderer

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 14:46

Jeg må erklære mig meget enig med Anne Mette i at det er op til den enkelte hvad man finder mest fornuftigt.

Jeg selv havde 3 heste og en bil da jeg studerede. Kom også ud af studiet med en mindre gæld, men med den løn jeg tjente da jeg var færdig var gælden væk i løbet af 2-3 måneder.

Selvfølgelig skal man tænke sig om og penge man låner skal jo alt andet lige betales tilbage på et tidspunkt.

Det er vel i bund og grund et spørgsmål om prioritering og jeg har aldrig fortrudt mit valg.

0
0
Svar på denne tråd

svar på ekstra spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 15:41

Hvad der er luxus eller ej handler vel meget om den enkeltes behov og prioritering.

For lige at dreje spørgsmålet lidt.. Hva hvis jeg havde pengene og ikke skulle låne mig til dem, ville det så stadigvæk være dumt at købe bilen?

Nu står jeg faktisk, som studerende, i en situation der ligner lidt din. Jeg har 2 km til skole, så der ville jeg ikke have brug for en bil. Ville nok komme til at bruge bilen for at komme hjem til familie(80 km) eller lignende. (og sikkert tusinde andre små ting nu jeg alligevel havde den)

Og jeg har faktisk en opsparing stående der ville kunne dække udgifterne til at købe bil, og jeg kunne også godt trække på den til den daglige drift af bilen. Men nej jeg vil stadig ikke købe en bil, for jeg synes ikke jeg som sådan har brug for den. og det er en del penge man kommmer til at bruge hver måned, og de penge får man aldrig igen, heller ikke ved salg af bilen.

Som med heste som med biler.. Det er ikke indkøbet der er dyrt, det er de daglige udgifter

Så nej jeg ville altså ikke købe en bil, jeg mangler den ikke i det daglige som det er nu, men hvis jeg køber en så vil jeg blive dybt afhængig.. Og det er altså mange penge hver evig eneste måned som jeg vil kunne bruge på mange andre ting som jeg synes jeg har mere brug for.

Men i sidste ende er det jo kun dig der kan tage beslutningen. Alt kan lade sig gøre hvis man vil det nok, det kan bare komme til at gå ud over andre ting skal man huske. Så hvordan du vil prioritere dine penge, det er op til dig..

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  30-10-2009 19:37

jeg er 21 og har en gæld på 42.000 og ikke nogen indtægt som sådan...jeg har fået su 3 gange men der kommer stadig penge ind sådan lidt der osv. ret usikkert må man sige men jeg klare det altid og nu skal det også være mere stabilt fremover. har i 3 år med gæld på op til ca 60.000 aldrig haft et alvorligt problem den har lige været nede på 12.000 men skulle lige bruge nogle penge og min bank har ikke tøvet med at låne. De er der altid hvis der er noget jeg har et problem med.

Jeg er ihvertfald tilfreds og synes ikke min gæld er stor så længe jeg kan styre det og betale de ting jeg skal.

Spørgsmålet er om DU har råd? du har 2 heste men betaler kun for en...heldige dig :-D jeg har 3 hunde og det koster mange penge men er det hele værd. MEN jeg køber ALDRIG noget jeg kan undvære! valgte hundene og med et lån og lav indtægt så skal du være klar på at byture og masser af nyt tøj, ferie eller lign. er slut for ellers ja så bliver gæld surt når det ikke forsvinder og du har problemer med at betale.

hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

jeg havde ingen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 08:49

problemer med at låne i hvert fald 20.000 kr. for to måneder siden. Måtte så lige forklare den kære bankdame at jeg kun skulle bruge halvdelen ;)

Men det er også hurtigt ude af verden igen. Jeg afdrager med 2500 kr. om måneden og regner med at betale af sidste gang d. 1/1-10.

Jeg er studerende og har ikke andre faste udgifter end det lån pt. og så lige min mobilregning der er på 200 kr. hver 3. måned.

Jeg tog kun det lån fordi jeg stod og skulle betale en større dyrlægeregning. Jeg var ellers lige blevet færdig med det forrige.

Personligt ville jeg ikke bruge et lån til at købe en bil, med mindre det var absolut nødvendigt for min hverdag. 3 km er ikke særlig langt. Det kan vel klares på 10-15 minutter på en cykel i meget roligt tempo. jeg havde 10 km til hesten og det kunne klares.

Men i al den tid jeg afdragede på det første lån og havde flere faste udgifter(pga. hesten) var det bare surt. Jeg kunne ingen ting når regningerne var betalt.

Nu er der "heldigvis" lidt ekstra luft.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

Budget........
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 09:07

Der må laves et budget over hvad bilen koster i drift, ( diverse afgifter og forsikring, og syn ) lægges penge til side til reperationer.

Hvis bilen er gulpladebil skal du være opmærksom på det tillæg du skal betale for at køre i den som privat - det er vist omkring 5000 kr årligt.

Om du kan få det til at hænge sammen økonomisk, skal jeg ikke gøre mig klog på.

Mvh Birgitte

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 12:04

Jeg har taget lån i banken. jeg er 20, tog lånet da jeg var 19. jeg stod og skulle have en ny hest så jeg lånte 30000. Der var ingen problemer og jeg afdrager med 1500 om måneden. jeg studere heller ikke lige pt, men det skal jeg igen til sommer. Samtidig har jeg også købt bil. Hvor jeg betalte ca 27000 i udbetalingen og så afdrager hver måned på ca 1900. dette har jeg også gjort mens jeg studerede. Jég valgte en ny bil fordi så kunne jeg få en billig forsikring. min forsikring ligger på 3-4000 hvert år lige pt. jeg skal samtidig også betale alt for min ene hest og jeg kan sagtens få det til at køre rundt.! Så det kan godt lade sig gøre. Men undersøg muligheder med den billigste forsikring først. Jeg ville også købe en brugt bil, men det ville blive for dyrt med forsikringen når man er så ung.

0
0
Svar på denne tråd

bil lån
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 12:53

hej

Jeg vil på det kraftigste fraråde dig at købe den bil du taler om det er en penge sluger. Dit banklån vil koste dig 1500kr i mdr. i afdrag over 5 år, samtidig koster denne slags bil en (misundelses afgift) på ca.7000 kr årligt, hvis dette er din første bil kan jeg oplyse dig om en fosikrings pris på ca 22.000 kr om året hvis du overhovedet overvejer at købe bil så find en lille økonomisk bil der har et år eller 2 til syn en sådeant kan du sagtens finde til omkring 5-7000 kr lad for guds skyld være med at sætte dig for hårdt i det økonomisk det tager alt det sjove væk fra hverdagen når man skal vende hver krone for at få til dagen og vejen. Banken vil sikkert gerne låne dig penge for selv om det hedder en BANK RÅDGIVER så lad dig ikke narre for de tjener penge på at låne penge ud så kan du selv tænke dig til resten.

Livet leves på ryggen af en hest

Diana

0
0
Svar på denne tråd

Hej allesammen
Forfatter: 
Dato:  31-10-2009 17:51

Hvor er I bare gode til at komme med jeres meninger og erfaringer, det er rigtig dejligt at læse... især når man står som ung og er helt på bar bund.

Om det er luksus at have heste mens man studere - det ved jeg ikke, det siger mange til mig.. men det er nu et valg jeg har truffet og jeg har i bund og grund valgt uddannelse ud fra hvor jeg kunne have hestene med, så de vægter meget højt hos mig - alle sammen.

Ialt er der 3 stk. af slagsen, hvoraf den ene betales af mine forældre, resten står jeg selv for (stort set).

Med hensyn til årlige udgifter er det dejligt der kommer nogle tal på, så jeg ved ca. hva det vil koste - er jo helt grøn.

Min far kan lave mange ting på en eventuel bil, hvis det er en 4WD`er.

Jeg vil da helt sikkert have jeres erfaringer med i mine overvejelser og kan da nok se, at en bil der måske er lidt billigere nok er lige så god, men det kunne godt tyde på jeg skulle vente med bilen, til jeg er færdig med at studere - men så skal jeg ved finde et arbejde og der skal en bil nok anvendes.

Det kommer helt bag på mig, hva det koster at have bil... tænkte da ikke over at det var så dyrt, det overrasker.

Team Dandanel

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider