|
|
| Skaarup Overgård |
| Forfatter:  |
Mayer Maiken |
| Dato:  |
26-10-2009 13:45 |
|
Hej alle.  Jeg har søgt praktikplads ude hos Skrup Overgård Træningscenter for heste. Det er jeg virkelig glad for, selvom jeg skal være der rigtig tidligt (06:30). Jeg er der som hestepasser og ved ikke helt, hvad jeg kan forvente. Min mor siger, at jeg nok skal muge ud, give halm, lukke ud på fold og ind igen. Nå, mit oprindelige spørgsmål er, om nogen kender noget til Skaarup Overgård, og hvad jeg måske kan forvente mig af en praktikplads som hestepasser.  På forhånd tak for svar. P.S.: Undskyld, hvis emnet ligger forkert, jeg er helt ny.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender ikke |
|
|
Skårup overgård, men langt de fleste steder er det netop som din mor siger, mugning, halm ind, give foder osv. Trække heste til og fra fold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg kender godt stedet - har haft hest på sommergræs der flere gange. De plejer at have flere, 2 - 3, til hjælp i stalden. De ansatte hjælpere fodrer, muger ud, giver halm + hø/wrap, lukker på fold, skifter dækner, henter ind fra fold, sadler op, varmer heste op, får undervisning, fejer staldgang. Jørgen og Anne Dorthe plejede altid selv at hjælpe med det hele og var altid både de første og de sidste i stalden. Dem jeg kender, der har arbejdet der siger alle at det er vildt hårdt og meget meget lærerigt. Jeg har kun hørt om at de var glade for at være der - det skal du også nok blive.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak |
Mayer Maiken |
26-10-2009 18:49 |
|
Okay, mange tak for svar, begge to. 
GitteL: Jeg er også blevet informeret om, at det er meget hårdt, og det er lange "arbejdsdage" og sådan noget, men det ser jeg egentlig kun som et plus. Så kan jeg j få en fornemmelse af, hvor hårdt det er at have egen hest. Jeg glæder mig også helt vild og venter kun på, at det bliver uge 46, så jeg kan komme afsted. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skårup |
|
|
Hej.
Jeg har haft min araberhoppe derude til tilridning, og jeg kan kun sige, at der er en rigtig god stemning på stedet.
Jeg kender selvfølgeligt ikke noget til hjælpernes arbejdsforhold, men dem, jeg talte med, lød til at have det godt, og de var rigtig søde og meget opmærksomme på hestene.
Hilsen Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtig godt |
Mayer Maiken |
26-10-2009 19:57 |
|
Ulvskov: Okay, lyder rigtig godt, tak for svar. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det ligger vel efterhånden en 11-12 år tilbage i tiden men jeg arbejdede efter gymnasiet ½ år på Skårup Overgaard som rytter/hestepasser. Det er nok ikke det her du har lyst til at høre, men nu skriver jeg det som det var - det var rædselsfuldt!!! Det var fysisk hårdt og det var psykisk hårdt. Jeg var virkelig bange for Jørgen - han var benhård og råbte og skreg. Vi fik SÅ meget skældud - det kunne fx også være hvis man ikke kunne lide aftensmaden. Jeg blev presset ud i mange situationer som jeg ikke følte mig tryg ved som fx at sætte mig op på de helt unge heste som aldrig tidligere havde haft rytter på - iført jeans og kondisko og uden ridehjelm. Det var spild af tid at klæde om til ridetøj og hente hjelmen først, og når han sagde det så gjorde man det bare. Jeg havde kun fri hver 3. weekend + 1 enkelt onsdag hver 3. uge og fik stort set ingen løn. Den var næppe gået i dag!!! Jeg græd hver eneste dag inde på mit værelse og tabte mig 15kg. Da jeg var færdig med mit ophold havde jeg mistet al lyst til at have med heste at gøre og ikke så meget som så på en hest det næste års tid. Meget har sikkert ændret sig deroppe - og mon ikke han med årene er blevet mere medgørlig??? Dygtig er han helt bestemt - i hvert fald til heste og hans kone er heldigvis rigtig sød. Mit råd til dig - tag det som en lærerig oplevelse, men forlang at blive behandlet ordentligt. Jeg sagde aldrig nogensinde fra og det skulle jeg have haft gjort. Det ville i hvert fald have tilføjet lidt nyt, for dengang var der INGEN der sagde fra. Jeg har hørt om flere som havde været der før mig og haft nøjagtig samme oplevelse som mig. Mvh Stine Vil du spørge om noget skal du være så hjertelig velkommen til at sende mig en besked 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Åååh, først nu ser jeg at du ikke er så gammel - og er det kun en kort praktik??? for så ville jeg ingen betænkeligheder have, hvis jeg var dig. Tror bestemt kun at det er det faste personale han er så hård ved...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gør mig ondt |
Mayer Maiken |
26-10-2009 21:31 |
|
Stine76: Uf, det lyder da bestemt ikke rart. Jeg er ked af, du havde sådan en dårlig oplevelse. Men ja, skal kun være i praktik en enkelt uge, mener jej. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rigtig god fornøjelse |
|
|
Det skal nok blive en oplevelse... Hils Maja deroppe - hende har jeg redet sammen med i en del år. Hun er hestepasser der - og vist rigtig glad for det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange tak for svar! |
Mayer Maiken |
27-10-2009 00:40 |
|
Ja, mange tak for svar, allesammen! Virkelig rart at høre om alle jeres oplevelser - positive som mindre positive. 
Stald Olsen: Skal jeg nok prøve at huske. 
Mia-Chi: Huha, sikke en oplevelse. Du har givet mig indtryk af, at man sover deroppe? Nu du nævner, at du blev inviteret på film og te om aftenen. Kan være, du kun mener et par gange eller at du så blev der lidt senere, men kunne godt tænke mig at høre lidt om det, hvis det ikke gør noget.  Men tabe sig lidt ville jeg nu blive glad for.  Glad for at høre, at du kommer med både positive og lidt mindre positive erfaringer. Stakkels Jørgen på grund af det med hans ryg. 
Jeg glæder mig også helt usigeligt - kan både venner og familie skrive under på, tror, de er ved at være lidt trætte af mit evindelige ævl om, hvad der venter mig, hehe. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
Lotte 4 |
27-10-2009 01:07 |
|
Har kun gode ting at sige om stedet, Jørgen og hans kone. Det at være heste/staldpasser er et fysisk hårdt arbejde men mange "bosser" sørger for at en praktikplads bliver en sjov og lærerig oplevelse. Min datter fik for nogle år tilbage eneundervisning af Jørgen i terrænspring og hun elskede det.
Det skal skam nok gå rigtig godt og jeg er sikker på at du kommer glad og beriget igennem perioden.
Har stor erfaring med praktikpladser. Mine unger gik på friskole hvor de hver år fra 3. klasse var ude i praktik. Vi skulle som forældre, selv finde pladserne og det var ikke altid let i de mindste klasser. Langt de fleste steder mine unger var ude i var fantastiske oplevelser for dem.
Så frisk mod på situationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder godt |
Mayer Maiken |
27-10-2009 06:30 |
|
Lotte 4: Wow, helt fra 3. klasse? Det var da tidligt. Men fedt, så får man også prøvet så meget mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| praktik |
|
|
Jeg har i praktik derude da jeg gik i 9. klasse... Jeg fandt i hvert fald ud af at det IKKE var noget jeg havde lyst til, og følte mig sq lidt snydt. Jeg havde min egen pony med, jeg havde selv foder med til hende, men alligevel skulle mine forældre betale for det, (mener det var lige godt 400,-). Jeg fik dressurundervisning et par gange af Anne-Dorthe, som var ganske udemærket. Og springundervisning af Jørgen, som jeg ikke syns var ret godt. Generalt tror jeg ikke han har ændret sig meget, jeg har haft mange trælse oplevelser med ham, udover min praktik. Praktikken er meget hård, jeg var vandt til at muge ud, men jeg fik simpelthen så mange vabler af at muge ud. Så skulle vi strigle og sadle op, lukke heste på fold og ind igen. Vi skulle også feje staldgange og pudse udstyr. Jeg fik en hest, som jeg måtte ride under opholdet. Den var under optræning efter et længere skadesforløb, og jeg måtte derfor ikke lave ret meget med den. Det er ikke sådan at jeg vil fratale dig at gøre det, men man skal være rimlig stærk psykisk, da jeg syns at jørgen er ret barsk... 
Knus fra Marie =) Din hest - Dit ansvar!
DH-avlshoppe (fuldblod) udlånes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan ikke lade |
|
|
være med at smågrine lidt over nogle indlæg. Nu hjælper jeg jo med jævne mellemrum piger til udlandet for at arbejde med heste. Både som rytter og passer. OG ja, selvom jeg forsøger at sige, at det er hårdt, der er sjældent tid til at stå og nusse med Lotte osv, så bliver folk meget overrasket. Der skal fejes gulve, der skal muges, der skal være udstyr der bliver plejet, så det holder længere osv osv osv... Og det er en del af ens job! Der kommer vabler, der kommer rygsmerter, der kommer stress tårer osv osv. Det er lige indtil man finder sin rytme og arbejdsmetoder, så er det sjældent at det er SÅ hårdt igen. Men langt de fleste kommer jo lige fra skolebænken og er vant til at sidde ned det meste af dagen, så der går altså nogle uger, for andre måneder, med at være så meget på. Jeg har hørt flere der højlydt har brokket sig over, at skulle pudse vinduer, seletøj, feje etc. Men helt ærligt, hvis man skal vedligeholde et sted, om det er et hestested, eller ens eget hus, kræver det jo noget vedligeholdelse, og dermed kan man også holde omkostningerne nede, samt stedet, hvis det er et proff sted især, virke mere tiltalende på udefrakomne. Tænk på det som en forretning/vedligholdelse, istedet for "hvorfor skal jeg". Det er hårdt, også dem, som er ude for at ride, for det er 8-10 heste om dagen de fleste steder, nogle skal bare ud og skridtes, andre skal rides reelt. Og det er nok ikke sjovt at sætte sig op på musse nummer 10, når man ikke er vant til det. Så mit bedste råd er (og nu mere på dem der reelt vælger at tage et år ud af kalenderen): Giv det tid. Starten er altid frustrende, men spørg, spørg, spørg, også finder du stille og roligt ud af arbejdsgangene Sig fra, når chefen går over din personlige grænse. Og se det hele som en helhed, istedet for en personlig hetz imod dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind |
Mayer Maiken |
27-10-2009 13:44 |
|
tak igen, det er en meget stor hjælp.  Altid rart at have lidt baggrundsviden om ens praktiksted.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skårup |
|
|
hej, jeg kender som Gitte, også Maja der arbejder der nu, og hun er i det store og hele glad for at være der. Men som de andre siger at der en forretning der bliver drevet på stedet, og du kommer nok til at lave en del surt arbejde. Når det så er sagt, kunne du ikke ønske dig flottere rammer, især hvis du er military interesseret, de har en fantastisk natur der oppe! held og lykke med det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Mayer Maiken |
27-10-2009 15:30 |
|
Sofie: Jeg elsker natur og har set den derude, den er SÅ smuk. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky02 |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
28-10-2009 04:24 |
|
Nu kommer det jo også lidt an på hvad du ansættes til!! Jeg har tidligere arbejdet på stutteri med omkring 150 heste og det var dælme hårdt.. Det var alle de der "sure" pligter og tilridninger jeg stod med!! Men jeg lærte rigtig meget og det var okay jeg vidste hvad jeg gik ind til.. Men da jeg kommer op til Lund'erne så bliver jeg ansat til at skulle sadle op, opvarme, (til tider ride hele turen) skridte af og sadle af.. Men men men sådan blev det ikke, det var udmugning, og trække frem og tilbage og al muligt!! Det er fint hvis det er en "al mulig mand" man søger men det er ikke okay at ansætte til ridning alene og så smide alt muligt yderligere oven i dagens arbejde! Og slet ikke når de så er ugæstfrie og man får en halv fryse pizza for MANGE timers arbejde... Der skal man ski være ærlig når man søger stald-passere eller ryttere! og der er MEGET stor forskel på at være ansat som staldpasser eller som rytter! Jeg bicther over de ting jeg lavede hos dem som er alm i andre stalde når man er ansat der, men det er alene fordi det var ikke det jeg var ansat til!! og jeg går ellers ikke af vejen for et stykke arbejde.. Jeg er fuldt tilfreds med det jeg lavede på stutteriet, men er overordentlig skuffet over det hos Lund'erne!
Team Le Mans
Salg: Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde. -se præs Pony Søger Part.Walsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Mayer Maiken |
28-10-2009 07:23 |
|
Helenagagt: Det er da heller ikke fair, at du ikke skal ride på hestene, hvis det er det, du er ansat til, men skal lave alt mulig andet. :S Men jeg skal "ansættes" som hestepasser, så det nok lidt af hvert, som de andre også siger. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maiken |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
28-10-2009 07:37 |
|
Ja det tror jeg bestmt du skal smiler Jeg håber du får en dejlig oplevelse fordi ved man at man kan blive udsat for lidt eller meget af det hele så går man på med oprejst pande.. Så kan man altid blive positivt overrasket det gør man ikke hvis der pludselig er alt mulig man ikke havde regnet med kom som kommer.. Så bare på med vanten, det føles godt at lægge sig til at sove og føle kroppen er blevet brugt godt 
Team Le Mans
Salg: Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde. -se præs Pony Søger Part.Walsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helena |
Mayer Maiken |
28-10-2009 07:48 |
|
Helena: Jeps, det føles nemlig rigtig godt at lægge sig til at sove og føle, kroppen virkelig er blevet brugt.  Var jo til ridning i går og fik både sprunget og næsten lært at gallopere. Det var rigtig hårdt, men også supersuper fedt den måde, man nærmest føler sig i ét med hesten (synes jeg). Så føltes det også næsten lidt for godt at lægge sig til at sove. *fnis*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helene |
|
|
Jamen som jeg også skrev, så skal man sige fra, hvis det går helt galt. Og hvis man er ansat til at ride, men bruger størstedelen af ens tid med mugning, så er der jo også noget galt. Men fordi man er ansat til at ride, er der jo også kedlige opgaver med. Og der kan opstå sygdom, så man må give en hånd med andet steds osv osv osv... Ligesom på andre arbejdspladser. Men jeg kan slet ikke se jeg på nogen måde skriver, at det er ok man bliver ansat til et, men laver noget andet. (udover at jeg så mener, at almen vedligholdelse af stedet, til et vist plan, er med i ens jobbeskrivelse, især som hestepasser).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey Tine |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
28-10-2009 23:24 |
|
nu var det mere det med at du sys det var lidt "sjovt" at der var piger der brokkede sig over at skulle lave noget af det sure.. og det mener jeg jo kun er "sjovt" hvis de rent faktisk vidste hvad de gik ind til men ikke kunne overskue det fordi de kom fra skolen og ikke har fysikken til det endnu.. Jeg kan godt forstå folk brokker sig over at de skal lave en masse som de på ingen måde havde kunne regne ud de skulle, ud fra "ansættelses aftalen".. ps her er et link til BT om at lunderne udnytter deres praktikanter og ansatte www.bt.dk/kendte/tina-lund-lod- praktikanter-sove-i-uhumsk-vaerelse- i-stalden og www.bt.dk/danmark/lever-under-usle- forhold-hos-tina-lund og ja ja jeg ved det er bt men jeg kan altså nikke genkendende til det de beskriver faktisk til min store forbløffelse så er tingene i den grad underdreven hvad jeg jo normalt ikke anser BT for at gøre!! Maiken: det var selvf ikke for at ødelægge din tråd og det er heller ikke hos dem du skal være så jeg håber du får en super fed oplevelse smiler
Team Le Mans
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helena |
Mayer Maiken |
29-10-2009 08:17 |
|
Det er helt iorden. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helene... |
|
|
hvis du vidste hvor meget jeg går op i at informere folk. Jeg snakker og snakker og snakker lidt mere. Jeg anbefaler folk at tage et fly derhen hvor de søger job, jeg viser billeder og film, også snakker jeg mere. Men alligevel er ca 60% af de piger jeg sender afsted, nogle tøser der tror at de kan sove længe, intet arbejde der giver sved på panden, og hvis de endelig skulle lave noget, så var det ridning på de aller bedste heste. -Ikke i skoven nej, i ridehallen. Jeg har oplevet piger, der "glemte" at fodre heste, fordi de var SÅ trætte, af at holde 4 timers frokost. Jeg har oplevet piger, der var ikke rygere, som sad i HESTEBOKSENE og røg! Jeg har oplevet piger, som red M i både dit og dat, som ikke kunne lave letridning og mente at staldens ældste hest og mest sindige var vild og livsfarlig. Jeg har oplevet piger, der nægtede at stå op kl 5, fordi det næsten var livsfarligt for hestene at komme på fold senere, pga dyr. -Men det sked de højt og flot på. Jeg har oplevet piger, der mente at grundig striglning bestod i at kaste en blød børste over hesten også var den klar. Og ja, jeg kan blive ved. Heldigvis har jeg oplevet rigtig mange andre. -Jeg har oplevet piger, som selvom jeg havde glemt at fortælle dem om nedturen ved at rense møddingsbåndet gjorde det med et smil og grinede af det. Jeg har oplevet piger, som pænt gik med kolikheste midt om natten. Piger der hellere arbejdede en time over, så de var sikre på at alle heste havde det perfekt inden de gik. Piger der smilede, om det regnede eller solen skinnede osv Disse piger fik så også RIGTIG meget igen. De fik betalte ture til store stævner, udstyr, undervisning af internationale ryttere, lov til at ride heste i særklasse uden opsyn osv osv.. Klart der er brodne kar. Men det er der begge veje. Og ja, fordi jeg ikke sender piger hen et sted jeg ikke selv personligt har tjekket, har jeg selvfølgelig kun mødt den ene side. Men er ganske klar over, at der også findes dårlige arbejdsgivere. Men om vi snakker stald eller "normalt" arbejde, kan jeg gang på gang blive forfærdet over, hvor meget folk går op i præcis hvad der er deres opgaver, kontra at se på helheden og løfte i flok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey Tine |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
29-10-2009 23:52 |
|
Det lyder til du er en rigtig god informatør Dejligt. Jeg ville ønske det var dig der havde forklaret mig om stedet så havde jeg vidst hvad jeg gik ind til.. Der blev nemlig sagt til mig at der var ansat personale til alt det "sure" -de mugede, og trak til og fra folde og på bånd og i maskine så det var kun som rytter jeg skulle være der.. Og det matcher jo ikke helt hvad jeg kom op til. Jeg går ikke af vejen for at hjælpe hvor jeg nu er. Jeg hjælper gerne med at lukke ind osv og hjælpe andre der ikke lige er nået så langt i dagen tekst, man arbejder jo som et team når man er i en stald (efter min mening).. Men forskellen på hvad der blev sagt og hvad der reelt var hvad jeg skulle den kan også blive alt for stor.. Men hvor er det dog irriterende for dig med dem der der kan det ene og andet og ikke kan noget og ikke lige orker osv!! Da jeg var på stutteri og arbejde der var jeg oppe kl 7 og jeg tog min egen hest ud og red den mange af aftenerne kl 23 fordi der var jeg først færdig med stald, fodriner, ind+ud luk, fold bytte, hingste tapninger og tilridninger.. Det var hårdt og kun en sommer men jeg vil ikke bytte den oplevelse for noget.. Det var FEDT.. Vi havde 3 pauser om dagen til morgenmad, middagsmad, og aftensmad og så selvfølgelig til at sove om natten.. Det er da godt nok et uretfærdigt job som formidler når folk ikke er ærlige 
Team Le Mans
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Mayer Maiken |
04-11-2009 18:48 |
|
Hej igen, allesammen. 
Jeg har lige modtaget en mail fra Skårup om, hvornår jeg skal møde. De siger fra 6:30 til 18:00 ... synes, det lyder ret vildt, når man tænker på, det kun er praktik. Men det skal vel opleves "ægte", så at sige.
Jeg ved godt, at det at arbejde med heste kræver rigtig meget tid og vilje, men alligevel synes jeg (og min mor, der har været ivrig dressurrytter og har en hel del erfaring med at passe dyrene), at det er rigtig lang tid.
Er det bare sådan det er? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maiken : |
|
|
Ja det tror jeg bestemt det er - det er lange hårde arbejdsdage, som jeg også synes flere giver udtryk for .. Det er det i stalde ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Celia: |
Mayer Maiken |
04-11-2009 20:11 |
|
Hmm, okay. Hold da op, hvor jeg kommer til at sove godt om nattne, lige pludselig. Og så ridning om tirsdagen ... det er hårdt at være hestepige. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prinsesse Nathalie <3 |
|
|
Gud hvor skægt! Hvornår skal du i praktik? 
Jeg har nemlig søgt job hos Anne-Dorthe og Jørgen og skal besøge dem i løbet af næste uge  Hvis der er nogen af jer, der har erfaringer som hestepasser/staldpige deroppe, må I meget gerne skrive 
Sascha & Prinsesse Nathalie ♥ sn-foto.dk - stævnefotografering R.I.P Simon C., min højt elskede kæreste † I medgang og modgang til døden skilte os ad <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sascha |
Mayer Maiken |
04-11-2009 23:01 |
|
Jeg skal derud i næste uge. Kunne være skægt, hvis vi mødte hinanden. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Nej hvor skægt! Jeg kommer derud med min mor og snakker lidt med Anne-Dorthe og ser stedet osv. 
Sascha & Prinsesse Nathalie ♥ sn-foto.dk - stævnefotografering R.I.P Simon C., min højt elskede kæreste † I medgang og modgang til døden skilte os ad <3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sascha |
Mayer Maiken |
04-11-2009 23:17 |
|
Ja, hvilket tilfælde! Så må jeg holde øje med en anden pige med sin mor.  Jeg kommer også derud med min mor, så vi kan nok genkende hinanden ... måske. :p
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hehe, det kunne være total mor-datter møde haha 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sascha |
Mayer Maiken |
04-11-2009 23:38 |
|
Haha, ja. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejhej:b |
|
|
6.30 - 18 er ikke det virkelige liv - det er SØDE dage! En weekend med stævne kan let hedde fra 5 - 01, hvis der skal mange heste med til stævne. Præcic Skaarup ville jeg ikke arbejde. Lønnen er for RINGE ifht. hvad man kan få andre steder og så har jeg hørt rigtig, rigtig dårligt omkr. stedet gennem andre staldpiger. Jeg synes af og til, jeg havde d hårdt i stalden (lidt ondt af sig selv, har man jo altid ); men det var ingenting ifht. der.
07/05-1992 - 05/01-2005 F L A S H D A N C E 10/05-1999-29/08-2007 G O V A -nu med Zsa Zsa
PART SØGES
Klipning af hest tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vildt... |
|
|
Synes godt nok 6.30-18.00 lyder vildt, specielt naar du kun er i praktik! Hvor lang frokost pause har du? pas paa dig selv og din krop, det er bestemt ikke sundt at knokle lös hvis du ikke er vant til det.
Mvh. Christina 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Heste arbejde er ikke et arbejde, men en livsstil. Som Vicky02 skriver, så få man det, man selv giver. Og ja det er hårdt og det kan virke unfair, men det er dyr man arbejder med... de kan ikke slukkes... Har selv haft et par jobs som staldpige. Og nej, der var ikke nogen af stederne der kun kvalficerse(staves) som et 4 sjernet hotel ophold. Og der var kun et sted, jeg gik fra med en dårlig smag i mund. Efter at have sagt fra overfor indehavernes temperament. Og han ringet faktisk og sagde undskyld efter en månede efter, da der ikke var så mange der gad hans attitude. Men det jeg egentlig vil sige er, at hvis du nu kan knippe ballerne sammen og gøre en indsats, så kan du også hurtigt lærer ting på en uge som normalt vil tage måneder. Jeg vil klart anbefalde Jørgen (har dog ikke arbejdet der) han er super dygtige og ved lige hvad han snakker om, så der er RIGTIGT meget lærdom at hente. Det er jo bare om man vil gøre det arbejde der skal til. Som afslutning vil jeg sige, der er ski ikke nogen der lever af heste, såsom berider mm. som ikke ved hvor ondt det gør at muge ud med vabel befængte hænder.... Men tag det som en oplevelse, det er jo kun en uge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øøøhhh |
|
|
Nu ved jeg ikke hvem i har arbejdet for, men hvis en arbejds dag der hedder 06:30-18 er "det søde liv" og 05-01 er en "normal" dag under konkurrencer, så er det da slave arbejde på det groveste. Nu er jeg selv ansvarlig for de ansatte i konkurence stalden, og for mig er en god arbejds etik det vigtigste. Misbrug af hestepiger er detsværre for almindeligt, men i skal sgu aldrig finde jer i at blive udnyttet på den måde, med at arbejde 15 timer i døgnet.. Det er misbrug og skide ulovligt.. Jeg føler lidt, der er mange her, der er gode til at opstille arbejde i hesteverdenen som et helvede, og det kun er nogle af de aller hårdeste der kan klare det. Dette er altså ikke helt sandt. Jeg har været i Branchen i mange år, og udover selv at være manager, har jeg arbejdet for et størrer internationalt netportal (heste jobs) i længere tid nu, og sandheden er altså at den generalle arbejdsdag ligger på 7-10 timer, 5 1/2 dag om ugen. (Så ja måske har i bare været skide uheldige..) Selvfølgelig skal man være klar på, at heste kan blive syge, og nogle gange må man tilbringe natten med at trække rundt med den, medarbejdere kan blive syge, og man må tage deres del af arbejdet med, men det er jo hvad man kan forvente. Når folk kommer for at arbejde for os, er det lige så vigtigt, at de skal have en god oplevelse, -så ja, selvom arbejde i heste branchen kan være hårdt, så er det langfra så slemt, som hvad folk tit fortæller om herinde..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| btw... |
|
|
Vabler får man.. jeg får dem af at feje stalden en enkel gang.. det kan ikke undgås 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nielsen |
|
|
Vil giver dig ret. Der er gode steder, var feriebarn et sted og ansat to andre steder. Var som sagt kun uheldig en gang.
Man skal kun sige fra.. helt klart.. det ikke alt man skal finde sig i.
Men jeg vil holde på at de gode steder, kun tilgænglige, hvis du holder for øje at det er dyr. Og derfor kan din egentlig slut tid aldrig være fast. Jeg har ski prøvet at gå og være rigtigt PIV! KL. 22.00 til 01.00 og muge ud, da en vandkop var gået. Men jeg sagde ikke noget.... det jo det der kan ske. Og da min chef så sagde over en gang natte kage med the til, at jeg bare kunne sove længe næste morgen og han tog fodring.... det var jo guld vær. Men tror næppe, at han havde gidet, at gøre det hvis jeg havde været en brokrø&%. Eller havde fået lov at være der meget længere vis jeg yndet at pive.
Jeg synes, at det du tilbuder dine ansatte, det er der burde være standart. Men de ting du ønsker fra en ansat, er ikke nødvendigvis standart. (Hvad du ønsker, ved jeg, jo så af god grunde ikke) Men jeg er overbevist om, at du generalt, har haft glade staldpiger hos dig 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
også gerne arbejde i hestebranchen engang. jeg kom i en måneds praktik på et ridested (60 heste og ponyer)sammen med et par andre tøser fra skolen. vi arbejdede 6-18 hver dag med en times pause midt på dagen, og et par små pauser om formiddag og eftermiddag. Det var nogen småstride personligheder der begik sig der, men arbejdet i sig selv var ikke meget hårdere end så meget andet jeg efterfølgende har prøvet  jeg tror som andre er inde på at det meste handler om ens indstilling til arbejdet, giv dig selv lov til at komme over den hårde periode i starten. så finder du hurtigt ud af efterfølgende om det er noget for dig. Der er self dårlige steder, men mon ikke det snarere er undtagelsen? man skal dog sige fra med det samme hvis der er noget der strider meget mod ens vilje - det er utroligt vigtigt.
Nu med bronzeklumpen Soleil 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu står der ikke |
|
|
noget om pauser, så det er umuligt at sige hvor mange timer der reelt er tale om. Mange steder har man jo et par timer midt på dagen for sig selv. Liv. Nu har jeg arbejdet i nogle lidt forskellige størrelse stalde, og ja, i de stalde, hvor man er flere ansatte er det nemt at få normale arbejdstider, men selv der har jeg da oplevet at skulle med til stævne, som man ikke lige slukkede for kl 17:00. -Tager i kun til stævne i arbejdstiden? Som oftest blev det løst med en fridag, eller fritimer en anden dag. I de mindre stalde, hvor vi måske kun var ialt 3-4 personer, var det straks svære at få det hele til at gå op, især når en hest pludselig stod med kolik, hvis man havde mange heste med til stævne, vandrør der sprak osv osv. Men ja, jeg har jo så kun været heldig og været steder, hvor jeg så fik en længere pause dagen efter eller noget i den stil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| næ.... |
|
|
....Som jeg også skriver... Selvfølgelig kan et vandrør springe, en hest kan blive syg, vi kan mangle personale ect ect. og der skal man, når man arbejder med heste, være forberedt på der er dage, hvor man er oppe til langt ude på natten. Jeg har da utallige gange tilbragt natten hos en syg hest, men sådan er den generalle arbejdsdag bare ikke.
Nu tilbragte jeg sidste år mere end 200 dage i løbet af året, hvor jeg var ude til konkurencer, kåringer mm. Og nej, vores ansatte arbejdede aldrig fra 5 om morgenen til 1 om natten. (der sover vores heste nemlig.)
Hos os ser en arbejds dag sådan her ud (det afhænger af sæsonen.) 6:30-fodre heste (så er der morgenmad kl 7:30 begynder arbejde. kl 11:30-15 er der pause og så arbejder man fra 15 til 18:30 så altså en arbejds dag på omkring 8 timer.
Man kan være uheldig og komme til steder, hvor man er "slave barn", men sådan er den generalle hverdag bare ikke. Nu har jeg selv primært været i "de store stalde" (Schokemoehle, beerbaum, Obora os.v.) men de steder jeg nu har forbindelse til igennem mit arbejde, er primært rideskoler samt stutterier og der er der altså også sket en stor (positiv) forandring, i arbejdsforholdne.
Det jeg siger er bare at man skal ikke være "super mand" for at kunne overleve denne branche, man skal ikke nødvendigvis lede sit halve liv før man finder noget "ordenligt", og lønnen (samt bolig) behøves ikke være L*** Syntes -ofte- det er det billede der bliver fremstillet, og ja det er da tilfælde, men det er altså ikke reglen.. Når det så er sagt, så har jeg da før måtte afskedige folk, fordi de ikke var i stand til at arbejde med heste, da de ikke forstod at et sprunget vandrør kl 3 om natten betyder arbejde, el en syg hest også har brug for pleje om natten, men det forventer jeg nu bare generalt, at alle ved. (ihvertfald alle der har erfarring med heste.)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Mayer Maiken |
05-11-2009 15:17 |
|
ChristinaC - Pauser ved jeg ikke noget om. Jeg er ikke vant til at knokle som sådan, men jeg træner da alligevel. Mavebøjninger og cykling ... ikke så meget i forhold til dette, men lidt har vel også ret.  Aloe - Ja, nemlig, det er trods alt kun en uge.  Nielsen - Hehe, vabler er jeg forberedt på. Der går heldigvis længere tid (for mig), hvis jeg har handsker, så dem har jeg højst sandsynlig på, når jeg skal muge ud, feje og så videre.  Lyder som et godt sted hos dig. Dejligt lange pauser.  Uuh, hvor jeg glæder mig! Det skal nok blive hårdt, men med garanti også meget lærerigt. Er halvvejs blevet lovet, at jeg kommer til at ride hos dem. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tro mig |
|
|
arbejdet bliver hårdt. -Men det hårdeste er alle de nye indtryk og den friske luft. -Dem kan man desværre ikke træne op i et træningscenter  Du sover nok rigtig godt hver aften...og weekenden efter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vicky02 |
Mayer Maiken |
05-11-2009 15:34 |
|
Hehe, nej, det kan man ikke. Derfor går jeg ikke i træningscenter. Kan ikke lide at være der, af en eller anden grund. Så træner jeg i stedet for hjemme i stuen, for så kan jeg også se film eller høre musik samtidig ... XD Og ja, er også ganske klar over, at jeg nok kommer til at sove virkelig godt om natten. Bare ridning i tirsdags, da vi red i 45 minutter (plejer kun at ride i en halv time) og så skulle feje staldgang ... puha, det var dejligt at komme ned under dynen om natten. Har stadig ondt i benene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg kommer omkring kl 11:30 ud til jer søndag og så bliver og sover et par dage, så jeg kan se, hvordan det hele funker. Må være ærlig og indrømme du nok kommer til at få det hårdt, hvis du synes det er hårdt at ride i 45 min og feje staldgangen bagefter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sascha |
Mayer Maiken |
06-11-2009 15:10 |
|
Ok, fedt.  Hehe, synes ikke, det var hårdt, men det er en anden form for aktivitet, end jeg lige er vant til. Også fordi jeg red gallop den her gang, og det, synes jeg, var en smule hårdt, fordi det var første gang, og fordi der var noget på sadlen, der borede sig lige ind i mine lår. XD
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skårup overgård |
sidsen ☻frederikshavn☻ |
10-11-2009 03:30 |
|
Jeg hae for nogle år siden arbejdet på skårup overgård.
Jeg var der både til at hjælp til i stalden og som rytter - ALLE hjælper til med staldarbejdet (også anne dorthe og jørgen )
Hårdt arbede - ja bestemt. Men hvis man gør sit arbejde ordentligt så får du det dobbelt igen. Jørgen kan virke hård, men han er slet ikke så slem når man lærer ham at kende. Hvis han roser en, så kan man være sikker på, at man har gort det godt. Da jeg var der, var der meget travlt. Jeg boede dernede og det var lange arbejdsdage. Ofte forlod jeg først stalden sent om aftenen. Havde flere heste hver dag som skulle trænes. Når jeg arbejdede i weekenden var jeg ofte til konkurrence med en af deres heste, eller vidste heste frem for evt købere. Det var virkelige kvalitets heste de havde. Jeg deltog ikke i tilridningen af hestene, men havde de mere rutinerede heste. Så hvis du viser du kan ride, så får du sikkert mulighed for at sidde på ryggen af en hest i topklasse. Fik undervisning af både anne dorthe og jørgen. Jeg var dressurrytter, men skulle også springe lidt. Er ikke særlig modig og det meldte jeg ud dernede, og fik derfor en af de dygtige og rutinerede springheste til at opbygge min selvtillid på. Inden længe var angsten for de størrer forhindringer over.
De gik MEGET op i at deres heste havde det godt og så ordentlige ud. Men hvis du ikke er bange for at arbejde, så tror jeg du vil nyde det dernede. Tag imod ALT du kan - de er virkelige dygtige. Jeg har ikke endnu set nogle uddanne en hest på så ordentig en måde som de gør/gjorde. Ikke en gang så jeg at der blev taget for hårdt fat i en af hestene. Anne dorthe er MEGET dygtige til de unge heste og Jørgen formåede altid at få hestene til at yde sit bedste. Det var en drøm at komme op på en af de heste havde havde haft under sig.
Jeg boede på et værelse dernede. Spiste altid sammen med dem og ja var faktisk lidt en del af familien. Kan også mindes at der efter en hård arbejdsdag, blev lagt penge til hvis der skulle hygges lidt om aftenen. Jeg fik en rimelig løn, gratis undervisning og en boks til egen hest plus diverse topheste stilt tilrådig til konkurrencer hvis jeg ville.
Efter min mening så gik de også op i at deres ansatte havde det godt. Jeg husker at vi et par gange sagde til anne dorthe og jørgen at de skulle sove længe og så tog vi os af udmugningen om morgenen - og det viser da at det ikke var så slamt at være der 
Men ja de krævede meget af deres ansatte. Både staldpigerne og dem som red deres heste. Men hvis man så tænker på hvad klasse hestene dernede lå i på det tidspunkt hvertfald, så kan man godt forstå de ikke tolerede at tingene blev gjort halvt. Når der kommer evt købere til heste til flere hundrede tusinde, så nytter det ikke noget at stalden ligner @!#$ og hestene ikke passet og redet ordentligt.
Jeg håber du får en god praktik periode dernede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hva så maiken |
|
|
er det så hårdt, at du ikke orker at fortælle om det, eller kan du ikke komme til computeren ? Glæder mig til at høre om det og hils endelig Angi, hvis du møder hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej igen |
Mayer Maiken |
11-11-2009 20:11 |
|
Ja, så fik jeg overskud til at komme til pc'en.  Indtil videre synes jeg, det er gået rigtig, rigtig godt. Ja, det er hårdt, helt klart, og jeg fik da de første vabler allerede første dag (hvilket så skyldtes forkert fodtøj og ikke hårdt arbejde). Jeg har fået komplimenter af både Anne-Dorthe og Jørgen. Jeg er en virkelig god praktikant, for jeg gør, hvad de siger, jeg skal, og selv når de ikke giver mig "ordrer", finder jeg på noget at lave. Jeg er også god til at køre med trillebører (simpelthen den fedeste kompliment nogensinde! XD), og der er fut i mig.  Jeg fik lov til at ride lidt på en af ponyerne, som de regnede med, jeg kunne kontrollere, og fordi de lige ville se, hvad jeg kunne og så'n. Jeg skal så ride igen i morgen, og jeg glæder mig rigtig meget. Ville sådan ønske, jeg kom til at springe, men det regner jeg ikke med. Jeg har skullet muge ud, trække heste ind og ud på fold, bytte heste ud, når der skulle trænes i ridehallen, hjulpet med at fodre, jeg har striglet og sadlet op, fejet staldgang (for pokker, hvor får man ondt i ryggen af de der bette koste!!) og hjulpet med andre småting. Anne-Dorthe og Jørgen er virkelig rare og hjælpsomme, men også bestemte, hvilket er en rigtig god kombination, synes jeg.  Jeg har dog også (selvfølgelig) haft ondt i fødderne (nu også hænderne pga. vabler), hvilket har gjort, at jeg har sovet af H til. Det er rigtig hyggeligt, når vi spiser. Skal spise morgenmad og frokost hos dem, og det er det helt store tag-selv-bord, for man er jo helt udmattet efter så meget og hårdt arbejde. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor er jeg glad |
|
|
for at høre du har en god praktik! Og at du ligefrem får ros er jo super skønt! Men der er heller ikke noget bedre end folk, der forstår at holde gang i sig selv, og se hvor der måske lige mangler at blive fejet. Stort tillykke med den gode praktik. -Håber det holdte resten af ugen også!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sidste dag |
Mayer Maiken |
13-11-2009 22:31 |
|
Ja, i dag var det så sidste dag ... ØV!  Jeg fik igen redet på Apollon den lille, vidunderlige pony, hvor jeg fik undervisning af Anne-Dorthe - nøj, hvor var det godt!! Fik lært, hvordan jeg skulle sidde ordentligt, når jeg skulle lave parade og forpartsvendinger, jeg fik lært at lave ordentlig slangegang og frem for alt - jeg fik lært at gallopere! *mangler smiley, der hopper af glæde* Hun er virkelig god til at undervise. En smule streng, synes jeg, men rigtig, rigtig hjælpsom. Nå, jeg er i dag blevet trådt på et par gange som sædvanlig, en af de STORE heste (vi snakker lige omkring 1,80-90 m her) som jeg skulle strigle, vendte pludselig rundt, så jeg stod med hovedet mod dens bagpart, hvorefter den begyndte at sparke bagud med bagbenene (surprise), men ramte mig heldigvis ikke, da jeg ramlede ind i væggen. Var seriøst bange for, at den skulle ramme mig. Okay, det var måske min egen fejl. Jeg har fået at vide, at jeg skulle trække hende ud på spiltovet og strigle hende, men fordi hun havde hovedtøj på (skulle snart ud og ride) kunne jeg ikke få grimen på hende, så valgte at blive stående i boksen og strigle, for "der sker jo ikke noget". Nej nej.  Nå, men ellers er det gået meget godt. Har kørt med trillebører, fejet staldgang, striglet heste og ponyer, lukket ind og ud på fold - åååårh, hvor jeg elsker Thorleif (som jeg forresten har haft ansvaret for de sidste par dage)! Han er så lille, at hvis jeg står på hans højre side, kan jeg næsten strigle hans mave på venstre side - og jeg har hjulpet med det, der nu lige var. Så roste Anne-Dorthe mig også til skyerne - følte jeg - da jeg blev hentet. Jeg har simpelthen været SÅ flittig og arbejdsvillig/arbejdsom/hvad det nu hedder, jeg har været en rigtig god praktikant, og når man tænker på, jeg næsten ikke har erfaring med den slags arbejde, klarede jeg det rigtig godt, og det var en af grundene til, at jeg fik undervisning. Det plejede hun åbenbart ikke at gøre. *at føle sig meget stolt*  For at slutte af vil jeg igen lige porientere, at jeg har været super, super glad for at være der, og jeg er helt sikker på, at der nogle gange i ferien og normale skoleuger sagtens kan blive tid til et par besøg mere. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ihh hvor |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
16-11-2009 23:01 |
|
lyder det bare super super godt smiler Hvor er jeg glad for du fik en go oplevelse. Uhh og ros det er bare så lækkert især hvis man selv føler den er fortjent, fx at man selv ved man har gjort et godt stykke arbejde så har man lyst til at gøre det igen en anden dag  knus
Team Le Mans
Salg: Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde. -se præs Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helena |
Mayer Maiken |
16-11-2009 23:42 |
|
Ja, det var virkelig skønt at få ros, det var ligesom et bevis for, at jeg har gjort det godt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hey hey |
Helenagagt ♣Le Mans♣ |
17-11-2009 07:26 |
|
Det er det helt bestemt smiler Og ud fra hvad der bliver sagt om dem du arbejdede for her i tråden lyder det til at du godt kan være stolt ;O)
Team Le Mans
Salg: Oldenborger Vallak, 3år, pt. ca. 162 i stg, igang med tilridning sælges for veninde. -se præs Pony Søger Part.Welsh/OX, Vallak, 6år, 140 i stg, dressur, spring, tur osv. -se præs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
|
|