Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Med eller uden ridehus..
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 08:45

Jeg står med et luksusproblem og vil gerne høre lidt om andres erfaringer mht at undvære ridehus hele om vinteren.

Jeg har fået mulighed for at flytte min hest hjem hvor jeg bor. Han har de sidste 3 år stået på min arbjdsplads, et ridecenter med ca 40 heste. Han har det super godt hvor han er nu, men hvis han var herhjemme ville jeg slippe for at skulle køre op hvor han står nu i weekender, ferier og helligdage, det kunne være super rart da jeg ville spare en masse tid. Han vil i øvrigt også få meget mere foldtid herhjemme, og her er dejligt og roligt med få heste (4).

Her er en rigtig fin ridebane udendørs, men ikke noget ridehus. Lige nu er han inde i en rigtig positiv udvikling, og jeg vil på den ene side være ked af at bremse den udvikling hvis jeg pludselig ikke kan ride i en længere periode pga dårligt vejr. Hvordan klare jer der ikke har ridehuse vinteren og hvor meget/lidt får i redet?

En anden ting er at han ikke er så vild med at flytte, og der var kæmpe problemer da jeg flyttede ham op på ridecentret i sin tid. Jeg kan selvfølgelig håbe at han er blever mere rolig og det at han er blevet ældre også har noget at sige. Men dette faktum er jeg også lidt nervøs for..

Neapolitano Allegra

Never confuse movement with action.
Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

meget nemt
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 08:53

Ja jeg har det luksusproblem at jeg har hestene hjemme og heller ikke har ridehus.

Jeg står ikke lige med en million til at bygge et .

Så jeg lever uden eller kører til det .

Så her hedder det masser af tøj,gode ture eller en køretur i trailer hen til et ridehus.

Mvh Karina

Stutteri Graven

Rigtig sødt bl.føl sælges meget billigt .Bliver 135-130 cm

Avl af Welshponyer ( Sec D,A og Wpbr).

Lejlighedsvis salg af kvalitetsponyer .

0
0
Svar på denne tråd

Ridehus
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 09:08

Min hest står opstaldet et sted uden ridehus, men med en super oplyst bane, der kan rides på hele året. Det er kun de få dage om året med hård frost og sne, der ikke kan rides på banen, men ellers så er det bare et spørgsmål om at klæde sig på efter vejret.....

Ridetøj i store størrelser sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hvis banen er god...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 09:25

... og der er lys på - så er det ikke et problem.

Jeg mangler BÅDE ridehus og en god bane med lys - så jeg får ikke redet så meget om vinteren.

Havde jeg hesten hjemme - og som sagt med god bane med lys - så var situationen en anden.

£isbeth & Baloo
Prejudice is a great timesaver.
You can form opinions without having to get the facts.
0
0
Svar på denne tråd

min første
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 09:41

tanke er; lad hesten blive hvor den er. Nu hvor den er godt gående m.m.

Det er nok mest et spørgsmål om din vilje, når det nu bliver koldere og vådere. Du skal ville det.

Jeg har haft hestene hjemme, der var kun bane til at starte med, og skal jeg være ærlig, blev det ikke til meget ridning på den kolde tid af året.

Det er altså for mit vedkommende bedre med et ridehus, det er nu rart med bare lidt læ.

Men igen er det nok et spørgsmål om din vilje. Men jeg ville måske nok vente med at flytte hesten til vi når den anden side af vinter.

Lækker Cliff Barnsby model Anky van Grunsven dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

uden hus
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 09:59

Jeg må også indrømme at jeg skal til at tage mig gevaldigt i nakken for at komme ud - selvom de står lige udenfor døren. Det ville muligvis være nemmere hvis jeg også havde skoven som læ lige udenfor døren, men uffff....

Så tror jeg det er nemmere at tage sig sammen kun i weekenden - til at sætte sig i bilen og køre.

:Pia

*

"HIT" riste el. lign købes 2-4 m2 Sjælland

0
0
Svar på denne tråd

jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 10:26

mest, hvis hesten trives hvor den er og du ved at den ikk er så glad for at blive flyttet så lad den være hvor den er glad....

Omvendt hvis der er stor forskel i foldtid ville jeg dog lige tænke en extra gang, for i min verden er foldtid noget af det absolut vigtigste....

Pyt vær med tid og transport i ferier og helligdage, hesten er det vigtigste, hvor trives den bedst?.....bare min mening.

Hilsen Jeanne

CALIF, min smukke stjerne.

Cayenne, 10-10-07

Oline, 14-07-09

Hvil i fred mine dejlige tøser.

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 11:04

Tak for alle jeres svar Det er helt sikkert et sprøgsmål om vilje, og jeg tror måske også at han ville få lidt flere fridage når der ikke er ridehus

Jeg tænker mest på ham, for hvis jeg havde en hest der var nem at flytte så tror jeg at hesten var flyttet allerede nu. Men da jeg ikke ved hvordan han vil tage, og når jeg tænker på hvordan han var sidst jeg flyttede ham, så tænker jeg helt sikkert meget over det. Men der er det lille "men", at sidst han blev flyttet var det som 4,5 års direkte fra løsdrift hvor han aldrig havde oplevet at stå boks og da slet ikke sådan et stort sted som hvor han står nu. Derfor kunne jeg håbe på at han ikke ville tage det slemt denne gang.

Jeg behøver heldigvis ikke at beslutte noget nu og her, og jeg har bestemt overvejet at vente og tage det op igen til foråret hvor alting bare er lettere.

Neapolitano Allegra

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

dadada...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 11:25

Jeg tror måske det er lidt svært for dig, nu hvor du er van til ridehus mm, men man ved jo aldrig :-)

Selv har jeg altid været ude rytter, dog stod min hoppe 1 år et sted hvor der var ridehus, jeg tror jeg kan tælle på en hånd hvor mange gange jeg red der inde!

Positivt ved ikke at have ridehus:

- du får masser af frisk luft, og det samme gør din hest under træning, ingen støv fra ridehus bunden!

- Naturen, så som fugle der flyver op, lyde i buskaset, alt det er også med til at gøre hesten mere sikker, og nervefast.

- Du kan næsten altid ride, hvis ikke lige på banen, så på marken, eller lign. hvilket hesten også nyder af og til.

- forårs solen som stikker, og varmer lige så dejligt!

Negativt:

- Det kan være koldt, men på med godt med tøj, så er det ikke noget problem.

- motivationen skal være der, for at man kommer ud og ride, selv når det er rigtig træls.

Positivt ved ridehus:

- ingen regn, ingen blæst!

Negativt:

- mange steder dårligt indeklima i ridehuset.

- støvet.

- flere mennesker at tage hendsyn til.

- hesten går inde for de 4 vægge ridehuset er lavet af, dvs ikke noget nyt og spændende!

Men alt er jo en smagssag :-)

Købes: Weatherbeeta dækkener 100g, se præs...

Sælges: 2 stk. nye weatherbeeta regndækkener str. 135 og 145.

Se præs. for mere info...

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tjae, vi flyttede
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 12:58

og købte et større sted med ridehus, da jeg en hel lang vinter havde trænet mindst 3 heste hver dag på vores ellers udmærkede udendørsbane, som lå hæderligt i læ - det lille sted som vi boede før.Der var nogle kolde, sure vintermåneder.......

Jo, jeg syntes ridehuset var en dejlig luksus de første par år, men jeg må sande at jeg GIDER ikke ridehus/baneridning RET meget- så jeg træner absolut mest i skoven og på marken, alligevel.

Så, jeg kommer STORT set kun i ridehuset, den ene gang hver 14. dag hvor jeg har undervisning og har også skruet det ned til to faste rideheste og så lidt unge/ træningsheste.

Jeg har efterlignet distancerytternes måde med en vinterpause på et par måneder (jan- febr) og træner så rundt regnet hveranden dag resten af året, men i lidt længere tid (1,5- 2 timer pr hest)så jeg kan nå den ene af mine egne og så en ung som bare skal have kortere tid.

De kommer nok til at tage lidt længere tid om at nå S- niveau på den måde, men de er lærenemme, husker godt og Bassen er hæderligt med uddannelsesmæssigt (ikke fordi vi skal NÅ noget, men jeg vil se en stabil, løbende udvikling).

Jeg har altså prøvet at "købe mig et ridehus" (og har det stadig) for så at finde ud af at jeg ikke har brug for det.

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 13:31

Tusind tak for jeres svar. Vil lige sige at jeg ikke er slem til evigt og altid at ride i hallen, jeg rider ude den største del af året, og min hest får masser af udendørs-indtryg såvel i skoven, på veje som på udendørsbanerne som vi har 3 af og som jeg skiftes til at ride på så det netop ikke altid er det samme.

Jeg har heller ikke travlt med at skulle nå en hel masse, men set i lyset at jeg har en hest som er følsom overfor ændringer, og at en flytning muligvis, i en periode, vil kunne sender os tilbage til "nul", så er det selvfølgelig noget jeg tænker rigtig rigtig grundigt over. Som sagt var dette problem der ikke, så havde jeg nok ikke tøvet så meget.

Jeg tror såmænd godt jeg kunne affinde mig med at skulle være ude året rundt, men måske venter jeg til foråret, jeg "gumler" videre på det

Neapolitano Allegra

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

ridehus
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 14:35

Jeg har mine heste hjemme og har ikke ridehus. Jeg troede, at jeg ville komme til at savne at ride indenfor meget, men sidste vinter måtte jeg sande at det faktisk slet ikke var et problem og jeg afmeldte mit ridehuskort ved den nærliggende rideklub igen da jeg kun havde brugt det 2 gange hele vinteren 08/09.

Hvis man har en ordenlig bane, så er det måske 5-10 dage om året at man ikke kan ride pga sne eller frost. Min ridebane er brugbar hele året rundt, da den er drænet og der ligger aldrig vand på den. Når jeg skal have undervisning kører jeg dog til et ridecenter hvor der bliver undervist indendørs.

0
0
Svar på denne tråd

udenfor
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 14:40

Jeg er nok også delvis hæmmet af at have heste der ikke fungerer så godt om sommeren, så er det godt nok træls at skulle give dem fri i vintervejr også. Plus de dage jeg ikke selv fungerer. Hmmmm, gyngehest? ;-)

*

0
0
Svar på denne tråd

Årrhhh, Pia
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 15:00

Lipizzaner: Man kan træne det halve og lære det dobbelte....det er da smart .

Nå, slut med overspringshandlinger...

Eva

Til salg:

1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero

2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm

3. Lipizzanerføl 2009

0
0
Svar på denne tråd

lipizzaner
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 16:24

Jamen det må jeg jo få gjort noget ved, så ;-)

*

0
0
Svar på denne tråd

Vi har
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 17:36

vores hjemme, uden ridehus.

Jeg syntes det er svært at nå at køre i ridehus, med 2 børn og deres ponyer, og min veninde og jeg selv og vores 2 heste.

Men heldigvis er vi nu igang med at skulle have ridehus, så håber at få redet meget mere her i vinter:)

Team Rønnebjerggård......

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 17:53

...godt nok tænke en ekstra gang over det inden jeg droppede ridehus her op til vinteren :-)

Foldtid er helt sikkert afgørende, men det skal også være sjovt at ride og jeg ved med mig selv at jeg ville se det som surt at skulle ride ude i al slags vejr. Danmark er jo desværre ikke kendt for sine tørre vintre og når det siler ned eller blæser en brandstorm så er jeg godt nok glad for at jeg kan ride inde - ellers ville hesten nok også få en del mere fri.

Men det er jo som man tager det...
Noget andet er det sociale - det er lidt noget andet at ride et sted med 4 heste - hvor alle måske ikke rides hver dag - og så på et ridecenter med 40 heste... Det kunne du måske også komme til at savne :-)

Men held og lykke med beslutningen!

Mvh

Carina

Med fjordhesten Fanni :-)

0
0
Svar på denne tråd

jahskdhask
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 17:58

Jeg ville se på, hvor meget mere foldtid den kan få det lille sted.

Om der er nogen at ride ture med (ellers kommer man ikke så hyppigt af sted).

Sidst, men bestemt ikke mindst - turmulighederne begge steder.

Min har aldrig stået et sted med ridehus - så den problemstilling kender jeg ikke ;)

Men jeg kan fortælle dig at man rider rigtig meget mere, hvis turmulighederne er GODE fremfor middel.

Min hoppe rides 3-4 gange om ugen (de sidste 4 måneder) og vi har kun været på banen 1 gang endnu... (Vi rider så bare lange ture - kald det distance, terrænridning eller hvad man nu vil.)

DU skal opveje, hvad det er der gør at DU rider når det er regnvejr og koldt.

For mig er det 900 ha skov med ridetilladelse fremfor ridehus - for andre er det omvendt.

0
0
Svar på denne tråd

terræn
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 18:21

En rigtig god skov kan godt kompensere for ridehus. Så ja, det kommer meget an på turmulighederne det andet sted.

Her i vinterhalvåret hvor det er mørkt så mange timer synes jeg ikke foldtiden betyder så meget som ellers, i hvert fald november-februar.

*

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 18:31

I kommer med rigtig mange gode synspunkter, og det jeg har bestemt taget det med at jeg kan komme til at savne det sociale. NU er det min arbjdsplads, der hvor han står nu, så derfor er jeg nok lidt mættet og indimellem ville det faktisk være rart at have et sted hvor man "fredet" og ikke bliver hevet fat i tide og utide, især utide. Men det er jo bare mig, først og fremmest må jeg nok opveje om det er "det værd" at flytte ham, at han nok vil blive temligt stresset i en periode.

Han vil få meget mere foldtid her, døgnfold om sommeren, og alle døgnets lyse timer om vinteren. Hvor han står nu er det om sommeren heldagsfold på græs (7.30 - 19.00), men om vinteren er det kun 3-4 timer, jeg kan dog i kraft af at jeg arbejder på stedet lukke ham ud igen efter frokost (som jeg ofte gør).

Herhjemme er tur mulighederne ikke ret gode, hvor han er nu er det super godt; skov, marker og masser af flot natur.

Neapolitano Allegra

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

turmuligheder
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 18:41

Jeg vil så sige, at hvis du KUN har en ridebane og de vindomsuste landeveje, så kommer du til at fortryde.

*

0
0
Svar på denne tråd

trådstarter...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 18:57

Hvis du har en rigtig fin udendørs-ridebane til rådighed, samt at din hest får mere fold-tid...ja, så vil jeg slet ikke være i tvivl mht. at vælge....(din hest skal nok falde til)...

Jeg ville ønske at "vi" havde en udendørs-bane som kunne bruges året rundt, så jeg/vi (hesten og jeg) kunne slippe for ridehuset,.

Men vil i dit tilfælde slet ikke være i tvivl, det er trods alt hesten der kommer i første række, dvs. mere fold-tid og mht. udendørs ridning, så kommer komfort i anden række, dvs. du kan "klæde dig på", hesten trives med "udendørs-temp." ...

de fleste gør...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalal
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 19:37

Pjemm: ja det er omtrent sådan det er herhjemme, så det vil helt sikkert blive noget anerledes end vi er vent til nu.

Jill: der er mere foldtid her, men som sagt har jeg mulligheden for at lukke ham mere ud hvor jeg er nu hvilket jeg også gør om vinteren når der ellers ikke er så mange timer at give dem på fold.

Men jeg tror nok at jeg vil vente til foråret, og så tage det op igen.

Neapolitano Allegra

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

Foldtid...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 22:30

meninger er delte - jo dyrere hestene er jo mindre skal de på fold - jo mere rytterne mener de er dygtige - jo mindre skal hestene på fold - når jeg ser objektivt - trives de stort set lige godt !

Karin

0
0
Svar på denne tråd

foldtid
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 22:43

Mine heste går i løsdrift - men man har dem jo også af egoistiske grunde til ridning, ikke kun for at de skal gå rundt og have det dejligt. Så man bliver altså nødt til at tænke lidt på, om man giver sig selv så dårlige forhold ved at give hesten perfekte forhold, at man i virkeligheden bare har en meget dyr hamster!

Og jeg tror så ikke at heste tager skade af at kun være ude 6-8 timer i det værste mørke, storm og regn midt på vinteren + ridning.

*

0
0
Svar på denne tråd

Di-Nero ♥Dolly♥
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 23:02

Ja, som du selv skriver, så venter du til foråret...

(dvs. behøver ikke at tage stilling lige nu)

Mht. at tage en beslutning om ca. 6 måneder,... pøj pøj...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Meninger
Forfatter: 
Dato:  17-10-2009 23:11

Pia:

En meget dyr hamster, ha ha, den var go'

Men du har fuldstændig ret, for selvfølgelig skal hesten have det godt, men rytteren skal også have nogle forhold, der gør at man holder ved.

Mvh Hanne

Indehaver af 2 stk. skøre muler

Mickey & Shakespeare

Besøg dem her:

www.hanneshest.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider