|
|
| Har lige været indlagt :-( |
|
|
Hej alle, håber der er nogle der ude der hat et svar til mig  Nu har jeg lige været indlagt efter en ridetur i skoven, hvor jeg måtte stige af, få en til at hente hesten pga mave smerter, jeg blev så indlagt hvor jeg fik konstateret blindtarms betændelse, den er nu blevet fjernet med kikert og jeg fik avide at jeg bare skulle prøve mig frem med ridningen, og lytte til min krop. Men hvad med tunge løft, og hårdt stald arb. er der nogle der evt ved hvornår man må begynde på det igen ? Knus Mig
Skrev Sanne Roth <3 Zehena <3
Stavefejl er gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanne..... |
| Forfatter:  |
Jean39 |
| Dato:  |
16-10-2009 17:05 |
|
...det mærker du nok bedst selv... når det gør ondt har du taget for hårdt fat... problemet er bare at stoppe inden det gør skade..... jo længere du kan holde dig i skindet og passe på dig selv jo hurtigere går helingen jo nok.....
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Ja, det er jo lige det, tror bare jeg må tage det stille og roligt .
Stavefejl er gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
Jean39 |
16-10-2009 17:44 |
|
...har du slet ikke fået nogle råd med fra sygehuset?
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du skal vente |
|
|
et par uger med at tage hårdt fat. Det er den optimale tid til helingen. Derudover er det en god ide at massere aret, det gør det smidigt og pænere. Huden skulle gerne være helet op efter 10 dage. Det er der man fjerner sting/stables.
Fjordhest er bedst. Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved godt... |
TinaR |
16-10-2009 18:28 |
|
at man siger, at man får fjernet blindtarmen - men det gør man faktisk ikke. Den egentlige blindtarm hedder caecum. På blindtarmen sidder der et (ormeformet) vedhæng der hedder appendix vermiformis - og det er dette vedhæng man fjerner og ikke selve blindtarmen. Nå, var bare lige nødt til at spille klog - men det er faktisk rigtigt (man kan lidt af hvert som lægesekretær, hihi) Du skal tage det med ro et par uger, men må gerne løfte osv så længe du ikke mærker ubehag.
TinaR Mor til Filippa 060603, Mikkeline 260205 og Bertram 250108
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina R |
|
|
Hvordan tør du udtale dig om hvad der er fjernet uden at have set journalen  Ikke kritik bare undren 
Hilsen Betty
Tæl ikke dagene - Lad dagene tælle
Hjørneakvarie købes gerne stort med møbel under (helst Jylland) Gitte bog nr 4 og 7 købes Diverse bortgives - se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fordi... |
TinaR |
16-10-2009 18:38 |
|
Det tør jeg fordi, det er en helt andet og MEGET større operation at få fjernet den rigtige blindtarmn - som er ca. 6 cm lang og 7 cm tyk (vedhænget er 1½ cm tykt og i snit 8 cm langt og har ingen kendt virkning, man ved ikke hvad det gør godt for). Man fjerner ikke et stykke af tarmen, med mindre der er kræft eller andet - har man blindtarmsbetændelse ER det vedhænget man fjerner. Man har en langt og meget kompliceret forløb efter fjernelse af et stykke rigtigt tarm. Så jo, det tør jeg godt udtale mig om - har skrevet MANGE journaler om fjernelse af "blindtarmen" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok undrede |
|
|
Mig bare det er jo ikke noget os normalt dødelige ved Nu skriver trådstarter jo hun fik fjernet blindtarmen og ikke kun et stykke af den - tænk hvis det alligevel var det hele  Hun skriver jo ikke hvor længe hun var indlagt og hvordan ved du det er en meget større operation end den hun fik lavet - måske var det en stor operation ??? Du har sikkert ret - det undrer mig bare en smule at en "faglig" som dig udtaler sig om noget så alvorligt på baggrund af så få oplysninger - hun skriver ikke der var kræft i den - men heller ikke at der ikke var ???
Hilsen Betty
Hjørneakvarie købes gerne stort med møbel under (helst Jylland) Gitte bog nr 4 og 7 købes Diverse bortgives - se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt info... |
TinaR |
16-10-2009 18:49 |
|
fra wikipedia.org: Blindtarmen (lat.: caecum) er en del af tarmen hos mennesket og andre pattedyr. Den udgør første afsnit af tyktarmen og har form som en sæk, der er beliggende i bughulen. Blindtarmen har et lille ormeformet vedhæng, appendix vermiformis, som i daglig tale ofte er det, der henvises til, med ordet blindtarm - deraf kommer den ikke helt korrekte betegnelse blindtarmsbetændelse for appendicitis. Man er uenig om funktionen af blindtarmsvedhænget (det man ofte fejlagtigt blot kalder blindtarmen): Nogle mener, det er vigtigt for immunsystemet, mens andre holder på, at det er blevet tilovers under udviklingen af mennesket.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det gjorde mig |
|
|
Ikke ret meget klogere - jeg undrer mig stadig over man kan udtale sig "lægeligt" på så tyndt et grundlag når man ikke har set journalen Hader også når folk herinde beder om hjælp til vurdering af sygdom - både vedr. sig selv og dyr - kontakt dog dyrlægen eller lægen Ikke møntet på dig specielt Tina - det undrer mig bare gang på gang
Hilsen Betty
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fiesta... |
TinaR |
16-10-2009 18:58 |
|
Hm, trådstarter skriver blindtarmsbetændelse - kan kun forholde mig til og svare på det der skrives (som i alle andre indlæg). Jeg er sikker på, at trådstarter havde skrevet hvis der havde været alvorlige ting som kræft mv. Trådstarer burde være informeret af sygehuset (dårligt, hvis ikke hun er blevet det) og de fleste steder udleveres der patientvejledninger om lige netop det man har været igennem - men havde hun fået fjernet noget af den rigtige tarm, så ville hun ikke være i tvivl, for det er et stort indgreb - meget stort!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Læs hvad der står. |
|
|
Hej Der står at det/den er fjernet med kikkert, så det er nok ikke hele blindtarmen der er fjernet !
Venlig hilsen Hanne
Ponyen,er nu til salg se præsentationen.
_________________ Livet er som en stor bavianrøv... Farverig og fuld af lort Hjort vil have at det skal kunne betale sig at arbejde, ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja kikkert |
|
|
Men der står jo stadig BLINDTARMEN er fjernet - måske trådstarter ikke helt ved hvad der egentlig er fjernet = risiko for "dårlige gode råd" Kun godt ment, da jeg ikke mener man skal søge lægelige råd på en hesteside ved måske en alvorlig ting
Hilsen Betty
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså... |
TinaR |
16-10-2009 19:09 |
|
det ormeformede vehæng er det man i daglige tale kalder blindtarmen - men det er ikke 100% anatomisk korrekt. Man siger at man fjerner blindtarmen - det siger læger også, men i virkeligheden er det "kun" vedhænget man fjerner. Sådan er det og jeg gider ikke prøve at bevise det mere - sidder med det dagligt, så jeg er 200% sikker i min sag. Jeg tør sige med garanti, at trådstarter vidste hvis der var fjernet et stykke vigtig tarm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ok, jeg tror |
Line ♣T-s Rubina♣ |
16-10-2009 19:52 |
|
også at man kan blive for påståelig og ordløver-agtig , fiesta!
TinaR er bare venlig at dele ud af sin faglige viden, og det er da pænt af hende.
Sanne: Tag det roligt i de næste 2 uger, det er ikke besværet værd.... Jeg har selv haft en perforeret "orm", så jeg ved godt hvor ondt det gør.
God bedring 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er jeg |
|
|
enig med TinaR, og jeg er MEGET sikker på at hvis det var hele blindtarmen (altså den fulde tarm) der var fjernet havde trådstarte fået ORDRE på at holde sig i ro det næste lange stykke tid.
Fjordhest er bedst. Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Endnu en lægesekretær |
|
|
Ja jeg er uddannet lægesekretær og jeg vil også uden at tøve komme med de samme udtalelser som Tina R her har skrevet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
TinaR |
16-10-2009 23:33 |
|
Tak for opbakningen - tænk at en lille indskudt bemærkning, kunne skabe sådan noget rod. Jeg er temmelig sikker på, at ingen herinde udtaler sig om noget der kunne skade - eller noget man ikke har kendskab til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "blindtarm" |
|
|
Hvis vi forudsætter at det er den folkelige betegnelse/betydning af "blindtarmsbetændelse"  Så har jeg også været turen igennem, med perforeret blindtarm og efterfølgende byld i maven... Der var jeg på benene igen og fuldt funktionsdygtig efter 14 dage. Men man skal lytte til sin krop og kun foretage sig ting som ikke gør ondt. God bedring Hilsn Anne
Sød part fundet, så skal den lille hest bare blive rask
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eeeeeeee |
|
|
Jeg fik fjernet min blindtarm for 9-10 år siden og jeg har altså et ar på 7-8 cm som stadig er tydeligt. Jeg måtte ikke løfte noget et godt stykke tid pga fare for mit ar ville sprænge og så skulle jeg ta den med ro.
Min mening ! Lev med den , eller lad være ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michelle... |
TinaR |
17-10-2009 10:06 |
|
Hvis du har et så stort ar, så gætter jeg på, at du ikke få den fjernet med kikkert 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laparoskopisk/åben kirurgi |
|
|
Michelle ♥MissJoe♥
For 9-10 år siden fjernede man heller ikke "blindtarmen" (det ormeformede vedhæng) laparoskopisk (med kikkert), men ved at skære i maveskindet i stedet. Så det har med 100 % sikkerhed stadig været det ormeformede vedhæng du har fået fjernet .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej alle |
|
|
Sikke en masse der kom ud af det her indlæg, tak til jer der har hjulpet, tror også selv at det kun er vedhænget, men som i siger så siger lægerne bare at de fjerner blindtarmen. Og til jer der hader folk der spørg om sådanne ting kan bare se uden om, og læse andre indlæg, ville bare hører om andre havde erfaring med det da lægerne kun snakkede om hvornår jeg kunne ride igen. Prøvede faktisk at ride i dag, men måtte holde mig i skridt da mine mave muskler gjorde mærkeligt da jeg travede. Men tak for hjælpen! Knus mig
Stavefejl er gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som du selv siger Sanne |
|
|
tror også selv at det kun er vedhænget, men som i siger så siger lægerne bare at de fjerner blindtarmen. Det er ikke for at angribe hverken dig eller dem som sikkert giver gode råd Jeg synes bare det er utroligt usikkert når folk herinde følger råd angående noget ret alvorligt. Jeg er efterhånden ganske sikker på at visse personer i tråden virkelig har styr på tingene - men forstå mig ret at jeg mener ikke man bør modtage lægehjælp eller give lægehjælp herinde Gode råd er gode men tænk hvis personen tog fejl ????? Ved alvorlige ting så kontakt lægen eller lægevagten - Som Tina R siger så er det jo dårligt du ikke fik noget information med hjem
Hilsen Betty
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|