|
|
| Hvad er forskellen (Æg) ? |
|
|
Hvad er forskellen på: Øko æg, frilands æg, buræg og skrabeæg ? Samt.. Hvad køber i ? Og hvorfor ?
Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej - men alle mine tanker, vil altid følge dig.. (Mads & Mikkel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Øko æg, er fra høns der får økologisk foder, det betyder ikke at de har god plads, dog kan de godt bevæge sig rundt. Frilandshøns har lidt plads til at bevæge sig på, samt sandbade og arealer de kan skrabe i + de jo kommer ud i den friske luft. Skrabehøns har samme vilkår som frilandshøns, de kommer bare ikke ud, men lever i en hal til de dør. Buræg køber man ikke, da der går 10 høns på 1kvm og de æder/hakker i hinanden, det er direkte dyrplageri. Du kan læse alt om æg på www.danaeg.dk Jeg køber æg ved en nabo, fra fritgående høns.
2 søde killinger bortgives de er renlige og har fået ormekur. Kan afhentes i 9362 Gandrup Gratis part til tosset krikke søges. Han er sort og kan ses på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffffff |
|
|
Aha, tak for det. Jeg prøver nemlig at overbevise min mor om at fordi hun køber øko æg er hun ikke så god som hun tror hun er. Har prøvet at lokke hende til at købe frilandsæg 
Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej - men alle mine tanker, vil altid følge dig.. (Mads & Mikkel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æg.... |
|
|
Ja, en definition har du vist fået nu, så jeg vil "blot" skrive, hvad jeg køber. Jeg køber ALTID æg hos en landmand. De er billigere, og så ved man, hvilke vilkår hønsene lever under. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina med Tacha ♥Lykke♥ |
|
|
Jeg køber ALTID æg hos en landmand. De er billigere, og så ved man, hvilke vilkår hønsene lever under. Hvor ved man det fra? En landmand kan da også have høns, der lever under kummerlige kår?
mvh PiaR quantum in me fuit
Hvid, hørende Maine Coon eller Norsk Skovkat købes, hunkat og max 6 måneder gammel. Skal naturligvis have stamtavle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg sælger æg |
|
|
fra MEGET fritgående høns, med egen sommerresidens i form af drivhuset + de har ca 2 HK at gå på da de absolut IKKE har tænkt sig at blive inde i hønsegården (så de må afgjort kunnet kaldes FRITgående) Så læg I bare vejen forbi Brædstrup (lige nu er jeg ved at DRUKNE i æg - hønsene tror vist de er på akkord) Tilbuddet gælder selvfølgelig også alle andre der kommer denne vej  mvh Vipse
Miniaturehingst færdigkåret i DMHF og endvidere Årets oversize i Vest, tilbyder bedækning.
Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny - kvittering fra 24/12-08 haves Pris 3000,-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har selv |
|
|
en høne Og den går på flere HA og spiser græs, så den er så absolut fritgående 
Sagde Janne Sælges: Super sød shetlænder vallak, tilredet, højde 1 meter. Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| friske æg |
|
|
Jeg køber mine æg hos "avleren" som har øko/fritgående høns. Der er blommen mørke orange, og jeg kan vælge mellen 3 str. Almindelig. Store (for store til foretningerne) og dem hvor der er dobbelt blomme i. Grunden til jeg handler der, er at jeg kan godt lide at mine æg er helt friske. Der er kun et minus ved så friske æg. de er UMULIGE at pille. før de har ligget en lille uges tid i køleskabet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øko æg |
|
|
Altså økohøns skal have adgang til en hønsegård med beplantning hele året. De må - som de eneste - ikke næbtrimmes. Der må være op til 6 høns pr. kvadratmeter i hønsehuset (frilands ni høns pr. kvadratmeter) Derudover skal de - som de eneste - have adgang til grovfoder. Så synes da godt man kan sige, at køber man økologiske æg, støtter man også bedre dyrevefærd!
*...mennesket skaber sig selv ved at vælge sin moral ...*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
| Forfatter:  |
Lobbe (Iris) |
| Dato:  |
06-10-2009 07:07 |
|
Vi køber øko-æg, eller friske landæg (når vi kommer forbi), her i huset  Louise
"If you can´t convince 'em, confuse 'em" Hvil i fred, min vidunderlige Mikkel! Jeg vil aldrig glemme dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vås vås |
|
|
der er i høj grad forskel udover foderet. Det er korrekt at både friland og øko, skal have adgang til udeareal. De skal begge have 4m2 pr høne.MEN når det kommer til inde arealet må der gå 50% flere frilandshøner pr. m2 (9 stk).Økohøner må kun være 6 pr m2. Derudover går frilandshøner oftest i kæmpeflokke på 3000-10000 hvor økohøner max må være 3000 i en flok. Så i den grad en forskel som JEG gerne betaler ekstra for. Selvfølgelig ville det optimale være at man selv havde en fritgående hønseflok i sin have:-) Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg køber... |
|
|
..meget sjældent æg i supermarkedet - og når jeg gør, er det dem hvor der står at de er fra fritgående høns (lyder som om jeg skal vælge øko i stedet, hvis jeg vil give hønsene plads). Jeg synes altid at de er så mikroskopiske at jeg næsten tror jeg har købt vagtelæg. Jeg har vist vænnet mig for meget til de økologiske æg jeg køber på den gård der ligger som nabo til den hvor Baloo bor. De er som sagt økologiske og kaldes ikke fritgående - men jeg ser ofte hønsene ude - og skal passe på i indkørslen og på ridebanen at jeg ikke har sammenstød med nogen af dem der er lidt FOR fritgående. Store fotte æg med orange blommer og ofte med dobbeltblomme. Og væsentligt billigere end i butikkerne. Eneste ulempe er at når de er helt friske, duer de ikke til at koge og pille - der skal de helst være minimum en uge gamle - så det skal planlægges i god tid hvis der skal laves noget med hårdkogte æg.
£isbeth & Baloo Prejudice is a great timesaver. You can form opinions without having to get the facts.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mit helbred |
|
|
Jeg må indrømme at jeg vægter MIT helbred højere end hønens trivsel, ergo køber jeg buræg. Risikoen for fx Salmonella er væsentligt højere i æg fra udegående høns.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kunne aldrig |
|
|
drømme om at købe æg i butikkerne - jeg køber dem lokalt ude på bøhlandet, hvor jeg kan se hønsene hakke og skrabe i jorden, og at de selv kan bestemme om de vil være inde eller ude. Dét er ægte frilands-æg 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
at man kan se forskel på æggene og mærke forskellen... Måske det bare er mig, men synes æg fra fritgående/økohøns har en flottere farve på blommen og at skallen er lidt hårdere...
Camilse
De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Sokke og Lukas, jeg savner jer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man har... |
|
|
... en ordentlig køkkenhygiejne, hvorfor skulle risikoen for salmonella fra fritgående/økologiske høns fra kontrollerede besætninger så være højere end for burhøns? Jeg har haft EN salmonellainfektion i mit liv - og det kom ikke fra æg, men fra en kombination af kylling og tumbe der skar salat med en kniv der kun lige var skyllet - og endda lod salaten stå lunt mens kyllingen var i ovnen (gudskelov at jeg ikke kan lide peberfrugt, jeg spiste kun lidt salat og var den i selskabet der blev mindst syg). Til gengæld spiser jeg mange æg - som sagt altid fra fritgående/økologiske høns. Og jeg er endda jævnligt letsindig nok til at lave is, mousser o.l. med RÅ æg i (dog ikke hvis jeg laver til mange mennesker) og jeg kan også sagtens finde på at smage på en kagedej med æg i. Det har aldrig givet mig problemer! Til gengæld er jeg lidt hys med køkkenhygiejene når jeg laver noget med æg. Jeg vasker ALTID hænder mellem berøring af æg og noget som helst andet i mit køkken - og bruger jeg rå æg, lægger jeg dem i et dørslag og skolder dem med kogende vand før jeg slår dem ud.
£isbeth & Baloo Prejudice is a great timesaver. You can form opinions without having to get the facts.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Salmonella |
|
|
Du glemmer at fritgående høns i teorien kan blive smittet 15 sekunder efter at der er taget prøve af dem, og så går der flere måneder før de checkes igen. Der skal jo ikke mere til end en klat fra en fugl der har været på fx en mødding fra en smittet besætning. Nu har jeg arbejdet på Danæg som laborant, og selvfølgelig var det æg fra smittede besætninger vi fik ind til pasteurisering, men det generelle kimtal var væsentligt højere i øko-æg end fra konventionelle besætninger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sygdom hos øko/frilandshøns |
Artex |
06-10-2009 09:13 |
|
Jeg studerer fødevarevidenskab og har i forbindelse med et kursus i råvareproduktion netop haft en forelæsning om netop problematikker´ne med de forskellige måder at producere æg på. For det første er det for fremtiden forbudt at bygge burhønseanlæg, og dem der er nu skal udfases(kan ikke lige huske hvor lang tid det går før det er gjort) Mht til frilands/øko høns som går ude i det fri, så er dødeligheden blandt disse høns en pæn del støre(kan ikke huske nogen konkrete tal)end skrabe eller bur høns. Det skyldes to ting. 1)hønsene er mere udsat for smitte/sygdom når de går ude(og øko må vidst heller ikke få så meget medicin som andre) 2) det er ikke naturligt for høns at gå i så store flokke, selvom der er meget plads. Dette giver en hel del slåskampe når "hakkeordenen" skal opretholdes for så mange dyr, og der er jo desværre dyr der ikke overlever dette. I naturen ville flokkene være meget mindre. Dette vil også til dels gøre sig gældende hos skrabe høns, men det sker ikke i så stor grad som hos de udegående. Og hvis landmanden skulle have flokke der var små nok til at være naturlige, så ville de ikke kunne leve af det. Og til sidste lige svar på spørgsmålet. Jeg prøver så vidt muligt at holde mig fra buræg! Det kan være svært som studerende på SU, men så hellere spise lidt færre, men bedre æg. Om det lige bliver skrabe, friland el. øko så er det hvad der lige er billigst/ser bedst ud når jeg står i butikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Buræg her.. |
|
|
jeg er den onde lede dyremishandler, der køber buræg.. For som Charlotte skal jeg ikke nyde noget.. Har mistet bekendte på salmonellakontoen, så jeg tager mine forholdsregler og jeg er meget hys med køkkenhygiejne.. Når og hvis burhøns bliver forbudt, må jeg se til den tid.. Jeg kender en der lige har slået 4.000 æglæggende høns og 3.500 kyllinger ned på grund af salmonella og de var økologiske.. De havde fået smitten fra et lille landsted med en milliard fritgående ænder og høns.!
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alsfhkasdj |
Artex |
06-10-2009 09:36 |
|
Annemette: Når burhønsene bliver forbudt så må du gå over til skrabe, de er stadig indendørs og dermed udsat for langt mindre smitte end friland/øko dyrere.
Mht hvornår det bliver forbudt/udfaset må jeg indrømme jeg ikke lige kan huske hvornår det var der blev sagt at disse regler trådte i kraft, og nej jeg gider ikke google eller finde mine noter frem  Men det tager nok en del år at udfase, ligesom gamle stalde der gerne må blive indtil år 20xx ifølge den ny hestelov..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg henter |
|
|
æggene i hønsehuset.... £isbeth (Baloo): Hvis du, når du hælder koldt vand over de kogte æg, lige bryder skallen (som når du starter på pilning) og så lader æggene ligge i det kolde vand, skulle de være til at pille, uden at de bliver plukket helt i stykker 
Zamangah
En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel (Elbert Hubbar)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hønseæg |
|
|
Jeg vil sige jeg under min uddannelse til agronom har set levevilkårene for burhøns 3 høn i bur med et A4 ark til areal, og skrabehøns hvor alle hønsene var pillet på nær en. Til skrabeæg brugte man brun italiener for at få brune æg, men som desværre havde tendens til stress. Jeg håber det er lavet om idag, men jeg køber HVERKEN skrabeæg eller buræg
Nu har jeg som Janne timesharehøns på gården, der går frit hele dagen.
De fleste sygdomme opstår faktisk fordi dyrene går tæt sammen. Det giver stress og dårligt immunforsvar.
Skal man lave noget med rå æg, så findes der pasteuriseret udgaver! Til alt andet er det spørgsmålet om god køkkenhygiejne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| buræg.... |
|
|
Ja buræg synes jeg smager af pap. Blommerne er helt lysegule og hviden er ofte sej når de er hårdkogt. Nej jeg kører heller ud på den nærliggende kyllingefarm hvor de har økologiske æg. Her giver jeg 25 kroner for 15 store flotte æg. Der er ofte dobbeltblomme i, de smager vidunderligt og sidst med ikke mindst så er hviden ikke sej når de er hårdkogte. Vi bruger tit æg her i huset, og ingen af os har nogensinde haft salmonella forgiftning. Jeg skolder ikke æggene når jeg skal bruge dem rå (f.eks ved bagning), men jeg vasker mine hænder med sæbe efter jeg har rørt ved æggene. Jeg har i al den tid jeg har kunne huske, fået lov til at spise rester af dejen til f.eks chokoladekage - burde man ikke kunne få salmonella af det? -og hvad med æggesnaps? Her bruger man rå æggeblommer og sukker. Mvh Anette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Zamangah |
|
|
Det var et godt tip - det vil jeg huske. For jeg kan rigtigt godt lide ting med hårdkogte æg og de er altså ikke så kønne når jeg er færdig med at pille dem og har taget det halve af ægget med. Så næste gang kommer de i koldt vand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Puhadada |
|
|
Jeg får heldigvis æg fra min farmand der avler brune danske landhøs. Alle hans stammer har en voliere og tilhørende hønsehus med vand, foder og siddepind. Der bliver gravet korn ned i jorden, som de more sig med at skrabe op i dagevis. De får grønt. De kan støvbade og de har hver deres matriak der galer deres kraft ud over kolonien . Om DE har salmonella ved vi så ikke, men vi tager vores forholdsregler. Hønsene har tag over volierene og både slagtede dyr samt æg bliver tilberedt korrekt inden spisning.
Mange hilsener Rikka
Mor til en hel masse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ha ha ha..... |
|
|
Ja, undskyld jeg griner, men jeg kan simpelthen ikke holde sådan en dobbeltmoralskhed ud. Det er de selv samme mennesker der skriger op om at vi andre mishandler vores heste og ikke rider dem korrekt, der så suser direkte ud og køber de billigste burhønseæg.... jamen er det da ok at mishandle høns, bare fordi I skal have æg? Jeg kunne ALDRIG drømme om at sætte tænderne i et æg fra en burhøne. Det er simpelthen så uetisk og klamt. Så heller undvære æg! Økoæg giver jeg heller ikke så meget for. Hvis jeg har forstået det korrekt, så er økoæg jo æg fra høns der får økologisk foder, men som ikke er garanteret frilangslivet. Det er vel lidt det samme som at sidde og spise kaviar i fængslet?
Venlig hilsen -miki- hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg håber jeg finder en |
|
|
landmand eller lign i min nye hjemegn, så jeg kan hente æg der. Men udover det, så køber jeg som oftest frilandsæg, da en dyrlæge engang bildte mig ind det var det bedste. Men, jeg skal da være ærlig og sige, at hvis jeg fx skal lave brunch og lave en masse røræg, så køber jeg en pakke skrabeæg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg spiser |
|
|
primært økoæg, men når jeg ikke lige har det ved leverancen, køber jeg landæg.. som er skrabeæg.. altså indendørs men ikke buræg... ET sted jeg savner når vi nu siger buræg ER.. prøv at kigge i disken.. hvor finder man kyllinger der har fået lov til at være kylling i sine 39 levedage.. jeg har kun fundet bornholmerhanen, de der gård kyllinger der er salmonellafri, står der ikke noget om mere plads.. og majskyllinger.. jeg er sku da ligeglad om de har fået majs, når de har ligeså lidt plads som alle de andre kyllinger.. men med hensyn til salmonella, så siges det at en person med et alm fornuftigt imunforsvar kan stå imod et par baktusser.. og ja mine børn og jeg slikker skålen når vi bager kage... og en sidste ting.. hvis man lige kort putter ægget i kogende vand et par sek inden man bruger det, fjernes de fleste bakterier.
- Super lækkert enghø i minibig sælges ved Ø. Bjerregrav 10 km fra Randers-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Raggie |
06-10-2009 11:27 |
|
De eneste dyr der nyder godt af det der øko-trip, det er de vilde dyr - insekter, padder, fugle og pattedyr, hvilket er helt fint 
Jeg har mine egne høns frit i haven, frie kyllinger til fryseren og 2 frie julegæs til juleaften.
Når jeg får mere plads, så kommer der 1 ko som skal ha kalv hvert år, samt 2 grise der indkøbes først på året, der så skal slagtes til vinteren
Ingen i min omgangskreds har haft salmonella (eller for den sags skyld hønseinfluenza/svineinfluenza ), og det på trods af, at vi mæsker os alt det forbudte fra egen avl.
Findes der noget bedre en en løvemad, eller som en anden skrev....at slikke skålen efter at ha rørt til en chokoladekage 
Glem helsekost - Jeg behøver alle de konserveringsmidler jeg kan få.. En kat skal holdes på egen matrikel Neutralisering af udekatte - en selvfølge!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æggesnaps |
|
|
Når jeg får lyst til en æggesnaps, så ryger jeg i supermarkedernes frysedisk og henter en six-pack med pasteuriserede økologiske æg. Jeg gider IKKE satse mit helbred på en evt gang salmonella. Det er desværre ikke så nemt at man bare skal have et sundt immunforsvar for at overleve en salmonella-forgiftning, man skal have de rigtige gener. I den famøse kiksekagesag var det far og søn der døde, mens de ikke-beslægtede der spiste af samme kage overlevede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiksekagesagen |
|
|
var det ikke mere eller mindre hele familien der gik til??? ihh en god kiksekage.. det er godt nok længe siden jeg har smagt sådan en.. må tilstå at skal jeg lave noget mad til andre end os i huset, som er rå og kræver æg.. så vil jeg da også købe pasteuriserede æg.. men dette har jeg endnu til gode.. Is er nemlig ikke mit speciale.. desværre
- Super lækkert enghø i minibig sælges ved Ø. Bjerregrav 10 km fra Randers-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
PrettyFancy  Køber selv frilandsæg når jeg køber æg. Men det er virkelig sjældent. Lever storset som en vegetar, så kød + animalske produkter står virkelig sjældent på min dosmerseddel.
"Noget meget smart, klogt, filosofisk eller yderst morsomt"
Hvor er PRINS VALIANT? Rød, 17 årig vallak, 138 stg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| egne æg |
|
|
Har selv høns som frit kan vælge inde eller ude. Skal jeg en enkelt gang bruge flere æg en vores egne høns kan præstere, køber jeg øko. Fordi økohønsene har det bedre.... tror jeg ihvertfald. Eneri
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I kiksekagesagen.. |
|
|
var det faren og sønnen der desværre døde, en datter var også indlagt og ret syg, men overlevede heldigvis.. Det var ikke en sjov jul og nytår.. Æggene kom fra et lille hobbylandbrug, så pas på, jer der selv har et par høns gående.. Jeg er dobbelmoralsk ja, men lige med æg er jeg fuldstændig sippet, ja jeg kunne købe pasturiserede til det sølle æg forbrug jeg har, for jeg spiser heller ikke ret mange æg.. Køkkenhygijenen er i top og jeg anser mig selv som værende ganske sund og rask, alligevel tager jeg mig mine forholdsregler.. Jeg skal ikke nyde noget..
Krone og Bølge - En selvfølge Hesteklipning tilbydes i Brande og Århus omegn - se mere på præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| goggoggog |
|
|
Prettyfancy: Jeg giver dig ret i første del af dit indlæg. Men det er en skrøne at økohøner ikke kommer ud, som skrevet højere oppe så skal fritgående og øko have lige meget udeplads, men indenfor har en økohøne 50% mere plads end en fritgående. Økohøner er BÅDE økologiske og fritgående, økohønerne må dog kun leve i flokke på max 3000 høner hvor de fritgående normalvis lever i flokke på 3000 -10000 høner. Derudover bliver økohøns som de eneste IKKE næbtrimmet. Se iøvrigt linket til Danæg højere oppe der står det. lefab98: De gode økologiske kyllinger finder man evt. i coop's kølediske eller hos en god økoslagter, de koster så ca. 180,- alt efter størrelsen. Men de smager himmelsk. Tanja Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa.... |
|
|
nu har jeg ikke kigget ind i hønseriet, så jeg aner ikke hvilken slags høns der er, men de æg jeg køber er de æg der ikke kan bruges i forbindelse med rugeriet i og med at de er dobbeltblommet alle sammen (og kæmpe store). Jeg køber dem på gården fordi det er billigere end i forretningerne, og så har det passet med når jeg skulle se til hestene på sommergræs - men jeg tror nu at jeg henter æg der til vinter også 
Karina82
STUD BASK
Counting all the assholes in the room... And i'm definetly not alone Nu med skimmel princesse kandidat
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Økologi og æg |
|
|
Charlotte ♣Stutteri Lund♣ : Risikoen for salmonella daler i sammenhæng med at der går færre dyr på samme areal. De fleste sygdomme er svære at holde nede uden brug af medicin og kemikalier, når dyretætheden er stor. Generelt: Økohøns har mere plads indendøre, har altid adgang til rigtig meget plads udendørs, skal have grovfoder(derfor de gule blommer), får selfølgelig økofoder, må ikke næbtrimmes, kan bevæge sig frit omkring osv. Dog kan jeg sagtens forstå jer, der gerne køber æg fra steder hvor I kan se hvordan dyrene har det. Al produktion af fødevarer er jo underlagt profit, som har det med at skabe nogle unaturlige vilkår for dyrene. (vores heste og hunde lever jo heller ikke et frit liv) Her er et godt link fra Økologisk Landsforenings hjemmeside: www.okologi.dk/Alt_om_økologii Økologi_og_dyrenenfjerkrae.aspsp Til trådstarter: Du kan jo fortælle din mor om Økologisk Landsforenings hjemmeside, www.økologi.dk så kan hun jo læse lidt mere om sine valg, som forbruger Mvh Jane, (uddannet økologisk landmand)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jane Thorup |
|
|
Nu ved jeg bare at kimtallet i øko-æg er minimum 100 x højere end i buræg og ofte væsentligt højere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øko æg |
|
|
Charlotte: Det kan du godt have ret i, da jeg ikke kender til fakta på området. Det jeg mener er bare, at økologerne kan ikke bruge kemikalier og medicin til at holde smittepresset nede. Hvis samme regler gjalt for alle produktionsformer, ville der nok være større problemer i staldene med større dyretæthed. Som forbruger må man så vælge mellem pest eller kolera - Kemi eller kim.... Det valg er op til den enkelte at tage. God køkkenhygiejne er altid den sidste løsning, desværre, eller også må man selv dyrke sine sunde fødevarer. Jeg giver dig derfor ikke uret, men ser sagen fra en anden vinkel.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| æggekage |
|
|
Dejlig debat Til jer der køber æg hos landmand: Jeg håber at i gør det for friskheden, og de er billigere. For det er jo den samme slags æg der havner i supermarkedet. Så jeg ser ingen grund til at være hellig der. Øko: har laver frekvens af salmonella. Teorien er at de pga. grovfoderet får en lavere pH i kråsen og derfor når salmonella basillen ikke længere i systemet. Tilgengæld er øko høns dem der har absolut flest parasitter. Burhøns: har ingen kontakt med gødning, og er derfor ikke så inficeret med alt muligt - og har ingen parasitter. Burhøns går i så små flokke at de kan finde en hakke orden og derfor er der ikke meget fjerpilning/kanibalisme. Kigger i jeres frilands og øko høns under fødderne? Måske er deres fødder næsten ætsede af kontakt med gødning. Der bliver kun muget mellem de forskellige hold (dvs når hønsehuset er tomt). Buranlæg bliver forbudt inden for de nærmeste år. Tilgengæld udvikles der "berigede burer", hvor hønen får mulighed for at udfolde mere naturlig adfærd. Tja, intet er vist super godt.
En krone for kongeriet, en bølge for vandet omkring det lille land
Dansk Varmblod
Hjemmeside: anne-sj.dk Værelse til leje i Århus N (tæt ved skøjtehallen), skriv PB for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hos landmand... |
|
|
Dem jeg køber hos en landmand er friskere og billigere end i supermarkedet. OG jeg kan se hønsene futte rundt, så jeg VED at de har det godt. Det kan jeg ikke i supermarkedet! Og ovenpå en salat eller til andet hvor jeg bruger hårdkogte æg er de meget dekorative med de dobbeltblommede med helt orange blommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved privat køb |
|
|
Alle jer der køber privat, I husker at bede om at se dokumentation for at besætningen er salmonellafri? Ellers er det ulovligt at sælge æg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TIl jer der køber buræg |
|
|
Har i nogensinde været i en besætning med burhøns? Jeg tror det kan kurere de fleste, når de har været i sådan en stald. Det er skrækkeligt dyreplageri. Hønen kan æde og lægge æg og resten af tiden kan den sidde og kigge på sin nabo. Forestil jer en hest i spiltov, der ikke kunne vende sig og aldrig kom ud Stakkels, stakkels dyr. Jeg er med på at der er penge i det og at man skal kunne lave en prisbillig vare. Jeg er selv uddannet landmand og har passet både køer og grise. Men jeg synes vi skylder dyrene at give dem et værdigt liv. Og ingen dyr fortjener at leve hele sit liv i et lille bur 
Sagde Janne Sælges: Super sød shetlænder vallak, tilredet, højde 1 meter. Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB for info -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg går ud i.... |
|
|
hønsehuset, og henter æg til morgenmad el. lign. Min høne går frit i hele haven(knap 1000m2) og til tider ind i huset.. Om natten kommer hun ind i hønsegården på ca. 15kvm, og sover i halmen i hønsehuset(hun sover faktisk aldrig på pinden), der er ca. 2kvm. Hvis vi skal bage el. lign, køber vi økoæg.
Mvh. Cecilia
- Med terroristerne og problembarnet
If you wanna make the world a better place, take a look at you self, and then make a change! - Michael Jackson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øko = dyrevelfærd? |
|
|
På mærkværdig vis virker det som om folk har en idé om, at bare de køber økologisk, så er alt i den skønneste orden, og dyrene svæver rundt på en lyserød sky dagen lang! Men desværre ser det ud til, at fakta er lidt anderledes. Har lige læst en interessant artikel i et Samvirke fra sidste år om ægproduktion, og supplerede så med lidt infosøgning på nettet, og noget af det, jeg faldt over med økohønsene, var, at: - de har en større dødelighed end andre hønsehold - kannibalisme er mere udbredt blandt økohønsene - fjerpilning og hakken er mere udbredt end hos andre høns - de er gennemgående mere ramt af parasitter (muligvis deraf den øgede fjerpilning?) - det er (også) tilladt at holde økohøns i unaturligt store flokke, ligesom i de øvrige ægproduktioner. Der må være op til 4.500 høns i en øko-flok Så i min verden er økologi ikke nødvendigvis = dyrevelfærd! Jeg synes overhovedet ikke, der er noget velfærd i at acceptere, at dyrene går rundt og er syge - bare de har mere plads at være det på!  At holde høns i bur er heller ikke særlig tiltalende, men faktisk er flokstørrelsen i burhønseproduktionen mere naturlig, end i de øvrige ægproduktioner. Desuden er sygdom og dødelighed ikke nære så udbredt som i de øvrige produktionsmetoder. Ud over det, så har alle nye hønsebure siden 2003 (tror jeg det var) skullet være de såkaldte berigede bure, der indeholder strøelse, reder og siddepinde. Fra 2012 bliver det helt forbudt at holde høns i de traditionelle gammeldags bure. Desværre betyder det ikke, at hønsene har fået mere plads - de har stadig kun, hvad der svarer til et stykke A4-papir pr. høne.  Skrabehøns og fritgående høns er der også flere problemstillinger med - men prøv selv at søge lidt rundt omkring på nettet. Der ligger mange interessante oplysninger, og jeg fandt i hvert fald ud af ting, som jeg ellers ikke var klar over vedr. ægproduktion. Min konklusion på det hele er nok, at det er yderst svært at skabe det ideelle hønsehold, når vi samtidig taler storproduktion. Og det er ikke blevet nemmere at vælge æg, når jeg står foran køledisken i supermarkedet...  Hilsen Annelise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Dobbeltblommede æg |
annerv |
09-11-2009 14:33 |
|
Jeg har tidligere købt dobbeltblommede æg, men stedet er nu lukket. Er der nogen der ved hvor man kan købe dobbeltblommede og/eller store æg i Vejle-området?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øko-æg. |
|
|
Jeg syntes virkelig man kan smage en STOR forskel på æg, og jeg kan bedst li øko-æg, men aller aller bedst frsiklagte æg fra en gård. Da jeg havde høns, var blommen næsten rødlig i det, og jeg fik afvide at det var pga hønsene spiser græs, ved ikke om det er rigtigt. £isbeth (Baloo): Når du skal pille et friskt æg, så prøv at bruge en teske til at pille med, du laver et lille hul med fingrene og fører teskeen ind under skallen og brækker derfra skallen af.. Så kan du få meget pæne pillede æg selvom de er friske... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| honeylady |
|
|
Ligegyldig hvilke æg man køber i supermarkedet går hønsene i unaturligt store flokke, det er da klart når de i den fri natur ville finde sammen i flokke af 10-15 høns + 1 hane Der er da ingen af de former der er optimal, men spørgsmålet er hvilken der er bedst af de valgmuligheder man har. Og helt ærligt - jer der køber buræg - ville det også være ok at holde køer, svin osv på samme måde? Jeg synes folk er hysteriske med hvad de spiser, brug dog den sunde fornuft i stedet for. Folk overlevede jo også for 50 år siden. vh Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|