Kære HN'er.
Der er noget der har gået mig på længe og jeg har haft svært ved at finde ud af om var mig der har været galt på den.
Det er en længere historie og jeg vil forsøge at fortælle den så neutral som muligt, men som alle ved, så har en historie jo tit to sider.
Det hele startede med, at min bror og min svigerinde skulle giftes (sidste år). På samme tid går jeg ned med stress og kan mærke energien er der bare ikke til ret meget.
Men en Polter Abend skal stables på benene for min svigerinde (min brors Polter Abend klarer mændende, den er slet ikke med i denne historie).
Jeg tager fat i nogle af vores fælles veninder og vi går igang. De hjælper, men jeg står med meget af det alene og kan sagten mærke at energien ikke helt er der.
Min svigerinde har i tide og utide kommet med små hints/ønsker til hvad hun helst ikke vil udsættes for - f.eks. ingen udklædning og helst ikke noget vildt.
Jeg har før planlagt en Polter Abend og respekterer selvfølgelig sådanne ønsker.
Jeg har til at starte med egentlig rimelig ro i sindet mht. den Polter Abend jeg vil holde for min svigerinde, idet jeg altid har ment at hun er meget nem. Og at det stor set var ligegyldigt hvad vi fandt på så ville hun synes om det. Og det beroligede mig trods min stress og derved noget lave selvværd.
Det bliver fastsat en dato, det bliver den samme dag som mon bror, altså gommens Polter Abend. Grunden er at vi virkelig vil tage fusen på hende (jeg gik meget op i at det skulle være en overraskelse).
Min brog og svigerinde har en dejlig søn som vi så skulle arrangere pasning til - alternativet var at vi tog ham , men, hvilket jeg fandt beroligende. Men vi fandt heldigvis noget a f min svigerindes familie som ville give en hånd.
Men når alt kommer til alt, blev det planlagt at der skulle ske følgende:
Afhenter bruden kl. 10:00
Velgørende arbejde på og for Inges Kattehjem (hun har selv katte og er glad for dyr)
Frokost - jeg lægger hus til resten af dagen
Latterkursus (for at prøve noget der var lidt anerledes)
Aftensmad
Singstar konkurrence (råhygge og sjov - jeg ved hun elsker kareoke)
Gennem hele dagen lavede vi små sjove indslag som gik ud på flere forskellige ting - bl.a. vi tog billeder med hende til en kaldender, hun skulle male 2 malerier som hun fik med hjem. Hun skulle pyntedesserten med bind for øjnene.
Alt i alt en dag hvor jeg og min medplanlæggere have en ide om en stille og rolig polter abend med tøserne og ren hygge + at min svigerinde havde en veninde som ikke havde så mange penge, så jeg forsøgte at holde prisen fornuftig - for som de fleste ved kan en polter abend sagtens blive temmelig dyr.
Til sidst havde jeg lavet en scrapbog til hende samt en dvd med masser af billeder og video til hende som hun fik på deres bryllupsdag.
Nå, men inden selv dagen for polter abend kommer, bliver jeg ringet op af en veninde til min svigerinde, hun har snakket med min svigerinde som er fuldstændig nede.
Det viser sig hun har talt med sin kusine som skal sætte hår på hende og hun siger pludselig (kort fortalt) til min svigerinde, men hun er ved at lave prøveopsætning at hun ved hun får en meget dårlig og kedelig polter abend og der ikke er styr på en skid og det eneste hun skal er at sidde og være social og drikke grøn te.
Min svigerinde går fuldstændig i kulkælderen og bliver ked af det, hvor veninden er nødt til at berolige hende og min bror ringer til mig, da de vil vide hvem der skal passe deres søn osv. Jeg siger at det er der styr på og at de kan tage det helt roligt. Men det er ikke godt nok og jeg fortæller så min bror hvem det er og han siger så nå ok, jamen så er det da helt ok. Hvor jeg ele tiden har tænkt ok, troede hun at vi bare ville efterlade deres barn eller hvad???
Nå men alt falder til ro igen og jeg ved jo at overraskelsen er lidt ødelagt, idet hun jo har gættet vi kommer den da min bror ikke er hjemme. (den f. kusine - jeg blev godt nok gal på hende). Det skal siges at kusine havde sagt til min svigerinde at hun ikke skulle med og at hun havde givet mig en skideballe over den dårlige planlægning - what??? hvor kom den fra samtalen med kusinen gik som sådan (kender hende ikke).
MIG: Hej Kusinens navn
Jeg hedder Jette og jeg er så småt igang med at planlægge (min svigerindes navn)'s polter abend.
KUSINEN: Hej
MIG: Jeg regner med planen bliver a' la' som ovenstående og det bliver den og den dato
KUSINEN: der kan jeg desværre ikke
MIG: ok, jeg har valgt den dato, hvor der er flest der kan, det vigtigste for mig er at der kommer så mange med som muligt, hvis du vil er du velkommen til at komme senere.
KUSINEN: Ja, det er rigtigt, jeg kan desværre ikke komme senere.
OS BEGGE: Farvel
Det er selvfølgelig en forkortet udgave, men hvor er det lige hun har givet mig en skideballe og hvem forhindrer hende i at enten selv holde polter abenden eller give gode ideer. Men det er så nemt for andre at være kritiske og bagkloge.
Det der er gør at jeg er lidt nede over den her polter abend er at jeg har gjort mit bedste og at det simeplthen ikke har været godt nok.
Min svigerindes kommentar til hendes polter abend har været således hen ad vejen.
-ok polter abend, dog troede jeg skulle noget med min krop (ok, men du skal da ikke bestemme hvad du skal på din polter abend).
- Det velgørende arbejde hos inges kattehjem var ydmygende og jeg kan ikke lide Inges kattehjem, jeg mener ikke kattene har det godt (ok, her er så virkelig en chance for at gøre noget for de dyr du ikke mener har det godt - og hvor er det ydmygende i at gøre noget velgørende for dyr der ikke har et hjem).
- Latterkursus var ikke ret sjovt (på videoen griner hun stort set hele tiden).
- Jeg troede jeg skulle noget der var vildere (ok, jeg havde ikke energi til mere, selvom vi var flere til at planlægges stod jeg
for det meste, alternativet var ingen polter abend).
- Og så til sidst så kunne der godt have været mere styr på hvor deres dreng skulle hen - ok det har der hele tiden været. Blot det at de ikke vidste det.... hmmmm.
Men nå alt kommer til alt så har det virkelig såret mig hele denne her seance, jeg har gjort mit bedste og føler egentlig ikke at jeg kunne have gjort mere.
Nu står jeg så et år efter og stadig har en dårlig smag i munden og har besluttet at jeg aldrig mere vil planlægge en polter abend, det er det mest utaknemlige job i verden og jeg er egentlig mere skuffet og har stadig lidt svært ved at håndtere situationen.
Det jeg egentlig godt kunne tænke mig med denne tråd er at få Jeres syn på om jeg har gjort det godt nok og om jeg kan/kunne tillade mig at blive lidt stødt over hendes reaktion. Jeg ved godt man ikke kan styre hvordan andre skal reagere, men ellers havde hun jo ikke fået en Polter Abend og jeg kunne simpelthen ikke have lavet den anderledes.
Ja, det var en lang om tekst, men hvis du stadig læser, så mange tak, og jeg håber på din mening.
Tusind Tak.
Venlig hilsen
Jette.