Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Studieteknik
Forfatter: 
Dato:  19-09-2009 09:19

Godmorgen allesammen.

Jeg ville høre om nogle af jer har nogle gode råd til hvordan i får lavet lektier/selvstudie?

Jeg er ved at læse en bacheloruddannelse som overbygning på en tidligere uddannelse. (Det er noget tid siden jeg sidst har studeret)

Jeg syntes tit at jeg har svært ved at sætte mig ned og få læst de 100 sider eller deromkring (de er på engelsk). Det er ikke fordi det ikke interesserer mig, tværtimod, jeg elsker den uddannelse, men det er bare som om at jeg bliver en sæk lopper efter 10 sider.

Hvis jeg tager en pause efter de første 10 sider har jeg svært ved at vende tilbage til bogen og læse videre, så finder jeg lige noget jeg skal

Jeg har ellers altid været god til det boglige, men det er som om at jeg har mistet læserytmen..

Så ænder, hvordan gør i når der skal læses?

0
0
Svar på denne tråd

studieteknik
Forfatter: 
Dato:  19-09-2009 10:07

der er skrevet flere forskellige bøger om emnet, og flere uddannelsesinstitutioner afholder kurser om det

0
0
Svar på denne tråd

Så læs 5 sider
Forfatter: 
Dato:  19-09-2009 10:21

Rejs dig op- stræk ud, hop på stedet- lav noget fysisk. Del det op, så det er overkommeligt. "Ingen elefant er så stor, at den ikke kan fortæres i små mundfulde".

Jeg ved ikke, hvordan du indlærer- er du motorisk/auditiv, så bevæg dig rundt og lav remser med teksten.

Er du visuel/auditiv så luk øjnene og se hovedpunkterne for dig. Sig dem højt. Eller tegn/skriv dem (med åbne øjne! ;-D ) Sig dem højt.

Hold 10 minutters pause (brug et æggeur)- og gå i gang igen.

Ingen kan læse 100 sider i træk, men alle kan læse fem. Det er vigtigt at holde pauser, man lærer simpelthen bedre ind på den måde. Og man indlærer bedre ved at bruge flere sanser. Hukommelsen har brug for "knager" til at hænge ting op på, og nu flere sanseinput nu bedre.

Lad forresten være med at belønne dig selv med slik og den slags. Beløn dig selv med pauser: Nu er det af vejen.

Mvh
xtiny

"All problems are people-problems. No people, no problems!"

Citat tilskrevet Stalin

0
0
Svar på denne tråd

Hvis jeg har
Forfatter: 
Dato:  19-09-2009 12:28

fx 100 sider at læse, så tager jeg det i etaper - jeg går en lille tur, laver lidt mad, tjekker min mail, ser et afsnit Venner, osv. ind imellem - man skal nok lige vænne sig til det med at komme i gang igen efter pausen

Desuden læser jeg gerne højt for mig selv - bare et par sider ind imellem - det holder mig vågen

Jeg bruger meget de der små farvede stickers man kan bruge som bogmærker - sætter en i en ny farve for hver 10-20 sider fx - så kan jeg følge med i hvor langt jeg er nået og give mig selv et klap på skulderen, når jeg kan fjerne en sticker.

Som det sidste... Lær er skimme. Det er LANGT fra alt der er lige vigtigt og det er (alt for ofte) et spild af tid at have nærlæst alt og taget 13 siders noter til 5 siders originaltekst. Find ud af hvad der er vigtigt og relevant (det bliver du god til efter nogle mdr) og prioriter din læsning.

Sommerhilsner fra Sine

i Skotland indtil august 2010

~A horse is poetry in motion~

Who am I?

www.freewebs.com/sinehn/

Opdateret 23/8

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider