hestetøsen ♥my horses♥ : Jeg tror faktisk du har fat i noget af det HELT rigtige her - nemlig at sukker er langt mere skadeligt for kroppen end man lige går og tror.
Sukker giver jo også et kunstigt 'løft', altså når man indtager sukker frigives der serotonin i hjernen som er det stof som får os til at føle os godt tilpas. Derudover optages sukkerenergien i blodbanen og giver et kortvarigt energioverskud.
Men når blodsukkeret igen falder (og det gør det hurtigt når det er sukker man har indtaget og ikke noget rigtig mad) og serotonin-niveauet gør det samme, så kan man opleve en downer-effekt. Man bliver sløv og uoplagt.
Hvis man til stadighed løser sit energiproblem ved at spise sukker, istedet for at få motion og sund kost, ender det i en nedadgående spiral hvor man bliver mere og mere afhængig af sukkerholdige fødevarer for at føle sig nogenlunde ovenpå.
www.alun.dk/helse/cola-sker-inden- for-time-drukket.html# Her kan man læse mere om hvad sukker og kofein gør ved kroppen, det er helt uhyggeligt ...
På linie med at man kan få en depression af at drikke eller tage stoffer, lyder det sandsynligt at det samme kan ske med andre stimulanser, fx. sukker og koffein.
Jeg har selv engang været håbløst afhængig af sukker og koffein, men trappede ned i forbindelse med en slankekur. Dog udviklede jeg senere mavesår, og det bedste jeg har gjort for mit helbred, er at skære sukker- og koffein-indtag ned til et absolut minimum.
Da mit sukkerforbrug var højest havde jeg det tit dårligt psykisk og følte mig nedtrykt, uden energi og til tider oplevede jeg selvhad, angst og en følelse af stress. Tidligere har jeg nok tænkt omvendt, at det var fordi jeg var nede, træt og ked af det at jeg følte behov for sukker, men set i bakspejlet er det da ikke spor usandsynligt at det var præcis omvendt? At jeg fik det dårligt fordi jeg var afhængig af sukker ... ?
Det er da værd at overveje.
Det er ikke svært at undgå sukker i det daglige:
Drop sodavand - også light!
Spis frugt i stedet for slik.
Spis mange grove, grønne grøntsager hver dag (grønne bønner, blomkål, broccoli, kål generelt)
Skær indtaget af hvidt brød og kage ned til et minimum.
Spis kartofler og fuldkornspasta/fuldkornsris.
Spis af og til måltider der kun indeholder grøntsager og kød, måske endda kun grøntsager.
Drik vand, vand og atter vand - ingen the, kaffe, cacao, juice, sodavand mv.
Føler jeg mig hellig lige nu? Ja lidt, for jeg har netop indtaget en salat bestående af knasende stykker glaskål og dampede grønne bønner med en dressing af lidt olivenolie, eddikke, chili, peber og kryddersalt - alt økologisk! - samt en liter postevand.
Og hold k*ft hvor smager det godt, når man ikke længere er vænnet til at spise sukker, slik og kage hele tiden .... !