Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

For fed til at ride!
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 19:41

Ja, det her vil helt sikkert få rigtigt mange op af stolen, men so be it...

For ikke så lang tid siden var jeg tilskuer til et islænderstævne. Med i en af klasserne var en deltager, som for at sige det pænt, bare burde købe sig et løbebånd istedet.

Hun havde for det første problemer med at få hesten til at stå stille da hun skulle sidde op og brugte rigtigt lang tid på at rykke den i munden hver gang den tog et skridt frem, når hun prøvede at sætte en fod i stigbøjlen.

Da den endelig stod stille kæmpede rytteren for at hive sig op i sadlen, mens hesten prøvede at holde balancen og ikke blive væltet omkuld og sadlen blev samtidig trukket godt skæv til venstre.

Da hun så havde fået plantet sin bagdel i sadlen, må jeg nok sige at jeg virkelig græmmede mig på islænderverdenens vegne! Er det virkelig det andre ryttere tænker når de ser vores små heste??

At det er alt for store ryttere i alt for små sadler på alt for spinkle ponyer? :-(

For hvor går grænsen lige for hvad man kan byde en hest?

Mange vil nok sige at det ikke er meget værre end granvoksne mænd på islænderne, men der er altså stadig forskel og den ligger i sadlen. Deres sadel forsvinder ikke under måsen eller trykker bagsvidslen ned i lænden. Jeg har endnu til gode at se en svært overvægtig mand på en islænder og hurra for det!

Tina et Unikum - ikke et plagiat

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 19:46

Mærkeligt at voksne kan smide alle de kilo de vil på ryggen af en hest, mens man har regler for ponyryttere.

Det burde også indføres regler for voksne ryttere.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Regler og.....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 19:49

Regler og rytterens selverkendelse.

Jeg undrer mig over, at de fede mennesker ikke selv kan mærke, at de er for tunge til hesten.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Ask, believe, and receive.

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

ja hvis
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 19:51

man bare ser billed-tråde herinde syntes jeg da ofte man ser for tunge ryttere til deres heste/islændere/ponyer.

Det der undrer mig mest, er at dem der kender de personer der muligvis er for tunge til deres heste åbenbart ikke gør dem opmærksomme på det.

Team Rønnebjerggård......

0
0
Svar på denne tråd

for fed til hesten
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 19:51

ja det burde forbydes

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

ikke vægtbegrænsning
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 19:54

Hej,

jeg giver dig helt ret!!

så også et indlæg den anden dag hvor jeg tænkte stakkels hest!!

jeg mener ikke kun at man skal se på vægten,men selvfølgelig også på størrelse af hest,ryg osv. Det hjælper jo ikke noget at hesten er stor og bred hvis den har en kort ryg, så rytteren ikke kan være i den sadel som passer til hesten,dem ser vi desværre også mange af på opslag og billeder..

Mange ting spiller ind, muskelmasse på hesten,længden af ryggen,sadel str. og type. og så selvfølgelig også hvordan rytteren rider, en tung rytter kan være meget bevidst om sin størrelse og sidde rigtig pænt og roligt hvorimod det modsatte også kan være tilfældet,der vil jeg helt klart foretrække den tunge rytter til min hest.

men alt med måde!!

hvis folk dog bare havde lidt mere selvkritik.. så var der ikke så mange heste som gik og havde ondt.

Men jeg tror det er en af de ting man aldrig kan blive enige om,ligesom om hesten skal ud og hvor mange timer..

Det skal lige siges at jeg selv hører til de tunge,og ikke sætter mig op på hvad som helst!

MvhHotbandit!

Dejlig direkte person uden omsvøb savnes!!

www.123hjemmeside.dk/ElvisogEmma

0
0
Svar på denne tråd

åh hvor er det dog nemt....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:00

... for alle jer der ikke har problemer med vægten

Nogle gange ville jeg ønske (selvom jeg egentlig ikke ønsker det for selv min værste fjende) at nogen af jer skulle komme i en situation hvor I var afhængige af medicin, som samtidig gjorde jer brede om bagdelen, så I ikke længere passede ned i jeres sadel.....

Der er mange grunde til at folk er for store. Og ja, de burde købe en større hest, men men men....

Venlig hilsen
-miki-

hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning

0
0
Svar på denne tråd

Miki....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:04

Og hvem siger at vi ikke har prøvet det?

Jeg har selv været på lykkepiller og hvad lykke er der lige ved dem, når man går hen og bliver fed af dem???

Jeg er meget obs på min vægt og ved at jeg ikke skal blive meget større end jeg er nu, før jeg ikke længere kan byde Pokki at sætte mig op på ryggen af ham. Og det er udelukkende pga hans meget korte ryg. Jeg skal ikke ud i at tvinge en alt for lille sadel om min røv ELLER lægge en alt for lang sadel ud på hans lændehvirvler...

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

PrettyF..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:06

Det har ikke noget med sagen at gøre, at det er nemt for os at sige.

Det er hesten det går ud over. Og den skal ikke lide under, at rytteren er overvægtig.

Jeg fordømmer ikke overvægtige mennesker. Men jeg langer ud efter dem, der med alt for stor vægt sætter sig på en hest med alt for lidt vægt...

Men hvad??

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:09

PrettyFancy: Det er ikke en menneskeret at ride på heste.

Undskyld hvis det lyder lidt hårdt, men "bare" fordi man er på medicin og derfor tager på, skal man da ikke have ret til at ride rundt på en for lille hest/pony?

Så længe hest og rytter passer sammen størrelsesmæssigt, er jeg ligeglad med, hvor stor rytteren er. En lille rytter kan sagtens skabe flere problemer end en stor rytter, da det jo også kommer an på balance/rideteknik osv.

Ejer af hoppedyret Shannon og pølsehunden Emma

0
0
Svar på denne tråd

prettyfancy
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:10

jeg er i tvivl om hvad du mener? at hesten så i sidste ende skal betale prisen fordi én får medicin og dermed er blevet overvægtig. mener du det er fair?

ja det er da surt når man har fået en for stor ekstra vægt af den ene eller anden årsag, men jeg kan nu alligevel ikke se hvorfor hesten skal betale prisen for det?

tager vi feks. alkoholikere, så ved man at det er summen af konsekvenser der får dem til at holde op med at drikke..

hvad med over eaters? kunne en af konsekvenserne være at de så ikke kunne ride?

hvad er det for en medicin der får en til at tage på?

Hilsen Nicole

gud har fået en ny lille engel

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

...................................

Skønne marsvin unger sælges, dalmatiner og himalaya, tjek HP

0
0
Svar på denne tråd

PrettyFancy
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:21

forstår dig godt men tråden omhandler som sådan ikke store mennesker men når man ikke kan se man skader sit dyr med sin overvægt.. akkurat som tråde som omhandler folk der ikke kan se de skader deres dyr ved f.eks at ride roolkur (sat lidt på spidsen).. jeg er sgutte nogen sylfide selv MEN jeg propper ikke min røv op i en alt for lille sadel og presser bagsvidslen ned i ryggen.. jeg står heller aldrig op i bøjlerne og trækker sadlen skæv med min vægt el hiver og flår i tøjlen så dyret makker ret.. NEJ jeg står på tante skammel el andet der gør jeg kan sætte foden i bøjlen sådan sadlen ikke blir trukket skæv og vrider i ryggen på hesten.. og så bruger jeg lidt energi på at lære ham at stå der jeg stiller ham fra jorden..

KÆFT alt den tid, dyrlæge regninger samt unødig smerte på ens dyr man kunne spare hvis man gad at tænke lidt længere end ud over sin egen næsetip.

Og så er jeg iøvrigt (for en gang skyld ) helt enig med Tina.. JA en ismule er en stærk lille hest MEN der er da også begrænsninger for den???

Lykkelig ejer af en vallak og en hingstebasse.

Flere lækre NF ungheste sælges

Ta kontakt pr PB

Har DU tænkt over din samvittighed for nyligt???

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:22

Jeg tror at det for nogen kan være meget svært at se hvis de rent faktisk er for store til deres hest/pony.

Jeg er selv i tvivl,og tør næsten ikke ride på min mere,i frygt for at skade ham.Jeg har spurgt 2 dyrlæger om det er ok,og begge sid RID.Jeg har haft sadelmager til at vælge den sadel der efter dennes mening ligger perfekt på hesten og passer min mås.Og alligevel er jeg faktisk bange for at hvis jeg rider før mørkets frembrud, at nogle skulle komme forbi,og lige netop mene sig i stand til at vide mere end både dyrlæger og sadelmagere.

Jeg vejer 96 kg og rider i en 17,5 sadel og min hest er en blanding af fjordhest/pinto på 153 stg.

Det er ikke nemt det med store ryttere og ridning,men hvis alle vi overvægtige beder feks dyrlæger osv give os et ærligt svar,og vi får go for det,mon så ikke at vi kan ride med god samvittighed.

Problemer opstår vel først hvis hvis den overvægtige ikke spørger ekspærterne om råd,i frygt for at blive dømt for stor.

Dorte.

Kun den der ikke kender æslets sjæl,ville kalde det stædigt og dum

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

Måske skulle
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:37

man indføre ved lov, at mejetærskere skulle ride Jyder.

20% af hestens vægt må rytteren udgøre, incl sadel.

2 søde killinger bortgives

de er renlige og har fået ormekur.

Kan afhentes i 9362 Gandrup

Gratis part til tosset krikke søges.

Han er sort og kan ses på min profil.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ser mange
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:44

steder der arrangere ture på islændere, at de ikke ønsker ryttere over 80 eller 90 kg på deres islændere. Så selvom det er en lille stærk hest, så har den vel også sine begrænsninger

Men ja, jeg er ikke selv en sylfide og jeg rider ox arabere, som jo også er lette og spinkle heste. Dog udgør jeg og sadlen ikke 20% eller derover af hestens vægt, men dressurharmonisk ser det ikke ud. Så godt man er distancerytter....

Pernille

Team CoDa ox - Endurance

Bioshopperen :-)

0
0
Svar på denne tråd

aaaaaa
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:46

Jeg vil også give dig ret, og græmmes hver evig eneste gang jeg hører folk nævne, at shetlændere og islændere er stærke heste der kan bære hvad som helst - for nej, DET KAN DE IKKE!!!!

Jeg synes simpelthen det er svineri når folk mener at en hest bare et et slæbedyr der ingen begrænsninger har for, hvor mange kilo der kan puttes på ryggen af den.

Har set en (dog kraftig) varmblodshest i lokalområdet med en enorm rytter på. Rigtig smart hest, bare ikke med den rytter, det så simpelthen alt for vildt ud når hun red, og hun både sprang og red dressur - tænk hvilken belastning de forben fik!!

Hilsen GeLabs2203 og Darren Hayes
Darren, London & Labs, I er mit liv!
I don't believe in God - I believe in Darren Hayes
Min elskede far, du er i mit hjerte til evig tid!
0
0
Svar på denne tråd

nejnej
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:53

Rigtigt, det er absolut IKKE en menneskeret at ride, og hold fast (!!) hvor er der mange mennesker der burde skamme sig rundt omkring i dk, jeg kan få det helt dårligt af at se hva folk mener de kan tillade sig, bare fordi de er indehavere af en islænder/fjordhest/tinker/anden kraftig PONYtype.

Åben øjnene og tænk over hvilken vægt i udsætter dyret for dag efter dag, år efter år!

..iøvrigt, sidder i nu forargede og føler jer ramt, så er det nok "jer" dette er henvendt til ;)

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

tykke der rider
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:54

Fordi man tager på af medicin eller bare æder sig fed og tyk, så skal hesten sgu ikke lide under det, det var da en ekstrem egoistisk holdning.

Jeg var meget tyk da jeg var gravid og lige bagefter, tabte mig heldigvis hurtigt, men jeg satte mig saft susme ikke op på hesten....

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:54

Hold da op, så er der godt nok mange der ikke burde ride, kan jeg fornemme!

Ja jeg er heller ingen lille nips, men det tager jeg da også højde for under ridningen. Jeg stiger ALTID op ved skammel. Har en sadel der er tilpasset både hesten og jeg, og sidst men ikke mindst, så rider jeg altså ikke rundt på en eller anden lille spinkel araber!

Ja - jeg mener i hvert fald jeg godt kan tillade mig at ride min hest, ellers havde jeg ikke gjort det :)

Mvh.

Regina Sørensen

Med den højtelskede RDH hoppe Wega

www.123hjemmeside.dk/vidtskue

0
0
Svar på denne tråd

måske usmageligt men..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:56

Vicky Mathiesen

Military - Ridesportens formel 1

Dygtig og seriøs ponyrytter med forældreopbakning søges til:
0
0
Svar på denne tråd

ved nu ikke helt...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:57

Er altså nødt til at komme med en anden vinkel - og sige DET ER FANDME ALTSÅ HELLER IKKE NEMT!!

Nu jeg selv en stor rytter - 80 kg - men desværre meget, meget lille... Det betyder jo desværre at jeg rent højde mæssigt passer til en pony - men vægten følger ikke med, og derfor vælger jeg bevidst at sætte mig op på store/tunge heste... Jeg vælger desuden ALTID at hoppe op enten via høj stol, ellers sågar handikap rampe...

Jeg rider på en rideskole, hvor jeg OFTE har hørt på trælse kommentarer om at jeg rider alt for store / alt for tunge heste, for slet ikke at NÆVNE alle de latterlige kommetarer jeg skal høre på, for at stige op via stol eller rampe.

Og når jeg, som jeg altid gør, forsvarer mine valg med at jeg ikke ser nogen grund til at ride en hest der ikke kan bære mig - eller at rive hestens ryg skæv fordi jeg ikke er oppe på 0.5 - ja så ryster folk på hovedet af mig.

Jeg har slet ikke tal på alle de mennesker, der igennem tiderne har forsøgt at overtale mig til at hoppe på en spinkel, smart lille 1.50 m. hest (eller mindre!).... Og har heller ikke tal på alle de som har sagt til mig at jeg bare skal øve-øve-øve at stige "normalt" op, "for det er jo bare muskler og træning du mangler"... Det er muligt... og hvem lægger så lige hest til at jeg "øver mig" ????!!!

Så nej, jeg holder mig til store / tunge heste så længe min vægt siger hvad den gør... og til de, som stadig måtte mene at jeg er for fed til at ride, må jeg ærligt indrømme at jeg ikke har den fjerneste dårlige samvittighed med at ride disse heste, så længe jeg kan se og mærke at min balance er i top, og min ridning er forsigtig!

0
0
Svar på denne tråd

nårhh jo Pernille
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 20:58

men du satte dig vel heller ikke op på Copy hvis det så tydeligt for alle andre uden om dig selv var skadeligt for ham at bære dig ?? og med alle de kontrolleringer som distance rytter var du vel strøget i svnget hvis du var for stor :-)

GeLAbs:

er selv shetter bl. ejer og nej jeg kunne aldrig drømme om at sidde på ham

tror bare kodeordet er kend dine begrænsinger og ikke mindst din hests inden du en dag står til et stævne og bliver bedt om at stå af af dyrlægen pga dyreværnsmæssige årsager for DET havde sgu da om noget været pineligt at stå model til.

Ta kontakt pr PB

0
0
Svar på denne tråd

Her er dyret
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:06

til de overvægtige, den kan klare det.

www.baboom.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=376191

0
0
Svar på denne tråd

Er så enig
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:07

har en "langt ude bekendt" der er STOR - 120kg pige der rider på islænder - f synd for den lille hest..

Trailerkørekort? www.trailerjan.dk

..... tilbage på HN = personlighed på HN = (y) til HN ;-)

0
0
Svar på denne tråd

HundeG.....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:09

Rytter 120 kr. på islænder.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

Prøver igen..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:10

Ikke kr. - men kg. ;-)

De 120 KR. kan islænderen godt bære. :-)

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

vicky altså
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:14

fik sgu ondt af den palomino :-(

Ta kontakt pr PB

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:22

Jeg kan godt sidde og blive en lille smule harm over det nogen a jer skriver....

Jeg er helt med på, at man ikke skal hive sin hest i munden, mens man kæmper for at få foden i bøjlen, hænge på siden i flere halve minutter og trækker alt skævt.

Her er jeg bestemt ening i, at der er folk som mangler selverkendelse!!!!

At se en lille ismule med en kæmpe rytter - er ikke et kønt syn. Men det er det sq ikke om rytteren er 150 og vejer alt for meget eller er 190 cm og vejer nøjagtig det samme som den "lille" rytter.

Hesten går med samme vægt - og det må belaste uanset om røven passer i sadlen eller ej!

Jeg er helt klar over, at sadlen skal passe både hest og rytter for at skade mindst muligt!!!

Da jeg i sin tid, skulle finde en motionsform, jeg ville kunne se frem til, at deltage i hver uge, for at tabe mig - ja da var jeg sq glad for at ingen vejede mig. For valget blev ridning - på fjordhest - tænk hvis nu jeg havde vejet to kg for meget til hva i ville synes var ok.....

Omtanke og fornuft - er gode ting at være i besiddelse a - og en god balance - både når man rider og skriver herinde!

Mvh Connie

Never argue with an idiot

they drag you down to their level

and then beat you with experience

Opstaldning:

www.hestegalleri.dk/html/ mar_vis.asp?MarID=300763

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er altså synd for hesten
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:23

Hihi.... Når jeg læser denne her tråd, kommer jeg i tanke om, at engang jeg var, til et stævne nede på Falster, var der en dame der var så fed, så da hun skulle op, på sin lille Araber væltede den

Åhh.......undskyld men det så så skægt ud

Hmm, også er det ikke engang skægt næsen ikk da.....

/Signe

Vi må ikke glemme Eros

www.heste-nettet.dk/forum/1/1936247/ 1936247/

Highland Pony

Man er vel Skotte

0
0
Svar på denne tråd

SH............
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:36

Nej ingen af mine arabere er overanstrengt af at ha mig på ryggen, men størrelsesmæssigt passer jeg bedre til Dangerous end til Copy, da Dangerous er længere i ryggen og jeg har da fået at vide af dressurryttere, om jeg ikke skal have en større hest :-)

Men personligt rager det mig en papand, for som du selv siger, at var jeg for stor til min hest, så var det blevet opdaget til diverse distancestævner hvor de bliver tjekket flere gange på en dag når de har gået mange kilometer med mig på ryggen...

Men når det så er sagt, så kommer vinteren her sørme til at gå med træning, da jeg gerne vil smide 10 kg inden næste sæson hvor vi skal ride endnu længere end i år...

Pernille

Team CoDa ox - Endurance

Bioshopperen :-)

0
0
Svar på denne tråd

Signe..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:40

Det er både til at tude og grine over..

Mest tude for mig.. Eller måske blive vred over at hesten bliver budt det.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

Pernille
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:42

BYYT ud og gå distance til fods lol så ryger de sgu asap de ti men nej ved hvad du mener skal ogå selv ned på en normal vægt før jeg anskaffer mig distancehest og begir mig ud ikke mindst for min egen del turen blir bare det bedere når man ikke sidder og har ondt alle steder pga kroppen er ude af træning..

Ta kontakt pr PB

0
0
Svar på denne tråd

SH.....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:44

Punktummer og kommaer ville gerne din tekst lettere at læse... Puha jeg bliver helt rumforvirret af at læse det.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

Fed, federe, fedest
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:51

Man ved man er for fed, når man ikke kan se sadlen for bar' røv...

0
0
Svar på denne tråd

For stor til ridning.
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:52

Jeg glemmer aldrig da jeg var yngre, og mine forældre satte deres ene dressurhoppe til salg, fordi jeg fik mere og mere interesse for springningen, så kom der en dame så fed, som oven i købet havde sin egen trappestige med, samt egen sadel der fyldte 3/4 af ryggen på hesten Hoppen var renstammet hannoveraner, men dog ikke til den kraftige side, og lige under de 1.60 stg. Måske ikke en hest til en på 150 kg!

De fik pænt besked om at køre igen...

Og ja ja, det også nemt for os alm. at sige, men jeg løbetræner altså også 5 km 4 dage om ugen, cykler ud til hesten og spiser fornuftigt. OG jeg har endda svært ved at passe det ind med studie og heste.

Find en anden hobby...

Med Triumph & Maygårdens Cordial..

Prestige Golden Star new sælges. 17" bom 33 (M) næsten som ny. Brun.

0
0
Svar på denne tråd

den evige
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:57

diskussion

Jeg er heller ikke nogen lille rytter 75 kg, 175 cm. i stg. min røv er også stor og passer i en 17 " sadel, jeg har redet ismule, fjord og haffer, det passer mig bedst hvis de ovennævnte hestetyper er ca. 150 i stg ellers føles de simpelthen for små og jeg får dårlig samvittighed overfor de små pus.

Ja en kort rytter kan jo veje ligeså meget som en lang og begge dele er lige forkert synes jeg...

0
0
Svar på denne tråd

Selv for stor
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 21:59

som rytter og har da både kiropraktiker og dyrlæge med inde over om det er forsvarligt at jeg rider på mine heste, men indtil nu får jeg et go fra begge. Derudover benytter jeg mig af en skammel til opstigning 99% af tiden, og ellers skifter jeg side når jeg stiger op. jeg springer ikke og tænker i det hele taget meget over min hests signaler når jeg rider.

Som teenagere vejede jeg 130 kg. og sprang da MA højder på min pony, ingen kommenterede min vægt på noget tidspunkt, men der var så heller ingen som troede på at jeg vejede det før de så mig på vægten.

I dag kan man godt se de ekstra kilo jeg har og der knokles for at smide dem, det er bare ikke noget der sker i løbet af en uge.

Men jeg tror på man skal kende sine begrænsninger og vide hvornår det er for meget, så skal det nok gå.

Og en rytter på 50 kg kan til tider være værre end en på 100 kg, alt afhænger af hvordan man sidder og indvirker på hesten.

mvh

Mie

med Fadligt ox og Dagirr ox samt palominohoppen Shakira!

Bedækning tilbydes af OX-araber, ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

klokkeblomst8 ♥Pusling♥
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:01

Ja.....Du har fuldstændig ret, jeg er også færdig med, at grine nu

Men jeg må så til gængæld sige, at jeg var mere, forarget ind vred

/Signe

Vi må ikke glemme Eros

www.heste-nettet.dk/forum/1/1936247/ 1936247/

Highland Pony

Man er vel Skotte

0
0
Svar på denne tråd

Tanteskammel
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:06

Burde flere bruge.

Man rykker ikke sadlen skæv- og slipper for ydmygende at skulle hale sig op på hesten.

Mvh
xtiny

Killinger søger nye hjem. Send mig en PB.

0
0
Svar på denne tråd

det er sgu heller ikke
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:09

behageligt som rytter at bestige fra jorden det r så en anden ting føler mig som den tungeste røv i verden med de svageste knæ selvom jeg er forholdsvis hurtig i sadlen og så en 3 og vigtig faktor mine knæ er smækfulde af slidegigt så det gør nullernaller.

Ta kontakt pr PB

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:12

Nu skriver flere om dyrlæger intet siger, men hvordan vil folk reagere hvis dyrlægen siger at du er for fed til din hest?

Dyrlæger, sadelmager og andre får ikke kunder ved at fortælle dem at de er for fede.

Sikke en tanke at få?

Sådan noget siger ganske få og den der gør er ufølsomme og grove menes der.

Jeg siger heller folk der køber kage, at de er fede nok i forvejen og burde spise et æble.

0
0
Svar på denne tråd

Signe - den der smiley
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:15

der ligger på gulvet og griner - kan du ikke få HN til at lægge den ind til de valgfrie?

Kunne rigtig godt bruge den i rigtig mange indlæg (y)

0
0
Svar på denne tråd

pjevs....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:17

enig med pjevs! jeg har detsværre oplevet flere ryttere

(også herinde)

-der undskylder med "jamen dyrelægen siger det er ok..."

når det detsværre ikke kræver meget mere end 2 øjne, at se at vedkomne burde holde sig til en jernhest...

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Hundeg...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:17

Ja den vil jeg også gerne have ind på HN som mulige smileys ..

Og gerne flere nye også.. :-)

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

hest.....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:27

Det er ikke fair over for hesten.... men så kan man diskutere hvilken vægt er fair? er der lavet reelle undersøgelser på, i hvlken vægt klasse hestens ben/ryg bliver belasted? ud fra hestens størrelse/vægt?

Jeg selv er 180 cm høj, har en kræftig rababer pruh, på ihvertfald over 500 kg (overvægtig) Har tit tænkt på hvad han ville kunne klare, og de gange jeg har søgt part, er dem over 60 kg været soteret fra. Jeg vejer selv 55 kg.

ved ikke om jeg er gal på den, men kunne ikke selv byde min 155 cm hest en rytter på mere end 60 kg. Uanset hans egen vægt!

Ridelygter sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Hold...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:29

op jeg kan da godt høre at jeg burde stoppe med at ride i følge mange af jer

Synes ikke man kan forbyde store mennesker at ride. Det er bare vigtigt at man passer til ens hest og har en ordentlig sadel.

Ja jeg synes også der er mange ryttere der er for store til islændere, men synes ligeså ofte at der er høje mænd.

Jeg er selv en stor rytter og rider military på landsplan med gode resultater.

Jeg har valgt mig en hest på 182 cm i stg og han lader ikke til at havde problemer med min str.

Synes godt nok folk herinde er meget dømmende. Ser da ofte små ryttere som jeg synes påvirker hesten på en mere negativ måde en så mange store ryttere gør....

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

www.natasjachristensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

natasja
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:34

hvorfor mener du det?? du er da ikke for stor til din hest..

Ta kontakt pr PB

0
0
Svar på denne tråd

Natasja..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:35

Det, der har været diskuteret, er primært overvægtige ryttere på ismuler.

Er der nogen, der har sagt, at du ikke burde ride?? Jeg forstår ikke, at du føler dig ramt her.

Jeg er ikke ekspert overhovedet, men det ser ud til, at din hest fint kan bære dig.

Og endelig omhandler tråden ikke, hvorvidt nogle ikke-overvægtige indvirker forkert på hesten. Det har ikke noget med dette emne at gøre. :-)

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

natasja...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:36

tja, som jeg tidligere har skrevet, føler du dig ramt, så er det din egen skyld ;) Denne tråd (generalt set som jeg ser det) er ikke ude på at "boycotte" el skære alle "storer" ryttere over i éen kam.

Det handler om ryttere der vælger en hest der ikke passer dem størrelses mæssigt, så er det lige meget hvor meget du vejer, el hvad din BMI siger...

jeg kunne jo heller aldrig drømme om at hoppe op på en lille pony og ride mig en lang tur.

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

jeg.....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:43

føler mig ramt når man høre de vægtgrupper der bliver nævnt, da jeg vejer mere end det mange betegner som for meget

Synes ofte folk siger hvis man vejer mere end et hvis antal kg, så kan man ikke tillade sig at ride. Synes bare ikke man kan generalisere.

M.V.H Natasja

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

En araber på en araber -
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:44

0
0
Svar på denne tråd

Natasja..
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:46

Jeg kan ikke se, at der er nogen, der generaliserer.

Hvem gør det, synes du?

Jeg tror fordømmelsen foregår indeni dig selv..!?

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

natasja...
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:50

det kan jeg selvf. godt se men det er vel ikke fremkommet nogle steder i denne tråd? (igen skal du lægge vægt på det primært er islændere der er diskuteret...)

mine 52 kg ville være for meget for mange spinkle ponyer.

Jeg tror der findes heste til de fleste ryttere, det handler bare om at finde en, der vægtmæssigt passer til en, og ikke være så hamrende "egoistisk".

(der er ex mange herinde der siger "jeg SKAL ha en pony da jeg ikke kan klarer en stor hest's rygsving/højde"....

så er det jo man må se i øjnene at man må indstille ridningen til ens vægt kan bæres af en pony, el man kommer sig over sin "heste skræk"...

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

der....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:52

bliver da bla. skrevet at der burde indføres regler omkring max vægt ligesom der er regler om max alder....

M.V.H Natasja

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Natasja
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:56

Ja det er rigtigt, at der er blevet skrevet det.

Men som jeg forstår indlægget, så skal det forståes som rytters vægt sat i forhold til hestens race/højde og drøjde.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

liv....
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 22:57

det vil jeg give dig ret i. Der er for mange der udelukket vælge hest efter deres højde og ikke tager hensyn til deres vægt, men synes ikke man skal begynder og sætter regler for hvad man må vejer for at kunne ride.

M.V.H Natasja

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

det er lige
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 23:23

presis sådan en tråd som denne her der giver mig dårlig samvittighed, og jeg kan ikke lade være med at tænke om det mon er mig og de blivver jeg har lagt ind på opslag og billeder der hentydes til.

Måske en smule parnoid, so bee it.

Jeg købte min drømme hest vel videne at jeg nok pga min str burde købe en større.

men nu var det nu en gang min store drøm, og så måtte jeg jo lade andre ride ham og kigge på indtil jeg havde tabt mig nok til at ville vær ebekendt at sætte mig op på ham.

Efter flere: ej nu må du holde Heidi, kom jeg på ryggen af ham, og da jeg så billeder af det, så det faktisk helt anderledes ud en jeg havde forestillet mig oppe i mit hovede.

Jeg er stadig på skrump, og har tabt 7 kg siden dan dag min drømme hest blev min og jeg manger stadig 20 kg før jeg er noglelunde tilfreds, men jeg rider nu rundt på min nye hest, faktisk uden dårligsamvittighed, lige indtil jeg læste denne tråd.

Måsk ejge alligevel skulle vente til der var røget mindst 10 kg mere.

Der er da ingen heste ejere der øsnker at skade sin hest, og det gør også forfærdelig ondt hvis der bliver hvisket i krogene fordi man er for fed til at ride. så hellere vente.

Heidi &Dinero III... avlsgodkendt PRE hingst

RIP KÆMPE... Jeg vil aldrig møde din lige.

Himlen blev i dag en stjerne rigere.

Pajero 4*4, må trække 2800 kg sælges

Koldblods heste sælges.

Se mere under mine annnoncer.

0
0
Svar på denne tråd

Bumbummelum
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 00:20

Lige præcis Mariager!!!

Natasja - Jeg elsker dine indlæg -og dine billeder, hver gang denne debat blusser op

Klokkeblomst - Kan du ikke se nogen der generalisere??? Så tror jeg at du skal læse tråden igen Der var dælme ikke nogen der skulle snakke sådan til mig IRL!!!

Udover det, så er jeg enig i, at man skal tage hensyn til hesten. Hvis du kan mærke den ikke kan bære dig, så hop af og lave være med at kravle op igen.

Som sagt SÅ mange gange før kommer det an på hestens fysik, hvor meget den kan bære.

Jeg ved da godt at der er et par stykker herinde, der græmmer sig, så snart de ser en der ikke er thinspo på ryggen af en hest. Det er de samme der hopper op af stolen, med de samme argumenter hver gang. So be it...

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

undskyld mig
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 03:07

Men hvor er det nemt at fordømme, give andre mennesker dårlig samvittighed osv. Jeg er helt enig hvad angår for små heste til for store mennesker, men jeg syns alle jer der kritiserer har glemt jer selv.

I fremkommer med det ene eksempel efter det andet, som I ved selvsyn har set, MEN HVORFOR HAR I IKKE PÅTALTE DET.

Jeg kan intet sted læse at I er gået over til omtalte rytter og sagt at I altså synes han eller hun er alt for stor til den lille hest.

Ja, man bliver ikke populær, men prøv at tænk over det næste gang i rynker på næsen og græmmes i jeres stille sind.

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Brok brok brok fra mig!
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 03:08

Åh gud .. Enig ^^!!

For hvis man ikke kan se at der er skrevet noget generalliserende i denne tråd, ja så burde man da godt nok åbne øjenene og se efter igen!

"Alle de tykke/fede"

"Jeg undrer mig over, at de fede mennesker ikke selv kan mærke, at de er for tunge til hesten." Og MEGET mere!!

Jeg bliver sgu ærlig talt ret forarget over at læse sådan nogle kommentare .. Ad siger jeg bare! For åååh ja hvor er det dog bare dejlig nemt at fyre sådan noget af, når man ikke selv er i situationen og ved hvordan det rent faktisk føles!

Jeg er gået fra at være meget tynd til at tage enoooorm meget på pga en masse personlige årsager, såsom dep. medicin og generelt bare rigtig dårlig periode af mit liv .. Aldrig har jeg sagt at det var depressionens skyld eller medicinens .. Nej, det var sgu da min egen og det er jeg udemærket klar over .. For der var sgu ingen der kom og tvang mig til at æde usundt .. Men det gjorde jeg nu altså, fordi jeg havde det rigtig dårlig, og var indehaver af en rygrad som en regnorm,- fordi jeg havde det rigtig dårligt .. Stadivæk er jeg klar over at det er ingen andres skyld end mig egen..

Men derfor bliver jeg stadigvæk rigtig stødt på mine egne og alle andre overvægtiges vegne når sådan en debat her opstår .. Og "Alm. vægtige" folk nærmest "Ha ha hånlig agtigt" sammen bliver enige om at alle "fede" burde holde sig til jernhesten og købe sig et løbebånd .. Ej men altså come on og læs lige jeres kommentar igennem igen en ekstra gang inden I trykker Godkend kære venner!

Jeg må så gå under kategorien KÆÆÆÆMPE rytter, når jeg ikke vejer de anbefalede 60 kg. .. Men der er da også en grund til at jeg ikke bare har kastet mig selv op på en hest og "redet fedtet af" .. Men jeg har nu købt mig en hest .. En Irish Cob vallak, på 15? cm og 592 kg. .. Og den er købt fordi det bare var HESTEN .. og så vil jeg sgu ikke udskældes for at have en hest, og at jeg bare har købt mig en tung koldblodsrace fordi jeg er overvægtig .. For gu har jeg ej, det kunne ligeså godt have været en DV fims jeg var blevet skudt i ..

Ja bla bla bla hvor hun dog snakker var haha .. JEg skulle bare lige brokke mig lidt, ja jeg skulle! I skal bare skamme jer og lade være med at generallisere så meget .. Vi er faktisk utrolig mange, sikkert overraskende for jer "Almindelig vægtige" , som tænker rigtig meget over vores vægt, balance, opstilling og hestens størrelse og bygning.

Jeg er igang med at tabe mig, udelukkende for MIN egen skyld - fordi jeg ved hvordan jeg KAN se ud .. Det har sgu ikke så skide meget med min hest at gøre, for han vil sagtens kunne bære mig med min nuværende vægt også .. Men jeg gør det fordi jeg har lyst, og fordi det gør ridningen lidt nemmere for mig ..

JEg træner meget fra jorden, med forskellige øvelser - smidigheds og muskelopbyggende, for at gøre min hest mere klar til rytter .. Han er 3½ år og kunne have været redet til for længe siden, men vi har masssser af tid, og han skal først forberedes bedst muligt på det .. Og det havde jeg altså også gjort om så jeg kun vejede 45 kg.!

Men vi overvægtige kan sgu også godt ride, og gøre det ordentlig og forsvarligt!! Bare fordi man er uheldig at se nogle øv tilfældige - er det jo altså ikke ensbetydende med at alle overvægtige flår deres kræ i kæften, tramper sadlen skæv, og laver forsvindings nummer med sadlen hver gang de sidder op .. Vel da

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ...

I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 03:43

...kan IKKE forstå hvordan nogen kan finde på at bruge ordet mejetærsker om en overvægtig person, som Pjevs 1 gør!!!

Hold da op, så er man da HELT ligeglad med andres følelser.

Hilsen Christina

med

Kanoa (FRB) og Madelaine af nord-Als (Shet.)

Venter Fassbinder føl maj 2010.

3-4 vær lejlighed søges i KBH fra oktober. Husleje max 8500;

Stopper aldrig med at kæmpe for Eros og de andre. ...

0
0
Svar på denne tråd

puha....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 04:05

Tja jeg syntes bare det er syndt at tråde med et vigtigt budskab som ex. denne skal gå tabt i dette "pjat"..

Back on track peepz, det handler dybest set ikke om "overvægtige" men om folk der vælger hest af forkert str./bygning...

og ja, de popper også op her på hn, sikkert også på denne tråd, så er der noge der spørger "hvad gør I for at stoppe det?"

Tjah, her er det man skal være lidt forsigtigt, for jeg kunne da forstille mig der er en vis forskel på om man skal fortælle en 16 årig pige at hun detsværre er vokset fra sin shetter, el om man skal fortælle en svært overvægtig person at han/hun bør tilside sætte ridningen for en stund (der er et underligt tabu når det kommer til at tiltale "overvægtige" er der ikke??)

Jeg ville personligt finde det nemmere at give min mening til kende i et indlæg som dette, og så håbe en stor flok mennesker her på hn fanger budskabet, frem for at skulle kontakte en af "jer", personligt...

Dette er selvf. når vi taler Heste nettet.

Stødte jeg på en person IRL som udsatte sin hest for overvægt ville jeg ikke ha noget imod at forklare personen -på en venlig måde- om mit synspunkt...

Med Venlig Hilsen, Liv der i de sene nattetimer har gjordt sit bedste for at skrive et politisk korrekt indlæg.

...og undskylder div. stave/komma fejl..gab..

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Sabrina
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 06:33

Sabrina S. jeg skrev dette:

"Jeg undrer mig over, at de fede mennesker ikke selv kan mærke, at de er for tunge til hesten."

Og det mener jeg og står ved. Men det var med islænderen i tankerne. Jeg beklager, at jeg ikke har udtrykt mig tydeligt her.

Vrinsk fra Esma

får udsigt over dalen..

*The Secret*

0
0
Svar på denne tråd

Ikke kun islænder
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 07:19

Prøv at tage til et fjordhestestævne

Der vil der også være nogle, der ikke burde ride

Stakkels heste

0
0
Svar på denne tråd

Liv Nielsen
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 07:22

Lige præcis!

Budskabet ER gået tabt i tråden!

Jeg har på intet tidspunkt skrevet om disharmonien mellem hest og rytter. Men der er virkelig forskel på en rytter på plus 100 kg på en islænder kontra på en stor kraftig oldenborger.

Og så var det jeg græmmede mig på islænderverdenens vegne, for DET billede af den ridestil ønsker jeg vitterligt ikke!

Jeg kan godt forstå at mange "storhesteryttere" ser islænderridning som en stil hvor hesten bare skal have lidt støvle, lidt tøjle og så godt med mås i sadlen!

Og det er sgu da flovt!!!

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 08:01

Tina - jamen jeg må indrømme, at når jeg ser ismuler med rytter, så er det ikke de fede (for nu at bruge det udtryk) som skæmmer mit øje, for dem har jeg ikke set nogen a.

Det er derimod de mega høje mænd - det ser sq ikke særlig godt ud.

Jeg har set dig og Pokki sammen og i er et rigtig flot par. Men synes det er synd, du skriver:

ved at jeg ikke skal blive meget større end jeg er nu, før jeg ikke længere kan byde Pokki at sætte mig op på ryggen af ham.

Her må du have mig meget undskyldt - men det synes jeg er noget fis!!!!!!

Du skriver også:

For hvor går grænsen lige for hvad man kan byde en hest?

Det kan godt være, det stadig var ment med islænderen i tankerne - men den sætning åbner op for den generalle verden.

Mvh Connie

Opstaldning:

0
0
Svar på denne tråd

usmageligt ja....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 08:50

... men jeg synes sgu det skærer endnu mere i hjertet at se reaktionen fra personen, som til sidst ender med at sætte sig og græde.

Hvor desperat er man lige, hvis man gerne vil noget, som kroppen ikke kan?

Og ja, for nogen er det måske skide nemt bare lige at tabe sig og så kan man det hele, men det er det bare ikke for andre.

Jeg mener bestemt ikke det er en menneskeret at ride og jeg mener også at man skal tænke sig godt om, hvilken hest man placere sin bagdel på, men som menneske skal man fanme også tænke lidt på sine medmennesker.

Jeg synes det er mere usmageligt at lave sådan en tråd her, der får rigtig mange til at sidde og blive lidt kede af det. Jeg synes det er usmageligt at der rent faktisk render nogle mennesker rundt uden hverken empati eller endda ikke ejer sympati, hvilket jeg mener er skide trist.

Hvor svært er det lige at sætte sig i andres sko og måske prøve at forstå hvad det er de går igennem?

Mht hvilket medicin der gør en overvægtig, så er p-piller jo bare et eksempel, som vi alle er ude i, de er så ikke livsnødvendige for de fleste af os, men andre bruger dem som hormonregulering og så er de sgu livsnødvendige for vores psykiske velvære!

Andre igen får lykkepiller, nogle medicineres for ADHD, og ja, jeg kunne blive ved og det er så kun psyken der her er i spil....

Der er så også mange der bliver tykke fordi de spiser, og nogle er rent selvforskyldt, men andre kan ikke selv styre det, fordi deres stofskifte rasler op og ned.
Nogle har fået forkerte indlært forkerte spisevaner, som gør at de spiser forkert og på forkerte tider osv.

Jeg ved godt at den gengse holdning til fedme er at det er folk uden rygrad, der bare æder og æder og at de skal bare tage sig sammen og få et liv, så bliver man slank og fit, men det passer bare ikke for alle.

Jeg synes sådan en debat her er usmagelig. Og I gør den usmagelig, fordi I glemmer at se det store billede. Ingen af jer er villige til at hjælpe på nogen front, men I kan sidde her bag skærmen og skrive nedladende om andre! Føj siger jeg bare.

Ja, de fede skal tage sig sammen, men det er I fanme også!

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Connie...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 08:52

Jamen jeg er deadseriuos omkring det med min vægt på ham!

Som jeg yderligere skrev så er det udelukkende pga hans korte ryg. Jeg er på sadeljagt lige pt og tro mig, det er ikke nemt at finde en sadel som IKKE er for lang til ham og som IKKE er for lille til mig. Jeg skal da ikke blive ret meget bredere om måsen før det bliver umuligt at finde en sadel vi begge kan trives med.

Og så vil jeg ikke stilles til regnskab for hvad andre vil generellisere ifb med mit indlæg...

Og tro mig! Havde du set den rytter, havde du helt sikket også forargedes over det!

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

et eksempel..... må hun ride?
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 09:16

Oki, så opstiller vi lige et eksempel....

Vi har en rytter på 102 kg.

Må hun ride en hest på 142 der vejer ca 450 kg?

Jeg hører nogle af jer skrive at det handler om harmoni mellem rytter og hest, men langt de fleste af jer har allerede en holdning om hvor mange procenter af hestens vægt en rytter må veje. Og ligeledes når I søger parter, så må de kun veje sådan og sådan....

Andre af jer forstår godt grænsen på 80-90 kg for en islænder osv.

Så I er jo forudindtaget om hvad der er harmonisk og hvad der ikke er harmonisk.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

ta næring efter tæring
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 09:32

ganske simpelt nej fordi du har musse på 142 og vejer 102 kan du altså ikke tillade dig at ride den selvom du nok så meget er glad for dem jeg beder sgu da heller ikke dig slæbe 50 kilos fodersække på ryggen bare fordi jeg har lyst.

Ta kontakt pr PB

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 09:39

Tina - det er jeg slet ikke i tvivl om jeg havde!!!!!

Det er ikke fair at behandle hesten på den måde - men tror du, du havde tænkt det samme, hvis den rytter havde formået at komme op på en mere blid måde????

For mig lyder det til at være lige så meget måden - som størrelsen - hvis du forstår hva jeg mener.

Jeg må indrømme, jeg ikke fatter en bjælle mht de sadler. Efterhånden kan ens røv sq ikke være over str 38 uden man skal op i en str 19" sadel...

En hest som Giga ville kunne bære en sådan - men tvivler på hans lange ryg i længden ville have kunnet bære en lige så tung vægt, som en hest med kort ryg.

En gang imellem er det sq både ondt og godt at folk bliver klogere og klogere - for i takt med det sker, så udvikles der en jævn forbi mod at tænke selv og en frygt for om det man gør nu også er det rigtige. Man henter den ene eksperthjælp efter den anden - står til sidst helt bældøjet og aner ikke sit levende råd.

Mvh Connie

Opstaldning:

0
0
Svar på denne tråd

Connie....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 09:48

Jeg havde helt sikkert tænkt det samme hvis jeg bare havde set rytteren ride ind på banen uden at have overværet opstigningen.

Sadlen forsvandt vitterligt under hende og hesten, en af de spinkle modeller, svajede godt i ryggen :-(

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor føler
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:12

du dig så trådt på?

det handler jo om hestens velvære..

Enhver god hesteejer bør sætte det først,og nej Micki du er ikke den eneste med lidt ekstra på sidebenene! og der er heller ikke sagt at fordi man er overvægtig så kan man ikke ride, der er sagt at hensynet til hesten tæller højest, hvis du selv kan se at du vejer lidt for meget så tænker du vel også eksta over det nu hvor du skal ud og have ny hest?

Ærlig talt,hvis det er så stort et problem for dig at du vejer for meget at du er nødt til at gå sådan i forsvar,så trykker skoen altså også andre steder så at sige, søg noget hjælp! der er hjælp at få hvis man virkelig vil!

Det er ingen som siger at det er nemt,nej men igen hvorfor skal hesten lide under det???

Det er ingen menneskeret at ride, og man kan lave så meget andet skønt med sin hest end lige at ride på den..

Og hvis du virkelig mener at der er SÅ mange herinde som bliver SÅ kede af det, så var det måske på tide at de fik øjenene op!!

man behøver ikke at tage alting så personligt.

MvhHotbandit!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:14

Tina - :( nej sådan skal det sq ikke se ud!!! :(

Mvh Connie

Opstaldning:

0
0
Svar på denne tråd

hotbandit....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:31

Ej, gider du lige.... hold da op hvor jeg bliver arrig over sådan et indlæg som dit her. Hvem tror du lige du er? Synes du selv det er i orden at bede andre mennesker søge hjælp?

Du skriver: "Ærlig talt,hvis det er så stort et problem for dig at du vejer for meget at du er nødt til at gå sådan i forsvar,så trykker skoen altså også andre steder så at sige, søg noget hjælp!"

Hvordan kan du tillade dig at skrive sådan noget?

Før dit indlæg her, så følte jeg mig ikke trådt på, jeg bliver bare MEGET irriteret over at nogle mennesker kan være så meget uden empati/sympeti overfor andre.

Det her handler ikke om mig (måske det ikke er sådan for dig, men jeg kan godt sætte mig ud over mit eget ego og tænke på andre), men mere om hvordan andre mennesker kan tillade sig at skrive til andre og om andre, uden overhovedet at sætte sig lidt ind i hele problematikken!

Det er så nemt at være hellig når man ikke ved en skid! Nu er jeg daglig i omgang med børn, som netop bliver ponket af de andre, fordi de er for tykke til at ride osv, så mine erfaringer er faktisk ikke baseret på mig selv, men mere på de unge mennesker jeg dagligt møder, som bliver kede af netop sådan nogle gimper som jer, der sidder der bag skærmen og rakker ned i et væk!

Tag og læs det der står skrevet isedet for at angribe så personligt og antag at jeg snakker om mig selv.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

enig..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:33

med trådstarter.

Jeg er dybt forarget over at folk bare uden at tænke videre bruger "20%" reglen som "argument" for at det er ok at sætte sig op på en hest!

Til eksempel:

Min vejer vel ca 550kg(535 før sin op i maj men hun har taget lidt på igen), hun er en robust bygget pinto (med hannoveransk blod på morfader siden) på 158 med stærke lemmer og kort ryg - og hendes sadel en wintec spring med flatseat og aftagelige knæ/læg støtte.

teoretisk (if "reglen") skal man altså bare veje under 110 kg!

ALDRIG om nogen på over 80 kg skulle op på hende - medmindre det var fordi fx min søster i 5 minutter skulle prøve at skridte lidt eller så.

Synes I virkelig at en rytter på 110 kg ville være fair på hende her?

Jeg ved ikke eksakt hvad min veninde her på billedet vejer - Selv vejer jeg ca 56 og er 1.65(billedet under).

min veninde er lidt højere end mig og vejer nok også nogle par kg ekstra - MEN jeg tror IKKE på det er over 80 kg!

Jeg synes folk skulle skamme sig over at ride rundt uden hensyn til hesten - uanset hvad baggrunden for ens overvægt måtte være.

Xoco - der bestemt ikke har til hensigt at støde nogle med denne tråd.

Xoco og Marlee

Ba.theol. juni 2011

0
0
Svar på denne tråd

123156
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:34

Christina (Kanoa2)

Om jeg bruger vendingen mejetærsker eller FED kommer ud på et, begge dele lyder grimt, jeg synes faktisk ordet fed er værst.

Men lad os så kalde folk fede her på HN hvis man mener det lyder godt.

Mit indlæg med mejetærskeren var ironi.

I min verden er fede mennesker meget store og besværet af vægten.

Dem der har 15 kg for meget på sidebenene er bare overvægtige.

En pige på 180cm kan nemt veje 90kg uden at være fed eller overvægtig, men en på 160cm med samme vægt vil folk kalde fed, må den korte model så ikke ride?

Så fedme har nok i bund og grund intet at sige, man bør tilpasse ens ridedyr efter ens vægt.

Skal anbefalingerne følges, så må rytter og udstyr max udgøre 20% af hestens vægt.

Altså rytter på 140kg + 10 kg udstyr, skal finde en hest på 750kg.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:44

Bør det ikke være et ret godt tegn, at hvis du har problemer med at trække din røv op i en sadel fra jorden... -er du for tung!

Lige som i linket med den fede dame. Med lidt logisk tænkning kan hun vel godt regne ud at den røv ikke passer i den sadel...

Jeg syndes det er enormt egoistisk at udsætte hesten for dette.

Også taget i betragtning at der faktisk findes heste der kan bære disse oversize mennesker...

Det må da heller ikke være den store fornøjelse for rytteren at sidde på et for lille dyr...

Mvh Charlotte

Velkommen i rodebutikken, -og rigtig god fornøjelse!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 10:47

Nu vejer de fleste mænd mellem 80 og 100 kg, og jo selvfølgelig kan en robust hest på 550kg ha en mand på ryggen, nu skal man heller ikke blive for sart.

Folk på 130 kg må gerne ride på min hest, han braser ikke sammen eller brækker ryggen af den grund, man kan faktisk ikke se der er vægt på ham.

0
0
Svar på denne tråd

For fed
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 11:15

20% af hestens vægt er maxvægt for rytter + sadel - det synes jeg er en helt fin rettesnor.

Jeg vejer 75 kg og træner vores etterpony i dressur ca 3 gange om ugen. Han vejer ca 400 kg. Det foregår med en letvægtssadel i kunststof, og jeg sidder op fra vores ridebanehegn, så jeg kun behøver at svinge benet over, og ikke hive sadlen skæv på ham. Vi træner primært trav øvelser, og galoperer kun ganske lidt. Hvis jeg vejede blot 5 kilo mere ville jeg aldrig sætte mig op på denne pony. Det meste af galoparbejdet samt al springning overlader jeg til en rytter der passer ham i størrelse og vægt, hun har nemlig også alderen til at starte stævner på ham :)

Lidt selverkendelse har jeg da, min egen ridehest er 167, og min kommende dressurhest kommer også til at ligge oppe i den størrelse, gerne højere. Jeg sidder bedst på en lidt smal/ædel hest, og så må den være tilsvarende højere. Også selvom jeg skulle ske at få smidt de 15 kg jeg gerne vil. Hellere være på den sikre side og så SER det bare bedre ud...

Mennesker på over 100 kg må købe sig en frieser (eller lign.) af gl.dags type hvis de vil ride, den kan klare det, og det ser også langt mere harmonisk ud.

Folk på 200+ kg bør slet ikke ride efter min mening. Når man ikke kan komme op på hesten selv med tanteskammel og deslige, så må man altså lige se på om man ikke burde tage en tid i fitness-centreret FØR man går i gang med ridningen.

Det med at man bliver fed af medicin... Jeg har indtil flere veninder og venner der er på lykkepiller/antidepressiver og andre piller man kan blive tyk af. Og JA de tog alle på da de startede på piller, men det er vigtigt at være opmærksom på at når pillerne sænker stofskiftet og øger appetitten, så må man spise tilsvarende kaloriefattigt for ikke at tage på, samt kombinere med masser af motion for at få stofskiftet op igen, hvis man vil ned i vægt så man kan ride. Der er ingen undskyldning for at blive ved med at tage på i al evighed...

Alle kan motionere, om man så foretrækker motionscyklen, lange gåture i frisk natur eller løbetræning, det er kun en smagssag, det hele er sundt og virker...

"Pony" er til salg: Tholstrup Holiday, 4 års new forrest, 144 cm, spring+dressur, temperament i særklasse, æder alt og bliver snarest oprettet på HN's markedsplads ;)

Opdræt af løvehoved og marsvin
0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 11:30

prettyfancy du går da godt nok i forsvarsposition

Hvordan kan man forsvarre at det er okay at hesten lider under rytterens egosime....

At tykke børn ikke må ride er jo noget vås, så må i jo anskaffe nogle heste der kan klarre deres vægt, det er jo ligesom budskabet i de fleste svar herinde ;-)

"Og JA de tog alle på da de startede på piller, men det er vigtigt at være opmærksom på at når pillerne sænker stofskiftet og øger appetitten, så må man spise tilsvarende kaloriefattigt for ikke at tage på, samt kombinere med masser af motion for at få stofskiftet op igen, hvis man vil ned i vægt så man kan ride. Der er ingen undskyldning for at blive ved med at tage på i al evighed..."

Det er jo så rigtigt

At give medicin undskyldningen for at det er okay at hoppe op på dyret, selv med en stor overvægt, det er sgu da egoisme.

Så gå dog en tur med hesten i stedet, det ville gavne begge ;-)

0
0
Svar på denne tråd

tag og læs- ja prøv det
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 11:35

Tag og læs det der står skrevet isedet for at angribe så personligt og antag at jeg snakker om mig selv.

Hmm ja måske du skulle prøve det...

-OG som sagt så er jeg også en af dem der har ekstra på sidebenene,så kan ikke se hvorfor det er så slemt at udtale sig? jeg ved jo netop hvordan det føles, jeg har bare selverkendelse nok til at tage hensyn til hesten!

Det er ingen skam at søge hjælp-tværtimod!!

Måske hvis der var mere åbenhed om emnet, ville det også blive nemmere for mange..

Mvh Hotbandit!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 11:49

Xoco ♣Marlee♣ - håber da ikke for din veninde at hun vejer 81½ kg.... hvis hun gør det - så må hun overhovedet ikke ride din hest, før de 1½ kg er væk???????

Hvis man har en sådan regl - så ok for min skyld. MEN så skal den også overholdes - folk som vil ride ens hest, skal oplyse vægt.

Lur mig om ikke mange vil blive slemt overraskede over hvem der så kunne sætte sig op og hvem ikke!!!!!

Mvh Connie

Opstaldning:

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 11:55

Jeg har lige søgt passer til min haflinger og jeg har spurgt både til vægt og højde, når folk har ringet til mig. Faktisk skrev jeg det også i min annonce.

Det kan godt være nogle føler ramt, men min hest ikke lide under at nogle mener det er menneskeret at ride.....

Selvom min pony er en stærk race, skal den ikke have ødelagt ryg af at jeg ikke tør sige fra.

0
0
Svar på denne tråd

Bumbummelum
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 12:24

Charlotte *Rex* - Sikke da en gang bullshit. "Hvis ikke man kan hoppe op fra jorden..." Da jeg var yngre var jeg tynd og i super form. Jeg var gymnast og gik til voltige. Men... Mine arme og mine ben har aldrig kunne arbejde sammen, så derfor var jeg også den sidste i flokken, der kunne hoppe op til voltige. Så det er da en fordom der vil noget

HN ville dælme være meget nemmere uden snævertsynede mennesker (eller hvad man nu skal kalde dem)...

/Patricia

0
0
Svar på denne tråd

Tralalalalalalala
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 12:37

Patricia Præcis .. Jeg sidder bare og ryster på hovedet af de udtalelser nogle folk kommer med! Det græmmes JEG over!!

Og ja gu er vi da enige om at man ikke skal være så egoistisk og ride sin hest hvis den er aaalt for lille til ens vægt - men det tror jeg nu også størstedelen af overvægtige folk er velvidende om! Jeg synes nu at voksne mennesker ser skørt ud på islændere stortset ligefyldigt hvor tynde/tykke de er ..Men derfor fordømmer jeg da ikke folk der har valgt denne race fordi de er ville med hestene, og det kunne jeg da heller aldrig drømme om.

Og om mejetærkser er ironi eller ej - så skulle man sgu nok lige tænke sig om en ekstra gang, for det kan da såre utrolig mange, at blive sammenlignet med en stor landbrugsmaskine .. Jeg er sgu lige glad, du må da kalde mig hvad end du vil, for jeg skal heldigivs ikke bruge nogle af jeres meninger om min vægt til noget .. Synes bare det er ubehøvlet.

Det handler om selverkendelse .. for alle mennesker, for jeg har set rigtig mange tilfælde af tynde piger, hvor jeg 1000 gange hellere ville have en overvægtig til at ride min hest i stedet for .. For fy føj da hvor er der mange "almindelige" der rider utrolig grimt, sidder og gumper rundt og flår det stakkels kræ i munden fordi den skal bukke hovedet .. Offtopic I know, men ville lige opnå en pointe her .. For så kan man sgu være nok så tynd, for hvis man har dårlig balance og ikke kan sidde ordentligt, så ville en på 90 kg. der KUNNE sidde ordentligt, til hver en tid blive valgt frem for den tynde!

Bum bum og slut herfra

Hav en god dag allesammen, og nyd nu det vidunderlige vejr!

Sabrina med Mac Neal

En fantastisk Irish Cob fraTroelsegaarden

-' Med ros og tålmodighed kommer man længst '-

... Ledige bokse i hyggelig selvpasser stald ...

I udkanten af Odense - kontakt mig for yde ...

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 13:25

At jeg ikke vil have en meget overvægtig rytter på min hest, er da ikke ensbetydende med at jeg så ser gennem finger med hvordan hesten rides

At folk ikke tager hensyn, er jo bevist i denne tråd hvor trådstarter har set det ske, og vi andre ser det jo også rundt omkring.

Ang. distance, så er der da nogen som måske burde løbe sig en tur istedet for at forlange at hesten skal ;-)

I distance brude der faktisk være vejning i alle klasser med udgangspunkt i max 20 % af hestens vægt.

Jeg er ikke selv en lille pind, men er dog ikke overvægtig, og jeg ville ALDRIG sætte mig op på hesten med en stor overvægt...

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 13:30

Er jeg da bare ubehøvlet, det er da i orden du mener.

Godt at vide, at folk ikke bliver såret når man kalder dem for fede til at ride.

FEDE MENNESKER, tjaa det lyder næsten helt høfligt.

Sidste linie var igen ironi, så alle forstår.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:09

Hvem har egentlig lavet de anbefalinger (20% reglen). Hvilke undersøgelser foreligger? Kunne virkelig godt tænke mig at læse dem så vi kan få noget evidens ind i denne debat.

Ps: Får helt lyst til at smide et par kg, bare for en sikkerheds skyld

0
0
Svar på denne tråd

nemlig...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:12

Ligesom finken vil jeg også gerne vide hvor "20%" reglen kommer fra, og hvad er den baseret på? for den er da godt nok blevet strukket mere og mere over de sidste år..

Hos mig ligger grænsen under 20% det er helt sikkert!!

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

hvor ville det være meget nemmere
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:23

hvis at alle der red vejede mellem 50 og 60 kilo .. så var der ikke noget at tale om, eller forarges over..... så uanset om du er mand, kvinde 150cm-205cm høj så 50-60 kilo.

Jeg er ret sikker på min underviser / berider vejer over 80 kilo, i og med han er en normal bygget mand på 185 cm ca ....

Men han er jo for fed til at ride .. Åååhhh gru ....

Nå overstående indlæg skal tages med et gran ironi

Hav en fantastisk weekend ...

Jannie

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

Pretty Fancy..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:29

Hvad hjælper empati / sympati de stakkels heste der slæber rundt på for tunge ryttere??

Måske kunne en kommentar, hjælpe med at sætte gang i et vægttab? Hvis man virkeligt gerne vil ride, så er der jo en stor belønning for vægttabet.

Der er mange andre ting man kan lave sammen med hesten uden at skulle ride på den. Arbejde fra jorden, gåture, masage og kørsel, der er sikkert flere muligheder, men jeg kan bare ikke komme i tanke om dem lige nu...

(og nej, jeg er ikke nogen sylfide selv)

mvh

Julle

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har kun
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:35

skimmet tråden, men tænker hvad pokker vi gør med alle de veltrænede mandlige beridere der rider rundt?

De har nok ramt ihvertfald 80 kg.. Dvs de går som overvægtige for en del af skribenterne i denne tråd.

Det er da noget skidt noget, når de rider så mange heste hver dag?

Og hvad med de gravide mennesker, som fortsætter med at ride? De fleste rammer da også 80 kg's muren, hvis de har en rimelig højde. (ja nogle der er lave rammer den også).

Jeg syntes det er ironisk der snakkes om overvægt indenfor en område der er betegnet for en ret stor del af befolkningen grundet str og køn, som normalvægt.

Og det er ret dobbelmorralsk at mene at 80 kg er overvægt, når man så dagen efter lige får sin mandlige berider på 195 cm og normal i bygning til at ride sin hest. (ikke at jeg siger nogen i tråden gør det, men det er jo ihvertfald en ret normal scene i dagens dk).

Mht mænd der rider islændere så jeg jævnligt en i den skov jeg red i tidligere, som ikke var overvægtig, men fyldte godt ud i selskabet... Han har ihvertfald også ramt de 100 kilo.

Og ja jeg har tænkt tanken rigtig mange gange, at han ville passe bedre, på en større og mere muskuløs hest.

(og nej, jeg er hverken overvægtig eller på vej til at blive det)

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Test-hest søges til GRATIS klipning i uge 37. Indenfor storkbh, Køge og Ringsted. Send pb

0
0
Svar på denne tråd

Mandlige beridere
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:54

Ang. de mandlige beridere så vejer mange af dem kun 70 - 75 kilo, og og selv de der vejer mere har som regel også en højde der gør at de vælger en 'herrehest', som oftest en hest på 170-180 cm i stg og med lidt masse. Jeg har nu aldrig set en mandlig berider der valgte at købe små spinkle araberhopper på 152 som rideheste til sig selv til spring eller dressur.

Derudover så sørger de fleste aktive (sports-? heste-?)mænd for at træne sig relativt slanke og i form, hvis de synes der er noget der buler ud, i stedet for at sætte sig og flæbe over at deres antidepressiver gør dem fede, helt uden de selv har nogen som helst andel i deres vægtøgning.

20% 'reglen' er ingen regel for hvad du skal veje for at ride på en given hest. Det er nok nærmere et maksimum for hvad de fleste mener er rimeligt at belaste sit eget/lånte/dagligt redne kræ med - det ville ingen skade være til hvis de fleste holdt sig under den grænse.

Min egen ridehest er som før nævnt 167, og han vejer ca. 600 kg ifølge min dyrlæge. 600kg /100*20 = 120kg. Do the math.

Jeg vejer som før nævnt 75 kg pt. og passer derfor godt til denne hest, men hvis jeg vejede de famøse 120 kg (hvad jeg aldrig kommer til) så anskaffede jeg mig godt nok et større ridedyr, eller smuttede (noget mere) i fitness centret...

"Pony" er til salg: Tholstrup Holiday, 4 års new forrest, 144 cm, spring+dressur, temperament i særklasse, æder alt og bliver snarest oprettet på HN's markedsplads ;)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:57

Godt vi ikke rider i rustning mere. Så var der lige 30 kg ekstra at tage højde for.

0
0
Svar på denne tråd

tina..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 14:58

nu er det jo sjældent at beridere kan vælge hvad de vil ride på.

De har jo ofte heste i ridning, rider elevers heste indimellem, salgsheste osv osv.

Når jeg sidder i Herning syntes jeg, at jeg ser en del mandlige beridere, som har ramt de 190 cm i højden og er af normal bygning samt veltrænet. -Og muskler vejer mere end fedt, så de må da have ramt 80 kg?

Min egen kæreste trænede ret meget da jeg lærte ham at kende, han er kun 177 cm høj, og musklerne var relativ store. -Han vejede 80 kg.

Så det er vist kun dem der ligner Andreas Helgstrand, der mest af alt er en pind i luften, som kan holde sig under 80 kg.

Mvh. Tine

Fotografering?

Klipning tilbydes i Midtsjælland

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4?f=47&i=1880&...y=desc&e=0

Test-hest søges til GRATIS klipning i uge 37. Indenfor storkbh, Køge og Ringsted. Send pb

0
0
Svar på denne tråd

Valg af ridekræ
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:06

Nu er de fleste beridere af en ret slank statur, netop som du skriver ligner mange af dem AH. Og dem der ikke gør, rider ikke rundt på små spinkle heste - det har jeg i hvert fald ikke set et sted hvor jeg kan huske det.

Dem jeg har set der tager heste i ridning rider ikke selv 'de små' heste, det lader de normalt en kvindelig elev gøre - i hvert fald de steder jeg har været. Samme gælder når der kommer ponyer i tilridning.

Til OL i Beijing var der en ret stor mandlig military rytter, jeg tror han var fra Spanien, og som ret rundt på en lille dims af en hoppe. Det så fuldkommen grotesk ud og hoppen så ud til at være ved at kollapse allerede efter opvarmningen til terrændelen. Hvordan hans ridt gik ved jeg ikke, for TV2 valgte at vise noget andet mens han gennemred terrænbanen ... At der ikke er en dyrlæge et sted der stoppede den ekvipage fatter jeg ikke, men kønt var det ikke.. arme dyr..

0
0
Svar på denne tråd

Fede mennesker.
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:12

Jeg hører da også til de overvægtige. Men jeg bruger da bare min sunde fornuft og mærker efter om hesten nu også går "frit". Har den det mindste besvær, er det jo bare ned igen og så kan den så ikke bære den vægt.

Den skal jo heller ikke svaje i ryggen og så er reglen om 20% af hesten vægt en god rettesnor. Men ikke ensbetydende med at det er det gældende, for ingen heste er ens. Nogen kan bære mere, andre mindre end de 20%.

Hvor svært kan det være? Brug fornuften og spørg dine omgivelser.

Hilsen LisA

Det man har, er man ikke nær så glad for, som det man mister.

0
0
Svar på denne tråd

wow...........
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:18

jeg syntes godt nok der er nogen der værner mere om deres ekstra kg end om deres heste herinde.... hvad sker der lige

i værner lige så meget om jeres fedt som rygere om deres cigareter og drankeren om sin øl, hvem er egentlig fjenden? os der prøver at råbe jer op eller fedtet?

en spade er en spade...

mht medicin så er det mulig at nogen får det for humøret. noget der løfter humøret helt gevaldig er da netop at gøre noget godt for sig selv, smide kgérne og kunne ride uden skyld og skam. se så slipper man af med sine humør piller. tog jeg uhyggelig mange kg på af p-piller ville jeg finde en anden måde at beskytte mig på, evt et ander præperat...

at overspise stilles efterhånden på lige fod med anden misbrug. deraf navnet madmisbrug... det er med til at hæve dopaminen i hjernen som er med til at hæve humøret. men der findes andre alternativer end at overspise. for det vil jo på sigt være selvforstærkende idet man tager på, så falder humøret og man har endnu mere behov for at hæve dopamin niveauet kunstig ved hjælp af mad.... så får man lige en lykke pille oveni og så kører toget for fulde gardiner.

drop undskyldningerne og se en spade som en spade..

eller tag de konsekvenser der nu engang er..

for god ordens skyld så siger jeg ikke at der ikke findes mennesker der vitterlige er syge, men lige som diabetikeren ikke kan få sukker mere som konsekvens af lidelsen, lige sådan skal man måske acceptere at ens overvægt ikke er gavnlig for at ride... alt efter hvor stor man er.. surt ja, og de har min sympati.. jeg håber ike at jeg nogensinde står der hvor jeg skal vælge ridning fra.

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:26

Tina (Spirits) - ekko ekko ekko -

Mandlige beridere - prøv lige at se på deres ridestøvler, omkredsen på skafterne er sjældent større end pappet i en køkkenrulle.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

Julle....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:41

Jeg er som sådan ikke uenig. Jeg synes også mange bør have selvkritik. Det er slet ikke det jeg vil diskutere. Men det jeg vil diskutere er blot den måde tingene bliver sagt og udlagt på herinde.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

sunflower....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 15:49

Nej, jeg mener ikke at små heste skal bære rundt på for store ryttere. Men nogle gange synes jeg at denne her hensynstagen til hesten gå over gevind. Det er nu med vægt, som det var med så meget andet for bare få år siden - hesten skal i vat og bomuld og må kun bare på nips.

En hest med muskulaturen i orden og en ordentlig grundridning kan klare meget mere end vi tror.

Jeg synes det er grotesk at en pige står og siger at en person på over 80 kg ikke må sidde på hendes forholdsvis store DV'er. Det er da langt ude.

Ifølge mange af jeres hjemmelavede beregninger, så burde jeg så ikke sidde på denne her hest - selvom jeg ikke selv mener det ikke ser harmonisk ud. Hesten ser heller ikke ligefrem ud til at lide overlast!

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 16:09

Jeg er ikke en pige - hvis jeg er - så en gammel en af slagsen.

En person på + 80 kg fik ikke lov at ride på vores dressurhest.

Niksen biksen og hilsen den groteske.

Tror meget det handler om, at det er et følsomt emne, hvis man har for mange kilo på sidebenene, fordi det i forvejen giver dårlige følelser.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

Altså ..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 16:32

Nej selvfølgelig skal man ikke sætte sig op på en mikro hest - eller en hest - hvis man vejer 140 kg !

Men 80-90 kg er altså ikke en overvægt jeg vil regne for noget !! Man skal altså mindst op på 100-120 kg hvis man skal være overvægtig - og for overvægtig til at ride !

Jeg vejer 72-74 og er ikke vildt overvægtig - det er et par kg det handler om ! Jeg er 167 .. Jeg kan sagtens ride min "lille" dv på 162-164 .. Også selvom hun kun er 4 !

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 16:37

Helt ærlig især sunflower

Lykkepiller som det er så populært at kalde dem - er altså ikke piller som sætter humøret gevaldig i vejret....

Det er tab. som gør at man holder skruen i vandet - og ikke drukner.

For pokker da - jeg er måløs!!!!!!!

At kalde en spade for en spade - jamen det er ok.... MEN så er det sateme også noget vigtig at vide hva det er man udtaler sig om!!!!!!!!!

Og nej - en kommentar eller denne tråd, for sq ikke overvægtige til at lukke døren til køleskabet, løbe sig en tur eller gå en ekstra tur i motionscentert.....

Det er SÅ let for andre at sige - jamen de kan da bare tage sig sammen.

Jeg er bedøvende ligeglad med, om jeg må sætte mig op på jeres heste eller ej.

Men denne tråd indeholder godt nok nogle sætninger, hvor jeg ville have en meget meget MEGET grim smag i munden, havde de været skrevet fra mit tastatur.

Mvh Connie

Opstaldning:

0
0
Svar på denne tråd

Overvægt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 16:54

Ja, jeg er så en af dem, der ikke må ride, da jeg vejer 100+ og er 178 cm. høj.

Men på trods af det, så har jeg en glad og velfungerende DV-hoppe på 165 cm. i stg., som går med stor energi og ørerne fremme det meste af tiden, så den virker bestemt ikke som om den er ved at brase sammen pga. mig.

I forbindelse med genoptræningen af en skade, har jeg netop haft besøg af kiropraktor og massør, og ingen af dem havde bemærkninger til hesten og syntes egentlig det var spild af penge fra min side, at de skulle se hesten igen. Og det selvom den på det tidspunkt var blevet redet af overvægtige mig 45 min dagligt i 6 uger.

Jeg rider i en sadel, hvor jeg kan have en hånd fra min bag til bagsvidslen, nøjagtig som sadelmagerne foreskriver. Og hesten har øvrigt selv valgt sadlen, da det er den eneste hun ikke stejler med af alle dem, jeg har prøvet. Hun er meget sensitiv, så er der det mindste, der ikke passer damen, så skal hun da nok fortælle det. Sadlen er selvfølgelig tjekket af sadelmager - faktisk 3 gange på 8 måneder, da hesten har udviklet sig meget.

Så nej, jeg har ingen dårlig samvittighed selvom jeg vejer for meget og ifølge de fleste af Jer burde blive på jorden. Så jeg rider glad videre. Og ja, det ville da være fedt, hvis jeg kunne tabe mig og ligne en supermodel, men det gør jeg nu engang ikke og jeg har ikke overskud i mit liv lige nu til at gå helhjertet ind i en slankekur.

Og som flere også skriver, så tror jeg mange ryttere med for mange kilo på sidebenene er mere opmærksomme på forandringer med hesten og på hvordan de selv rider. Så det er ikke nødvendigvis skidt at have en lidt tungere rytter. Og så er hestene altså ikke så sarte som vi går rundt og tror.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

Og forresten....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 16:59

Og forresten, så rider jeg også engang imellem islænder, da jeg har en veninde, der rider islændere på forholdsvis højt niveau. Og det fungerer rigtig fint, islænderen kan sagtens bære mig (ellers ville min veninde jo ikke lade mig ride den flere gange) og jeg har ad flere omgange fået at vide, at den aldrig har gået så fint, som når jeg rider den.

Men jeg skal da ærligt indrømme, at jeg føler mig bedre tilpas på min DV'er

0
0
Svar på denne tråd

fat people
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 17:00

Hold da fast der er gang i den i denne tråd! Nå men jeg er også én af mejetærskerne (federen udtryk! ) eller dvs. hvis jeg levede som jeg ville, så var jeg!

I kender typen der bar´ska´glo på noget guf og man tar´3 kg på -jep den type er jeg!

Men jeg har VALGT ridningen fremfor alt det jeg kunne tænke mig at proppe i munden. Jeg tænker på mad og især slik så godt som 24/7 hvis altså ikk´jeg li´skal tænke på hestefødder Jeg havde en kampvægt på godt 88 kg (er 168 høj ) og har altid haft "chubby-tendensen" men da jeg købte min welsh cob på 146 (425 kg) besluttede jeg mig for at slutte mit liv som fed ko FØR jeg rider dyret. Er nu nede på max 75 og helst 73 og ja jeg kæmper en kamp HVER dag for at holde mig dér for ellers synes jeg ikke det er fair for krikken.

Græmmes også ved at se tydeligt store ryttere på heste der ikke passer til dem og man burde slet ikke tænke på ridning hvis man fx er oppe på de 120-130 kg for man kan umuligt sidde stabilt i sadlen uanset sadlens og hestens størrelse. Og ja i islænderverdenen,fjordheste o.lign. er det li´som blevet mere normal kotume med stor rytter-lille,spinkel isbuk og der burde åbnes nogle øjne. Hestens svageste punkt er sådan set ryggen og lænden -fuldstændig galimatias at smide så mange kg derop!

Men til dem der vejer for meget -cheer up -man taber sig ikke når man er depri -motionér bla bla kender remsen og undlad at have fede sager liggende i skabet -sørg for at undgå situationer hvor lækkerierne er let tilgængelige og lad ridningen være en gulerod/belønning for kampen mod kiloerne -ikke før (så kan man jordtræne og bygge muskler på hesten så den er klar til kg´sne er af)! Dette var ihvertfald min opskrift!

Hilsen JP -der er i lære

som beslagsmed! :-D

0
0
Svar på denne tråd

Sunflower
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 17:02

Du kan da ikke sammenligne diabetes med at være overvægtig? Og for øvrigt på diabetikere godt spise sukker, hvis de bare sørger for at tage sin insulin.. Så nøjes med at bruge argumentere hvor du har styr på hvad du snakker om.. Resten af det du skriver gider jeg slet ikke kommentere..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 17:05

Hatten af for dig JP The Farrier

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

sammenligner ikke
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 17:52

diabetes med overvægt. jeg skriver at alting har konsekvenser og hvis man er overvægtig pga en sygdom så er konsekvensen måske at man ikke kan ride osv. og hvis jeg havde diabetes ville jeg da undgå sukker for at undgå at jeg blev stukket i mere end højst nødvendig. at undgå søde sager ville for mig være en ultra hård konsekvens men alternativet vile være værre...

bare fordi man kan regulere sin diabetes med insulin er det jo ikke et med at der bliver anbefalet at man bare æder sukker...

jeg har været med til at rense sår efter patienter der ikke passede deres diabetes. sår efter amputationer.....

mht anti depressiver så er jeg med på at den holder skruen i vandet for nogen, og det er bare super, men for andre ville det være mere gavnlig at få styr på deres tænkning og arbejde med at hæve deres selvværd og prioriteringer. antidepressiv medicin kommer tit til at stå alene men burde følges op af et terapeutisk forløb. kognitiv feks.

et godt eksempel er netop JP The Farrier. det er et bevidst valg, som med garanti giver en masse tilfredshed med egen indsats... og det hæver selvværdet og selvtilliden. istedet for den der det er så synd for mig tanke... den er med til at sænke selvværdet... enhver er ansvarlig for sig selv. og jeg tror det blir svært at få hele verden til at syntes at det er synd for overvægtige, når de rent faktisk har et valg til at gøre noget ved det. men beslutningen er deres helt egen. de skal ville det. ingen kan få andre til at forandre sig, det kan kun personen selv.

jeg syntes faktisk heller ikke at 80 kg skulle være et problem for en stor almindelig varmblods type. der ville ikke være mange mænd på heste hvis det blev en grænse.

tror såmænd også det har betydning hvordan kg er fordelt. vejer man 100 kg og er stor og fast og muskuløs så vil de kg belaste anderledes end hvis de samme 100 kg for hvert skridt vil dumpe op og ned. forestil dig at løbe med en rygsæk med 15 kg, som hænger meget løs på ryggen af dig, og så forestil dig de samme 15 kg som sidder godt tæt til dig. der er en verden til forskel....

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

for fed til hesten
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:10

Okay for det første så bliver der jo IKKE sagt max 80 kg ligegylligt heste størrelse....

Men folk vil vel læse som de vil

Som en skriver så er:

20% af en 600 kg hest = 120 kg

20% af en 500 kg hest = 100 kg

20% af en 400 kg pony = 80 kg

Så der er jo forskel på hvor stor hest man rider.

Og PrettyFancy ja min mening er at du aldrig var kommet op på min hest, om det er en nedladende kommentar ved jeg ikke, men jeg syntes du er for stor til den hest du rider på billedet, måske et andet billede kan ændre mit syn på det.

Kald mig bare sippet og en harpe, jeg vil sgu hellere have en rask hest end et godt omdømme :-)

0
0
Svar på denne tråd

Line....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:14

Jeg vil vælge at kalde dig nedladende, urealistisk og meget forargende!

Og så har jeg ikke mere at sige til dig!

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

123456787654
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:17

Er man fed når man vejer 80 kg?????!! Og burde man ikke ride???

Ærlig talt - det kan jeg satme ikke tage seriøst. Selvfølgelig skal man ikke ride på en pony eller et eller andet spinkelt stakit, men en alm. varmblods hest, kan de fleste mennesker under 100 kg da ride på.

Jeg er selv en høj pige (176cm), rør mig hver dag og spiser fornuftigt og jeg vejer da omkring 76-78 kg (svinger lidt), og jeg ser nu overhovedet ikke mig selv som overvægtig. Jeg vil da gerne tabe lidt (hvem vil ikke det), men jeg synes da stadig jeg er herre lækker og er glad for min krop og dens kurver

Jeg har dælme ikke haft nogle kvaler, ved at sætte mig op på min tidligere hest som var 167 cm og jeg kan nu også sagtens være på heste som er mindre. Jeg har det dog bedst på heste som er over 165, men det er nu mere fordi jeg godt kan lidt at have noget under mig.

Jer tøser, som sidder derude og får det skidt over denne her tråd - LAD VÆRE!! Nyd jeres heste og jeres ridning. Ridning er også en god måde at tabe sig på. Skaber livsglæde og giver energi i hverdagen!!

// HeidiZ

Love is not a feeling, it is a deep commitment resulting from a relationship with one you have CHOSEN and continue to CHOOSE to love.

0
0
Svar på denne tråd

for fed til hesten
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:20

HeidiZ du læser åbenbart ikke hvad vi andre skriver...

Der er INGEN der siger man er fed når man vejer 80 kg.....

SÅ LÆS DOG HVAD FOLK SKRIVER..... Jøsses

Og hvorfor er jeg nedladende, urealistisk og meget forargende. Jeg er vel bare erlig.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen undskyldning
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:26

Nu har jeg ikke læst alle indlæg. Men ligegyldigt hvad, så findes der INGEN undskyldning for en fed person, der sætter sig på ryggen af en hest.

Jeg er fuldstændig ligeglad med, om personen har for lavt stofskifte, dårlige gener, psykiske problemer, for stor mavesæk, sukkersyge eller hvad der måtte ligge til grund for fedmen. Jeg har FULD forståelse for at mange overvægtige ikke kan gøre for, at de har fået den vægt, de nu engang har.

Men det skal hesten nu altså ikke lide under. Lige gyldigt hvad, så er det vigtigt, at kende sine begrænsninger og respektere dem. Også selv om det betyder, at man må sige farvel til en elsket hobby - men så kan der måske findes en anden hobby?

Jeg ville også vildt gerne have været inseminør (kvægavl), men jeg er ikke høj nok eller sagt på en anden måde, mine arme er ikke lange nok til at nå helt ind i røven på en ko af stor race. ØV hvor ærgeligt. Men sådan er det bare. Kom videre.

Er man fed og kan ikke tabe sig = bare ærgeligt. Jeg er ikke så høj og vokser ikke længere = bare ærgeligt. Sådan er livet.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Utroligt!
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:29

Det er egentligt et ganske godt psykologisk eksperiment, det her...

For folk skimmer indlæggende igennem og fænger sig lige ved lige præcis DET der rammer dem. Måske fordi det lige lander på den dårlige samvittighed. Så bliver det hele taget ud af kontekst og formuleret til et nyt postulat.

Der er da ingen der siger at man ikke må ride hvis man vejer over 80 kg! Det hele handler (stadigvæk) om proportionerne mellem hest og rytter. Og her taler jeg ikke om for lange ben, for korte arme, eller for stort hoved for den sags skyld.

Nej, jeg taler om hvorvidt det er ok at sætte sig op på en hest, der ikke PROPORTIONSMÆSSIGT passer til den der bestiger den.

Er der virkelig nogle der mener at det er helt fint at hesten skal slæbe rundt på 100 kg hvis den kun er feks 135 høj???

Og hvorfor er det ok at sige at en pige er AAAAALT for stor til en shetlænder, hvis hun ikke samtidig er tyk???

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

mik27 ☻Mieke☻
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:47

hvor er vi enige. ku jeg bare skrive ligeså konkret som dig. SUK

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

mrsheaven..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 18:48

Nu er min veninde hendes gamle ejer så uanset vægten har hun jo klaret det ;-)

Og det kan også ske at 80 kg er lidt lavt sat - for mig lyder det bare som en rimelig grænse i fht. min vægtopfattelse hvis man taler om en person der skal ride hesten til dagligt :-)

Hvis det er en lille skridttur er det jo lidt noget andet ;-)

Muskler vejer jo mere end fedt, hvorfor jeg synes at 80 kg for de fleste (kvinder, ikke mænd) til en hest af den størrelse må være meget passende.

Men jeg Beklager hvis jeg har stødt nogle :-)

Xoco og Marlee

Ba.theol. juni 2011

0
0
Svar på denne tråd

Heidiz..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 19:01

Jeg skrev ikke man var fed og ikke burde ride når man vejede 80 kg.

Jeg skrev at det i min opfattelse af vægt er omkring det jeg ville byde min hest - det er absolut ikke det samme.

I min verden passer 80 kg til de fleste meget godt med at man sagtens kan have nogle kilo for meget - uden at det er skadeligt for hesten.

Men igen, jeg beklager hvis mit indlæg har stødt nogle.

Xoco og Marlee

Ba.theol. juni 2011

0
0
Svar på denne tråd

For at starte fra en ende af....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 19:02

så kan jeg godt nok også græmmes over ryttere, der rider på heste, de slet ikke burde have sat sig op på. Og det er sådan set ligegyldigt for mig om det er pga. højde eller drøjde.

Og hele situationen, som du beskriver Tina virker grotesk og fuldstændig urealistisk. Jeg kan da ikke forstå, at der ikke er nogle dommere eller officials, der har reageret. Jeg mener at have læst eller andet sted stor ros til netop Islænderstævnernes officials for at dele røde og gule kort ud til dårlig ridning. Men går det kun til ridningen??

Så går diskussionen hurtigt videre fra direkte for fede mennesker på hesteryg til generelt overvægtige og ridning.

Sedoj er en araber på godt og vel 500 kg. Jeg vejer omkring 70, og jeg rider ham altså med god samvittighed. Jeg har også haft ryttere på 90 kg. der har fået en tur på ham, og han var hverken ved at knække sammen eller noget i den stil.

Der er en, der nævner, at hun ikke vil lade nogle over 60 kg. ride hendes araber på ca. samme størrelse som Sedoj. I den sammenhæng kan jeg så oplyse, at det er godt, at denne rytter ikke rider distance på et højere plan, da der er (eller var ihvertfald, da jeg var inden for distance) regler om, at rytteren min. skulle veje 75 kg. med udstyr ellers blev der sat blylodder på underlag og lignende.

At kalde overvægtige mennesker majetærskere er lige så ubehøvlet som at kalde undervægtige flagstænger, pinde, lygtepæle mv. Hold nu øgenavnene uden for diskussionen.

At begynde at sige til deprimerede, at de bare skal tage sig sammen er en helt anden bedat, som slet ikke hører til her. Men det er vældigt tydeligt, at denne person på ingen måde har prøvet at være nede under gulvbrædderne sådan for alvor.

Selvfølgelig skal man tage et kig på sig og sin hest - ingen tvivl der. Og er man i tvivl om man bør ride på den, så bør man nok lade være.

Der er meget snak om 20% reglen, og det undre mig, for med den regel, så må jeg ride en pony på 350 kg. Det er jo vel godt og vel en 1'er pony - og så med mine 178 cm.... Men jeg må godt, for der er jo tale om 20% reglen. I henhold til 20% reglen, så må folk på 100 kg også godt ride Sedoj.

Angående overvægtige og ridning, som diskussionen jo drejede ind på, så er jeg altså ikke så frygtelig bekymret for et par kilo fra eller til på en hesteryg. Det der er hovedsagen er, hvordan disse kilo sidder deroppe. Og de overvægtige ryttere, som jeg kender, har da nok hjernen endnu mere med sig i henhold til belastning af hesten, end os almindelige har.

At sammenligne de overvægtige med 15 rygsæk løst eller stramt spændt fast, er egentlig meget god, men den kan bruges på alle ryttere. Jeg vil hellere have en rytter på 110 kg. på Sedoj, der sidder korrekt og indvirker korrekt, end jeg vil have en på 90, der bumper derudaf. (10 kg af i hver ende for maksbelastning i henhold til 20% reglen). Så for mig er den rygsæk ikke ensbetydende med, hvor mange kilo, der er i den, men hvordan de er pakket og hvordan rygsækken sidder.

Blot lidt tanker herfra....

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Sedoj ox | Mig og husdyrene

0
0
Svar på denne tråd

susedoj...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 19:26

er det mig du mener ikke at have været under gulvbrædderne for alvor? hvis ja så har jeg ingen steder sagt de skal tage sig sammen. men at de har et valg om at ville hjælpe sig selv op over gulvbrædderne igen...og gerne sammen med anti depressive hvis det skønnes at ku give effekt.... men ja det er en anden debat ;-)

hmm tror nu ikke du vil bytte liv med mig....

anyway så virker vi jo ellers enige...

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Tage sig sammen
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 19:32

Ang. det at tabe sig så ER det bare at tage sig sammen. Jeg HAR været større end jeg er nu, men tog mig sammen og tabte mig. Jeg har også været mindre end jeg er nu, og det bliver jeg igen - for det ER bare at sige at nu er det slut med at spise for meget usundt, og i gang med mere motion.

Ang. antidep. og det at holde skruen i vandet, så skulle pillerne meget gerne over tid gøre mere for humøret end blot det. Formålet med at tage antidepressiva (dem jeg kender til) er at stabilisere hjernens serotonin niveau, der af en eller anden årsag er blevet forrykket til et for lavt niveau. Har man imidlertid et misbrug (det gælder alkohol, stoffer og højst sansynligt også madmisbrug), så hæver man sit serotonin niveau kunstigt for en kort periode via misbruget. Derefter falder det drastisk igen. Derfor virker antidepressiva ikke ordenligt på en person der eksempelvis drikker - igen drager jeg parallel til madmisbrug.

Inden nogen beskylder mig for ikke at ane hvad jeg snakker om, kan jeg sige at jeg har min viden direkte fra min kærestes psykiater ... uden i øvrigt at gå i detaljer om hvorfor han mon har sådan en, og får antidepressiva.

Og jeg har på intet tidspunkt skrevet at man ikke må ride hvis man vejer over 80 kg. Men man skal have en hest der passer. I min verden er det en hest hvor man max. vejer 20% af hestens vægt, meget gerne mindre, og ligger man i den tunge ende af skalaen så vælger man også en hest med en solid kropsbygning og en ryglængde der egner sig til at bære en sadel hvor ens numse kan være i.

MEGA til JP The Farrier for et indlæg der vidner som selvkritik og omsorg for hesten frem for egen vinding.

Pretty Fancy: Du satte billedet ind og spørger om nogen af vi andre ud fra det givne billede mener du bør ride på pågældende hest med den statur man kan se på billedet - nej det mener jeg faktisk ikke du bør. Jeg mener du bør have en større hest.

0
0
Svar på denne tråd

12356765432
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 19:52

Nej ingen skriver direkte at man er for fed til at ride, har jeg skrevet det? Jeg spurgte om man var for fed til at ride, når man vejer 80 kg... ;-)

Jeg synes nu stadig et par stykker her i tråden er hysterisk.. ;-) Langt de fleste HESTE (ikke pony) kan altså godt bære en person på 70-80 kg.. Jeg har redet på alle ligefra 158 - 183 cm og der har altså ikke været problemer. Men selvfølgelig ville jeg ikke sætte mig op på en spinkel araber, fuldblod eller islænder.. I hvertfald ikke for at skulle ride noget seriøst. Jeg søger også selv part hest og vil helst have noget fra 165 cm og op.. Men kommer an på hestens bygning.

Men ellers er jeg da enig i, at man skal finde en hest som passer til ens højde og drøjde, ligesom fx. Natasja her i tråden har. De er bare et SÅ harmonisk og smukt par

(og så kan JEG altså kun forarges over alle dem, som taler ned til folk som er overvægtige... Om at de bare skal lade være med at gå i køleskabet og der ingen undskyldninger er.. Bliv dog klogere!!!)

// HeidiZ

Love is not a feeling, it is a deep commitment resulting from a relationship with one you have CHOSEN and continue to CHOOSE to love.

0
0
Svar på denne tråd

12345678987654
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 19:59

Tina (Spirits): Hvis det BARE er at tage sig sammen, gad vide hvorfor så ikke flere gør det???

At tabe 5-10 kg kan for de fleste være overkommeligt, men prøv lige at skulle tabe 40-70 kg, tror du bare, at det sådan er lige til??

Jeg bryder mig ikke om dit menneskesyn (også fra andre tråde), det ligger milevidt fra mit og jeg mener du er utrolig nedladende overfor andre!!!

Og hvis du mener Miki er for stor til sin hest, så tænker jeg også lidt, hvad rytteren på det 1. billede på din præsentation laver på denne hest.

// HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

selvom man er let bør man j slet..
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:38

Ja, her sidder jeg jo og undrer mig noget.

Jeg synes helt klart der er mange ryttere der er ubevidste om deres krop (jeg er ikke for kønt eksempel selv...så et bilede af mig selv...sikken dårlig holdning af en super yoga-udøver...piinligt).

Men men....der er vel ikke nogen der stiger på hesten i et hop?

Det eneste jeg kan forundres over mht indlægget tråden startede med er:

Hvorfor brugte hun ikke en stol?

Hvorfor er der ingen der har talt med rytteren.

og så kender vi jo heller ikke rytterens historie..

Jeg er enig med xtiny: tanteskammel for hestens, rytterens og sadlens skyld.

Desuden kan man måske have følgende i hovedet om hestes bæreevne( kan også læses på Helsinge dyrekliniks hjememside:

En hests bæreevne ses i relation til, hvor længe vægten skal være på ryggen, hvilken præstationsydelse, kondition, bygning og alder hesten har. Den største videnskabelige undersøgelse om bæreevnen er fra i 1921. Resultatet var , at en hest maksimalt bør bære 20% af sin egen vægt.

Så en hest på 500 kg kan altså godt bære en 100 kg rytter...og så er der ikke engang taget højde for alle variablene

Men det er nok heller ikke supergodt at veje 60 kilo, sidde med alt for stramme tøjler og bevidst hive hesten bag om lod ....det handler IKKE kun om kilo

0
0
Svar på denne tråd

her her
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:50

helt enig, jeg mener også man altid uanset vægt og størrelse bør bruge en tanteskammel til at komme op på hesten! jeg ville ikke gøre andet selv, selvom det i visse situationer er meget behjælpeigt at kunne komme op og ned af hesten uden hjælp!

btw at man i 1921 fandt ud af at hesten (max) bør bære 20% ej hve du hvad.. vi må få nogle facts på bordet der dutter, resten er ikke til megen hjælp.

HeidiZ jeg er faktisk ret enig med Tina, jeg mener også hesten (på det billede du viser her) ser lidt lille ud. Og så syntes jeg det er sørgeligt at denne i forvejen ret håbløs debat skal trækkes endnu længerer ned, ved at du begynder og kommenterer billder fra hendes præsentation og bive personlig...

Syntes det er synd at denne tråd er ved at udvikle sig til en "tykke vs. tynde", det er enormt lavt niveau, langt ude og hamrende umoden, dette gælder (ifl min mening) både dem der hakker ned på "fede" og dem der langer tilbage og syntes hele verdenen/hn er ond....

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

her her
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:50

helt enig, jeg mener også man altid uanset vægt og størrelse bør bruge en tanteskammel til at komme op på hesten! jeg ville ikke gøre andet selv, selvom det i visse situationer er meget behjælpeigt at kunne komme op og ned af hesten uden hjælp!

btw at man i 1921 fandt ud af at hesten (max) bør bære 20% ej hve du hvad.. vi må få nogle facts på bordet der dutter, resten er ikke til megen hjælp.

HeidiZ jeg er faktisk ret enig med Tina, jeg mener også hesten (på det billede du viser her) ser lidt lille ud. Og så syntes jeg det er sørgeligt at denne i forvejen ret håbløs debat skal trækkes endnu længerer ned, ved at du begynder og kommenterer billeder fra hendes præsentation og blive personlig...

Syntes det er synd at denne tråd er ved at udvikle sig til en "tykke vs. tynde", det er enormt lavt niveau, langt ude og hamrende umoden, dette gælder (ifl min mening) både dem der hakker ned på "fede" og dem der langer tilbage og syntes hele verdenen/hn er ond....

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

tja...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:52

så vil jeg blande mig igen, hvis min hest skulle måtte slæbe de 20% skulle han slæbe over 120 kg da han vejer 640 kg., han er en Holstener50%/oldenburg10%/ fuldblod40% han er 172 i stg. men...

han har svært ved at bruge sin ryg, lidt lang lænd, spat i bagbenene og tendens til at trække på forparten, ikke tale om han skulle slæbe 120 kg, det ville simpelthen ødelægge ham. Derimod arbejder jeg også med handicapridning hvor vi bruger koldblodsheste og oldenburg med stærke, korte lemmer, lige stærk ryg og lidt kort lænd, disse heste slæber ofte 150 kg. ikke det er godt for dem, men de bliver brugt i behandlingsøjemed, skulle de handicappede så ikke have lov at ride??? skulle denne behandlingsform og livskvalitet fratages dem???, disse heste der bruges til dette vejer omkring 700 kg. de er redet i dressur, longeret og løssprunget for at styrke deres muskulatur så de kan klare mosten for det er da ikke noget feriejob, trods det gør de deres arbejde... bliver hesten her udsat for overgreb eller er det i behandlingens navn ok???

0
0
Svar på denne tråd

Sunflower
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:54

Så har jeg misforstået dit indlæg angående dep. Nu tager vi den lige her...

For så er vi enige. Det handler selvfølgelig mest af alt, at man når til det punkt, hvor man vil videre. Det er forskelligt, hvornår en person når til det punkt, hvor man kommer ud over sin egen selvmedlidenhed. Derudover så er der en en vis tryghed i at have det dårligt, for om ikke andet, så ved man ihvertfald, hvordan man har det.

Jeg holder stadig på, at man ikke skal sætte sig op på en hest, som man er tvivl om man bør ride. Jeg håber så, at de fleste har den selvkritik. Nogle har for meget kan jeg læse herinde.

Jeg har dog også personligt fået at vide, at jeg var for stor til Sedoj, men det tager jeg ikke så tungt, når blot jeg føler, at det hele fungerer, som det skal.

Jeg forstår faktisk ikke dem, der tager på vej angående højde/drøjde debatterne. Jeg har jo ofte læst herinde, at jeg er alt for høj til Sedoj. Der er 20 cm. forskel på os til min side. Men der er da ikke andre, der kan være dommere over, om jeg er for høj til ham eller ej, så længe jeg synes det fungerer.

Derfor synes jeg faktisk også, at PrettyFancy netop skyder sig selv i foden ved at ligge billede ind og stille spørgsmålet, for hun vil, som det kan ses få nogle svar, som hun sikkert ikke kan lide. Men ud fra teksten til billedet, så synes jo selv det fungerer, og så er den jo ikke længere for hendes vedkommende.

Og så ved jeg godt, at dette så kan vendes til, hvad med de personer, der sætter sig op på shetlænder, når fødderne kan ramme jorden. Jamen de må da også have været i tvivl om det var i orden, inden de satte sig op. Jeg forstår simpelthen ikke, hvis de ikke var det.

Jeg synes dog stadig, at der er rigtig lang vej fra det som Tina beskriver og Pretty Fancys billede.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

Hvitfeldt Foto | Sedoj ox | Mig og husdyrene

0
0
Svar på denne tråd

dressurtante
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:58

jeg har før stillet mig det samme spørgesmål og er nu kommet frem til at jeg IKKE mener målet formidler midlet.

Jeg har valgt at jeg aldrig vil gå på kompromis med mine hestes velfærd, længere er den ikke, de har jo ikke selv vagt deres liv.

At en stærk hest fik 150 kg på ryggen en sjælden gang imellem, tror jeg godt mange heste kan klare, men tænk på alle de rideskole heste der slæber rundt på denne vægt 10-15 timer om ugen, år efter år.

sørgeligt.

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

tina(spirits)
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:58

lige mine ord... du har netop beskrevet mit budskab... Tak.

hvis jeg på nogen måde har virket nedladende overfor overvægtige så beklager jeg det dybt. jeg har intet imod overvægtige. tværtimod så har jeg venner med overvægt som jeg holder utrolig meget af. lige som mange af mine vener er ædru afhængige kva min uddannelse til afhængigheds rådgiver.

og jeg tror heller ikke på at det er let ikke at gå i køleslkabet. jeg er selv en sukker freak og har svært ved at styre det til tider. så jeg kan levende forestille mig hvor svært det er når belønnings systemet kalder...

www.netdoktor.dk/overvaegt/ overspisning.htm

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

for fed til hesten
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 20:59

De 20% er jo også en MAX vægt til RASKE heste ;-)

Heste med svag ryg skal jo ikke have nær så meget på ryggen, hvis de skal have noget på ryggen :-(

Men det kommer jo helt an på skavankens art og grad.

0
0
Svar på denne tråd

nu er ...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 21:08

det så i dette tilfælde ikke så mange timer det drejer sig om, da hestene jo gerne skulle kunne holde i mange år og ikke slides op af ensformigt arbejde, men den ældste er 24 og har gået som terapihest i 15 år, den går ca. 5 timer om ugen med den vægt (handicappet+bagrytter), derudover går den så dressur, den yngste er 5 år og har været redet i dressur + alm alsidig træning det sidste år for at blive stærk nok, ingen af disse heste arbejder mere end to klokketimer om dagen, de har en ugentlig fridag og er dagligt på fold, bagrytterne må maks veje 75 kg. med udstyr, jeg ved godt det slet ikke er sådan alle steder...

men ja jeg synes man skal tage hensyn til mange faktorer når man vælger sin hest, både i forhold til sig selv og til sin hests bygning.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har osse været fed
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 21:11

HeidiZ: Kald mig bare nedladende overfor overvægtige mennesker, men jeg har SELV været temmelig overvægtig (100kg + hvilket er meget for en på 165) og jeg ved at hvis man VIL tabe sig, så KAN man tabe sig.

Jeg ved ikke hvad det er for et 'menneskesyn' du mener jeg repræsenterer, men jeg mener det er hvert enkelt voksent menneskes ansvar at skabe den tilværelse de gerne vil have. Ingen andens. Hvis man har ædt sig for fed, eller er blevet fed pga. piller eller hvad ved jeg, så ER det ikke andres ansvar at gøre noget ved det. Kun personen selv. Jeg kan ikke se at det er nedladende at synes, måske realistisk.

Jeg har til gengæld et temmelig klart 'dyresyn' hvis man kan kalde det det - dyr skal IKKE lide fysisk overlast på grund af at et menneske synes at det er en menneskeret at ride uanset vægt.

Da jeg var fedest red jeg heller ikke...

0
0
Svar på denne tråd

123456787654
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 21:27

"Jeg har til gengæld et temmelig klart 'dyresyn' hvis man kan kalde det det - dyr skal IKKE lide fysisk overlast på grund af at et menneske synes at det er en menneskeret at ride uanset vægt."

Mon ikke de fleste er enig i det??

Og så forstår jeg bare ikke, at du kan sige til Miki at hun er for stor til sin hest, når du selv rider rundt på en, som du tydeligt er for stor til!!

Sorry!!!!

// HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

Uha...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 22:14

en farlig debat i har gang i herinde

Jeg har indkøbt mig et stk dejligt fjorddyr her i foråret. Samtidigt gik det op for mig at der havde sneget sig alt for mange kilo på.. Jeg rider nu min fjord og kan sagtens stige op på normal vis, men samtidig er har jeg søgt prof. hjælp til at tabe mig og har allerede tabt 1½ kilo på en uge

Så mon ikke jeg når ned på en acceptabel vægt inden længe.. det skal siges jeg vejer 74 lige pt og gerne vil ned på 60 kg igen.

Dette er et valg jeg har taget både for min egen skyld og min dejlige hyp.. og jo får stadig medicin, men det skal ikke stoppe mig

Sagde Charlotte.

Min elskede mor 03-02-60 - 08-10-08

Vi ses på den anden side!

Rider mit gule lyn Ryttergaardens Kjeldbjørn ...

Medlem af Ludwig fanklubben:-)

0
0
Svar på denne tråd

Stor og lille
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 22:56

Jeg synes der er temmelig stor forskel på billedet på min præsentaion og så Mikis billede.

Billedet fra min præsentation som du nok så sagligt hiver ind i debatten er mig på førnævte pony, som jeg rider moderat ca 3 gange om ugen af ca 25 minutters varighed. Galoparbejde og springning osv. overlader jeg til en lettere rytter. Fordi jeg som sagt godt ved at jeg er til den store side (75 kg rytter på en pony på 400 kg - tæt på grænsen ved de 20%).

En ridehest til mig selv (daglig ridning) vælger jeg efter at den skal være rigelig stor, som skrevet før 167 cm og 600 kg.

Så du kan godte dig alt det du vil over billedet med ponyen.

Ang. Mikis billede svarede jeg kun ud fra hvad jeg kunne se på billedet, og der ser hesten ret lille ud med en ret stor rytter. Jeg skal ikke kunne svare på om det ser anderledes ud fra en anden vinkel, kun svare på spørgsmålet der blev stillet i forbindelse med billedet.

0
0
Svar på denne tråd

Tina.....
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 23:36

Ja, jeg har sgu svært ved at se forskellen. Ligeledes har jeg svært ved at forstå hvorfor du prøver at bortforklare ved at du ikke rider den så meget osv. Du sætter dig jo op på den og i ser ikke harmoniske ud - længere er den vel ikke?

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

har du
Forfatter: 
Dato:  11-09-2009 23:40

Dem der forsvarer sig rigtig meget (har ikke nærlæst tråden) er sjovt nok dem der har lidt ekstra kilo på kroppen, føler i at i er for store til hesten siden i debatterer så kraftigt?

Det bliver jo heller ikke sundere at ryge bare fordi vi synes det er en privat sag.

Jeg tror en hest kan bære rigtig meget, man skal bare tænke over om man kan ride eller om man belaster ryggen med overvægt.......

Jeg synes det skal se harmonisk ud, og det gør det ikke med en rytter som beskrevet ovenover, så brug den sunde fornuft forsvinder sadlen så er det vigtigt at få en der passer henover ryggen....

Vejer man 130 kilo er det nok bedre at træne alene ;-)

STOR BOKS i Karlslunde udlejes/sælges

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ read.php4

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 00:05

Jeg syntes at trådstarter har ret på nogen punkter, men måden der bliver talt på er simpelthen så nedladende!

For fed til at ride ? måske...
Men kan man også være for dum til at være på internettet ? helt sikkert...

Voksne mennesker min bare ***.....

http://www.trendgirl.dk/ven/97122/

Shop Gratis, det virker :-)

0
0
Svar på denne tråd

Og forresten
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 00:08

Så er det sku nok ikke overvægtige mennesker der rider, der er årsag til at gennemsnits alderen for danske rideheste er 7 år. ! Så hvad har i ondt i bagen over ??????????????? thss..

http://www.trendgirl.dk/ven/97122/

Shop Gratis, det virker :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hverdagshest
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 00:14

Jeg har aldrig påstået jeg ser hamonisk ud på ponyen. Kun har jeg konstateret at jeg så absolut ligger i grænselandet for hvad ponyen bør bære, og at jeg derfor kun rider den lidt og let i træningsøjemed da jeg ikke har nogen rutineret dressurrytter i den rette størrelse til ponyen pt.

Derudover påpeger jeg også at den jeg normalt rider rundt på sådan på dagsbasis er noget større (læs: den passer jeg til -eller jeg til den).

Det må vel også have noget at sige om man rider kort tid eller længe og om der er tale om meget let arbejde eller om man galoperer og springer eksempelvis, for i hvilken grad rytterens vægt belaster hesten.

Jeg går ud fra du rider din hest hver dag og i mere end blot let skridt og trav?

Endelig er det ikke let at vurdere noget som helst ud fra et enkeltbillede, og jeg vil da også gerne se et andet billede af dig på pågældende hest for ikke at gribe til forhastede konklusioner. Jeg svarede som sagt kun på dit spørgsmål til netop det ene billede, og ja, der synes jeg du kunne bruge en større hest, også med hensyn til din benlængde osv.

0
0
Svar på denne tråd

Hehe ja det er da lidt sjovt
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 00:44

ja undskyld mig, men det er da sjovt.. Har ikke læst alle indlæg da der er MANGE.. Men en del af dem, og ja denne tråd starter med en der har set voksende med lidt for meget på sidebenene der rider de stakkels islænder.. Ikke hvornår man er tyk eller ej.. Men kan alligevel ikke lade vær med at tænke på,skriver i alt det her fori i har lidt dårlig samvittighed over i er for tykke til jeres heste?? For der er mange der rider islænder der er alt for store, men islænderen kan jo bære vóksende, derfor er folk ligeglad med de er fede.. Ja undskyld mit fransk;) Men ja jeg er enige med de andre, om tænk på jeres heste og deres ryg.. Selv er jeg spinkel og elsker det, men nøj man skal høre meget for det, så ja har ikke ondt ad folk der vejere mere og de får det at vide, har selv hørt på en masse. Men ja jeg ville tænke lidt på min hest hvis jeg vejede 20kg for meget!

Rocky - min dejlige hest....

0
0
Svar på denne tråd

Bumbummelum
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 00:58

Øhm... Vi skal lige være enige om 1 ting her:

Der er forskel på, at SE for stor ud til heste og så rent faktisk være det!!!

Nu bruger jeg lige Pretty Fancy som eksempel. Jeg tror sagtens at hendes hest kan holde til hende, men... Noget andet er om det ser harmonisk ud. De to ting hænger nødvendigvis ikke sammen.

Sagde Patricia - Der havde noget der lignede en pony under sig, inden hun tabte sig 24 kg

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 06:56

Jeg synes, det er den bedste debat om overvægtige til hest, vi har haft herinde. Tror det er fordi den ikke er udsprunget af, at en rytter spørger om hun er for stor til sin hest/pony.

Sådan en debat skal helst ikke blive personlig, for så bliver der alt for mange hensyn at tage og nogen der bliver for kede af det.

Jeg har tænkt en del på, den der 20% regel, som nogen beskriver:

20% af en 600 kg hest = 120 kg

20% af en 500 kg hest = 100 kg

20% af en 400 kg pony = 80 kg

Den er jeg dybt uenig i.

Tror den er opfundet som en undskyldning af en, som selv har haft problemer med vægten eller en rideskoleejer, der ikke har taget det fornødne hensyn til pony/hestene - for at kunne tjene penge. En regel fra dengang hesten også var et arbejdsredskab.

Den er for mig sådan en regel, som man kan hive op ad lommen, for at retfærdigøre noget, som man egenlig godt ved ikke er helt ok.

En ting kan blive sagt så mange gange, at den bliver til en sandhed - uden at være det.

Jeg er en af dem der har skrevet, at en rytter på 80 kg ikke kom op på vores hest. Han er ikke det største - så derfor.

Havde vi en hest på 175 med lige så mange muskler og i lige så god træning, kunne en på 80 kg godt ride den, men så ville det være rytterens ridning, der ville afgøre om vedkommende kom på ryggen af den.

Tror også at ens mening er farvet af, hvad ens egen hest bliver brugt til.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 07:56

pony-mor jeg er enig med dig, jeg skrev tallende så man kunne se at det kommer an på hvor stor hesten/ponyen er, IKKE at 80 kg var for meget til alle hesten, shvilket debatten lød lidt på en overgang.

De tal jeg har skrevet er jo MAX MAX vægt, incl. udstyr.

Så hvis man har en dressursadel med stigbøjler og gjord, samt underlag (og diverse pads som jo er så populært), der ud over kommer beklædning af rytter ;-) så man skal vel trække MINDST 10 kg fra hvad rytteren må veje.

Jeg har en pony som vejer omkring de 400-450 kg. Jeg vejer selv (uden tøj) ca. 65 kg. min sadel vejer ca. 8 kg med udstyr, og mit tøj vel omkring 2 kg.

Det vil sige "jeg" incl. ALT vejer 75 kg, og grænsen er 80-90 kg.

Racen skal der selvfølgelig også tages hensyn til. Min pony er en haflinger, men hvis jeg satte mig op på en spinkelbygget araber, ville det sgu se komisk ud, og nok ligge i overkanten med min vægt, da hestene jo ikke ville have samme vægt, men samme højde.

Der er mange ting man skal tage hensyn til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

uuuuhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 09:05

nu bliver jeg sku helt bekrymret om jeg er for stor

til min islænder på 138

jeg er 168 og vejer 75kg

hun er ikk lille og tynd

men kompakt når hun har tabt sig

vi begge er på kur

en drøm gik i opfyldse

nu med islænder stjerna,,

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 09:21

Det kommer jo lidt an på hestens figur, der er meget forskel på islændere, nogle er meget robuste (den gamle type), andre tynde og spinkle. Hvad vejer den?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 09:26

Giffel - det kan jeg da godt forstå, at du bliver.

Det letter jo ikke hesten, at den også vejer for meget.

Flot du gør noget ved det.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

hhhuuunnnnnn
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 11:15

min islænder er den gamle robuste type

hun er ikk en spinkel dame ,,vi har lige været ude og gå tur

os 2 tykke

en drøm gik i opfyldse

nu med islænder stjerna,,

0
0
Svar på denne tråd

Tina....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 11:30

Tina - Jeg har en væsentlig større hest til daglig, da jeg føler mig bedre tilpas på min store hest end jeg gør på den lille. Den hest på billedet er min venindes, som jeg bare rider, når hun selv er kørt fast eller er på ferie. Men det er sådan set slet ikke pointen!

Jeg synes jo det er dobbeltmoralsk at du kan sidde her og fortælle hvem der må ride hvad og hvorfor. Du og andre kan sidde og hysse over den temmelig store dame der ikke engang kan komme op på den lille palomino, for hun burde ikke ride osv.

Men når det så kommer til dig selv og dine billeder bliver "angrebet" så er det pludselig en anden situation og så bliver det undskyldt med at du kun rider den lidt hist og her, hvilket pludselig gør det ok?

Nej ved du hvad, det er for useriøst.

Morale er godt og dobbeltmorale er dobbelt så godt. tsk tsk....

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

Lene.....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 12:06

"Men kan alligevel ikke lade vær med at tænke på,skriver i alt det her fori i har lidt dårlig samvittighed over i er for tykke til jeres heste??"

Jeg må sige at jeg personligt ikke har dårlig samvittighed over at kravle på ryggen af mine heste. Eller andres heste, som jeg i tiderne har redet. Så mit privatliv er ikke grunden til at jeg går ind i en tråd som denne her.

Min grund til denne her debat er mere, at jeg synes der er nogen der gerne vil diktere hvad andre mennesker bør og skal og må og kan osv. Det er blevet legalt at fortælle andre mennesker hvad de må og ikke må ud fra hvad man selv, rent privat, føler. Og det synes jeg bare ikke er i orden!

Ligeledes ser man så de her hjemmestrikkede regler komme på banen om at hvis man ikke kan komme op på hesten uden tanteskammel eller hvis man vejer over 20% af hestens vægt, så må man ikke ride.

Og ALLE de her fordomme og "regler" kommer ud fra et rent privat lommefilosofisk syn, som er præsenteret af nogle mennesker, der ikke aner hvad der ligger under overfladen.

Nogle gange kunne jeg godt tænke mig at der kom lidt mere viden og fakta på banen, frem for at alle diskutere ud fra hvad de lige har oplevet på den lokale rideskole.

Og så har man denne her igen med at heste skal pakkes ind i vat og bomuld. Man skulle nogle gange tro at folk næsten synes det er synd at ride hesten, så derfor skal den bare stå i boksen og se pæn ud.

Personligt mener jeg jo at en hest, som er veltrænet kan klare meget mere end de fleste tror! Og jeg tror på at en hest har bedre af at blive brugt end at stå i boksen som en pyntegenstand.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

noget med avlen også
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 13:39

Islændere og fjordheste er stærkere end andre ponyer, men det er jo ikke ensbetydende med at de kan bære alt.

Slet ikke som avlen udvikler sig i de to avlsforbund i DK i dag, for de bliver højrere og spinklere. Det syntes jeg så generelt er synd, for ønsker man sig en sportspony, så køb det, og lad os bevare vores herlige robuste racer, for de stærke ponyer bliver jo skrøbeligere og svageligere når de bliver forædlet så meget. Ikke at jeg mener de er nogle sarte pus, men jeg møder mange islænder ryttere der ikke forstår at det her spinkle dyr de har købt ikke kan bære dem, men det ville en gammeldags islænder kunne. De gammeldags er der rigtig mange af på Islænd og jeg syntes jo de er skønne.

Min Annabel, fjordhest, er jo netop købt fordi hun er en lidt tungere type, for jeg er både høj og tung. Aldrig har jeg haft spekulationer og dårlig samvittighed over at ride hende, for vi passer sammen, men jeg ville aldrig købe en spinkel fjordhest, uanset hvor høj den er.

For alle heste gælder det jo, at hesten skal trænes til at bære rytter, og her tænker jeg især på muskulatur. Den hest der skal bære en tungere rytter skal trænes lidt mere, for den skal have stærke ryg og ikke midst bug muskler. Det tager tid, og kræver vedligehold og så kommer det ikke af at gå på fold.

En stærk hest, har en ryg der er lang nok til at gå med en sadel som passer rytteren, men ryggen skal ikke være så lang at det bliver en svag ryg, for det er lange rygge.

Bringen skal være stor og dyb, for den kan bedst tåle belastning, og benene skal være stærke, korte koder er ofte bedre end for lange koder, eller bløde koder når vi taler tunge ryttere, krydset skal være godt rundet og muskuløst, for ellers kan det slet ikke bære, og det skal det jo. Det har intet med højden på hesten at gøre, for en hest på 178 cm kan have lange svagere ben end en hest på 155.

Hesten må ikke være for tyk, for så har den endnu flere kilo at slæbe rundt på.

Jeg har haft flere heste på 160 cm i stang, og vi har passet perfekt, mine ben lå hvor de skulle, 17" sadlen passede fint, for jeg har nemlig ikke dybt sæde, og det tager meget plads. Så selv om jeg er høj 178 cm, så har vi været harmoniske, og tænk det syntes jeg også jeg er med min pony, selv om jeg jo altså ikke må ride jeres heste/ponyer fordi jeg er alt for tung.

Jeg syntes heller ikke jeg er overvægtig, men sådan er der jo så meget......

Faktisk generer det mit øje mere at se en alt for lille rytter på sin hest, end en for tung..... fordi jeg syntes ekvipagen skal være harmonisk.

Men jeg er også enig med Tina(Pokki) for jeg syntes heller ikke en rytter der vejer 120 kg passer på en islænder.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 17:34

Mette du har helt ret ang. fremavl af hesterace. Det er jo helt absurt at islændere, fjordheste og haflinger snart ligner sportsponyer alle sammen. Jeg har lige købt en haflinger af den gamle type, og det er jo hele charmen ved de dyr.

Når man fremavler disse racer til spinkle nips, så mister de også styrken.

De gamle islændere kunne sikkert klare meget mere end de ny-fremavlet, som har tændstiktynde ben og ingen krop.

Så den med at islændere snildt kan klare granvoksne mænd, er ved at være en skrøne.....

0
0
Svar på denne tråd

1234567876543
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:09

Jeg synes det er utrolig nedladende, når folk skriver at folk er for tykke, for fede osv. Selve debatten er helt iorden, det er nok mere måden nogle skribenter vælger at udlægge deres meninger på der gør mig gal.

Pony-mor: Dsv du mener, at hvis man vejer 80 kg, så skal man have en hest på +175 cm?

// HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op ....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:32

Jeg kan da godt se at jeg godt kunne trænge til at smide 5 kilo - jeg vejer pt 80 kilo og er 1.70 - og ja jeg har en islænder, han er 137 og meget robust ...

Ikke om i snæverrøvede tanter kan få mig på andre tanker ....

Føj altså ....

Ved næsten ikke hvad jeg skal skrive - synes det kvalmende at man kan sidde og snakke så grimt om folk der har lidt ekstra på sidebenene ....

Maja

med den smukkeste ismule Valle

Mor til de dejligste drenge

Emil 091103

Oscar 011207

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:38

HeidieZ - Nej det mener jeg ikke - og det er heller ikke det jeg skriver..

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 19:42

Majse - er de fleste Islændere robuste som 3-4 års? Synes altid jeg har hørt, at de skal rides til sent.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

overskrift....
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 20:38

Nu snakken primært falder på Islændere, kan jeg ikke forstå hvorfor flere skriver "max 120"??

what? det er da alt alt for meget for en islænder!

Jeg har arbejdet på island, og været rundt omkring til flere store gårde og 95% af disse havde en vægtgrænse på 90-100 kg! Dette er altså turist steder der udelukker ryttere (med god grund) over den vægt grænse.

Er det ens egen hest man har tænt sig at ride, hvad?! 5 dage om ugen? ville jeg ikke kunne fatte hvorfor nogen over 80-85 kg ville vælge en islænder, det finder jeg meget forkert, snævertsynet og egoistisk.

Da jeg tog mine fysioterapeut kurser var der alt alt for mange heste der havde rygproblemer/smerter pg.a. overlast (jeg var i en international springstald, så her var det ofte små heste, der er redet for hårdt af muskuløse mænd.. ikke pg.a. overvægtige ryttere)

Pretty fancy, hvis det er billederne fra Tina´s præsentationer du kritisere, så kan jeg slet slet ikke se hvordan du kan sammenligne det, men dit? stooooor forskel, om som du kan se, skriver hun jo også selv hun er under 20%

Anyways, igen, jeg syntes det er synd dette skal blive en latterlig diskution, hvor folk angriber og går i forsvarsposition,

det handler jo om hvad der er bedst for vores heste, og det er vi vel alle interreserede i???!

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Ponymor...
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 20:50

Min er ikke redet til, men han er stadig robust og bred ..

Han skal tilrides i foråret 2010 hvor han fylder 4 år

Maja

Emil 091103

Oscar 011207

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 22:39

da også at man skal se på sig selv og så finde en hest derefter. Jeg har redet mange ponyer, har arbejdet på pony stutterier og red gerne nogle som jeg var for lang, men ikke for tung til. Nu er jeg så en MEJETÆRSKER, så er det jo godt at jeg har en bred DV på 165, som jo så må bære op til 120 kg (Jeg er slet ikke i nærheden, på trods af min mejetærsker udnævnelse af mig selv). Og jeg tror faktisk ikke at jeg ville sætte nogle på over 100 kg op på hende. Når jeg bliver gravid, så vil jeg altså også sætte grænsen ved 90-100 kg (hvis jeg, gud forbyde det, skulle nå derop), for synes ikke det er fair at et andet levende væsen skal slæbe rundt på mig, hvis jeg er så FED.

Inspiration, hvis man ser ud som mig. Ned på jorden, ved siden af hesten, det er ret effektivt, hvis man gør det nogle gange om ugen:

Og ja, I må gerne betegne mig som MEJETÆRSKER, jeg er nemlig godt klar over at jeg er alt for FED...

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Videoklip
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 23:52

Katja med Corvetten

Tidligere med Boy og Nimble Guy <3

En dårlig taber er en god vinder !

Alle tiders DSP pony sælges !

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 08:19

Hatten af for dig Janne

Maja - om jeg helt forstår - hvis du først skal tilride næste år, hvorfor prøver du så ikke, at komme i nærheden af (citat) snæverrøvede tanter, før du sætte din rumpe i sædet?

Jannes eksempel med, at gå lange ture et par gange om ugen, er da en super ide - udover at det også giver en dejligt forhold til hesten.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

for fed til hesten
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 10:16

Jeg brækkede ryggen i junimåned i år, siden auust har jeg gået med hesten, såvi begge får noget motion. Det er super sundt, både for min ryg, men også for hesten, da den jo også får lidt motion. Og det er ture på 5 km vi går ;-)

Så der er ingen undskyldning om ikke at kunne motionere sammen med hesten.....

De lange gårture har også hjulpet på de ekstra små kilo som kom på, da jeg bare lå og lå i 2 måneder i sengen. De ryger hurtigt når man kommer igang igen.

Maja hvis du først skal ride til næste år, så er det jo bare om at se det som en vej frem og gå igang med at tabe sg lidt nu.

Det er sørme da også godt at tilride en hest med for mange kilo på kroppen, det er jo bare super sundt for en rå hest uden rygmuskler

0
0
Svar på denne tråd

hehehe....
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 18:14

Jeg cykler skam hver eneste dag - så jeg får masser af motion..

Nu er det jo ikke 20 kilo jeg skal smide - de 5 kilo jeg skal ha af ryger sgu hurtigt...

Men nu aner i jo heller ikke noget om hvor meget jeg har tabt.

Og jeg synes IKKE at jeg er for stor til min islænder pt.

Det er jeg heldigvis ene om at beslutte...

Maja

Emil 091103

Oscar 011207

0
0
Svar på denne tråd

Vægt er nok det mindste af hestens prob
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 20:58

Når jeg ser på den ridning der foregår mange steder, så tror jeg vægten er det mindste af hestens problemer :-)

Ikke desto mindre har jeg også selv taget konsekevensen af at være for stor til de heste jeg har valgt. Så foreløbig er der røget næsten 15 kg men flere skulle følge.

men jeg mener VIRKLIG - når jeg ser den ridning der foregår de fleste steder, så er vægten det mindste af hestens velfærdsproblemer !!!!!!

"All that glitter is not classical dressage"

Erik Herbermann, The Dressage Formular

Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes det er skammeligt
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 21:29

Først og fremmest vil jeg give søs 1 ret! Jeg er også chokeret over den ridning der foregår langt de fleste steder. Den bør vi se på først og fremmest for jeg tror bestemt også den volder langt større og mere gennemgribende problemer end alle de "fedes" ture på deres heste.

Og ja..så er den der med MEJETÆRSKERNE.

Jeg har sku aldrig i hele mit liv oplevet en så nedladende tone som i denne tråd.

At sidde for åben skærm og kalde folk fede og mejetærskere..ja..jeg er målløs.

Jeg tror at alle der skriver i denne tråd bør optage sig selv på video og sende den til toprytterne i denne verden..-for perfekte og uden generende eller belastende indvirkning på deres heste må de være og det kunne selv de bedste lære noget af...eller..

Jeg er ved at BRÆ... mig over alle de mennesker der dikterer hvad andre skal og ikke skal. Og ja, der ER grænser..men vær dog for faen da realistiske og ikke mindst ja så lær dog at omtale andre mennesker med bare en anelse respekt.

det er sku skammeligt.

med hilsen fra en der gerne ville leve i en verden hvor vi kunne se på andre mennesker med den respekt de fortjener og tillige lære at respektere de dyr vi omgåes..så ville verden være et bedre sted.

nu med tim og ice

0
0
Svar på denne tråd

Man kan også bare
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 22:40

kalde en spade for en spade...

Jeg synes både den grimme ridning OG tykke folk på små ponies er et problem... Hesten er nok ligeglad om den får ondt i munden af at blive hevet i den eller ondt i ryggen af at gå med en for tung rytter, der sidder i lænden på den....

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Uha da
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 06:40

Sikke en debat!

Alle fordomme og grimme udtalelser sat til side, budskabet i denne tråd er vel at man ville ønske "folk" (overvægtige, undervægtige, normalvægtige, høje, lave) tænkte lidt mere over hvilken hest (type, højde, drøjde) de sætter sig op på. Være lidt mere selvkritisk?

-Sørge for at sadlen passer både til hest og rytter. Tage hensyn til hesten/ponyen i stedet for kun at tænke på at man vil ha' dén hest uanset om den kan bære en nemt.

Jeg har ikke fordomme over for let overvægtige mennesker. Men indrømmet, jeg ser "lidt skævt" til meget overvægtige folk. Hvad der så definerer meget overvægtig ved jeg ikke helt. Jeg mener også man er ansvarlig for sit eget liv, og er man blevet for tyk, ja så er det i første gang op til en selv at tabe sig. -Om det er at søge hjælp eller gøre det på egen hånd.

Jeg er ifølge mit BMI normalvægtig, men vil gerne tabe mig, derfor tog jeg ansvaret og meldte mig til madlog.dk efter langsomt at have taget omkring 10kg på.

Derudover, så synes jeg ikke at nogen af dem som skriver i tråden at de må være dem der bliver omtalt som værende for store til deres heste ER for store. Jeg har været inde og lure i profiler og synes personligt I ser fine ud til Jeres heste. Må dog indrømme at jeg ikke synes det billede PrettyFancy har sat ind ser særlig harmonisk ud (undskyld jeg lige hiver dig frem).

Til gengæld synes jeg Pernilles er lige lovlig sippet omkring vægt, at du ikke vil have en på mere end 60kg til at ride din araber? Og du er selv 180cm og vejer 55kg? Det er da uendelig lidt du vejer! wauw...

Og så kan vi vist mange være enige om at tanteskamlen burde bruges noget mere! Det er vel også sundere for vores egen krop?

Mvh

Naja

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 07:26

Mærkeligt at folk i denne tråd, stadig tror der bliver skrevet om dem.

Denne tråd handler for mig at se, om heste der har for meget vægt på ryggen.

Man behøver ikke hive sig selv ind, på et personligt plan.

Fed er vel bare en betegnelse for en mega overvægtig.

Fordi én har omtalt fede som mejetærsker, er det jo ikke det samme som, at alle andre i tråden bruger samme udtryk.

Jeg er ligeglad om folk er tykke eller fede - og har stor respekt for dem som gør noget ved det. Ikke for min skyld, men fordi jeg ved hvor svært det er at tabe sig.

Udsætter man hesten for sin egen overvægt og måske også lader hesten blive tyk - for forsvinder min respekt som dug for solen.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

Naja.....
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 11:20

Det er helt ok at du hiver mig frem. Jeg kan tage det

Men for lige at knytte en lille kommentar til det, så vil jeg sige, at mange ville have den holdning og det vil forarge mange af skribenterne i denne her tråd, hvis de kom til et westernstævne.

Det de fleste af jer forventer at se er en lang person på en tilsvarende lang dv'er, for det er jo standard.

Vores heste er bare ikke så høje, så i western er vi mange med små heste. Dog er de meget robuste og meget muskuløse, hvilket gør at de kan bære os.

Det er også lidt det, der forarger mig i denne her debat, at der udelukkende bliver talt om rytters vægt og ikke lagt vægt på om hesten er muskuløs og veltrænet eller en tyng bønnestage uden rygmuskler. For det har godt nok meget at sige i en debat som denne her.

Venlig hilsen
-miki-

0
0
Svar på denne tråd

1234567876543
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 12:14

Jeg synes nu ikke folk tager tingene personligt i tråden. De kommer vel bare med deres synsvinkel?? Men det må man måske ikke, uden man skal have skyld for at tage tingene personligt????!

Og nu behøves man jo ikke at være overvægtig for at være for stor til en hest. Jeg er iflg. mit BMI normalvægtig, men jeg er dælme for stor til mange hest/pony'er alligevel. Måske der folk står af? Fordi de bliver kaldt overvægtige uden at være det - de er bare for store til at ride på visse str. heste.

Mvh HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 12:30

hvor er du bare sej og sikke smuk hest du har

super billed af dig og din hest på hn træf

de andre rider og vupti du trasker bare med

sikke et elskligt makkerskab

lykkelig for

min smukke isbuk stjerna,,,

0
0
Svar på denne tråd

Hvilken
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 12:35

morsom tråd. Der er da seriøst nogle, hvis hjerneceller har fået fedt omkring sig.

Jeg vejer 82 kilo. Er 162 cm. høj. Og aldrig om nogen har kunnet gætte min vægt. Vejer sgi sågar mere end andre, som ser betydelig større ud.

Jeg har ikke tal på alle de gange jeg har måttet hoppe på en vægt, for at bevise at jeg altså vejer 82 kilo. Folk skyder mig til max 70 kilo.

Så selvom jeg harmonerer synsmæssigt med hesten, kan min vægt vel sagtens være for tung.

Xoco: Så du mener simpelthen ikke at din hest ville kunne bære mig uden problemer?

Dancedyret er 152 cm. i stang.

Her er min ox araberhingst på 144 cm og mig på 162 cm og 82 kg.

Og bare mig på 82 kg.

Jeg ved sgi ikke hvorfor jeg vejer så meget. Måske mine knogler bare er ualmindeligt meget tunge. Jeg er helt vildt muskuløs og bomstærk. Født sådan fra naturens side. Det har selvfølgelig også noget at sige. Men de fleste herinde fra, ville ikke så meget som løfte et øjenbryn, hvis jeg havde sat mig op på Xoco´s hest. Og det tiltrods for min vægt. Men den kan I ikke umiddelbart se, og hvad er alle jeres helligdomme så værd?

I er sgi alligevel for sjove!

Mvh. LoneR

www.123hjemmeside.dk/red_dancer

"Hvorfor klæde sig efter moden? Det er da sjovere at ligne en luder"

Citat: Dolly Parton.

0
0
Svar på denne tråd

Dancer
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 13:10

Jeg har det ligesom dig og vejer også meget mere, end man umiddelbart skulle tro.

I en anden tråd blev jeg for ikke så lang tid siden beskyldt for, at det var en dårlig undskyldning og at jeg ikke ville se min kropsbygning i øjnene.

Men jo, jeg er for stor nu. Men da jeg brugte str. 36 i tøj, så vejede jeg altså over 80 kg. og jeg er 178 cm. høj. Og det er vel mere end gennemsnittet. Så jeg er glad for at høre, at jeg ikke er den eneste.

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:02

Fordi man ikke ser ud som om man vejer 80, så ændre det jo ikke på hvor MEGET man vejer.....

0
0
Svar på denne tråd

Line Dahl Krabsen
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:20

Næh det har du jo fuldstændig ret i. Der er bare flere der har skrevet at man jo kan se når man er for fed til hesten!!!

Mvh. LoneR

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:28

Altså, denne debat var ikke minded på nogen bestemt. Derimod var den baseret på et simpelt spørgsmål, "kan man være for stor til at ride".

Så er der nogen der farer op og udlægger sig selv, deres heste, samt deres højde og drøjde.

Det var jo ikke meningen

Men man kan vel bare tolke det som om at disse personer føler sig truffet, siden nogen vælger at fare op på den måde.

"morsom tråd. Der er da seriøst nogle, hvis hjerneceller har fået fedt omkring sig."

Eller nogen burde måske bruge cellerne og læse det oprindelige spørgsmål --> kan man være for stor..

Med Triumph & Maygårdens Cordial..

Prestige Golden Star new sælges. 17" bom 33 (M) næsten som ny. Brun.

0
0
Svar på denne tråd

Fakta - Vægt og mænd
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:29

Jeg vil bare lige give lidt vægt-input til tråden.

Andreas Helgstrand er 183 cm høj og vejer 67 kg - gjorde han i hvert fald i 2008 Kilde: politiken.dk/sport/ol2008/ sportsgrene/ridning/ andreashelgstrand/article542334.ece

Ifølge denne vægttabel www.slankesiden.dk/ index.php?id=249&menuID=9, så er idealvægten for en mand på

180 cm = 73, 9 kg

185 cm = 77, 4 kg

190 cm = 81 kg

Selv hvis mændene vejer lidt mere end idealvægten - 5-10 kg - så er det altså stadig langt fra de mange kg, der tales om længere oppe i tråden. Og JA, jeg kender altså mange mænd, der absolut ikke vejer i nærheden af 100 kg.

Så jeg vil mene, at der god mulighed for, at mange mænd sagtens kan udøve ridesporten - på heste, der altså passer i størrelsen.

Ifølge tabellen er idealvægten for kvinder følgende:

160 cm = 59, 1 kg.

170 cm = 65, 8 kg.

175 cm = 69, 1 kg.

Så der bør da være rig mulighed for, at kvinder også kan udøve ridesporten i rigt omfang. Selv om man vejer 10 -20 procent mere end idealvægten, er det for de flestes vedkommende stadig under 80 kg.

Hvis man vejer meget mere end 20 procent over idealvægten, mener jeg, at man bør tænke både på sit eget helbred - samt på hestens.

(og selvf. er der afvigelser fra normen, men idealvægten e rjo beregnet ud fra et gennemsnit i befolkningen).

Når det er sagt, så vil jeg lige tilføje, at jeg bestemt også får det ret dårligt, når jeg ser alt for tunge ryttede ride rundt på islændere. Og kommenterer man det, så får man bare svaret:

"Jamen, på Island er islænderne vant til at bære voksne mænd"..

Ja, men som skrevet ovenfor, så behøver en voksen mand, alm. af bygning, ikke at veje over 70-80 kg. Gad vide, om de på Island virkelig sætter mænd på over 100 kg op på de små, spinkle pony-heste?

Det var bare mit input.

M.v.h. Jenny

0
0
Svar på denne tråd

for meget vægt
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 14:33

Du har helt ret jenny

Mange mænd vejer faktisk ikke så meget som man går og tror, og hvis de virkelig vejede 100-120 kg, så er det godt nok sjællendt man ser dem til hest. Der imod svinger overvægtige kvinder sig gerne i sadlen, selv MEGET overvægtige....

0
0
Svar på denne tråd

Der er ca
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 15:28

18 kg mellem de her to billeder og jeg SER ikke så meget større ud, men det ændre jo ikke på om hesten kan mærke at den har 18 kg mere at slæbe på!!

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 17:21

ikke holde denne tråd sober, hvorfor finde alle de øgenavne frem på tykke/fede folk. kald dem da det de er istedet for.

Det kan ikke undgåes at folk føler sig truffet af denne tråd hvis man har for meget på sidebenene når der smides rundt med vægtgrænser og øgenavne.

Jeg synes det er en rigtig god ting altid at være opmærksom på, uanset om det er velset eller ej, men samtidig bør man være så openminded at man reflektere over andres holdninger og i nogle tilfælde erfaringer.

Som jeg skrev i mit tidligere svar, så er jeg selv for stor og har været det hele mit liv, dette er noget jeg er opmærksom på og tager hensyn til, men på trods af at jeg pt vejer 100+ kg jamen så rider jeg stadig min araber hoppe på 146 cm i stg.

ifølge rigtig mange herinde så er det et absolut no go for mig, og jeg forstår somend også argumenterne for det, men hvis jeg skal vende den om, så tjekkes min hoppe 2-4 gange årligt i ryggen af en kiropraktor, dyrlægen ser hende igennem 2 gange årligt, og der er taget hensyn til sadel mm.

Min hoppe trives og har det godt, hun lider ingen last ved at jeg rider hende indimellem, selvom jeg i en periode ikke red fordi jeg selv følte at det hele var for meget, tværtimod nyder hun de ture vi er på.

Jeg er meget obs på mit sæde og min indvirkning på hende, samtidig er jeg også utrolig obs på hvad jeg laver med hende, jeg springer ikke på hende, og har utrolig meget fokus på at jeg ikke kommer til at bumpe hende i ryggen.

Min vægt er endelig nedadgående efter mange års kamp, men dette er ikke for mine hestes skyld, kun for min egen og mit helbreds skyld, at det er et plus for mine heste er i mine øjne en rigtig god ting.

Som overvægtig er det svært altid at se grænserne for hvad der er for meget, men som tilskuer skal man også huske at have sin medmenneskelighed med og få tingene sagt på en pæn måde. Der skal være plads til at kritik men der skal også være plads til at alle kan være her på både dyr og menneskers vilkår.

mvh

Mie

Bedækning tilbydes af OX-araber, ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

jannej
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 18:48

jeg syntes nu at man tydelig kan se forskel, kan godt være det bare er mig, siger ikke du ser for stor ud, bare jeg syntes der er en tydelig forskel.

jeg gider slet ikke den her diskution mere fordi jeg er nemlig i manges øjne nok for fed til min robuste olde blandinge. Som er indkøbt til at passe min store røv. en dejlig robust hest. som jeg i realiteten er for lille til højde mæssigt, og kan IKKE give alle de korrekte hjælpere med benene så visse øvelser kan jeg ikke lave med ham.

Jannie

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

1234567654
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 19:38

Hvad den idelle vægt er, er ret individuel alt efter hvad du laver... ;-) Men selvfølgelig kan det da være godt for nogle at have sådan en tabel, jeg plejer bare at bruge mit spejl i stedet for.

JEG synes det er langt ude, at man lægger op til en debat og så de folk som svare i tråden, skal have stukket i ansigtet at de føler sig truffet og hvad ved jeg. Hvad pokker er der lige ved en debat, hvis folk ikke må komme med deres meninger, erfaringer osv.????

(og her tænker jeg så ikke lige på trådstarter, men dem som svare i tråden!).

Mvh HeidiZ

0
0
Svar på denne tråd

Jannie
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 19:50

ja gud kan man se (og mærke) forskel, den er bare ikke voldsom udtalt, synes jeg. Men der er jo nok en grund til at jeg er på vej derned igen ;)

Mie20, jeg synes det lyder voldsomt at du med over 100 kg rider en araber pony, medmindre den er meget stærk og kraftigt bygget.

Sælges:

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

80 kg....
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 20:57

Har altså ikke lige læst det hele...

Men én nævner længere oppe noget om distance og vægt og her kan jeg så oplyse, at til internationale distanceridt er det et KRAV at rytter ogudstyr skal veje MINIMUM 75 kg og det og de fleste rider på ox arabere, der jo er temmelig spinkle, specielt som distanceheste, da de er toptunede og er meget slanke og greyhound-agtige.

Bare lige en tanke... :)

Men i øvrigt, så er jeg tilhænger af at man vælger hest efter højde og drøjde. Det hele skal jo passe sammen.

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA - ENDURANCE

www.teamshagya.dk og galleri.teamshagya.dk

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

123456..
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 21:02

jannej: ja det lyder også mere voldsomt end det ser ud, hun er en meget robust dame, af den lidt ældre type.

Jeg er ikke længere så tung som jeg var som teenagere hvor jeg sprang MA højder på hende. Idag ville jeg ikke drømme om at gøre det, men allerede da var der kiropraktor på hende og der var ingen rygproblemer hos hende.

Idag er jeg meget mere opmærksom på alt og har hun stået stille jamen så arbejdes der fra jorden indtil jeg føler ryggen er godt med på hende, men glæder mig til at have tabt de kilo som skal af.

mvh

Mie

0
0
Svar på denne tråd

Dancer,,,
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 22:19

Som jeg før skrev (eller forsøgte, ved ikke om jeg formulerer mig forkert?) så var det udfra hvad MIN erfaring(som fitn.instruktør) siger mig mht vægt/kropsstatur.

Jeg kan se min "grænse" på 80 kg har stødt nogle, hvilket jeg beklager.

Det var ikke hensigten at skabe en opfattelse á la "folk over 80 kg er for tunge til at ride", 80 var som sagt bare en ca grænse i fht MIN opfattelse.

Pointen var blot at belyse at 20% faktisk er ret meget.

NB! Det er altså MIN opfattelse af hvad JEG vil byde MIN hest i den daglige ridning - min hest med det uddannelsesniveau, de muskler og den bæring den nu pt har.

Men det er jo slet ikke det samme som at hun ikke KAN klare mere ;-)

Xoco og Marlee

Ba.theol. juni 2011

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 22:57

Der er stor forskel på en fed person på 100 kg, og en veltrænet person på 100 kg. Den veltrænede vil være mindre belastende såfremt de kan ride ;-)

Det er absurd at sige at 75 kg er for meget for en 1ér pony, skåret over en kam.

Berner Olsen har sagt at en shetlænder må i kortere belastningsperioder bære 50 kg. En godt funderethest/pony kan bære mere end man her mener, uden at blive skadet.

Men alt over 100 kg, bør efter min mening blive på jorden, uanset hesterace. OG En stor hest er ikke nødvendigvis mere holdbar!!

Tænk dog på at et uheldigt moment, skævvridning, bump og opstigning fra jorden kan gøre skade på hestens skelet, sener, led og muskler, selvom det nu plejer at gå så godt.

Det er ikke for at være strid, men på trods af at jeg ikke er sippet, og selv vejer 72 kg (normalvægtig) er 176 høj, har jeg en pre, som er en mindre race. Ingen skrupler her !!!

Han er i starten af 160 erne. Vi ser forøvrigt meget harmoniske ud sammen. :-)

Knus C og P

Konstruktiv kritik: Positiv udvikling

Det er ikke altid nemt med en hingst, men ham jeg har giver mig en (selv)indsigt jeg ikke har oplevet med andre heste...

Se objektivt på det...

0
0
Svar på denne tråd

??????...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 23:32

Jeg er ikke for fed/tyk til at ride, ej heller at til at sætte mig op på min hest (rytter: 168 cm, 62 kg, - hesten: 174 cm, 610 kg)...

Men div. mennesker må vel selv vide hvornår grænsen er nået ???

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

jill1....
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 23:44

well, hvis det var såvel, ville denne diskution vel ikke eksistere?

Man burde så meget, detsværre gør mange noget andet. flere beviser i bare denne debat..

Mvh.

L Nielsen.

0
0
Svar på denne tråd

Liv Nielsen...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2009 23:59

Nuvel, indsigt... (er vel påkrævet)...

Vh. Jill

Hvert græsstrå har sin egen dugperle

0
0
Svar på denne tråd

Enkelt nok...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 07:46

Jeg ser det mere enkelt. En rytter uanset vægt og størrelse, skal finde den sadel som bagdelen kan være i ifølge råd fra en sadelmager. Dvs har man en kortrygget hest, skal man gå efter sadler der er lidt flade i det, for at få bedst plads til bagenden.. Når man så har fundet den sadel man kan være i, går man ud og køber hest. Denne hest skal kunne bære denne sadel indenfor alm. accepteret område, dvs den må ikke være længere end det bagerste ribben ved normale sadler og skulderen skal ligeledes være fri fortil. Det interessante er, at islænderne i tidligere tider havde en længere ryg, og sædet var oftest 18" eller 19". Den str. sadel lyder da umiddelbart til at passe fint til en granvoksen mand der ikke er topatlet eller hans kone som ikke ligner en fotomodel. Problemet er så at i dag bliver islænderne, virker det til, avlet kortere og kortere i ryggen (nogle har liggeflade til sadlen på ca. 40 cm !) - og rytterne vælger så en sadel der er 16.5" eller 17", hvor de måske burde vælge en sadel der er 17.5"-18" i sædet. Det kan gøre stor skade at vælge en sadel der er for lille, idet sadlerne kan give en særdeles skadelig belastning ved kopfjernet, samt bagsvidsel. Læg det sammen med en stopning der ikke passes 110%, så har du opskriften på rygproblemer hos din hest. Måske ikke pga. din egen vægt som sådan, men ganske enkelt pga. sadlen er for lille til rytteren.

Personligt har jeg større problemer med at se en stor rytter i en for lille sadel, end en stor rytter på en mindre hest, men hvor sadlen passer til bagdelen og hesten til sadlen.

Madlog.dk får iøvrigt mine største anbefalinger til evt. vægttab. Tabte selv 9 irriterende ekstra kg på bare 10 uger via den og min rygrad mht. slik er som en regnorm. I øvrigt giver ridning ikke ret meget kalorieforbrug, medmindre det er "hård" ridning. Roning er noget af det der giver størst kalorieforbrug.

KatrineH

Optimalsadel.dk - for optimal bevægelse
- salg af bomløse sadler
Omhyggelig rådgivning !
0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 08:13

Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal købe sadlen INDEN hesten er købt, men have et godt billede af hvilke sadler der er at vælge imellem, ift. ens egen str. kontra hestens str.

På den måde tvinges også "normalvægtige" ryttere til at tænke over hvilken hest de køber, samt hvilken længde ryg den har.

F.eks. mange arabere er så kortryggede, så det ofte kun er ret fikse små bagdele der normalt kan være i sadler der passer dem.

At vurdere ud fra hvad der ser "harmonisk" ud, vil altid være subjektivt, mens mål på rytterbagdel, sade og hestens ryg er noget objektivt.

KatrineH

- salg af bomløse sadler
Omhyggelig rådgivning !
0
0
Svar på denne tråd

for tyk til hesten
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:10

Jeg snakkede faktisk med en sadelmager igår om problemet. Hun også at det er uhyggeligt hvor mange overvægtige der forgæves skifter sadlen ud flere gange, fordi hesten har ondt i ryggen. I stedet for at se på det primære problem, nemlig rytterens vægt. De bruger oseaner af penge på behandlinger af hesten, uden at gøre noget ved deres egen vægt.

Og når først hesten HAR ondt i ryggen, så er det sgu da indnu værre at sætte for mange kilo på ryggen af den

0
0
Svar på denne tråd

Og man overraskes
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:38

Hvis man vover at spørge en sadelmager om passende sædestr. til en som rytter, så kan man blive slemt overrasket. Min veninde er str. 36 i bukser, hun er rigtig slank - og kiggede på en Passier sadel. Sadelmageren sagde direkte at hun skulle vælge en 17.5" sadel, ikke en 17". Hun grinede og var lidt fortørnet, idet hun retteligt ikke føler sig "for tyk", men han holdt fast i det. Hun fulgte hans råd . Desværre var sadlen så for lang til hestens korte ryg (islænder).

KatrineH

- salg af bomløse sadler
Omhyggelig rådgivning !
0
0
Svar på denne tråd

KatrineH..
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:42

Man kan vel også sætte spørgsmålstegn ved nogen "såkaldte" sadelmageres kompetence til at bedømme, hvilken sadel der passer til hvilken hest/rytter? Jeg mener; det er jo ikke alle sadelmagere, der har en egentlig uddannelse..

0
0
Svar på denne tråd

for tyk til hesten
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:43

Min veninde er også en lile størelse, men har en bred mås, så hun rider også i en 17,5" men det kommer jo an på hvordan man er bygget

0
0
Svar på denne tråd

Bitten...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:49

Bitten: Man vælger selvfølgelig en dygtig og anerkendt sadelmager til at vurdere det. Ellers er det jo bare spild af tid at spørge.

Mange ryttere er tilsyneladende ikke i stand til at vurdere det selv - og ens veninder for flinke, så dem skal man ikke spørge.

KatrineH

- salg af bomløse sadler
Omhyggelig rådgivning !
0
0
Svar på denne tråd

Katrine....
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 09:56

Jo, en anerkendt sadelmager er selvfølgelig vejen frem.

Men alligevel fik Høffe ondt i ryggen, da sadelmageren vurderede at han sagtens kunne bære en 17" sadel på ryggen. Og til trods for flere omstopninger lyttede jeg til sidst til min fornemmelse og solgte sadlen.

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 10:03

Ja det er Høffe ikke den eneste der er komemt ud for. Derfor skrev jeg også dygtig og anerkendt.

Høffe kan/kunne der ikke ligge en normal/lille voksensadel på. Ikke hvis man følger sadelmagernes retningslinier.

KatrineH

- salg af bomløse sadler
Omhyggelig rådgivning !
0
0
Svar på denne tråd

Katrine
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 10:06

Jo, men igen... hvordan finder man ud af om vedkommende er dygtig, hvis ingen andre har dårlige erfaringer med pågældende sadelmager. Så kommer vi tilbage til ens egen sunde fornuft, som åbenbart ikke alle besidder...

TinaU.dk

0
0
Svar på denne tråd

Citat vejledning
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 10:26

Jeg håber at Lohmann-s.dk tilgiver mig at jeg citerer fra deres hjemmeside og det er tilladt ift. moderationen herinde

Sadlens sæde str:
Vi anbefaler en størrelse 16" til piger med buksestr 34 og mindre ( op til ca. 55 kg rytter), og en 17" til buksestr 36-42 (55 til 75 kg) og 18" til bukse str. 44 eller mere (mere end 75 kg rytter)
Ligger du vægt mæssigt sidst i en str. vil det være en god ide med en ½" større - fx. vejer du 53 kg vil vi anbefale en 16½"

Vi gør opmærksomme på at meget dybtsædede sadler bør købes ½-1" større end normalt, da sædet virker mindre pga det dybe sæde og den høje bagsvitsel - dvs at vejer du 53 kg skal du ca. have en 17" sadel.

KatrineH

- salg af bomløse sadler
Omhyggelig rådgivning !
0
0
Svar på denne tråd

Line Dahl Krabsen
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 10:45

Og så er den pågældende sadelmager, som du hentyder til i denne debat, forhåbentlig ikke af den hykleriske type!? Han/hun meddeler vel de ryttere hvad det reelle problem er?!

Eller bliver der bare langet sadler og penge over disken, uden hensyntagen til hestene?

Mvh. LoneR

0
0
Svar på denne tråd

for tyk til hesten
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 11:10

Det tror jeg skam hun gør, hun er en ret så bestemt dame ;-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 16:25

Må vi få navnet på pågældende sadelmager.Hvis det er den samme som jeg har haft ude,så må jeg jo kunne være ganske rolig og sikker på at jeg ,min hest og min sadel passer godt sammen og ride videre på min hest.

Nu ved jeg jo ikke om det er den samme,men uanset hvad føler jeg mig da ret sikker på at sadelmageren jeg havde ude,også ville have givet et ærligt svar,da jeg spurgte.

Dorte.

Kun den der ikke kender æslets sjæl,ville kalde det stædigt og dum

www.123hjemmeside.dk/aesellyst

0
0
Svar på denne tråd

HVORFOR???
Forfatter: 
Dato:  15-09-2009 17:37

Skal hesten bøde for at nogle mennesker er så fede de ikke burde ride? Derfor køber de en lille hest, så deres store krop ikke skal mase for meget for at komme i sadlen. Det er da uden alt respekt for dyret... så er jeg da rimelig ligeglad med at det synd for det tykke menneske. Lad da ikke dyret knække sammen også. Køb en stor hest eller tag en cykel istedet.

Jack Russelterrier til avlstjeneste

Stambogsført i DJRTK.

0
0
Svar på denne tråd

hmmm.......
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 08:12

Hvad er det for et sprog at tale til andre mennesker i!

Overvægtig = mejetærsker ???????

JOO, JEG HAR LÆST ALLE INDLÆG! og er DYBT forbløffet over, tonen der bliver debateret i!

Dette har INTET med at gøre om jeg er enig eller uenig i indholdet, men måden det er skrevet på!

Natasja ♥Lofty♥ og miki :

I ser knald godt ud på jeres heste !!!

Må hellere lige sende MIT eks ud til løverne så de ka blive lidt mere forarget!

Fakta :

Hest 155 cm, ca 500 kg, Dv-blanding

MIG : 82 kg

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

Paradiset er, hvor mine heste vrinsker mig imøde hver morgen!

0
0
Svar på denne tråd

Forresten
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 08:30

Xoco ♣Marlee♣

"ALDRIG om nogen på over 80 kg skulle op på hende - medmindre det var fordi fx min søster i 5 minutter skulle prøve at skridte lidt eller så."

ØHHHH... nu kender jeg jo INTET til din søsters vægt...

Men din argumentasion holder IKKE vand !

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

0
0
Svar på denne tråd

SusKn...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 09:33

Den hest du rider minder mig rigtig meget om en rideskolehest jeg red for en million årtilbage. Den var godt nok pony men farven og typen er helt og aldeles den samme og bestemt ikke en man møder hver dag.

Jack Russelterrier til avlstjeneste

Stambogsført i DJRTK.

0
0
Svar på denne tråd

hehe.......
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 10:05

Lotte : Nej, hun er en robust dame .... Ligesom ejeren ...hehe...

Og det er så min pointe, hest og rytter skal passe sammen BÅDE i højde og drøjde :)

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 10:06

Der er én - én eneste person der bruger ordet majetærsker.

Så hold os andre ude af det ord. - Tak

Jeg synes stadig, at de som tager hensynet til hesten, holder en hel ok tone og at det stadig er den bedste debat, der har været om emnet.

Hvis I ikke selv drager jeres vægt ind i debatter, er der jo ingen af os andre, der ved hvad I vejer. Synes I eksponerer jer selv.

Jeg tager stadig hatten af, (hatten af smiley mangler) for de som tager hensynet til deres hest og gør noget ved det, på den ene eller anden måde.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

0
0
Svar på denne tråd

gsdfgs
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 10:22

pony-mor: Jep. gør jeg også det er bare en pers. for meget!

Bedste debat... jow.. måske... syns dog ik det er helt fair overfor Prety fancy ect, de meget personlige angreb der er kommet!

Hvad folk vil byde deres EGEN hest vil jeg ik blande mig i overhovedet!

JEG har valgt en ROBUST hest fordi JEG ALDRIG bl'i et lille nips! Og har INGEN problemer overhovet med at ride den HVER dag...

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

0
0
Svar på denne tråd

123454
Forfatter: 
Dato:  16-09-2009 21:26

Nu er det selv snart fem år siden jeg har siddet på en hesteryg, med tiden er jeg desværre blevet lidt mere stiv i det og nok en 10 kg tungere. Har haft et arbejde hvor jeg går og står hele tiden... og derefter er kommet hjem og klasket sammen på sengen. Er selv meget robust og stærk, men lige for tiden ikke særlig smidig.

Selv hvis der kom een med en stor robust hest, ville jeg ikke op på den - men det er ikke på grund af vægten som sniger sig lige over 100. Næh det er fordi jeg ikke har fået trænet min muskulatur til at kunne sidde ordentligt på den, så hvert ekstra kg ville ødelægge min balance endnu mere end den er og gøre livet surt for den stakkels hest.

Så yup, træning for mit vedkommende er sat igang, og når jeg selv føler mig klar og fit skal jeg op på hesten igen

Dermed altså sagt, at hvis hesten kan tåle det, synes jeg det er bedre med en større rytter der sidder ordentligt, end en normalvægtig der bumper den i ryggen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider