|
|
| Gøende meget små hunde, hvad gør man? |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
09-09-2009 21:09 |
|
Min datter har 2 meget små hunde, som mener, de skal gø af alt det som kommer forbi - og alle dem, som blot tænker på at gå forbi  Hvad gør man, for at få lidt ro på dem... Problemet er, når de er alene... persiennerne er trukket helt ned, for er de oppe, så de kan se ud, er det helt vanvittig galt, men med nedrullede persienner, så kan de i det mindste ikke se dem, som slet ikke larmer, men blot lister forbi... Findes der nogen mirakelkur? Eller hvad pokker gør man med 2 helt små, som absolut opdrages til ro, når der er nogen hjemme... De er ½ år og 2 år...... Har du en ide, så vil vi blive rigtig glad....
Hilsen Vibeke
R.I.P. Freykur, 8 År R.I.P. Line Vaps, 10 år
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Drøn irriterende |
JLH ♥Wannamus♥ |
09-09-2009 21:42 |
|
med sådan nogle hunde; og hvorfor er det altid de små racer der står der og bjæffer  Jeg har desværre ikke nogle løsningsfoslag der vil falde i god jord.
Mvh Janni
Ædelt og udtryksfuldt DV hingsteføl til salg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja...... |
Vibs 1 |
09-09-2009 21:45 |
|
Det er meget typisk, sådan nogle møg hunde 1½ kg, og så er de helt hundrede på, at de er rotweilere, med 2½ m. ml øjnene  Ideen med slagtning, den duer ikke 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er ikke |
JLH ♥Wannamus♥ |
09-09-2009 21:46 |
|
sådan at narre 
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kan det |
|
|
være at de ikke er helt trygge ved at være alene generelt og skal et par skridt tilbage på "alene hjemme træning skalaen"? Den ene er jo ikke så gammel og kan snildt piske stemningen lidt op;-) Eller er de bare så små at verden er farlig. Mon det er prøvet med et rum der er helt skærmet fra vejen/forbipasserende, fx et bryggers ud mod en baghave eller sådan? (jeg aner jo ikke hvordan de bor og om det er muligt) Så er der jo klassikeren; en adfærds terapeut, der kan komme ud og se hundene med friske øjne. Ellers er det vel muligt at slå en bette knude på tungen af dem:p Eller sætte en Lassiefilm på DVDen.... Æhæm og så er jeg vist ved at udgå for begavede forslag:-)
Venlig hilsen Sarah.
Det er menneskeligt at føle.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sakra .... |
Vibs 1 |
09-09-2009 21:57 |
|
Ha ha, om ikke andet, så har du da ideer 
Man kan ikke lukke dem i et rum uden vinduer, men persiennerne er helt nede, så de kan IKKE se ud....
Den lille skal kastreres i morgen, tænkte på om man ikke kunne klippe stemmebåndet 
Men det er klart ham den lille, som er igangsætter... men godt nok svært...
De har transportkasser, det var en mulighed, men puha, møgkræ  Der er noget med, at der findes noget man kan sætte i kontakten, altså stik kontakten, det skulle kunne... .bla bla, ja hvad kan det?
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hundene |
Louise *SpeeDyret* |
09-09-2009 22:15 |
|
JLH ♥Wannamus♥ - du skriver "og hvorfor er det altid de små racer der står der og bjæffer". Det er det sandelig heller ikke altid - vores genbo har en stor græsk hund der gør hele dagen når de ikke er hjemme. De ved det godt, men der bliver ikke gjort noget ved det.  Min lille terrier er derimod opdraget til kun at gø når det ringer på døren eller når han får besked på det; netop fordi jeg ikke gider en "hidsig bjæffende tæppetisser" som alle hader - min tidligere nabo opdagede først hunden efter et halvt års tid og vi boede endda i stueetagen hvor alle gik forbi når de skulle videre op i opgangen. Dejligt!!!  Så det er til tider lidt omvendt mht stor/lille.  Vibs 1 - aner ikke hvad du skal stille op med dem, men håber da I finder på noget. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gøvuffere |
|
|
Ja sådan to styks har vi også, - den sidste gider kun deltage hvis der VIRKELIG er grund til det, eller han kan høre vi parkere bilen, så går han i gang. Og det er DRØNtræls at høre på, og endnu værre når man ved de står og gør når man ikke er hjemme. Nogle hunde falder til ro hvis der fx er radio eller anden musik kørende, ligeså stille i baggrunden. Nogle har det bedre med at være i deres bur/transportkasse. Andre kan have god brug af DAP, det er det der duft-værk du er inde på. Larmer de også når datteren er hjemme? Så er det med at træne, - så snart de gør skal de distraheres og roses når de kommer og laver noget andet. Ellers kan nogle hunde også ha' godt af at ha' noget at lave mens de er alene hjemme, fx en legebold med lidt guf i, et godt kødben etc. Vores fik noget, er vist noget pandehud-agtigt, sådan et "kødben", ørj det er guf og det holder bare LÆNGE!  Er god beskæftigelse når hundene skal være alene hjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg så.. |
|
|
i et afsnit af det er mig eller hunden at viktoria brugte et ordenlig båthorn hver gang hunden gø ede eller sprang op af gæster i døren det hjalp
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups ups |
|
|
Man tømmer en spand vand på dem og råber NEEJ når de gør det. Det hjalp prompte på min venindes skrigballon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise - du har |
JLH ♥Wannamus♥ |
09-09-2009 22:26 |
|
ret - store hunde kan også gø, meeeen jeg synes der er en tendens til at de små er de værste  Båthorn fint nok, men håber ikke Vibs 1´s datter bor i etage ejendom for så var jeg blevet vanvittig både over bjæffen og så også båthorn... 
Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm.... |
Vibs 1 |
09-09-2009 22:32 |
|
De kan godt give lyd også gø, når datteren er hjemme, men slet ikke på det niveau.... Hun stopper dem straks, det kan gøres ved at sige NEJ, eller at rømme sig sådan lidt bestemt, så er der ro..... Kassen har vi tænkt på, måske det må prøves.. Den med radioen, den prøver vi lige, det vil være fint.. men godt nok træls, jeg bor 30 km væk, og må ud og checke, når hun er i skole.. Møgkræ  De har rigtig meget legetøj, bideting, ben og andet, så det er ikke kedsomhed.... Snakker lige med fru doktor dyr i morgen, om den der duft dims.... måske en ide til at få lidt midlertidig ro, så de måske kan lærer en anden måde.. Men - når nu de står og gøer, jeg står udenfor, hvad pokker gør man så. Render jeg ind og skælder ud, så tror de bare, at de skal have skæld ud når der kommer en ind... Møg kræ 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Båt.... |
Vibs 1 |
09-09-2009 22:33 |
|
Så får hun en klage over, at det står et fjols med et båthorn 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det du kan sætte i stikkontakten hedder DAP. Fåes også som spray, men vil klart anbefale dem til kontakten da de så får en konstant "dosis". Men jeg ville bestemt starte med noget adfærdstræning. Hvergang der siges vov siger du NEJ, og i samme sekund der er ro, roser du og giver en godbid. Det kan tage dage - uger måske, men det kan lade sig gøre. Held og lykke med det //Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Okay.... |
Vibs 1 |
09-09-2009 22:55 |
|
Det går vi straks i gang med.... mange tak for alle indput 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vov vov |
|
|
tja her i huset er vi igang med at træne der gøen, de er rigtig slemme, når vi kommer hjem, og ja vi går ikke ind, før de holder k*ft og da især gravmanden er en smule fatsvag,så kan man stå derude længe, men det er bestemt blevet bedre. Til gengæld har vi en godbid til dem, når vi kommer ind, sååååååå mon ikke lykkes
Kom Nanna lige forbi og sagde
R.I.P Sejr, Brian & Ruben - Håber I hygger jer sammmen i hestehimlen mine søde drenge 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Når de små hunde gør - så tror jeg faktisk ikke det har noget at gøre med verden er stor. Pomeranieren er feks avlet som vagthund - og man må sige, det er gjort godt!!! Hvis et græsstrå vender forkert, bliver det opdaget. Lykke og held med de små nuttede kræ Håber i finder en løsning!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halsbånd |
|
|
man kan købe halsbånd, der når hunden gør, afgiver en yderst ubehagelig lyd, så hunden bliver forskrækket og holde mund, det må jo være det samme som hendes båthorn hehe. Prøv og søg på google, de er vist temmelig dyre, men effektive... har dog aldrig prøvet dem, da min hund nægter at gø.. ikke engang når fremmede banker på, og slåsser vi for sjov, ja så bider han mig haha, han er ikke for klog.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kongelig |
|
|
Kan du ikke gøre ligesom i kongehuset, hver gang de små kræ gør så sprøjter der et eller andet op fra halsbåndet, mener det er noget citronduft 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke let med små hunde. |
|
|
Jeg ville købe 2 strips og sætte rundt om snuden på dem, så de kan holde kaje. De kan så afmonteres 2x i døgnet så de kan få mad og vand .... Held og lykke med projektet.... (LÆS IRONIEN) 
DELTAGER HN-TRÆF 2009
Hvor verdens behov og dine talenter mødes, der findes dit kald!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha..... |
Vibs 1 |
10-09-2009 12:09 |
|
Ha ha, den med stripsen, den var go, så kan de drikke ml. 7.05-7.07 og igen fra 18.09-18.11  Med denne besked: Pomeranieren er feks avlet som vagthund - ja så har jeg da fundet ud af, hvorfor min lille Chili har et så aldeles veludviklet vuforgan  Talte i dag med dyrlægen - kørte jo ham gø stativet til doktor dyr, for at få ham lavet til tante vi talte om den der dims til stikkontakten, der var så også et halsbånd, a'la loppehalsbånd, men med det samme duft værk, som den i stikkontakten, det halsbånd havde de god erfaring med fra kunder, som vendte tilbage... Tror vi prøver det halsbånd, samt sætter ekstra ind overfor gøen, bla den med, IKKE at låse sig ind, mens de gøer, det har vi ikke lige tænkt på....
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hahaha |
|
|
Jeg elsker jeres forslag! Især den med vandspanden og stripsen om næsen jeg kan heller ikke klare når hundene gør hos os. Vi har så 7 labradors, og når de går igang ude i hundegården kl. 03 om natten, så er det svært at råbe dem op heldigvis bor mine forældre på landet, så vi kan skrige af dem alt det vi vil, uden at nogen kan høre os og anmelder os for chikane. Men jeg vil også sige, at når det har været rigtig slemt, har vi med held gået ned og hældt en spand vand i hovedet på dem. Så holder de sgu mund. Men det virker jo ikke på længere sigt, når de er alene hjemme... Måske man skulle hænge et skilt op ude ved vejen: Hvis hundene gør, så hæld denne spand vand på dem ---> 
- sagde Cecilie
The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Nu kan jeg se der er en der har anbefalet antibell halsbåndet, men det er for tung til de små hunde, dog kan man bruge det hvis man vil holde styr på dem, for får de det om halsen, så tvivler jeg på de kan flytte sig. Kan man ikke pille batterierne ud af dem? Eller overføre lidt af det til mine vovser, de siger intet.
2 søde killinger bortgives de er renlige og har fået ormekur. Kan afhentes i 9362 Gandrup Gratis part til tosset krikke søges. Han er sort og kan ses på min profil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ha ha..... |
Vibs 1 |
10-09-2009 23:16 |
|
Den var go med det halsbånd, så kan hunden slet ikke løfte hovedet for at gø  De får 2 på hver  Har prøvet at skifte durasell med Bilkas billigste, men det hjalp ej heller 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Irene Jarnved |
xtiny |
10-09-2009 23:37 |
|
Viste faktisk i den danske udgave af programmet, hvordan man får de små hunde til at tie. Med godbidder! Så det er muligt. Man skal aflede hunden, få den til at sidde. Det kræver træning og vilje. Jeg ville tro, nedrullede persienner ville gøre hundene mere utrygge.
Mvh xtiny
Killinger søger nye hjem. Send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| llalalla |
|
|
vores nabo har 2 små hunde af en slags, der konstant gøede når vi gik forbi selv og med hunde. Men det stoppede de hurtigt med da de stod ansigt til ansigt med vores "store, farlige" dobberman, ikke at der skete noget, "misser" som vi kalder vores hund, knurrede lidt os så lagde de 2 små sig ellers ned, og siden har der ikke været noget  "Dyyyygtig Misser" Lige et billede af misser, som er så stor og farlig  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Simone |
|
|
så kom lige forbi mine to gravsnuder - han hunden specielt trænger vist til lidt opdragelse i ikke at gø !! Han er en genbrugshund på 1½ år og gør af alt og alle der bare så meget som overvejer at gå forbi os, eller noget som han troede han så eller hørte  Jeg ville rigtig gerne lære ham ikke at gø - for tæven har lært det, men hende har jeg så også haft fra hvalp af. Pt træner vi ved at sige NEJ og så døøøøgtig når han holder kaje (hvis jeg kan nå at sige det imellem *SS*) måske jeg skulle prøve med både stripsen og vandspanden  så håber jeg bare jeg kan nå at ramme når han blæser forbi i fulde firspring langs hegnet i gøende tilstand.
VH Heidi
Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg, men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.
Søger part til min hest 2 gange ugentlig i Randers. Opstaldet på ridecenter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi Sørensen |
|
|
Du er velkommen til at låne "Misser" i en uges tid  Hvis altså ikke hun har spist de små inden for få dage , men så kan man sige så er problemet løst, *GG*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slut-signal |
|
|
Går ikke ud fra de er klikker-trænede? Klikkeren gør det meget nemmere at præcisere den adfærd man gerne vil have.. Til at starte med skal de lige lære at klik er = godbid, så der er det at klikke og give godbidder de første gange.. Læs evt. mere om det på nettet.. Prøv at få lært dem et slutsignal, lær dem at tak, stop, slut, stille eller hvad i nu synes er passende betyder ti stille. I starten afleder i deres opmærksomhed på en eller anden måde når de gør, når de så stopper er det = klik og efterfølgende godbid (klik skal altid være = godbid), når de så er ved at have luret at det giver godt at tie stille kan i sætte signal på.. Altid er det vigtigt at i er rolige og får dem overbevist om at hvad der er udenfor ikke er farligt.. Efterhånden som de lærer at i har styr på det og ikke mener der er noget at være bange for vil de også være mere trygge når de er alene og gø mindre der. Godbidder, ros og rolig adfærd fra mennesker giver ikke hvert fald altid bedre end skæld ud og ophidsede mennesker Ikke at jeg siger i er det ene eller det andet, men man kan godt blive noget træt af at høre på al den bjæffen, det ved jeg da fra mig selv Har selv to dejlige vapser der synes at det meste der kommer forbi skal have en tur men vi øver og bliver hele tiden bedre  Det kan selvfølgelig også være at videoovervågning og et båt ved bjæffen når de er alene virker bedre, men hvis de er utrygge og bliver båttet af vil de jo sandsynligvis blive endnu mere utrygge.. Men i kan jo kigge på om der er noget brugbart i det 
Gizmos Marsvineopdræt - www.t44.dk Opdræt af kæledyr og skinnyer. Vinterhvide dværghamsterunger til salg!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bliver de |
Bente 3 |
12-09-2009 08:48 |
|
motioneret meget, de der to stks kattekillinger?? Hvis de har brugt deres energi når de skal være alene hjemme, lægger det måske en dæmper på dem. Sammen med de andre gode træningsmuligheder, såsom ikke at gå ind før de klapper kaje 
Bente 
Cheval, Lavetto og Sofus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Pil batterierne ud og lad være med at genoplade dem.  Jeg aner det ikke, men man vælger nok en anden hunderace næste gang.
Hilsen fra Pony-mor.
Livet er for kort til - Ikke at vælge sine kampe med omhu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| eeeeeeeeeeee |
|
|
HAr selv en chihuahua der gøer helt ufatteligt meget. Han kan gø af fjernsynet og af folk der går forbi på HANS fortov og HANS have. Så blir han gal den lille. Han gøer af de andre hunde og hvis bamsen drille så gøer han. ALdrig og jeg ville bruge et båt horn til min hund. Den er allerede blevet bange da Danmark spillede sidste weekend forde min bror kom til at råbe højt da danmark scoret. Han var jo glad. Og vand . Nej, absolut heller iik. Den skal iik blive bange for vand .
Min mening ! Lev med den , eller lad være ! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehehe ... |
|
|
Der er sgu mange gode forslag ... Den med at lade være med at låse sin ind når de gøer, den er god! Og ellers så må din datter træne og træne og træne med dem... De små krapyler er tit meget gøende - men det kan jo være det hjælper , nu hvor lillebror er blevet tante... - kan man ikke få en lydtæt mundkurv!? 
Maja med den smukkeste ismule Valle
Mor til de dejligste drenge Emil 091103 Oscar 011207
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Små gøende hunde |
|
|
Man afliver dem eller beder datteren flytte hjemmefra med sine hunde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan det være |
|
|
at hundene mangler mentalt stimulering. Måske i form af søgeøvelser, selvstændighedstræning, eller simpel lydighedstræning??
Hunde, som er understimulerede, har en øget reaktion på fremmede lyde. De får afløb for deres ophobede energi ved at gø af alt og alle...nogle går nærmest i tomgang..
Hold jer endelig fra de der "anti gø" halsbånd. Jeg har oplevet flere hunde, der er blevet overnervøse efter kort tids brug, da hundene ikke forstår hvad der sker... At gø er jo naturligt for hunden, så at straffe den i den situation, er der desværre nogle, der ikke kan håndtere, og derfor bliver sky og nervøse..
Jeg vil anbefale din datter, at smide madskålen ud, og lade hundene søge deres mad i det fri. Her er flexliner utrolig gode, hvis man bor i lejlighed, og ikke selv har en have Dernæst, skal hun bruge lidt tid på at lære hundene lydighed. Det kan være helt basalt som sit, stå, dæk, bliv og halse ( gø på kommando), det kan være ja/ nej øvelser, og så mange af de sjove som pote, rul rundt, zig zag, kravle, sid smukt, gemme snuden under poten osv.... sn lille smule dagligt giver hundene rigtig meget mentalt, og det tager altså ikke ret lang tid 
Når hundene er alene hjemme, kunne de jo sættes i et stort transportbur. Så er der mindre bevægelser / lyde til at stresse dem. Buret skal selvfølgelig være stort nok til 2, og til at de både kan stå og gå i det. Her er de store fra Harald nyborg både gode og billige. Mine egne gravhunde har 2 af dem. De sover 2 i hver, og de ELSKER, når de skal puttes.... Får de kødben fiser de hurtigt ind i deres "huler". Det er deres hygge og fristed, hvor de altid kan trække sig tilbage og få lidt ro... vores bure er meget brugte (selv broholmeren kan finde på at snuppe en "morfar" derinde..
Jeg håber I får styr på problemerne, for naboerne kan blive så skrækkeligt vrede, hvis hunde står og galper i tide og utide...og det kan man jo egentlig godt forstå, selvom man selv er hundeelsker til fingerspidserne..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså... |
|
|
første måde at ha undgået problemet på var ved at finde hvalp/hund et sted hvor de går op i temp. Næste pointering er TRÆT af skrønen om SMÅ hunde er mere støjende/aggresiv og hvad folk ellers prakker dem på Næste - Opdragelse, de skal ikke ha et "ej lille skat kan du så tie stille det må du altså virkelig ikk" De skal ha et konsekvent N-E-J-!-!-! Evt. giv dem en sjat vand i hovedet når de gør som andre nævner.. Og ellers så ER de altså ikk lavet af glas, så de kan godt tåle man lige tar dem i nakken og siger så makker nu det altså slut... Det er forfærdeligt når de først gør sig selv til gø maskiner.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså..... |
Vibs 1 |
13-09-2009 14:54 |
|
Mange tak for forslag, den med stripsen er vist stadig den bedste  Der er mange gode træningsforslag, men har svært ved at se pointen i det, når det ikke er et problem, at få dem til at holde kaje, når hun er hjemme.... Det er altså ikke problemet, når der er mennsker der, for så stopper de, blot vi rømmer os.. Men men men, der er INGEN til at rømme sig, eller råbe noget lidt grimmere når de er alene... Men- håber det hjælper med ham tanten, det er en mulighed. Jeg tager derud, når de er alene i morgen, må lige gå nogle runder og hører.. hvis det er helt galt, så kommer de i kassen dagen efter, så må vi se, om det hjælper... Møgkræ 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine forslag |
|
|
var også baseret på træning, når hun var hjemme, så hundene blev stimuleret mentalt, så de ikke var så opfarende, når de var alene  Men kan godt se, at det stod der ikke liiige noget om.. Det var altså også nemmere, hvis du var tankelæser Vips 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
EmilieBA |
13-09-2009 20:23 |
|
Nåh der var du Vibs - jeg har s*u været lidt bekymret for om du var blevet bannet eller ej - også pga din præsentation. Men godt at se dig tilbage på tasterne 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EmilieBA |
Vibs 1 |
13-09-2009 20:38 |
|
Nej nej, jeg er jo et meget pænt menneske  Jeg har været på camping weekend med manden og i morgen, begynder vi at smide køkkenet på porten, for at gøre klar til det nye, så jeg glemte alt om HN fra i fredags til i eftermiddag 
Hilsen Vibeke
Hva ska jeg skrive?
www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
EmilieBA |
13-09-2009 21:18 |
|
Det skal du jo have lov til Lyder hyggeligt  God fornøjelse med køkkenerne  Håber altså ikke din præs pludselig bliver aktuel - det ville blive frygtelig kedeligt så :)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| EmilieBA |
Vibs 1 |
13-09-2009 21:20 |
|
Tak