|
|
| Firmaers adfærd i trafikken |
|
|
Påvirker et firmas adfærd i trafikken din lyst til at handle med dem? Hvis du f.eks. ser bageren køre hasarderet finder du så f.eks. en anden bager? Jeg tænker typisk over det med håndværkere at der er nogle som jeg ikke vil bestille. Det var faktisk noget jeg kom til at tænke over efter et meget aktuelt eksempel i går. På min vej fra Jylland til Sjælland fredag eftermiddag kørte jeg jo forbi Nyborg på motorvejen. Jeg lå med 110 som man må på den strækning, og indhentede langsomt en af de der store lastbiler fra et hestetransportfirma. Jeg synes jo at de der store biler er spændende, så jeg kigger altid lidt ekstra. Men da jeg indhenter den lægger jeg ud til overhaling - det bliver dog ikke til noget da der kommer et vejarbejde med indsnævring af kørebanen og sænkning af farten til 50. Den sænkning gælder åbenbart kun personbiler, for lastbilen fortsatte med hvad jeg vurderede til uændret fart. Havde det ikke været fordi at han blæste gennem et vejarbejde havde jeg nok ikke studset. Men da jeg indhentede ham igen lå jeg bag ham et stykke. På intet tidspunkt var farten under 100 km/t! Og sidst jeg checkede så må lastbiler køre 80 km/ på motorvejen. Vil dette f.eks. være en som i ville have til at transportere jeres heste rundt i landet, eller ville være ligeglade med hvordan de kører i trafikken?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| adfærd i trafikken |
|
|
Tænkte netop det samme den anden dag, hvor jeg også mødte en hestetransport( lastbil) Den kørte også meget mere end det tilladte, så min tanke var først, at der håber jeg godtnok ikke der er heste i, og dernæst at det firma vil jeg da ikke bruge. Så jo, det påvirker mig. Der er dog forskel på om det er levende dyr, eller "døde"ting de kører med, men som udgangspunkt ville jeg undgå det pågældende firma.
Annette Det som fylder hjertet, fylder øjet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg ville |
|
|
også lade mig påvirke, når det drejer sig om dyretransport. Ser jævnligt grisetransporter komme her forbi, og det undre mig ikke man tit hører at disse transporter vælter. Det tempo de kører med rundt i sving og rundkørsler - ja det kan kun gå galt. Så ja - havde jeg set et bestemt firma køre vildt, blev det valgt fra. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja og jeg handler efter det |
|
|
Jeg lader mig påvirke af alle firmaers kørsel, men jeg er også HYSTERISK med at folk skal køre ordentligt i trafikken og IKKE mindst at vi skal tage hensyn til hinanden i trafikken. Så når deres chauffører ikke gør det, så husker jeg det og undgår disse firmaer. Det GROVESTE jeg nogen sinde har været ude for var jeg kom ned fra afkørsel ud på en motorvej. Jeg var helt nede, hvor jeg kører ind på motorveje (fletteregel - hvor jeg var længst) - så kommer der en lastbil og BLÆSER forbi mig så jeg må flå min bil ud i nødsporet. Jeg nåede at få tlf. på lastbilen og ringede til firmaet for at brokke mig. Jeg blev bare SVINET til i telefonen - og ikke nok med det, efter jeg var kørt videre og kommet et stykke og kørte af på en tank, fulgte lastbilen efter mig (firmaet havde ringet til lastbilen), chaufføren går hen til min bil og siger et eller til mig jeg ikek hørte ordentlig fordi jeg ringede på min mobil (men det var ikke undskyld) - jeg ved ikke om de troede jeg blev bange eller hvad. Men EKSTREM grov og grænesoverskridende handling. Prøv lige at forestil jer hvad jeg mener om dette transportfirma.
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bbbbbb |
| Forfatter:  |
bjarne1525 |
| Dato:  |
05-09-2009 10:31 |
|
jeg har haft samme tanke med pizzaudbringere - men listen blev hurtigt brugt op og man vil vel stadigt engang imellem have en pizza
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God kørsel, godt arbejde |
|
|
På en af de lokale varevogne så jeg en sticker: God kørsel, godt arbejde. Og hvis jeg finder ud af, hvor man får den sticker, ryger den på min bil også. Jeg påvirkes i meget høj grad af firmaers kørsel, og lige præcis den med hestetransporten har jeg også oplevet. En af de store lastbiler lå helt oppe i bagruden af mig på motorvejen. Hvis jeg var blevet nødt til at bremse, kan man kun forestille sig, hvordan hestene ville have haft det omme bagi. Jeg husker ikke, hvor hurtigt jeg kørte, men det var i hvert fald en del hurtigere, end han måtte! Selvom jeg absolut sætter farten ned, når jeg har en lastbil liggende halvvejs oppe på taget. Det er mig, der bliver slået ihjel, hvis hans bremselængde er for kort.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kan lastbiler |
|
|
ikke køre mere end 92 km i timen, men mange personbiler har en fejlvisning. Så regn blot med den ikke har kørt over 92.
Lastbiler får hvert år til syn chekket deres spedometer og har derfor ikke den fejlvisning som personbiler har.
I vores personbil skal jeg op på 118 for at køre de lovlige 110 osv.
Om en hestetranporter eller anden erhvervslastbil køre de 90 i stedet for de lovlige 80, er ikke det som får mig til at vælge vedkommende fra.
Fløset kørsel vil der i mod få mig til at vælge fra, så er det vejarb. hvor der rent faktisk er folk som arbejder, så forarges jeg, de skal nemlig have ordenlige og trygge vilkår, men er det blot skiltene som står der og ingen arbejere, så ok fint med mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes der er forskel.... |
|
|
... på om vi her snakker et transportfirma af ting/hest osv eller om det er en tømrer/vvs'er eller andet. Hvis vi snakker hestetransport eller flyttefirma, som netop skal håndtere mine egendele på vejen, så ville jeg hæfte mig ved det. For naturligvis ville jeg sikre at mine ting/heste blev transporteret forsvarligt. Men jeg ville ikke bide mærke i en tømrerbil eller en vvs'er eller andet. Deres kørsel har jo intet at gøre med den ydelse de leverer på deres arbejdsplads. Det ville være det samme som at nogle af mine forældre ikke ville lade mig passe deres børn, fordi de vidste at jeg tit kører for hurtigt. Det er for mig at se to vidt forskellige ting, som man ikke altid skal blande sammen. Et er hvad man gør i din fritid og et er en professionelle liv.
Venlig hilsen -miki- hende der med hjemmesiden om krybbebidning og vævning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den kørte 100 |
|
|
Den kørte 100, eller skal der være et helt tilfældigt sammentræf, hvor mit speedometer OG min GPS har nøjagtig den samme fejlvisning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
|
|
jeg kan godt forstå du differenciere om bilen kører med ting eller dyr - men -. Du skriver "Deres kørsel har jo intet at gøre med den ydelse de leverer på deres arbejdsplads." Jo - det kan det faktisk godt gøre - når man behandler mesters bil skødesløst, så mener jeg der er en risiko for, at man OGSÅ behandler værktøj/ting/indbo hos kunder skødesløst. Det er ofte et spørgsmål om eens holdning generelt, altså om man passer på sine egne og andres ting. (Arbejder selv sammen med andre håndværkere) Derfor synes jeg, at jeg hos nogle få, har mødt en sammenhæng. .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kørsel |
Annemettems |
05-09-2009 12:44 |
|
Lige i det tilfælde som Jan nævner, vil jeg nok vælge at gå uden om det firma, hvis jeg engang skal bruge transport af hest. Synes ikke man med levende dyr i bilen, kan tillade sig at køre hasarderet, og det må det dælme være, når man vælger at køre så stærkt forbi vej arbejde!! Dyrene kan ikke selv sige fra, så vi der kører med levende dyr, må sgu være vores ansvar voksent. Vi skriver jeg fordi, det gælder lige meget om det, er grise i en transportbil, hunden i bilen eller hesten der skal til stævne. Kan dog på den anden side, også godt se hvorfor en schauffør der kører med levende dyr, ikke altid bremser ned for alting. Fik engang transporteret hest, af en mand som fortalte om hvorfor han var stoppet med at, bremse ned for undslupne dyr. Han var kommet kørende (lovlig hastighed) med 4 heste i lastbilen, da en flok løsslupne grise, kommer rendende lige ud foran ham, han valgte at bremse ned, med det resultat at, 2 ud af 4 heste i bilen, fik voldsomme skader på benene, og ikke blev rideheste igen bagefter. Det havde gjort at han, ikke bremsede ned for løse dyr, mere når han kørte med heste. Ikke fordi han synes det var fedt at, køre en hund/rådyr/etc. ned men fordi hestene i transporten var vigtigere for ham. Det valg kan jeg sådan godt forstå, og jeg vil gerne bruge ham igen, for han kørte dælme pænt og "glemte" ikke at han havde levende dyr bag i bilen. Men når det gælder andre firmaer, med "døde" ting i lasten, så gør det mig altså ikke det store om de kører 90 eller 100 km. i timen. Jeg vil hellere opleve en lastbil der kører 100 km. i timen fremfor en lastbil der tøffer afsted med 80 km. i timen, hvor man på samme tid kan se på kørestilen, at schaufføren er meget usikker.
Sagde Anne Mette Livet er en fest, når man sidder på en Fjordhest!! Tænk ikke for andre, deres hjerner skrumper, og din eksploderer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jan nu er |
|
|
det lovkrav om topfartsbegrænser i lastbiler til erhvervskørsel, men jo giver dig ellers ret GPSén har ikke fejlvisning. Men det ændre ikke min holdning, er det sikkerhedmæssigt forsvarligt kan det ikke ændre min holdning til at bruge firmaet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| søg på nettet, |
|
|
Anne Mette H: der er en hjemmeside hvor kampagne kører. prøv at google god kørsel godt arbejde - så tror jeg den kommer frem. Det handler bla. om at firmaer bør have en politik for hvordan deres ansatte køre på vejene. IKKE så meget for at 'passe på mesters bil' men for at undgå ulykker på vejene hvor mennekser bliver involveret. Det er en topgod kampagne, som vi er med i.
"All that glitter is not classical dressage" Erik Herbermann, The Dressage Formular Jeg kan hverken ride en hest til biddet eller samle den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu skal jeg ikke |
Jasper |
05-09-2009 17:12 |
|
sidde her på HN og gøre mig sk*de hellig, for jeg aner faktisk ikke hvordan rengøringskonen køre til og fra job.......men jeg ved at hun er god til at svinge støvsugeren . Jeg aner ikke hvordan mekanikeren kører til dagligt, men så længe han aflevere min bil, i bedre stand end han hentede den i.............hvordan skal jeg så kunne klage  Hvis jeg ser en køre hasaderet på vejen, så er det min pligt at melde det, og er det mekanikeren der kører sådan - ja, så må jeg jo bare håbe på, at det ikke er i min bil.
Pia
Man kan IKKE elske smerte væk!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg må indrømme... |
|
|
... at der skal noget til før jeg "dømmer et firma ude" - men NÅR det sker, så er det permanent, og jeg har ingen hæmninger med at fortælle venner og bekendte hvorfor. Rådden kørsel fra et transportfirma ville klart også få mig til at huske navnet på min mentale "sorte liste" - SPECIELT hvis det var nogen der skulle transportere dyr. Lidt i samme boldgade oplevede jeg engang ekstremt ubehøvlet behandling som jobsøger i et firma. Mit problem var IKKE at jeg ikke fik jobbet, men at de var virkeligt grove overfor mig til samtalen. Det var da jeg var 18 år og søgte elevplads og selvfølgelig fik jeg snakket en del med mine forældre om det da jeg kom hjem - hvor de var enige med mig i at selvom jeg nu havde søgt omkring 200 elevjobs (det var dengang det var rigtigt svært at få en plads) så skulle jeg sige nej hvis jeg fik dette tilbudt. Det fik jeg heldigvis ikke - men på et senere tidspunkt gav samme firma et bud på et stykke arbejde min far skulle have udført. Det var en større opgave til et 6 cifret beløb (og en opgave der nok kunne have trukket flere med sig) - og firmaet fik et hurtigt afslag med en klar begrundelse! Nemlig at de behandlede deres jobansøgere så ringe. Det var de underligt nok ret undrende over kunne reflektere SÅ negativt på dem. Men det gør det jo - det er knapå 25 år siden, og selv om jeg samlet set nåede op på 300 ansøgninger før jeg fik min elevplads (et glimrende sted i øvrigt) - så er det firma det eneste jeg husker samtalen hos. Og jeg ville ALDRIG have noget med dem at gøre igen!
£isbeth & Baloo Prejudice is a great timesaver. You can form opinions without having to get the facts.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| God kørsel, godt arbejde |
|
|
Tak, den hjemmeside vil jeg da kigge forbi! Der er efter min mening en klar sammenhæng mellem kørsel og arbejdsdisciplin. Også selvom det ikke er transportfirmaer. Det handler om ens indstilling til tingene og til andre, og om ansvarsfølelse, omhu, overblik og mange andre ting, der også tæller, hvis man ikke sidder bare rattet, men er fx håndværker. Og ærligt talt, så gider jeg ikke at skulle stå overfor en håndværker, der få dage før har været ved at køre mig af vejen, selvom han så er nok så god til at reparere min håndvask. Så hellere afskrive firmaet og finde et andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fy for pokker |
|
|
Jeg kunne ikke drømme om at benytte et firma der sætter andres liv og helbred samt materiel på spil i trafikken. Hvis de er skødesløse og uden ansvar når de kører bil, så er de de nok også rent professionelt når de skal udføre deres arbejde. Eksemplet med hestetransporten er særlig grelt synes jeg. Chaufføren respekterer ikke noget så vigtigt som en fartbegræsning ved et vejarbejde og har samtidig ansvaret for andres dyrebare heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|