Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hund der går på havevandring...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 19:09

Hej alle, smider en føler ud da jeg allerede har fået en del input i omgangskredsen men tænkte at nogle måske havde haft held med følgende situation:

Min 4½ år gamle steriliserede tæve er begyndt at gå på havevandring i nabolaget.

Hunden er meget social og tillidsfuld

Haven har altid været hegnet ind i ca. 60 cm højde og ligustahæk

Hunden har aldrig gjort andet end at blive i haven når den er ude - også selvom havelågen har stået åben

Nu, efter ca. 4 år, har hunden besluttet sig for, at naboerne er pisse interessante... Dvs. hun klemmer den royale op over hegnet og igennem hækken og går på havevandring i nabolaget.

Hun søger selskab - dvs. hun går ind i folks haver ligger sig 2-3 meter fra dem og glor på at de drikker kaffe, ordner have eller maler hus...

Naboerne er søde og kommer med hende i armene for hjem vil hun sgu ikke...

Vi går med hende morgen, efter arbejde og aften, hun er tit med hos hesten, bliver luftet hvor der er andre hunde og sover meget af tiden når hun ikke lige er ude at gå eller sniffer efter ris og tun eller lign. på græsset.

Det er ved at være pinligt - og vi har netop sat højere hegn op så hun ikke så nemt kan smutte ud men... HVAD HVIS DET IKKE VIRKER???

Vi har overvejet om hun bliver aktiveret for lidt - vi har aldrig motioneret meget med hende af samme årsag - gider ikke ha en hund der skal gås med 20 km om dagen for at krudte den af... Men der har ingen ændrig været i mængden af aktivering/alene hjemme tid eller lign fra før og efter havevandringen.

IDEER? Næste skridt er en hundepsykolog hvis hegnet ikke duer og I ikke har løsningen :)

Andis Klipper / 1½ hestes trailer udlejes i kortere perioder (Vestegnsområdet)

www.nallino.dk/Udlejning.htm

0
0
Svar på denne tråd

Jamen......
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 20:27

Jeg har da svært ved at se, at man ikke skulle kunne hegne en hund ind...

Hvis det ikke ligefrem er en blanding med noget springbuk i så bør man da med lethed kunne sætte hegn op, om ikke andet, så trådhegn, så det ikke virker FOR massivt.

Ellers er der en snor...

Jeg er en af dem, som bare overhovedet ikke gider naboens hund. Har nu fået vores naboer overbevist om det. Vi har hegnet vores gårdsplads ind, og er vores udenfor denne gårdsplads er vi altid med, jeg gider ikke de render væk...

Jeg har aldrig haft hund som rendte, men måske også fordi at jeg altid har sikret mig, så de ikke kunne komme ud....

Om hundepsykolog er noget, aner jeg ikke, jeg ville blot bruge et højere hegn, hvis det var mig.....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Hva ska jeg skrive?

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 20:31

Angelika dog, du har købt en border collie blandning -sådan en kræver meeeeget motion :)

Så det bare ud og komme i sving :D

Haha, nå nej okay - måske et højere hegn hjælper, ellers os læsser hun hende bare af hjemme hos mig nogen dage, hun er simpelthen bare så SØD..

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Sandra...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 20:42

Ja tak skal du ha - det er nok derfor hun eeeelsker naboerne - de sidder sikkert bag hækken og lokker med småkager i smug...

Aj, jeg håber virkelig at et højere hegn hjælper - 90 cm hvor hækken er virkelig tæt og 110 hvor den ikke er så tæt så håber jeg at den historie er en saga blot.

En ældre dame kom ligefrem ind og beklagede sig over at vi havde sendt løbesedler rundt om at hunden ikke var farlig og at vi igen forsøgte med nyt hegn - denne gang højere...

Hendes klage gik på at "så kom hunden jo ikke på besøg længere" - ja tak, jeg måtte lige samle mig engang... Hun brugte det meste af 20 min på at forklare hvor sød min hund var og at hun bestemt ikke havde fodret hende med kagerne til kaffen for det sagde hendes mand at hun ikke måtte (hun var 80+) så måtte jeg bare trække på smilebåndet...

Nåh men jeg mener jo også at det må være muligt at hegne haven ind - det er jo ikke et landsted... Vi har i øvrigt forsøgt at binde hende med kraftig snor men den tygger hun over - så næste forsøg må være metalkæde men jeg vil helst undgå at skulle sno hende fast om et træ i haven...

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 21:07

Aktivering af en nysgerrig/aktiv hund skal nødvendigvis ikke være lange gåture, det er meget bedre at gøre den mentalt træt.

I stedet for at give den dens tørkost i madskålen så spreder man noget at det ud over hele græsplænen, så skal den bruge tid på at finde det og mendens næsen og hjernen arbejder så får hunde stimuleret en masse sanse indtryk.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

Caroline
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 21:13

Ja og hvis man ikke vil bruge hundemad kan jeg anbefale ris og tunvand - det tager endnu mere energi :)

Min hund får meget sjældent mad i skålen - det ryger på græsplænen med mindre det står ned i stænger.

Jeg går/cykler med vilje ikke lange ture med den da jeg ikke ønsker en hund der skal ud i 1½ time flere gange om dagen... Jeg går hellere ned hvor jeg ved der er andre hunde den kan lege med

0
0
Svar på denne tråd

hegn og hegn
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 22:14

Tjaaa jeg kender så ganske udmærket problemet har fået denne skønne gravsnudehan i pleje (kuldbror til min egen tæve)

Min have er hegnet inden med "rigtig træhegn" (har ikke så stor en have) plus et tyndt grønt trådhegn over til naboen+ en relativ ung liguster. hegn + hæk er placeret ovenpå en 90 cm høj betonstøttemur

Alligevel formår hr. gravsnude at hoppe op på betonmurenog mase sig igennem/under/over dette tynde hegn - så hvor der er en vilje er der en vej *SSS*

Håber du får løst problemet for lige som Vibs er det bare ikke alle der gider have fremmede hunde i deres haver. Mig selv incl. så jeg må også igang med at lave noget mere sikring.

Tror så desværre ikke min gravsnude vil nøjes med at kigge på når der drikkes kaffe og spises småkager - han vil helt sikkert smage og jeg er heller ikke så sikker på han ikke kunne finde på at "tage en kat" eller en kanin med i købet !!!

VH Heidi

Jeg kan forstå dit indlæg forkert og så beklager jeg,

men mit svar afspejler sig i min fortolkning af dit indlæg.

Søger part til min hest 2 gange ugentlig i Randers. Opstaldet på ridcenter

0
0
Svar på denne tråd

Border collie
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 00:20

Nu skriver Sandra højere oppe, at det er en border collie blanding du har. Hunden har dermmed et instinkt om at hyrde. I det her tilfælde er det mennesker den sørger for har det godt. Hunden må have udvidet sit hyrde område, måske fordi hun keder sig lidt.

Den måde du beskriver, hvorpå hunden besøger naboer - tror jeg - er typisk for en meget inteligent hyrdehund.

Forslag til aktivering kan du sikkert finde på den danske border colliers forenings hjemmeside (hvis en sådan findes). Border collier og blandinger har brug for arbejde - helst mentalt.

Jeg var på besøg hos en, indtil da, fremmed familie i søndags - de havde den smukkeste og klogeste blanding af border og lab mm. De fortalte netop om en lignende adfærd hos deres hund - i sær når de går tur. De aktiverer deres hund med et par ture uden snor hver dag. Og går parret hver deres retning, en vil måske samle sten på stranden - den anden kigge på vegetationen - så kan man forvise sig om at denne hund hyrdede dens mennesker - selv på afstande op til 1 km. En border vil vide hvor flokken er :-)

Dine naboer er måske blevet en del af din hunds flok :-)

Mvh

MonaK

0
0
Svar på denne tråd

Super athlet!
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 10:30

90cm. er altså ikke nok til at holde en ubevogtet hund inde - måske en taskehund...

Du skal altså op i næsten 2m. højde for at holde sådan en frisk fætter inde i haven.

Har du aldrig set en hyrdehund arbejde? Den springer rask over hegnsled og andre forhindringer - bare den kan få forbenene op på kanten - skal resten af kroppen nok følge med. Du ar altså nødt til at lave et hegn så højt, at den ikke kan få forpoterne op på kanten i et spring! Ja jeg mener spring, den tager tilløb, hopper op og får fat med forbenene - og væk er den .

Det kan jo godt være, at naboerne synes det er meget hyggeligt i øjeblikket - men det kan man ikke regne med fortsætter. Hvis nu en nabo har børn i haven, og din hund "hyrder dem". Den kan godt finde på at gø - og måske snappe lidt efter dem , hvis ikke de flytter sig som den vil have det. Det er jo sådan den flytter får oa., og adfæren ligger i dens gener.

Jeg ville ikke hygge mig med en snappende hund i baghaven!

Mine svigerforældre havde en nabo, hvis hund luftede sig selv i nabolaget. Den var sød og rar derhjemme, men ikke sjov at møde i baghaven. Den kom let til at føle sig truet, når den sådan var afsted på ene hånd - uden flokken (ejerne). Den knurrede, gøede og viste tænder - ikke ret hyggeligt vel?

Naboen troede ikke på at hunden opførte sig truende over for os andre, men "problemet" løste heldigvis sig selv da de flyttede.

Ingen blev bidt, men angsten for et uheld var stor.

En anden side af sagen er jo, at din hund kan møde nogle ikke så rare mennesker, når den er på tur uden dig. Det ville godt nok være synd, hvis den fik nogle ubehagelige/grumme oplevelser på hukommelsen! Det er desværre ikke alle, der elsker dyr og behandler dem ordentligt! Så pas for alt i verden på din hund!

Mvh. Louise

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 10:37

Tror nu at Calypso da højst vil slikke dem til døde

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

man behøver
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 10:42

altså ikke gå 20 km med hunden for at aktivere den. Tror næppe det vil være nok bare at gå en tur med den.

Den slags hund ska udfordres mentalt.

Og så vil jeg give andre ret i. Hegnet bør være højere.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Sokke og Lukas, jeg savner jer

0
0
Svar på denne tråd

hmmm..............
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 12:06

har du over vejet at smide et kødben ud i haven? ikke et kedeligt knudeben. ellers måske en sæbebobel maskine der er lavet til hunde der er boblerne med inten bacon smag eller vist nok kylling smag *G* har overvejet sådan en til min hund når vi flytter.

Ma Fila Noir er tilsalg søg på hendes navn på gulgratis..
Det hedder ikke kamp/dræber hund! MEN dårlig hunde ejer!

Stolt ejer af en vel opdraget muskel hund <3

0
0
Svar på denne tråd

højere hegn
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 12:19

hvis i ikke orker mental/fysisk stimulation.

Det er HELT uholdbart at hunden besøger andre. En dag er det måske på tværs af vejen med alle de ulykker fantasien kan fostre!

Jeg gider heller ikke vores naboers hunde (som de gladeligt lader rende løs rundt, trods vi bor direkte til skoven) og jeg vil under ingen omstændigheder leve med den utryghed der er forbundet med at jeg ikke ved hvor mine hunde er. Så vi har taget konsekvensen da vi flyttede ind - og hegnede to tønder land ind. Ingen ud og ingen ind.

KH:)

Annette

2 dejlige nyistandsatte værelser udlejes incl. stort køkken/alrum og kæmpe stue. Ideelt for venindepar.

3 km til Birkerød station.

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Tak for kommentarer
Forfatter: 
Dato:  02-09-2009 15:39

Det er selvfølgelig svært når man hverken kender mig eller hunden - vi har en havelåge der er 90 cm høj - den planker hun ikke (p.t.) - hun smutter gennem hækken.

Det er netop fordi jeg har stor respekt for mine naboer og forståelse for at fremmede hunde ikke hører til i folks haver og frygten for en overkørt hund at jeg har gjort mig den ulejlighed at dele sedler ud til alle naboerne - så formaninger om at man bør holde sin hund inde er overflødige derimod ville jeg gerne høre om dem der har lykkedes at stoppe en sådan hund.

Dertil skal siges at hunden går til træning, leger dagligt med andre hunde, kan gå løs uden snor, bliver "mental"trænet (find godbidder under kopper, lydighed, hjemmeagility) får mad på plænen, får knogler fra slagteren (som hun ynder at grave ned og derefter gå på havevandring), er tit med hos hesten... Så vi taler ikke om en taskehund der bare ligger på en ophøjet puf hjemme foran fjerneren fordi ejeren ikke orker at have hund ;)

Hunden har levet i harmoni med mig, mit hus, min have og mit hegn i 3 år uden nogle problemer, jeg tror desværre at hun er blevet for "tryg" ved naboerne og som foreslået "ser dem som sin flok" Som skrevet tidligere er der ikke sket ændringer i hendes hverdag der ummidelbart kan tilskrives hendes interesse for naboerne - men måske hun har fundet ud af at hun "kan" og vælger at udnytte dette...

"Desværre" har hun kun oplevet positive ting ved at besøge naboerne, for som de siger... hun er jo så sød... hvilket gør det endnu sværere at stoppe hendes foretagende.

I første omgang forsøger jeg med hegn - indtil videre har de tiltag vi har lavet holdt hende inde, jeg håber det fortsætter...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider