|
|
| At trave på stubmarke, farligt? |
|
|
Er det kun mig som altid har lært man kun galoperer og skridter på stubmark? Noget at gøre med hvor mange ben der er i jorden af gangen, hvis der kommer et hul. Jeg har nemlig lige set flere som traver lystigt rundt på stubmarker og rider dressur.
- Med "krikkerne" Zaco&Flicka! Det er menneskeligt at fejle..
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| azsdfghjkl |
| Forfatter:  |
Piraten |
| Dato:  |
13-08-2009 21:57 |
|
Har jeg ikke hørt noget om, men der er nu ikke huller i den stubmark jeg rider på, kun nogengange nogle riller efter traktorens hjul, og dem har min part snublet over i galop og ikke trav.
PIRATEN Med part på Cocktail
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaaa............ |
inger christensen |
13-08-2009 22:02 |
|
før jeg fik ridebane, var det altid på marken der blev trænet og det var både sommer og vinter. Om det var stubmark havde ingen betydning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
Men ved ALDRIG om der er huller i en stubmark! Min bror og jeg var engang ude på en mark hvor dækslet til en kloak var gået af og min bror fat i med et ben. Han kunne sagtens have røget helt i. Man ved heller ikke om der har holdt en lastbil på marken som har haft sænket sine "støttepæle" ned i lidt blød jord.
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man skal altid passe på.. |
|
|
...man kunne jo også falde over sine egne ben:-) Faren lurer alle steder! Ja jeg kan godt finde på at trave på en stubmark, en markvej,på heden, på standen og på en skovsti. Hyg  Mvh MonaK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
AnjaPrice |
14-08-2009 00:34 |
|
Jeg har godt nok aldrig hørt at man ik må trave på en stubmark og jeg har da også travet på en sådan mere end en gang. Hvis man bar holder godt øje med hvor man rider samtidig med man holder et anstændigt tempo så ka jeg ik se et problem i at trave på en stubmark. Det eneste tidspunkt det er gået galt for mig på en stubmark var i galop. Vi havde endda taget vores forholdsregler og skridtet det stykke vi ville galopere. Der var nærmest perfekte bundforhold, så vi beslutter at det ville være ganske forsvareligt at ta en rask galop. Jeg kommer så åbenbart en smule ved siden af det spor vi har skridtet. Jeg opdager så et ca 2 m bredt område med (halv dybt) mudder alt for sent, jeg prøvede at styre uden om men der er ik noget jeg ka gøre. Ponyen træder i ned til knæende og jeg lander på maven foran den, hvor efter den slår en kolbøtte og lander på mig. Jeg er bar lykkelig for at jeg li netop den dag valgte at genoplive pony dagene og ride uden sadel. Hvis nu vi havde travet på stubmarken tvivler jeg på det ville være gået så galt. Jeg ku ha nået at styre uden om eller faktisk ha stoppet helt op hvis det var. Vil så li for go orden skyld nævne at hverken pony eller jeg kom noget alvorligt til under vores styrt. Ponyen blev noget forskrækket og jeg havde små ømme rygmuskler i en uges tid + stubmark i både trusser og BH da jeg kom hjem Ik så lækkert.
Den stolte ejer af den stolte ganger KRISTINES ATTEN'ZION
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| da jeg var yngre |
|
|
og og ture på stubmarker el græsmarker red jeg altid turen og tjekkede for huller det jeg kunne i skridt inden vi tog en tur. Man kan aldrig være sikker- og der kan sagtens være masser af huller (det ved jeg da da jeg har kørt en del med manden når han presser, skårlægger mv)...
www.nikon-pics4u.webs.com
HN jyllandstræffet er nu lukket for spise tilmeldinger!
NU med termin den 15 dec 2009 - venter sig en lille dreng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jamen SmukkeZaco: Så traver du vel heller ikke i skoven? - På markveje eller andre steder end ridebanen/huset - Der kunne jo være huller 
JO jeg har travet ude i naturen, men man kan altså godt holde øje med hvor man rider, også i trav 
- Min hoppe har kun en gang "snublet"/gledet på stubmarken, og det var fordi hun ville gå nede i hjulsporet, og jeg ville have hende til at gå mellem = damen gled og røg ned på siden... Og det var i skridt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stubmarker |
|
|
Nu er det sådan, at jeg aldrig kunne finde på at ride på andre folks stubmarker, men rider derimod gerne på vores egne, hvor jeg ved hvad der er sket og hvilke maskiner, der har været. Så der ved jeg, at der ingen huller er efter lastbiler. Hvad skulle de dog gøre på en stubmark??? Men jeg rider med glæde i alle 3 gangarter på stubmarkerne og har kun en enkelt gang i mit liv haft et uheld, og det var en unghest, der bukkede mig af..... Jeg har indtil jeg var 20 år aldrig redet på andet end stubmarker og græsmarker, da det var det eneste jeg havde derhjemme, og det kan sagtens lade sig gøre selvom man er konkurrencerytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu er det jo |
|
|
ikk så meget lastbiler der laver huller i markerne som det er traktorerne og deres påhæng. det hænder ret ofte at de kan sidde fast hvis der er en smule fedtet og føreren ikke har opdaget det, el maskinerne vejer for meget i forhold til de vejrforhold der har været som kan blødgøre jorden. Hvis en traktor med presser (evt osse vogn) sidder fast og skal trækkes op så kan det dælme lave nogle hulens spor, specielt da skidtet så skal trækkes op igen = endnu flere. Disse kan ses- men på et tidspunkt kan de ikk nødvendigvis længere grundet vejret, græs mv. Men er det på ens egen mark så ved man det jo og kan undlade at ride lige i den linie det er sket på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kørespor |
Illum |
14-08-2009 08:42 |
|
Kan være dybe.. Men hvis folk rider i den retning rækkerne er sået så er der fint udsyn i alle gangartet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| huller |
pjemm |
14-08-2009 09:15 |
|
Tja, min hest skvattede i et mosegrisehul sidste år - i galop. På en sti. Så gangarten er vist ikke nogen garanti, men der sker næppe ligeså meget med hest og rytter, hvis man skridter.  :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man lader |
lilleulv |
14-08-2009 09:28 |
|
hesten blive hjemme og kører traktor i stedet, så skulde man være tryg....  Helt ærligt: Forventer i at det skal være totalt risikofritt at ride? Det er da ikke engang trygt i et ridehus: hesten kan nemt snuble over sine egne ben.... Her rides det SAGTENS på stubmark, og jeg har da også været nede og lugtet på den, samt gjort forsøg til egen pløjing... Men det er da ikke mer risikofylt end meget andet??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjahsjhas |
Anna-S |
14-08-2009 10:02 |
|
Flicka og jeg rider på alle de steder man kan ride i naturen hvor vi bor - pt også en masse stubmarker. Det foregår i alle tempi - og tempi inden for gangarterne. Jeg tjekker aldrig stykket inden vi tager en gallop eller lign - det klarer hoppedyret selv og for det andet kan man jo hurtigt stoppe dem, hvis ellers stopsignalet er installeret korrekt. (Hun kan godt tages ned fra mellemgallop til stop på 2-4 meter - og så langt kan jeg jo alligevel se frem ) Hun er 1 gang snublet og har slået en kolbøtte - det var i slowly skridt for løse tøjler og uden sadel på en helt plan hård grusvej... Så tja - de er altså også farlige at ride på!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| den enetse |
|
|
gang jeg har haft et uheld var fordi ponyen stak af og gled da jeg drejede ham for at få ham ned i tempo.. Nu driver jeg ham istedet fremad... han skal ikke rende af med mig fordi han er overgearet, så må han rides hårdt et par under og så er han nede på jorden igen.. Normalt ville jeg kunne samle ham igen, men 4 parter + veninder har sat sine spor.. Så længe man tjekker først og som Illum skriver rider samme vej som der er sået, så har man overblik..
Mvh. Pernille og D's Denver.
Brino saks.. Må du hvile i fred stærke basse.
Følle på vej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er vist en and.... |
|
|
... men jeg har ingen anelse om det - for jeg rider ikke på stubmarker. Jeg synes det er synd for hesten. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lllllll |
Stald Dalgaard |
14-08-2009 10:35 |
|
Har heller aldrig hørt at det skulle være særligt farligt at trave på en stubmark. Jeg har ingen ridebane eller et ridehus og derfor rider jeg kun på vores græs og for tiden stubmarker, og det forgår i alle 3 gangarter. Men som mange andre skriver. Man skal altid være opmærksom på de bundforhold man rider i, uanset gangart. Hullerne, mudderet, den stroe sten eller hvad man nu kan forestille sig, skal man altid være opmærksom på. Og som Illum skriver. Det er altid en god ide at ride langs med de kørerspor der er i marken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sif...... |
|
|
- Synd for hesten???
Min gamle pruhest er da allergladest, når hun får lov at ræse ud af en stubmark alt hvad den kan trække... Yeeehaaa  Vi følger sporene, så vi ikke ender i dybe traktorspor. Og huller at snauble i, ja det er nu engang den risiko vi løber.
Jeg kører også bil, cykler langs vejen hvor der ingen cykelsti er osv... Der er så mange ting der der potentielt "farlige".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lilleulv |
|
|
risikofrit at ride- nej men er der noget galt i gerne at ville sikre sig det ikke ender med et uheld fordi man skal ha sig en ræser på en mark man reelt kunne ha undværet- el fået andet steds? Jeg mener der er vel ingen grund til selv at udsætte både hest og rytter for skæbnens valg et el andet sted. Jeg kigger mig osse over vejen før jeg går over selvom bilerne har bremser altså. Man kan da i det mindste sikre sig- det er ikke kun ens eget liv men osse hestens det går ud over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
Der kan man se, jeg er den eneste som er vokset op med det 
Men jeg tror mange af jer har misforstået mig. Jeg mener huller som kun lige én hov kan være i. Ikke noget med traktorspor, for dem tager jeg som en selvfølge at man følger  Det har noget at gøre med hvor mange ben der er i jorden af gangen i de forskellige gangarter. I skridt og gallop vil hesten have nemmere ved at hive sig op igen fra hullet, pga. det antal ben der er i jorden. I trav er der et andet antal og dermed bliver det sværere. (Nej, jeg kan ikke huske hvor mange ben der er i jorden ved hver gangart  )
Dark-Angel: Efter min mening er der stor forskel på stubmark, ridebane, markvej og skov. En stubmark er "uberørt" og ingen "kontrol" over. Jeg rider ikke på markveje, da vi ærlig talt ikke har nogle i nærheden (min hest går ikke længere i trailer). Jeg rider på vores egen grusvej som er "trykket", således der ikke er huller, som der kan være i blød jord. Der er sand på vores ridebane og min opfattelse er ikke at sand danner huller + sand er meget nemt at fordele sig sådan som hoven rammer. De få gange jeg har redet i skov har det altid været på sti og oftest i skridt eller galop. En skovsti er nærmest trykket ligesom grusvejen.
Jeg har intet imod at I andre traver på stubmarker, det var sådan set bare for at høre om jeg virkelig var den eneste - hvilket jeg var 
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan kan |
|
|
det være synd for hesten? Tequila har altid ELSKET stubmarkerne, så kan det kun gå for langsomt Og vi har aldrig haft uheld af den grund, 7-9-13 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| smukkeZaco |
|
|
den forstår jeg ikke helt, kunne forstå hvis det var galop du ikke ville ride på en stubmark, for her er det et moment hvor de kun har ét ben i jorden = større 'chance' for at det går galt, for ét ben trykker noget hårde end to og derved kan den træde dybere hvis der er hul eller blødt... I trav har hesten jo altid to ben i jorden (eller det er i hvert fald takten) Og i skridt gå det jo oftest så langsomt at man har mulighed for at opdage potentiel fare... Mht stubmarker, så rider jeg også alle tempi i alle gangarter, og oftest ude at tjekke først, dette er så også fordi jeg kender markerne og af og til selv kører traktoren 
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
'Sort' FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
Metjen: Jeg kan ikke rigtig argumentere bedre for det jeg har lært, desværre (ved godt det er latterligt når man ikke kan argumentere ordentligt) det er jo bare noget jeg er opvokset med
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synd for hesten... |
|
|
Stubbe stikker ad h.lvede til - de kan faktisk give blødende sår i koderne. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ja det gør jeg - hvis jeg altså har fået lov af ejeren !!!! Og så holder jeg mig til sprøjtesporene/hjulsporene, for der er jorden kørt sammen og hesten synker ikke 50 cm i det bløde muld. Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubbe stikker |
pjemm |
15-08-2009 08:32 |
|
Sif, jeg har faktisk ofte tænkt på, om det er derfor hestene taber hjernen og løber stærkt på stubben - fordi det stikker og gør av og de prøver at rende fra det. (ud over de krikker som bare generelt ikke kan stå for meget plads) :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gennem 100 |
Illum |
15-08-2009 09:49 |
|
År på stup, KUN korn stub, ALDRIG raps, har mine Smukke GAnger ALDRIG fået et eneste stiksår. Og ja der blev da tjekket ben og hove efter hver ridetur og med hvide hove og pels har det ikke værettil at overse. Grunden til at vi jorede, jeg gav lov. Kunne styre og stoppe på 1 sek. Det tog godt nok 1 år inden Smukke Ganger fattede at tøse tøjler og en oplidende stemme var et GO tegn...Han var sandelig ikke vant til den slagt pjat  Vi kendte jo marekerne ud og ind, så dem året rundt, viste hvor der kunne være blødt eller sten, aldrig et problem...
Illum !! . I live og med et klart syn...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmark, jatak |
|
|
Jeg har redet på stubmark HVERT år siden jeg lærte at ride, og ALDRIG har mine heste haft stiksår af stubbene! Og min hest kan stoppes for næsten løse tøjler efter en fræser, så det har bestemt ikke noget at gøre med at den stikker af, fordi det gør ondt, nu må I altså stoppe... Jeg har set en hest med store skader efter et ridt på en raps-stubmark, men det er jo også hjernedødt at ride på en mark med sådanne stubber... Det var endda min ridelærer, for mange mange år siden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkhirdhirghi |
|
|
jeg rider i alle gangarter har jeg gjordt i snart 20 år på stubmarker uden så meget som en hudafskrabning
INTET NYT ER GODT NYT........ARH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må give Illum ret... |
|
|
Har heller aldrig oplevet nogen sår på de mange forskellige heste og ponyer som jeg gennem tiderne har redet på stubmarker med, men det skyldes jo nok at jeg ALTID har holdt mig til korn-stubmarkerne og i øvrigt redet i køre/så retningen. Jeg kunne heller aldrig drømme om at ride på en stubmark hvor der har været raps eller majs, for det er hårde stubbe, som kan skade. Det med at hesten skulle løbe stærkere på en stubmark(korn) fordi det skulle gøre ondt, kan jeg ikke rigtig følge, for jeg har da ofe skridtet for lange tøjler på sådanne marker, og hestene har altid gået afslappet, ligesåvel som de har været glade for en frisk galop når jeg har samlet tøjlerne op. Men Jo, det med spor efter lastbiler, traktorer mv. er jo som oftes for enden af marken, og ellers så høster man altså normalt ikke hvis der er vådt. Men at følge så-retningen er altid en god idé, for så kommer der ingen revler i vejen. Mvh. ulla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Majsstubbe... |
|
|
... har jeg så til gengæld ingen problemer med - faktisk har vi én lige udenfor døren, som vi glad og gerne tilkører heste på om vinteren  Majsrækkerne har så stor afstand, at hestene snildt kan gå imellem dem. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stubmarker |
|
|
Stubmarkerne skal helt klart nydes mens de er der - både for hest og rytter!  Jeg tager dog mine forbehold - jeg skridter varm i nogle bestemte spor på stubmarken og kigger efter sten/huller - så er jeg sikker på at der ikke sker noget når jeg sætter i trav eller galop. Det vil være surt at redde sig en seneskade, forvridning eller hovbyld... Jeg rider sjældent på tværs af sporene, for at undgå store ujævnheder. Jeg har aldrig været ude for at mine heste har fået stiksår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|