Jah, der er mange der går og tror at man "altid" er mest sikker i en stor, tung 4x4, men det passer så ikke altid.. Et engelsk bilprogram har lavet en crashtest (kan ses på Youtube) hvor de smadrer en Land Rover Discovery (er det vist) frontalt sammen med en Renault Espace MPV, og der er da overhovedet ingen tvivl om at folkene i Renaulten havde LANGT bedre odds for at overleve end dem i LandRoveren.
Ifølge klippet er problemet at mange 4x4 biler IKKE har deformationszoner, der skal absorbere kraften fra et sammenstød, og derfor krøller kabinen mere sammen end en bil MED disse zoner.
I dag er det jo ret nemt at tjekke sikkerheden i biler via det her Euro NCAP crashtest-system, hvor biler tildeles stjerner efter hvor sikre de er at have uheld med..
Min ene bil er en Toyota Carina E fra 1993, og den føler jeg ikke er specielt sikker, altså, den HAR da deformationszoner, og er at middelstørrelse, men er fra før airbags, selestrammere osv, osv.
Den anden bil, som Rikke kører i, er en Toyota Aygo fra sidste sommer. Såvidt vides, har den fået 5 stjerner i NCAP-testen (og det er vist maximum), og har en masse airbags, både i instrumentbrættet, rattet, sæderne og siderne under taget, og den eneste ting, der ikke var i top i testen var "venligheden" overfor fodgængere man skulle ramme, da den har en rimeligt høj "snude".
Den tredje bil har jeg overhovedet ikke gjort mig tanker om, hvor sikker den er.. :S
Det er en Ford Mustang fra 1967, og dens eneste force er at den er lavet af STÅL, og ikke blikplader som i dag.. 
Mvh.