Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Orkideer - rådne rødder, hjælp!
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:23

Har lige brug for lidt hjælp til min phal. hybrid. (skal lige siges at jeg er nybegynder)

Den begyndte for kort tid siden at hænge med blomsterne der så efterfølgende faldt af. Der sidder nu to tilbage (den ene falder af snart). De grønne blade er begyndt at blive ret slatne, og to af stænglerne (hedder de det?) er visne.

Jeg har nu hevet planten op af potten og ser at mange af rødderne er rådne! Dem har jeg nu klippet af, og der er nu få tilbage, og de er ikke særligt lange. Der er også enkelte luftrødder. Planten står nu og lufttørrer. Jeg har brugt Substral orkidejord, og kan se at den har stået alt for fugtigt. Denne type jord er måske ikke god?

Kan denne orkide reddes, og i så fald hvordan? Har hørt noget om at putte den i en luftfyldt plasticpose, men kender ikke princippet. Nogen der gør?

Håber der er nogen med råd

HF student 09 :)

Med den unge trakehnerherre Luxus

0
0
Svar på denne tråd

Nu......
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:29

Nu ved jeg ikke, hvordan du vander den, men mine er abolut IKKE fugtige.....

De skal have vand 1 gang om ugen, da stiller jeg mine potter i vand, der står de nok 20-30 min, så tages potterne op af vandet, og de står uden vand til næste uge. Faktisk glemmer jeg dem ind i mellem, så der går 2 uger mellem vandet.

Jeg har kanon succes med mine orkideer, er nærmest berygtet for alle de blomster mine har.

Jeg får familiens afblomstrede, og indefor kort tid, står de i vildt blomsterflor igen, så noget må være rigtigt..

Jeg tror du har en forkert fremgangsmåde, når dine rødder kan rådne, der skal meget vand til, for at det kan ske....

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Skulle du mangle wrap, super kvalitet, 1. slet 2009, minibigballer, Nordjylland - så skriv...

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nej nok
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:30

Ikke. Det er lige så vigtig med gode sunde blade.

Smid den ud og så skal de ALDRIG stå med rødder i vand...

De kan også godt li´at komme ud af en urtepotteskjuler, så rødderne får luft, ja ikke den de købes i men den nogle kommer dem i for at skjule den klare potte.

Mine står i en mdr. hver 4-5 mdr. uden skjuler, sgu noget af en opgave med 40 stk..

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

Og man....

Nøjjj, mere end 160.000 :-)

0
0
Svar på denne tråd

for meget vand
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:33

jeg overbruser mine ca hver 14 dag, hver anden måned får de vand tilsat substral, direkte i potten og de blomster ca 8 måneder om året.

KH:)

Annette

2 dejlige nyistandsatte værelser udlejes incl. stort køkken/alrum og kæmpe stue. Ideelt for venindepar.

3 km til Birkerød station.

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Jep for meget vand
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:40

Tak for jeres svar. Er klar over at de har fået for meget vand, skriver også at de har stået for fugtigt ;)

Jeg vander også en gang ugenligt, og til tider sjældnere, hvis jeg glemmer det. Derfor stiller jeg spørgsmål vedrørende orkidejorden - hvad bruger i?

Men kan den reddes? Og i så fald er der nogen af jer der kender til metoden med plasticposen? Den skulle eftersigende fungere som et drivhus og sætte gang i udviklingen af nye rødder.

HF student 09 :)

Med den unge trakehnerherre Luxus

0
0
Svar på denne tråd

Er blade slatne
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:45

Så NEJ kan ikke reddes...

Kender ikke den metode, har råd til at købe nye...

Altså smid den ud, og brug 50 på en ny...

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

Og man....

Nøjjj, mere end 160.000 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Meget lidt, næsten intet vand
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 13:14

skal sådan en orkide have og så skal den ikke stå lige i den brændende sol, men gerne lyst sted.

Mine blomsterer igen og igen og igen, de er nærmest ikke til at styre for blomster (og jeg har bestemt ikke grønne fingre, kan faktisk slå en kaktus ihjel ).

Jeg gør ingenting - abslout ingenting. Vander hvad der svarer til et snapseglas ca hver 14 dag, ingen gødning, ingen klipning efter afblomstring osv osv. (Hvis man klipper efter afblomstring går der bare længere tid inden den blomstrer igen er min erfaring).

Men er enig med Illum, når først bladene ser kedelige og slatne ud, så er det godtnok svært at genoplive den. Men...... jeg har prøvet at sætte nogen af mine i "skammekrog" i et køligere rum - faktisk var det en fejl - jeg ville have smidt dem ud, men kom fra det. Glemte dem så i en periode og pludselig stod der to fine orkideer og blomstrede til mig. De røg straks retur i huset igen så de kunne pryde.

;o) Lillian

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider