Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvor stor rytter til Trakhener
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 21:57

Hvor stor en rytter vil i mene en 4 ½ års Trakhener på 166 kan bære? vi snakker daglig ridning, hesten er redet ca 6 måneder og har muskler som en 4 års. Hesten er typisk Trakhener,

lidt spinkel bygget.

På forhånd tak :)

...

0
0
Svar på denne tråd

Tjoooo
Forfatter: 
Dato:  08-08-2009 22:22

En bestemt vægt er nok svær at give et bud på. Jeg har set en stor, fed, gråhåret kone ride på en smal gråhåret trakhener. Og den har ikke taget skade.

Men rytterens ben bør nå ned omkring siden på hesten, men ikke helt ned til hestens forknæ. Armene skal også kunne nå tøjlerne.

Venlig hilsen

M

Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Ækelt spørgsmål.....
Forfatter: 
Dato:  09-08-2009 12:07

Vil aldrig udsætte mine dyr for kæmpe ryttere.......aldrig og ikke en eneste gang .....

0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2009 12:41

Der findes ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål. Det kommer meget anpå hestens bygning, rytteres balance og erfaring med at ride.

Jeg rider selv på en 4 års trakehnerhoppe på 160cm med fuldblodsfar, så hun er meget ædel. Jeg havde besluttet mig for ikke at ride hende før jeg var under 95kg.

Her er lidt video fra min første tur på hende og jeg vejer mellem 90-95kg.

www.youtube.com/watch?v=WVv-ITUUU9I

Så kan du selv dømme om det er for meget eller ej til hende.

Det kommer selvfølgelig også anpå om man rider 1 time eller 30 minutter, hvor stor belastning det er for hesten.

Mvh

Rikke

http://www.stutteri-bruun.dk

Til salg

hoppeplag Heartbreaker/Induc/Traumdeuter

0
0
Svar på denne tråd

Tit er den
Forfatter: 
Dato:  09-08-2009 15:27

Hesteryg, der skal bære den sadel en stor bag skal bruge for at sidde rigtig, IKKE lang nok.....

Og en forkert sadel er ødelæggende for en hesteryg...dette gider mange bare ikke tage sig af..eller måske ved de ikke den slags ???

En rytter i balance er altid bedre, end en i ubalance....

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Sadelstørrelse
Forfatter: 
Dato:  09-08-2009 15:38

Nu er jeg en lidt større model end gennemsnittet (100+) og jeg skal ride i en 18" sadel.

Min DV-hoppe, som der i øvrigt kan ses ridebilleder af på min præsentation, er 165 cm. stg., forholdsvis spinkel og meget kort i ryggen. Men hun passer fint min 18" Kieffer Lusitano sadel. Og ja, sadlen er tilpasset hesten og godkendt af sadelmageren, ligesom kiropraktoren (dyrlæge) siger, at han sjældent har set en hest med færre problemer, da han var her for et par uger siden for at følge op på genoptræningen efter en hovledsbetændelse.

Min hoppe fungerer fint for mig under rytter og går fint med min 18" sadel, så der er absolut ingen problemer her med vægten. Tror som nogen skriver, at det også i høj grad handler om balance og at rytteren kan sidde stille.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

enig ang sadel str
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 00:01

hvorfor filan købe en 16 t sadel hvis man har røv til en 18 tommer??? man opnår KUN en ting en hest med rygskader pga ens røv sidder og presser bagsvidslen ned i rygvirvlerne intet mindre en dyremishandling i mine øjne...

så det handler om tilpassede sadler numser og balance kan din hest ikke bære 18 tommer (pga længden) men din røv er tilsvarende så køb anden hest el slank dig kort og godt.

0
0
Svar på denne tråd

stor rytter
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 07:24

Jeg har redet min Trakhener med en vægt på ca. 125 kg. Hun ikke så meget som vippede med et øre af den grund.

Jeg har netop læst i det nye nummer af "magasinet hest" at man af etiske årsager mener at man belaster hesten med max 20% af dens egenvægt.

Lyder fornuftigt i mine ører!!

0
0
Svar på denne tråd

Måske hun var så "rystet"
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 07:49

I sine grundvolde, over at en af racen mennesket kunne finde på at smide 125 kg op på hendes fint sammensatte ryghvirvel ???

Så meget så, at hun IKKE kunne vippe med bare et øre

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 08:15

Hold da op 125kg på en trakehner ryg.....

Jeg har selv tabt mig ca. 25kg inden jeg ville sætte mig op på min egen og jeg skal da tabe 15 mere før jeg vil sætte den i fuld hård ridning. Indtil da handler det for mig kun om at passe på den lille hest...

Men igen - det er et spørgsmål om ens egen etik og moral - hvad vil du med god samvittighed byde din hest????

Få taget noget video eller billeder, så kan du hurtigt se om i ser harmoniske ud eller ej.

Mvh

rikke

http://www.stutteri-bruun.dk

Til salg

hoppeplag Heartbreaker/Induc/Traumdeuter

0
0
Svar på denne tråd

Størrelsen
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 09:52

Nu er der jo også forskel på om trakheneren er 160 cm . i stg. eller om den er 180 cm. i stg.

0
0
Svar på denne tråd

Å vis mig en Trakhener
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 09:58

På 180 i stang.....please...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Trakehner og rytterstr.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 10:29

Lisbeth: Undskylder på forhånd, men synes ikke din sadel er stor nok til dig, du sidder ude på bagkanten af sadlen, mere end jeg synes godt er. Men trives hest og rytter er det selvfølgelig fint nok, bare min mening....

Se eks.vis dette billede:

Det kan godt være det bare er et dårligt moment som mange undskylder sig med i dagens Danmark, men jeg ser ikke en rytter der passer til sadlen. Sorry...

MVH Tine Vejlstrup og Freya og lille bebs i maven der ankommer i marts

En del af Team Lodberg!

Lækker et plansvilla nær Nykøbing F sælges

0
0
Svar på denne tråd

UFFF den bag
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 10:38

Passer IKKE i den sadel... den lander jo bagsvindslen, IKKE sådan det skal være.

Så IKKE en stor nok sadel til den XL bag...Ligemeget i hvilket moment der blev taget et foto...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Sadel str.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 10:48

Jeg synes ikke Lisbeth ser stor ud på Figorina. Om sadlen burde være større det tør jeg ikke udtale mig om.

Jeg havde selv en skøn Trakehner vallak på omkring 172 Cm. ville ikke ha haft noget som helst imod at sætte Lisbeth derop. Ej heller på den gamle springer, som i øvrigt gik fint med hende i sadlen.

Jeg vil også sige at den målestok som siger ca 20% af hestens kropsvægt er nok ikke helt galt.

0
0
Svar på denne tråd

det kommer helt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 10:58

an på hestens bygning.

Men som udgangspunkt læner jeg mig op ad 20% 's reglen. SOM MAX !!!!

I den indlagte video, synes jeg klart at rytteren er for tung og sadlen er for lille til at rytteren kan sidde korrekt uden at skade hesten.

KH:)

Annette

2 dejlige nyistandsatte værelser udlejes incl. stort køkken/alrum og kæmpe stue. Ideelt for venindepar.

3 km til Birkerød station.

rigtige piger rider hver dag
0
0
Svar på denne tråd

størrelse på bagdelen
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 11:25

Jeg vil også gerne se et eksempel på en trakehner på 180 cm

Avlsmålet for trakehnere er en højde på 158-168 cm og det er virkeligt sjældent de kommer over 170 cm.

20% af hestens kropsvægt er en udmærket guideline, forudsat hesten er i form og har en rimelig muskelsætning.

Jeg ville f.eks. ikke pt tillade en rytter på 90 kg på min 4 årige trakehner på 520 kg, idet han pt ikke har så meget som en eneste muskel

Jeg synes Lisbeth og hendes hest er en flot ekvipage, og hesten ser ikke besværet ud, men må samtidigt give Illum ret:

Den sadel ER alt for lille til Lisbeth.

Hvis hesten ikke kan gå med en 18 tommers, må jeg derfor konstatere at Lisbeth alligevel er for stor til hesten.

Sidst men ikke mindst synes jeg generelt kvinder er ret hårde ved sig selv i spørgsmålet om hesten nu kan bære dem.

Man skal huske på at mandlige ryttere ofte vejer 80-90 kg uden at være overvægtige.

Problemet er oftest ikke selve vægten, men størrelsen på popo´en.

En guideline for sadelstørrelser i forhold til ryttere:

30-50 kg = 16 tommer

50-70 kg = 17 tommer

70-90 kg = 18 tommer

Ryttere der ligger lige på grænsen eller LIDT over kan have gavn af en ekstra 0,5 tomme.

Har man en stor bag, bør man udelukke korte heste når man kigger efter hest -man får alligevel aldrig en sadel som passer både hest og rytter..

Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere!

Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.

0
0
Svar på denne tråd

I øvrigt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 11:28

er jeg aldrig stødt på en 19 tommers sadel.

Så vidt jeg ved laves der ikke sadler i denne størrelse, men der er uden tvivl mange ryttere som burde ride i en 19 tommers.

Så er spørgsmålet bare hvor mange heste, der reelt kan gå med en 19 tommers.....

0
0
Svar på denne tråd

De laves måske ikke
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 11:47

I 19"" fordi en rytter med den str. bag IKKE burde sætte sig på en heste ryg...

Tænke tænke, ja mon ikke...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er det der gør
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 11:51

at folk mener at sadlen passer helt fint, bare måsen kan mases derned?????

Jeg syntes faktisk ikke at rytteren på det viste billede, er kæmpe stor, men sadlen er alt for lille!!

Pia

En god underviser, er en der men sans for ridning, kan formidle sin viden så eleven forstår!!

En dårlig underviser, har ingen at undervise:-D

0
0
Svar på denne tråd

Nej ikke kæmpe stor
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 11:54

Men bagen passer IKKE ned i den sadel..

Og skal den passe bageb, passer den ikke hesten...

Tilbage til det med hvorfor der ikke findes 19"" sadler ???

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Behøver ikke en 19"
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:03

Jeg syntes reglen om 20% af hestens vægt, som retningslinie for hvor stor rytteren kan være, er helt ok. Man skal så bare huske at det skal være hestens idealvægt, og ikke den vægt hesten faktisk har, pga. den også er overvægtig. For så har den bare endnu flere kilo at slæbe rundt med.

En ting jeg så slet ikke forstår, og det er angående sadler. Vi er helt enige om at hesten skal have en lang nok ryg til at bære en 17,5" - 18" sadel, hvis rytteren er tung. Samtidig skal ryggen ikke være så lang, at det bliver en svag ryg, for det er lange rygge ofte, og de kan slet ikke tåle at bære så meget.

Men hvorfor pokker skal alle ryttere i dagens danmark, som har en stor popo, absolut have en sadel med dybt sæde. Det er nemlig her filmen knækker. For i en sadel uden det dybe sæde, er pladsen flere cm. større, og man kommer ikke til at trykke på bagsvislen på samme måde, for man rammer den ikke.

Jeg forstår ikke dem der sælger sadler i dag, uanset om de er sadelmagere eller hvad de er, hvorfor ikke råde køber til en sadel hvor rumpen kan være i.

Hvis man vil have en sadel med dybt sæde, så må man vente til man har en størrelse der gør at man kan sidde i den, uden at sidde på bagsvislen.

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Jamen så er mine
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:05

Tanker om at hvis man behøvede en 19"" så er man for stor til at sidde på en hesteryg...Tak ;-)

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

something else
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:14

en shire kunne vel i pricippet bære 100+ rytter og større sadel tommer??? tænker mere hvis man absolut som stor rytter vil ride?????

0
0
Svar på denne tråd

SH....................
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:15

Godt bud, men nu vil de fleste jo gerne ride på små spinkle trakehner

Pia

En god underviser, er en der men sans for ridning, kan formidle sin viden så eleven forstår!!

En dårlig underviser, har ingen at undervise:-D

0
0
Svar på denne tråd

Ja stakkels
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:20

Den race...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

ehmmm jo men
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:35

det er faktisk tilladt at tænke lidt ud over sin egen næsetip(skulle man da mene?? ) og sige "jeg vejer 100 et el andet MIN fejl ergo må jeg ride heste der kan bære det el slanke mig ret og slet" vi er nogen der har taget den hårde vej og gået på skrump for at ride de dyr vi nu engang har invisteret i, dyret kan ikke sige fra før det står med skader det er VORES ansvar at sikre de IKKE når så langt.

det har nada at gøre med jeg er anti 100 + mennesker el 50 minus men noget at gøre med man skal kende sine begrænsninger og bruge sin sunde fornuft.

0
0
Svar på denne tråd

Tænke ud over
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:39

Egen tud....ha det gør mange ALDRIG, når det drejer sig om hvad DE VIL....

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Illum....
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 12:58

Jeg fik tilbudt en trakhener på 180 cm. i stg, da jeg sidst søgte hest, men ved et hurtigt kig på MP så var der da en på 177 cm. i stg, så vi nærmer os:

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/238531/2/

0
0
Svar på denne tråd

tunge ryttere
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:00

Jeg ville aldrig ha nogen der vejede mere end ca 75 kg op på min hest, en dv på 165 ca, alm af bygning.

en hesteryg er nu engang ikke stærkere end den er, og faktisk slet ikk beregnet til at bære noget, så selvom der trasker heste rundt med 100+ ryttere på, uden de er knækket sammen, synes jeg stadig det er synd.

tunge ryttere (over 70-80 kg ca) hører ikke til på ryggen af en hest. det er bare min mening..

Mvh Sandra

med mulen

<3 Midnights Medina <3

0
0
Svar på denne tråd

Vis mig en på
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:01

180 ikke, tæt på men på 180 og lad os så være enige om at de IKKE er helt almindelige...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Sandra ,,,
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:12

så burde der faktsik ikke være nogle mænd der red hvis 75 er grænsen ?

Og jeg har en rytter veninde der er 185, og hun er raderlig mager hvis hun er under 70 ..... men det er lige meget at højde skal passe til drøjte eller hva ??

Siger ikke at vi skal vold ride vores heste. MEN vi skal sq da heller ikke pakke dem ind i vat.

Jannie

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

Sadelstr.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:14

Tja, det må være momentet....

Min hest er meget følsom, og er der en sadel, der ikke passer så står hun på bagbenene. F.eks. vil hun ikke gå med Windsor sadler af nogen art..... Men sadlen her har hun fra dag 1 gået rigtig fint med.

Billedet I har lagt ind er taget ganske få dage efter, at jeg købte sadlen brugt her på HN og sadelmageren havde endnu ikke tilpasset den.

Sadelmageren har set mig ride i sadlen og set hesten gå under rytter, og der var ingen bemærkninger. På mit spørgsmål om sædet var stort nok, sagde hun, at så længe der var en håndsbredde fra min bagdel og op til bagsvidslen, så var det fint. Og det er der lige præcis når jeg sidder i den.

Sadlen er i øvrigt blevet tilpasset 3 gange siden sidste sommer, fordi hesten har ændret sig.

På billedet har hesten ikke været redet mere end 2-3 måneder, og jeg rider letridning, så det er måske en kombination af det og så at vinklen billedet er taget fra er en smule skråt.

Hesten har lige haft en hovledsbetændelse og haft boksro. I den forbindelse har jeg 2 gange haft kiropraktor til hende. Og hans udtalelse er, at udover spændingerne i skulderen fra skaden, så har han sjældent set en hest, der var så fin. Og det ville den vel ikke være, hvis sadlen ikke passede eller vægten i sadlen var forkert/for stor???

Og forresten så kan jeg tilføje at i hvert fald Passier laver sadler op til 19":

http://www.passier.com/

0
0
Svar på denne tråd

Ja, hvad er
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:17

det med at mange tiltrækkes af modsætninger??

Det være sig både heste og mænd...

Oven i alle de andre grunde til at hest - sadel - rytter skal passe sammen, ser det ikke ligefrem harmonisk ud med en kæmpe rytter på lille spinkel hest.

Ja, gud har de overvægtige det da svært nok i forvejen, men det kan ikke nytte noget at hesten skal lide under det.

Og hvis de nu engang elsker at ride, ville det da være dejligt hvis de kunne tabe sig på den måde, men så må man starte med at tabe sig af anden vej, til man kan passe RIGTIGT ned i en sadel som også passer hesten.

Man skal jo så også huske at der er forskel på overvægtige:

En kvinde på 165 cm og vejer 75 kg kan f.eks passe ned i en 17.5 tommers. Denne størrelse kan ligge på mange heste (af normal bygning -ikke kort) på 170 cm, hvilket til nøds kan gå an hvis ikke rytterens ben er meget korte, så man behøver ikke udelukke alle overvægtige fra ridningens glæder.

Kvinder på 100 kg og derover (som Lisbeth) ser jeg desværre ikke så meget håb for at ride, uden at gøre skade på hesten -uanset str af denne. Kan man ikke passe ned i en 18 tommers, passer man heller ikke til en hest der max kan gå med 18 tommers.

Kan hesten max gå med 17 tommers, nytter det ikke noget at rytteren passer en 18 tommers.

Så simpelt er det!

-Uanset om ekvipagen ellers ser harmonisk og ubesværet ud.

Meget simpel matematik!

Hi hi hi..

Måske skulle man forsøge at fremavle en type hest som er 180+ og ikke udstyret med kort ryg.

Så kan vi begynde at snakke acceptabel ridning for overvægtige på 90-110 kg (ifølge mine beregninger) i og med at en sådan hest nok ville kunne passe den, endnu ikke forhandlede, 19 tommers!

Wauw, en udfordring avlerne ville få hvis der skulle laves heste for ryttere på 110+ kg

Måske ville det være både hurtigere og nemmere at rytteren istedet tog fanden ved hornene, og engang for alle omlagde sin livsstil???

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:23

Sandra F: er 70 kg. tungt??? Det er da helt vildt! Den overrasker mig!

Men ja, man skal da klart tænke over ens vægt i forhold til størrelse af hest.

Mener faktisk at jeg ejede en 19" tommer sadel for hmm, ca. 10 år siden, havde den til min 2 hest...

Vh. Pernille

SÆLGES: Bates Maestro dressursadel 17" 5000 ,-.

Sælges også på Hestegalleriet.dk og DBA.dk

*Det er viljen, der skaber vejen*

0
0
Svar på denne tråd

marie ozzy
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:27

heelt enig.

0
0
Svar på denne tråd

19" sadel
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:35

Som jeg skrev ovenfor, så laver Passier altså de fleste af deres sadler op til 19" - så den forhandles altså.....

0
0
Svar på denne tråd

Sandra...
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:39

jeg er sgu ked af din mening.

Det må betyde at jeg ikke må ride mere

Jeg er ellers normalt bygget, må faktisk helst ikke komme under 70 kilo, så ligner jeg et bjafrebarn.

Jeg ligger normalt på 72 kilo.

De fleste af mine veninder, der er ligeså høje som mig og normalt bygget vejer også i midten af 70'erne.

Hvis man bruegr 20% reglen, så må jeg faktisk veje op til 100 kilo på min egen hest (hvilket forhåbenligt aldrig sker).

Men hvis man er overvægtig når man når 70 kilo, så er det sgu ude med rigtig mange mænd og kvinder, som på ingen måde reelt er overvægtig.

Mvh. Tine

Fotografering?

Fatboy sækkestol købes. Send PB.

0
0
Svar på denne tråd

Hov sidebemærkning
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:41

hvorfor er det egentlig man siger at man må ride pony op til 60-65 kilo, hvis man dårlig må ride hest, som 75 kilo uden at være mishandler-potentiale?

Burde en fuldvoksen normalfungerende hest ikke kunne bære mere end som så?

Hvad med alle de stakkels islændere der bærer rundt på gran voksne mænd? Udover at jeg personligt syntes det ser skrækkeligt ud, så er det sjældent jeg har stødt på en, der fejlede noget der kunne tyde på forkert/for tung rytter?

Mvh. Tine

Fotografering?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 13:41

Jeg er så også en de "større" ryttere som også har været ude i det her dilemma med om jeg er for stor til min hest, samt om jeg kan passe min sadel.

Jeg er kommet frem til at jeg tror ikke jeg er for stor til min hest (min hest er 166 cm og er en bred oldenborg - jeg er 179 høj og vejer 87 kg)

Men min mås var for stor til min tidligere sadel.

Det var en Kieffer Master med dybt sæde, 17 ", og den måtte desværre skiftes ud sidste år.

Både min sadelmager og min kiroprkator fortalte mig at min hest ikke kan gå med større sadler end 17", pga. en forholdsvis kort ryg, så jeg skulle hodle mig til den størrelse hvis jeg vilel ahve ny sadel.-Den måtte absolut ikke være større.

Så mit problem var stort: enten skulle jeg tabe mig de 16 kg jeg har taget på over de sidste 5 år, eller også skulle jeg finde en dressursadel med "ikke-dybt" sæde, som jeg kunne være i på max 17".

Jeg havde nemlig problemer under ridning med at jeg generelt sad ½ meter over hesten konsekvent og hele tiden, da jeg var vokset fra min elskede sadel.

Jeg valgte den nemme løsning, da jeg var så heldig at finde en brugt 17" Passier dressursadel med alm. sæde, som jeg nemt kan være i, og som ikke er for lang til min hest. -Den lå suverænt på min hest.

Men der er da ingen tvivl om den bedste løsning for både min hest og jeg,- også af sundhedsmæssige årsager for os begge, er, at jeg bør tabe mig.

Det er et følsomt emne godt nok, og jeg må indrømme at jeg tit tænker over om jeg er for stor til min lille, brede hest. Det fylder ihvertfald meget i mit hoved...

(Specielt hver gang man ser billeder eller video af sig selv ride )

Jeg tror det er noget man skal være OBS på, men jeg tror så også at sadlen tit er et problem. Hestene er stærke men med en sadel som ike er tilpasset korrekt eller som er for stor, kan skaden blive endnu større pga. sadlen og ikke rytterens vægt.

Og ligesom Illum skriver, betyder balancen også meget. En let rytter med en elendig, skæv, ubalanceret opstilling kan nemt lave værre skader end en tung rytter som tilgengæld sidder lige og med god balance.

Så det kommer an på flere ting...

Med venlig hilsen

Sanne Rødkjær

&

Skærgårdens Blue Boy

...............................

* Brun, velholdt Passier Gemini trense str. full sælges,

se billeder og annonce på præsentation *

0
0
Svar på denne tråd

Altså..
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:18

for lige at slå det fast:

Betegnelsen overvægtig dækker vel over at man ifølge BMI er overvægtig....?

Jeg har da flere veninder som vejer 70+ kg uden at være det mindste overvægtige. De er alle i rigtig god form og lige til at sætte på forsiden af et mandeblad

Men hvis jeg vejede 70 kg (hvilket jeg faktisk engang har gjort) falder jeg ind under kategorien overvægtig.

Det kommer jo an på højden.

Istedet for at dele op i overvægtig/normalvægtig, må det være mere korrekt at dele op i popo størrelser.

Jeg forstår nu heller ikke Sandras bekymring ang. rytter på 70 kg. -Vi er milevidt fra 20% guiden, en sådan rytter er ikke nødvendigvis overvægtig og kan som oftest godt passe en 17 tommers.

Måske Sandras DV er bygget så kort (hun skriver godt nok normalt) at den max kan gå med 16,5??

Lisbeth:

Det er da super at passier laver 19 tommers! Så er udfordringen bare at finde en hest der kan passe den..

Med al respekt må jeg tilstå at jeg ikke har meget tiltro til din sadelmager.

Rigtigt mange sadelmagere burde istedet kalde sig fupmagere, desuden tror jeg desværre at mange ville have svært ved at fortælle en hesteejer, at det ikke er forsvarligt at ride hesten, fordi hest og rytter ikke kan bruge samme str.

Åhh, hvor ville jeg gerne trøste dig. Det er ikke sjovt at blive hængt ud/ skrapt kritiseret på HN, og du har det sikkert allerede dårligt nok over vægten.

Men jeg synes det er vigtigt at vi tager den viden vi har til os, istedet for at sige "det går nok".

0
0
Svar på denne tråd

Sandra
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:28

Lige mine ord... Syns da ikke 70 kr. er overvægt - men dem der mener det er nok nogle af dem der mener at man SKAL være åleslank og helst under 50 kg. for ikke at være overvægtig... Ligegyldig ens højde...

Jeg selv er 164 cm. og vejer grundet medicin 70 kg. og vejer da lidt for meget men ser mig bestemt ikke som overvægtig - hvilket min læge heller ikke gør...

OG HVIS DYRLÆGE OG KIROPRAKTOR MENER AT HESTEN IKKE LIDER NOGEN LAST OG DEN IKKE ER BESVÆRET PÅ NOGEN MÅDE KAN JEG IKKE SE PROBLEMET I AT EN LIDT FOR STOR PIGE ELLER MAND RIDER PÅ HESTEN...

OG hvis man elsker at ride og på den måde tabe sig og hesten har det godt kan jeg da ikke se hvorfor hun/han skulle gå på alvorlig skrump inden man begynder at ride...

Det vigtigste er da at sadlen passer hest og rytter og begge har det godt...

TEAM NONBOE

NU MED 2 SPRINGRYTTER OG SPONSOR

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:41

Jeg er ejer af en trakehner vallak, der dessvære er blevet 180, og det er jo ikke det man regner med, men jeg ville aldrig sætte en rytter op på ham der vejer over 100 kg,det er for meget i min verden, og jeg giver illum ret skal man op og ride i en 19" saddel(jeg trode ikke de fantes)så er man alser blevet for stor.

Anja.

Heste ejendom sælges, der er 9 hektar jord, der er udlagt i græs.14 heste bokse.12 km til ålborg. skriv eller ring for yderliger info.

0
0
Svar på denne tråd

Grim tråd
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:43

Jeg er helt enig i at hest-saddel-rytter kombinationen skal passe sammen.

Men jeg mener nu godt at man som overvægtig kan ride. Selvfølgelig kan det være en udfordring at finde en passende saddel, er det helt umuligt må man jo ride uden.

Og selvfølgelig er der grænser for hvormeget en hest kan bære, men de er altså ret store. Synes at 20% reglen er en god tommelfinger regel.

Hvad angår lisbeths billede synes jeg det er en usmagelig diskution. Lisbeth åbner ganske vidst debatten ved at omtale sit ridebillede, men det var jo til trådstarterens spm. om str. til trakener hest, og ikke saddelvalg.

Og ærligt talt er det dælme svært at diskutere saddel str. ud fra et billede. Lisbeth har haft professionelle ude, -formeneligt fordi hun erkender at hun ikke selv er ekspert på området. Synes man sadlen er for lille kan det da nævnes på mange sobre måder. Men jeg synes at debatten her er ubehagelig og nedgørende.

It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground

Walking faster will not get you there quicker,

if you are heading in the wrong direction.

0
0
Svar på denne tråd

Jamen måske du mdn
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:46

Læser det med en forkert "tone" jeg kan ikke "høre" noget nedsættende i det der er skrevet...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

De fede bør ikke ride
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:50

Der er dælme stor forskel på at være lidt overvægtig og så fed. Ingen hest, uanset størrelse, bør bære en rytter over 100 kg. Tænk lige på hvad der kommer af ekstra vægt, som sadel osv.

Min personlige mening er, at meget tunge ryttere ikke bør ride. De bør slanke sig først eller finde sig en anden hobby.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Anja :
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:53

180??

Hold da op, dér fik jeg (og Illum) dén!

Jeg er både forundret og chokeret!

Men det er jo under alle omstændigheder meget sjældent man ser trakehnere (+ andre sportsheste) på den størrelse, og de der findes er oftest bygget med kort ryg som alligevel ikke kan passe større end 18 tommers, og med hestens anatomi i tanke, stadig ikke rides af de stærkt overvægtige/store popo´er som har brug for 19+ tommer.

Sorry girls...

0
0
Svar på denne tråd

så fordi
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 14:59

man har en ordentlig R*V, som kun passer i en 19" men faktisk vejer det man må. Så er man også for stor?

F.eks. Min moster har engang været rigtig stor, men hun har tabt sig Heeeeeelt vildt, og fra en str. mener jeg 46 el. deromkring til en str. 38 i livet. Men pga. en kæmpe R*V-kasse, må hun ikk ride? Fordi hun er så uheldig at hendes R*V ikke kan tabe sig, og desværre kun passer en 19", så må hun ikke ride?

Det kan da ikke være rigtigt når hun ikke er overvægtig, og nok vejer ommkring max. 65- 70 kg.

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

En sadel
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 15:09

Skal først og fremmest passe HESTEN, ganske enkelt..

Kan bagen KUN passe en 19"" og hesten IKKE kan bære en 19"" sadel, ja så bør hun holde sig fra en hesteryg....

Kan da ikke være rigtigt at folk ved så LIDT om længden på en heste ryg og hvor en sadel SKAL ligge...

Ikke skrevet i nogen bestemt "tone"

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 15:27

Illum: Har du så meget ret i!

Og der er heste som godt kan passe en 19" sadel. Så det er da dejligt;o)

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Jamen kan de nu
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 15:32

også det ??? eller er det sadel sælgeren der sige den kan..Et ærligt svar kunne måske komme fra en Kio. ???

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 15:43

kan max gå med en 16,5 tomme sadel...Dog er der ganske få sadeltyper/mærker, den kan gå med en 17" i.

På trods af min nyvundne overvægt på 70 kilo (jvf. sandras indlæg), kan jeg nu alligevel passe både 16,5 og 17 tommer. -Bare sædet ikke er rigtig dybt i 16,5'eren.

Og ja, den dag at min bagdel ikke passer til en sadel, som også passer hesten, der bliver det enten med en lammeskindpad under (uden stigbøjler) eller hesten bliver solgt (og her er jeg selvfølgelig til det sidste, hvis nogen skulle være i tvivl).

Mvh. Tine

Fotografering?

0
0
Svar på denne tråd

rytter vægt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 16:20

Lige et billed af hesten hvor jeg står ved siden af, er spændt på hvad i siger til os, både til min vægt,højde og sadel str.

Skal lige siges at jeg er 170 cm høj, rider i en 17 tommer sadel.

...

0
0
Svar på denne tråd

rytter vægt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 16:21

Og hvor jeg sidder på ham

...

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig foto
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 16:22

Til den slags bedømmelse...

Men du ser ikke uformelig ud ;-)

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 16:32

Har desværre ikke særlig mange billeder, kan tage et par iaften.

...

0
0
Svar på denne tråd

Dårlig foto
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 16:38

Igen, du ser ikke uformelig ud...

Den slags foto bør tages fra siden og ikke 100 m væk...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, man kan
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 16:59

ikke bedømme så meget ud fra de billeder du har lagt ind.

Du er en rigtig flot pige, med smækker-lækker figur.

Hvis Sandra stadig følger med i debatten, kunne jeg godt tænke mig at vide, om hun heller ikke ville lade dig ride sin hest??

Igen, ikke alle på 70 kg har en stor popo (overvægtig), det kommer an på højden. Og igen, de fleste på 70 kg har en popo der lige netop passer ned i en 17 tommers hvilket de fleste heste også kan passe, så ud fra det -ingen alarm.

Men du ville få et langt mere korrekt svar, hvis du havde lagt nogle mere brugbare billeder ind.

Bl.a. et taget fra siden på nogenlunde tæt hold så man kan se hvordan du sidder i sadlen (hvor meget du fylder).

Pernille:

Jo, hvis din moster kan finde en hest som passer en str 19, eller vælger at ride med lammeskind må hun da hjertens gerne ride.

Ellers må svaret blive "nej" herfra..

Heste er stærke dyr og kan bære mange kg, men ryggen i sig selv er alt andet end stærk og en forkert str sadel (både i forhold til hest og rytter) trykker på den sårbare ryg.

Det er som sådan ikke selve vægten der er vigtig.

Men helt ærligt Pernille, er hendes popo virkelig SÅ stor at den ikke kan være i en 17-18 tommers?

Jeg er en str 38 (64 kg 167 cm) med stor ladeport, men bruger stadig 17 tommer, så har lidt svært ved at forestille mig at den er SÅ stor..

0
0
Svar på denne tråd

enig i marie og ozzy og illum
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 17:08

igen sjovt nok ;-) i dagens danmark hvor vi koster alverdens penge i alt muligt udstyrs gejl så krikken render rundt og ligner et fabergè æg er jeg chokeret over flere ikke vælger at få lidt fagkyndig hjælp og få den korrekte sadel til krikke og ikke mindst krikke til røven.

0
0
Svar på denne tråd

Sadelstr.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 18:48

Nu vil jeg lige sige, at det faktisk ikke var mig, der lagde et billede ind af mig selv, men en, som havde været inde på min præsentation. Det kunne jeg nok ikke selv finde på at gøre af en anden, men sket er sket.....

Jeg har det skam ikke spor dårligt med hverken min vægt eller at jeg rider min hest. Jeg ser ud som jeg ser ud, spiser sundt, dyrker motion og kan rent faktisk sagtens løbe en tur. Jeg har altid vejet meget, selv da jeg var radmager. Men som min læge sagde, så vejer nogle menneskers knogler bare mere end andres.... Men ja, jeg er stor og sådan er det.

Min hest er super frisk, fejler ingenting pga. at jeg rider den og det har jeg kiropraktor og dyrlæges ord for. Den har godt nok haft en hovledsbetændelse pga. forkert beskæring, haft hormonproblemer og har sommereksem. Men det kan da umuligt have noget med min vægt at gøre. Den bliver redet dagligt 45-60 min. i dressur og i skoven en gang om ugen.

Min vægt har været stabil i mange år og jeg har 7-9-13 aldrig haft en hest med rygproblemer.

Men det var nu ikke det trådstarter lagde op til. Jeg mener bare, at der er flere faktorer end vægten, der spiller ind når man skal se om hest og rytter passer sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Sadelstr.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 19:00

Jeg glemte lige endnu engang at pointere, at der er en dygtig sadelmager, som har godkendt og tilpasset sadlen og jeg har senest for 3 uger siden haft kiropraktor til hesten, så jeg ved snart ikke hvilken professionel hjælp jeg mangler at få.....

Men lige ved en hurtig tur på google fandt jeg en trakhener på 180 cm. i stg - den er på linket og hedder Pluto:

www.horse.lilletall.com/heimtali/ trakehners.htm

Så kom ikke og sig, at de ikke findes nu hvor I går så meget op i de 3 cm.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen skrev at de
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:01

IKKE fandtes, jeg skrev at ja de findes dog ikke mange, og at vi kunne nok blive enige om dette.

3 cm er sgu meget, især hvis det drejer sig om en pakering....

Og jamen så sover du jo super om natten...

Illum !!

.

Og man....

GP rytter ???? aha.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:20

Marie Ozzy: Jo hun har en stor ladeport, og tror faktisk kun at hendes popo kan passe i sådan en

I forhold til ridningen, ser ingen problemer i at hun rider hvis hesten´s rygmuskler er i god "stand" dvs. kan holde til det, sadlen passer osv. Og ellers ville det da klart være et nej herfra hvis det ikke passede.

Og så skal det lige siges at jeg selv er 172, vejer + - 68 kg. (kun 2 kilo til at veje for meget ) har en hest på 164 i stg. og synes bestemt ikke at jeg vejer for meget til ham el. er for stor! Men han sku os gerne tage 3 - 4 cm. mere i løbet af i år. Og der er bestemt heller ikke nogen der har sagt at jeg er for stor, inkl. min dyrlæge.

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

rytter vægt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:30

Har desværre ikke nogle bedre billeder, mht til mn vægt vil jeg ikke mene jeg er for tung, er 14 og vejer 57 kg. Så håber da ikke at jeg allerede er for tung. Men hører gerne flere meninger

...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:39

10000: Jamen din alder og vægt kan man ikke beregne ud fra om du er overvægtig. Vi er nød til at have en højde på for at vurdere det:o)

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

rytter vægt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 20:51

Jeg er 170-172 og ifølge min læge og bmi, skulle jeg ikke være overvægtig.

...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 21:11

Vil nærmere mene at du er undervægtig, og en smule for meget...

Jeg fik at vide at når man er ca. 172 høj skal man veje ca. 65 kg.

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

rytter vægt
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 21:23

Ifølge mit BMI tal skulle jeg ligge som normal vægtig.

Men kunne da være jeg skulle tage en snak med lægen :)

Men kan høre at jeg rolig kan ride videre selvom jeg tager lidt på.

...

0
0
Svar på denne tråd

ingen grund til at blive fornærmet
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 21:39

det er et debat forum ;-) Illum skrev ordret;

Vis mig en på Forfatter: Illum (Præsentation Opd.) (Skriv besked) Dato: 10-08-09 13:01

180 ikke, tæt på men på 180 og lad os så være enige om at de IKKE er helt almindelige...

dvs ikke at de ikke fandtes men at det ikke var helt alm at se en trakhener på 180 ;-)

Har nu heller ikke været så heldig at se en på 180 før dit link ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Illum....
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 22:18

Ja tak, jeg sover rigtig fint om natten og vågnede ikke engang i nat da det lynede og tordnede helt vildt

Til alle: Jeg tjekkede i øvrigt lige min sadel her til aften, da jeg red, og det passer lige med den håndsbredde der skal være fra min bagdel og op til bagsvidslen. Fik endda et par af de andre til at kigge efter for at se om jeg sad normalt når jeg målte. Sadelmageren sagde også til en anden rytter, da jeg fik min tjekket, at hun var for stor til sadlen, så tror da bestemt, at det er noget hun er meget obs på. Hvorfor skulle hun ellers se hestene under rytter??? Og hvorfor skulle hun ikke også sige det til mig hvis det er tilfældet??? Men som sagt, så er det hesten selv, der har valgt sadlen. Hun stejlede med alle de andre jeg prøvede, mens hun fungerede fint med denne lige fra starten, og endda inden den blev tilpasset hende. Men som jeg skrev tidligere så er billedet taget inden sadelmageren var der første gang, og der passede bommen ikke 100%, så sadlen var ikke i balance. Og når man samtidig rider letridning på en meget lidt styrbar hest, så kan man godt få et dårligt foto.

Men ellers så tror jeg faktisk at mange, som vejer for meget, tit og ofte er mere opmærksomme på hestens reaktioner end de "normale", netop fordi det er noget man tænker meget over og har meget i fokus.

0
0
Svar på denne tråd

Pernille:
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 23:04

Sadlen passer altså hesten -fint.

Men hvis din mosters popo virkelig er så stor som du giver udtryk for, passer den jo ikke i den typiske 17 (-18) tommers sadel som hesten passer -eller har jeg misforstået noget??

Jeg læser muglivis forkert, når jeg opfatter det som at din mosters popo kun passer til en 19 tommers..

Min pointe er at for at sadlen kan ligge korrekt på hesten (når den arbejder -det er her den egentlige prøve skal stå), skal den passe både hest og rytter.

Hvis rytteren sidder ude på bagsvislen af sadlen, vil sadlen også komme til at trykke hesten (de forkerte steder) og kan altså medføre større eller mindre skader.

Jeg oplever alt for tit ryttere der har deres tyngdepunkt i sadlen alt for langt tilbage, og det er for mig det hele diskusionen handler om -ikke vægten i sig selv.

En virkelig stor popo fylder (naturligvis) immer-væk mere end en alm str popo som passer en 17 tommers og som flertallet af heste (ikke ponyer) kan gå med.

Når popo´en sidder tæt til sadlen -måske- hele vejen op til slutningen af sadlens sæde, er tyngdepunktet skuppet uhensyns mæssigt meget og hesten har stor risiko for skader.

Og ja, der er helt sikkert nogle heste hvor skaderne aldrig udvikler sig til at være åbenlyse synlige, men dette betyder ikke (nødvendigvis) de ikke er der.

Det er lidt som når mennesker løfter tunge ting:

Vi ved at det af hensyn til vores anatomi, er mest hensynsmæssigt at gå ned i knæ frem for at bøje os forover, for at løfte den tunge genstand op fra jorden.

Mange er alligevel tilbøjelige til at bøje sig forover istedet.

Nogle er heldige, at de på trods af den uhensigtsmæssige belastning, ikke får skader i ryggen/får dårlig ryg, andre vil være mere tilbøjelige til at få skader i ryggen, mens andre igen får en decideret rygskade som følge af den uhensigtsmæssige belastning.

Forstår ikke helt du bliver ved med at køre rundt i vægten.

Igen-igen-igen: Det er ikke vægten som sådan der er udfordringen når man vælger hest, snarere om hesten kan passe den str sadel som størrelsen af din popo kræver!

Hvis hest og rytter -fagligt set- kan passe samme sadel, kan laaaaaangt de fleste piger ride. Det er nu sjældent man ser ryttere langt over de 100 kg som en hest på 500 kg -ifølge 20% guiden- ikke i længden kan holde til at bære rundt på.

Og ja, hertil kommer spørgsmålet om det er muskler, fedt eller bare skind og ben der sidder på hesten.

Jeg ville langt hellere lade en erfaren rytter på f.eks. 85 kg ride min hest (forudsat han havde opbygget en nogenlunde muskulatur) hvis rytteren er i god ballance osv end en uerfaren tynd rytter som besidder en dårlig balance -men jeg vil til hver en tid kræve at rytteren fagligt korrekt kan passe den 17 tommers som er max af hvad min hest kan passe.

Ikke noget med forskudt tyngdepunkt her -uanset vægten!

0
0
Svar på denne tråd

Misforståelse el. ej?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 23:15

Marie: Om vi misforstår hinanden el. ej. Kan jeg da kun give dig ret i det du skriver.

Nævnte kun min moster fordi de nævnte vægt og størrelse af sadel. Mener: Hun vejer omkring 70 kg. vil jeg mene. Hvilket, i følge mig, ikke er en tung rytter. Dog har hun en stor Popo, som kan være svært at finde sadel til. Hun passer kun en str. 19" pga. hendes popo, og ikke pga. hendes vægt.

Alt skal passe sammen, vægt, sadel og hesten´s ryg skal kunne bære sadlen korrekt og skal selvfølgelig også kunne holde til vægten.

Og er der intet der på nogen måder kan passe sammen, hmm, så burde man nok holde sig til avlen

Gav det mening?

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth:
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 23:18

Super!

Super at du har din samvittighed på det rene.

At dømme efter billedet synes jeg stadig den ser for lille ud, men måske har du tabt dig siden, måske er sadlen blevet større eller hvad ved jeg, men lad os nu bare lade dit eksempel ligge.

Under alle omstændigheder synes jeg stadig I er en flot ekvipage (uden sadlen taget i betragtning)

Jeg må ligefrem indrømme at du overraskede mig: Da jeg læste hvad du vejede og højden på hesten tænkte jeg mange ting som jeg ikke vil komme ind på her, men det ser overraskende harmonisk ud (bortset fra sadlen -jeg kan ikke andet end at dømme ud fra billedet).

Jeg har -og har på intet tidspunkt- ønsket at hænge dig ud, men da en anden bruger lagde et billede ind, var det et nemt (og godt) eksempel på problematikken.

Jeg er sikker på de andre har ment det på samme måde.

0
0
Svar på denne tråd

Pernille:
Forfatter: 
Dato:  10-08-2009 23:24

Så forstår vi vidst hinanden igen

Jeg går ud fra at din moster har taget konsekvenen af hendes bygning således at hun rider i en 19 tommers på en hest der passer en 19 tommers....?

Tabellen med sadelstørrelsen kontra vægt er jo "kun" en guideline -altså hvad den alment byggede rytter på 70 kg bør bruge...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 00:03

Det var dejligt Og det kan du tro at hun gør

Vh. Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 02:08

Jeg synes "sjovt" nok at det er et verserende emne der vækker mange minder frem hvis jeg tænker nogle år tilbage, hvor jeg vist blev set en anelse ilde på.

Min lille gule på 137 cm, har i en del år nu måtte traske rundt med overvægtige mig på ryggen. Utroligt at hun ikke har knækket ryggen endnu!! Ifølge min beregning med de 20 % af en hests/ponys vægt har hun haft døjet med ekstra 8-10 kg under ridningen. Ryggen på hende har aldrig fejlet noget og benene ligeså. Sadlen er en 17" kombi og min store bagdel "ligger" fint deri.

De sidste mange mdr har jeg så ikke kunnet ride pga en tvillingegraviditet der meget hurtigt gjorde det umuligt at komme i nærheden af både pony og sadel med maven, og det varer lige 3 mdr endnu.

Ser man bort fra det så har jeg på intet tidspunkt haft skrubler over at svinge mig i saddelen og vil heller ikke have det efterfølgende når ungerne er blevet spyttet ud, for så længe min lille pige fungerer ser jeg ikke noget forkert i at ride hende.

At der bliver set ned på de størrere ridepiger er ufatteligt skræmmende! Jo, en gang har jeg været vidne til en matrone på en Frederiksborger hvor selv jeg syntes det var synd for hesten, men det var så også tydeligt at se at den spændte fuldstændig åndssvagt i ryggen når hun red.

Synes oftere det ser mere harmonisk ud med en lidt kraftigere pige på de skønne dyr, end et stankelben så kald mig endelig dobbeltmoralsk

Hvad angår de kære hankøn, bliver jeg mere forbløffet over at se springning på tv hvor, at hvis man skal snakke om harmoni mellem rytter og hest, det ser forfærdeligt ud med flere af de mandlige ryttere (kan desværre ikke navnene på dem, men skriver dem gerne ned næste gang der kommer hestehop i fjerneren).

De klarer sig dog utroligt godt, så hvorfor skulle det være anderledes med os tøser!?

Mor til 2 vidunderlige piger :0)

Lykkelig ejer af Cuba, min lille gule,

og

generelt helt crazy med dyr!

www.123hjemmeside.dk/77790208

&

www.123hjemmeside.dk/stald-bigfoot

0
0
Svar på denne tråd

Ang. str. på mandlige
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 08:36

Spring rytter, så er det jo tit set at i fx. omspringning er Gandrup IKKE så hurtig som Lund...

Og der er vel 40 kg. forskel på de 2 så vel er det logisk at Gandrup burde enten tabe sig eller ride noget større....

Har tit ondt af hens heste, også pga. den vægt han byder dem at hoppe rundt med....

Illum !!

.

Og man....

Nøjjj, mere end 160.000 :-)

0
0
Svar på denne tråd

Har selv trakehner...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 09:53

...på omkring 162 cm. Selv er jeg 173 og ret normal af bygning. Jeg har redet den siden, den var 4 år uden vanskelighedern eller problemer.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

Hvornår
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 10:03

Har en hest rytterproblemer ??? Skal den ligge med et ben mod hvert verdenshjørne ????

Skal den vold-bide rytter, før rytte kan se at det ikke er lykken at bære denne rytter ???

Illum !!

.

Og man....

0
0
Svar på denne tråd

20%.....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 10:07

nu har jeg hørt 20% mange gange og jeg prøvede for sjov at taste ind på lommeregneren:

Marlee er 158 og vejer ca 550 kg.

Hvis "reglen" holder giver det altså (0,20*550)= 110 kg!

Jeg er i chok - det svarer jo næsten til det dobbelte af min vægt! jeg er 165 høj og vejer 56 kg(inkl muskelmasse under genopbygning)

Aldrig om jeg (BEVIDST) hvert fald ville lade en rytter på over 80kg ride hende fast (tur osv er noget andet), men seriøs ridning hvor der forlanges noget, nej tak.

Desuden er hun kort i ryggen så fx en 17" Passier Grand Gilbert(dress) jeg prøvede på hende den anden dag, ja den er for lang og mange ryttere idagens danmark kræver altså en 17" minimum(især hvis de vejer +65kg for en normal højde).

Ja en rytter i balance er bedre end en i ubalance - men bild mig ikke ind at det ikke er sundere jo mindre vægt jo bedre.

Xoco - der ikke fatter hvad nogle byder deres heste at slæbe på - og også til hver en tid vil foretrække letvægtssadler(hvis de passer til hesten) og trives i sin Wintec flatseat selvom den vist kun er 16,5.

Xoco

Stud.theol.

"Du har givet mig større glæde i hjertet, end man har når der er rigdom af vin og korn.I fred kan jeg lægge mig til at sove, for kun du Herre lader mig bo i tryghed" (Salme 4:8-9)

0
0
Svar på denne tråd

MetteD(Annabel)..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 10:26

>>>

Jeg syntes reglen om 20% af hestens vægt, som retningslinie for hvor stor rytteren kan være, er helt ok. Man skal så bare huske at det skal være hestens idealvægt, og ikke den vægt hesten faktisk har, pga. den også er overvægtig. For så har den bare endnu flere kilo at slæbe rundt med.<<<

Marlee må gerne tage omkring 15 kg på endnu, vil det så sige du mener at hun må bære 115 kg? det er sgisme meget!

Det er min veninde der rider hende her på billedet, hvad hun vejer ved jeg ikke, men det er ikke MEGET over de 70 kg er jeg sikker på (og hun er rimelig høj)

Er ellers enig mht det om sadler og elsker min flatseat spring :-)

Xoco

Stud.theol.

"Du har givet mig større glæde i hjertet, end man har når der er rigdom af vin og korn.I fred kan jeg lægge mig til at sove, for kun du Herre lader mig bo i tryghed" (Salme 4:8-9)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 10:43

Jeg har så stor respekt for store folk der taber sig, før de sætter sig op på hesten.

Dejligt at nogen tænker på, at de ekstra kilo de selv slæber rundt på, ikke skal overføres til hesten.

Min respekt for folk der bruger oceaner af tid på, at få sadel, hest og rumpe til at passe sammen - er kæmpe.

Folk der kommer med alle mulige undskyldninger for, at komme til at ride, når vægten er for høj, rumpen ikke passer sadlen og sadlen ikke passer hesten - hmmm - jeg kan ikke finde respekten.

Dyr vi tager i vores varetægt - har altid første prioritet.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

Selvkritik....
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:03

forstår godt at folk vil tabe sig hvis de er overvægtige....men hvorfor så ikke tabe sig fra jorden og derefter ride uden at overbelaste hesten.

Med en smule selvkritik og empati for dyr ,uden at skrue sin røv i en 17 sadel og bagefter smide sine deller(tunge knogler )......op på en hesteryg.

Hesterygge er meget følsomme og de siger måske først fra når de er ødelagte, uanset om vægtten er fra fedt , knogler eller andet.... hvorfor udsætte dyr for det.

fordi krikken ikke går i gulvet ved opsidning,betyder ikke at det er ok.

Som minium bør heste/sadel størrelse da passe sammen...så rytterens numse kan være i sadlen, og sadlen være så stor at vægten fordeles på hestens ryg.

vh fra en som løber for ikke at veje alt for meget....

0
0
Svar på denne tråd

Hvorfro lene...FORDI
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 11:11

Mennesker altid kan finde en undskyldning for at gøre det de VIL.....

Illum !!

.

Og man....

0
0
Svar på denne tråd

Betina79
Forfatter: 
Dato:  11-08-2009 12:21

Jeg ser absolut ikke ned på store piger, og for så vidt heller ikke store ridepiger.

Jeg skal selv tænke rigtigt meget over hvad jeg spiser, bliver hurtigt for rund.

20% reglen/guiden giver iøvrigt plads til at man kan veje enormt meget. F.eks hest på 550 kg som må bære 110 kg menneske/sadel.

Det er da absolut få af de overvægtige, der er så overvægtige!

Vil næsten tro at man ikke vil være istand til at komme op på hesten, hvis man når op på f.eks. 150 kg.

Men nej, det ved jeg da egentlig ikke noget om, har aldrig selv været der og har aldrig -så vidt jeg husker- set andre ryttere på den størrelse.

Som jeg igen og igen er inde på i mine tidligere indlæg, er det som sådan ikke vægten som jeg ser som den store udfordring.

Man skal kunne gå ind under 20% reglen, som langt langt langt de fleste også gør, gør man ikke det synes jeg man skal se sig om efter en anden hest.

Er du virkelig uenig i det??

Den egentlige udfordring er at rytteren passer til sadlen, da den ellers vil trykke hesten, hvilket i mine øjne ikke er bedre end at ride rundt med en sadel, som ikke passer hesten/ligger ordentligt. Det er her nogle overvægtige og få normal vægtige får problemer.

Det er mindst lige så forkert hvis lille Lise som 6 årig køber en sadel på f.eks. 16 tommer og hun så fortsætter med at bruge denne sadel til hun er 20 år og normal vægtig (måske vejer hun 65 kg). -Med mindre lille Lise er helt ekstremt lille og spinkel af bygning, passer hun ikke længere til sadlen, sidder helt ud på bagsvislen og trykker hesten i ryggen.

Det er dét der ikke er i orden!

Problemet med de ryttere der har en meget stor popo, er at de har brug for en 19 tommers eller det der er større (større findes dog ikke), og at kun meget få heste har ryg nok til at kunne gå med så stor en sadel.

Altså, det som Pernille og jeg tidligere i tråden debatterede om

0
0
Svar på denne tråd

Nej Illum.......
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 14:51

Ikke en undskyldning.....

En Rigtig Dårlig UNDSKYLDNING... SOM OVERHOVEDET IKKE ER RIGTIG

Og som burde være en selvfølge at man ikke belemrer levende dyr med.

Vis respekt ...rid heste som passer i størelse uanset om det er ponyryttere eller voksne med for meget sul.

Det er op til folk selv om de vil være fede, tage chancen med at få følgesygdomme, være ligeglad med at samfundet betaler....

men det er ikke ok at kaste sig op på en for lille, og fin ryg i en alt for lille sadel...det har overhovedet ingen mening at være så respektløs.

Det er sjældent, men jeg har to gange til stævner set en rytter som ikke burde sidde på noget andet levende væsen før vægttab.

0
0
Svar på denne tråd

Så lad mig skrive
Forfatter: 
Dato:  12-08-2009 15:57

Mennesker ser kun egen tilfredsstillelse i ALT hvad menneskert ønsker at fortage sig...

Illum !!

.

Og man....

0
0
Svar på denne tråd

lige et
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 15:15

tilbage spring;-)

her er nautilus II han er en renstammet trakehner og er næsten 180 cm høj ( han er 178 i stang) så jo, jo de findes og jeg ved godt det ikke har noget med indlægget som sådan at gøre- men nogen spurgte jo

Han er efter guter planet og induc;-)

Mvh Melanie

Ejer af det fantastiske Charly- dyr;-)

0
0
Svar på denne tråd

Ikke findes
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 15:45

Der var INGEN, som skrev at store TAF-heste ikke fandtes - INGEN.

Der var en som skrev, at de var sjældne.

Og selvfølgelig er der altid nogle heste, som falder uden for avlsmålet, men det er da heldigvis kun et fåtal.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har redet islænder
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 16:38

Og jeg vejede nok 96 kg- dengang. Jeg galopere kun kort- og forresten var jeg nødt til at skridte af- før alle andre. Jeg fik afsindigt ondt af at "stille" hesten. Jeg er skæv!

Jeg red sådan set "valgfrit program"- fulgte, hvor jeg kunne. Da jeg har noget med ryggen, havde jeg oplyst ridelæreren om, at det ikke var sikkert, jeg kunne være med hele vejen.

Man kan godt veje for meget- og tage hensyn.

For resten: De andre sagde, den hest jeg red, havde en skøn galop. Jo, det skal jeg love for! Opad bakke!

Jeg foretrækker de gammeldags islænderes

lidt flade gangarter. Ellers skaver ryggen sig.

Mvh
xtiny

Til salg:

5 søde killinger.

Stuerene- går på bakke, spiser fint.

1 blå han, 1 sort hun og 1 tabbybroget han. Moren er siamkryds.
2 smukke rene sorttabbier (1 han, 1 hun).
Salgsklare om 2 uger.
0
0
Svar på denne tråd

mik27 ☻Mieke☻
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 17:32

nej det skrev jeg heller ikke;-)

jeg skrev bare at så høje trakehnere fandte der og at nauti var et levende bevis på det;-)

Mvh Melanie

Ejer af det fantastiske Charly- dyr;-)

0
0
Svar på denne tråd

20%????
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 22:08

Lige et spørgesmål, hvor kommer den der "20%" regl fra? hvad er den baseret på?

For det ser da ud til at den bliver højere og højere hver gang denne diskution er oppe på hn.

12% max. sådan er/bør vægt grænsen være...

Jeg ville aldrig tilbyde en hest at gå med mere vægt end hvad jeg var 100% sikker på den kunne bære uden ubehag, på samme måde ville jeg aldrig have samvittigheden til at sætte mig op på en pony der ikke hade kræfterne til at bære mig..

Mvh.

Liv Nielsen.

(Zancle)

Træning tilbydes i Odense omegn. -Se præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Vægten.
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 11:53

Vil lige sige noget mht. Den skala der er blevet vist frem, med hvor meget man vejer og hvor stor sadlen skal være.

Der står blandt andet at op til 70kg. Passer i en 17" sadel. Jeg vil så bare lige sige, at jeg vejer 85 kg i øjeblikket, (er i gang med at tabe mig) og jeg kan altså sagtens ride i en 17" sadel. Mht. Vægten til din hest. Jeg har altså redet på flere ponyer og også en fuldblodshest med min nuværende vægt, og fuldbloden, har altså ikke særlig mange muskler. Så det kommer helt an på hvor meget du selv mener er for meget. Vil selv mene, at det højste burde være ca. 95 kg. Men det er også svært, for i vil måske sige, at f.eks. 85 kg. er meget for en pige der rider, men jeg er altså også 178 cm høj, så jo jeg vejer nogle kg. for meget, men det er jo alligevel ikke mere end 7 kg. Så... Og når man samtidig er kraftigt bygget, så er det altså ikke fedt det hele... :D Vil bare sige det... Så det kommer helt an på højde, drøjde og også hvor god en rytter det er. Hvor god balance personen har.

Connemara er bare det bedste i hele verden. Sølvmedalje til hyppen den 30. juli!" Bare SÅ stolt.

0
0
Svar på denne tråd

Liv Nielsen ♣Zancle♣
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 16:04

12%, den var godt nok ny.

Dvs du mener helt seriøst at heste på ca. 550 kg højst må bære en rytter på 66 kg?

Hold da op Så må mine fjordheste kun bære 50 -51 kg.

Det er godt nok sygt i min verden.........

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

og barfodstrimmere burde forbydes....

Medlem af Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

12 procent
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 19:23

Ja så må jeg heller ikke ride min hyp mere.. ;o)Så må jeg hellere lade være, han virker også utrolig besværet ! ;o) Ironi!

Mister du Penge mister du lidt, mister du kærlighed mister du noget, mister du venner, mister du meget, men mister du håbet mister du ALT!

Det der ikke slår dig ihjel, gør dig kun stærkere!

0
0
Svar på denne tråd

spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 23:33

Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeres opfattelse af vægt er? Folk bliver meget tit overraskede over at høre, hvad jeg vejer (hvilket jeg altså ikke har lyst til at komme ud med her), og mange lige så overraskede, når jeg fortæller, hvad min hest vejer...

Jeg er den lykkelige ejer af en hest på ca. 170 cm, bruger str 155 i dækken og han slæber gladeligt rundt med mig, så gladeligt, at han nærmest er som en lille hund, når vi skal ud og ride - og laver glædeshop med mig... Ørerne er fremme konstant under ridning, han bliver kun sur, når jeg bremser han for meget. Jeg vejer for meget, men er 100 % sikker på, min hest ikke lider under det. (Så havde kiropraktor og massør nok sagt noget, når jeg har fået ham tjekket - rutinetjek, aldrig pga lidelser/symptomer herpå. Han er blevet tjekket igennem netop for at fastslå, om der var noget, jeg skulle tage højde for.) Til gengæld skal det så også lige siges, at min sadel er købt til at passe ham - og mig! Vi rider primært dressur, men ville ikke undvære vores skovture heller. Jeg selv er 176 cm. høj.

Men, men, men... Uanset hvad, så vil jeg ikke lade jer sidde og tage min rideglæde og -lyst fra mig, blot pga jeres mening om andres overvægt... Jeg tror, der er rigtig mange mennesker, der skal stoppe med at ride, hvis man ikke skal sætte sig op på en hest, når ens vægt er over 70-75 kg.!!! Den første, jeg skal have stoppet, er min kammerat, der rider intermediaire på landsplan, han er vist for fed til at ride!!!

Suk...

Til sidst, hvad tror I, min hest (og jeg) vejer??? Bare lige for at illustrere jeres opfattelse af vægt... (billedet er ikke taget i det bedste moment)

Hvem siger, det hele skal være så kedeligt???

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider