|
|
| En lille undren mere - cyklister i dreje |
| Forfatter:  |
Mor t ♥FranciskaOliver♥ |
| Dato:  |
04-08-2009 17:51 |
|
Ja en lille undren mere fra hverdagen af... Hvad får cyklister til at lægge sig i bilernes drejebane i et kryds og lign? Mødte lige (endnu) en på cykel der skulle til venstre i et firbenet kryds og lægger sig foran mig, dvs hun er cyklet over højre drejebane, over ligeudbanen og over midt i den venstre drejebane. Det er da vel ikke lovligt? Det er da bestemt hamrende farligt! Hun skal da vel, hvis hun skal til venstre, køre lige over og så vente til der bliver grønt for hende igen og så køre lige over igen (altså til venstre)...??? Jeg er så træt af det for jeg har flere gange, eks i dag, været ude for at solen står så lavt så jeg bliver blændet og ikke lægger mærke til hende med det samme. Tænk hvis der havde været grønt for mig og jeg havde fortsat lige over fordi hun fylder så lidt. Nu er det ikke sådan at jeg ikke orienterer mig, men en cykel fylder væsentligt mindre end en knallert - der i øvrigt har lys på. Skal siges at jeg slog til mit horn så den kom med et enormt kort dyt, nærmere et... BIP, så vendte hun sig og jeg pegede på cykelstien til højre og så vrissede hun et eller andet efter mig. Ja, jeg hørte det sjovt nok ikke men hun så ikke glad ud.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kørelærer |
|
|
Jeg mener faktisk, at min kørelærer fortalte mig, at cyklister skulle ud i svingbanerne, hvis der fandtes sådanne. Det undrede også mig meget, da jeg altid ville have cyklet over på den anden side og så køre videre derfra.
skrev Maria, som holder af Cashmir Damgård ♥ Pablo ♥ Casandra Damgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralalala |
|
|
Maria Juul: Tror du har misforstået noget der, for det skal man bestemt ikke. 
Tjaaa...folk tror de er udødelige - og hvorfor så ikke sparer 2 min?
Cikorie It's so simple to be wise. Just think of something stupid to say, and then don't say it.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Og dog sidder og læser cyklist |
|
|
færdelsloven og kan ikke finde ud af den. hvorfor skriver de det ikke så alminderlige stresssede danskere kan læse det Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Google |
|
|
Hvis man googler lidt, finder man følgende: Hvordan svinger man lovligt til venstre på cykel? Når man kommer kørende på cykel i et lyskryds og skal dreje til venstre, har man (mindst) to muligheder for venstresvinget:
1. man kører over for grønt til modsatte side, venter til det bliver grønt igen og kører.
2. man kører over for grønt, ser sig for, hvis der ikke er nogen biler, drejer man.
Er sidstnævnte mulighed lovlig? Eller skal man som cyklist ALTID vente på modstående hjørne, før man drejer?
Svar: Du skal som cyklist gøre følgende ved venstresving i vejkryds: 1) køre frem når der bliver grønt, 2) derefter stopper du på modsatte hjørne og orienterer dig, 3) derefter kan du køre frem selv om der er rødt, men kun hvis der ikke kommer trafik fra siderne.
Med venlig hilsen Ole Larsen Ret & Råd, Hvidovre Det fortæller at man skal køre frem i højre side, holde, og hvis der så er ledigt, må man fortsætte over for rødt lys, men kun hvis der ikke kommer nogen.
Mvh Alice Nu med to smækre RDH-hopper i stalden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med Alice... |
Xoco ♣Marlee♣ |
05-08-2009 09:45 |
|
men jeg vidste faktisk ikke det var tilladt at køre over hvis ikke der kom biler 
Xoco Stud.theol.
"Du har givet mig større glæde i hjertet, end man har når der er rigdom af vin og korn.I fred kan jeg lægge mig til at sove, for kun du Herre lader mig bo i tryghed" (Salme 4:8-9)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rødt lys = stop |
|
|
Hmm så man må gerne køre over for rødt hvis man lige har passeret et grønt lys? -det lyder usandsynligt...
It is better to aim for the stars and hit the moon, than to aim for the trees, and hit the ground
Walking faster will not get you there quicker, if you are heading in the wrong direction.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg oplevede det for første |
Marie *Ozzy* |
05-08-2009 10:44 |
|
gang efter jeg var flyttet til Århus -sådan noget gør vi ikke i bondebyerne i sønderjylland  Som tidligere trafikoffer x 3 blev jeg dybt forarget! Hvad havde de gang i? Hvordan turde de? Jeg snakkede med rigtigt mange om det, men de mente faktisk alle at sådan skulle man da gøre  Lov eller ej, jeg ville aldrig turde bevæge mig ud mellem bilene! Nej, her cykler vi hen til fodgængerfeltet, trækker over når der bliver grønt og fortsættet til næste fodgængerfelt. Sådan har min mor nu engang lært mig at cykle i tidernes morgen.. 
Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere! Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En lille ting her til |
|
|
når cykelister skal dreje.. SÅ STIK DOG POTEN UD, så vi bilister kan se det.. Det er hamrende farligt, når cyklister tror de ejer vejen.. Oplever det så tit i rundkørsler at folk bare kører uden at vise de skal hele vejen rundt eller at de skal dreje fra. (selv med små poder på cyklen eller foran dem på en lille cykel) Arhhh det lettede at få det sagt/skrevet. ) Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ak ja- det store |
xtiny |
05-08-2009 20:56 |
|
Venstresving blev ulovligt før, jeg måtte cykle.... Altså for 40 år siden... Jeg er knallertkører- og en knallert er en cykel med hjælpemotor. Jeg har så oplevet- at der bliver båttet af mig, når jeg kører lige over, markerer stop med poten- og vender mukkebikken (og slår blinklyset til inden vendingen). Det er så trafikken i den retning jeg vil køre- der båtter! Men det er måske blinklyset, de ikke forstår? Jeg vil meget nødig ud i venstrebanen i tæt trafik!
Mvh xtiny
♣*** The truth is out there- but the lies are in your head*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| venstresving |
|
|
Sakset fra TV2's brevkasse: Jeg er blevet uening med en ven om reglerne for venstresving på cykel i et lysreguleret kryds. Hvilken måde skal et venstresving gennemføres på: 1: Må man, hvis der er fri bane, gennemføre hele venstresvinget uden at stoppe og vente på grønt for den sidste halvdel af svinget. 2: Skal man dele sit venstresving op i to dele og have grønt lys til begge dele - dvs. man kører frem for grønt stopper op og venter til der bliver grønt lys den modsatte vej. Vi lærte metode 2 i trafikundervisningen i skolen, men jeg mener at have hørt at metode 1 er lovlig (men måske ikke så sikker). Hej Metode 1 er lovlig, men næppe så sikker som metode 2. Men alt er som bekendt et spørgsmål om, hvorledes forholdene er, er der meget lidt trafik, ser jeg ingen grund til at standse op og afvente at lyssignalet skifter. M.W. ------------------------------------ ------------ Hej Mogens. Jeg har et væddemål kørende med en kammerat. Vi tog kørekort samtidig for 10 år siden. Jeg husker tydeligt, at jeg til teori fik at vide, at man som cyklist (ved venstresving i lyskryds) må køre over, hvor man normalt holder, men så også må fortsætte videre over mod venstre for rødt, hvis der er fri bane. Min far siger, at det kaldes det sikre venstresving. Spørgsmålet er så om det stadig findes? Min kammerat siger, at det må man ikke. Jeg siger, at det må man gerne (med det forbehold, at det evt. ikke gælder i større lyskryds). Vi har faktisk et væddemål mere omkring cykelregler. Jeg kan huske endnu en ting fra min teori, hvor jeg fik at vide at når cykler så skal over og holde ved venstresving, skal de så cykle indover fodgængerfelt og holde bag stopstregen.? Jeg fik dengang at vide, at man skal holde sig "ude" i krydset, da man ikke må cykle i fodgængerfeltet (heller ikke henover det). Hvad er korrekt? På forhånd tak Michael Hansen Hej Michael. Hvad angår venstresvinget for cyklister, er det dig der har ret, man må gerne fortsætte gennem krydset, afvente, hvor man afventer den ligeudkørende trafik, og når den er passeret, gennemføre venstresvinget. Man skal ikke køre ind bag stoplinien ved fodgængerfeltet i den modsatte retning. Du har ret. M.v.h. Mogens Wilbert
DRESSURSADEL SÆLGES! Se præsentation, eller skriv for info... ______________________...__________ Tjek min hjemmeside: www.cairnhunden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ved det ikke |
|
|
Men da jeg tog kørekort til knallert, lærte jeg, at man ikke må lave venstresving. Så hvorfor skulle man så måtte på cykel?
Venlig hilsen
M
Hestetrailer udlejes (7000 Fredericia) - se mere på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar svar |
|
|
lægger man sig i venstresvingsbanen, undgår man at blive kværnet ned af en bil der skal svinge til højre. det er da langt mere sikker, for både bil- og cykelister. Og hvis cykilisten blot har sørget for at komme ud i venstresvingsbanen på behørig vis, så kan det da umuligt genere nogen bilist ? Selv vælger jeg altid at køre i venstresvingsbanen, hvis der er plads til at jeg kan komme derover, ligesom jeg lægger mig i "lige ud"-banen, når jeg skal lige over - igen netop for ikke at blive kørt ned af en højresvingende. Men er der mange biler, så deler jeg mit sving op i to, værre er det heller ikke.
Don't imitate, innovate ! "Venner er som stille engle, der løfter os op, når vores vinger har problemer med at flyve"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| interessant |
AmigoCjn |
06-08-2009 10:17 |
|
Interessant læsning  Der er da nogen ting jeg ikke vidste  Hvis jeg er cyklist og skal dreje ville jeg fortsætte lige over og vente på grønt igen, medmindre der er helt tomt i krydset, så ville jeg dreje til venstre.
Super dejlig Ford Mondeo sælges! '97 model, 5 døre, trailertræk med lov til 1000kg, mørkeblå næsten sort, centrallås, servo. Kørt 190.000. Kr. 67.000 Skriv PB om mere/bud
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Mor t ♥FranciskaOliver♥ |
06-08-2009 14:24 |
|
Julie - Nej, man undgår at blive højresvings majet ned, hvis man har kontakt til bilen der skal dreje. Ser billisten sig ikke over skulderen PÅ DIG så venter man til klovnen er drejet og væk - SÅ fortsætter man. Smutter man ud i venstre drejebane er du stadig en dramatisk skydeskive også for de modkørende der skal svinge til venstre. Amigo - Lige præcis. Tak for jeres svar - tænk at man må køre over for rødt det kan da umuligt passe? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Virkelig interessant læsning ja... |
|
|
Det er sjovt, for jeg har i flere måneder diskuteret noget lignende med en veninde (og alle andre, der ellers blev draget ind i diskussionen. Er selv flyttet til Århus, og undrede mig over forskellige cyklisters måde at køre på. Jeg er 100% imod i at man lægger sig i venstresvings-banen som cyklist. Om det er lovligt eller ej, fatter jeg ikke at folk tør! Så hellere køre med over, og vente på det bliver grønt til den anden side, som mange af jer skriver. Dog lægger jeg selv i ligeud-banen, hvis jeg skal ligeud vel og mærke, og ikke i højresvings-banen, hvis sådan én findes. Det var netop dette jeg har haft en vild diskussion med en veninde om, for som billist, lærte man jo at man skulle holde nøje øje med cyklister til højre for én, når man skulle have et højresving. Efter megen diskussion (og efter at have været igennem andres meninger) fandt vi ud af at det nok er sikrest at lægge sig i ligeud-banen, hvis man skal ligeud, men aldrig køre helt over i venstresvings-banen. Puha, sådan noget er indviklet, synes jeg.
- sagde Cecilie The wind of heaven is that which blows between a horse's ears.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| venstresving |
|
|
Det er muligt man godt "må" gennemføre et helt venstresving... men jeg vil nu til enhver tid vælge den metode som har den største overlevelsesprocent (stop og vent på grønt)
Mvh Charlotte
Hestemassage tilbydes (nordvest sjælland) T-shirtbutikken.dk - t-shirts med alt fra heste til ribben!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Over for rødt |
|
|
Man kommer vel heller ikke til at køre over for rødt, for når man er kørt lige over for grønt, holder man jo foran "det røde lyskryds" når man skal videre til venstre.. Hmm indviklet..
Gitte
Nissan X-trail fra 02 sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gamle regler |
|
|
Jeg mener at det for ca 10-15 år siden, var påtvunget at man skulle ud i bilernes svingbane når man skulle dreje til venstre på knallert/cykel. Men så fandt de pludseligt ud af at det var farligt og ændrede reglerne.
Mvh Charlotte Züchten heißt: Denken in Generationen!
Bedækning tilbydes ved H-S Janus WMH 120 DV- og WM-Ungheste sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er |
|
|
Indviklet og ulogisk, jeg havde stor diskution med mine piger da de fik knallertkørekørt og de fortalte mig hvordan de gerne måtte svinge til venstre, ved altså at køre ligeud og derefter hvis der var fri, svinge til venstre over for rødt. jeg har simpelt forbudt mine piger at køre på denne måde selv om det er lovligt. Men til gengæld tror jeg heller ikke der er mange bilister der kender reglen der at når man passerer en cyklist skal man holde så lang afstand at der er plads til at cyklisten kan vælte uden at komme i klammeri med bilisten. Jeg cykler tit på en landevej til arbejde og der er rigtig mange bilister der farer forbi en med 100 km i timen med 1 m. mellemrum, det er MEGET ubehageligt og også dødsensfarlig, hvis jeg kommer lidt ud af balance og kommer til at lave et sving, ja så kan jeg godt vinke farvel. Det burde de lære de unge mennesker der tager kørekort i dag. mvh. Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sindssyge bilister |
xtiny |
06-08-2009 22:00 |
|
Jeg kører tit ad landevej- og engang kom en tumpe blæsende så tæt på- at jeg let kunne have revet hans sidespejl af. Der var ingen modkørende- men det er dæleme ubehageligt, når bilerne ikke kan holde god afstand- man er som cyklist/knallerist MEGET vindudsat i sidevind- og jeg har oplevet, at en lastbil i sidevind nærmest "sugede" min cykel ind, da den lavede midlertid læ/undertryk. Drønubehageligt! Der var jeg glad for- at jeg vejede 100 kg! Jeg kan ikke lide at køre på landevej- da der køres meget stærkt (oftest godt over de 80 km/t), men jeg har intet valg.... Her taler vi ikke en god bred LIGE landevej, men den smalle fynske udgave med sving.
Mvh xtiny
♣*** The truth is out there- but the lies are in your head*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig.... |
Mette J |
06-08-2009 22:15 |
|
..jeg er selv cyklist i Kbh - og synes at det er skræmmende som nogle cyklister tror, at de er udødelige - og især hvis de har hjelm på  Jeg har en veninde, der er sindsyg farlig på en cykel. Hun har ikke kørekort - og ja.. Jeg tror lidt, at det er derfor, at hun ikke kan finde ud af færdselsreglerne. F.eks. når hun overhaler: så svinger hun ind lige foran den hun overhaler uden lige at tænke over om hun nu er langt nok fremme. Hun forstår ikke helt, hvorfor man skal række hånden ud ved kryds, rundkørsel osv. eller op ved stop. Hun kunne tidligere finde på at "krydse" et vejkryds uden at orientere sig, når hun drejede til venstre. Det har vi veninder dog endelig fået hende lært - men anbefaler hende egentlig at køre med bussen! En anden ting: Få så de Christiania cykler ud af byen  Mvh Mette, der er blevet stoppet af to bilister inden for den seneste måned, der roste mig for at række hånden ud i rundkørslen ha ha 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|