Jeg har selv en dejlig fjordhest.
Jeg har altid selv reddet araber og alm varmblodsheste. Men lidt ala held i uheld faldt jeg alligevel for en fjordhest da jeg selv skulle have hest. Så trods mange års fordomme, endte jeg med at blive fjordheste ejer.
Det har jeg ALDRIG fortrudt. De er hårdføre og er man syg eller har en periode man ikke får reddet (som jeg har pga mit helbred) så kan man stadig hoppe op og ride på den som om den aldrig har haft ferie.
Fjordheste er MEGET kvikke. Så man skal virkelig være opmærksom på hvordan man er omkring dem. Man skal virkelig være opmærksom på om man får belønnet uhensigtmæssig adfærd, for min erfaring er at fjordheste vitterlig er hurtigere i opfattelsen end gennemsnittet at varmblodsheste. Det kan være en fordel, men OGSÅ en ulempe hvis man ikke er god nok og bevidst nok. Man kan få problemer med disse heste og vil kalde dem stædige, fordi de ikke helt er skarpe nok i deres være måde overfor hesten. Men fjorheste er ikke stædige. De er blev MEGET kloge 
Fjordhesten er en fantastisk all-round hest. Min bliver brugt til Dressur og er lige påbegyndt at springe, da jeg har fået en part som godt vil dette. Det klare den også super fint.
De er stærke og jeg har oplevet at en fjordhest bla. bliver hurtigere rask efter skader og sygdom. Så man behover ikke fylde sådan en med pencilin osv. i sammne grad som hos andre heste.
De er billige i drift. Min kan leve af hø og vitaminer. Også har den stadig massere af energi.
Fjordheste synes jeg er meget glade for mennesker. De kan være opmærksomme og friske, men de er samtidig også rolige og lette at opdrage på.
Jeg har i 10år hadet fjordheste og skulle ALDRIG have sådan en flodhest. Men idag har jeg haft fjordhest i snart 2 år og jeg savner ikke et øjeblik at ride på varmblodsheste igen. En fjordhest overstiger ALLE mine forventninger... Det er en fantastisk hest....
Mit fantastiske dyr på 5år.. Med sin dygtige part på ryggen...