Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Spørgsmål om marsvin.
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 12:08

Hej alle marsvin-kendere.

Jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg håber at nogen kan svare på. Jeg har læst side op og side ned, og nogle ting er jeg blevet HELT VILDT klog på, og andre er kun blevet mere forvirrende.

Kan et marsvin gå ude om vinteren? De har huler med masser af halm, der er tørt og forholdsvis lunt og det er naturligvis overdækket?

Når hunnen føder sine unger, hvor længe går de så hos moderen? Her tænker jeg mest på, at de små hanner som bliver født, jo helst ikke skal parre sig med søster og mor!

Hvad spiser de små størrelser? Altså ungerne?

Og hvad spiser de store? Her på matriklen spiser de kaninpiller, fordi de går sammen med kaninerne. Derudover for de masser af grønt for at få dækket deres c-vitaminbehov. De får salat, æbler, melon, persille, broccoli, sqaush, gulerødder, gulerodstoppe, mælkebøtter o.a. Men nu har jeg flere steder læst, at de ikke må få kaninpiller?

Håber meget på svar, så jeg kan blive klog!

Mvh. LoneR

www.123hjemmeside.dk/red_dancer

"Hvorfor klæde sig efter moden? Det er da sjovere at ligne en luder"

Citat: Dolly Parton.

0
0
Svar på denne tråd

Marsvin
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 12:53

Må marsvin gå ude om vinteren?

- Som udgangspunkt, nej. Jeg ved én avler der har sine gående ude, men det kræver meget, så er ikke noget jeg vil anbefale.

Marsvin skal ha' mindst 10graders varme, ingen træk og blæst.

- Så at ha' dem ude er meget kompliceret.

Hvor længe skal ungerne gå hos moren?

Når de er 4 uger og vejer 300g, kan de tages fra.

- Marsvin blir kønsmodne ved den alder, så er med at få skilt hannerne fra hunnerne.

Hvad spiser marsvin?

Små unger dier selvfølgelig hos deres mor, men begynder nærmest fra dag 1-2 stykker af, at spise det samme som mor og de andre også gør.

Og kaninpiller er IKKE marsvinefoder ;-)

- Kaninpiller er til kaniner, og marsvinepiller er til marsvin.

Marsvin og kaniner er vidt forskellige dyr, og bør hverken fodres eller holdes sammen! :-)

Marsvin har behov for c-vitamin, og det fåes i et ganske normalt marsvinefoder med c-vitamin i.

- Dvs hold dig fra müsli med korn, "brugsens gnaverblanding" og den slags.

Jeg bruger Ovator, som koster 160kr for 25kg - det er da til at overkomme! :-)

- Evt forkæler jeg dem med ærteflager, tørret persille, græskarkerner, johannesbrød og hvad man ellers kan få i Petworld i Horsens. Mine marsvin elsker det!

Og så skal de selvfølgelig ha' hø ad libitum.

Udover det, kan du give dem grønt, - dvs gulerødder, broccoli, blomkål, mælkebøtter, skvalderkål osv. - der er en laaaang liste over ting de må få og ikke få.

- Kig evt på DMKs side, www.marsvineklub.dk og ellers kig linket i min signatur til min egen side :-)

Du må gerne sende mig en pb hvis du har flere spørgsmål, også senere hvis du får nogle flere ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Tjaaa.....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 13:02

Et marsvin kan så vidt jeg ved, godt gå udenfor om vinteren, hvis de står i læ, og har masser af hø at putte sig i. Samtidig er det vigtigt at buret er godt isoleret og ikke står i træk. Jeg mener at have hørt, at andre der gør det, fodrer med noget lidt federe foder om vinteren, da det skulle gøre det nemmere for dem at sætte lidt på sidebenene mod kulden.

Marsvin bliver kønsmodne omkring 4 ugers alderen og når de har nået 300 gram. Det er meget normalt at skille hannerne fra på det tidspunkt. Det kan så godt ske, at en 3 ugers han, begynder at brumme og vrikke af moderen, og så er det så vidt jeg ved, bedst at fjerne den.

Jeg har ikke selv haft unger før, så jeg ved ikke om de er i stand til at tygge tørfoderet fra start, men det er normalt at de meget hurtigt spiser det samme som et voksent marsvin, samt at de dier hos deres mor.

Det bedste mth. til kaninpillerne, ville være at skille kaninerne og marsvinene fra hinanden. De er to MEGET forskellige arter, som har to helt forskellige måder at leve på. Marsvinet er flokdyr og stortrives i selskab med andre marsvin, hvorimod kaniner er kolonidyr, og lever sammen fordi det er det der er mest sikkert. Samtidig kan man risikere at kaninerne sparker marsvinene, og det overleve de som regel ikke. Der findes utallige skrækhistorier om de to arter sammen.

Marsvinene er ikke dækket ordentligt ind med foder, når de ikke får c-vitamin foder. De har bedst af at få et tørfoder, hvor de er dækket 100% ind, og så få masser af c-vitamin ved siden af, i form af salat.

Håber det hjalp lidt

Ellers er der masser af hjælp at hente på forum.mutterne.dk og www.kawida.dk/buppi/ og der er samtidig nogen, som har langt mere erfaring med unger end det jeg har.

Kort laves til flere lejligheder. Bordkort, indbydelser, fødselsdagskort, bryllup og meget andet. Ring 75159206.

Jeg leder efter at skabsbur til mine marsvin. Maks 400kr. Vil gerne se billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Hehe....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 13:04

Og som sædvanlig skriver vi næsten altid de samme svar

Kort laves til flere lejligheder. Bordkort, indbydelser, fødselsdagskort, bryllup og meget andet. Ring 75159206.

Jeg leder efter at skabsbur til mine marsvin. Maks 400kr. Vil gerne se billeder.

0
0
Svar på denne tråd

Torain ♥Milo♥
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 17:21

Hehe er da altid noget vi er enige ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider