når man bliver mand og kone, så kan den ene have særeje, hvis f.eks. denne har stor værdi med ind i forholdet el. lign.
men hvad så når først man er gift, kan man så også få særeje?
jeg spørg fordi en venindes mand har vist sig at have håbløs meget gæld, og min veninde står for at skulle arve sin far, som ligger for døden (han ligger på sygehuset og venter kun på at dø indenfor de næste 14 dage, der er INGEN håb om bedring).
Men de er allerede gift. det blev de i (tror jeg nok) 2006.
hun vil helst undgå at hendes arv fra hendes far ender hos de kreditorer m.m. som hendes mand skylder penge.
Hvordan får man særeje? er det noget man først skal søge om? og kan man få det EFTER man er gift, eller skal det gøres i forbindelse med vielsen?
Hun ved ikke om han vil godtage det, for han håber jo måske på at hendes arv kan dække hans gæld. men faderens helbred rækker ikke til at han kan ændre sit testamente til at være særarv, desværre, da han ikke længere "er ved sine fulde fem".
hvordan ville du personligt gribe sådan noget an, og er det forkert af hende at hun ikke vil ofre sin arv, på hans gæld?
hun har overvejet at gå fra ham, pga. hans økonomi, men de har 2 børn sammen + hendes barn fra tidligere kun kender ham som far, og hun er bange for at han så ikke længere vil se det "ekstra barn" mere, og det vil hun heller ikke byde sit barn.
det er godt nok noget af en situation at sidde i.
Hun har talt med sin svigermor om problemet, men hun siger at hun er "ond" hvis hun ikke vil dække gælden for sin mand.
men problemet er at han hele tiden laver ny gæld. hun har drøftet med sin svigermor, som hun normalt snakker godt med at hun overvejede at de skulle bo hver for sig, pga. hans økonomiske forhold, men svigermoderen synes det er MEGET forkert at gå fra hinanden pga økonomi.
Hvis man siger ja til hinanden i kirken, så er det fordi man både vil leve sammen i rigdom og fattigdom, men det er da ikke til at holde ud.
Personligt mener jeg "smut fra ham".
han har sagt til hende at hvis de en dag gik fra hinanden, så flyttede han kun hvis hun betalte for depositum og møbler til en ny lejlighed. (det skal siges at han INTET havde med ind i forholdet da de blev gift, bortset fra gæld han ikke havde fortalt om inden.... vi snakker om gæld i over 300.000 klassen der bare vokser og vokser.
De bor i hendes bolig, der kun står i hendes navn.