Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

særeje i forhold
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:21

når man bliver mand og kone, så kan den ene have særeje, hvis f.eks. denne har stor værdi med ind i forholdet el. lign.

men hvad så når først man er gift, kan man så også få særeje?

jeg spørg fordi en venindes mand har vist sig at have håbløs meget gæld, og min veninde står for at skulle arve sin far, som ligger for døden (han ligger på sygehuset og venter kun på at dø indenfor de næste 14 dage, der er INGEN håb om bedring).

Men de er allerede gift. det blev de i (tror jeg nok) 2006.

hun vil helst undgå at hendes arv fra hendes far ender hos de kreditorer m.m. som hendes mand skylder penge.

Hvordan får man særeje? er det noget man først skal søge om? og kan man få det EFTER man er gift, eller skal det gøres i forbindelse med vielsen?

Hun ved ikke om han vil godtage det, for han håber jo måske på at hendes arv kan dække hans gæld. men faderens helbred rækker ikke til at han kan ændre sit testamente til at være særarv, desværre, da han ikke længere "er ved sine fulde fem".

hvordan ville du personligt gribe sådan noget an, og er det forkert af hende at hun ikke vil ofre sin arv, på hans gæld?

hun har overvejet at gå fra ham, pga. hans økonomi, men de har 2 børn sammen + hendes barn fra tidligere kun kender ham som far, og hun er bange for at han så ikke længere vil se det "ekstra barn" mere, og det vil hun heller ikke byde sit barn.

det er godt nok noget af en situation at sidde i.

Hun har talt med sin svigermor om problemet, men hun siger at hun er "ond" hvis hun ikke vil dække gælden for sin mand.

men problemet er at han hele tiden laver ny gæld. hun har drøftet med sin svigermor, som hun normalt snakker godt med at hun overvejede at de skulle bo hver for sig, pga. hans økonomiske forhold, men svigermoderen synes det er MEGET forkert at gå fra hinanden pga økonomi.

Hvis man siger ja til hinanden i kirken, så er det fordi man både vil leve sammen i rigdom og fattigdom, men det er da ikke til at holde ud.

Personligt mener jeg "smut fra ham".

han har sagt til hende at hvis de en dag gik fra hinanden, så flyttede han kun hvis hun betalte for depositum og møbler til en ny lejlighed. (det skal siges at han INTET havde med ind i forholdet da de blev gift, bortset fra gæld han ikke havde fortalt om inden.... vi snakker om gæld i over 300.000 klassen der bare vokser og vokser.

De bor i hendes bolig, der kun står i hendes navn.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Hej
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:32

Ja, hun burde kontakte en advokat og få lavet særeje, hvis hun ikke vil dække sin mands gæld.

www.minadvokat.dk/aegtepagter/ ?gclid=CJuj2PaJ75sCFRIgZwodOxVQ_A

Venlig hilsen Hanne

0
0
Svar på denne tråd

Jo jo...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:40

De skal sammen opsøge en advokat STRAKS, der skal de lave et testamente med særeje...

Det har jeg haft, for min mand kom med massiv gæld, jeg havde hus og bil. Jeg nægtede at overtage gæld, og jeg ville ikke, ved evt dødsfald (hvis han skulle dø - vi havde hver sit særbarn) dele mine goder, med hans søn.

Så jeg forlangte særeje og det havde vi, til alt gæld var væk. Så gik vi til advokat og ophævede særeje, så vi ejede alt i fællesskab...

Så intet problem, men jeg tror det skal gå stærkt, for det skal tinglyses, og dør manden før - ja så har man altså ikke særeje...

Der er også den mulighed, at forældrene har lavet testamente, at arven skal være særeje, hos ens barn - og dermed ikke gå ind som fælles for dem.

Men det ved man måske der ikke er gjort......

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Så er lille kalv kommet ud til mor, og vi krydser fingere for, at de sammen kan hjælpe hende videre....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

har sendt linket videre...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:40

af personlig interesse er jeg nødt til at spørge, for det kan jeg ikke umiddelbart læse mig til derinde...

Kan han blive tvunget til at acceptere særeje, eller kan hun kun får det hvsi han frivilligt går med til det?

hun siger hun hellere vil fragive sin arv, så hendes søster får det hele, end at lade det gå til hans gæld.

Hun elsker ham, men hun kan ikke leve med hans økonomiske svigt og uansvarlighed.

han er IKKE til at snakke med om det og han har ingen planer om at gøre noget ved det. hans holdning er "man bliver jo alligevel slettet i RKI efter 5 år". (det kan da godt være, men han skylder jo stadig pengene).

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg ved...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:41

... kan man godt oprette en ægtepagt når man er gift. Men det kræver jo at begge parter er indstillet på at skrive under og at den tinglyses - så det skal ske hurtigt hvis hendes far ligger på sit yderste. www.borger.dk/Emner/ familieboernunge/ parforholdogaegteskab/Sider/ oekonomi-naar-i-er-gift.aspx

Personligt fatter jeg ikke i min vildeste fantasi at nogen går op ad kirkegulvet UDEN at have været hos en advokat og få lavet ægtepagt FØR. Men det bliver vist betragtet som "uromantisk".

Var jeg i din venindes sko ville jeg besøge en advokat på mandag og få orden på sagerne. Og hvis hun overvejer at forlade manden, ville jeg bede advokaten råde, om det vil beskytte arven hvis skilsmissen blev påbegyndt før faderen dør. For så må det jo gøres på den måde. Er ægteskabet ustabilt - og det kan jeg forstå at det er, når den ene part forgælder sig uden den anden parts samtykke - så må hun beskytte sig som hun bedst kan. Og det vil da være sørgeligt hvis hun mister sin arv fra sin far fordi hendes mand øder det væk.

Jeg kan godt forstå at hun vil beskytte sine børn - men umiddelbart lyder det som om den skilsmisse kommer før eller siden alligevel - så hvorfor ikke beskytte sine økonomiske interesser.

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd

Julie og ♥Victor♥
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:46

Nej, man kan ikke lave noget i den reting, hvis man ikke er enige. Det er fordi man jo rent faktisk fratager den anden part noget, som vedkommende ellers ville have ret til....

Som du umiddelbart fortæller det, uden jeg kender andet end det du skriver, så ville jeg også frasige mig arven. Tanken om, at ens arv kommer til at gå til hans gæld, det ville jeg ikke kunne leve med...

Måske hun kunne gøre det, og få en aftale med søster om, at de kunne finde ud af noget... måske løbende eller efter skilsmisse eller andet...

Blot tanker, men forstår til fulde, hvis man ikke vil bruge arv på gæld... hans gæld, vel at mærke...

Hilsen Vibeke

R.I.P. Freykur, 8 År

R.I.P. Line Vaps, 10 år

Så er lille kalv kommet ud til mor, og vi krydser fingere for, at de sammen kan hjælpe hende videre....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det ville
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 22:11

godt nok være noget skod, hvis hendes arv, skulle dække hans gæld.... Specielt når han bare fortsat stifter gæld....

Det ville MÅSKE være noget andet, hvis han var blevet klogere, og det dermed ville fremme deres følles økonomiske situation.... Men det lyder jo ikke til at være tilfældet.

Zamangah

En ven er den, som ved alt om dig og som synes om dig alligevel

(Elbert Hubbar)

Sælges; 2 års Oldenborger hingst og Angloaraber hoppeføl.

0
0
Svar på denne tråd

hmm???
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 22:35

Søg straks skilsmisse...

Hilsen fra

Strit 77

-Ikke noget der ikke kan limes...

-Den der frygter vind og vand er ikke en rigtig handymand!

Bullerklubben

0
0
Svar på denne tråd

Gælden bliver...
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 22:47

... slettet efter 5 år som han siger - hvis IKKE kreditorerne gentager kravet. Og det gør de fleste kreditorer, netop i håb om at folk før eller siden kommer til penge i form af arv eller lignende.

Så han kan IKKE regne med at blive slettet fra RKI bare sådan lige.

Og hvad er det da i øvrigt for en moral at have, at lystigt bruge andres penge og ikke have til hensigt at betale dem retur. Og nu vil han så gøre det samme overfor sin hustru???

Om ikke andet må man da sige at det sømmer låget i kisten for det ægteskab. Er hun smart er hun hos en advokat på mandag og får søgt om skilsmisse.

Og dette bør være en påmindelse til enhver der står for at indgå ægteskab - få en ægtepagt! Så længe man er sammen betyder den jo ikke noget, men er blot et stykke papir i en bankboks. Men i det øjeblik det går skævt, kan den betyde MEGET!

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

Se smukke unikke smykker til salg

0
0
Svar på denne tråd

særeje
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 23:00

Da min mor og hendes mand blev gift forærede de deres børn 50 tusind hver (han har 2 børn, og min mor har kun mig). Hverken min mor eller hendes mand har skiftet, da de blev alene (min far døde for mange år siden, og min mors mands kone døde også for mange år siden). De fik lavet papirerne hos en advokat. Det er meget vigtigt, at man kan følge pengene - altså hvis din veninde vælger at bruge dem på noget fx en fælles rejse eller sådan noget. I tilfælde af skilsmisse skal hun jo så selvfølgelig have pengene med. Det er meget vigtigt, at hun får de gjort, inden hendes far dør. For hvis det er ham, der får lavet særejedokumentet til sin datter, behøver de ikke have en ægtepagt (tror jeg ikke). Det havde vi i hvert fald ikke, men jeg fik også pengene, efter at vi var blevet gift. Men jeg er helt sikker på, at advokaten kan råde dem. De arbejder bare desværre ikke så hurtigt, så det er meget vigtigt, at din veninde og hendes far får kontaktet en advokat på mandag.

Men ja, som Strit 77 vil jeg også mene, at hun skal søge skilsmisse inden. Det er vist det nemmeste. For mig lyder det som om, hun så får et barn mindre at tage vare på, nemlig hendes uansvarlige mand!

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Særeje
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 23:38

Når de allerede har indgået ægtepagt skal de begge være enige og skrive under på ændringer.

Og når hendes far ikke er ved sine fulde fem og testamentet ikke kan ændres kan det desværre blive problematisk...

- Yuki

Med salathesten Rigola - og nu med føl efter Quaterback

4-værelses andelslejlighed på 93kvm på Amager sælges. Skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

det nemmeste
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 09:04

er at få faderen til at testamenterer arven som særeje, og jeg vil tro det kan gøres uden det bliver tinglyst, dvs blot et stykke papir med vidners underskrift og disse vidner må ikke være familie.

At man er døden nær, behøver jo ikke betyde man er fra sans og samling. blot at man er døden nær. Min mor var trods sygdom helt ved hendes sansers fulde fem, helt indtil hun i søvnen om natten gled over i bevistløshed og døde samme dag.

Oliver, kat 3 springpony resultater op til la i spring på distriksplan. Dressur lc. Sælges med alt udstyr. Se hans profil her www.heste-nettet.dk/lodge/24790/ hest/176857/.

0
0
Svar på denne tråd

Ja faderen kan testamenterer
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 09:59

Det som hendes særeje.

Det lovliggøres hos en notar..kun fast ejendom tinglyses.

Illum !!

.

Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..

Og man....

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider